Muutin just väliaikaisesti ulkomaankomennuksella olevan kaverini asuntoon ja huomasin kauhukseni, että kylppärin suihkutilan kaakelit on kirjaimellisesti homeessa. Tai saumaukset paremminkin.
Kaakelit on tummat ja saumaukset olleet kaiketi joskus valkoiset, mutta nyt ne ovat paikoitellen ihan mustassa homeessa. Yritin jo toulua ja karhunkieltä, mutta tulos oli aika laiha; saumaus vaaleni vain hiukan.
Mikä siis avuksi, että suihkuun meno olisi vähemmän ällöttävää? Vai auttaako tässä oikeasti muu kuin leka ja remontti?
Homeiset kylppärin kaakelit
5
1907
Vastaukset
- Ilman pitää vaihtua!
Eräs naapurini luuli huoneistonsa huippuimurin säätöyksikköä pelkäksi liesituulettimen ohjauslaitteeksi. Hän käynnisti hyippuimurin vain ruokaa laittaessa, ja sammutti sen ruuanlaiton loputtua. Suihkun jälkeen kylppäri ei kuivunut, koska kostea ilma ei poistu suljetusta ilmatiiviistä tilasta, jos koneellinen ilmanvaihto ei ole päällä.
Laattojen saumat imevät vettä ja pysyvät kosteina, jos kylppäri ei kuivu koskaan. Tuttavani kylppärin laatansaumat peittyivät aina uudestaan ja uudestaan homeesta, vaikka hän pesi ne viikottain kloorilla. Ongelma loppui, kun neuvoin naapurille miten ilmanvaihtolaitteistoa kuuluu käyttää.
Suosittelen saumojen pesua hometta tuhoavalla pesuaineella ja tilan kunnollista kuivaamista, ja jatkossakin kylppäri pitää kuivua kunnolla aina suihkun jälkeen.
Jos asunnossa on oma ilmanvaihtoon tarkoitettu huippuimuri, niin sitä kuuluu käyttää. Itse olen käyttänyt sitä 24 tuntia/vrk. Jos ilmanvaihtojärjestelmässä ei ole minkäänlaista lämmöntalteenottoa, niin sen käyttö näkyy lämmityskuluisssa. Lämmin ilma menee harakoille, ja kylmä korvausilma pitää tietenkin lämmittää huoneenlämpöiseksi. Monet käynnistävät ilmanvaihdon vain suihkun jälkeen ja ruokaa laittaessaan.
Nykyaikaisissa muoveilla vuoratuissa tiiveissä asunnoissa ilma EI kierrä lainkaan ilman huippuimuria. Näet hapen puutteen nopeasti omassa ihossasi ja vireystilassasi. Ilman kierron puutteesta johtuvan kosteuden tunnistat homeesta kylppärin seinissä.
Jos asunnossa ei ole huoneistokohtaista huippuimuria, vaan vanhanaikainen vapaa kierto, niin suihkuhuoneen kosteus pitää silti saada pois. Esim avaamalla ikkuna tai parvekkeen ovi ja kylppärin ovi.Eli ilmanvaihdosta tulee huolehtia, ja jos kylppärissä on lattialämmitys niin sekin edesauttaa kuvumista.
Itse alkuperäiseen kysymykseen, eli homeen poistoon, suosittelisin kloriittia tai spriitä..- ollut pitkään
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eli ilmanvaihdosta tulee huolehtia, ja jos kylppärissä on lattialämmitys niin sekin edesauttaa kuvumista.
Itse alkuperäiseen kysymykseen, eli homeen poistoon, suosittelisin kloriittia tai spriitä..ei mitkään kloriitit sun muut auta.
Voisi sanoa; paska on siinä kuin Junttilan tuvan seinässä ;) - Helllewi
ollut pitkään kirjoitti:
ei mitkään kloriitit sun muut auta.
Voisi sanoa; paska on siinä kuin Junttilan tuvan seinässä ;)Tehokkaalla höyrypesurilla ja ns. pisteharjasuuttimella voisi kokeilla homeen irrotusta ja tämän jälkeen vielä pesu ensin emäksisellä aineella ja sitten vielä kloorilla. Jos saumat saa puhtaiksi, ne kannattaa käsitellä saumasuojalla puhtaanapidon helpottamiseksi. Toki tuo ilmanvaihdon toimivuus on edellytys sille, ettei seinät jatkossa homehdu.
- auttaja
Itse pesen tummuneet saumat kloritella mutta lue käyttöohjeet, saumoissa on yleensa laastia ja
silikonia. Kannattaa taas kokeilla pienelle alueelle ja muutenkin saa olla varovainen sen kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku655440Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti862770- 2742551
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362409Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191914Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2341606Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai561231Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131133- 881115
- 901106