Sumujen silta

Vuosien takaa

Muistaisiko joku miten alkoi se kuuluisa laulu elokuvassa Sumujen silta joskus 50 luvulla?
Tai edes pätkän sanoja jostain kohtaa?
Vanhempani kuuntelivat sitä mutta en saa sitä mieleeni. Etukäteen kiitellen,
Vuosien takaa

20

14254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämäkö ?
    • Tapiolasta

Vaimoni tunnisti melodian eräästä terveydkortista ja muisteli sanoja:
      Nyt unhoittuisko ystävyys tuo takaa vuosien,
      tuo vanha kunnon ystävyys ja veikko entinen
      nyt juomme veikko
      maljan sen
      nyt maljan menneiden.

• RAMIRAIKKA

Otsikossa on sanojen alku!

• patefani

Kun aivan ensi kerralla sinut tavata mä sain, niin silloin peitti sataman sumu harmaa kosteinen...
      noin se tais mennä!

• RAMIRAIKKA

Hyv´yötä jää nyt rakkahin, eron hetki jälleenon,
        mut kerran vielä pyytää saan, Sinut valssiin kiehtovaan,
        kun aivan ensi kerralla, Sinut tavata mä sain
        näin silloin peitti satamaa, sumuharmaa, kosteinen,
        on päivät, yöt ja vuodetkin, jo taase jäänehet,
        mut´unhoittaa en koskaan voi, miten valssi meidän soi;
        suutelosi silloin, unhoon ei jää milloin,
        viimeiset lyhdyt nuo, ne sammuu hehkuen.

• exglobetrotter
        RAMIRAIKKA kirjoitti:

Hyv´yötä jää nyt rakkahin, eron hetki jälleenon,
        mut kerran vielä pyytää saan, Sinut valssiin kiehtovaan,
        kun aivan ensi kerralla, Sinut tavata mä sain
        näin silloin peitti satamaa, sumuharmaa, kosteinen,
        on päivät, yöt ja vuodetkin, jo taase jäänehet,
        mut´unhoittaa en koskaan voi, miten valssi meidän soi;
        suutelosi silloin, unhoon ei jää milloin,
        viimeiset lyhdyt nuo, ne sammuu hehkuen.

Melodia on vanha skotlantilainen 1700-luvun lopulla sävelletty. Se on tehty silloin kun Englanti oli vielä suurvalta , siirtomaita ympäri maailman, välimatkat pitkiä, kulku nidasta ja ystävät olivat joutuneet erilleen. Mutta nykyisin se on säilynyt vanhana tradionaalisena lauluna ja lauletaan etupäässä uuden vuoden vastaanottajaisissa ympäri maailman, tai kapakassa, pubissa, muutaman pintin jälkeen, kun joku menee paikan epävireisen pienon jakkaralle ja lyö alkumelodian, johoh sitten yhtyy koko kapakka laulamaan sitä. Sanat suomeksi tähän, " Auld Lang Syne", on mm. tälläiset; "Tää ystävyys ei raukene, vaan kestää ainiaan/ On suuri silloin riemumme, kun jälleen kohdataan/ Tiet kauas voivat loitota, jää muistot sydämmiin/ Siis vielä kiitos kaikesta ja terve näkemiin". Olen tämän kuullut jo vuosikymmeniä sitten, mutta vaikka olen jo vanha mies, tulee silti tippa silmään, koska se tuo muistot mieleen ympäri maailman, etupäässä kuitenkin Englannista! Siis elokuvan "Waterloo Bridgen" tunnusnmelodia. (Suom. "Sumujen Silta".)

• exglobetrotter.
        exglobetrotter kirjoitti:

Melodia on vanha skotlantilainen 1700-luvun lopulla sävelletty. Se on tehty silloin kun Englanti oli vielä suurvalta , siirtomaita ympäri maailman, välimatkat pitkiä, kulku nidasta ja ystävät olivat joutuneet erilleen. Mutta nykyisin se on säilynyt vanhana tradionaalisena lauluna ja lauletaan etupäässä uuden vuoden vastaanottajaisissa ympäri maailman, tai kapakassa, pubissa, muutaman pintin jälkeen, kun joku menee paikan epävireisen pienon jakkaralle ja lyö alkumelodian, johoh sitten yhtyy koko kapakka laulamaan sitä. Sanat suomeksi tähän, " Auld Lang Syne", on mm. tälläiset; "Tää ystävyys ei raukene, vaan kestää ainiaan/ On suuri silloin riemumme, kun jälleen kohdataan/ Tiet kauas voivat loitota, jää muistot sydämmiin/ Siis vielä kiitos kaikesta ja terve näkemiin". Olen tämän kuullut jo vuosikymmeniä sitten, mutta vaikka olen jo vanha mies, tulee silti tippa silmään, koska se tuo muistot mieleen ympäri maailman, etupäässä kuitenkin Englannista! Siis elokuvan "Waterloo Bridgen" tunnusnmelodia. (Suom. "Sumujen Silta".)

Nyt kun kohta vuosi vaihtuu, niin kokeilkaa hyvät ihmiset sitä laulamalla ja pitämällä toisianne käsistänne. Tulette huomaamaan kuinka se yhdistää toisianne, kun samalla laulatte sitä, vaikka noilla edellisen viestin sanoilla, taikka Hyv´yötä laulun sanoilla. Musiikki yhdistää! Se on koettu maailmalla monet kerrat!

• Nuotteja...

Kirjasarja löytyy varmaan lähimmästä kirjastosta.

Osa 7 sivu 107 "Auld lang syne"

Osa 3 sivu 249 "Hyv' yötä jää nyt rakkahin"

Edellinen melodia on alkuperäinen skotlantilainen kansanlaulu,
      jälkimmäinen siitä elokuvaan "Sumujen silta" tehty sovitus.
      Levyillä on enimmäkseen jälkimmäistä. Esittäjiä on useita.

• Anonyymi

Asia selvisi varmaan aikoinaan.
        Mutta kirjasarja, johon tuossa viitattiin, on Suuri Toivelaulukirja, jonka on julkaissut Fazer Musiikki OY

• Keijo2

Olen kirjoittanut runon "Sumujen silta" ja siksi kysyin kuvan johto melodian sanoja!
      Runo alkaa: Silta sumuinen meitä kahta rakastavaista kantoi,
      se meille herkän tulisenkin tunteen antoi!
      Sumuverho meidät hellästi peitti,.......jne. Kiitos laulun sanoista!

• Joo! Mutta olen etsinyt teemasävelmän suomalaista nimeä ja esittäjää?

• Veikko 20

Hyv yötä jää nyt rakkahin, eron hetki tullut on. Vaan kerran vielä pyytää saan sinut valsiin kiehtovaan.

• aurinkohilda

Valssilaulu elokuvasta "Sumujen silta"

Hyv' yötä, jää nyt rakkahin,
      eron hetki jälleen on.
      Mutt' kerran vielä pyytää saan
      sinut valssiin kiehtovaan.
      Kuin aivan ensi kerralla
      sinut tavata mä sain,
      näin silloin peitti sataman
      sumu harmaa, kosteinen.

On päivät, yöt ja vuodetkin
      ne taakse jäänehet,
      mutt' unhoittaa en koskaan voi
      miten valssi meidän soi.
      Hm - - - - - - - - - - - -

Muistaen kuulen sun kertovan näin,
      muistoissa kanssasi käyn.
      Suutelosi silloin
      unhoon ei jää milloin.
      Viimeiset lyhdyt nuo
      ne sammuu hehkuen.

• Hintsu

Suomalainen käännös Hyv yötä ja esittäjä on Ari Klem.

• Ipeandrea

Balettitanssijatar ja upseeri tapasivat ja rakastuivat, ja tauatalla soi "Auld Lange Syne", aivan kuin joku mainitsikin. Se on tosiaan vanha skottilainen kansanlaulu, josta syysta on kukaties muistutettava, moni kaunis folkkari on iirilainen tai sitten Normandiasta tai Baskimaasta kotoisin. T. Ipe

• Anonyymi

Englantilainen elokuva 1946 "Sumujen silta"

• Annuun

Auld Lang Syne (Kauan sitten) on tosiaan skotlantilainen kansansävelmä, jonka sanat runoilija Robert Burns on kirjoittanut muistiin muunnellen, kahteen säkeistöön:
      Should auld acquaintance be forgot
      and never brought to min´?
      Should auld acquaintance be forgot
      and days of o´ lang syne?
      For auld lang syne, mydear,
      for auld land syne,
      we´ll tak´a cup of kindness yet
      for auld lang syne.

And here´s a hand, my trusty fren´,
      and gie´s a hand o´ thine.
      We´ll tak´ a cup o´ kindness yet
      for auld lang syne.
      For auld lang syne... (kerto)
      Tätä lauletaan usein uuden vuoden aattona, juuri käsi kädessä, isonakin joukkona.
      Sanat on käännetty monta kertaa suomeksi, ja ainakin on pyritty kahteen: joko kääntämään sanat runona tai sitten tahtilajin ja ehkä elokuvankin johdosta valssiksi. Minusta paras on Pekka Sipilän kolmisäkeistöinen, joka ei ole liian makea tai romanttinen, kuten ei alkuperäinenkään:
      Kai muistat vanhan ystävän, ja hetket yhteiset?
      Kai muistat vanhan ystävän ja päivät mennehet?
      Jo kauan taakse jääneet on nuo vuodet kultaiset.
      Ne muistat kai, oi ystäväin, ja kätes ojennat?

Nyt sulle käden ojennan - sä siihen tarttunet?
      Kai muistat vuodet kultaiset ja kätes ojennat?
      Jo kauan taakse jääneet on nuo vuodet kultaiset...

Tää ystävyys ei raukene, vaan kestää ainiaan.
      On silloin suuri riemumme, kun jälleen kohdataan.
      Tiet kauas voivat loitota, jää muistot sydämiin.
      Siis kiitos vielä kaikesta ja terve, näkemiin.

Näin sitä on voitu jopa laulaa kuolinvuoteella.

• Anonyymi

Näinhän se menee "Hyv yötä , jää nyt rakkahin, eron hetki jälleen on vaan kerran vielä pyytää saan sinut valssiin kiehtovaan, Kun aivan ensi kerralla sinut tavata mä sain näin silloin peitti sataman sumu harmaa, kosteinen. On päivät, yöt ja vuodetkin, ne taakse jäänehet, vaan unhoittaa en koskaan voi, miten valssi meidän soi...

• Anonyymi

Monia hyviä versioita on kerrottu iki-ihanasta laulusta.
        Vaan muistiko kukaan, että sen on esittänyt suomeksi ensin Henry Theel, nimellä Hyvää yötä valssi tai vain Hyvää yötä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monia hyviä versioita on kerrottu iki-ihanasta laulusta.
        Vaan muistiko kukaan, että sen on esittänyt suomeksi ensin Henry Theel, nimellä Hyvää yötä valssi tai vain Hyvää yötä.

Olen entinen muusikko. Nyt jo 88vuotias. Aloitin musisoinnin 1953 Vaasalaisessa Antti Tiihosen Kvintetissä. Ensimmäinen soittoni oli Vaasan työväentalolla tosiaan 1953. Juuri silloin oli Uuden-vuoden tanssijaiset , ja tietenkin Hyvä yötä valssin tahdissa ilta päättyi . Soitin heidän kanssa 1958 saakka koska sairaus keskeytti muusikon urani.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe