Hirrenveiston lyhytkurssit kotitarverakentajalle

kässänmaikka

Hei! Onko parin viikon hirrenveistokursseista, joita järjestää muutamat metsä- ja ammattiopistot, mitään iloa savusaunaa suunnittelevalle kotitarverakentajalle. Aikaisempaa rakennuskokemusta ei ole, mutta jonkinlainen puuntyöstön perustyökalujen ja -menetelmien tuntemus on (teknisen työn aineenopettajan tutkinto Raumalta, 20 v opettajana lähinnä atk/elektroniikka/metallityöt).

Kokemuksia ko. kursseista?

43

19026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffsf

Maalaisjärjellä onnistuu. Itse teen pyöreistä hirsistä saunaa ja kohta on päätykolmioiden tekovaiheessa. Sain vähän neuvoja alkuun, mutta sitten lähti sujumaan. Varmaan hirsiveistokursseja jossain on. Eikä se varmaan pahitteeksi ole sellainenkin käydä. Tekovaiheessa monet jutut loksahtavat kohdalleen.

Ikinä ennen en ole rakentanut mitään.

• Hirsisauna

Ompa niinkin !

Härnösandissa Logosol issa !
        Opettajana Herra Loo. Alansa maailmanmestareita. !

Ruotsia tai englantia pitää osata!

Ota yhteyttä

• Harrasteliaveistelijä

Varsinkin pyöröhirsikehikon teko on aika simppeli homma. Kyllä parissa viikossa perusjutut tulee selviksi. Itse sain parin päivän perehdytytksen, ennenkuin aloitin oman mökin teon ja hyvä tuli.

• taipuu

työm tekijäänsä neuvoo.
        Vähän kun saat alkuvinkkejä niin loput opit tekemällä.
        Itse kävin yhdellä työmaalla katselemassa ja siitä vaan omien hirsien kimppuun.
        Kotitarpeiksi ja vähän muillekin on muutamia kehikoita syntynyt.
        Mukavaa hommaa jos ei tarvi tehdä ansiokseen,

• aiheesta
        taipuu kirjoitti:

työm tekijäänsä neuvoo.
        Vähän kun saat alkuvinkkejä niin loput opit tekemällä.
        Itse kävin yhdellä työmaalla katselemassa ja siitä vaan omien hirsien kimppuun.
        Kotitarpeiksi ja vähän muillekin on muutamia kehikoita syntynyt.
        Mukavaa hommaa jos ei tarvi tehdä ansiokseen,

Toinen jo kyselee. Minulla olisi pieni projekti, jossa pitäsi pyöreästä hirrestä tehdä nykyisten ikkuna-aukkojen kohdalle seinää. Varmaan se tapitus jotenkin onnistuu poralla, mutta millä työkalulla tehdään hirsien välinen ura. Onko se ihan käsityötä jollain vetimellä, vai käytetäänkö moottorisahaa ja jotain viimeistelyä, vai onko siihen olemassa oma sähkötyökalu. Omalta tontilta saisi sen vähäisen puun mitä tarvitsen (noin 20 metriä ). Pitääkö puu kaataa talvella, ja jos pitää, niin pitääkö se vuolla melko tuoreena, vai onnistuuko pari kuukauden päästä kaatamisesta.

• völjari
        aiheesta kirjoitti:

Toinen jo kyselee. Minulla olisi pieni projekti, jossa pitäsi pyöreästä hirrestä tehdä nykyisten ikkuna-aukkojen kohdalle seinää. Varmaan se tapitus jotenkin onnistuu poralla, mutta millä työkalulla tehdään hirsien välinen ura. Onko se ihan käsityötä jollain vetimellä, vai käytetäänkö moottorisahaa ja jotain viimeistelyä, vai onko siihen olemassa oma sähkötyökalu. Omalta tontilta saisi sen vähäisen puun mitä tarvitsen (noin 20 metriä ). Pitääkö puu kaataa talvella, ja jos pitää, niin pitääkö se vuolla melko tuoreena, vai onnistuuko pari kuukauden päästä kaatamisesta.

En ole asiantuntija (myönnän etten ole koskaan veistänyt, ainoastaan koonnut koneen höyläämiä), mutta aina äänessä tällä palstalla.

Esimerkiksi Alfamer Oy kustantamassa Hirsikirjassa on kuvattu miten varaus hirsien väliin tehdään ja siinä on käytetty melko tavallisen näköistä käsipyörösahaa eli sirkeliä. Mielenkiintoinen kirja muutenkin.

• etelä pohojalaanen
        aiheesta kirjoitti:

vain päästelet hirsien välihin selaasen aika loivan veen muotoosen loven ja sitte kattelet jostaki romuloorasta oikeen helevetin isoon kourutaltan ja sen terootat oikeen hyvin ja sen kans teet loppusilauksen.
        Kyllä sun melekeen pitääs orottaa helemikuuhun ennenku kaarat puun.Silloon se puu olis kuivimmillansa.
        Tuorehesta olis kyllä mukava veistellä muttei taharo tulla muuten hyvä.
        Jos ei sulla oo niin tulenpalava kiirus niin kuori sitä helemikuus kaarettua puuta jollaki petkelehellä tai vaikka kirvehellä jostaki paikasta vain vähä jotta kuivaa hitahasti niin parempi tuloo.Lähäre vaikka lappihin hiihtelemähän välillä niin se puu kuivaa sillä välin.Ei halakeele eikä vääntyyle niin paliua jos saa hiliempaa kuivaa.
        Aika hankala paikka se klasinreikä mun mielestä on ainaki sen viimmeesen hirren kans.Vanha seinä oj jo laskenu ja uus elää omaa elämäänsä.
        Varmahan jourut sitä viä myöhemminki tivistelemähän.
        Tää on varmahan parempiaki neuvojia.Ainaki tuo völiäri ja kangas tuntuu tietävän aika palio näistä jutuusta.

• völjari
        aiheesta kirjoitti:

Omakohtasesti en tiedä, mutta olen antanut itseni ymmärtä, että jonkin verran harjoitusta tarvitaan ennen kuin moottorisahalle tehdystä varauksesta alkaa tulla hyvä. Äkkinäinen voi sahata sen helposti pohjasta yli ristiin, jäniksenturvalle, jolloin puu on pilalla.

Mutta ihan käytännössä tiedän, että moottorisaha on vaarallinen kapistus. Erityisen vaarallista se on kun työskentely tapahtuu laipan kärkiosalla. Silloin on takapotkuriski. Jos moottorisahalla alkaa, niin pitää tuntea taitonsa (ja/tai varata aikaa että puuta harjoitteluun)!

• hirret
        völjari kirjoitti:

Omakohtasesti en tiedä, mutta olen antanut itseni ymmärtä, että jonkin verran harjoitusta tarvitaan ennen kuin moottorisahalle tehdystä varauksesta alkaa tulla hyvä. Äkkinäinen voi sahata sen helposti pohjasta yli ristiin, jäniksenturvalle, jolloin puu on pilalla.

Mutta ihan käytännössä tiedän, että moottorisaha on vaarallinen kapistus. Erityisen vaarallista se on kun työskentely tapahtuu laipan kärkiosalla. Silloin on takapotkuriski. Jos moottorisahalla alkaa, niin pitää tuntea taitonsa (ja/tai varata aikaa että puuta harjoitteluun)!

Minulle kyllä tarjottiin tuota valmista 16 cm pyöreetä hirttä hintaan 10 euroa/metri, joten ehkä maksan sen 200 euroa, ja käytän aikani muuhun rakennushommaan. Olin myös ajatellut muurata savupiipun itse. Toivottavasti kukaan ei kerro, että sekin on melko hankalaa.

• Hirsi-Jooseppi
        hirret kirjoitti:

Minulle kyllä tarjottiin tuota valmista 16 cm pyöreetä hirttä hintaan 10 euroa/metri, joten ehkä maksan sen 200 euroa, ja käytän aikani muuhun rakennushommaan. Olin myös ajatellut muurata savupiipun itse. Toivottavasti kukaan ei kerro, että sekin on melko hankalaa.

