Olen siis pyrkimässä lukemaan poliittista historiaa Helsinkiin vuoden 2009 opiskelijavalinnoissa. Kohtalotovereita? Milloin ajattelitte alkaa lukea? Pääsykoekirjathan ovat jo ilmestyneet, ja näköjään samat kuin viime vuonna. Itse alan lukea jo joulukuussa, koska joudun käymään töissä melkein koko kevään, ellei rahatilanne sitten anna myöten kuukauden lomalle ennen koetta (tuskinpa). Onko kellään kokemusta poliittisen historian pääsykokeista tai opiskelusta?
Poliittinen historia 2009
15
2637
Vastaukset
- elinavaan
Itse olen hakemassa Maailmanpolitiikan tutkimuksen linjalle. Kirjakin (kirjastosta) on jo hankittuna ja ekan luvun olen lukenut :) Täällä ei kai kauheasti ole keskustelua aiheesta, joten ajattelin sinulle vastata, vaikka eri linjalle olemmekin hakemassa! Oletko hakemassa minnekään muualle? Itse odottelen humanistisen pääsykoemateriaalin julkistamista ja sieltä ajattelin valkata varavaihtoedon :) Haetko muuten ekaa kertaa?
Itse hain oikikseen viime keväänä huonolla menestyksellä, hermot pettivät kesken luku-urakan ja ajattelinkin nyt hakea tonne valtsikkaan koska sinne pänttääminen saattaa olla jopa ihan nautinnollinen kokemus :)- punatulkkunen
Haen tokaa kertaa valtiotieteelliseen. Pyrin lukion jälkeen itsekin maailmanpolitiikan tutkimukseen viime keväänä, mutta huonolla menestyksellä. Ajattelin ensin hakea sinne uudestaan, mutta päädyinkin poliittiseen historiaan, osaksi myös siksi että maailmanpolitiikkaan on niin älyttömän vaikea päästä (mutta älä masennu tästä, kannattaa vaan alottaa tarpeeksi aikasin ja lukea kunnolla vielä sittenkin, kun tuntuu että osaa kaiken - itse mokasin juuri siinä että luulin osaavani paremmin kuin oikeasti osasinkaan :)). Pääsykoekirja maailmanpolitiikan tutkimukseen on kyllä tosi mielenkiintoinen ja yleissivistävä, suosittelen sitä aina kaikille nykyään. :D En ole vielä päättänyt haenko minnekään muualle, mutta todennäköisesti jonnekin. Oon nyt ollut töissä lukion loppumisen jälkeen ja on melkein jo ikävä koulua, eli jonnekin olisi pakko päästä :D
- elinavaan
punatulkkunen kirjoitti:
Haen tokaa kertaa valtiotieteelliseen. Pyrin lukion jälkeen itsekin maailmanpolitiikan tutkimukseen viime keväänä, mutta huonolla menestyksellä. Ajattelin ensin hakea sinne uudestaan, mutta päädyinkin poliittiseen historiaan, osaksi myös siksi että maailmanpolitiikkaan on niin älyttömän vaikea päästä (mutta älä masennu tästä, kannattaa vaan alottaa tarpeeksi aikasin ja lukea kunnolla vielä sittenkin, kun tuntuu että osaa kaiken - itse mokasin juuri siinä että luulin osaavani paremmin kuin oikeasti osasinkaan :)). Pääsykoekirja maailmanpolitiikan tutkimukseen on kyllä tosi mielenkiintoinen ja yleissivistävä, suosittelen sitä aina kaikille nykyään. :D En ole vielä päättänyt haenko minnekään muualle, mutta todennäköisesti jonnekin. Oon nyt ollut töissä lukion loppumisen jälkeen ja on melkein jo ikävä koulua, eli jonnekin olisi pakko päästä :D
Kuinka monta kertaa ja kuinka kauan luit viime vuonna? Jotenkin hämää kun on vaan toi yks kirja ja mielettömästi aikaa...
- punatulkkunen
elinavaan kirjoitti:
Kuinka monta kertaa ja kuinka kauan luit viime vuonna? Jotenkin hämää kun on vaan toi yks kirja ja mielettömästi aikaa...
Luin aivan liian vähän aikaa, noin pari kuukautta, ja siitäkin vasta viimeisen kuukauden jaksoin istua kirjastossa kahdeksan tuntia päivässä. Luin kirjan kolme kertaa, viimeisellä kerralla tosin hypin kiireessä joitakin lukuja ja kohtia, eli käytännössä luin sen kunnolla vain kaksi kertaa. Jälkeenpäin ajateltuna minun olisi pitänyt lukea se varmasti ainakin viisi kertaa, että olisin pystynyt vastaamaan tarpeeksi kattavasti kokeessa. Kirja pitää käytännössä osata lähes ulkoa, mutta se ei ole mikään mahdoton tehtävä, jos ymmärtää aloittaa ajoissa, toisin kuin minä viime keväänä. Asiaa on paljon, mutta minua ainakin auttoivat erilaiset aikajanat ja ajatuskartat. Kirja on aika selkeä, joten sitä on helppo jäsennellä erilaisiksi kokonaisuuksiksi, joista voi tehdä esim. ajatuskarttoja. Myös vanhoja pääsykoekysymyksiä kannattaa käydä katsomassa, niitä on Helsingin yliopiston sivuilla.
Mutta ei tosiaan kannata huijata itseään sillä, että kirjoja on vain yksi, koska viestinnän lisäksi maailmanpolitiikan tutkimus on valtiotieteellisen suosituin aine, ja kirja pitää todella opetella niin että sen osaa unissaankin. Se on täysin mahdollista, mutta pitää vain tehdä paljon töitä. Onneksi kirja on hyvä. :) - elinavaan
punatulkkunen kirjoitti:
Luin aivan liian vähän aikaa, noin pari kuukautta, ja siitäkin vasta viimeisen kuukauden jaksoin istua kirjastossa kahdeksan tuntia päivässä. Luin kirjan kolme kertaa, viimeisellä kerralla tosin hypin kiireessä joitakin lukuja ja kohtia, eli käytännössä luin sen kunnolla vain kaksi kertaa. Jälkeenpäin ajateltuna minun olisi pitänyt lukea se varmasti ainakin viisi kertaa, että olisin pystynyt vastaamaan tarpeeksi kattavasti kokeessa. Kirja pitää käytännössä osata lähes ulkoa, mutta se ei ole mikään mahdoton tehtävä, jos ymmärtää aloittaa ajoissa, toisin kuin minä viime keväänä. Asiaa on paljon, mutta minua ainakin auttoivat erilaiset aikajanat ja ajatuskartat. Kirja on aika selkeä, joten sitä on helppo jäsennellä erilaisiksi kokonaisuuksiksi, joista voi tehdä esim. ajatuskarttoja. Myös vanhoja pääsykoekysymyksiä kannattaa käydä katsomassa, niitä on Helsingin yliopiston sivuilla.
Mutta ei tosiaan kannata huijata itseään sillä, että kirjoja on vain yksi, koska viestinnän lisäksi maailmanpolitiikan tutkimus on valtiotieteellisen suosituin aine, ja kirja pitää todella opetella niin että sen osaa unissaankin. Se on täysin mahdollista, mutta pitää vain tehdä paljon töitä. Onneksi kirja on hyvä. :)Tilasin tänään sen kirjan!
Ihana isäni on jo lupautunut lukemaan kirjan jotta voimme sitten keskustella siitä ja hän pystyy paremmin tukemaan lukemistani. En tiedä ketään muuta joka sinne hakisi, joten isukin apu tulee kyllä tarpeeseen ;)
Oletko syntynyt minä vuonna? Itse olen -88, mutta kävin nelivuotisen lukion ja kirjoitin ylioppilaaksi vasta viime keväänä.
Oletko ajatellut mitä teet jos et pääse yliopistoon tänäkään vuonna? Itse varmaan lähden syksyksi opistoon, jos käy köpelösti ;) - punatulkkunen
elinavaan kirjoitti:
Tilasin tänään sen kirjan!
Ihana isäni on jo lupautunut lukemaan kirjan jotta voimme sitten keskustella siitä ja hän pystyy paremmin tukemaan lukemistani. En tiedä ketään muuta joka sinne hakisi, joten isukin apu tulee kyllä tarpeeseen ;)
Oletko syntynyt minä vuonna? Itse olen -88, mutta kävin nelivuotisen lukion ja kirjoitin ylioppilaaksi vasta viime keväänä.
Oletko ajatellut mitä teet jos et pääse yliopistoon tänäkään vuonna? Itse varmaan lähden syksyksi opistoon, jos käy köpelösti ;)Olen -88 syntynyt minäkin. :) En ole vielä päättänyt varmasti mitä teen jos en pääse ensi vuodeksikaan, en edes halua ajatella :D Todennäköisesti käyn taas töissä vaan. Jonnekin ulkomaillekin voisi lähteä vaikka puoleksi vuodeksi, jos saisi järkättyä semmoisen mahdollisuuden jotenkin... Mutta en jaksa tehdä liikaa suunnitelmia sen varalle etten pääse, pakko vaan mennä sellaisella asenteella että sisään mennään. Yritän keksiä jonkun varman varavaihtoehdon, jonne ainakin pääsisin, jos en pääse sinne minne haluan.
- elinavaan
punatulkkunen kirjoitti:
Olen -88 syntynyt minäkin. :) En ole vielä päättänyt varmasti mitä teen jos en pääse ensi vuodeksikaan, en edes halua ajatella :D Todennäköisesti käyn taas töissä vaan. Jonnekin ulkomaillekin voisi lähteä vaikka puoleksi vuodeksi, jos saisi järkättyä semmoisen mahdollisuuden jotenkin... Mutta en jaksa tehdä liikaa suunnitelmia sen varalle etten pääse, pakko vaan mennä sellaisella asenteella että sisään mennään. Yritän keksiä jonkun varman varavaihtoehdon, jonne ainakin pääsisin, jos en pääse sinne minne haluan.
oletko jo aloittanut lukemisen? Minä olen lukenut vasta kirjan johdannon... Ensi maanantaina aloitan kun avomies lähtee inttiin ja saan lukurauhan.
Missäpäin Suomea muuten asut? Itse olen Kotkasta.
- polhis
Moikka moi!
Aion pyrkiä Helsinkiin lukemaan poliittista historiaa. En tunne ketään tuttavapiiristäni kuka hakisi kyseiselle linjalle, joten "kohtalontoveri" olisi mukava olla. Jos kiinnostaa, niin kevään mittaan voitaisiin jollain tapaa tsempata toisiamme, sillä tunnen itseni ja epätoivo saattaa vallata mielen useampaankin otteeseen =).- Huls
Mäkin ajattelinn hakea lukemaan poliittista historiaa. Helsinkiin kun on suhteellisen vaikea päästä, niin en ole vielä varma, että haenko sinne vai suosiolla Turkuun.
Viime vuonnahan 12% kokeeseen osallistuneista pääsi sisään, eli sikäli vähän mietityttää. :)
Olen tämän vuoden abiturientti, eli lukeminen alkanee vasta huhtikuun alussa. Riittääköhän aika? - poij
Huls kirjoitti:
Mäkin ajattelinn hakea lukemaan poliittista historiaa. Helsinkiin kun on suhteellisen vaikea päästä, niin en ole vielä varma, että haenko sinne vai suosiolla Turkuun.
Viime vuonnahan 12% kokeeseen osallistuneista pääsi sisään, eli sikäli vähän mietityttää. :)
Olen tämän vuoden abiturientti, eli lukeminen alkanee vasta huhtikuun alussa. Riittääköhän aika?Onko kukaan ajatellut hakea poliittista historiaa turkuun? Tai mennä valmennuskurssille? Itse mietin että pitäiskö mennä.
- oiltppsl
poij kirjoitti:
Onko kukaan ajatellut hakea poliittista historiaa turkuun? Tai mennä valmennuskurssille? Itse mietin että pitäiskö mennä.
Ei Turkuun, mutta Helsinkiin kyllä. Valmennuskurssille ilmoittauduin ja kirja on tullut lueskeltua viikon aikana pariin kertaan läpi. Nyt alkaa kunnollinen paneutuminen muistiinpanoineen kaikkineen. yritän saada mahdollisimman hyvän kuvan aiheesta ennen valmennuskurssille menoa.
Itse kirja on kyllä mielenkiintoinen, joskin käsiteltäviä asioita vain raapaistaan pinnasta. Onkos Turkuun tuo sama teos, Suomen poliittinen historia 1809-2009?
On tää omituista koittaa päntätä vuosien työssäkäynnin jälkeen, varsinkin kun ei ole edes sitä lukiota pohjalla. Toisaalta motivaatio on kova. - ulli7
oiltppsl kirjoitti:
Ei Turkuun, mutta Helsinkiin kyllä. Valmennuskurssille ilmoittauduin ja kirja on tullut lueskeltua viikon aikana pariin kertaan läpi. Nyt alkaa kunnollinen paneutuminen muistiinpanoineen kaikkineen. yritän saada mahdollisimman hyvän kuvan aiheesta ennen valmennuskurssille menoa.
Itse kirja on kyllä mielenkiintoinen, joskin käsiteltäviä asioita vain raapaistaan pinnasta. Onkos Turkuun tuo sama teos, Suomen poliittinen historia 1809-2009?
On tää omituista koittaa päntätä vuosien työssäkäynnin jälkeen, varsinkin kun ei ole edes sitä lukiota pohjalla. Toisaalta motivaatio on kova.Kirjaa on päntätty täälläkin. Mitkäs fiilikset ja montako kierrosta nyt takana?
- Khakihousut
ulli7 kirjoitti:
Kirjaa on päntätty täälläkin. Mitkäs fiilikset ja montako kierrosta nyt takana?
Helsinkiin poliittista historiaa luen minäkin. \o/ Onko ilmennyt ahdistusta / epäselviä kohtia tms?
Sähköposti lukupiiri vain pystyyn.. 8))) - HC
oiltppsl kirjoitti:
On tää omituista koittaa päntätä vuosien työssäkäynnin jälkeen, varsinkin kun ei ole edes sitä lukiota pohjalla. Toisaalta motivaatio on kova.Tavallaan sama teos Turussakin: Suomi muuttuvassa maailmassa. Käsittelee samaa ajanjaksoa. Lienevätköhän professorit sopineet keskenään saman aiheen, vai taistelevatkohan he vain keskenään opiskelijoiden sieluista "oikean" tulkinnan suhteen. Turun kirjassa ainakin argumentoitiin Jussilan teesejä vastaan autonomia tulkintojen suhteen.
- jaska laatikossa
MYYNNISSÄ VUODEN 2012 PÄÄSYKOEKIRJA (SUOMEN POLIITTINEN HISTORIA 1809-2009)
http://www.huuto.net/kohteet/suomen-poliittinen-historia-1809-2009--lisamateriaali/216295076
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.525280- 813870
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3222275Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2661912Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1171788Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain561362Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951290- 701232
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331197Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2951172