Kysymys mustasta PMS-väristä

musta tuntuu

Tämä on varmaankin todella tyhmä kysymys, mutta kun ei nyt aukea asia millään, vaikka kuinka yritän netistä tietoa etsiä.

Eli minulla on tekemässäni logossa kahta väriä, joista toinen on sininen ja toinen musta. Olen määritellyt sinisen spottivärillä (PMS 2955) ja mustan prosessivärillä 100K. Näin se on kelvannut painoon, eikä tiedostoissa ollut kuulemma mitään korjattavaa.

Olen kuitenkin jäänyt miettimään, olisiko järkevämpää määritellä tiedostossa molemmat värit Pantonen järjestelmän mukaan. Värikartassani (Color Bridge Coated Euro) Pantone Process Black EC vastaa täsmälleen tuota 100K-prosessiväriä, joten onko mitään merkitystä, kumpaa käytän taitto-ohjelmassa? Eivätkö nuo EC-järjestelmän värit kerro vain saman numeroarvon omaavan spottivärin lähimmän vastaavuuden prosessivärinä Euroscale-standardin mukaan?

Eli kysymykseni lienee tiivistettynä, että käytetäänkö painaessa eri tekniikkaa, jos mustan väriksi on määritelty Pantone Process Black EC kuin jos se olisi määritelty 100K?

12

3041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no lyhyesti

      Olet sotkenut kaksi kaksi asiaa keskenään.

      Spottiväreillä painettaessa on kyse sävytetystä tai "puhtaasta" väristä, joka painetaan yhdellä värillä ja cmykissä kyse prosessiväreistä eli neliväri painatuksesta tai peräti hexasta.

      Periaatteessa paino joutuisi painamaan hommasi viisivärisenä. Noh, painoissa ollaan monesti kilttejä, tekevät amatöörien hommiin kilttiyttään sitten oikein.

      Kun teet spotti-hommaa, kummankin värin värimääritys pitää olla sama.

      Eli jos teet spottiväreillä, kyseessä useimmiten on PMS. (useita muitakin värijärjestelmiä on olemassa).

      Sinisen määrittely sinällään ok. Mutta onko kyseessä C vai U ? Mustan pitäisi olla PMS Black.

      Asiaan kun vaikuttaa runsaasti painettava materiaali, joskus pitää valita materiaalin mukaan eri sävy painatukseen, jotta lopputulos olisi oikean sävyinen. Siis materiaalin pinta, värisävy, valaistus jossa se on esillä jne,

      Joskus mustaan on syytä lisätä tummansinistä. se löytyy spottina tai sitten nelivärihommissa prosentteina.
      Musta samoin.

      Hanki PMS-kartta, se maksaa jonkun satasen, mutta ilman sitä ei pärjää.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pantone_Matching_System

      http://www.varimport.fi/valmistajat/tiedot.cfm?id=68e19416-5217-4971-b54c-b765d559f6ef


      =DW=

      • musta tuntuu

        Et sitten vissiin viitsinyt lukea viestiäni ennen kuin kommentoit?

        "Spottiväreillä painettaessa on kyse sävytetystä tai "puhtaasta" väristä, joka painetaan yhdellä värillä ja cmykissä kyse prosessiväreistä eli neliväri painatuksesta tai peräti hexasta. "

        Toki minä tämän tiedän. Minähän sanoin käytteneeni prosessiväreistä ainoastaan mustaa avainväriä arvolla 100K, en kaikkia neljää väriä. Näin ollen säästyy mustetta ja teksti on terävämpää. Painossa nimenomaan sanoivat, että saivat painettua työn kahdella värillä.

        "Noh, painoissa ollaan monesti kilttejä, tekevät amatöörien hommiin kilttiyttään sitten oikein."

        Haha. Olen törmännyt selaillessani viesteihisi ennenkin, ja ne ovat aina yhtä kannustavia, joskaan harvemmin auttavat alkuperäistä kysyjää. Hienoa, että saat päteä edes jossain.

        "Kun teet spotti-hommaa, kummankin värin värimääritys pitää olla sama. "

        Mitä oikein hourit, tuolloinhan kuvasta tulisi yksivärinen. Tarkoitit ilmeisesti värijärjestelmää, eli että spotti-hommassa ei pitäisi olla mukana prosessivärejä? Asia ei käsittääkseni ole aivan niin yksinkertainen:
        http://help.adobe.com/fi_FI/InDesign/5.0/WSEB52E5DC-1A41-4f64-9415-48A5C7B9EBE0.html

        "Sinisen määrittely sinällään ok. Mutta onko kyseessä C vai U ?"
        Käyttämäni kartta oli Coated Euro, joten olisit varmaan voinut päätelläkin, että se oli C eikä U. Jos minulla olisi vielä lisäksi uncoated-kartta, niin voisin toki vertailla sävyjä keskenään ja tehdä mahdollisia muutoksia painomateriaalin mukaan.

        "Mustan pitäisi olla PMS Black."

        Kerrotko vielä perustelut? Tuleeko halvemmaksi painaa sekä sininen että musta spottiväreillä kuin että painaisi sinisen spotilla ja mustan yhdellä K-prosessivärillä? Ja jos niin miksi? Molemmissahan kuluu vain kahta väriä, koska syaania, magentaa ja keltaista ei tule mukaan.

        "Hanki PMS-kartta, se maksaa jonkun satasen, mutta ilman sitä ei pärjää."

        Jos olisit lukenut viestini, olisit huomannut minulla jo olevan yhden sellaisen. Minulla ei ole mahdollisuutta ostaa jokaikistä värikarttaa.

        Muuten, jos yrittäisit vähän vähemmän tuoda "paremmuuttasi" esille, niin saattaisit vaikka joskus osata vastata ihan kysymykseenkin. Olen myös käynyt tarjoamillasi sivuilla (ja monella muullakin), mutta nekään eivät ole vastanneet kysymykseeni.


      • ..............................
        musta tuntuu kirjoitti:

        Et sitten vissiin viitsinyt lukea viestiäni ennen kuin kommentoit?

        "Spottiväreillä painettaessa on kyse sävytetystä tai "puhtaasta" väristä, joka painetaan yhdellä värillä ja cmykissä kyse prosessiväreistä eli neliväri painatuksesta tai peräti hexasta. "

        Toki minä tämän tiedän. Minähän sanoin käytteneeni prosessiväreistä ainoastaan mustaa avainväriä arvolla 100K, en kaikkia neljää väriä. Näin ollen säästyy mustetta ja teksti on terävämpää. Painossa nimenomaan sanoivat, että saivat painettua työn kahdella värillä.

        "Noh, painoissa ollaan monesti kilttejä, tekevät amatöörien hommiin kilttiyttään sitten oikein."

        Haha. Olen törmännyt selaillessani viesteihisi ennenkin, ja ne ovat aina yhtä kannustavia, joskaan harvemmin auttavat alkuperäistä kysyjää. Hienoa, että saat päteä edes jossain.

        "Kun teet spotti-hommaa, kummankin värin värimääritys pitää olla sama. "

        Mitä oikein hourit, tuolloinhan kuvasta tulisi yksivärinen. Tarkoitit ilmeisesti värijärjestelmää, eli että spotti-hommassa ei pitäisi olla mukana prosessivärejä? Asia ei käsittääkseni ole aivan niin yksinkertainen:
        http://help.adobe.com/fi_FI/InDesign/5.0/WSEB52E5DC-1A41-4f64-9415-48A5C7B9EBE0.html

        "Sinisen määrittely sinällään ok. Mutta onko kyseessä C vai U ?"
        Käyttämäni kartta oli Coated Euro, joten olisit varmaan voinut päätelläkin, että se oli C eikä U. Jos minulla olisi vielä lisäksi uncoated-kartta, niin voisin toki vertailla sävyjä keskenään ja tehdä mahdollisia muutoksia painomateriaalin mukaan.

        "Mustan pitäisi olla PMS Black."

        Kerrotko vielä perustelut? Tuleeko halvemmaksi painaa sekä sininen että musta spottiväreillä kuin että painaisi sinisen spotilla ja mustan yhdellä K-prosessivärillä? Ja jos niin miksi? Molemmissahan kuluu vain kahta väriä, koska syaania, magentaa ja keltaista ei tule mukaan.

        "Hanki PMS-kartta, se maksaa jonkun satasen, mutta ilman sitä ei pärjää."

        Jos olisit lukenut viestini, olisit huomannut minulla jo olevan yhden sellaisen. Minulla ei ole mahdollisuutta ostaa jokaikistä värikarttaa.

        Muuten, jos yrittäisit vähän vähemmän tuoda "paremmuuttasi" esille, niin saattaisit vaikka joskus osata vastata ihan kysymykseenkin. Olen myös käynyt tarjoamillasi sivuilla (ja monella muullakin), mutta nekään eivät ole vastanneet kysymykseeni.

        Prosessiväri on prosessiväri. Painojen tarkoitus on tehdä mitä asiakas on tilannut.

        Spottivärin musta on mustempi kuin prosessimusta. Enemmän pigmenttiä värissä.

        Periaatteessa tummimman mustan saa, kun spottimustassa on mustan lisäksi ehkä neljännes tumman sinistä.

        Näin siis offsetissa.

        Muissa painomenetelmissä on omat juttunsa. Seripainossa esim. on useampikin musta, neliväri, kuulto, normaali ja peitto. Sekä niitten yhdistelmät. Flexo, tampo, koho, laaka jne menetelmät toimivat myös periaatteessa samoin, ne pitää vain tietää.

        Jos käytössä ei ole kuin pinnoitetulle paperille tehty kartta, ongelmia on luvassa tulevaisuudessa. Sävy näyttää kovin erilaiselta kiiltävänä, mattana, metalloituna, eri materiaaleilla jne.

        Niin. Jos ei osaa tehdä värimäärityksiä oikein, oma vika. Sen huomaa viimeistään silloin, kun on myynyt jonkin homman vaikkapa tonnilla ja painon lasku lisätöineen on vaikkapa tonni kaksisataa päin helvettä olleiden originaalien korjaustötten vuoksi. Painotalot kilpailevat lähtöhinnoillaan, korjauksilla ja konvertoinnilla saa lisätienestiä.

        Ai niin, cmyk ei todellakaan voi olla terävänpää kuin spotti. Spotti on ikäänkuin vektorigraffaa, smyk on rasteria.

        Jos on tilattu sekä cmyk, että spotti, niin tuotannossa pahimmillaan ajetaan homma viisivärisenä. Neliväristä vain musta ja lisävärinä joku muu. Konetunnin hinta on aivan eri nelivärikoneella lisävärin kanssa kuin kaksivärikoneella.

        NIIN. en houri, eri menetelmiä voi tikikin käyttää samassa työssä. Mutta jos kyseessä on vaikkapa juuri kaksiväri homma, silloin värien pitää olla keskenään samoin määritelty. Muuten se ei edes periaatteessa ole kaksivärihomma.

        Noin liikemerkeitä, logoita ja brändeistä mainittakoon, suuremmilla firmoilla on biblian paksuiset isolla rahalla tehdyt brandbookkinsa aiheesta. Mutta eivät nekään kaikkeen ole osanneet laittaa ohjeistusta. Miten leikkaat puimurilla nelivärilogon kaurahalmeeseen...

        On toki omat pätemisen halut kaikilla. Huvittaa joskus, kun joku utelee neuvoja. Ja kun koittaa neuvoa, saa palkkiokseen viisastelua ja pään aukomista.

        Ala on tyly, itse koitan neuvoa aloittelijoitakin. Mielestäni uutta verta tarvitaan aina lisää. En pahoita mieltäni nuorison itsetyytyväideksyydessään antaman kuran takia, te opitte vielä. Tai vaihdatte alaa.

        Jos joku saa infoa työhommiin "typeristä" kommenteistani, se on minusta hyvä. Jos joku vetää herneen nenään ja tajuaa vaihtaa alaa, sekin on minusta hyvä.

        Tuota, kun jokun utelee värimääritelmistä, tekniikoista, jne, tajuamatta asiaa, koitan selvittää sitä. Anteeksi, jos en osaa vääntää rautalangasta.

        PMS ja cmyk ovat aivan eri asioita.

        Toivottavasti joskus Sinäkin löydät oman alasi.

        =ED=


      • musta tuntuu
        .............................. kirjoitti:

        Prosessiväri on prosessiväri. Painojen tarkoitus on tehdä mitä asiakas on tilannut.

        Spottivärin musta on mustempi kuin prosessimusta. Enemmän pigmenttiä värissä.

        Periaatteessa tummimman mustan saa, kun spottimustassa on mustan lisäksi ehkä neljännes tumman sinistä.

        Näin siis offsetissa.

        Muissa painomenetelmissä on omat juttunsa. Seripainossa esim. on useampikin musta, neliväri, kuulto, normaali ja peitto. Sekä niitten yhdistelmät. Flexo, tampo, koho, laaka jne menetelmät toimivat myös periaatteessa samoin, ne pitää vain tietää.

        Jos käytössä ei ole kuin pinnoitetulle paperille tehty kartta, ongelmia on luvassa tulevaisuudessa. Sävy näyttää kovin erilaiselta kiiltävänä, mattana, metalloituna, eri materiaaleilla jne.

        Niin. Jos ei osaa tehdä värimäärityksiä oikein, oma vika. Sen huomaa viimeistään silloin, kun on myynyt jonkin homman vaikkapa tonnilla ja painon lasku lisätöineen on vaikkapa tonni kaksisataa päin helvettä olleiden originaalien korjaustötten vuoksi. Painotalot kilpailevat lähtöhinnoillaan, korjauksilla ja konvertoinnilla saa lisätienestiä.

        Ai niin, cmyk ei todellakaan voi olla terävänpää kuin spotti. Spotti on ikäänkuin vektorigraffaa, smyk on rasteria.

        Jos on tilattu sekä cmyk, että spotti, niin tuotannossa pahimmillaan ajetaan homma viisivärisenä. Neliväristä vain musta ja lisävärinä joku muu. Konetunnin hinta on aivan eri nelivärikoneella lisävärin kanssa kuin kaksivärikoneella.

        NIIN. en houri, eri menetelmiä voi tikikin käyttää samassa työssä. Mutta jos kyseessä on vaikkapa juuri kaksiväri homma, silloin värien pitää olla keskenään samoin määritelty. Muuten se ei edes periaatteessa ole kaksivärihomma.

        Noin liikemerkeitä, logoita ja brändeistä mainittakoon, suuremmilla firmoilla on biblian paksuiset isolla rahalla tehdyt brandbookkinsa aiheesta. Mutta eivät nekään kaikkeen ole osanneet laittaa ohjeistusta. Miten leikkaat puimurilla nelivärilogon kaurahalmeeseen...

        On toki omat pätemisen halut kaikilla. Huvittaa joskus, kun joku utelee neuvoja. Ja kun koittaa neuvoa, saa palkkiokseen viisastelua ja pään aukomista.

        Ala on tyly, itse koitan neuvoa aloittelijoitakin. Mielestäni uutta verta tarvitaan aina lisää. En pahoita mieltäni nuorison itsetyytyväideksyydessään antaman kuran takia, te opitte vielä. Tai vaihdatte alaa.

        Jos joku saa infoa työhommiin "typeristä" kommenteistani, se on minusta hyvä. Jos joku vetää herneen nenään ja tajuaa vaihtaa alaa, sekin on minusta hyvä.

        Tuota, kun jokun utelee värimääritelmistä, tekniikoista, jne, tajuamatta asiaa, koitan selvittää sitä. Anteeksi, jos en osaa vääntää rautalangasta.

        PMS ja cmyk ovat aivan eri asioita.

        Toivottavasti joskus Sinäkin löydät oman alasi.

        =ED=

        "Prosessiväri on prosessiväri. Painojen tarkoitus on tehdä mitä asiakas on tilannut."

        Miksi jaksat tämän jauhamista, kun olen jo monta kertaa sanonut tietäväni prosessivärin ja spottivärin olevan eri asioita. En ehkä ole asiantuntija, mutta jotain olen minäkin sentään lukenut.

        "Periaatteessa tummimman mustan saa, kun spottimustassa on mustan lisäksi ehkä neljännes tumman sinistä."

        Selvä juttu. Hyvä tietää. Mutta mistä päättelet, että halusin mahdollisimman tummaa mustaa? Ja miksi ylipäänsä heittelet keskusteluun aiheita, jotka eivät liity alkuperäiseen kysymykseen - samalla kutsuen minua amatööriksi. Valitan, mutta tuollainen vaikuttaa siltä, että haluat hämmentää kysyjää entisestään nippelitiedoilla ja samalla pönkittää omaa egoasi.

        "Muissa painomenetelmissä on omat juttunsa."

        Siinäpä vasta uutinen.

        "Jos käytössä ei ole kuin pinnoitetulle paperille tehty kartta, ongelmia on luvassa tulevaisuudessa."

        Tule sanomaan tämä työnantajalleni. Minulla ei valitettavasti ole valtavasti sananvaltaa hankintojen suhteen. Hyvä kun säin tämän yhden kartan, uuden S-PVA-monitorin ja kolorimetrin hankinnan lobattua. Jos asia olisi minusta kiinni, ottaisin vähintäänkin uncoated-kartan lisäksi. Voit myös varmaan ymmärtää, että työnantajani ei todellakaan kiinnitä huomiota pieniin värieroihin. Heille sininen on sininen ja musta on musta jos siltä näyttää. Eivät he tajua, mitä lisäarvoa joku parinsadan euron värikartta tuo, kun heidän mielestään kaikki näyttää aina ihan samalta. Ymmärrä toki hyvä ihminen, että graafikot joutuvat monesti taiteilemaan muidenkin tahojen kuin vain painotalojen kanssa.

        "Niin. Jos ei osaa tehdä värimäärityksiä oikein, oma vika."

        Ja sinä et huomaa tässä lauseessasi minkäänlaista elitististä sävyä?

        "Ai niin, cmyk ei todellakaan voi olla terävänpää kuin spotti. Spotti on ikäänkuin vektorigraffaa, smyk on rasteria. "

        Kuka sellaista on väittänytkään? Tarkoitin jäljen olevan parempaa pienissä teksteissä, kun niihin käytetään prosessiväreistä vain mustaa osaväriä kaikkien neljän sijasta. En missään vaiheessa verrannut sitä spottiväriin. Halusin yksinkertaisesti vain tietää, oliko tässä kyseisessä kaksivärityössä painolle työn helppouden kannalta merkitystä sillä, jos musta olisi 100K ja sininen PMS 2955 C. Työt ovat pääsääntöisesti menneet offsettiin, mutta jos haluat, voit kertoa parhaat värivaihtoehdot- ja järjestelmät muillekin painotekniikoille. "Ne vaan pitää tietää" ei kerro minulle vielä mitään. Siksihän minä kysynkin, että jatkossa tietäisin. Jos tarjoat minulle "tietona" vain pelkän sisällysluettelon tiedettävistä asioista ilman todellista sisältöä, niin ole mieluummin hiljaa.

        "Jos on tilattu sekä cmyk, että spotti, niin tuotannossa pahimmillaan ajetaan homma viisivärisenä. Neliväristä vain musta ja lisävärinä joku muu. Konetunnin hinta on aivan eri nelivärikoneella lisävärin kanssa kuin kaksivärikoneella. "

        Tilasin työn kaksivärisenä, ja kysyessäni painosta sanottiin minulle, että tiedosto oli OK. Minusta on outoa, jos painotaloissa valehdellaan asiakkaalle silloinkin, kun tämä yrittää vain oppia ja tehdä työnsä paremmin. Työ onnistui kuulemma kaksivärisenä, 100% mustalla ja PMS 2955 C:llä, joten mistä vetäiset tuon viisi väriä? Uskotko siis heidän itse muuttaneen mustan PMS Blackiksi?

        "Mutta jos kyseessä on vaikkapa juuri kaksiväri homma, silloin värien pitää olla keskenään samoin määritelty. Muuten se ei edes periaatteessa ole kaksivärihomma. "

        Perustele! Minä vähäisellä amatöörin järjelläni kaipaisin lisäselvitystä siihen, miten työssä jossa käytetään yhtä prosessiosaväriä (mustaa) ja yhtä sinistä spottiväriä, voi kulua enemmän kuin kahta väriä - olkoonkin että siinä käytetään spotti- ja prosessiväriä yhdessä. Jos se ei periaatteessa ole kaksivärihomma niin mikä ihmeen periaate siinä sitten on taustalla?

        "On toki omat pätemisen halut kaikilla. Huvittaa joskus, kun joku utelee neuvoja. Ja kun koittaa neuvoa, saa palkkiokseen viisastelua ja pään aukomista."

        Minä en ole tässä yrittänyt päteä. Sanoin jo heti alkuun, että kysymys on varmasti (teille norsunluutorneissa istuville painoalan ammatilaisille) äärimmäisen tyhmä ja naurettava. Olisin silti toivonut selkeää vastausta enkä piilovittuilua. Sinä et selvästikään vaivautunut lukemaan edes alkuperäistä viestiäni ennen kommentointiasi.

        Ja tiedoksesi, en todellakaan koe olevani ammattilainen alalla, vaikka itse graafinen suunnittelu sujuukin, ja siitä on tullut paljon hyvää palautetta useilta tahoilta.
        Teen tätä työtä osaksi olosuhteiden pakosta, eikä tämä ole minulle mikään kutsumusammatti. Tiedän kyllä perusasiat, mutta koska painohommissa työn onnistuminen riippuu niin monesta tekijästä ja tahosta, se ei vielä riitä. Teknisellä puolella minulla on paljon parannettavaa ja opittavaa, ja paljon olen yrittänyt ottaa asioista selvää. Siksi uskaltauduin laittaa tänne jopa kysymyksen silläkin uhalla, että Suomi24:ssa vastausten taso heittelee laidasta laitaan.

        "Ala on tyly, itse koitan neuvoa aloittelijoitakin."

        Todellakin. Ja sinä olet siitä tylyydestä ihan elävä esimerkki. Neuvoja en sinulta saanut sinulta yhtäkään. Viestiesi ainoa anti oli se, että olen sotkenut kaikki asiat, enkä tiedä juuri mistään mitään. Kaikki muu löpinäsi olikin sitten lähes täysin asian vierestä. On tätä ja on tätä ja tämä pitää ottaa huomioon ja tämä pitää ottaa huomioon. Mitä jos edettäisiin asia ja kysymys kerrallaan, niin voisi se oppiminenkin olla helpompaa. Ei koulussakaan opetella kaikkea yhdessä kurssissa.

        "PMS ja cmyk ovat aivan eri asioita. "
        Ties kuinka monennen kerran: minä tiedän jo tämän, enkä kysynyt sitä alun perinkään. Kuinka monta kertaa se pitää sanoa, ennen kuin uskot. Minulla on hankittuna useampikin julkaisujen ja graafisen suunnittelun käsikirja, joissa tuo ja paljon muutakin on kerrottu. Käsikirjatkaan eivät kuitenkaan vastaa kaikkiin kysymyksiin.

        "Toivottavasti joskus Sinäkin löydät oman alasi."

        Toivottavasti sinä et koskaan harkitse opettajan alaa.


      • JHG234
        musta tuntuu kirjoitti:

        "Prosessiväri on prosessiväri. Painojen tarkoitus on tehdä mitä asiakas on tilannut."

        Miksi jaksat tämän jauhamista, kun olen jo monta kertaa sanonut tietäväni prosessivärin ja spottivärin olevan eri asioita. En ehkä ole asiantuntija, mutta jotain olen minäkin sentään lukenut.

        "Periaatteessa tummimman mustan saa, kun spottimustassa on mustan lisäksi ehkä neljännes tumman sinistä."

        Selvä juttu. Hyvä tietää. Mutta mistä päättelet, että halusin mahdollisimman tummaa mustaa? Ja miksi ylipäänsä heittelet keskusteluun aiheita, jotka eivät liity alkuperäiseen kysymykseen - samalla kutsuen minua amatööriksi. Valitan, mutta tuollainen vaikuttaa siltä, että haluat hämmentää kysyjää entisestään nippelitiedoilla ja samalla pönkittää omaa egoasi.

        "Muissa painomenetelmissä on omat juttunsa."

        Siinäpä vasta uutinen.

        "Jos käytössä ei ole kuin pinnoitetulle paperille tehty kartta, ongelmia on luvassa tulevaisuudessa."

        Tule sanomaan tämä työnantajalleni. Minulla ei valitettavasti ole valtavasti sananvaltaa hankintojen suhteen. Hyvä kun säin tämän yhden kartan, uuden S-PVA-monitorin ja kolorimetrin hankinnan lobattua. Jos asia olisi minusta kiinni, ottaisin vähintäänkin uncoated-kartan lisäksi. Voit myös varmaan ymmärtää, että työnantajani ei todellakaan kiinnitä huomiota pieniin värieroihin. Heille sininen on sininen ja musta on musta jos siltä näyttää. Eivät he tajua, mitä lisäarvoa joku parinsadan euron värikartta tuo, kun heidän mielestään kaikki näyttää aina ihan samalta. Ymmärrä toki hyvä ihminen, että graafikot joutuvat monesti taiteilemaan muidenkin tahojen kuin vain painotalojen kanssa.

        "Niin. Jos ei osaa tehdä värimäärityksiä oikein, oma vika."

        Ja sinä et huomaa tässä lauseessasi minkäänlaista elitististä sävyä?

        "Ai niin, cmyk ei todellakaan voi olla terävänpää kuin spotti. Spotti on ikäänkuin vektorigraffaa, smyk on rasteria. "

        Kuka sellaista on väittänytkään? Tarkoitin jäljen olevan parempaa pienissä teksteissä, kun niihin käytetään prosessiväreistä vain mustaa osaväriä kaikkien neljän sijasta. En missään vaiheessa verrannut sitä spottiväriin. Halusin yksinkertaisesti vain tietää, oliko tässä kyseisessä kaksivärityössä painolle työn helppouden kannalta merkitystä sillä, jos musta olisi 100K ja sininen PMS 2955 C. Työt ovat pääsääntöisesti menneet offsettiin, mutta jos haluat, voit kertoa parhaat värivaihtoehdot- ja järjestelmät muillekin painotekniikoille. "Ne vaan pitää tietää" ei kerro minulle vielä mitään. Siksihän minä kysynkin, että jatkossa tietäisin. Jos tarjoat minulle "tietona" vain pelkän sisällysluettelon tiedettävistä asioista ilman todellista sisältöä, niin ole mieluummin hiljaa.

        "Jos on tilattu sekä cmyk, että spotti, niin tuotannossa pahimmillaan ajetaan homma viisivärisenä. Neliväristä vain musta ja lisävärinä joku muu. Konetunnin hinta on aivan eri nelivärikoneella lisävärin kanssa kuin kaksivärikoneella. "

        Tilasin työn kaksivärisenä, ja kysyessäni painosta sanottiin minulle, että tiedosto oli OK. Minusta on outoa, jos painotaloissa valehdellaan asiakkaalle silloinkin, kun tämä yrittää vain oppia ja tehdä työnsä paremmin. Työ onnistui kuulemma kaksivärisenä, 100% mustalla ja PMS 2955 C:llä, joten mistä vetäiset tuon viisi väriä? Uskotko siis heidän itse muuttaneen mustan PMS Blackiksi?

        "Mutta jos kyseessä on vaikkapa juuri kaksiväri homma, silloin värien pitää olla keskenään samoin määritelty. Muuten se ei edes periaatteessa ole kaksivärihomma. "

        Perustele! Minä vähäisellä amatöörin järjelläni kaipaisin lisäselvitystä siihen, miten työssä jossa käytetään yhtä prosessiosaväriä (mustaa) ja yhtä sinistä spottiväriä, voi kulua enemmän kuin kahta väriä - olkoonkin että siinä käytetään spotti- ja prosessiväriä yhdessä. Jos se ei periaatteessa ole kaksivärihomma niin mikä ihmeen periaate siinä sitten on taustalla?

        "On toki omat pätemisen halut kaikilla. Huvittaa joskus, kun joku utelee neuvoja. Ja kun koittaa neuvoa, saa palkkiokseen viisastelua ja pään aukomista."

        Minä en ole tässä yrittänyt päteä. Sanoin jo heti alkuun, että kysymys on varmasti (teille norsunluutorneissa istuville painoalan ammatilaisille) äärimmäisen tyhmä ja naurettava. Olisin silti toivonut selkeää vastausta enkä piilovittuilua. Sinä et selvästikään vaivautunut lukemaan edes alkuperäistä viestiäni ennen kommentointiasi.

        Ja tiedoksesi, en todellakaan koe olevani ammattilainen alalla, vaikka itse graafinen suunnittelu sujuukin, ja siitä on tullut paljon hyvää palautetta useilta tahoilta.
        Teen tätä työtä osaksi olosuhteiden pakosta, eikä tämä ole minulle mikään kutsumusammatti. Tiedän kyllä perusasiat, mutta koska painohommissa työn onnistuminen riippuu niin monesta tekijästä ja tahosta, se ei vielä riitä. Teknisellä puolella minulla on paljon parannettavaa ja opittavaa, ja paljon olen yrittänyt ottaa asioista selvää. Siksi uskaltauduin laittaa tänne jopa kysymyksen silläkin uhalla, että Suomi24:ssa vastausten taso heittelee laidasta laitaan.

        "Ala on tyly, itse koitan neuvoa aloittelijoitakin."

        Todellakin. Ja sinä olet siitä tylyydestä ihan elävä esimerkki. Neuvoja en sinulta saanut sinulta yhtäkään. Viestiesi ainoa anti oli se, että olen sotkenut kaikki asiat, enkä tiedä juuri mistään mitään. Kaikki muu löpinäsi olikin sitten lähes täysin asian vierestä. On tätä ja on tätä ja tämä pitää ottaa huomioon ja tämä pitää ottaa huomioon. Mitä jos edettäisiin asia ja kysymys kerrallaan, niin voisi se oppiminenkin olla helpompaa. Ei koulussakaan opetella kaikkea yhdessä kurssissa.

        "PMS ja cmyk ovat aivan eri asioita. "
        Ties kuinka monennen kerran: minä tiedän jo tämän, enkä kysynyt sitä alun perinkään. Kuinka monta kertaa se pitää sanoa, ennen kuin uskot. Minulla on hankittuna useampikin julkaisujen ja graafisen suunnittelun käsikirja, joissa tuo ja paljon muutakin on kerrottu. Käsikirjatkaan eivät kuitenkaan vastaa kaikkiin kysymyksiin.

        "Toivottavasti joskus Sinäkin löydät oman alasi."

        Toivottavasti sinä et koskaan harkitse opettajan alaa.

        Vaikkakin kyseessä näyttää olevan pelkkä fleimaus, koitan vielä kerran.

        PMS on PMS. prosessi on prosessi. Alkeellinen asia, Jos ei tajua mistä on kyse, kannattaa ottaa toki selvää. Mutta jos asia ei mene tajuntaan vaikka joku ystävällisyyttäään koittaa auttaa, sorry.

        Se nyt vaan on niin, että kukaan ei voi kenenkään päähän tietoa tunkea, itse se on tajuttava. Räkyttäminen siksi, että ei tajua, taitaa auttaa asiaa?

        Kun kerran työnantajasi ei tajua mitään väreistä, miksi Sinunkin pitää olla tajuamatta? Helevata, edes jonkun pitää tietää.


        SINÄ MÄÄRITTELET VÄRIT, siitä kyselitkin. PMS ja prosessivärit ovat eri asia. Niitten sotkeminen samaan kaksivärihommaan on tökerö munaus

        Se tavallaan syy, miksi edes aloin tähänkin aloitukseen vastaamaan. EN viisastelun takia, vaan edes jotain neuvoa kertoakseni, ettei Sinun tarvitse niin kovin paljon munaila ja häpeillä. Eikä munata työnantajaasi.

        Vuosikausiin en muuten ollut kuullut kenenkäään sekoilleen noin määritystensä kanssa. Ainoa mikä puuttui oli rkb. En tosin tiedä, miten kolme väriavaruutta saadaan solkuttua kahteen väriin, luulen, sekin selviää luultavasti tältä palstalta vielä ajan oloon.

        Jos väkisellä haluat painattaa mustan nelivärivärillä, laita edes prosentiksi vaikkapa 200, harmaa siitä tulee siltikin, mutta edes vähän parempi kuin 100.

        Viisainta olisi painattaa musta spottina.

        Se, jos on kirjoja, ei juurikaan auta, jos niitä ei ole lukenut.

        Laitappa muuten kysymyksesi myös vaikkapa homppuun, nauru maittaa aina:

        http://www.hopeinenomena.net/

        Ja vaikkakin ilmaisit, ettet ole edes kiinnostunut asialinkeistä, laitan muutaman, jos viitsit edes ne lukea, opit jo paljon:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pantone_Matching_System

        http://www.yliopistopaino.fi/fi/ohjeita/aineisto-ohjeet/painotekniikan_perusteita/varitekniikoista

        http://www.valt.helsinki.fi/blogs/titta/post-44.htm

        http://www.coloria.net/index.htm

        http://www.volantis.fi/sivut/color-theory.html

        www.edu.fi/attachment.asp?path=498,529,886,2183,28305,31292,28430,28438

        http://www.macmaailma.fi/artikkeli.lasso?-database=macmaailma&-table=juttuarkisto&-maxRecords=1&otsikko=Macmaailmaa%20v%E4rihallitusti&lehdenvuosi=2001&lehdennro=7&-search

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930827

        (viimeinen linkki mukana siksi, että menisi jakeluun, että puhutaan tärkeästä asiasta kaikkinensa)

        Kumma kun apu ei kelpaa, ole sitten jatkossa miten olet, sua kukaan viitsi enää ikinä auttaa.

        =EDED=


      • musta tuntuu
        JHG234 kirjoitti:

        Vaikkakin kyseessä näyttää olevan pelkkä fleimaus, koitan vielä kerran.

        PMS on PMS. prosessi on prosessi. Alkeellinen asia, Jos ei tajua mistä on kyse, kannattaa ottaa toki selvää. Mutta jos asia ei mene tajuntaan vaikka joku ystävällisyyttäään koittaa auttaa, sorry.

        Se nyt vaan on niin, että kukaan ei voi kenenkään päähän tietoa tunkea, itse se on tajuttava. Räkyttäminen siksi, että ei tajua, taitaa auttaa asiaa?

        Kun kerran työnantajasi ei tajua mitään väreistä, miksi Sinunkin pitää olla tajuamatta? Helevata, edes jonkun pitää tietää.


        SINÄ MÄÄRITTELET VÄRIT, siitä kyselitkin. PMS ja prosessivärit ovat eri asia. Niitten sotkeminen samaan kaksivärihommaan on tökerö munaus

        Se tavallaan syy, miksi edes aloin tähänkin aloitukseen vastaamaan. EN viisastelun takia, vaan edes jotain neuvoa kertoakseni, ettei Sinun tarvitse niin kovin paljon munaila ja häpeillä. Eikä munata työnantajaasi.

        Vuosikausiin en muuten ollut kuullut kenenkäään sekoilleen noin määritystensä kanssa. Ainoa mikä puuttui oli rkb. En tosin tiedä, miten kolme väriavaruutta saadaan solkuttua kahteen väriin, luulen, sekin selviää luultavasti tältä palstalta vielä ajan oloon.

        Jos väkisellä haluat painattaa mustan nelivärivärillä, laita edes prosentiksi vaikkapa 200, harmaa siitä tulee siltikin, mutta edes vähän parempi kuin 100.

        Viisainta olisi painattaa musta spottina.

        Se, jos on kirjoja, ei juurikaan auta, jos niitä ei ole lukenut.

        Laitappa muuten kysymyksesi myös vaikkapa homppuun, nauru maittaa aina:

        http://www.hopeinenomena.net/

        Ja vaikkakin ilmaisit, ettet ole edes kiinnostunut asialinkeistä, laitan muutaman, jos viitsit edes ne lukea, opit jo paljon:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pantone_Matching_System

        http://www.yliopistopaino.fi/fi/ohjeita/aineisto-ohjeet/painotekniikan_perusteita/varitekniikoista

        http://www.valt.helsinki.fi/blogs/titta/post-44.htm

        http://www.coloria.net/index.htm

        http://www.volantis.fi/sivut/color-theory.html

        www.edu.fi/attachment.asp?path=498,529,886,2183,28305,31292,28430,28438

        http://www.macmaailma.fi/artikkeli.lasso?-database=macmaailma&-table=juttuarkisto&-maxRecords=1&otsikko=Macmaailmaa%20v%E4rihallitusti&lehdenvuosi=2001&lehdennro=7&-search

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930827

        (viimeinen linkki mukana siksi, että menisi jakeluun, että puhutaan tärkeästä asiasta kaikkinensa)

        Kumma kun apu ei kelpaa, ole sitten jatkossa miten olet, sua kukaan viitsi enää ikinä auttaa.

        =EDED=

        "PMS on PMS. prosessi on prosessi."
        Vaikka et osaakaan ymmärtää lukemaasi, koetan vielä kerran: minä tiedän PMS:n ja prosessin olevan eri asioita.

        Tiivistettynä: PMS-värit (eli spottivärit) ovat valmiiksi sekoitettuja väriaineita, joita käytetään yleensä, kun työssä on vähemmän kuin neljää väriä. Spottivärit ovat tarkempia ja kirkkaampia, toisin kuin neljällä vakioprosessiosavärillä (syaani (C), magenta (M), keltainen (Y), musta (K)) painettavat prosessivärit, jotka eivät yllä spottivärien toistoalaan. Tulepa vielä kerran väittämään, etten tajua näiden olevan kaksi eri asiaa!

        Jos luet ensimmäisen viestini, niin alkuperäinen kysymykseni oli seuraava: "Käytetäänkö painaessa eri tekniikkaa, jos mustan väriksi on määritelty Pantone Process Black EC kuin jos se olisi määritelty 100K? " Tiesin siis eron prosessi- ja spottivärin välillä, mutta en sitä, onko Pantone Process Black EC spotti-vai prosessiväri, koska nimessä on Process ja koska se vastaa kartan mukaan samaa kuin 100K. Tämän voit myös itse halutessasi tarkistaa Coated Euro -värikartasta.

        Kyseinen kaksivärityö oli kysymyksessäni sivuseikka. Koska minulle painosta kerrottiin, että tiedostossa kaikki oli OK, ja homma onnistui kaksivärisenä, oletin ilman muuta, että yhdellä prosessiOSAvärillä ja yhdellä spottivärillä on myös mahdollista tehdä kaksivärityö. Minä en myöskään kysynyt, millä saan mahdollisimman tummaa ja tarkkaa mustaa. Koko "ongelmani" liittyi varsinaisesti Pantonen solid to process EURO- värijärjestelmään, jonka merkitys on jäänyt itselleni hämäräksi, vaikka kuinka olen yrittänyt etsiä tietoa.

        Kokeillaan yksinkertaistaa kysymys niin että sinäkin sen ehkä ymmärrät: Mikä on Pantonen solid to process -värijärjestelmä? Millä tavalla tämän järjestelmän värit eroavat esim. Pantonen solid coated- värijärjestelmän väreistä? Ovatko Pantonen solid to process -järjestelmän värit spottivärejä, joiden sävyillä jäljitellään niiden prosessivärivastineita, EC-järjestelmässä eurooppalaisen CMYK-standardin mukaan ja PC-järjestelmässä amerikkalaisen standardin mukaan? Jos siis haluan esimerkiksi täsmälleen 100K-mustalta (tai sinun mielestäsi harmaalta) näyttävän värin työhäni, mutta haluan määritellä sen kaksivärityöhön spottivärinä, niin käytänkö silloin Pantone Process Black EC -mustaa, joka värikartan mukaan vastaa 100K:ta? Tästäkö on kyse?

        Toinen syy miksi kysyin oli se, koska painossa jokaista spottiväriä varten tarvitaan erillinen painolevy, mikä kasvattaa painokustannuksia. Kaksivärikuvassa tällä ei varmaankaan ole merkitystä, ja pelkät spottivärit sopivat tässä tapauksessa paremmin. Tulen varmasti niitä jatkossa kaksiväritöissä pelkästään käyttämäänkin. Kysyn silti edelleen mielenkiinnosta, olisiko se painoteknisesti edullisempaa (ja nyt ei siis puhuta laadusta) käyttää kaksivärityössä yhtä prosessiosaväriä ja yhtä spottiväriä. Kuten on jo aikaisemmin todettu, molempia on mahdollista käyttää yhdessä, vaikka kovasti jaksatkin väittää vastaan.

        "Alkeellinen asia, Jos ei tajua mistä on kyse, kannattaa ottaa toki selvää. Mutta jos asia ei mene tajuntaan vaikka joku ystävällisyyttäään koittaa auttaa, sorry."
        Yritykseksi se on kyllä sinun kohdallasi jäänytkin. Jos et osaa vastata kysymykseen, niin älä vastaa ollenkaan. Kumma kyllä, muilta se tuntuu sujuvan.

        "Se nyt vaan on niin, että kukaan ei voi kenenkään päähän tietoa tunkea, itse se on tajuttava. Räkyttäminen siksi, että ei tajua, taitaa auttaa asiaa?"
        Se nyt vaan on niin, että kukaan ei voi sinua auttaa ymmärtämään lukemaasi, itse se on tajuttava. Räkyttäminen siksi, ettet ymmärrä kysymystäni, ei taida auttaa asiaa?

        "Kun kerran työnantajasi ei tajua mitään väreistä, miksi Sinunkin pitää olla tajuamatta? Helevata, edes jonkun pitää tietää."
        Jatkuva olkinukke-taktiikkaan turvautumisesi tässä väittelyssä alkaa olla jo aika säälittävää.

        "SINÄ MÄÄRITTELET VÄRIT, siitä kyselitkin. PMS ja prosessivärit ovat eri asia. Niitten sotkeminen samaan kaksivärihommaan on tökerö munaus"
        Paljon mahdollista. Onneksi tässä hommassa kehittyy koko ajan. Pääasia, että painossa olivat tyytyväisiä.

        "Se tavallaan syy, miksi edes aloin tähänkin aloitukseen vastaamaan. EN viisastelun takia, vaan edes jotain neuvoa kertoakseni, ettei Sinun tarvitse niin kovin paljon munaila ja häpeillä. Eikä munata työnantajaasi."
        Ihan tosissasiko sinä luulet, että minä häpeän sitä, jos en osaa vielä kaikkea? Hui, kun nolottaakin ihan hirveästi. :) Kuule, en sentään niin tyhmä ole, ettenkö osaisi jättää sinun kaltaistesi elitisitien kommentit omaan arvoonsa. Jatkan tiedon etsimistä jostain muualta.

        "Vuosikausiin en muuten ollut kuullut kenenkäään sekoilleen noin määritystensä kanssa. Ainoa mikä puuttui oli rkb. En tosin tiedä, miten kolme väriavaruutta saadaan solkuttua kahteen väriin, luulen, sekin selviää luultavasti tältä palstalta vielä ajan oloon."
        Haha. :D Ettäkö ihan RKB...! Kas kun ei KRP.

        "Jos väkisellä haluat painattaa mustan nelivärivärillä, laita edes prosentiksi vaikkapa 200, harmaa siitä tulee siltikin, mutta edes vähän parempi kuin 100."
        Edelleenkään en kysynyt mustan tummuudesta mitään. Itse asiassa lähettämässäni työssä ei edes ollut varsinaista mustaa vaan nimenomaan harmaaksi tarkoitettuja elementtejä ja tekstiä, jotka määritin 90- ja 40-prosenttiseksi mustaksi. Logon osalta käytin versiota, jossa oli pelkkää PMS 2955 C -sinistä.

        "Viisainta olisi painattaa musta spottina."
        Olet varmaankin oikeassa.

        "Se, jos on kirjoja, ei juurikaan auta, jos niitä ei ole lukenut."
        Kirjoja on luettu, kuten myös iso määrä nettisivuja. Missään niissä ei ole selitetty tyhjentävästi Pantonen solid to process -värijärjestelmien (PC ja EC) merkitystä eikä kerrottu, kumpi on halvempi ratkaisu painolle: painaa kaksivärityö PMS Process Black EC- ja PMS 2955 C -väreillä, vai jälkimmäisellä sekä K:lla. Haluan oppia mahdollisimman paljon, ja siksi kiinnitän huomiota ehkä muiden mielestä omituisiinkin kysymyksiin. Kuten jo ensimmäisessä viestissäni itsekin epäilin, molemmat värit olisi toki varmasti parempi olla samasta järjestelmästä (ja kaksivärityössä spoteista).

        "Laitappa muuten kysymyksesi myös vaikkapa homppuun, nauru maittaa aina:"
        Hah, tämähän viimeistään paljasti sinun olevan täällä vain pätemässä. Voi raukkaa, pienestäpä saat ilosi. Mutta hei, ainahan voit itse linkittää tämän viestiketjun homssufoorumille. Saatte vaikka sitten ihan joukossa päteä. Tulee päivän hyvä työ samalla tehtyä. :D

        "Ja vaikkakin ilmaisit, ettet ole edes kiinnostunut asialinkeistä, laitan muutaman, jos viitsit edes ne lukea, opit jo paljon:"
        Kerrotko vielä, missä kohtaa olen tuollaista väittänyt.

        Loppuun vielä kiitokset. Tämä on ollut viihdyttävää.


    • Ataki*

      Kyseessä on aivan sama asia. Prosessivärit ovat juuri ne samat neljä väriä joita neliväripainokone normaalisti käyttää, eli cyan, magenta, keltainen ja musta.

      • musta tuntuu

        OK, noin vähän arvelinkin, koska johan tuo nimikin "Pantone Process Black" kertoo kyseessä olevan prosessivärin.

        Toinen tyhmä kysymys: Mihin Pantonen solid to process -värien PC- ja EC-arvoja edes tarvitaan, jos kerran lähes samat värit voitaisiin ilmaista suoraan pohjoisamerikkalaisen ja eurooppalaisen standardin mukaisina CMYK-väriarvoina? Eikö se vain sotke asiaa, kun niille annetaan useita "nimiä". Eikö siis kartassani voisi yksinkertaisesti esimerkiksi tuon PMS 2955 C -värin vieressä olevan prosessivärivastineen (2955 EC) tilalla olla pelkästään C100, M60, Y10 53K -väri? Mihin tarvitaan väriä 2955 EC, jos se kuitenkin vastaa käytännössä aivan samaa?

        Entä olisiko minun siis parempi käyttää mustan kohdalla 100K sijasta vaikkapa PMS Black 6 C -väriä? Jos sininenkin on kerran määritelty PMS-väriksi. Onko painaminen tällöin helpompaa? Edullisempaa?


      • .....
        musta tuntuu kirjoitti:

        OK, noin vähän arvelinkin, koska johan tuo nimikin "Pantone Process Black" kertoo kyseessä olevan prosessivärin.

        Toinen tyhmä kysymys: Mihin Pantonen solid to process -värien PC- ja EC-arvoja edes tarvitaan, jos kerran lähes samat värit voitaisiin ilmaista suoraan pohjoisamerikkalaisen ja eurooppalaisen standardin mukaisina CMYK-väriarvoina? Eikö se vain sotke asiaa, kun niille annetaan useita "nimiä". Eikö siis kartassani voisi yksinkertaisesti esimerkiksi tuon PMS 2955 C -värin vieressä olevan prosessivärivastineen (2955 EC) tilalla olla pelkästään C100, M60, Y10 53K -väri? Mihin tarvitaan väriä 2955 EC, jos se kuitenkin vastaa käytännössä aivan samaa?

        Entä olisiko minun siis parempi käyttää mustan kohdalla 100K sijasta vaikkapa PMS Black 6 C -väriä? Jos sininenkin on kerran määritelty PMS-väriksi. Onko painaminen tällöin helpompaa? Edullisempaa?

        Spottiväri (spot/solid) painetaan yhdellä värillä, cmyk-väri taas muodostetaan osaväreistä.
        Eli esim. spotti vihreä painetaan kirjaimellisesti vihreällä värillä, kun taas neliväripainossa vihreä muodostetaan painamalla esim. syaania (c) ja keltaista (y) väriä halutussa suhteessa (voi olla lisukkeena myös m ja k sävystä riippuen).

        Spottiväreillä saadaan aikaan mm. kirkkaampia sävyjä, joihin osaväreillä (cmyk) ei päästä, koska ne syö kylläisyyttä toisiltaan. Yleisesti ottaen spottivärit on puhtaamman näköisiä.
        Niillä voi tehdä esim. efektejä (painetaan vaikka esitteen kansi normaalisti 4-värisenä (cmyk), mutta logo lisävärinä (spot/solid), jolloin se pomppaa paremmin esiin.)
        Tai isoissa painoksissa voi säästää vähän kustannuksissa, jos tekee kaksvärisen nelivärisen sijaan.

        Musta on musta (K) molemmissa systeemeissä, joten voit ihan hyvin määrittää kaksvärityön juurikin noin kun olet tehnyt, eli K ja joku PMS-väri. Sitten jos haluat, että toinenkin väri on joku muu kuin musta, niin silloin pitää molemmat olla spottina.


      • musta tuntuu
        ..... kirjoitti:

        Spottiväri (spot/solid) painetaan yhdellä värillä, cmyk-väri taas muodostetaan osaväreistä.
        Eli esim. spotti vihreä painetaan kirjaimellisesti vihreällä värillä, kun taas neliväripainossa vihreä muodostetaan painamalla esim. syaania (c) ja keltaista (y) väriä halutussa suhteessa (voi olla lisukkeena myös m ja k sävystä riippuen).

        Spottiväreillä saadaan aikaan mm. kirkkaampia sävyjä, joihin osaväreillä (cmyk) ei päästä, koska ne syö kylläisyyttä toisiltaan. Yleisesti ottaen spottivärit on puhtaamman näköisiä.
        Niillä voi tehdä esim. efektejä (painetaan vaikka esitteen kansi normaalisti 4-värisenä (cmyk), mutta logo lisävärinä (spot/solid), jolloin se pomppaa paremmin esiin.)
        Tai isoissa painoksissa voi säästää vähän kustannuksissa, jos tekee kaksvärisen nelivärisen sijaan.

        Musta on musta (K) molemmissa systeemeissä, joten voit ihan hyvin määrittää kaksvärityön juurikin noin kun olet tehnyt, eli K ja joku PMS-väri. Sitten jos haluat, että toinenkin väri on joku muu kuin musta, niin silloin pitää molemmat olla spottina.

        "Musta on musta (K) molemmissa systeemeissä, joten voit ihan hyvin määrittää kaksvärityön juurikin noin kun olet tehnyt, eli K ja joku PMS-väri. Sitten jos haluat, että toinenkin väri on joku muu kuin musta, niin silloin pitää molemmat olla spottina."

        Kiitos! Tämä vastasi ensimmäiseen kysymykseeni.

        "Spottiväri (spot/solid) painetaan yhdellä värillä, cmyk-väri taas muodostetaan osaväreistä. "

        Joo, tiedän kyllä spottivärien ja prosessivärien eron. Jälkimmäinen kysymykseni koskikin Pantonen solid to process -sarjan värejä - siis niitä, joiden perässä on merkintä PC (amerikkalaisessa järjestelmässä) ja EC (eurooppalaisessa järjestelmässä).

        Selvennykseksi, käyttämäni kartta on tämä:
        http://ecx.images-amazon.com/images/I/41qfeo89B7L._SS500_.jpg

        Siinä siis on vierekkäin Pantonen solid coated -spottivärit (esim 2955 C) ja sitten niiden vieressä solid to process EURO -sarjan prosessivärivastine (2955 EC), ja sen CMYK-väriarvot. Tämä on hyvä juttu, koska erot näkee selvästi, ja juuri sen vuoksi hankin kyseisen kartan. Ihmettelen vaan sitä, että mihin ylipäänsä tarvitaan koko Pantone solid to process EURO -sarjaa ja sen EC-tunnuksia, kun kerran nämä prosessivärit voitaisiin yhtä hyvin esittää pelkästään C:n, M:n, Y:n ja K:n arvoina? Onko EC-nimet annettu vain siksi, jotta spottiväristä on helppo määrittää lähin prosessiväri, ilman että tarvitsee muistaa välttämättä CMYK-arvoja? En keksi muuta selitystä. Minua se kuitenkin sotkee, kun asioilla on niin monia nimiä.


      • Voe tsiisus.

        Spottiväri on eri asia kuin prosessiväri.

        Spotti painetaan jokainen väri omakseen sävytettynä, prosessiväri on tavallaan näköharha, se koostuu useimmiten neljästä erikseen painetun värin antaman mielikuvan perusteella.

        Nelivärisenä painatetussa yksivärityössä on neljä eri väriä painettuna, spotissa yksi. Suuri osa tavanomaisista lomakkeista tms lappusista painetaan joko yksi tai kaksivärikoneilla, harvoin prosessiväreillä ja nelivärikoneilla.

        Tajuatko muuten, että yksiväri koneella voi painaa neliväristä, ajaa vain neljästi eri pelleillä ja väreillä, ja nelivärisellä myös vain yhtä väriä, jättää kolme telastoa pois päältä......

        =DW=


      • Ataki*
        musta tuntuu kirjoitti:

        "Musta on musta (K) molemmissa systeemeissä, joten voit ihan hyvin määrittää kaksvärityön juurikin noin kun olet tehnyt, eli K ja joku PMS-väri. Sitten jos haluat, että toinenkin väri on joku muu kuin musta, niin silloin pitää molemmat olla spottina."

        Kiitos! Tämä vastasi ensimmäiseen kysymykseeni.

        "Spottiväri (spot/solid) painetaan yhdellä värillä, cmyk-väri taas muodostetaan osaväreistä. "

        Joo, tiedän kyllä spottivärien ja prosessivärien eron. Jälkimmäinen kysymykseni koskikin Pantonen solid to process -sarjan värejä - siis niitä, joiden perässä on merkintä PC (amerikkalaisessa järjestelmässä) ja EC (eurooppalaisessa järjestelmässä).

        Selvennykseksi, käyttämäni kartta on tämä:
        http://ecx.images-amazon.com/images/I/41qfeo89B7L._SS500_.jpg

        Siinä siis on vierekkäin Pantonen solid coated -spottivärit (esim 2955 C) ja sitten niiden vieressä solid to process EURO -sarjan prosessivärivastine (2955 EC), ja sen CMYK-väriarvot. Tämä on hyvä juttu, koska erot näkee selvästi, ja juuri sen vuoksi hankin kyseisen kartan. Ihmettelen vaan sitä, että mihin ylipäänsä tarvitaan koko Pantone solid to process EURO -sarjaa ja sen EC-tunnuksia, kun kerran nämä prosessivärit voitaisiin yhtä hyvin esittää pelkästään C:n, M:n, Y:n ja K:n arvoina? Onko EC-nimet annettu vain siksi, jotta spottiväristä on helppo määrittää lähin prosessiväri, ilman että tarvitsee muistaa välttämättä CMYK-arvoja? En keksi muuta selitystä. Minua se kuitenkin sotkee, kun asioilla on niin monia nimiä.

        Solid to process -värikartta on tehty näyttämään millaisilta PMS-värit näyttävät jos ne painetaan neljällä värillä. Joissain väreissä ero voi olla aika hurjakin, vertaa esim. kirkas oranssi Pantone Orange 021. Kun katsoo sitä oikeanpuoleista väriruutua, niin voi vain ihmetellä, että tuon parempaa oranssia ei nelivärijärjestelmässä saada :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7779
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4462
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2178
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2089
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1905
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1746
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1669
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe