"tunkki" haukkumanimenä!

eräs vaan

Kyllä sen vielä kestää, että haukutaan idiootiks, apinaks, taulapääks, pölhöks, ... , mutta se riipaisee syvältä ku vielä haukutaan tunkis vaikken ole edes sijoittanu WinCapitaan!

Paras kai ottaa tässä tilanteessa jo yhteyttä poliisiin, niin kuin muutkin "tunkit"...

7

2072

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juntti

Olen myös ihmetellyt tunkki-sanaa, mutta ei ole selvennyt mitä se tarkoittaa. Siis mistä nimitys on tullut. Ja tämä ei ollut vitsi.

• tarkottaa

et tunkki nostaa sponsoreja ylemmäs tienaus järjestyksessä.

• on yksinkertainen

"Olen myös ihmetellyt tunkki-sanaa"

Se on suomenkielinen väännös englannin sanasta "donkey", mitä on käytetty näissä ponzi- ja pyramidiyhteyksissä jo 1920-luvulta saakka. Donkey tarkoittaa suomeksi aasia.

• tarkoitti aikanaan
        on yksinkertainen kirjoitti:

"Olen myös ihmetellyt tunkki-sanaa"

Se on suomenkielinen väännös englannin sanasta "donkey", mitä on käytetty näissä ponzi- ja pyramidiyhteyksissä jo 1920-luvulta saakka. Donkey tarkoittaa suomeksi aasia.

merimiesslangissa miestä, joka hoiti aasia, jonka lihasvoimalla pyöritettiin mm. ankkurinnostomekanismia.

Moottorilaivojen myötä aasin katosivat laivoilta, mutta termi donkeyman (suomeksi tunkki) jäi elämään tarkoittaen lähinnä kansimiestä tai jossain tapauksessa koneapulaista.

Modernissa VM-slangissa tunkkeja lienevät lähinnä ne, joiden "tehtävänä" on alimpana portaana rahoittaa koko ylempänä olevien tasojen tulonmuodostus. Eli suomenkielinen sana tunkki (nostolaite) sopii tähän perin hyvin, mutta alkukielinen termi donkeyman => donkey => aasi sopinee myös kuin nenä päähän!

• bolshevikki
        tarkoitti aikanaan kirjoitti:

merimiesslangissa miestä, joka hoiti aasia, jonka lihasvoimalla pyöritettiin mm. ankkurinnostomekanismia.

Moottorilaivojen myötä aasin katosivat laivoilta, mutta termi donkeyman (suomeksi tunkki) jäi elämään tarkoittaen lähinnä kansimiestä tai jossain tapauksessa koneapulaista.

Modernissa VM-slangissa tunkkeja lienevät lähinnä ne, joiden "tehtävänä" on alimpana portaana rahoittaa koko ylempänä olevien tasojen tulonmuodostus. Eli suomenkielinen sana tunkki (nostolaite) sopii tähän perin hyvin, mutta alkukielinen termi donkeyman => donkey => aasi sopinee myös kuin nenä päähän!

Kerrankin jotain älykästä keskusteltavaa Capitan tiimoilta.

Donkeyman on ehkä hieman liian yläkanttiin arvonimi "tunkki" väännökselle.

Mielestäni "fireman", joka vääntyy suomalaisessa laivaslangissa "lemppariksi" olisi osuva.

Hän lapioi hiiltä höyrypannun tulipesään ja se tietenkin vertauskuvautuu rahan "lapioimiseen" pyramidihuijaukseen.

Sitten vielä lemppari joutui putsaaman tuhkatkin, joten sekin osuu hyvin vertauskuvaan.

Ai niin, tietenkin - lemppari ei itse omistanut lapioimaansa hiiltä.

No, jos sitä ei huomioi, niin eikös tunkki ole
        LEMPPARI ?

• vanha merimies

Niin ei myöskään pitäisi kirjoitella ja olla tietävinään.

""Moottorilaivojen myötä aasin katosivat laivoilta, mutta termi donkeyman (suomeksi tunkki) jäi elämään tarkoittaen lähinnä kansimiestä tai jossain tapauksessa koneapulaista.""

DONKEYMIES EI KOSKAAN OLE TARKOITTANUT KANSIMIESTÄ TAI KONEAPULAISTA.

Donkeymies kuului kauppalaivojen alipäällystöön ja oli pursimiehen kanssa samanarvoinen konepuolen työnjohtaja.

Höyrylaivojen aikaan donkeymiehelle kuului ensisijaisesti höyrykattiloiden ja koneiden hoito työnjohto- ja korjaustasolla.

Nimi säilyi vielä moottorilaivoihinkin (Ainakin suomen kauppalaivastossa.), jolloin se tarkoitti konepuolen korjausmiestä työnjohtotasolla.

Nimi muutettiinkin myöhemmin korjausmieheksi.

DONKEYMIES OLI ERITTÄIN ARVOSTETTU AMMATTIMIES LAIVASSA.

• Vähän väärä tulkinta

"mutta alkukielinen termi donkeyman => donkey => aasi sopinee myös kuin nenä päähän!"

Temillä donkeyman ei ole mitään tekemistä VM:n tms. kanssa vaan em. termi on puhtaasti merimiesslangia.

Termi donkey (-> tunkki) ponzi-huijauksien yhteydestä tulee Chicagon maakravuilta ja tarkoittaa nimenomaan aasia juuri siinä merkityksessä kuin sitä käytetään suomenkin kielessä pilkkanimenä vähä-älyisestä henkilöstä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      84
      6014
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      318
      5096
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2648
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      46
      2588
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      83
      1822
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      103
      1659
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      17
      1521
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      108
      1471
    9. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      133
      1393
    10. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      119
      1392
    Aihe