Paritalon tontin lunastus

Maailma mallillaan

Hei! Ostettiin paritalonpuolikas Limingan kunnasta. Asunto on vuokratontilla. Kun ostimme talon, niin samalla laadittiin hallinnonjakosopimus. Nyt me haluttais lunastaa tontti omaksi ja naapuri taas ei halua lunastaa. Kun soitin kuntaan, niin sieltä sanoivat, että ette voi lunastaa omaa osaanne ainoastaan, vaan molempien talojen on lunastettava tontti yhtäaikaa. Eivat kuulemma rupea enää pilkkomaan tonttia pienemmäksi. Johan on pattitilanne.. Onko kenellekkään sattunut vastaavaa tilannetta? Ei haluttais maksaa vuokraa tontista enää kun nyt kerran on saanut hommattua oman talon, niin olis mukava kun olis vielä oma tonttikin. Kohdetta vielä markkinoitiin sillä, että tontin voi lunastaa omaksi. Voihan sen yhtäaikaa, mutta erikseen lunastuksesta eivät puhuneet mitään.

9

4222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tontti on

      yhteinen eli toinen ei voi yksin tehdä mitään mitä toinen ei halua. Ja harvoin tontin voi ja saa jakaa kahdeksi tontiksi.

      Siksi täällöä jatkuvasti varoitellaan paritaloihin puuttumasta pitkällä tikullakaan.

      Tiesitte mitä ostitte, eli kaupan ehdoksi olisi pitänyt vaatia tontin lunastaminen tai jättää se kauppa väliin. Nyt odotellaan että jompi kumpi myy ja uusi naapuri on suostuvaisempi.

      • Maailma mallillaan

        Tuohon kommenttiin " Tiesitte mitä ostitte" on pakko sanoa, että ei tiedetty. Talokauppa oli elämämme ensimmäinen. Taloa markkinoitiin hienosti sillä, että tontin voi lunastaa omaksi. Tokihan sen pystyy yhdessä näköjään vaan ei erikseen. Olimme kyllä siinä uskossa, että voimme ostaa oman puolen tontin ihan koska vaan. Asia selvisi meille 2kk kauppojen jälkeen kun soitin kuntaan asiasta. Olisipa joku osannut kertoa tai edes varoittanut asiasta, niin kyllä olisin jättänyt talon ostamatta. Nooh, mutta oppia ikä kaikki ja tästä ei voi kuin viisastua. Pitääpä asustella tässä tuon parivuotta ja jos möis mökin pois. Tosiaan kiitokset hyvästä vastauksesta :)


      • välittäjä olla
        Maailma mallillaan kirjoitti:

        Tuohon kommenttiin " Tiesitte mitä ostitte" on pakko sanoa, että ei tiedetty. Talokauppa oli elämämme ensimmäinen. Taloa markkinoitiin hienosti sillä, että tontin voi lunastaa omaksi. Tokihan sen pystyy yhdessä näköjään vaan ei erikseen. Olimme kyllä siinä uskossa, että voimme ostaa oman puolen tontin ihan koska vaan. Asia selvisi meille 2kk kauppojen jälkeen kun soitin kuntaan asiasta. Olisipa joku osannut kertoa tai edes varoittanut asiasta, niin kyllä olisin jättänyt talon ostamatta. Nooh, mutta oppia ikä kaikki ja tästä ei voi kuin viisastua. Pitääpä asustella tässä tuon parivuotta ja jos möis mökin pois. Tosiaan kiitokset hyvästä vastauksesta :)

        asialla? Ne myy eikä selitä. Kauppakirjan teko pankissa tai muun puolueettoman kanssa olisi kannattanut.


      • Maailma mallillaan kirjoitti:

        Tuohon kommenttiin " Tiesitte mitä ostitte" on pakko sanoa, että ei tiedetty. Talokauppa oli elämämme ensimmäinen. Taloa markkinoitiin hienosti sillä, että tontin voi lunastaa omaksi. Tokihan sen pystyy yhdessä näköjään vaan ei erikseen. Olimme kyllä siinä uskossa, että voimme ostaa oman puolen tontin ihan koska vaan. Asia selvisi meille 2kk kauppojen jälkeen kun soitin kuntaan asiasta. Olisipa joku osannut kertoa tai edes varoittanut asiasta, niin kyllä olisin jättänyt talon ostamatta. Nooh, mutta oppia ikä kaikki ja tästä ei voi kuin viisastua. Pitääpä asustella tässä tuon parivuotta ja jos möis mökin pois. Tosiaan kiitokset hyvästä vastauksesta :)

        Siis mistä tämä into lunastaa tontti omaksi johtuu? Mikä on vuosivuokra ja mikä on lunastushinta?

        Yleensä lunastushinnalla maksaa vuokraa 40-50 vuotta, eikä maan arvoa vuokrasopimuksen umpeutuessa voi ennakoida.

        Myydessä siirrettävällä vuokraoikeudella on useita etuja kuten kirjallisten ostotarjousten sitovuus, käsirahan/vakiokorvauksen sitovuus, ja alempi varainsiirtovero.

        Mikäli olette ostanut välittäjän kautta, niin kannattaa kuitenkin kääntyä hänen puoleen. Ehkä (erittäin hatara ehkä) on mahdollisuus saada korvauksia tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä...


    • Maailma mallillaan

      Tontin lunastushinta olisi tällähetkellä sen reilut 8000 €. Joten siinä syy tontin lunastusinnostukseen. Vuokra 800€/kk

      • ole vuosivuokra??

        Ei noin arvoton tontti voi maksaa noin suurta vuokraa!!!!


      • Maailma mallillaan
        ole vuosivuokra?? kirjoitti:

        Ei noin arvoton tontti voi maksaa noin suurta vuokraa!!!!

        Minun kirjoitusvirhe. Vuokra tosiaan on sen reilut 800€ vuosi. Ei kuukaudessa. Yritin korjata asian heti, mutta tämä järjestelmä ei antanut. Sorry!


      • lunastusta
        Maailma mallillaan kirjoitti:

        Minun kirjoitusvirhe. Vuokra tosiaan on sen reilut 800€ vuosi. Ei kuukaudessa. Yritin korjata asian heti, mutta tämä järjestelmä ei antanut. Sorry!

        eli onko siihen sijoittaa omaa rahaa vai tekeekö sen lainarahalla. Joku voi auttaa laskelman teossa.


    • muun maan mustikka

      "Ei haluttais maksaa vuokraa tontista enää kun nyt kerran on saanut hommattua oman talon, niin olis mukava kun olis vielä oma tonttikin."

      Ja mistä näitä onnettomia sikiää? Vai että oman talon, jos se kerran on oma niin potki seinäntakaa vuokralainen pois. Mitä se sille kuuluu lunastatko oman talosi alta tontin vai et?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      173
      1676
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      969
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      85
      809
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      190
      450
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe