Vanhojen optiikoiden polttoväli?

inssi'

Poika alkoi kinuta digijärkkäriä ja kiinnostaa se vähän minuakin. Minulla on pari vanhaa Pentaxin runkoa ja niihin puoli tusinaa optiikoita. Miten tuo polttovälihomma oikein toimii, kun esim. Pentax K200D-kamerassa on ns. puolikenno, eli se on suurinpiirtein puolet kinofilmin koosta. Onko vanhan 24-millisen polttoväli edelleenkin 24 vai esim. 48 mm. Entäpä 400-millinen.

14

2193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuvakulma eri

      Eipä se polttoväli mihinkään muutu. Se on linssin fysikaalinen ominaisuus.
      Kinokokoa pienempi kenno nappaa vain pienemmän osan piirtyvästä kuvasta. Kuvakulma 24mm objektiivilla on suunnilleen sama kuin kinokoossa 36mm objektiivilla.

    • croppikertoimella

      saat kinovastaavuuden ko. lasille.

      Polttovälihän ei miksikään muutu, vaan kuvan rajaussuhde.

      Eli esim 400mm lasilla kuvatut linnut ovat tasan yhtä lähellä kuin kinokamerallakin kuvattuna, kuva on vain rajattu eri tavalla.

    • Digissä.

      Pottovälihän ei muutu objektiivissä miksikään, mutta kuvakulma muuttuu rungon mukaan.
      Näennäsipolttovälin voi laskea keromalla objektiivin todellisen polttovälin 1,5.llä Pentaxissa.
      400 millinen on siis näennäisesti digissä 600 millinen.
      Ei siis tarvitse hiipiä ihan yhtä lähelle, kuin kinolla.
      Homma kostautuu sitten laajakulmissa.

    • > Onko vanhan 24-millisen polttoväli edelleenkin 24 vai esim. 48 mm. Entäpä 400-millinen.

      ...eli tuo Pentax K200D on oikeastaan vanha kunnon "filmi" Pentax valitettavasti köykäisemmällä Pentapeili etsimellä, johon on pantu digitaalinen "filmi", jonka "filmiruudun" sivut ovat ainoastaan 15,7mm x 23,5mm, kun vanhassa kunnon filmi Pentaxissa ne olivat 24mm x 36mm. Noista laskien seuraa se, että kinojärjestelmän kuvakulmavastaavuudeksi tulee objektiivin polttoväli x 1.532 eli tuo 24mm:n objektiivi vastaa kuvakulmaltaan jotakuinkin 37mm:n objektiivin kuvakulmaa kinojärjestelmässä.

      • inssi'

        Kysymykseni asettelu oli huono. Ymmärrän hyvin, että eipä sen linssin polttoväli mihinkään muutu, vaikka sen työntäisi sinne.

        Itsekin pähkäilin, että jotenkin noin sen täytyy olla, että rajaushan siinä muuttuu, koska "digifilmi", eli kenno on kooltaan pienempi. Eli eipä pääse paljon hyötymään vanhasta hyvästä laajakulmasta.

        Mutta aletaanpa harjoitella taas.


      • inssi' kirjoitti:

        Kysymykseni asettelu oli huono. Ymmärrän hyvin, että eipä sen linssin polttoväli mihinkään muutu, vaikka sen työntäisi sinne.

        Itsekin pähkäilin, että jotenkin noin sen täytyy olla, että rajaushan siinä muuttuu, koska "digifilmi", eli kenno on kooltaan pienempi. Eli eipä pääse paljon hyötymään vanhasta hyvästä laajakulmasta.

        Mutta aletaanpa harjoitella taas.

        on vinjentoinnin väheneminen ja toinen pehmeesti piirtävät reuna alueet jäävät pois.


    • > kun esim. Pentax K200D...

      ...on sitten se kun tuota kameraa rupeaa hankkimaan, eli ei kannata hankkia tuota "karvalakki" K200D mallia ladattavine AA-akkuparistoineen, jotka aina ovat tyhjiä, vaan ostaa kerralla Pentax-järjestelmän kallein malli huomattavasti halvemmalla kuin Pentaxin omalla nimellä varustettu tulisi maksamaan.

      http://www.cyberphoto.fi/info_fi.php?article=GX201855

      Tuo Samsung GX-20 on itse asiassa sama kuin Pentax K20D, mutta sen saa 117 € halvemmalla. Lisähintaa tuohon karvalakki Pentax K200D:n tulee ainoastaan 213 €, mikä mielestäni on vähän pidemmän kuvausajan omaavasta kamera-akusta ja varsinkin tuosta "oikeasta" Pentaprisma etsimestä, paremmasta rungosta puhumattakaan.

      Jos itsetunto on kohdallaan, on aivan sama lukeeko farkkujen takaosassa "James" tai "Lee Cooper", kunhan käytetty kangas ja langat ovat samoja neulojista puhumattakaan.

      • inssi'

        Niin, varmaan lisähinnalla saa vielä lisää ominaisuuksia. Veikkaan, että aloittelijalle tuo karvalakkimallikin riittää ihan hyvin. Ei tarvita varsinaisesti ominaisuuksia taiteellista- tai ammattikuvausta varten.

        Mitä tulee hintaan, niin sen karvalakin saa 620 €:lla kahdella putkella (18-55 ja 50-200). Itsetuntoa on nimenomaan sen verran, että ei tule ostaneeksi jotain, millä ei ole mitään arvoa sinänsä.


      • inssi' kirjoitti:

        Niin, varmaan lisähinnalla saa vielä lisää ominaisuuksia. Veikkaan, että aloittelijalle tuo karvalakkimallikin riittää ihan hyvin. Ei tarvita varsinaisesti ominaisuuksia taiteellista- tai ammattikuvausta varten.

        Mitä tulee hintaan, niin sen karvalakin saa 620 €:lla kahdella putkella (18-55 ja 50-200). Itsetuntoa on nimenomaan sen verran, että ei tule ostaneeksi jotain, millä ei ole mitään arvoa sinänsä.

        > Itsetuntoa on nimenomaan sen verran, että ei tule ostaneeksi jotain, millä ei ole mitään arvoa sinänsä.

        ...kun jatkuvasti pistät akkupattereita lataukseen ja uusit niitä. Kokemusta on kun tuossa pokkarissani on sellaiset "akkupatterit" ja ne tuppaa aina olemaan tyhjät. Toisaalta, kun tuossa digijärkkärissäni on tuo Pentapeili etsin, ei se kovin vakuuta verrattuna tuohon vanhaan kunnon Pentaprismaan, joihin oli tottunut jo noissa filmijärkkäreissä ja vielä kun tuo näkö ei ole enää samalla tasolla kun ennen vanhaan.

        Tuon Samsung GX-20:n/Pentax K20D:n etsimen "suurennoskerroin" on 0,95 ja taas tuon Pentax K200D:n ainoastaan 0,85, kyllä sen jo luulisi huomaavan ja eiköhän tuon Prisman "hyötysuhde" valoisuuden suhteen ole silti parempi kun jonkun Pentapeilin.


      • inssi'
        Earl_of_Snowdon kirjoitti:

        > Itsetuntoa on nimenomaan sen verran, että ei tule ostaneeksi jotain, millä ei ole mitään arvoa sinänsä.

        ...kun jatkuvasti pistät akkupattereita lataukseen ja uusit niitä. Kokemusta on kun tuossa pokkarissani on sellaiset "akkupatterit" ja ne tuppaa aina olemaan tyhjät. Toisaalta, kun tuossa digijärkkärissäni on tuo Pentapeili etsin, ei se kovin vakuuta verrattuna tuohon vanhaan kunnon Pentaprismaan, joihin oli tottunut jo noissa filmijärkkäreissä ja vielä kun tuo näkö ei ole enää samalla tasolla kun ennen vanhaan.

        Tuon Samsung GX-20:n/Pentax K20D:n etsimen "suurennoskerroin" on 0,95 ja taas tuon Pentax K200D:n ainoastaan 0,85, kyllä sen jo luulisi huomaavan ja eiköhän tuon Prisman "hyötysuhde" valoisuuden suhteen ole silti parempi kun jonkun Pentapeilin.

        Minulle ei kerro mitään Pentapeili tai Pentaprisma. En ole friikki. Kamera tulee etupäässä normaalinäköiselle pojalle, muttaa saan minäkin sitä varmaan kokeilla. Kyllä sieltä varmaan laseillakin läpi näkee ja eikös siinä ole iso näyttökin takana. Ei ole tarpeen tehdä asioista yhtään vaikeampia kuin ne oikeasti ovat.

        Meillä on kolme pokkaria, jotka kaikki toimivat patteriakuilla. Homma toimii siten, että jokaisessa kamerassa on omat akkunsa ja laturinsa, joita ei käytetä muihin tarkoituksiin. Taskulampuille ja muille on omat akkunsa. Patteriakku on ollut minulla must, koska ne voi hätätilassa korvata R-kioskin pattereilla. Millä korvaat merkkiakun.

        Siinä mielessä outo juttu kyllä, kun nämä patteriakut ovat aina tyhjiä, mutta varsinaiset esim. kamerakäyttöön tarkoitetut akut ovat aina käyttökelpoisia. On se tekniikka ihmeellistä.


      • Mummo73

        Akku paristoissakin on suuria eroja. Itselläni on kaksi satsia Vartan 2700mAh akkuja jotka kestävät loistavasti ja jotka lataan La Crossen laturilla. Oleelista on siis myös hyvä laturi. Noilla akku satseilla on otettu jo yli 12000 laukausta eikä akuissa ole vielä havaittavissa hyytymistä. Aina kun 2 gigan kortti on tullut täyteen niin olen laittanut ladatut akut sisään ja "tyhjät" akut lataukseen. Salaman käyttö lyhentää oleelisesti akkujen lataus väliä. Runkona on K100D


      • Ja paristot

        "K200D mallia ladattavine AA-akkuparistoineen, jotka aina ovat tyhjiä,"

        Totta vain toinen puoli. Noissa akuissa on hirvittäviä laatueroja, kuten kehutuissa li-ioneisskin.
        Minulla oli yksi akkusarja, joka tyhjeni viikossa, käytti kameraa tai ei. Toinen sarja kesti kuukauden tai pari käyttämättömänä.
        Viimesyksynä löysin sitten uuden merkin ja olen ladannut ne vain kahdesti vuoden aikana. Viimeksi viime tammikuun lopussa. Virtaa on vieläkin. kokeilin viimeksi lauantaina pikkupakkasessa muutamalla vidon pätkällä. Vieläkään ei varoita loppumisesta.
        Eivät ole mitään "regycoja".


      • inssi'
        Ja paristot kirjoitti:

        "K200D mallia ladattavine AA-akkuparistoineen, jotka aina ovat tyhjiä,"

        Totta vain toinen puoli. Noissa akuissa on hirvittäviä laatueroja, kuten kehutuissa li-ioneisskin.
        Minulla oli yksi akkusarja, joka tyhjeni viikossa, käytti kameraa tai ei. Toinen sarja kesti kuukauden tai pari käyttämättömänä.
        Viimesyksynä löysin sitten uuden merkin ja olen ladannut ne vain kahdesti vuoden aikana. Viimeksi viime tammikuun lopussa. Virtaa on vieläkin. kokeilin viimeksi lauantaina pikkupakkasessa muutamalla vidon pätkällä. Vieläkään ei varoita loppumisesta.
        Eivät ole mitään "regycoja".

        Ennenhän (NiCd-)akkuja ei saanut ladata puolityhjinä. Nykyakuilla, eli NiMH-akuilla tuota ongelmaa ei ainakaan suuressa määrin ole. Olen testannut aika monilla merkeillä ja hyvin pelittävät, vaikka laittaa lataukseen siinä vaiheessa, kun kamera (tai joku muu laite) näyttää akkujen olevan noin puolessa välissä. Minä olen ollut tyytyväinen mm. Bilteman edullisiin akkuihin.

        Mutta katsotaan nyt, ovatko ne patteriakut sitten tämän kameran kanssa "aina tyhjiä".


      • Aina tyhjene
        inssi' kirjoitti:

        Minulle ei kerro mitään Pentapeili tai Pentaprisma. En ole friikki. Kamera tulee etupäässä normaalinäköiselle pojalle, muttaa saan minäkin sitä varmaan kokeilla. Kyllä sieltä varmaan laseillakin läpi näkee ja eikös siinä ole iso näyttökin takana. Ei ole tarpeen tehdä asioista yhtään vaikeampia kuin ne oikeasti ovat.

        Meillä on kolme pokkaria, jotka kaikki toimivat patteriakuilla. Homma toimii siten, että jokaisessa kamerassa on omat akkunsa ja laturinsa, joita ei käytetä muihin tarkoituksiin. Taskulampuille ja muille on omat akkunsa. Patteriakku on ollut minulla must, koska ne voi hätätilassa korvata R-kioskin pattereilla. Millä korvaat merkkiakun.

        Siinä mielessä outo juttu kyllä, kun nämä patteriakut ovat aina tyhjiä, mutta varsinaiset esim. kamerakäyttöön tarkoitetut akut ovat aina käyttökelpoisia. On se tekniikka ihmeellistä.

        "Siinä mielessä outo juttu kyllä, kun nämä patteriakut ovat aina tyhjiä, mutta varsinaiset esim. kamerakäyttöön tarkoitetut akut ovat aina käyttökelpoisia"
        Pitää hankkia laadukkaat AA-akut, niin ei tyhjene.
        Se on ihan laadusta kiinni, väittäköön kuka mitä tahansa.
        Voin kiikuttaa koska tahansa nähtäväksi akut, jotka ei tyhjene muutamassa kuukaudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe