Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Avioero

asumishyöty

Itsellä tulossa osituksen teko 4v. eron jälkeen.
Muija jäi eron jälkeen asumaan yhteisomistuksessa olevaan taloon muksuinemme ja asuu siellä yhä.
Itse muutin vuokralle, kun pistin avioerohakemuksen vireille.
Nyt, kun olen vaatimassa ositusta, jossa pyynnöstäni huomioidaan muijani saama asumishyöty minun edukseni avioerotuomion ja ositussopimuksen syntymisajan väliltä, hän vetoaa, ettei ole velvollinen suorittamaan minulle takautuvasti saamastaan asumishyödystä mitään osituksen yhteydessä sen perusteella, että oli luullut etten sitä vaatisi jälkikäteen. Oletti tehneemme kahden keskeisen suullisen sopimuksen, jossa sovittiin, että hän huolehtii mukuloista rahallisesti, ja minä en esitä vaateita jälkeenpäin asumishyödyn suhteen, koska hänen muistaakseen olimme suullisesti sopineet niin.
Vetoaa ilmeiseti Vilpittömästä mielestä laadittuun lakiin. Saako X-muijani hyödyn, vai ei...jos saa, niin millä perusteilla?

11

2911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nix nax

      >>Oletti tehneemme kahden keskeisen suullisen sopimuksen, jossa sovittiin, että hän huolehtii mukuloista rahallisesti, ja minä en esitä vaateita jälkeenpäin asumishyödyn suhteen, koska hänen muistaakseen olimme suullisesti sopineet niin.

      • asumishyöty

        Todellisuudessa emme sopineet laeista tietämättöminä ihmisinä mitään muuta lähtiessäni, kuin että en yritä häätää häntä talosta, tai muutoin järjästää hänelle hankaluuksia asumisen suhteen.
        Emme olleet puheväleissä olleet pariin vuoteen ennen lähtöäni.
        X:n huollettavaksi jäi jäi v.89 syntynyt lapsi.

        Lapseni kanssa olen hyvissä väleissä ja olen lähes päivittäin häneen yhteydessä. Koko avioeroajan olen maksanut hänen kännykkäkulunsa ja lehtitilauksen.
        Olen huolehtinut myös siitä, että jos hän tarvitsee rahaa, niin annan sitä kykyni mukaan. Viimeisen vuoden aikana olen osallistunut hänen kuluihinsa n. 1500€:lla ja keväällä viimeksi olen antanut rahaa noin 400€. Lisäksi olen koko eroajan ylläpitänyt kiinteistön kuntoa omalla kustannuksellani.
        X.lle en ole antanut rahaa koko avioeroaikana, tosin ei hän sitä ole pyytänytkään.


      • niitä hankaluuksia
        asumishyöty kirjoitti:

        Todellisuudessa emme sopineet laeista tietämättöminä ihmisinä mitään muuta lähtiessäni, kuin että en yritä häätää häntä talosta, tai muutoin järjästää hänelle hankaluuksia asumisen suhteen.
        Emme olleet puheväleissä olleet pariin vuoteen ennen lähtöäni.
        X:n huollettavaksi jäi jäi v.89 syntynyt lapsi.

        Lapseni kanssa olen hyvissä väleissä ja olen lähes päivittäin häneen yhteydessä. Koko avioeroajan olen maksanut hänen kännykkäkulunsa ja lehtitilauksen.
        Olen huolehtinut myös siitä, että jos hän tarvitsee rahaa, niin annan sitä kykyni mukaan. Viimeisen vuoden aikana olen osallistunut hänen kuluihinsa n. 1500€:lla ja keväällä viimeksi olen antanut rahaa noin 400€. Lisäksi olen koko eroajan ylläpitänyt kiinteistön kuntoa omalla kustannuksellani.
        X.lle en ole antanut rahaa koko avioeroaikana, tosin ei hän sitä ole pyytänytkään.

        juuri sen asumisen suhteen.

        Elatusvelvollisuuttasi et ole hoitanut. Lapselle annettua taskurahaa ei lasketa. Raha tulee antaa huoltajalle.

        X-ei ole rahaa pyytänyt, kun teillä on ollut suullinen sopimus, jonka nyt painat unohduksiin villasella?

        Viivalle vedettynä joudut maksamaan takautuvasti lapsesi elatuksen, ja hän maksaa sinulle asumishyödyn mojova riita on valmis.

        Kenes luulet tästä kaikesta hyötyvän, lapsen vai?


      • asumishyöty.
        niitä hankaluuksia kirjoitti:

        juuri sen asumisen suhteen.

        Elatusvelvollisuuttasi et ole hoitanut. Lapselle annettua taskurahaa ei lasketa. Raha tulee antaa huoltajalle.

        X-ei ole rahaa pyytänyt, kun teillä on ollut suullinen sopimus, jonka nyt painat unohduksiin villasella?

        Viivalle vedettynä joudut maksamaan takautuvasti lapsesi elatuksen, ja hän maksaa sinulle asumishyödyn mojova riita on valmis.

        Kenes luulet tästä kaikesta hyötyvän, lapsen vai?

        Ei meillä mitään muuta suullista ollut kuin mainitsemani. Tuona aikana välimme oli niin tulehtuneet, ettemme olleet puheväleissä.
        Elatusmaksun olisin valmis takautuvasti maksamaan hänelle, mikäli hän vastaavasti suostuisi maksamaan asumishyödystä, mutta siihen hän ei suostu.
        Etäisänä olen isän roolini lapseeni hoitanut niin hyvin kuin olen pystynyt, mutta X:ni en ole huomioinut mitenkään eroaikana.


      • aikusen lapsen äiti
        asumishyöty kirjoitti:

        Todellisuudessa emme sopineet laeista tietämättöminä ihmisinä mitään muuta lähtiessäni, kuin että en yritä häätää häntä talosta, tai muutoin järjästää hänelle hankaluuksia asumisen suhteen.
        Emme olleet puheväleissä olleet pariin vuoteen ennen lähtöäni.
        X:n huollettavaksi jäi jäi v.89 syntynyt lapsi.

        Lapseni kanssa olen hyvissä väleissä ja olen lähes päivittäin häneen yhteydessä. Koko avioeroajan olen maksanut hänen kännykkäkulunsa ja lehtitilauksen.
        Olen huolehtinut myös siitä, että jos hän tarvitsee rahaa, niin annan sitä kykyni mukaan. Viimeisen vuoden aikana olen osallistunut hänen kuluihinsa n. 1500€:lla ja keväällä viimeksi olen antanut rahaa noin 400€. Lisäksi olen koko eroajan ylläpitänyt kiinteistön kuntoa omalla kustannuksellani.
        X.lle en ole antanut rahaa koko avioeroaikana, tosin ei hän sitä ole pyytänytkään.

        Lapsihan on yli 18v. Ei ole itsestään selvää, että joudut mitään hänestä maksamaankaan. Missä hän opiskelee, vai onko töissä?


      • juuu....
        aikusen lapsen äiti kirjoitti:

        Lapsihan on yli 18v. Ei ole itsestään selvää, että joudut mitään hänestä maksamaankaan. Missä hän opiskelee, vai onko töissä?

        minua ainaski harmitti suunnattomasti kun lapset toinen 18 ja toinen 19 ja molemmat lukiossa ja vanhimmalla vielä 4 vuotinen lukio,enkä saanut mitään avustusta niiden isältä.
        Kyllä oli rahat piukalla kun vielä kustansin niiden kirjat, autokoulut ja elatuksen,ja kumpikaan ei edes saanut kesätöitä.
        Harva alle kaksikymppinen on omillaan,koska koulut kestää kauan yli "täysi-iän"
        Voisi edes lapsilisä jatkua 18 vuotiaisiin.


      • kesken?
        asumishyöty kirjoitti:

        Todellisuudessa emme sopineet laeista tietämättöminä ihmisinä mitään muuta lähtiessäni, kuin että en yritä häätää häntä talosta, tai muutoin järjästää hänelle hankaluuksia asumisen suhteen.
        Emme olleet puheväleissä olleet pariin vuoteen ennen lähtöäni.
        X:n huollettavaksi jäi jäi v.89 syntynyt lapsi.

        Lapseni kanssa olen hyvissä väleissä ja olen lähes päivittäin häneen yhteydessä. Koko avioeroajan olen maksanut hänen kännykkäkulunsa ja lehtitilauksen.
        Olen huolehtinut myös siitä, että jos hän tarvitsee rahaa, niin annan sitä kykyni mukaan. Viimeisen vuoden aikana olen osallistunut hänen kuluihinsa n. 1500€:lla ja keväällä viimeksi olen antanut rahaa noin 400€. Lisäksi olen koko eroajan ylläpitänyt kiinteistön kuntoa omalla kustannuksellani.
        X.lle en ole antanut rahaa koko avioeroaikana, tosin ei hän sitä ole pyytänytkään.

        Onkos se ero nyt selvä, vai vieläkö olette paperilla aviossa? Luulisi, että avioeroa tehdessä olisi nämä asumiset ja elatuksetkin sovittu ihan kunnolla.

        Sattuneesta syystä joudun tekemään maistraatille tiliä alaikäisen tyttäreni perhe-eläketuloista ja niiden käytöstä hänen elatukseensa. Olen jo monen vuoden ajan perustellut menoja (kun en ole halunnut mitään kuittirumbaa pyörittää) Tilastokeskuksen tiedolla vuodelta 2001 (!) jonka mukaan alaikäisen perheenjäsenen
        kulut ovat noin 50% aikuisen menoista eli alaikäisellä noin 6000-8000 Euroa per vuosi riippuen perheen tulotasosta, kun jätetään aikuisen tupakka- ja alkoholimenot pois. Ovat tuon mukisematta hyväksyneet.

        Aikalailla siis tasoihin menee puntit tuon elatuksen ja asumisyödyn suhteen.

        Lapsen täytettyä 18v tilanne (paperilla) on tietenkin toinen, vaikka todellisuudessa menot ei ainakaaan pienene 18-vuotispäivän jälkeen.


      • tulkinnee
        asumishyöty. kirjoitti:

        Ei meillä mitään muuta suullista ollut kuin mainitsemani. Tuona aikana välimme oli niin tulehtuneet, ettemme olleet puheväleissä.
        Elatusmaksun olisin valmis takautuvasti maksamaan hänelle, mikäli hän vastaavasti suostuisi maksamaan asumishyödystä, mutta siihen hän ei suostu.
        Etäisänä olen isän roolini lapseeni hoitanut niin hyvin kuin olen pystynyt, mutta X:ni en ole huomioinut mitenkään eroaikana.

        Nuo hyödyt täsmälleen samanarvoisiksi, siksi että olet niitä takautuvasti vaatimassa.

        Rahallisesti et siis hyödy.

        Riidan kyllä nettoat touhuillasi. Sitä kai haetkin.


      • edellinen
        juuu.... kirjoitti:

        minua ainaski harmitti suunnattomasti kun lapset toinen 18 ja toinen 19 ja molemmat lukiossa ja vanhimmalla vielä 4 vuotinen lukio,enkä saanut mitään avustusta niiden isältä.
        Kyllä oli rahat piukalla kun vielä kustansin niiden kirjat, autokoulut ja elatuksen,ja kumpikaan ei edes saanut kesätöitä.
        Harva alle kaksikymppinen on omillaan,koska koulut kestää kauan yli "täysi-iän"
        Voisi edes lapsilisä jatkua 18 vuotiaisiin.

        Lukio-opiskeluun lapsen on mahdollista saada elatusta vanhemmiltaan. Huomioitavaa on, että se elatus maksetaan yli 18v:lle suoraan, kun pienemmän lapsen elari menee lähivanhemman tilille. Ja elatusta täytyy hakea lapsen, ei toisen vanhemman.


    • ihmettelvä ex

      ... ihmettelen suuresti sitä, ettäkö ap:lle olisi avioero myönnetty ilman, että ala-ikäisen lapsen osalta olisi vaadittu elätuksen järjestämistä? Kyllä elatussopimus yleensä edellytetään, jotta ero myönnetään... Vai onko lapsi ollut täysi-ikäinen eron astuessa voimaan? Siinä tapauksessa ei ole mitään elatusvelvollisuutta kenelläkään ollutkaan, joten asumishyötyasia menee eri tavalla....

      Sotkua tulee - ja kallista - jos lähdette raastupaan asoitanne hoitamaan...

      • myönnetty,

        vaan se tuomittiin.
        Lapsen elatus-sopimus määrätään avioerotuomion jälkeen, jos puoliso, jonka luokse alaikäinen lapsi jää asumaan, vaatii sitä. Voi voi, jos ei vaadi ajallaan. Elatusmaksua voi vaatia takautuvasti vain vuoden ajalta taaksepäin.
        Asumishyöty määritellään osituksen yhteydessä takautuvasti avioerotuomion astumisesta lainvoimaiseksi päivämäärästä lähtien.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe