Hei! Ostettiin paritalonpuolikas Limingan kunnasta. Asunto on vuokratontilla. Kun ostimme talon, niin samalla laadittiin hallinnonjakosopimus. Nyt me haluttais lunastaa tontti omaksi ja naapuri taas ei halua lunastaa. Kun soitin kuntaan, niin sieltä sanoivat, että ette voi lunastaa omaa osaanne ainoastaan, vaan molempien talojen on lunastettava tontti yhtäaikaa. Eivat kuulemma rupea enää pilkkomaan tonttia pienemmäksi. Johan on pattitilanne.. Onko kenellekkään sattunut vastaavaa tilannetta? Ei haluttais maksaa vuokraa tontista enää kun nyt kerran on saanut hommattua oman talon, niin olis mukava kun olis vielä oma tonttikin. Kohdetta vielä markkinoitiin sillä, että tontin voi lunastaa omaksi. Voihan sen yhtäaikaa, mutta erikseen lunastuksesta eivät puhuneet mitään.
Paritalon tontin lunastus
9
4222
Vastaukset
- tontti on
yhteinen eli toinen ei voi yksin tehdä mitään mitä toinen ei halua. Ja harvoin tontin voi ja saa jakaa kahdeksi tontiksi.
Siksi täällöä jatkuvasti varoitellaan paritaloihin puuttumasta pitkällä tikullakaan.
Tiesitte mitä ostitte, eli kaupan ehdoksi olisi pitänyt vaatia tontin lunastaminen tai jättää se kauppa väliin. Nyt odotellaan että jompi kumpi myy ja uusi naapuri on suostuvaisempi.- Maailma mallillaan
Tuohon kommenttiin " Tiesitte mitä ostitte" on pakko sanoa, että ei tiedetty. Talokauppa oli elämämme ensimmäinen. Taloa markkinoitiin hienosti sillä, että tontin voi lunastaa omaksi. Tokihan sen pystyy yhdessä näköjään vaan ei erikseen. Olimme kyllä siinä uskossa, että voimme ostaa oman puolen tontin ihan koska vaan. Asia selvisi meille 2kk kauppojen jälkeen kun soitin kuntaan asiasta. Olisipa joku osannut kertoa tai edes varoittanut asiasta, niin kyllä olisin jättänyt talon ostamatta. Nooh, mutta oppia ikä kaikki ja tästä ei voi kuin viisastua. Pitääpä asustella tässä tuon parivuotta ja jos möis mökin pois. Tosiaan kiitokset hyvästä vastauksesta :)
- välittäjä olla
Maailma mallillaan kirjoitti:
Tuohon kommenttiin " Tiesitte mitä ostitte" on pakko sanoa, että ei tiedetty. Talokauppa oli elämämme ensimmäinen. Taloa markkinoitiin hienosti sillä, että tontin voi lunastaa omaksi. Tokihan sen pystyy yhdessä näköjään vaan ei erikseen. Olimme kyllä siinä uskossa, että voimme ostaa oman puolen tontin ihan koska vaan. Asia selvisi meille 2kk kauppojen jälkeen kun soitin kuntaan asiasta. Olisipa joku osannut kertoa tai edes varoittanut asiasta, niin kyllä olisin jättänyt talon ostamatta. Nooh, mutta oppia ikä kaikki ja tästä ei voi kuin viisastua. Pitääpä asustella tässä tuon parivuotta ja jos möis mökin pois. Tosiaan kiitokset hyvästä vastauksesta :)
asialla? Ne myy eikä selitä. Kauppakirjan teko pankissa tai muun puolueettoman kanssa olisi kannattanut.
Maailma mallillaan kirjoitti:
Tuohon kommenttiin " Tiesitte mitä ostitte" on pakko sanoa, että ei tiedetty. Talokauppa oli elämämme ensimmäinen. Taloa markkinoitiin hienosti sillä, että tontin voi lunastaa omaksi. Tokihan sen pystyy yhdessä näköjään vaan ei erikseen. Olimme kyllä siinä uskossa, että voimme ostaa oman puolen tontin ihan koska vaan. Asia selvisi meille 2kk kauppojen jälkeen kun soitin kuntaan asiasta. Olisipa joku osannut kertoa tai edes varoittanut asiasta, niin kyllä olisin jättänyt talon ostamatta. Nooh, mutta oppia ikä kaikki ja tästä ei voi kuin viisastua. Pitääpä asustella tässä tuon parivuotta ja jos möis mökin pois. Tosiaan kiitokset hyvästä vastauksesta :)
Siis mistä tämä into lunastaa tontti omaksi johtuu? Mikä on vuosivuokra ja mikä on lunastushinta?
Yleensä lunastushinnalla maksaa vuokraa 40-50 vuotta, eikä maan arvoa vuokrasopimuksen umpeutuessa voi ennakoida.
Myydessä siirrettävällä vuokraoikeudella on useita etuja kuten kirjallisten ostotarjousten sitovuus, käsirahan/vakiokorvauksen sitovuus, ja alempi varainsiirtovero.
Mikäli olette ostanut välittäjän kautta, niin kannattaa kuitenkin kääntyä hänen puoleen. Ehkä (erittäin hatara ehkä) on mahdollisuus saada korvauksia tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä...
- Maailma mallillaan
Tontin lunastushinta olisi tällähetkellä sen reilut 8000 €. Joten siinä syy tontin lunastusinnostukseen. Vuokra 800€/kk
- ole vuosivuokra??
Ei noin arvoton tontti voi maksaa noin suurta vuokraa!!!!
- Maailma mallillaan
ole vuosivuokra?? kirjoitti:
Ei noin arvoton tontti voi maksaa noin suurta vuokraa!!!!
Minun kirjoitusvirhe. Vuokra tosiaan on sen reilut 800€ vuosi. Ei kuukaudessa. Yritin korjata asian heti, mutta tämä järjestelmä ei antanut. Sorry!
- lunastusta
Maailma mallillaan kirjoitti:
Minun kirjoitusvirhe. Vuokra tosiaan on sen reilut 800€ vuosi. Ei kuukaudessa. Yritin korjata asian heti, mutta tämä järjestelmä ei antanut. Sorry!
eli onko siihen sijoittaa omaa rahaa vai tekeekö sen lainarahalla. Joku voi auttaa laskelman teossa.
- muun maan mustikka
"Ei haluttais maksaa vuokraa tontista enää kun nyt kerran on saanut hommattua oman talon, niin olis mukava kun olis vielä oma tonttikin."
Ja mistä näitä onnettomia sikiää? Vai että oman talon, jos se kerran on oma niin potki seinäntakaa vuokralainen pois. Mitä se sille kuuluu lunastatko oman talosi alta tontin vai et?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1731676
- 107969
- 85809
- 51655
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19653ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45508Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;190450- 26439