En ainakaan minä rupeisi itse puita veistelemään.
        Ja tulee jonkun näköinenkin kun on samanlaista puuta ja siististi höylätty.

Ja kyllä, muuraus se vasta hankalaa onkin, etenkin jos puhtaaksi yrität. Simppelin näköistä kun ammattimies tekee mutta otapas itse kylmiltään kivi ja kauha käteen! Meidänkin möksärannalla näkee niitä sankarillisia tekeleitä jossa varvit on katonrajassa jo 20 astetta vaakatasosta.

• ffsf
        völjari kirjoitti:

Moottorisahalla mä vedän. Ei ongelmaa, mutta en taida olla niitä tarkimpia miehiä. Sauna tulee eräkämpälle, joten ei se haittaa, vaikka vähän irvistää varaus jostain. Onhan sitä sammalta tilkkeeksi. Tietysti jos oikein tarkka on, niin saahan sitä vaikka kuinka hienoa aikaiseksi. Mutta en mä mihinkään maailmannäyttelyyn sitä olekaan viemässä.

Aikaahan tuossa kuluu. Sauna on pieni, mutta kuukauden päivät menee rungon tekemisessä, ainakin kun harvakseltaan tekee ja joutuu kuorimaan hirret suojien alta ja taas peittelemään viikonlopun työskentelyn jälkeen.

Mutta onpa omin kätösin tehty.

Onko kellään tietoa kasvikatoista. Jos vaikka jotain muuta laittaisi, kuin turvekaton. kirjastosta ei löydy opuksia. Sammal, maksaruoho-, ym. katoista.

• völjari
        Hirsi-Jooseppi kirjoitti:

En ainakaan minä rupeisi itse puita veistelemään.
        Ja tulee jonkun näköinenkin kun on samanlaista puuta ja siististi höylätty.

Ja kyllä, muuraus se vasta hankalaa onkin, etenkin jos puhtaaksi yrität. Simppelin näköistä kun ammattimies tekee mutta otapas itse kylmiltään kivi ja kauha käteen! Meidänkin möksärannalla näkee niitä sankarillisia tekeleitä jossa varvit on katonrajassa jo 20 astetta vaakatasosta.

Kyllä hirsikehikon kokoaminen paljon helpompaa muuraukseen nähden. Viiden-kuuden varvin jälkeen voi vielä oikoa kohtalaisia vinoja, jos sellaisia on lähtenyt tulemaan. Sama ei todellakaan onnistu muuratulle seinälle.

• salvokset syntyy
        ffsf kirjoitti:

Moottorisahalla mä vedän. Ei ongelmaa, mutta en taida olla niitä tarkimpia miehiä. Sauna tulee eräkämpälle, joten ei se haittaa, vaikka vähän irvistää varaus jostain. Onhan sitä sammalta tilkkeeksi. Tietysti jos oikein tarkka on, niin saahan sitä vaikka kuinka hienoa aikaiseksi. Mutta en mä mihinkään maailmannäyttelyyn sitä olekaan viemässä.

Aikaahan tuossa kuluu. Sauna on pieni, mutta kuukauden päivät menee rungon tekemisessä, ainakin kun harvakseltaan tekee ja joutuu kuorimaan hirret suojien alta ja taas peittelemään viikonlopun työskentelyn jälkeen.

Onko kellään tietoa kasvikatoista. Jos vaikka jotain muuta laittaisi, kuin turvekaton. kirjastosta ei löydy opuksia. Sammal, maksaruoho-, ym. katoista.

vaikka millintarkasti, mutta se edellyttää että osaa sen homman ja että terä on kunnossa.
        En suosittele kenelle tahansa, on tosi raskasta ja onnettomuusriski on olemassa jos on vähänkin tumpelo.

Plus vielä se että ns harrastelijasahoja menee useita per saunamökki. Ts pitää olla huippuammattilaissaha (kallein magnesiumrunkoinen mitä löytyy)

• völjari
        ffsf kirjoitti:

Eiköhän noihin maksaruoho- ja sammalkattoihin päde sama kuin turvekattoihin. Aluskatto tehdään bitumihuovasta vedenkestäväksi, suodatinsorakerros päälle ja siihen sitten "kasvukerros".

• Onkin!
        völjari kirjoitti:

Kyllä hirsikehikon kokoaminen paljon helpompaa muuraukseen nähden. Viiden-kuuden varvin jälkeen voi vielä oikoa kohtalaisia vinoja, jos sellaisia on lähtenyt tulemaan. Sama ei todellakaan onnistu muuratulle seinälle.

Mihin ei tiili käy siihen laitetaan laastia ja lopuksi kaikki peitetään rappauksella, niin kukaan ei näe sitä sun vinoon mennyttä muurausta.
        Nimimerkki Rappari Rane.

• kirveellä veistetään
        salvokset syntyy kirjoitti:

vaikka millintarkasti, mutta se edellyttää että osaa sen homman ja että terä on kunnossa.
        En suosittele kenelle tahansa, on tosi raskasta ja onnettomuusriski on olemassa jos on vähänkin tumpelo.

Plus vielä se että ns harrastelijasahoja menee useita per saunamökki. Ts pitää olla huippuammattilaissaha (kallein magnesiumrunkoinen mitä löytyy)

ja hakataan. Vara synty nykyään moottorisahalla ja jos tahtoo voi sen veistää kirveellä lopulliseen muotoonsa. Kourutaltta on ajanhukkaa. Tosin kirves ei nykyään juuri kennenkään käsissä enää niin tarkasti pysy, että voisi sillä kunnollisen varan veistää. Moottorisahalla syntyy vara tumpelomaltakin ja sen voi vielä tarkistaa lehtisahalla niin tulee tarkan näköinen. Tosin saunan ei pidä olle liian tarkka, tai se homehtuu helposti.
        Jos haluat ohjeet miten kirveellä vara veistetään kysy erikseen ja vastaan ehkä sitten. Käytä mieluummin mottorisahaa.

• Eli stilhi
        kirveellä veistetään kirjoitti:

ja hakataan. Vara synty nykyään moottorisahalla ja jos tahtoo voi sen veistää kirveellä lopulliseen muotoonsa. Kourutaltta on ajanhukkaa. Tosin kirves ei nykyään juuri kennenkään käsissä enää niin tarkasti pysy, että voisi sillä kunnollisen varan veistää. Moottorisahalla syntyy vara tumpelomaltakin ja sen voi vielä tarkistaa lehtisahalla niin tulee tarkan näköinen. Tosin saunan ei pidä olle liian tarkka, tai se homehtuu helposti.
        Jos haluat ohjeet miten kirveellä vara veistetään kysy erikseen ja vastaan ehkä sitten. Käytä mieluummin mottorisahaa.

on ainoa työkalujolla varaukset tehdää, kirvestä tarvitaan ainoastaan vaarnatappien lyöntiin, jos sahalla tehdään karhuja sun muita elukoita, miksei myös sillä saa hirteen sahattua kourua, kourutaltat saa heittää hevonkuuseen, samoin lehtisahat.

• etelä pohojalaanen kirjoitti:

vain päästelet hirsien välihin selaasen aika loivan veen muotoosen loven ja sitte kattelet jostaki romuloorasta oikeen helevetin isoon kourutaltan ja sen terootat oikeen hyvin ja sen kans teet loppusilauksen.
        Kyllä sun melekeen pitääs orottaa helemikuuhun ennenku kaarat puun.Silloon se puu olis kuivimmillansa.
        Tuorehesta olis kyllä mukava veistellä muttei taharo tulla muuten hyvä.
        Jos ei sulla oo niin tulenpalava kiirus niin kuori sitä helemikuus kaarettua puuta jollaki petkelehellä tai vaikka kirvehellä jostaki paikasta vain vähä jotta kuivaa hitahasti niin parempi tuloo.Lähäre vaikka lappihin hiihtelemähän välillä niin se puu kuivaa sillä välin.Ei halakeele eikä vääntyyle niin paliua jos saa hiliempaa kuivaa.
        Aika hankala paikka se klasinreikä mun mielestä on ainaki sen viimmeesen hirren kans.Vanha seinä oj jo laskenu ja uus elää omaa elämäänsä.
        Varmahan jourut sitä viä myöhemminki tivistelemähän.
        Tää on varmahan parempiaki neuvojia.Ainaki tuo völiäri ja kangas tuntuu tietävän aika palio näistä jutuusta.

Se varaus viimeistellään moottorisahan laipan kärjellä pyöreäksi. Eli hirsi pukeille hiemann polven yläpyuolelle varaus yläviistoon ja sitten vain "pyyhitään" poikkipäin laipankärjellä liika puu pois, puoli kerrallaan.
        Tälleen siitä varauksesta tulee helposti siisti ja just sopiva. :)

• jhb98g80g08
        Kesäkukka74 kirjoitti:

Se varaus viimeistellään moottorisahan laipan kärjellä pyöreäksi. Eli hirsi pukeille hiemann polven yläpyuolelle varaus yläviistoon ja sitten vain "pyyhitään" poikkipäin laipankärjellä liika puu pois, puoli kerrallaan.
        Tälleen siitä varauksesta tulee helposti siisti ja just sopiva. :)

Ei tarvi mutta ei ole haittaakaan, päinvastoin.

Veistäjiä on kahdenlaisia. Moottorisahaveistäjiä ja veistäjiä jotka suorittavat työvaiheet perinteisemmillä työkaluilla. Itse käytän m.sahaa karkeassa työstössä mutta viimeistelyn suoritan kirveillä tms. Kiire ei ole kaikille se oleellisin asia vaan lopputulos.

Ero:
        Moottorisaha jättää aina karkeamman pinnan verrattuna veistettyyn ja on otollisempi kosteuden imeytymiseen avonaisen syyrakenteen takia.
        Esim. Teollisesti eli sahattu kattopaanu kestää liiste- tai veistettyä kattopaanua huomattavasti lyhyemmän ajan. Hirret on yleensä räystäillä suojattu eli esimerkki oli huono mutta asia tuli selväksi.

• jhb98g80g08 kirjoitti:

Ei tarvi mutta ei ole haittaakaan, päinvastoin.

Veistäjiä on kahdenlaisia. Moottorisahaveistäjiä ja veistäjiä jotka suorittavat työvaiheet perinteisemmillä työkaluilla. Itse käytän m.sahaa karkeassa työstössä mutta viimeistelyn suoritan kirveillä tms. Kiire ei ole kaikille se oleellisin asia vaan lopputulos.

Ero:
        Moottorisaha jättää aina karkeamman pinnan verrattuna veistettyyn ja on otollisempi kosteuden imeytymiseen avonaisen syyrakenteen takia.
        Esim. Teollisesti eli sahattu kattopaanu kestää liiste- tai veistettyä kattopaanua huomattavasti lyhyemmän ajan. Hirret on yleensä räystäillä suojattu eli esimerkki oli huono mutta asia tuli selväksi.

Toisaalta ketjuöljyllä kyllästetty varaus ei ime kosteutta ;). Mutta toki taltallakin olen varauksia tehny, mutta kyllä se sahalla tulee niin helposti, varsinkin, kun lihasvoimaa on vain rajallisesti käytössä. ;)

• romu-ukko
        Kesäkukka74 kirjoitti:

Toisaalta ketjuöljyllä kyllästetty varaus ei ime kosteutta ;). Mutta toki taltallakin olen varauksia tehny, mutta kyllä se sahalla tulee niin helposti, varsinkin, kun lihasvoimaa on vain rajallisesti käytössä. ;)

No no, menee selityksien puolelle. Mutta eihän sinne varauksen vesi edes pääse. Jos pääsee on se p..rseelleen tehty. Nurkat on asia erikseen. Sahalla karkea työsto ja loput teräaseilla oli kyseessä nurkat tai varaus.
        Sahalla duunailu on mun mielestä kyllä raskaampi työstötapa vaikka aseena onkin kevyin ammattisaha. En nyt sanos että itse työstäminen voimia tarvitsee vaan materiaalin käsitteleminen. Varsinkin tällaiselle selättömälle hirsien nostelu yms. lisää hommiin hiukan ekstraproblematiikka mikä näkyy vauhdissa oleellisimmin. Ei kiireellä vaan naattimalla.

Nimimerkistä tuli mieleen oletko kauniimman sukupuolen edustaja? Hirsihommia? Tai siis nimimerkin perusteella toivon..

• aina on hintansa

väärti. (jos on osaava opettaja)
      Monelta virheeltä välttyy jos kurssit on käyty.
      Kyllä sitä jonkinlaisen hirsiristikon pystyy tekemään vähän toisia vakoilemallakin mutta...
      Vasta käytäntö sitten opettaa .

Ei kannata ottaa liian suurta urakkaan heti kärkeen sillä hirrenveisto on hitaampaa kuin etukäteen kuvittelee. (riippuu tietysti laatutasosta mitä soveltaa)

• etelä pohojalaanen

mullon sellaanen ikivanha raketti jolla moon sahannu niitä varauksia.
        Hyvin on kestäny monenki kehikon teon.
        Moon pruukannu teherä ensi siihen veehen aluuksi suoraa ylähältäpäin railon joka menöö sen veen pohojasta läpitte.Se vähä ohojaa sitä puun halakiamista jotta se halakiaa sielta varauksen pohojalta.Sej jäläkehen vasta oon sahannu veen molemmat puolet.Hyvin näköö kuinka syvälle terä menöö.

• Nimetön
        etelä pohojalaanen kirjoitti:

mullon sellaanen ikivanha raketti jolla moon sahannu niitä varauksia.
        Hyvin on kestäny monenki kehikon teon.
        Moon pruukannu teherä ensi siihen veehen aluuksi suoraa ylähältäpäin railon joka menöö sen veen pohojasta läpitte.Se vähä ohojaa sitä puun halakiamista jotta se halakiaa sielta varauksen pohojalta.Sej jäläkehen vasta oon sahannu veen molemmat puolet.Hyvin näköö kuinka syvälle terä menöö.

tekhön huviloota ohi verotuksen muillekkin.....

• etelä pohojalaanen
        Nimetön kirjoitti:

tekhön huviloota ohi verotuksen muillekkin.....

niinhän mä oon aina teheny.Rupia säki niin ei tartte karehtia.

• karehri

niinhän mä oon aina teheny.Rupia säki niin ei tartte karehtia.

mutta kaikkien pitää lähtiä samalta viivalta.

• etelä pohojalaanen
        karehri kirjoitti:

mutta kaikkien pitää lähtiä samalta viivalta.

vaikka etumatkalta kyllä mä sun kiinni saan.
        Mistäs sä muuten mun viivan tiät.Hä?

• tiäkkää

vaikka etumatkalta kyllä mä sun kiinni saan.
        Mistäs sä muuten mun viivan tiät.Hä?

mutta olis mukava lähtiä samalta viivalta niinku Miataaki hiitokisoos. Silloonha on hommat oorningis jos et lähäre oikoomahan? Ethä lähäre?

• ketjun aloittaja

Kiitoksia! Kurssin kautta se on ryhdyttävä, niin on paras.

• toivala

Ite kävin kurssin (20opintoviikkoo), kun oli osaava opettaja ni onpa nyt helpompi tehä ite. Meijänki kurssilla lähes kaikki oli sellasia jotka aikoo itelleen vaan jotain pientä rakentaa, mut kunnolla. Toiset taas ottaa siitä ammatin itellee. Kurssilta saa myös uusia ideoita hommiin ja oppii käyttämään työvälineitä oikein! Eihän nuo tuonpituset kurssit oo ku alkeisopetusta, mutta ajaavat kyllä asiasa jos oikeesti halluu oppia tekeen kunnon jälkee.
      Kirjoja löytyy hirsirakentamisesta vaikka millä mitalla, laatu sitten on eri asia! Vuolle-Apialan kirjoissa ainakin huomaa et mies on itekki veistäny, osa kirjottajista kun ei ite oo ees koskaa hirteen koskenu.

• ojhjhjå

No joo. Itse kyllä saa katsella ämmän-nurkka kursseja naama harmaana. Ei aina kurssinvetäjätkään ole perehtynyt hirsirakentamisessa latotasoa pidemmälle.
        Mutta toi on ihan totta ettei hirrenveistioa opi kirjoja lukemalla tai kirjoittamalla. Apiala on ihan jees.

• Tietoa . . .

Kävin syksyllä kahden viikon hirsityökurssin kaverin suositusten jälkeen, kun epäilin ennekkoon kovasti, paras kurssi mitä olen käynyt. Opetus oli tehokasta, kahvitaukojen lomassa pieni opetustuokio. Teimme pöyröhirrestä ja pelkasta, lisäksi oli esim. pelkansahausta. Moottorisahan ei tarvia olla suuri vaan kevyt ja hyvä käsitellä. Pirkanmaalla kurussa tämä kurssi oli, suosittelen.

• ehkämäkinviel13

Hei! Onko heittää tarkempia tietoja missä näitä kursseja pidetään ja miten niille haetaan.

• Kylätalkkari
        ehkämäkinviel13 kirjoitti:

Hei! Onko heittää tarkempia tietoja missä näitä kursseja pidetään ja miten niille haetaan.

Jotta saa palakan päälle 80% sivukuluja maksavat yrittäjät ruotuun, elikkä pois pelistä. Tarkoitus on saada joka kylälle muutama kylätimpuri, jotka tekee yhteensä siellä kaikki tarvittavat hirsikehikot noin niinko "viraapelina". Kylätimpureilta ei vaadita mitään eläkemaksuja eikä muita sivukuluja, alvista puhumattakaan.

• ..

meilläpäin järjesti, 9kk ja opettaja huippupäästä. paljon viisastui.

• kurssilla ollut
        .. kirjoitti:

meilläpäin järjesti, 9kk ja opettaja huippupäästä. paljon viisastui.

Toivala metsäopetus järjestää hirrenveiston peruskursseja

• Anonyymi

Metsäopistot niitä järjestää varmaan ympäri Suomen. Google varmaan tietää.

• Hirsimäkinen

Voin opettaa hirrenveistämistä jos jollain on tarvetta. Itse olen veistänyt yli 4 kilometriä vapaa-aikoina. Omistan myös siirrettävän sahalaitoksen joka ei sähköä tarvitse. Agrekaatti poralle ja puukkosahalle.

• Yrittäjä maksumies

Kyllä siitä apua on.
      Harjoittelulla tulee mestari.
      Oman savusaunan valmistuttua voit ruveta tekemään muillekin hirsitöitä.
      Pystyt tekeen niitä paljon halvemmalla kun yrittäjät jotka ovat rekisteröityneet työn antajiksi ja yhteiskunnan maksumiehiksi.

• -bittersweet

Etkö vieläkään ole saanut töitä vai mistä moiset vitutukset muita ihmisiä kohtaan? Vuosia sama levy pyörii ja pyörii??

• tulta ja tulikiveä

jaahas se katkerakauko on taas astialla.................
      jokapaikkaan heittää sappensa..mutta josko se kaukolla
      helepottaa,,se kaukolle suotakoon....kun ei hoitoon mene

• halvemmalla sais

Onnistuisko siten tehdä mökki,
      et ostais valmiiksi höylähirttä jossa on varaukset valmiina
      ja sit itse tekis nurkkasalvaukset käsisirkkelillä puukkosahalla

mikä olis oikee hinta tömmöselle höylähirrelle95/120mm?

• yhen tehnynnä

huutonetis näkyy olevan vara myynnis, sellasta tarttee jos meinaa tehä pyöreästä puusta tai pelkkahirrestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe