Subarussa paljon hyviä puolia(neliveto maailman paras etc.), mutta ne ovat bensarosvon maineessa. Todella paska juttu nykyaikana.
Subaru
40
5840
Vastaukset
- aijaa vainiin
Ketä kiinnostaa polttoaineen kulutus?
Ei minua ainakaan.- thththjjj
Pakko lisätä tuohon, että myös jälleenmyyntiarvo on aivan hanurista!! Mutta sehän on toisaalta onneksi vain hyvä asia. Ei kannata ostaa uutena! Saa halvalla hyvää kätettynäkin. Muuten loisto auto.
- hyvin
mielenkiintoista tietää, minkälaiset asiat ja arvot sinua kiinnostavat. Vaikutat nimittäin hyvin viisaalta.
- ikisubaru
Jotka eivät osaa nauttia muusta,kuin rahan säästämisestä ja lamasta!
- lainkaan
ikisubaru kirjoitti:
Jotka eivät osaa nauttia muusta,kuin rahan säästämisestä ja lamasta!
seuraa tai ymmärrä maailmaa ympärilläsi, rahamies?
Lapsia? - ikisubaru
lainkaan kirjoitti:
seuraa tai ymmärrä maailmaa ympärilläsi, rahamies?
Lapsia?Raha pyörimään, siitä hyötyvät kaikki (lapsetkin)ei iske lama.
- forre
ikisubaru kirjoitti:
Raha pyörimään, siitä hyötyvät kaikki (lapsetkin)ei iske lama.
varmasti laitetaan, mutta ekös se mene niin että, köyhillä ei ole rahaa, mutta on tavaraa...?
- yhtälö
ikisubaru kirjoitti:
Raha pyörimään, siitä hyötyvät kaikki (lapsetkin)ei iske lama.
Juu, niinpä.
Jotain saudien tuottamaa polttoainettako ajattelit holvata ihan määrättömästi ja torjua armaan kotimaamme laman? Luulen, että olet ymmärtänyt yhtälön hiukan väärin.
Ja vaikea on nykytiedon valossa uskoa sitäkään, että edes omat lapsesi tulevat kiittämään sinua uurastuksestasi mahdollisimman suurten päästöjen aikaansaamiseksi.
- forre
tuo on pelkkää tietämättömyyttä, vie toki hieman enemmän kuin etuvetoinen, mutta jos taas vertaa muihin 4-vetoihin, voi olla että kuluttaa vähemmän. Omassani 2,0 legacyssä todellinen keskikulutus aika tarkkaan 8,5 L/100 km, ja edellinen foresteri kulutti suunnilleen saman, vaikka tehoja oli 40 hepoa vähemän.
- nykyaikana
että Subarulla on uusi hieno dieselmoottori, joka kuluttaa ja saastuttaa vähän.
- paras ???
Millähän mittarilla subarun neliveto on maailman paras ? Ei niin millään.
STI:n kilpailijassa Evo mitsussa on valovuosia edellä oleva neliveto, siitä syystä mitsu käyttäytyykin huomattavasti paremmin mitä impreza.
Mitsuista myös Outlanderin neliveto on parempi mitä foresterin. Keskellä on oikea lukko, ja polttoaineen säästämiseksi voi kytkeä myös pelkälle 2-vedolle.
Ei Subarun nelivedoissa ole mitään maailman parasta. Se mikä siinä on hyvä, että subaru tarjoaa sen joka malliin myös euroopassa. Otan nyt taas mitsun esimerkiksi, kyllä mitsunkin koko mallisto on saatavana nelivetoina japanissa, kuten subarukin. Eurooppaan näitä ei vain tuoda. Ja se että subaru tuo yhdelle markkina-alueelle nelivedot kaikkiin malleihin, ei tee siitä maailman parasta, eikä se teknisesti ole lähellekkään sitä.- sube
Kerrohan tarkemmin millä periaatteella mitsun nelivedot vetää??
- sube
Testien mukaan vetää parhaiten eli kitka tienpinnan ja renkaan välillä paras.
- näin...
sube kirjoitti:
Kerrohan tarkemmin millä periaatteella mitsun nelivedot vetää??
Otan Evo mitsun, eli Mitsubishi Lancer Evolution X:n esimerkiksi.
Keskellä on aktiivilukollinen tasauspyörästö, samoin takana ns. Active Yaw Control tasauspyörästö. Edessä on Torsen. Keski ja taka aktiivilukot tekevät sen että esimerkiksi mutkassa, ulompi takarengas saa automaattisesti enemmän voimaa. Tietokone mittaa tietoa, ja laskee kaasu ja jarrupolkimien, kytkimen ja ratin/renkaiden asennosta sekä G-voimien perustella että miten paljon voimaa minnekkin tarvitaan. Tämä tekee sen että evo kääntyy ja taittuu radalle kuin radalle todella hyvin. Mitsu on vielä näiden lisäksi sulauttanut tähän ajonvakautuksen ja luistoneston, jotka pystyvät toimimaan yhdessä tämän nelivetojärjestelmän kanssa.
Tästä syystä mitsun käsiteltävyys on luokkansa huippua, se pysyy lapasessa eikä ole ongelmia sen suhteen. Jos TG:n vertailun katsoitte, niin siinä näki hyvin sen miten evo menee juuri haluttua linjaa. Imprezan neliveto ei ole lähellekkään yhtä hyvä, siinä ei ole esimerkiksi. aktiivilukkoa takana ollenkaan.
Mitsun muista nelivedoista, no Outlanderin neliveto citymaasturina on sellainen että voimanjaon voi hankalissa tilanteissa lukita 50:50, mitä foresterissa ei voi tehdä. Taas kuivalla kesäkelillä jossain kaupungissa missä neliveto on täysin turha, säästetään polttoainetta(vähemmän kitkaa ja pyöriviä osia), kun voidaan kytkeä pelkälle etuvedolle. Silti siitä löytyy myös se neliveto jossa voimanjako on vapaampi ja joka sopii maantieajoon vaikkapa talvella.
Foresteria kun pidetään myös maasturin ja citymaasturin välimällinä, niin verrataan myös Mitsun Pajeroon(joka edustaa mitsun oikeaa maasturia). Pajerossa on kytkettävät 100% paineilma lukot takana ja keskellä, sekä luistonrajoitin takana silloin kun lukko ei ole päällä. Kun keskilukko on auki, voima jaetaan viskokytkimellä ja planeettapyörästöllä sinne minne sitä tärvitaan. Tähänkin on sovitettu yhteen Mitsun All Terrain Technology, eli luistonesto ja ajonvakautus jotka voivat jarruttaa luistavaa pyörää.
Niin, ja muita nelivetomitsuja ei suomeen tuodakkaan, japanissa niitä kylläkin on koko malliston laajuudelta.
Eli, missä Subarussa on Pajeroa tai outlanderia parempi neliveto ? Näissä kahdessahan etenemiskyky on tärkeä sekä käytännöllisyys maantiellä. Tai missä on Evoa parempi neliveto, jossa pito ja ajettavuus kovassa nopeudessa ovat tärkeitä ?
Itse olen sitä mieltä että subarun nelivedot kuuluvat ehdottomasti parhaimmistoon, mutta eivät ne missään nimessä yksinkertaisesti parhaita ole. - evät tosiaankaan
sube kirjoitti:
Testien mukaan vetää parhaiten eli kitka tienpinnan ja renkaan välillä paras.
Eivät muuten ole. Ja et edes kertonut mitä testejä tarkoitat.
Kitkaa voidaan saavuttaa pelkillä renkaillakin, ei sitä millään nelivedolla saavuteta, ei se liity mitenkään kitkaan. Nukuitko fysiikan tunnit ? - ja vastauksia
näin... kirjoitti:
Otan Evo mitsun, eli Mitsubishi Lancer Evolution X:n esimerkiksi.
Keskellä on aktiivilukollinen tasauspyörästö, samoin takana ns. Active Yaw Control tasauspyörästö. Edessä on Torsen. Keski ja taka aktiivilukot tekevät sen että esimerkiksi mutkassa, ulompi takarengas saa automaattisesti enemmän voimaa. Tietokone mittaa tietoa, ja laskee kaasu ja jarrupolkimien, kytkimen ja ratin/renkaiden asennosta sekä G-voimien perustella että miten paljon voimaa minnekkin tarvitaan. Tämä tekee sen että evo kääntyy ja taittuu radalle kuin radalle todella hyvin. Mitsu on vielä näiden lisäksi sulauttanut tähän ajonvakautuksen ja luistoneston, jotka pystyvät toimimaan yhdessä tämän nelivetojärjestelmän kanssa.
Tästä syystä mitsun käsiteltävyys on luokkansa huippua, se pysyy lapasessa eikä ole ongelmia sen suhteen. Jos TG:n vertailun katsoitte, niin siinä näki hyvin sen miten evo menee juuri haluttua linjaa. Imprezan neliveto ei ole lähellekkään yhtä hyvä, siinä ei ole esimerkiksi. aktiivilukkoa takana ollenkaan.
Mitsun muista nelivedoista, no Outlanderin neliveto citymaasturina on sellainen että voimanjaon voi hankalissa tilanteissa lukita 50:50, mitä foresterissa ei voi tehdä. Taas kuivalla kesäkelillä jossain kaupungissa missä neliveto on täysin turha, säästetään polttoainetta(vähemmän kitkaa ja pyöriviä osia), kun voidaan kytkeä pelkälle etuvedolle. Silti siitä löytyy myös se neliveto jossa voimanjako on vapaampi ja joka sopii maantieajoon vaikkapa talvella.
Foresteria kun pidetään myös maasturin ja citymaasturin välimällinä, niin verrataan myös Mitsun Pajeroon(joka edustaa mitsun oikeaa maasturia). Pajerossa on kytkettävät 100% paineilma lukot takana ja keskellä, sekä luistonrajoitin takana silloin kun lukko ei ole päällä. Kun keskilukko on auki, voima jaetaan viskokytkimellä ja planeettapyörästöllä sinne minne sitä tärvitaan. Tähänkin on sovitettu yhteen Mitsun All Terrain Technology, eli luistonesto ja ajonvakautus jotka voivat jarruttaa luistavaa pyörää.
Niin, ja muita nelivetomitsuja ei suomeen tuodakkaan, japanissa niitä kylläkin on koko malliston laajuudelta.
Eli, missä Subarussa on Pajeroa tai outlanderia parempi neliveto ? Näissä kahdessahan etenemiskyky on tärkeä sekä käytännöllisyys maantiellä. Tai missä on Evoa parempi neliveto, jossa pito ja ajettavuus kovassa nopeudessa ovat tärkeitä ?
Itse olen sitä mieltä että subarun nelivedot kuuluvat ehdottomasti parhaimmistoon, mutta eivät ne missään nimessä yksinkertaisesti parhaita ole."Eli, missä Subarussa on Pajeroa tai outlanderia parempi neliveto ? "
Pajeroa en lähde kommentoimaan, koska se on MAASTOAJONEUVO. Subarut taas eivät ja se riittänee.
Mutta Outlanderiin on pakko puuttua. Outlanderin neliveto on hyvä. Lukitus mahdollisuus erityisesti.
Mutta, lukitus toimii vain alle 40kmh nopeuksissa. Ja se lukitsee etu/taka kytkimen. Ei taka-akselia.
Lainaus TM:stä:
"Ristiriipunnasta Outlander ei selviydy, koska kummassakaan päässä ei ole tasauspyörästön lukkoa, eikä luistonestojärjestelmäkään tarjoa riittävää apua."
Tähän ei jarrulla toteutettava luiston rajoitus auta. Sen tietää jokainen, joka on tilanteeseen joutunut muualla kuin jossain pihatien ojassa testimielessä.
Subarulta löytyy LSD joistain malleista takaa. Outbackit ja jotkut Foresterit. Imprezasta en tiedä.
Outlander on normaali ajotilanteessa etuvetoinen. Voimasta menee 15% taakse ns. normaalioloissa.
Kommenteistasi huomaa, että perustat paremmuus väitteen paperilta luettuihin teknisiin tietoihin, etkä kokemukseen. Esim. Outlanderin ja Foresterin erot huomaa puolentunnin ajolenkillä reilusti lumisilla/polanteisilla teillä ja liukkaalla.
Forester käyttäytyy AINA johdonmukaisesti ja erittäin neutraalisti. Nelivedon toimintaa EI HUOMAA tavallisessa ajossa.
Outlander "tuntee" polanteet ja ohjaus kärsii siitä, että vetotapa on periaatteessa etuvetoinen kunnes nopeuseroa on riittävästi renkaiden välillä. Tämä tarkoittaa, että juuri tuollaisella polanteisella ja mutkaisella tiellä missä AUTO EI SUDI missään tilanteissa, Outlander käyttäytyy tismalleen etuvetoisen tavoin. Eli ohjaus kärsii huonosta kelistä. Tarkoitan tässä n.80kmh tapahtuvaa ihan tavallista talvijoa jota pohjois-suomessa on hyvin suuri osa.
Jos käyt itse kokeilemassa niin tiedät mitä tarkoitan.
Subarun nelivetotekniikka ei varmaan ole paras, mutta se on äärimmäisen hyvä ja nimenomaan NEUTRAALI. Automaattivaihteisissa asia on hieman eri, kylläkin.
Subarun nelivedossa ei ole kulmavaihteita. Vetoakselit on tasan samanpituiset. Ja moottorista johtuen painopiste on kilpailijoita alempana (ei varsinaisesti kuulu nelideon paremmuuteen tosin).
Nämä kaikki yhdessä OIKEASTI tuntuu ajossa. Suosittelen lämpimästi kokeilemista. Esimerkiksi Audin Quattrolla (ei Haldex audit) ajo on yhtä vakaata ja helppoa omien kokemusten perusteella.
Outlanderkin on silti hyvä, ei siinä mitään. - jatkuu..
ja vastauksia kirjoitti:
"Eli, missä Subarussa on Pajeroa tai outlanderia parempi neliveto ? "
Pajeroa en lähde kommentoimaan, koska se on MAASTOAJONEUVO. Subarut taas eivät ja se riittänee.
Mutta Outlanderiin on pakko puuttua. Outlanderin neliveto on hyvä. Lukitus mahdollisuus erityisesti.
Mutta, lukitus toimii vain alle 40kmh nopeuksissa. Ja se lukitsee etu/taka kytkimen. Ei taka-akselia.
Lainaus TM:stä:
"Ristiriipunnasta Outlander ei selviydy, koska kummassakaan päässä ei ole tasauspyörästön lukkoa, eikä luistonestojärjestelmäkään tarjoa riittävää apua."
Tähän ei jarrulla toteutettava luiston rajoitus auta. Sen tietää jokainen, joka on tilanteeseen joutunut muualla kuin jossain pihatien ojassa testimielessä.
Subarulta löytyy LSD joistain malleista takaa. Outbackit ja jotkut Foresterit. Imprezasta en tiedä.
Outlander on normaali ajotilanteessa etuvetoinen. Voimasta menee 15% taakse ns. normaalioloissa.
Kommenteistasi huomaa, että perustat paremmuus väitteen paperilta luettuihin teknisiin tietoihin, etkä kokemukseen. Esim. Outlanderin ja Foresterin erot huomaa puolentunnin ajolenkillä reilusti lumisilla/polanteisilla teillä ja liukkaalla.
Forester käyttäytyy AINA johdonmukaisesti ja erittäin neutraalisti. Nelivedon toimintaa EI HUOMAA tavallisessa ajossa.
Outlander "tuntee" polanteet ja ohjaus kärsii siitä, että vetotapa on periaatteessa etuvetoinen kunnes nopeuseroa on riittävästi renkaiden välillä. Tämä tarkoittaa, että juuri tuollaisella polanteisella ja mutkaisella tiellä missä AUTO EI SUDI missään tilanteissa, Outlander käyttäytyy tismalleen etuvetoisen tavoin. Eli ohjaus kärsii huonosta kelistä. Tarkoitan tässä n.80kmh tapahtuvaa ihan tavallista talvijoa jota pohjois-suomessa on hyvin suuri osa.
Jos käyt itse kokeilemassa niin tiedät mitä tarkoitan.
Subarun nelivetotekniikka ei varmaan ole paras, mutta se on äärimmäisen hyvä ja nimenomaan NEUTRAALI. Automaattivaihteisissa asia on hieman eri, kylläkin.
Subarun nelivedossa ei ole kulmavaihteita. Vetoakselit on tasan samanpituiset. Ja moottorista johtuen painopiste on kilpailijoita alempana (ei varsinaisesti kuulu nelideon paremmuuteen tosin).
Nämä kaikki yhdessä OIKEASTI tuntuu ajossa. Suosittelen lämpimästi kokeilemista. Esimerkiksi Audin Quattrolla (ei Haldex audit) ajo on yhtä vakaata ja helppoa omien kokemusten perusteella.
Outlanderkin on silti hyvä, ei siinä mitään.Ja kun mietit mielessäsi "onko noin", niin voin todeta että meidän firmassa on Outlander (M08) ja Hyundai Santa Fe työ käytössä ja mulla on oma auto Forester (M06).
Samoja teitä mennään ja viime talvesta on Mitsusta kokemuksia. Toki eri rengastus vaikuttaa ja lähes kuun asentokin, mutta näin silti mun mielestä! - häpeäkseni..
jatkuu.. kirjoitti:
Ja kun mietit mielessäsi "onko noin", niin voin todeta että meidän firmassa on Outlander (M08) ja Hyundai Santa Fe työ käytössä ja mulla on oma auto Forester (M06).
Samoja teitä mennään ja viime talvesta on Mitsusta kokemuksia. Toki eri rengastus vaikuttaa ja lähes kuun asentokin, mutta näin silti mun mielestä!Täytyy myöntää, että tuo 50/50 lukko toimii kuulemma kaikissa nopeuksissa. Ainakin näin työkaveri vierestä kommentoi kun käskin lukemaan tätä juttua!
Seison korjattuna. Oon niin laiska ja tyhmä, etten ole käyttänyt tuota vaihtoehtoa varmaan koskaan ns. normi maantieajossa. Joten otetaanpa hieman takapakkia kommentteihin.
Lupaan testata heti seuraavalla vikakeikka reissulla jonne Outlanderilla mennään, jos olen itse kuskina. - verrattuna esim. Outbackiin
näin... kirjoitti:
Otan Evo mitsun, eli Mitsubishi Lancer Evolution X:n esimerkiksi.
Keskellä on aktiivilukollinen tasauspyörästö, samoin takana ns. Active Yaw Control tasauspyörästö. Edessä on Torsen. Keski ja taka aktiivilukot tekevät sen että esimerkiksi mutkassa, ulompi takarengas saa automaattisesti enemmän voimaa. Tietokone mittaa tietoa, ja laskee kaasu ja jarrupolkimien, kytkimen ja ratin/renkaiden asennosta sekä G-voimien perustella että miten paljon voimaa minnekkin tarvitaan. Tämä tekee sen että evo kääntyy ja taittuu radalle kuin radalle todella hyvin. Mitsu on vielä näiden lisäksi sulauttanut tähän ajonvakautuksen ja luistoneston, jotka pystyvät toimimaan yhdessä tämän nelivetojärjestelmän kanssa.
Tästä syystä mitsun käsiteltävyys on luokkansa huippua, se pysyy lapasessa eikä ole ongelmia sen suhteen. Jos TG:n vertailun katsoitte, niin siinä näki hyvin sen miten evo menee juuri haluttua linjaa. Imprezan neliveto ei ole lähellekkään yhtä hyvä, siinä ei ole esimerkiksi. aktiivilukkoa takana ollenkaan.
Mitsun muista nelivedoista, no Outlanderin neliveto citymaasturina on sellainen että voimanjaon voi hankalissa tilanteissa lukita 50:50, mitä foresterissa ei voi tehdä. Taas kuivalla kesäkelillä jossain kaupungissa missä neliveto on täysin turha, säästetään polttoainetta(vähemmän kitkaa ja pyöriviä osia), kun voidaan kytkeä pelkälle etuvedolle. Silti siitä löytyy myös se neliveto jossa voimanjako on vapaampi ja joka sopii maantieajoon vaikkapa talvella.
Foresteria kun pidetään myös maasturin ja citymaasturin välimällinä, niin verrataan myös Mitsun Pajeroon(joka edustaa mitsun oikeaa maasturia). Pajerossa on kytkettävät 100% paineilma lukot takana ja keskellä, sekä luistonrajoitin takana silloin kun lukko ei ole päällä. Kun keskilukko on auki, voima jaetaan viskokytkimellä ja planeettapyörästöllä sinne minne sitä tärvitaan. Tähänkin on sovitettu yhteen Mitsun All Terrain Technology, eli luistonesto ja ajonvakautus jotka voivat jarruttaa luistavaa pyörää.
Niin, ja muita nelivetomitsuja ei suomeen tuodakkaan, japanissa niitä kylläkin on koko malliston laajuudelta.
Eli, missä Subarussa on Pajeroa tai outlanderia parempi neliveto ? Näissä kahdessahan etenemiskyky on tärkeä sekä käytännöllisyys maantiellä. Tai missä on Evoa parempi neliveto, jossa pito ja ajettavuus kovassa nopeudessa ovat tärkeitä ?
Itse olen sitä mieltä että subarun nelivedot kuuluvat ehdottomasti parhaimmistoon, mutta eivät ne missään nimessä yksinkertaisesti parhaita ole.Outlanderissa saa siis tarvittaessa kytkettyä nelivedon 50/50 e/t,
ei (visko)lukkoja edessä tai takana. ABS_ään perustuva luistonesto.
Esim. H6 Outbackissä pitävällä alustalla menee voima 45/55 e/t,
tarvittaessa eri akselien pidosta riippuen voi voima jakautua
100/0 -- 0/100 e/t välillä (sähköisesti ohjattu monilevykytkin
keskitasauspyörästössä). Tuon lisäksi on taka-akselilla LSD
(limited slip differential, eli viskolukko). Niin ja sitten vielä
ne luistonestot päälle.
mielestäni tuo kyllä hakkaa Outlanderin toteutuksen. Itse en ainakaan pelkkää etuvetoa kaipaa. - Sube
evät tosiaankaan kirjoitti:
Eivät muuten ole. Ja et edes kertonut mitä testejä tarkoitat.
Kitkaa voidaan saavuttaa pelkillä renkaillakin, ei sitä millään nelivedolla saavuteta, ei se liity mitenkään kitkaan. Nukuitko fysiikan tunnit ?Testien mukaan subarun "vetovoima" on suurin auton massaan nähden eli silloin kitka renkaiden ja tienpinnan välillä täytyy olla paras. Käytännössä jakaa momentin parhaiten eri pyörien kesken.
- sube
Yhdysvaltalainen Motor Trend -lehti valitsi uuden Subaru Foresterin yksimielisesti vuoden 2009 katumaasturiksi 12 kilpailijan joukosta. "Subaru Forester on aikakautemme mukainen katumaasturi", toteaa lehden päätoimittaja Angus Mackenzie.
Kilpailijajoukko oli kova sisältäen monia ennakkosuosikkeja suuremmistakin luokista. Viikon mittaisen testin aikana Foresterin hyvät suoritukset rankoissa maasto-, maantie- ja rata-ajokokeissa oikeuttivat voittoon.
Motor Trend -lehden SUV -testin arvostelu käsittää kolme kohtaa, joiden mukaan jokainen kilpailija arvostellaan. Ensimmäinen kohta on kokonaisuus, joka käsittää suunnittelun, muotoilun ja voimavarojen hyväksikäytön. Seuraavassa kohdassa arvioidaan mallin vaikutusta markkinoihin. Kolmas ja viimeinen kokonaisuus on, helpoimmin jokaisen Subaru omistajan tunnistettavissa: vastine rahalle. Forester arvostettiin korkeimmalle kaikissa kolmessa arvostelukohdassa.
Uusi Subaru Forester on tilava ja monikäyttöinen auto. Voitto on oikeutettu, sillä Subaru Forester tarjoaa esimerkilliset tilat viidelle hengelle ja heidän tavaroilleen. Viitatessaan Foresterin monikäyttöisyyteen tekstissään Motor Trend käytti vertausta automaailman sveitsiläiseen armeijaveitseen. Lisäksi Foresterin polttoaineen kulutus on ajan hengen mukaisesti alhainen. - palle ramstetti
sube kirjoitti:
Yhdysvaltalainen Motor Trend -lehti valitsi uuden Subaru Foresterin yksimielisesti vuoden 2009 katumaasturiksi 12 kilpailijan joukosta. "Subaru Forester on aikakautemme mukainen katumaasturi", toteaa lehden päätoimittaja Angus Mackenzie.
Kilpailijajoukko oli kova sisältäen monia ennakkosuosikkeja suuremmistakin luokista. Viikon mittaisen testin aikana Foresterin hyvät suoritukset rankoissa maasto-, maantie- ja rata-ajokokeissa oikeuttivat voittoon.
Motor Trend -lehden SUV -testin arvostelu käsittää kolme kohtaa, joiden mukaan jokainen kilpailija arvostellaan. Ensimmäinen kohta on kokonaisuus, joka käsittää suunnittelun, muotoilun ja voimavarojen hyväksikäytön. Seuraavassa kohdassa arvioidaan mallin vaikutusta markkinoihin. Kolmas ja viimeinen kokonaisuus on, helpoimmin jokaisen Subaru omistajan tunnistettavissa: vastine rahalle. Forester arvostettiin korkeimmalle kaikissa kolmessa arvostelukohdassa.
Uusi Subaru Forester on tilava ja monikäyttöinen auto. Voitto on oikeutettu, sillä Subaru Forester tarjoaa esimerkilliset tilat viidelle hengelle ja heidän tavaroilleen. Viitatessaan Foresterin monikäyttöisyyteen tekstissään Motor Trend käytti vertausta automaailman sveitsiläiseen armeijaveitseen. Lisäksi Foresterin polttoaineen kulutus on ajan hengen mukaisesti alhainen.Ei vielä yhtään alatyylin kirjoitusta joukossa! Tätä on ilo seurata. En sotke keskustelua muuten kuin toteamalla sen, että käytännössä minulla olleiden nelivetoautojen (5 merkkiä)) paremmuus on tullut konkreettisesti esille vasta sitten kun auto on mahastaan kiinni. Siis kun ulosjousto (tai maavara) on loppunut .Rallissa asia on varmasti toisin ja mutkikkaampi ...kirjaimellisesti;)
- ei aivan näinkään.
verrattuna esim. Outbackiin kirjoitti:
Outlanderissa saa siis tarvittaessa kytkettyä nelivedon 50/50 e/t,
ei (visko)lukkoja edessä tai takana. ABS_ään perustuva luistonesto.
Esim. H6 Outbackissä pitävällä alustalla menee voima 45/55 e/t,
tarvittaessa eri akselien pidosta riippuen voi voima jakautua
100/0 -- 0/100 e/t välillä (sähköisesti ohjattu monilevykytkin
keskitasauspyörästössä). Tuon lisäksi on taka-akselilla LSD
(limited slip differential, eli viskolukko). Niin ja sitten vielä
ne luistonestot päälle.
mielestäni tuo kyllä hakkaa Outlanderin toteutuksen. Itse en ainakaan pelkkää etuvetoa kaipaa."Outlanderissa saa siis tarvittaessa kytkettyä nelivedon 50/50 e/t,
ei (visko)lukkoja edessä tai takana. ABS_ään perustuva luistonesto. "
Ei tietenkään lukkoja akseleilla, mutta keskeltä voimanjaon voi lukita, mitä subarussa ei voi tehdä. Se säästää keskellä olevaa kytkintä.
"Esim. H6 Outbackissä pitävällä alustalla menee voima 45/55 e/t,
tarvittaessa eri akselien pidosta riippuen voi voima jakautua
100/0 -- 0/100 e/t välillä (sähköisesti ohjattu monilevykytkin
keskitasauspyörästössä). Tuon lisäksi on taka-akselilla LSD
(limited slip differential, eli viskolukko). Niin ja sitten vielä
ne luistonestot päälle. "
No voihan se voima mitsussakin jakautua, siinäkin on kun keskiosa ei ole lukittu, muuttuva voimanjako.
"mielestäni tuo kyllä hakkaa Outlanderin toteutuksen. Itse en ainakaan pelkkää etuvetoa kaipaa"
Et ole edes perehtynyt systeemiin. Eihän se ole pelkkä etuveto, siinä menee vetoa varmemmin taakse mitä subarussa, koska sen voi sentään keskeltä lukita.
Limited Slip Differential EI ole automaattisesti viskolukko, eikä visko ole paras mahdollinen etenemiskyvyn takaaja, koska se kuluu. Mekaaninen lukko keskellä kuten outtiksessa, on luotettavampi.
Luistoneston pitäisi kyllä pystyä viemään outlanderia eteenpäin vaikka akseleilla ei olekkaan lukkoja. Mitsubishin määrittelyssä pajero on se joka on tehtny maastoon. - sen verran
häpeäkseni.. kirjoitti:
Täytyy myöntää, että tuo 50/50 lukko toimii kuulemma kaikissa nopeuksissa. Ainakin näin työkaveri vierestä kommentoi kun käskin lukemaan tätä juttua!
Seison korjattuna. Oon niin laiska ja tyhmä, etten ole käyttänyt tuota vaihtoehtoa varmaan koskaan ns. normi maantieajossa. Joten otetaanpa hieman takapakkia kommentteihin.
Lupaan testata heti seuraavalla vikakeikka reissulla jonne Outlanderilla mennään, jos olen itse kuskina.50/50 lukko on hengen vaarallinen kovassa nopeudessa. Auto pyörähtää liukkaalla ja parhaassa tapauksesa tappaa itsensä. Siksi niissä on yleensä nopeusrajoitus, koska sen tarkoitus on tuoda etenemiskykyä. Kun auto kääntyy etupyörät pyörivät enemmän mitä takapyörät, ja kun täysin lukittu keskivoimanjako ei salli tätä, jompi kumpi pää luistaa 100% varmuudella silloin kun se keskivoimanjako on lukittu. Ja mihin tarvitset 50/50 lukittua voimanjakoa yli 50 nopeudessa ? Siinä pitäisi olla jo varaa ottaa vauhtiakin ilman että se irtoaa. Itse en itseasiassa tiedä, onko sitä nopeusrajoitettu. Mutta jos on, niin turvallisuussyistä ainoastaan.
- . . . . .
ja vastauksia kirjoitti:
"Eli, missä Subarussa on Pajeroa tai outlanderia parempi neliveto ? "
Pajeroa en lähde kommentoimaan, koska se on MAASTOAJONEUVO. Subarut taas eivät ja se riittänee.
Mutta Outlanderiin on pakko puuttua. Outlanderin neliveto on hyvä. Lukitus mahdollisuus erityisesti.
Mutta, lukitus toimii vain alle 40kmh nopeuksissa. Ja se lukitsee etu/taka kytkimen. Ei taka-akselia.
Lainaus TM:stä:
"Ristiriipunnasta Outlander ei selviydy, koska kummassakaan päässä ei ole tasauspyörästön lukkoa, eikä luistonestojärjestelmäkään tarjoa riittävää apua."
Tähän ei jarrulla toteutettava luiston rajoitus auta. Sen tietää jokainen, joka on tilanteeseen joutunut muualla kuin jossain pihatien ojassa testimielessä.
Subarulta löytyy LSD joistain malleista takaa. Outbackit ja jotkut Foresterit. Imprezasta en tiedä.
Outlander on normaali ajotilanteessa etuvetoinen. Voimasta menee 15% taakse ns. normaalioloissa.
Kommenteistasi huomaa, että perustat paremmuus väitteen paperilta luettuihin teknisiin tietoihin, etkä kokemukseen. Esim. Outlanderin ja Foresterin erot huomaa puolentunnin ajolenkillä reilusti lumisilla/polanteisilla teillä ja liukkaalla.
Forester käyttäytyy AINA johdonmukaisesti ja erittäin neutraalisti. Nelivedon toimintaa EI HUOMAA tavallisessa ajossa.
Outlander "tuntee" polanteet ja ohjaus kärsii siitä, että vetotapa on periaatteessa etuvetoinen kunnes nopeuseroa on riittävästi renkaiden välillä. Tämä tarkoittaa, että juuri tuollaisella polanteisella ja mutkaisella tiellä missä AUTO EI SUDI missään tilanteissa, Outlander käyttäytyy tismalleen etuvetoisen tavoin. Eli ohjaus kärsii huonosta kelistä. Tarkoitan tässä n.80kmh tapahtuvaa ihan tavallista talvijoa jota pohjois-suomessa on hyvin suuri osa.
Jos käyt itse kokeilemassa niin tiedät mitä tarkoitan.
Subarun nelivetotekniikka ei varmaan ole paras, mutta se on äärimmäisen hyvä ja nimenomaan NEUTRAALI. Automaattivaihteisissa asia on hieman eri, kylläkin.
Subarun nelivedossa ei ole kulmavaihteita. Vetoakselit on tasan samanpituiset. Ja moottorista johtuen painopiste on kilpailijoita alempana (ei varsinaisesti kuulu nelideon paremmuuteen tosin).
Nämä kaikki yhdessä OIKEASTI tuntuu ajossa. Suosittelen lämpimästi kokeilemista. Esimerkiksi Audin Quattrolla (ei Haldex audit) ajo on yhtä vakaata ja helppoa omien kokemusten perusteella.
Outlanderkin on silti hyvä, ei siinä mitään."Mutta Outlanderiin on pakko puuttua. Outlanderin neliveto on hyvä. Lukitus mahdollisuus erityisesti.
Mutta, lukitus toimii vain alle 40kmh nopeuksissa. Ja se lukitsee etu/taka kytkimen. Ei taka-akselia. "
Olen samaa mieltä se on hyvä. Mihin tarvii lukitusta yli 40:issä ? Ei mihinkään, sillä tappaisi vain itsensä, koska kun auto lähtee luisuun, se luisuu varsin eri tavalla kuin sellainen jossa mitään ei ole lukittu. Tuo on puhtaasti oman henkesi pitimiksi jos sitä on rajoitettu. Taka-akselia ei mielestäni citymaaturissa tarvitse lukita, mutta onhan jonkinlainen luistonrajoitin etenemiskyvylle aina plussaa.
"
Lainaus TM:stä:
"Ristiriipunnasta Outlander ei selviydy, koska kummassakaan päässä ei ole tasauspyörästön lukkoa, eikä luistonestojärjestelmäkään tarjoa riittävää apua."
Tähän ei jarrulla toteutettava luiston rajoitus auta. Sen tietää jokainen, joka on tilanteeseen joutunut muualla kuin jossain pihatien ojassa testimielessä.
Subarulta löytyy LSD joistain malleista takaa. Outbackit ja jotkut Foresterit. Imprezasta en tiedä. "
Kyllä sen luistoneston jokseenkin pitäisi toimia, sitä paitsi mitsun outlanderissakin on ainakin joissain malleissa on ollut LSD takana. Ja niinkuin Puskurista(TV ohjelmaa tarkoitan) nähtiin se meni todella pitkälle ristiriipunta rataakin. Mutta sitten kun ristiriipunnan vaste oli liian kova, ja toimittaja teki ajovirheen, ei edes LSD tai luistonesto kykene sitä pelastamaan. Se rata mitä ne ajoivat oli suunniteltu oikealle Land Rover Discovery maasturille.
"
Outlander on normaali ajotilanteessa etuvetoinen. Voimasta menee 15% taakse ns. normaalioloissa. "
Onko näin, muistini mukaan pitäisi mennä enemmän. En nyt tiedä onko tuo niin huonokaan asia, tässä Forester ehkä voittaa siinä mielessä että ajettavuus on parempi.
"
Kommenteistasi huomaa, että perustat paremmuus väitteen paperilta luettuihin teknisiin tietoihin, etkä kokemukseen. Esim. Outlanderin ja Foresterin erot huomaa puolentunnin ajolenkillä reilusti lumisilla/polanteisilla teillä ja liukkaalla. "
Outlanderin kohdalla olet oikeassa, ei ole käytännön kokemusta. Mutta oletko sinäkään niitä oikeasti pystynyt ääritilanteissa vertaamaan. Samat renkaathan ne pitäisi olla ja sama rata. Lukitusmahdollisuus nelivedossa on vaikeassa paikassa suuri etu.
"
Forester käyttäytyy AINA johdonmukaisesti ja erittäin neutraalisti. Nelivedon toimintaa EI HUOMAA tavallisessa ajossa.
Outlander "tuntee" polanteet ja ohjaus kärsii siitä, että vetotapa on periaatteessa etuvetoinen kunnes nopeuseroa on riittävästi renkaiden välillä. Tämä tarkoittaa, että juuri tuollaisella polanteisella ja mutkaisella tiellä missä AUTO EI SUDI missään tilanteissa, Outlander käyttäytyy tismalleen etuvetoisen tavoin. Eli ohjaus kärsii huonosta kelistä. Tarkoitan tässä n.80kmh tapahtuvaa ihan tavallista talvijoa jota pohjois-suomessa on hyvin suuri osa.
Subarun nelivetotekniikka ei varmaan ole paras, mutta se on äärimmäisen hyvä ja nimenomaan NEUTRAALI. Automaattivaihteisissa asia on hieman eri, kylläkin.
Subarun nelivedossa ei ole kulmavaihteita. Vetoakselit on tasan samanpituiset. Ja moottorista johtuen painopiste on kilpailijoita alempana (ei varsinaisesti kuulu nelivedon paremmuuteen tosin).
"
En epäilekkään Subarun nelivetotekniikaa. Olen itsekkin aina pitänyt subarun nelivetoja erinomaisina, ja ehdottomasti kärkipään nelivetoina. Ja Forester voikin olla tietyiltä ominaisuuksiltaan parempi mitä Outlander. Tosin sekin riippuu mitä ominaisuutta vertaa, Outlanderissa on kuitenkin se keskilukitus mikä on vaikeissa tilanteissa plussaa. Yleensä ottaen sanoisin että Foresterin ja Outlanderinkin nelivedot ovat citymaasturiluokassa kärkipäätä. Jos vertaa vaikkapa CRV:hen, jossa ei ole lukituksia ja auto on käytännössä aina kokonaan etuvetoinen.
Alkuperäinen kommenttini oli siihen, että aloittaja väitti subarun nelivetoja yksiselitteisesti parhaiksi, mikä ei toki pidä paikkaansa. Ei mitsunkaan nelivedot ole yksiselitteiseti parhaita. Molemmilta valmistajilta löytyy edistyneitä ja hyviä nelivetoja eri tarkoituksiin ja eri autotyyppeihin. - sama juttu
Sube kirjoitti:
Testien mukaan subarun "vetovoima" on suurin auton massaan nähden eli silloin kitka renkaiden ja tienpinnan välillä täytyy olla paras. Käytännössä jakaa momentin parhaiten eri pyörien kesken.
Renkaat merkitsevät todella todella paljon tuollaisessa testissä. Toisekseen, et laittanut mitään muita faktoja, et kertonut mikä testi ja mitä autoja oli osallisena ?
On mitsutkin voittaneet nelivedoillaan vaikka mitä testejä, en edes muista kaikkia, mutta ei se siitä silti yksiselitteisesti parasta tee millään mittarilla, kuten ei tee subarustakaan. Nämä asiat ovat malli kohtaisia, nelivetoja on erilaisa ja eri tarkoituksiin tehtyjä. - mutta.....
sube kirjoitti:
Yhdysvaltalainen Motor Trend -lehti valitsi uuden Subaru Foresterin yksimielisesti vuoden 2009 katumaasturiksi 12 kilpailijan joukosta. "Subaru Forester on aikakautemme mukainen katumaasturi", toteaa lehden päätoimittaja Angus Mackenzie.
Kilpailijajoukko oli kova sisältäen monia ennakkosuosikkeja suuremmistakin luokista. Viikon mittaisen testin aikana Foresterin hyvät suoritukset rankoissa maasto-, maantie- ja rata-ajokokeissa oikeuttivat voittoon.
Motor Trend -lehden SUV -testin arvostelu käsittää kolme kohtaa, joiden mukaan jokainen kilpailija arvostellaan. Ensimmäinen kohta on kokonaisuus, joka käsittää suunnittelun, muotoilun ja voimavarojen hyväksikäytön. Seuraavassa kohdassa arvioidaan mallin vaikutusta markkinoihin. Kolmas ja viimeinen kokonaisuus on, helpoimmin jokaisen Subaru omistajan tunnistettavissa: vastine rahalle. Forester arvostettiin korkeimmalle kaikissa kolmessa arvostelukohdassa.
Uusi Subaru Forester on tilava ja monikäyttöinen auto. Voitto on oikeutettu, sillä Subaru Forester tarjoaa esimerkilliset tilat viidelle hengelle ja heidän tavaroilleen. Viitatessaan Foresterin monikäyttöisyyteen tekstissään Motor Trend käytti vertausta automaailman sveitsiläiseen armeijaveitseen. Lisäksi Foresterin polttoaineen kulutus on ajan hengen mukaisesti alhainen.Noniin, mitä tällä on tekemistä nelivedon kanssa, oikeasti ?
Ei mitään.
Evo mitsun neliveto voittaa impun nelivedon. Pajeron nelivedossa aivan varmasti menee voimaa sinne minne sitä tarvitaan, mekaanisilla 100% lukoilla, luistonestolla ja muilla avuilla.
Pajero muuten valittiin australiassa vuoden parhaaksi maastoautoksi. Mukana oli mm. Land Cruiser, Discovery, Touareg, ja vaikka mitä muita. - Impreza...
Käsiteltävyydessä ja ajettavuudessa, ja siinä että auto käyttäytyy kuten halutaan. On evon neliveodossa onnistuttu subarua paremmin. Auto menee juuri kuten halutaan. Tässä TG:n videossa näkyy hyvin, kuinka subaru ensin puskee kurvin, sitten yliohjaa. Mitsu menee juuri haluttua linjaa ilman ongelmia.
http://www.metacafe.com/watch/1506600/lancer_evolution_x_vs_impreza_wrx_sti_tg/ - Suojelualan ammattilainen
. . . . . kirjoitti:
"Mutta Outlanderiin on pakko puuttua. Outlanderin neliveto on hyvä. Lukitus mahdollisuus erityisesti.
Mutta, lukitus toimii vain alle 40kmh nopeuksissa. Ja se lukitsee etu/taka kytkimen. Ei taka-akselia. "
Olen samaa mieltä se on hyvä. Mihin tarvii lukitusta yli 40:issä ? Ei mihinkään, sillä tappaisi vain itsensä, koska kun auto lähtee luisuun, se luisuu varsin eri tavalla kuin sellainen jossa mitään ei ole lukittu. Tuo on puhtaasti oman henkesi pitimiksi jos sitä on rajoitettu. Taka-akselia ei mielestäni citymaaturissa tarvitse lukita, mutta onhan jonkinlainen luistonrajoitin etenemiskyvylle aina plussaa.
"
Lainaus TM:stä:
"Ristiriipunnasta Outlander ei selviydy, koska kummassakaan päässä ei ole tasauspyörästön lukkoa, eikä luistonestojärjestelmäkään tarjoa riittävää apua."
Tähän ei jarrulla toteutettava luiston rajoitus auta. Sen tietää jokainen, joka on tilanteeseen joutunut muualla kuin jossain pihatien ojassa testimielessä.
Subarulta löytyy LSD joistain malleista takaa. Outbackit ja jotkut Foresterit. Imprezasta en tiedä. "
Kyllä sen luistoneston jokseenkin pitäisi toimia, sitä paitsi mitsun outlanderissakin on ainakin joissain malleissa on ollut LSD takana. Ja niinkuin Puskurista(TV ohjelmaa tarkoitan) nähtiin se meni todella pitkälle ristiriipunta rataakin. Mutta sitten kun ristiriipunnan vaste oli liian kova, ja toimittaja teki ajovirheen, ei edes LSD tai luistonesto kykene sitä pelastamaan. Se rata mitä ne ajoivat oli suunniteltu oikealle Land Rover Discovery maasturille.
"
Outlander on normaali ajotilanteessa etuvetoinen. Voimasta menee 15% taakse ns. normaalioloissa. "
Onko näin, muistini mukaan pitäisi mennä enemmän. En nyt tiedä onko tuo niin huonokaan asia, tässä Forester ehkä voittaa siinä mielessä että ajettavuus on parempi.
"
Kommenteistasi huomaa, että perustat paremmuus väitteen paperilta luettuihin teknisiin tietoihin, etkä kokemukseen. Esim. Outlanderin ja Foresterin erot huomaa puolentunnin ajolenkillä reilusti lumisilla/polanteisilla teillä ja liukkaalla. "
Outlanderin kohdalla olet oikeassa, ei ole käytännön kokemusta. Mutta oletko sinäkään niitä oikeasti pystynyt ääritilanteissa vertaamaan. Samat renkaathan ne pitäisi olla ja sama rata. Lukitusmahdollisuus nelivedossa on vaikeassa paikassa suuri etu.
"
Forester käyttäytyy AINA johdonmukaisesti ja erittäin neutraalisti. Nelivedon toimintaa EI HUOMAA tavallisessa ajossa.
Outlander "tuntee" polanteet ja ohjaus kärsii siitä, että vetotapa on periaatteessa etuvetoinen kunnes nopeuseroa on riittävästi renkaiden välillä. Tämä tarkoittaa, että juuri tuollaisella polanteisella ja mutkaisella tiellä missä AUTO EI SUDI missään tilanteissa, Outlander käyttäytyy tismalleen etuvetoisen tavoin. Eli ohjaus kärsii huonosta kelistä. Tarkoitan tässä n.80kmh tapahtuvaa ihan tavallista talvijoa jota pohjois-suomessa on hyvin suuri osa.
Subarun nelivetotekniikka ei varmaan ole paras, mutta se on äärimmäisen hyvä ja nimenomaan NEUTRAALI. Automaattivaihteisissa asia on hieman eri, kylläkin.
Subarun nelivedossa ei ole kulmavaihteita. Vetoakselit on tasan samanpituiset. Ja moottorista johtuen painopiste on kilpailijoita alempana (ei varsinaisesti kuulu nelivedon paremmuuteen tosin).
"
En epäilekkään Subarun nelivetotekniikaa. Olen itsekkin aina pitänyt subarun nelivetoja erinomaisina, ja ehdottomasti kärkipään nelivetoina. Ja Forester voikin olla tietyiltä ominaisuuksiltaan parempi mitä Outlander. Tosin sekin riippuu mitä ominaisuutta vertaa, Outlanderissa on kuitenkin se keskilukitus mikä on vaikeissa tilanteissa plussaa. Yleensä ottaen sanoisin että Foresterin ja Outlanderinkin nelivedot ovat citymaasturiluokassa kärkipäätä. Jos vertaa vaikkapa CRV:hen, jossa ei ole lukituksia ja auto on käytännössä aina kokonaan etuvetoinen.
Alkuperäinen kommenttini oli siihen, että aloittaja väitti subarun nelivetoja yksiselitteisesti parhaiksi, mikä ei toki pidä paikkaansa. Ei mitsunkaan nelivedot ole yksiselitteiseti parhaita. Molemmilta valmistajilta löytyy edistyneitä ja hyviä nelivetoja eri tarkoituksiin ja eri autotyyppeihin."Outlanderissa on kuitenkin se keskilukitus mikä on vaikeissa tilanteissa plussaa. Yleensä ottaen sanoisin että Foresterin ja Outlanderinkin nelivedot ovat citymaasturiluokassa kärkipäätä. "
Tuota keskilukitusta tunnut pitävän lähes kaikkivoipana. Myöskin Subaruista löytyvä viskolukko lukkiutuu lähes täysin, sillä erolla että sen toiminnassa on hieman juuri viskosta johtuvaa viivettä. Mutta etu/taka väli lukkiutuu lähes täysin kuin Outlanderissa.
Esimerkkiä:
Miten käy kun Outlanderin parkkeeraa siten, että toisen puolen renkaat on ulkona tieltä ja siellä sattuu esimerkiksi lumen alla olemaan jäätynyt ojan pohja.
Mitä tapahtuu kun laitetaan 50/50 lukko päälle...
Toisen puolen renkaat alkaa sutia ja jarru YRITTÄÄ estää sutimistä. Riippuu sitten nousuvasteen määrästä (esim lumesta ojassa) kykeneekö jarru tuottamaan tarvittavan LSD vaikutuksen. Jarrujen mahdollisuus on kokemuksesta ERITTÄIN PIENI.
Mitä tapahtuu Viskolukoilla (myös taka LSD) varustetulla, toisen puolen renkaiden alkaessa sutia, ohjaa taka LSD veto lähes 50/50 suhteessa tiellä olevalle takarenkaalle joka vetää normaalisti. Tämän lisäksi Subaruistakin löytyy tuo edellä mainittu ns avustava jarru-LSD.
---> Auto nousee tielle pikkuhetkessä.
Kokemuksesta Visko LSD tarttuu alle 10.sek lähes lukkoon.
Tuo edellämainittu on erittäin helppoa testata talvella lähes missä vaan. Ei tarvitse edes ajaa niitä autoja kiinni. Näkee heti kumpi nousee ojanreunalta helpommin.
Arvaapa kahdesti mistä htuli mieleen antaa tuo esimerkki??
Mutta kun kokeilet, niin pidä huoli että Subarussa on vetokoukku ja liinat mukana... :D
"Nim. Been there done that" - tuota noin
Suojelualan ammattilainen kirjoitti:
"Outlanderissa on kuitenkin se keskilukitus mikä on vaikeissa tilanteissa plussaa. Yleensä ottaen sanoisin että Foresterin ja Outlanderinkin nelivedot ovat citymaasturiluokassa kärkipäätä. "
Tuota keskilukitusta tunnut pitävän lähes kaikkivoipana. Myöskin Subaruista löytyvä viskolukko lukkiutuu lähes täysin, sillä erolla että sen toiminnassa on hieman juuri viskosta johtuvaa viivettä. Mutta etu/taka väli lukkiutuu lähes täysin kuin Outlanderissa.
Esimerkkiä:
Miten käy kun Outlanderin parkkeeraa siten, että toisen puolen renkaat on ulkona tieltä ja siellä sattuu esimerkiksi lumen alla olemaan jäätynyt ojan pohja.
Mitä tapahtuu kun laitetaan 50/50 lukko päälle...
Toisen puolen renkaat alkaa sutia ja jarru YRITTÄÄ estää sutimistä. Riippuu sitten nousuvasteen määrästä (esim lumesta ojassa) kykeneekö jarru tuottamaan tarvittavan LSD vaikutuksen. Jarrujen mahdollisuus on kokemuksesta ERITTÄIN PIENI.
Mitä tapahtuu Viskolukoilla (myös taka LSD) varustetulla, toisen puolen renkaiden alkaessa sutia, ohjaa taka LSD veto lähes 50/50 suhteessa tiellä olevalle takarenkaalle joka vetää normaalisti. Tämän lisäksi Subaruistakin löytyy tuo edellä mainittu ns avustava jarru-LSD.
---> Auto nousee tielle pikkuhetkessä.
Kokemuksesta Visko LSD tarttuu alle 10.sek lähes lukkoon.
Tuo edellämainittu on erittäin helppoa testata talvella lähes missä vaan. Ei tarvitse edes ajaa niitä autoja kiinni. Näkee heti kumpi nousee ojanreunalta helpommin.
Arvaapa kahdesti mistä htuli mieleen antaa tuo esimerkki??
Mutta kun kokeilet, niin pidä huoli että Subarussa on vetokoukku ja liinat mukana... :D
"Nim. Been there done that""Tuota keskilukitusta tunnut pitävän lähes kaikkivoipana. Myöskin Subaruista löytyvä viskolukko lukkiutuu lähes täysin, sillä erolla että sen toiminnassa on hieman juuri viskosta johtuvaa viivettä. Mutta etu/taka väli lukkiutuu lähes täysin kuin Outlanderissa. "
Sinä taas et anna sille juurikaan arvoa, unohtaen esim sen seikan että visko kuluu maastokäytössä. Keskilukko on nimenomaan siksi hyvä, että se ei kuluta mitään luistavia kytkimiä ja lukkoja, ja se sen tarkoitus onkin. Oikea kiinteä lukitus on kestävämpi vaihtoehto huonoissa oloissa liikkuvalle.
Esimerkkiisi sanon, että Outlandereissakin on LSD lukkoja taka-akselilla, ainakin sportissa. Ja toisekseen, luistoneston pitäisi kyllä pystyä pelastamaan se. Etenkin kun se voi jarruttaa myös eturengasta. Aina aktiivinen LSD kitkalukko, on yleensä takana siinä määrin löysä, että kun vastus on tarpeeksi suuri, se ei sitä pelasta, vaikka tietyissä tilanteissa siitä apua onkin.
Ja epäilen että olisit juuri samassa tilanteessa ajanut molemmat autot samoilla renkailla samassa paikassa puoliksi ojaan ja todennut: "Ahaa, subaru nousi hitusen helpommin . . . " :) Kuten joku sanoi näihin härpäke eroihin, toinen menee suossa 3 cm pitemmälle mitä toinen. Olen varsin varma, että ääritilanne etenemiskyvyn ero ei outlanderia ja foresteria verratessa ole kovinkaan suuri. Foresterissa enemmän plussaa antaa se että siinä on enempi maavaraa, ainakin papeirlla.
Mitsun luokittelussa, outlander tosin onkin kaupunkimaasturi, ja Pajero on se johon on laitettu kaikki etenemisen takaavat avut. :) - ourlanderista
ei aivan näinkään. kirjoitti:
"Outlanderissa saa siis tarvittaessa kytkettyä nelivedon 50/50 e/t,
ei (visko)lukkoja edessä tai takana. ABS_ään perustuva luistonesto. "
Ei tietenkään lukkoja akseleilla, mutta keskeltä voimanjaon voi lukita, mitä subarussa ei voi tehdä. Se säästää keskellä olevaa kytkintä.
"Esim. H6 Outbackissä pitävällä alustalla menee voima 45/55 e/t,
tarvittaessa eri akselien pidosta riippuen voi voima jakautua
100/0 -- 0/100 e/t välillä (sähköisesti ohjattu monilevykytkin
keskitasauspyörästössä). Tuon lisäksi on taka-akselilla LSD
(limited slip differential, eli viskolukko). Niin ja sitten vielä
ne luistonestot päälle. "
No voihan se voima mitsussakin jakautua, siinäkin on kun keskiosa ei ole lukittu, muuttuva voimanjako.
"mielestäni tuo kyllä hakkaa Outlanderin toteutuksen. Itse en ainakaan pelkkää etuvetoa kaipaa"
Et ole edes perehtynyt systeemiin. Eihän se ole pelkkä etuveto, siinä menee vetoa varmemmin taakse mitä subarussa, koska sen voi sentään keskeltä lukita.
Limited Slip Differential EI ole automaattisesti viskolukko, eikä visko ole paras mahdollinen etenemiskyvyn takaaja, koska se kuluu. Mekaaninen lukko keskellä kuten outtiksessa, on luotettavampi.
Luistoneston pitäisi kyllä pystyä viemään outlanderia eteenpäin vaikka akseleilla ei olekkaan lukkoja. Mitsubishin määrittelyssä pajero on se joka on tehtny maastoon.....ja testien mukaan Outlanderin luistonestosta on enemmän
haittaa kuin hyötyä. Jarruttelee pahassa paikassa moottorin sammuksiin...parempi ois ilman. Mutta oli päällä tai ei, niin
ristiriipuntaan siis jäädään, toisin kuin subarulla. - Suojelualan ammattilainen
tuota noin kirjoitti:
"Tuota keskilukitusta tunnut pitävän lähes kaikkivoipana. Myöskin Subaruista löytyvä viskolukko lukkiutuu lähes täysin, sillä erolla että sen toiminnassa on hieman juuri viskosta johtuvaa viivettä. Mutta etu/taka väli lukkiutuu lähes täysin kuin Outlanderissa. "
Sinä taas et anna sille juurikaan arvoa, unohtaen esim sen seikan että visko kuluu maastokäytössä. Keskilukko on nimenomaan siksi hyvä, että se ei kuluta mitään luistavia kytkimiä ja lukkoja, ja se sen tarkoitus onkin. Oikea kiinteä lukitus on kestävämpi vaihtoehto huonoissa oloissa liikkuvalle.
Esimerkkiisi sanon, että Outlandereissakin on LSD lukkoja taka-akselilla, ainakin sportissa. Ja toisekseen, luistoneston pitäisi kyllä pystyä pelastamaan se. Etenkin kun se voi jarruttaa myös eturengasta. Aina aktiivinen LSD kitkalukko, on yleensä takana siinä määrin löysä, että kun vastus on tarpeeksi suuri, se ei sitä pelasta, vaikka tietyissä tilanteissa siitä apua onkin.
Ja epäilen että olisit juuri samassa tilanteessa ajanut molemmat autot samoilla renkailla samassa paikassa puoliksi ojaan ja todennut: "Ahaa, subaru nousi hitusen helpommin . . . " :) Kuten joku sanoi näihin härpäke eroihin, toinen menee suossa 3 cm pitemmälle mitä toinen. Olen varsin varma, että ääritilanne etenemiskyvyn ero ei outlanderia ja foresteria verratessa ole kovinkaan suuri. Foresterissa enemmän plussaa antaa se että siinä on enempi maavaraa, ainakin papeirlla.
Mitsun luokittelussa, outlander tosin onkin kaupunkimaasturi, ja Pajero on se johon on laitettu kaikki etenemisen takaavat avut. :)"Ja epäilen että olisit juuri samassa tilanteessa ajanut molemmat autot samoilla renkailla samassa paikassa puoliksi ojaan ja todennut: "
No ei ihan, muttei kovin kauaskaan mene. Meillä on johtoautona pääasiassa Mitsu taikka Santa Fe. Tietää suunnilleen miten ne käyttäytyy, kun joutuu joskus kapeallakin tiellä koettaan parkkeerata niitä niin että ohikin vielä pääsee, jos tarve on esim sairaankuljetuksella tai poliisilla.
On muodostunut mielikuva miten noilla autoilla pääsee. Ja oma on tosiaan Fore. Olen AIVAN varman ,että vielä siitä mihin Mistu jää kiinni tai on jo vaikeaa LSD:n puutteen takia, Forester vielä aika helposti nousee pois. Siinä on kolme tasauspyörästö, keskellä ja takana visko LSD.
Ne jarrulla toteutetut "LSD":t on tarkoitettu jäisestä risteyksestä lähtöö, ettei vain jää siihe n sutimaan cittarillansa... Ei niistä muualla ole mihinkään.
Outlanderin eturenkaat muuten pyörähtää tyhjää ennekuin takapää alkaa vetää. Sanovat mainosmiehet mitä vain. Tämä on nähty ja koettu.
Mutta pidä toki uskomuksesti ja keskilukkosi. Kyllä niillä pääsee mistä vain.
Pajero onkin sitten oikea maastoajoneuvo ja toivon, että meillä ois joskus mahdollista hommata etuautoksi semmonen. Nykyrahoituksella no-way! - testaappas itse
ourlanderista kirjoitti:
....ja testien mukaan Outlanderin luistonestosta on enemmän
haittaa kuin hyötyä. Jarruttelee pahassa paikassa moottorin sammuksiin...parempi ois ilman. Mutta oli päällä tai ei, niin
ristiriipuntaan siis jäädään, toisin kuin subarulla.TM:n testiä on todella mitsuclubin palstalla ihemeltykkin, koska siinä puhuttiin luistonestosta täysin huuhaata. Mitsun luistoneston etu juuri se onkin, että se ei ole yliherkkä. Kokemuksia jakoivat Outlander :n ja Citroen C-Crosserin omistajat.
Sinunkin kannattaisi muistaa, että joka testiin ei ole uskominen, ja outlander on saanut muutoksia julkaisustaan joka vuosi. Etenkin suomalaisten autolehtien testeissä on havaittavissa se, että ne joita mainostetaan lehdessä paljon, pärjäävät hyvin. Ainahan joku vähempi mainostettava merkki onnistutaan sähläämään sinne hännille. Itse perustan tietoni käytännön kokemuksiin. - subarumieshän se siinä
Suojelualan ammattilainen kirjoitti:
"Ja epäilen että olisit juuri samassa tilanteessa ajanut molemmat autot samoilla renkailla samassa paikassa puoliksi ojaan ja todennut: "
No ei ihan, muttei kovin kauaskaan mene. Meillä on johtoautona pääasiassa Mitsu taikka Santa Fe. Tietää suunnilleen miten ne käyttäytyy, kun joutuu joskus kapeallakin tiellä koettaan parkkeerata niitä niin että ohikin vielä pääsee, jos tarve on esim sairaankuljetuksella tai poliisilla.
On muodostunut mielikuva miten noilla autoilla pääsee. Ja oma on tosiaan Fore. Olen AIVAN varman ,että vielä siitä mihin Mistu jää kiinni tai on jo vaikeaa LSD:n puutteen takia, Forester vielä aika helposti nousee pois. Siinä on kolme tasauspyörästö, keskellä ja takana visko LSD.
Ne jarrulla toteutetut "LSD":t on tarkoitettu jäisestä risteyksestä lähtöö, ettei vain jää siihe n sutimaan cittarillansa... Ei niistä muualla ole mihinkään.
Outlanderin eturenkaat muuten pyörähtää tyhjää ennekuin takapää alkaa vetää. Sanovat mainosmiehet mitä vain. Tämä on nähty ja koettu.
Mutta pidä toki uskomuksesti ja keskilukkosi. Kyllä niillä pääsee mistä vain.
Pajero onkin sitten oikea maastoajoneuvo ja toivon, että meillä ois joskus mahdollista hommata etuautoksi semmonen. Nykyrahoituksella no-way!"On muodostunut mielikuva miten noilla autoilla pääsee. Ja oma on tosiaan Fore. Olen AIVAN varman ,että vielä siitä mihin Mistu jää kiinni tai on jo vaikeaa LSD:n puutteen takia, Forester vielä aika helposti nousee pois. Siinä on kolme tasauspyörästö, keskellä ja takana visko LSD. "
Eiköhän näissä yleensä sentään ole se 3 tasauspyörästöä. Ja unohdat taas täysin mitsun keskilukon. Ei subessa ole kuin yksi ainut LSD luistonrajoitin takana enemmän, ja Outlander Sporttiin verratessa, ei mitään enemmän, ei yhtään lukkoa enemmän. Subarun ominaisuuksia en yhtään ole moittimassa.
En ole ikinä kuullut jarruilla toteutetusta LSD:stä, en tiedä mitä sillä tarkoitat. Eikä outlanderissakaan sellaisia ole. Miksi väität että vain subaru voi käyttää LSD lukkoja muuhunkin kuin jäisestä risteyksestä lähtöön ? Miksi mitsun LSD olisi automaattisesti huonompi mitä Subarun ? Todella outo tapa tarkastella asiaa.
Tottakai eturenkaat voivat pyörähtää tyhjää kun neliveto ei ole lukitus asennossa, näinhän voi käydä myös subarussa jos vaste on tarpeeksi suuri. Mutta lukitussa asennossa, etu ja takapään vetäminen on paaljon varmempaa mitä subarussa, jossa ei ole keskilukitusmahdollisuutta.
Kyllä minä sen uskon että Forester menee outlanderiakin kinkkisemmästä paikasta, mutta pitäisin syynä ennemmin sitä että siinä on maavaraa sekä mahdollisesti joustovaraa enemmän. Uusikorisessa Outlanderissa LSD puuttuu takaa, joka voi sekin olla pieni miinus.
Foresterissa on painotettu enemmän etenemiskykyä. Mitsulta taas tarjotaan kahta mallia, maastoon ja kaupunkiin eri malli. Tosin Pajeron hinta on varsin korkea. Suomen verotus tähänkin varmaan syynä, jos se edelleen massasta lasketaan. - Suojelualan ammattilainen
subarumieshän se siinä kirjoitti:
"On muodostunut mielikuva miten noilla autoilla pääsee. Ja oma on tosiaan Fore. Olen AIVAN varman ,että vielä siitä mihin Mistu jää kiinni tai on jo vaikeaa LSD:n puutteen takia, Forester vielä aika helposti nousee pois. Siinä on kolme tasauspyörästö, keskellä ja takana visko LSD. "
Eiköhän näissä yleensä sentään ole se 3 tasauspyörästöä. Ja unohdat taas täysin mitsun keskilukon. Ei subessa ole kuin yksi ainut LSD luistonrajoitin takana enemmän, ja Outlander Sporttiin verratessa, ei mitään enemmän, ei yhtään lukkoa enemmän. Subarun ominaisuuksia en yhtään ole moittimassa.
En ole ikinä kuullut jarruilla toteutetusta LSD:stä, en tiedä mitä sillä tarkoitat. Eikä outlanderissakaan sellaisia ole. Miksi väität että vain subaru voi käyttää LSD lukkoja muuhunkin kuin jäisestä risteyksestä lähtöön ? Miksi mitsun LSD olisi automaattisesti huonompi mitä Subarun ? Todella outo tapa tarkastella asiaa.
Tottakai eturenkaat voivat pyörähtää tyhjää kun neliveto ei ole lukitus asennossa, näinhän voi käydä myös subarussa jos vaste on tarpeeksi suuri. Mutta lukitussa asennossa, etu ja takapään vetäminen on paaljon varmempaa mitä subarussa, jossa ei ole keskilukitusmahdollisuutta.
Kyllä minä sen uskon että Forester menee outlanderiakin kinkkisemmästä paikasta, mutta pitäisin syynä ennemmin sitä että siinä on maavaraa sekä mahdollisesti joustovaraa enemmän. Uusikorisessa Outlanderissa LSD puuttuu takaa, joka voi sekin olla pieni miinus.
Foresterissa on painotettu enemmän etenemiskykyä. Mitsulta taas tarjotaan kahta mallia, maastoon ja kaupunkiin eri malli. Tosin Pajeron hinta on varsin korkea. Suomen verotus tähänkin varmaan syynä, jos se edelleen massasta lasketaan."Eiköhän näissä yleensä sentään ole se 3 tasauspyörästöä."
Ei ole. Tasauspyörästöt edessä ja takana on YLEENSA cittareissa. Taakse voima johdetaan kulmavaihteella ja lamellikytkimellä max. 50/50 jaolla. Paitsi Haldexin uusin jakaa taakse jopa 70% (välitetty siten takana).
"Uusikorisessa Outlanderissa LSD puuttuu takaa, joka voi sekin olla pieni miinus."
Outlander Sport on tosiaan eri asia, jos siinä on takana LSD. En ole autoa kokeillut. Meillä on tuo ´08 2.0 diesel ja siinä sitä ei käsittääkseni ole?!
"En ole ikinä kuullut jarruilla toteutetusta LSD:stä, en tiedä mitä sillä tarkoitat"
Oma on häpeäsi. Lähes kaikista autoista tuo toiminto löytyy tänäpäivänä. Myös kaksivetoisista. Jarrutetaan sutivaa pyörää jotta saadaan tehoa välitettyä pitävälle puolelle. Hyvä juttu teoriassa. Käytäntö on aivan toista. Tuosta on apua vain lähtiessä esimerkiksi jäisestä risteyksestä.
Ennenkuin kovin hyökkäätte mielipiteitäni vastaan, suosittelen kokeilua asiassa. Tällähetkellä ainakin pohjois-suomessa on erittäin helppoa käydä toteamassa vetotapojen eroavaisuuksia.
Ja edelleen, missään nimessä en moiti Mitsun vetotapaa mitenkään huonoksi. Vertaan vain (tuhansien kilometrien kokemuksella) Subaru Foresteria ja Outlanderia keskenään.
Joku tuossa puhui viskon kulumisesta maastossa. Ja asiasta on kokemuksia? Niinpä. Kuluuhan se jos sitä oikein kovasti rasitetaan, mutta maastokäytössä myös huoltoväli lyhenee huomattavasti.
Kaikesta huolimatta viskolukko on edullinen, luotettava ja riittävän kestävä cittarissa. Ei tarvitse mitään ohjausta, anturointia, elektroniikkaa yms toimiakseen oikein. Säännöllinen huolto riittää.
Netistä löytyy useita vertailuja eri vetotavoista joten kannattaa googlata. Mikään vetotapa ei ole yksiselitteisesti toista parempi kaikilta osin. - no hohhoijaa taas
Suojelualan ammattilainen kirjoitti:
"Eiköhän näissä yleensä sentään ole se 3 tasauspyörästöä."
Ei ole. Tasauspyörästöt edessä ja takana on YLEENSA cittareissa. Taakse voima johdetaan kulmavaihteella ja lamellikytkimellä max. 50/50 jaolla. Paitsi Haldexin uusin jakaa taakse jopa 70% (välitetty siten takana).
"Uusikorisessa Outlanderissa LSD puuttuu takaa, joka voi sekin olla pieni miinus."
Outlander Sport on tosiaan eri asia, jos siinä on takana LSD. En ole autoa kokeillut. Meillä on tuo ´08 2.0 diesel ja siinä sitä ei käsittääkseni ole?!
"En ole ikinä kuullut jarruilla toteutetusta LSD:stä, en tiedä mitä sillä tarkoitat"
Oma on häpeäsi. Lähes kaikista autoista tuo toiminto löytyy tänäpäivänä. Myös kaksivetoisista. Jarrutetaan sutivaa pyörää jotta saadaan tehoa välitettyä pitävälle puolelle. Hyvä juttu teoriassa. Käytäntö on aivan toista. Tuosta on apua vain lähtiessä esimerkiksi jäisestä risteyksestä.
Ennenkuin kovin hyökkäätte mielipiteitäni vastaan, suosittelen kokeilua asiassa. Tällähetkellä ainakin pohjois-suomessa on erittäin helppoa käydä toteamassa vetotapojen eroavaisuuksia.
Ja edelleen, missään nimessä en moiti Mitsun vetotapaa mitenkään huonoksi. Vertaan vain (tuhansien kilometrien kokemuksella) Subaru Foresteria ja Outlanderia keskenään.
Joku tuossa puhui viskon kulumisesta maastossa. Ja asiasta on kokemuksia? Niinpä. Kuluuhan se jos sitä oikein kovasti rasitetaan, mutta maastokäytössä myös huoltoväli lyhenee huomattavasti.
Kaikesta huolimatta viskolukko on edullinen, luotettava ja riittävän kestävä cittarissa. Ei tarvitse mitään ohjausta, anturointia, elektroniikkaa yms toimiakseen oikein. Säännöllinen huolto riittää.
Netistä löytyy useita vertailuja eri vetotavoista joten kannattaa googlata. Mikään vetotapa ei ole yksiselitteisesti toista parempi kaikilta osin."Ei ole. Tasauspyörästöt edessä ja takana on YLEENSA cittareissa. Taakse voima johdetaan kulmavaihteella ja lamellikytkimellä max. 50/50 jaolla. Paitsi Haldexin uusin jakaa taakse jopa 70% (välitetty siten takana). "
No useista jatkuvanelivedoista löytyy 3.
"Oma on häpeäsi. Lähes kaikista autoista tuo toiminto löytyy tänäpäivänä. Myös kaksivetoisista. Jarrutetaan sutivaa pyörää jotta saadaan tehoa välitettyä pitävälle puolelle. Hyvä juttu teoriassa. Käytäntö on aivan toista. Tuosta on apua vain lähtiessä esimerkiksi jäisestä risteyksestä. "
Tarkoitat siis luistonestoa? Kyllä, luistonesto on hyvä juttu, unohdat että luistonestoja on monenlaisia. Todella hyviä kinkkisissä paikoissa (mm. Pajerossa ja LR Defenderissä), tai sitten onnettomia moottorin tappavia, kuten vajaavetoisissa. Outlanderin luistonestosta ei itselläni ole kokemuksia, voi olla ettei se ole maastoajoa edistävä, kuten pajerossa.
"Joku tuossa puhui viskon kulumisesta maastossa. Ja asiasta on kokemuksia? Niinpä. Kuluuhan se jos sitä oikein kovasti rasitetaan, mutta maastokäytössä myös huoltoväli lyhenee huomattavasti. "
Tottahan toki on. Mm. VW pakuissa niitä on kulunut paljon. Mitsuissa viskoa taas ei ole tarkoitettu maastokäyttöön. Kyllä se kuluu, ja huoltovälin lyhennys on sitä myös. Lukittavassa systeemissä huoltoväli ei lyhene. :)
"Kaikesta huolimatta viskolukko on edullinen, luotettava ja riittävän kestävä cittarissa. Ei tarvitse mitään ohjausta, anturointia, elektroniikkaa yms toimiakseen oikein. Säännöllinen huolto riittää. "
En tiedä mitä haittaa noista on, ABS anturit löytyy foresteristakin.
"Netistä löytyy useita vertailuja eri vetotavoista joten kannattaa googlata. Mikään vetotapa ei ole yksiselitteisesti toista parempi kaikilta osin. "
Tässä olen täysin samaa mieltä.
http://www.totuusnelivedosta.com/ - sube
no hohhoijaa taas kirjoitti:
"Ei ole. Tasauspyörästöt edessä ja takana on YLEENSA cittareissa. Taakse voima johdetaan kulmavaihteella ja lamellikytkimellä max. 50/50 jaolla. Paitsi Haldexin uusin jakaa taakse jopa 70% (välitetty siten takana). "
No useista jatkuvanelivedoista löytyy 3.
"Oma on häpeäsi. Lähes kaikista autoista tuo toiminto löytyy tänäpäivänä. Myös kaksivetoisista. Jarrutetaan sutivaa pyörää jotta saadaan tehoa välitettyä pitävälle puolelle. Hyvä juttu teoriassa. Käytäntö on aivan toista. Tuosta on apua vain lähtiessä esimerkiksi jäisestä risteyksestä. "
Tarkoitat siis luistonestoa? Kyllä, luistonesto on hyvä juttu, unohdat että luistonestoja on monenlaisia. Todella hyviä kinkkisissä paikoissa (mm. Pajerossa ja LR Defenderissä), tai sitten onnettomia moottorin tappavia, kuten vajaavetoisissa. Outlanderin luistonestosta ei itselläni ole kokemuksia, voi olla ettei se ole maastoajoa edistävä, kuten pajerossa.
"Joku tuossa puhui viskon kulumisesta maastossa. Ja asiasta on kokemuksia? Niinpä. Kuluuhan se jos sitä oikein kovasti rasitetaan, mutta maastokäytössä myös huoltoväli lyhenee huomattavasti. "
Tottahan toki on. Mm. VW pakuissa niitä on kulunut paljon. Mitsuissa viskoa taas ei ole tarkoitettu maastokäyttöön. Kyllä se kuluu, ja huoltovälin lyhennys on sitä myös. Lukittavassa systeemissä huoltoväli ei lyhene. :)
"Kaikesta huolimatta viskolukko on edullinen, luotettava ja riittävän kestävä cittarissa. Ei tarvitse mitään ohjausta, anturointia, elektroniikkaa yms toimiakseen oikein. Säännöllinen huolto riittää. "
En tiedä mitä haittaa noista on, ABS anturit löytyy foresteristakin.
"Netistä löytyy useita vertailuja eri vetotavoista joten kannattaa googlata. Mikään vetotapa ei ole yksiselitteisesti toista parempi kaikilta osin. "
Tässä olen täysin samaa mieltä.
http://www.totuusnelivedosta.com/No johan mitsubisin sivuilla ei esitellä subarun nelivetotekniikkaa laisinkaan (tarkoituksella). Subarun viskolukko neliveto on muuten parempi kuin torsenilla toteutettu. Niinpä koska viskon ja auton vanhetessa menee visko jäykemmäksi ja uusimistarpeen kyllä huomaa. Visko ei kyllä kulu neste vain jäykistyy vuosien ja kilometrien saatossa.
- järki käteen
sube kirjoitti:
No johan mitsubisin sivuilla ei esitellä subarun nelivetotekniikkaa laisinkaan (tarkoituksella). Subarun viskolukko neliveto on muuten parempi kuin torsenilla toteutettu. Niinpä koska viskon ja auton vanhetessa menee visko jäykemmäksi ja uusimistarpeen kyllä huomaa. Visko ei kyllä kulu neste vain jäykistyy vuosien ja kilometrien saatossa.
Tuolla sivulla esiteltiin viskolukko. En tiedä mitä luit, mutta mitsuissakin käytetään viskoa, mm. Outlanderissa ja Pajerossa.
Ja eihän siellä tietenkään esitellä minkään yksittäisen mallin, paitsi mitsujen, nelivetotekniikaa tarkasti. Mutta tuolla yleisellä puolella missä oli juttua nelivetotekniikasta, eri kytkimistä ja näin edespäin, kerrottiin asiat kyllä ihan yleisellä tasolla, myös viskon toiminta.
Enkä ala viskoa tai torsenia laittamaan paremmusjärjestykseen, koska niinkuin itsekkin näit, parasta ei ole, on vain tarkoituksenmukaisin. ;) Mitsuissa käytetään viskoa, torsenia, aktiivitasauspyörästjä, elektronisesti ohjattua lukkoa, sekä tietenkin ihan manuaalista 100% lukkoa . . . Ja varmaan muitakin. Joten tuskin juuri mitään jätettiin esittelemättä. - bratti
Impreza... kirjoitti:
Käsiteltävyydessä ja ajettavuudessa, ja siinä että auto käyttäytyy kuten halutaan. On evon neliveodossa onnistuttu subarua paremmin. Auto menee juuri kuten halutaan. Tässä TG:n videossa näkyy hyvin, kuinka subaru ensin puskee kurvin, sitten yliohjaa. Mitsu menee juuri haluttua linjaa ilman ongelmia.
http://www.metacafe.com/watch/1506600/lancer_evolution_x_vs_impreza_wrx_sti_tg/Elikkäs olisko mitään mahdollisuuksia saada näihin vanhoihin subaruihin taakse kiinteää takalukkoa
- lollotilol
No mut köyhät ajeleekin fillarilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315836- 393842
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833333- 122778
- 292242
- 122197
- 1621906
- 181535
- 1051372
- 251263