Löysin tämmöisen kirjeen.
En kaipaa aiheesta mitään tieteellistä väittelyä.
Pikemminkin haluan, että mietit sitä ajatuksella ja kerrot onko kirjeen kirjoittaja mielestäsi oivaltanut jotain.
Kumpi sinun mielestäsi voi helpommin syntyä sattumalta, maailmankaikkeus vai linnunpönttö?
Varmasti linnunpönttö, mutta jos joku alkaa väittämään, että se on syntynyt sattumalta, niin ei sitä usko edes pesunkestävä ateisti.
Linnunpönttö ja puu–kirje ateistille
Rakas ‘ennakkoluuloton ateisti’,
Kysyt minulta, miten on mahdollista, että uskon Luojaan huolimatta siitä, että tietyt korkean profiilin tiedemiehet1 väittävät että Luojaa ei tarvita? No, otetaanpa yksinkertainen esimerkki. Näetkö linnunpöntön (kuva linkissä)–mistä se on tullut? Tietysti vastaat, että jonkun on’täytynyt tehdä se. Mutta mistä sinä sen tiedät? Loppujen lopuksi, et ollut paikalla näkemässä kun sitä tehtiin, joten mistä tiedät, että linnunpöntöllä on tekijä? (Olen vakavissani–kuten sinäkin, myös minä tajuan että jonkun on pitänyt tehdä linnunpönttö–mutta haluaisin että pohdiskelet miten päädyit’tähän johtopäätökseen.)
Tässä minun vastaukseni. Vaikka en nähnyt kenenkään tekevän pönttöä, näen, että se sisältää sellaista järjestelmällisyyttä ja monimutkaisuutta (joskin rajoitetussa mittakaavassa), jonka kaltaista ei ole koskaan havaittu syntyvän luonnon prosessien seurauksena. Jonkun on’täytynyt tehdä pönttö ja kiinnittää se puuhun–todennäköisesti tarkoituksenaan saada asukkaaksi lintuja jotta pöntön tekijä/omistaja voisi nauttia niiden laulusta ja ihailla niitä lähietäisyydeltä.
Ja nyt, kolme kysymystä:
Voiko linnunpönttö kaapata auringon energiaa ja muuntaa sen käyttökelpoiseksi polttoaineeksi? Vastaus: Ei.
Voiko linnunpönttö korjata itsensä, jos jokin sen osa menee rikki (esim. myrskytuulessa)? Vastaus: Ei
Voiko linnupönttö tehdä itsestään kopioita, jotka puolestaan voivat tehdä itsestään kopioita, ja niin edelleen? Vastaus: Ei.
Ja silti. Puu, johon linnunpönttö on kiinnitetty, voi tehdä kaikkia noita asioita–ja’tästä huolimatta sinä sanot että puulla ei ollut Tekijää, ja että se on yksinkertaisesti ajan ja sattuman tulosta? Missä on kyseisen näkemyksen logiikka? Ota huomioon vaikka vain fotosynteesin sisältämä järjestelmällinen monimutkaisuus kaappaamassa auringon energiaa2, jonka toiminnan yksityiskohtia ihminen ei ole vielä kyennyt edes tyhjentävästi selittämään, puhumattakaan fotosynteesin toistamisesta!3,4,5 Jos linnunpöntöllä oli suunnittelija (ja sillä mitä ilmeisimmin oli, kuten me molemmat tunnustamme), niin’tällöin (samalla logiikalla) myös puulla oli suunnittelijansa–ja kuka tahansa puun suunnittelija onkin, niin on selvää, että kyseessä on super-Älykäs Suunnittelija!
Aivan kuten Raamatussa on kirjoitettu: Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä.
[1 Room 20a, KR 1938
http://creationontheweb.com/content/view/6075/109/
Kirje ateistille
37
639
Vastaukset
Tiede (ja ilmeisesti tieteelliseen maailmankuvaan katsomuksensa perustava ateistikin) kysyy 'miten' ja uskova kysyy 'kuka'. Eihän tällaisiin kysymyksiin voi olla vastaus sama.
- umpi-hetero
"miksi"? siinä on tieteen kysymys.
umpi-hetero kirjoitti:
"miksi"? siinä on tieteen kysymys.
Kysyköön tiede miksi, kunhan annat edes 'insinööritieteitten' kysyä miten. :)
Emme voi kuitenkaan voittaa yhtään ateistia Kristukselle pohdiskeluillamme tai inhimisen viisautemme avulla.
Jumala ei lähettänyt meitä julistamaan järkeen vetoavia saarnoja eikä houkuttelemaan ketään yhteyteensä inhimillisen viisauden sanoilla. Jumalan tie kulkee aivan vastakkaiseen suuntaan.
"Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi". Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus...Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. Mutta hänestä [Jumalasta] on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".
Voimme kirjoittaa ateisteille ja jumalattomille monenlaista, mutta he pelastuvat vain kuulemalla ja vastaanottamalla evankeliumin. Siinä on Jumalan voima.haastelet.
Mutta en minä nyt oikeastaan tässä ketään pelastamassa olekkaan.
Halusin vain hiukan herättää keskustelua ja mielenkiintoa.
Kyllästyttää ainakin tuo väittely kolminaisuudesta, vaikka olen siitä itsekkin väitellyt.
Ajattelin viedä hiukan ajatuksia muualle välillä.Psalmi50.15 kirjoitti:
haastelet.
Mutta en minä nyt oikeastaan tässä ketään pelastamassa olekkaan.
Halusin vain hiukan herättää keskustelua ja mielenkiintoa.
Kyllästyttää ainakin tuo väittely kolminaisuudesta, vaikka olen siitä itsekkin väitellyt.
Ajattelin viedä hiukan ajatuksia muualle välillä.Niin kyllästyttää minuakin. Keskusteluissa en käytäkään sanaa kolminaisuus ja vältän opeista kiistelemistä. En sano tästä enempää, sillä silloinhan olisi riita jo rakentumassa jälleen kerran.
Mukavaa, että kirjoittelet palstalla. Hyvää perjantaipäivää ja alkavaa viikonloppua. Minulla on vapaapäivä ja yritän saada tuota vanhaa vm 91 autoani kuntoon. Sen laturi sanoi työsuhteensa irti.
- umpi-hetero
mutta kun kysymys jäi puoliväliin. jos oletat että jokaisella teolla on tekijä, niin mistä se puun "tekijä" sitten on tullut? ja mistä on tullut "se" joka on "tehnyt" tämä puun "tekijä"? onko hän tullut sattumalta vai mistä hän on tullut? kuka on tämä "super-älykkäämpi" suunnittelija ja mistä hän on järkensä saanut?
lisäksi jos kerran kyse on järkevyydestä, niin miksi sitten elämä maapallolla perustuu tappamiseen? jos haluat elää niin sinun pitää syödä. jos haluat syödä sinun pitää tappaa eläin. tai jos haluat syödä kasviksia niin silloin sinun pitää tappaa kasvi jotta voisit jatkaa elämää. siis on tapettava jotta säilyisit, tämä on elämän jatkumisen ehdoton fakta.
tässä tappamisen kilpajuoksussa ympäristöönsä kaikkein sopeutuvimmat yksilöt säilyvät luonnossa kaikkein pisimpään. ne löytävät ravintonsa ja osaavat suojautua. esimerkiksi siilit uhkasivat auotoistumisen seurauksena kuolla sukupuuttoon, sillä kun auto lähestyi ne menivät kerälle. auto ajoi päälle ja se oli entinen siili. mutta sitten osa siileistä ymmärsikin auton lähestyessä juosta edelleen. nämä siilit säilyivät ja nyt niiden jälkeläiset lisääntyvät luonnossa.
mitä tulee siihen että puu voi "korjauttaa" itsensä, niin jos noin todella olisi loppuun saakka niin silloinhan puun pitäisi elää ikuisesti. kuitenkin vain evoluution kautta puu voi elää "mahdollisimman" pitkään. heikot yksilöt kuolevat pois ja vain ympäristöön sopeutuvammat lajikkeet jatkavat sukua. tämä on ehdoton laki, josta yhtenä esimerkkinä on nyt vaikka tuntureiden vaivaiskoivu.
lisäksi kirjoitat väärin kun väität että puu tuottaa "kopioita". eivät puun jälkeläiset ole "kopioita". ovatko sinut jälkeläisesi sinun suoria "kopioita". ei, ne ovat aina jotain muuta. ne ovat jotain enemmän ja jotain vähemmän. vain siten elämä voi evoluution kautta kehittyä. muuten koko juttu olisi jo aikoja sitten "juuttunut" kiinni ja samalla myös tuhoutunut, koska tällöin olisi unohdettu ympäristöön sopeutuminen.Kysymykseen mistä on tullut se super älykäs... löytyy vastaus Raamatusta.
Jumala on ollut aina.
Hänellä ei ole alku eikä loppua.
Elämä maapallolla perustuu tappamiseen jne...
siksi, että ihminen lankesi syntiin paratiisissä.
Ei Jumala lähtökohtaisesti ajatellut meille mitään vaikeuksia.
Se oli ihmisen oma valinta.
Luotuaan kaiken Jumala katsoi sitä ja totesi, että kaikki oli hyvää.
1. Mooseksen kirja 1
31 Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää.
Mikro evoluutiota kyllä tapahtuu ja lajit valikoituvat juuri niin kuin tuossa esititkin.
Mutta ei tämäkään ole Jumalan alkuperäinen suunnitelma.
Koko maailma, niin eläimet, ihmiset kuin kasvitkin ovat menettäneet sen millaiseksi ja minkälaisiin olosuhteisiin Jumala kaiken alkujaan suunnitteli.
Ei silloin ollut tätä elämän kilpajuoksua, jossa heikot jäävät jalkoihin.
Mutta ei meitä kuitenkaan ole ihan yksinkään jätetty tämän kaiken kanssa.
Jeesuksessa on meidän turvamme ja apumme.
Vaikka me heikkoina ja monesti yksinäisinäkin täällä vaellamme, on meille annettu valtava mahdollisuus turvata Häneen.
Psalmit 121
1 Matkalaulu. Minä nostan silmäni vuoria kohti: mistä tulee minulle apu?
2 Apu minulle tulee Herralta, joka on tehnyt taivaan ja maan.
Sitten siihen puun korjaantumiseen itsestään.
Siinäkin minä näen Jumala luomistyön tuloksen.
Sinä katsot sitä evoluution kannalta ja tottahan se on, että kasveistakin vahvat lajit voittavat heikot.
Puut vanhenevat ja haurastuvat niinkuin kaikki elämä täällä, mutta edelleen viittaan siihen, että aina ei näin ollut, vaan kaikki, koko maailma on jotunut kirouksen alaiseksi.
Mikään ei ole enään täydellistä.
22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu.
Lopuksi totean vielä, että puut eivät tosiaankaan tee mitään kopiota, niin kuin hyvin huomasit.
Huomaan, että olet perfektionisti, se ei ole huono piirre lainkaan, jos sen oikein valjastaa.
Nyt nukkumaan.- Ihmisen viisaus
Psalmi50.15 kirjoitti:
Kysymykseen mistä on tullut se super älykäs... löytyy vastaus Raamatusta.
Jumala on ollut aina.
1. Mooseksen kirja 1
Mikro evoluutiota kyllä tapahtuu ja lajit valikoituvat juuri niin kuin tuossa esititkin.
Koko maailma, niin eläimet, ihmiset kuin kasvitkin ovat menettäneet sen millaiseksi ja minkälaisiin olosuhteisiin Jumala kaiken alkujaan suunnitteli.
Vaikka me heikkoina ja monesti yksinäisinäkin täällä vaellamme, on meille annettu valtava mahdollisuus turvata Häneen.
Psalmit 121
Sinä katsot sitä evoluution kannalta ja tottahan se on, että kasveistakin vahvat lajit voittavat heikot.
Puut vanhenevat ja haurastuvat niinkuin kaikki elämä täällä, mutta edelleen viittaan siihen, että aina ei näin ollut, vaan kaikki, koko maailma on jotunut kirouksen alaiseksi.
22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu.
Lopuksi totean vielä, että puut eivät tosiaankaan tee mitään kopiota, niin kuin hyvin huomasit.
Huomaan, että olet perfektionisti, se ei ole huono piirre lainkaan, jos sen oikein valjastaa.
Nyt nukkumaan.Mitään ei ole voinut syntyä itsestään, joten kaikki on luonut joku joka on aina ollut!
Jos sinua pyydetään ajattelemaan Jumalan ulkonäköä, ajattelet vanhaa parrakasta miestä. Miksi Jumala ei voi olla vaikka nuori finninaamainen tytön tyllerö? Koska sinun on helpompi kunnioittaa arvokkaan näköistä vanhempaa miestä.
Kysymys kuuluukin kuka Jumalan ulkonäön on luonut?
Millainen Jumala on? No sellainen kuin raamatussa lukee. (pois lukien, ettei Jumala pelkää raudoitettuja sotavaunuja, vaikka raamatussa niin lukeekin, koska se ei sovi sinun kopioimaasi Jumalan kuvaan.)
Näistä voisikin keskustella mielenkiintoisia keskusteluja, mutta kuten olemme huomanneet sinä kykenet kirjoittamaan valmiita julistuksia, mutta jos joku kysyy "vaikeita" lopetat keskustelun, kirjoittaaksesi taas uusia sinulle valmiiksi syötettyjä julistuksia toiseen paikkaan. Ihmisen viisaus kirjoitti:
Mitään ei ole voinut syntyä itsestään, joten kaikki on luonut joku joka on aina ollut!
Jos sinua pyydetään ajattelemaan Jumalan ulkonäköä, ajattelet vanhaa parrakasta miestä. Miksi Jumala ei voi olla vaikka nuori finninaamainen tytön tyllerö? Koska sinun on helpompi kunnioittaa arvokkaan näköistä vanhempaa miestä.
Kysymys kuuluukin kuka Jumalan ulkonäön on luonut?
Millainen Jumala on? No sellainen kuin raamatussa lukee. (pois lukien, ettei Jumala pelkää raudoitettuja sotavaunuja, vaikka raamatussa niin lukeekin, koska se ei sovi sinun kopioimaasi Jumalan kuvaan.)
Näistä voisikin keskustella mielenkiintoisia keskusteluja, mutta kuten olemme huomanneet sinä kykenet kirjoittamaan valmiita julistuksia, mutta jos joku kysyy "vaikeita" lopetat keskustelun, kirjoittaaksesi taas uusia sinulle valmiiksi syötettyjä julistuksia toiseen paikkaan.luonut Jumalan ulkonäön?
No johan keksit kysyä erikoisen kysymyksen.
En minä Jumalaa ajatellessani ajattele mitään tiettyä kuvaa Hänestä.
Raamattu sanoo, että Jumala on Hengi.
Hän voi esiintyä erilaisissa olomuodoissa, mutta kuitenkin Hänen pohjimmainen olomuotonsa on henki.
Raamattu puhuu Hänen näkymättömistä ominaisuuksistaan.
Mitä sitten tarkoitit valmiilla julistuksilla?
Kyllä minä voin Raamatun pohjalta keskustella eri aiheista.
Tiede on minulle alaa, jossa on pakko hakea tieto lähde materiaaleista.
Pelkääkö Jumala tosiaan Raudoitettuja sotavaunuja?
Tuota minä en ole tiennytkään.- to...
Psalmi50.15 kirjoitti:
Kysymykseen mistä on tullut se super älykäs... löytyy vastaus Raamatusta.
Jumala on ollut aina.
1. Mooseksen kirja 1
Psalmit 121
Nyt nukkumaan.menivät siis pieleen heti alusta alkaen ja jatkuvat samaan tapaan ikuisesti.On vaikea käsittää joidenkin ajattelua näissä uskontoasioissa: luoja oli tyytyväinen katsellessan kättensä jälkiä, mutta yllätys yllätys, luotu mokasi.Rakentaja rakensi talon joka romahti, talon vika.
to... kirjoitti:
menivät siis pieleen heti alusta alkaen ja jatkuvat samaan tapaan ikuisesti.On vaikea käsittää joidenkin ajattelua näissä uskontoasioissa: luoja oli tyytyväinen katsellessan kättensä jälkiä, mutta yllätys yllätys, luotu mokasi.Rakentaja rakensi talon joka romahti, talon vika.
Jumalan syytä ole, että joku lankeaa.
Jumala ei luonut enkeleitä ja ihmisiä roboteiksi, jotka eivät pysty tekemään itsenäisiä valintoja.
Ihminen, niinkuin enkelitkin saivat itse päättää kaikista valinnoistaan.
Lusifer ylpityi ja halusi nousta Jumalan paikalle.
Ihminen tuli petetyksi, mutta oli silti ihan itse tottelematon ja lankesi.- to....
Psalmi50.15 kirjoitti:
Jumala ei luonut enkeleitä ja ihmisiä roboteiksi, jotka eivät pysty tekemään itsenäisiä valintoja.
Ihminen tuli petetyksi, mutta oli silti ihan itse tottelematon ja lankesi.jumalan luoneen kaiken, kaikki on juuri sellaista miksi jumala sen loi.Ulkopuolelta ei ole tullut mitään, systeemihän on suljettu ja lähtöisin vain yhdestä alkutekijästä jota kutsut jumalaksi. Älä viitsi esittää luciferjuttuja, puhun nyt vakavissani.
to.... kirjoitti:
jumalan luoneen kaiken, kaikki on juuri sellaista miksi jumala sen loi.Ulkopuolelta ei ole tullut mitään, systeemihän on suljettu ja lähtöisin vain yhdestä alkutekijästä jota kutsut jumalaksi. Älä viitsi esittää luciferjuttuja, puhun nyt vakavissani.
sinä voi Jumalalle sanoa, että mikä on hyvää ja mikä ei.
Jos Jumala näki hyväksi luoda ihmiselle vapaan tahdon, niin Hän voi sen tehdä ja se on HYVÄ niin.
Se, että ihminen itse käytti tahtoaan väärin ja lakesi ei tee Jumalan luomistyöstä huonoa.
Jumala antoi edellytykset ja mahdollisuudet kaikkeen hyvään.- to....
Psalmi50.15 kirjoitti:
sinä voi Jumalalle sanoa, että mikä on hyvää ja mikä ei.
Jos Jumala näki hyväksi luoda ihmiselle vapaan tahdon, niin Hän voi sen tehdä ja se on HYVÄ niin.
Se, että ihminen itse käytti tahtoaan väärin ja lakesi ei tee Jumalan luomistyöstä huonoa.
Jumala antoi edellytykset ja mahdollisuudet kaikkeen hyvään.jos se menee pilalle vaikka tekijä on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja kaikki ainekset ovat tuolta luojalta.
to.... kirjoitti:
jos se menee pilalle vaikka tekijä on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja kaikki ainekset ovat tuolta luojalta.
tekijä sitä pilannut, vaan se jonka haltuun se oli annettu.
- to....
Psalmi50.15 kirjoitti:
tekijä sitä pilannut, vaan se jonka haltuun se oli annettu.
suunnitelmia voi pilata kukaan.
to.... kirjoitti:
suunnitelmia voi pilata kukaan.
Jumala on sinutkin suunnitellut pelastaa.
Hän on kaikkensa tehnyt sen eteen, että ottaisit vastaan pelastuksen.
Mutta sinä voit pilata Jumalan kaikkivaltiaan suunniteman.
Hän on sanassaan antanut sinulle ohjeet miten pelastut, mutta ellet toimi ohjeiden mukaan ja hylkäät Hänen kutsunsa et pelastu.
Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
"jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?"
Jumala jo eedenissä antoi sanansa ihmiselle, kertoen miten tulee toimia, mutta ihminen valitsi toisin.
Nyt Jumala on puhunut viimeisen kerran Poikansa kautta.
Tätä kehoitusta ei enään kannata missata, koska se on viimeinen.
Jumala ei enään tule laatimaan uutta suunnitelmaa ihmiselle.- to....
Psalmi50.15 kirjoitti:
Jumala on sinutkin suunnitellut pelastaa.
Hän on kaikkensa tehnyt sen eteen, että ottaisit vastaan pelastuksen.
Mutta sinä voit pilata Jumalan kaikkivaltiaan suunniteman.
Hän on sanassaan antanut sinulle ohjeet miten pelastut, mutta ellet toimi ohjeiden mukaan ja hylkäät Hänen kutsunsa et pelastu.
Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
"jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?"
Jumala jo eedenissä antoi sanansa ihmiselle, kertoen miten tulee toimia, mutta ihminen valitsi toisin.
Nyt Jumala on puhunut viimeisen kerran Poikansa kautta.
Tätä kehoitusta ei enään kannata missata, koska se on viimeinen.
Jumala ei enään tule laatimaan uutta suunnitelmaa ihmiselle.Jumalalla kovasti suunnitelmia mutta pieleen menee sekin hänen suunnitelmansa, koska en usko että valtavan maailmankaikkeuden on luonut ihmisen kaltainen olento joka tarvitse veriuhrin voidakseen "pelastaa" luotunsa "taivaassa" kapinoimaan alkaneen "enkelin" tuhotyöltä. Niitä jotka eivät usko tarinaan ei "pelasteta " ja sekin on luotujen oma vika -Jumala kyllä tahtoo mutta ei taaskaan millään voi.
Pelastus siinä mielessä jossa JHWH sitä tarjoaa on maallisesta pahasta, ei israelilaisia uhattu helvetillä eikä maaniteltu taivaan iloilla. "Mutta jokainen, joka huutaa avukseen JHWH:n nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin JHWH on luvannut. Ne, jotka JHWH kutsuu, ne pelastuvat". - Ihmisen viisaus
Psalmi50.15 kirjoitti:
luonut Jumalan ulkonäön?
No johan keksit kysyä erikoisen kysymyksen.
En minä Jumalaa ajatellessani ajattele mitään tiettyä kuvaa Hänestä.
Raamattu sanoo, että Jumala on Hengi.
Hän voi esiintyä erilaisissa olomuodoissa, mutta kuitenkin Hänen pohjimmainen olomuotonsa on henki.
Raamattu puhuu Hänen näkymättömistä ominaisuuksistaan.
Mitä sitten tarkoitit valmiilla julistuksilla?
Kyllä minä voin Raamatun pohjalta keskustella eri aiheista.
Tiede on minulle alaa, jossa on pakko hakea tieto lähde materiaaleista.
Pelkääkö Jumala tosiaan Raudoitettuja sotavaunuja?
Tuota minä en ole tiennytkään.Voit toki väittää, ettet ajattele Jumalaa muuna kuin savutuprahduksena, mutta jos sinun täytyisi piirtää Jumala (ihmisen kaltainen) se olisi varmaankin mies.
Valmiilla julistuksella tarkoitan luonnollisesti sitä, että toistelet muilta kuulemiasi "totuuksia" ja olet näin alistanut Jumalan olemuksen oman ymmärryksesi tasolle.
Mikäli keskustelu tieteestä ei kiinnosta, niin puhutaan sitten raamatusta. Et siis tiennyt Jumalan pelkäävän sotavaunuja? No tuossa tietolähdemateriaalia, samalla voit katsoa kuinka Jumalalle kävi painiottelussa.
Tuom.1:19 ...sillä hän (Jumala) ei kyennyt karkoittamaan niitä jotka asuivat tasangolla, koska heillä oli raudoitettuja sotavaunuja.
1.Moos:24-30 Tästä voit lukea kuinka Jumala onnistuu voittamaan Jaakobin lyömällä tätä lonkkaan, painittuaan tämän kanssa ensin tasaväkisesti aamuun saakka. to.... kirjoitti:
Jumalalla kovasti suunnitelmia mutta pieleen menee sekin hänen suunnitelmansa, koska en usko että valtavan maailmankaikkeuden on luonut ihmisen kaltainen olento joka tarvitse veriuhrin voidakseen "pelastaa" luotunsa "taivaassa" kapinoimaan alkaneen "enkelin" tuhotyöltä. Niitä jotka eivät usko tarinaan ei "pelasteta " ja sekin on luotujen oma vika -Jumala kyllä tahtoo mutta ei taaskaan millään voi.
Pelastus siinä mielessä jossa JHWH sitä tarjoaa on maallisesta pahasta, ei israelilaisia uhattu helvetillä eikä maaniteltu taivaan iloilla. "Mutta jokainen, joka huutaa avukseen JHWH:n nimeä, pelastuu. Siionin vuori ja Jerusalem on turvapaikka, niin JHWH on luvannut. Ne, jotka JHWH kutsuu, ne pelastuvat".nyt, että se ei ole kiinni Jumalan valtavuudesta.
Se on kiinni siitä miten me ratkaisemme oman pelastus kysyksemme.
Jumala on jo tien valmistanut omasta puolestaan.
Hän on kaikkensa tehnyt, että me pelastuisimme.
Jumalan suunnitelmat eivät koskaan mene pieleen.
Tässä on kyse ihmisten pieleenmenneistä valinnoista ja suunnitelmista.
Jumalan suunnitelma toimii moni löytää Jeesuksen ja pelastuu.
Hänen suunnitelmansa toimii vallan mainiosti.
Kaikki tosin eivät halua pelastua ja sitäkin ihmisen vapaata tahtoa Jumala kunnioittaa, niin että tässäkin suhteessa se suunnitelma toimii.
Ei hän halua ketään pelastaa väkipakolla.- to....
Psalmi50.15 kirjoitti:
nyt, että se ei ole kiinni Jumalan valtavuudesta.
Se on kiinni siitä miten me ratkaisemme oman pelastus kysyksemme.
Jumala on jo tien valmistanut omasta puolestaan.
Hän on kaikkensa tehnyt, että me pelastuisimme.
Jumalan suunnitelmat eivät koskaan mene pieleen.
Tässä on kyse ihmisten pieleenmenneistä valinnoista ja suunnitelmista.
Jumalan suunnitelma toimii moni löytää Jeesuksen ja pelastuu.
Hänen suunnitelmansa toimii vallan mainiosti.
Kaikki tosin eivät halua pelastua ja sitäkin ihmisen vapaata tahtoa Jumala kunnioittaa, niin että tässäkin suhteessa se suunnitelma toimii.
Ei hän halua ketään pelastaa väkipakolla.uskoa että en astu sen päälle? Mittasuhteet tässä ovat väärät muurahaisen eduksi äärettömyyksiin mutta kuitenkin.
"Kaikki on tehty"- mitä kaikkivaltiaan tarvitsee tehdä, taistella omia päätöksiään vastaan?
Jumalan suunnitelmat "taivaasta" jossa ei kapinoida menivät pielen, maailman alku meni pieleen, maailman loppu menee pieleen.
"Ei hän halua ketään pelastaa väkipakolla." Ei niin, kyllä ikuinen helvetti on parempi vastaan haraaville. Ihmisen mielikuvituksen raakuus on rajaton. Verta ja tulta. to.... kirjoitti:
uskoa että en astu sen päälle? Mittasuhteet tässä ovat väärät muurahaisen eduksi äärettömyyksiin mutta kuitenkin.
"Kaikki on tehty"- mitä kaikkivaltiaan tarvitsee tehdä, taistella omia päätöksiään vastaan?
Jumalan suunnitelmat "taivaasta" jossa ei kapinoida menivät pielen, maailman alku meni pieleen, maailman loppu menee pieleen.
"Ei hän halua ketään pelastaa väkipakolla." Ei niin, kyllä ikuinen helvetti on parempi vastaan haraaville. Ihmisen mielikuvituksen raakuus on rajaton. Verta ja tulta.suunnitelmat ja Jumalan tahto on mielestäni eri asioita.
Jumala toteuttaa kyllä suunnitelmansa aina vääjäämättä.
Monesti näyttää siltä, että se pitkittyy ja menee pilalle, mutta lopulta se toteuttuu aina.
Jumalan tahto on sitten eri asia.
Jumalan tahto ei ole yhtäkuin suunnitelma.
Hänen tahtonsa on, että ihminen pelastuu, mutta ihminen tekee itse valinnan.
Jumalalla on kyllä pelastus suunnitelma jonka hän jo totetutti, mutta suunnitelman luonne on kaksi tahoinen.
Yksi osa on Jumalan ja toinen osa on meidän.
Oman osansa Hän jo teki.- to....
Psalmi50.15 kirjoitti:
suunnitelmat ja Jumalan tahto on mielestäni eri asioita.
Jumala toteuttaa kyllä suunnitelmansa aina vääjäämättä.
Monesti näyttää siltä, että se pitkittyy ja menee pilalle, mutta lopulta se toteuttuu aina.
Jumalan tahto on sitten eri asia.
Jumalan tahto ei ole yhtäkuin suunnitelma.
Hänen tahtonsa on, että ihminen pelastuu, mutta ihminen tekee itse valinnan.
Jumalalla on kyllä pelastus suunnitelma jonka hän jo totetutti, mutta suunnitelman luonne on kaksi tahoinen.
Yksi osa on Jumalan ja toinen osa on meidän.
Oman osansa Hän jo teki.tahdo sitä mitä hän suunnittelee?
Eivätkä Jumalan suunnitelmat ole aina toteutuneet, jos Raamattuun on uskominen.Jos jumalan tahto on että ihminen "pelastuu",silloin ihminen "pelastuu" eihän ihmisen valinta voi mennä yli kaikkivaltiaan tahdon.
Ollaan taas kaikkivaltiaassa joka on luonut biljardi tähteä, mutta tarvitsee veriuhrin jota ilman ei voi toteuttaa haluaan elää ihmisten kanssa taivaassa ikuisesti. Kierretään kehää,ei kannata jatkaa. Ihmisen viisaus kirjoitti:
Voit toki väittää, ettet ajattele Jumalaa muuna kuin savutuprahduksena, mutta jos sinun täytyisi piirtää Jumala (ihmisen kaltainen) se olisi varmaankin mies.
Valmiilla julistuksella tarkoitan luonnollisesti sitä, että toistelet muilta kuulemiasi "totuuksia" ja olet näin alistanut Jumalan olemuksen oman ymmärryksesi tasolle.
Mikäli keskustelu tieteestä ei kiinnosta, niin puhutaan sitten raamatusta. Et siis tiennyt Jumalan pelkäävän sotavaunuja? No tuossa tietolähdemateriaalia, samalla voit katsoa kuinka Jumalalle kävi painiottelussa.
Tuom.1:19 ...sillä hän (Jumala) ei kyennyt karkoittamaan niitä jotka asuivat tasangolla, koska heillä oli raudoitettuja sotavaunuja.
1.Moos:24-30 Tästä voit lukea kuinka Jumala onnistuu voittamaan Jaakobin lyömällä tätä lonkkaan, painittuaan tämän kanssa ensin tasaväkisesti aamuun saakka.vihdoin pääsin koneelle.
19 Herra oli Juudan heimon kanssa, ja Juudan heimo otti haltuunsa vuoriston mutta ei pystynyt kukistamaan tasangon asukkaita, joilla oli raudoitettuja sotavaunuja.
Näyttääkö yhtään paremmalta.
Sitten se Mooseksen kirjassa kerrottu Jaakobin paini.
Tosiaan olet löytänyt kohdan josta on varmaan käyty monia keskusteluja.
Käydään nyt sitten yksi lisää.
VT:ssä puhutaan usein jumalallisesta sanansaattajasta, jonka luonne, valta ja teot ylittävät ihmisten ja taivaallistenkin lähettien ominaisuudet.
Tätä salaperäistä lähettiä nimitetään tavallisimmin Herran enkeliksi, mutta häntä kutsutaan myös Jumalan enkeliksi, Hänen kasvojensa enkeliksi ja liiton enkeliksi.
Herran enkeliä kuvataan Raamatussa jumallaliseksi olennoksi, joka yhtäaikaa näyttää olevan sama kuin Herra ja toinen kuin Hän.
Herran enkeli ilmoittaa itse olevansa Herra ja puhuu itsestään Jumalan ensimmäisessä persoonassa.
Jaakob painii koko yön olennon kanssa, joka on sekä Jumala, että mies.
Aamun sarastaessa hän saa tietää taistelleensa sekä Jumalan, että miehen kanssa ja sanoo nähneensä Jumalan kasvoista kasvoihin.
Kun Uuden testamentin valossa tutkitaan tätä Herran enkeliä niin näyttää siltä, että niissä puhutaan usein Kristuksesta, jumaluuden toisesta persoonasta.
Hän toisinaan esiintyy enkelin toisinaan ihmisen hahmossa.
Jumala ei siis tässä Jaakobin tapauksessa toiminut Jumalallisessa kirkkaudessa ja voimassaan, vaan miehenä, josta Jaakob sai kuitenkin aivan kuin Tuomas välähdyksen omaisesti huomata ja huudahtaa: Minun Herrani ja minun Jumalani.- lankesi
Psalmi50.15 kirjoitti:
Ihminen tuli petetyksi, mutta oli silti ihan itse tottelematon ja lankesi.Mikä oli todennäköisyys, että ihminen syö 'kielletyn hedelmän' ja lankeaa syntiin?
Se oli tasan 100%. Syntiinlankeemus siis oli asia, joka tapahtuu aivan varmasti jossakin vaiheessa aikaajanaa.
Perustelu on helppo ja yksiselitteinen: Äärimmäisen epätodennäköinenkin asia tapahtuu varmasti jossakin vaiheessa, jos aikaa vain on äärettömästi.
'Vapaan tahdon' määrätessään Jumala myös sinetöi ihmiskunnan kohtalon .
Se, että syntiinlankeemus tapahtui jo siinä vaiheessa, kun ihmispopulaation määrä oli tasan kaksi henkilöä kertoo lähinnä siitä, tarinan kirjoittaja puhkui intoa päästä itse asiaan eikä halunnut jaaritella turhia jorinoita lukemattomien sukupolvien elämästä paratiisissa.
Tarina itsessään taas kertoo, ettei tarinan liikkeelle panijalla ollut hajuakaan käsitteistä todennäköisyys, eksponentisuus tai ääretön. - Ihmisen viisaus
Psalmi50.15 kirjoitti:
vihdoin pääsin koneelle.
19 Herra oli Juudan heimon kanssa, ja Juudan heimo otti haltuunsa vuoriston mutta ei pystynyt kukistamaan tasangon asukkaita, joilla oli raudoitettuja sotavaunuja.
Näyttääkö yhtään paremmalta.
Sitten se Mooseksen kirjassa kerrottu Jaakobin paini.
Tosiaan olet löytänyt kohdan josta on varmaan käyty monia keskusteluja.
Käydään nyt sitten yksi lisää.
VT:ssä puhutaan usein jumalallisesta sanansaattajasta, jonka luonne, valta ja teot ylittävät ihmisten ja taivaallistenkin lähettien ominaisuudet.
Tätä salaperäistä lähettiä nimitetään tavallisimmin Herran enkeliksi, mutta häntä kutsutaan myös Jumalan enkeliksi, Hänen kasvojensa enkeliksi ja liiton enkeliksi.
Herran enkeliä kuvataan Raamatussa jumallaliseksi olennoksi, joka yhtäaikaa näyttää olevan sama kuin Herra ja toinen kuin Hän.
Herran enkeli ilmoittaa itse olevansa Herra ja puhuu itsestään Jumalan ensimmäisessä persoonassa.
Jaakob painii koko yön olennon kanssa, joka on sekä Jumala, että mies.
Aamun sarastaessa hän saa tietää taistelleensa sekä Jumalan, että miehen kanssa ja sanoo nähneensä Jumalan kasvoista kasvoihin.
Kun Uuden testamentin valossa tutkitaan tätä Herran enkeliä niin näyttää siltä, että niissä puhutaan usein Kristuksesta, jumaluuden toisesta persoonasta.
Hän toisinaan esiintyy enkelin toisinaan ihmisen hahmossa.
Jumala ei siis tässä Jaakobin tapauksessa toiminut Jumalallisessa kirkkaudessa ja voimassaan, vaan miehenä, josta Jaakob sai kuitenkin aivan kuin Tuomas välähdyksen omaisesti huomata ja huudahtaa: Minun Herrani ja minun Jumalani.Kukahan kirjoitti nimimerkilläsi mm. tähän samaan keskusteluun, jos sinä kerran et ole ehtinyt käydä koneellasi? No yhdentekevää, mennään asiaan.
Aika kovilla ammut, kun raamatun tekstejäkin muuttelet mieleiseksesi?
Ja herra oli Juudan kanssa, niin että HÄN sai haltuunsa vuoriston, sillä HÄN ei kyennyt karkoittamaan niitä jotka asuivat tasangolla, sillä heillä oli raudoitettuja sotavaunuja.
Kun vaihtelet sanaa "hän" sanapariksi "Juudan heimo" näyttää todellakin paremmalta, mutta on vain sinun omaa tekstiäsi, ei raamatusta.
Mutta edetäksemme keskustelussa, mennäänpä noihin "Jumalan lainakasvoihin" lähemmin.
Vanha kunnon Jaakoppi taisi laskea luikuria, väittäessään nähneensä Jumalan kasvot?
Joh.1:18 ja 1.Joh.4:12 Ei kukaan ole milloinkaan Jumalaa nähnyt.
2.Moos:33:20 Tässä itse Jumala takaa, ettei kukaan joka näkee hänen kasvonsa, jää eloon.
Olet siis kovasti sitä mieltä, että Jumala ottaa "lainanaaman" jota saa rauhassa pällistellä?
Katsotaas vielä miltä tämä "lainanaama" näyttää?
Jes.1:20 ja Sam.22:9 Tulta syöksevä suu.
Jes.30:27 Tulinen kieli
Psa.18:8 Sieraimista tupruaa savua.
Psa.28:5 Käsivarret joita käytetään ihmisen vitsomiseen.
Jes.30:28 Hengittää???!!!
Psa.91:4 sulalliset siivet.
Äkikseltään voisi luulla kyseessä olevan paimentolaiskansojen tarinat, mutta toki Jumala lentelee savu sieraimista tupruten, ja tulta syöksien ihmisiä vitsomaan?
Mitä luulet, kukahan nuo kuvaukset kirjoitti, kun kukaan ei näe Jumalaa, tai jos näkee, niin kuolo korjaa? Ihmisen viisaus kirjoitti:
Kukahan kirjoitti nimimerkilläsi mm. tähän samaan keskusteluun, jos sinä kerran et ole ehtinyt käydä koneellasi? No yhdentekevää, mennään asiaan.
Aika kovilla ammut, kun raamatun tekstejäkin muuttelet mieleiseksesi?
Ja herra oli Juudan kanssa, niin että HÄN sai haltuunsa vuoriston, sillä HÄN ei kyennyt karkoittamaan niitä jotka asuivat tasangolla, sillä heillä oli raudoitettuja sotavaunuja.
Kun vaihtelet sanaa "hän" sanapariksi "Juudan heimo" näyttää todellakin paremmalta, mutta on vain sinun omaa tekstiäsi, ei raamatusta.
Mutta edetäksemme keskustelussa, mennäänpä noihin "Jumalan lainakasvoihin" lähemmin.
Vanha kunnon Jaakoppi taisi laskea luikuria, väittäessään nähneensä Jumalan kasvot?
Joh.1:18 ja 1.Joh.4:12 Ei kukaan ole milloinkaan Jumalaa nähnyt.
2.Moos:33:20 Tässä itse Jumala takaa, ettei kukaan joka näkee hänen kasvonsa, jää eloon.
Olet siis kovasti sitä mieltä, että Jumala ottaa "lainanaaman" jota saa rauhassa pällistellä?
Katsotaas vielä miltä tämä "lainanaama" näyttää?
Jes.1:20 ja Sam.22:9 Tulta syöksevä suu.
Jes.30:27 Tulinen kieli
Psa.18:8 Sieraimista tupruaa savua.
Psa.28:5 Käsivarret joita käytetään ihmisen vitsomiseen.
Jes.30:28 Hengittää???!!!
Psa.91:4 sulalliset siivet.
Äkikseltään voisi luulla kyseessä olevan paimentolaiskansojen tarinat, mutta toki Jumala lentelee savu sieraimista tupruten, ja tulta syöksien ihmisiä vitsomaan?
Mitä luulet, kukahan nuo kuvaukset kirjoitti, kun kukaan ei näe Jumalaa, tai jos näkee, niin kuolo korjaa?kirjoitin viestin 18:13 muistaakseni ja sen jälkeen kävin muualla.
Palasin koneelle joskus 21 ja jotain ja kirjoitin to:lle viestin ensin ja sitten vasta sinulle.
Joten muutaman tunnin paussin pidin.
Sitten kysymystesi pariin.
En minä nyt niin kovilla ammuskele kuin luulet.
On olemassa muitakin kuin vain yksi Raamatun käännös.
On selvää, että sinun esille ottamasi käännös ei ole ihan paras mahdollinen tuossa kohtaa.
Jos Raamatun muu asia yhteys tai se mitä jokainen voi ymmärtää Jumalasta tukisi väitettä, että Jumala pelkää rautavaunuja, niin olisin valmis tutkimaan kohtaa tarkemmin.
Nyt on kuitenkin täysin selvää, että kohta tulee lukea siten, kuin sen eri käännöksestä otin esiin.
Joo Jaakob tosiaan valehteli ja niin moni muukin Raamatun henkilö on tehnyt(vitsi:)).
Mooses se vasta palturia puhuikin.
Hän oli varsin ainutlaatuinen profeetta.
Jumala keskusteli hänen kansaan kasvoista kasvoihin.
Kukaan muu profeetta ei saanut tälläistä kokea ainakaan jatkuvasti.
2. Mooseksen kirja 33
11 Ja Herra puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin, niin kuin ihminen puhuu toiselle ihmiselle.
Kuitenkin, kun Mooses pyytää Jumalalta, että hän saisi nähdä Jumalan kunnian, sitä ei hänelle suotu.
Hän tarkoitti, että olisi saanut katsoa Jumalaa sellaisena kuin Hän on ilman mitään "suodatusta".
Jumala vastaa hänelle:
2. Mooseksen kirja 33
20 Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon."
Mooses ei siis keskustellut Jumalan kanssa sillä tavalla kasvoista kasvoihin, että hän olisi nähnyt Jumalan kirkkauden.
Sama pätee Jaakobiin ja moniin muihinkin.
Jumala voi ilmestyä ihmisen hahmossa ja enkelinä tai puhua vaikkapa palavassa pensaassa, mutta kirkkaudessaan Hän ei ole ilmestynyt.
Nuo kuvaukset jotka otit esiin joissa profeetat kuvaavat näkemiään ilmestyksi monilla eri tavoilla eivät kerro Jumalan todellisesta olomuodosta, vaan kertovat symbolisesti Jumalasta.
Jumalan sana on kuin tuli tai Jumalan sana voi kuluttaa.
Sieraimista tupruava savu voi kuvata Jumalan kiivautta ja pyhyyttä.
Käsivarret kertovat siitä, että Jumala voi tarttua asioihin, Hän kurittaa ja rankaisee, Hän laittaa tuomiot täytäntöön jne...
Jumala hengittää, niin mitähän tuo mahtaa tarkoittaa.
Itseasiassa siinä sanotaan, että Jumalan henkäyksestä tapahtuu asioita.
Jumala on kolmiyhteinen Jumala ja Pyhä Henki on se joka laittaa täytäntöön Jumalan aivoitukset, jotka Hän sanansa(lue Jeesuksen) kautta välittää.
Sulalliset siivet, voivat kuvata Jumalaa varjelevana ja suojelevana.
Jeesus sanoi Israelista, että kuinka monta kertaa olen halunnut koota teidät niin kuin kana emo kokoaa poikasensa siipiensä suojaan, mutta te ette ole tahtoneet.
Useissa kohdissa Raamattu puhuu Jumalan varjelevista siivistä.
Kuitenkaan Jumala ei ole noiden kuvauksien kaltainen, vaan Hän on Henki.
Hänen ominaisuutensa ovat näkymättömät.to.... kirjoitti:
tahdo sitä mitä hän suunnittelee?
Eivätkä Jumalan suunnitelmat ole aina toteutuneet, jos Raamattuun on uskominen.Jos jumalan tahto on että ihminen "pelastuu",silloin ihminen "pelastuu" eihän ihmisen valinta voi mennä yli kaikkivaltiaan tahdon.
Ollaan taas kaikkivaltiaassa joka on luonut biljardi tähteä, mutta tarvitsee veriuhrin jota ilman ei voi toteuttaa haluaan elää ihmisten kanssa taivaassa ikuisesti. Kierretään kehää,ei kannata jatkaa.Jumalan suunnitelmista nyt vielä sen verran, että minä lasken Jumalan suunnitelmiin asiat, jotka Hän on luvannut toteuttaa ilman ehtoja.
Otetaan nyt vaikka esimerkki Daavidista, jolle Jumala lupasi, että kuninkuus säilyy hänen suvussaan, jos ollaan kuuliaisia.
No kuninkuus loppui ja pakkosiirtolaisuus alkoi.
Menikö suunnitelma mynkään.
Ei mennyt, koska Jeesus on kunigas ikuisesti.
Hän syntyi Juudan sukuun ja lunasti tuon lupauksen.
Vaikka ihmiset eivät olleetkaan kuuliasia, niin Jumala toteutti suunnitelmasa vääjäämättä.
Se uhri asia sinua tuntuu vaivaavan kovasti.
Miksi Jumala tarvitsi uhrin?
Jumala ei voi olla ristiriidassa oman olemuksensa kanssa.
Jumalan tahto ja Sana on, että synnin palkka on kuolema.
Synti vaatii hyvityksen.
Tämä aivankuin kuuluu Jumalan olemukseen.
Mutta samalla, kun Hänen olemuksensa vaatii rangaistusta Hänen olemuksensa on myös armo ja rakkaus.
Tämän takia Jumala uhrautuu itse meidän puolestamme.
Ihmisen kuolema ei olisi tuonut sovitusta asiaan, koska uhrin täytyy olla virheetön.lankesi kirjoitti:
Mikä oli todennäköisyys, että ihminen syö 'kielletyn hedelmän' ja lankeaa syntiin?
Se oli tasan 100%. Syntiinlankeemus siis oli asia, joka tapahtuu aivan varmasti jossakin vaiheessa aikaajanaa.
Perustelu on helppo ja yksiselitteinen: Äärimmäisen epätodennäköinenkin asia tapahtuu varmasti jossakin vaiheessa, jos aikaa vain on äärettömästi.
'Vapaan tahdon' määrätessään Jumala myös sinetöi ihmiskunnan kohtalon .
Se, että syntiinlankeemus tapahtui jo siinä vaiheessa, kun ihmispopulaation määrä oli tasan kaksi henkilöä kertoo lähinnä siitä, tarinan kirjoittaja puhkui intoa päästä itse asiaan eikä halunnut jaaritella turhia jorinoita lukemattomien sukupolvien elämästä paratiisissa.
Tarina itsessään taas kertoo, ettei tarinan liikkeelle panijalla ollut hajuakaan käsitteistä todennäköisyys, eksponentisuus tai ääretön.tietenkin lankesi?
Älä katso asiaa väärästä näkökulmasta.
Me tietenkin lankeamme.
Me teemme syntiä päivittäin, jos ei muuta niin ajatuksissa ja sanoissa yms..
Koska olemme kirouksen alaisia.
Meidän ruumiimme on liitossa saatanan kanssa.
Meissä ei siis asu yhtään mitään hyvää.
Paratiisissa asiat olivat aivan toisella tolalla.
Oli todella suuri ihme, että ihminen lankesi.
He saivat elää Jumala yhteydessä ja heidän ruumiissaan ja ajatuksissaan ei vaikuttaneet mitkään himot.- to....
Psalmi50.15 kirjoitti:
Jumalan suunnitelmista nyt vielä sen verran, että minä lasken Jumalan suunnitelmiin asiat, jotka Hän on luvannut toteuttaa ilman ehtoja.
Otetaan nyt vaikka esimerkki Daavidista, jolle Jumala lupasi, että kuninkuus säilyy hänen suvussaan, jos ollaan kuuliaisia.
No kuninkuus loppui ja pakkosiirtolaisuus alkoi.
Menikö suunnitelma mynkään.
Ei mennyt, koska Jeesus on kunigas ikuisesti.
Hän syntyi Juudan sukuun ja lunasti tuon lupauksen.
Vaikka ihmiset eivät olleetkaan kuuliasia, niin Jumala toteutti suunnitelmasa vääjäämättä.
Se uhri asia sinua tuntuu vaivaavan kovasti.
Miksi Jumala tarvitsi uhrin?
Jumala ei voi olla ristiriidassa oman olemuksensa kanssa.
Jumalan tahto ja Sana on, että synnin palkka on kuolema.
Synti vaatii hyvityksen.
Tämä aivankuin kuuluu Jumalan olemukseen.
Mutta samalla, kun Hänen olemuksensa vaatii rangaistusta Hänen olemuksensa on myös armo ja rakkaus.
Tämän takia Jumala uhrautuu itse meidän puolestamme.
Ihmisen kuolema ei olisi tuonut sovitusta asiaan, koska uhrin täytyy olla virheetön.tarkoitti vapautta: oma hallitsija kunnioitetusta suvusta hallitsemassa omaa kansaa, ei suinkaan jumalolentoa joka hallitsee "taivaassa" ja on Davidin jälkeläinen vaikka on ilman ihmisvanhempia. Jeesus ei syntynyt Davidin sukuun eikä lunastanut lupauksia, hänen aikoinaan alkoi uusi maanpako ja heti perään Jeesuksen seuraajat aloittivat loputtomat juutalaisvainot.
"Jumala ei voi olla ristiriidassa oman olemuksensa kanssa.
Jumalan tahto ja Sana on, että synnin palkka on kuolema. Synti vaatii hyvityksen". Edelleen kuvitellaan Jumala joka luo miljoonat ja miljardit galaksit mutta haluaa verta suhteessa yhteen luotulajiin, eikä tule millään toimeen ilman veriuhria. Hän luo itselleen "pojan " joka inkarnoituu, roomalaiset tappavat hänet ja nyt on annettu uhri. Jumalan "luonto" vaati että joku tapetaan, inhimillinen luonto ääretömälle olennolle.Veri verestä ja uhrit olivat ihmislajin ensimmäiset tavat lepyttää uskottuja jumalia ja henkiä ja tästä ajatustavastaan ihmiset eivät ole päässet eroon.
Jumala uhrautuu meidän puolestamme -miksi ihmeessä, ei kaikkivaltiaan tarvitse uhrautua minkään puolesta. Ihminen luulee itsestään todella suuria, maailma on luotu meidän takiamme, sen on tehnyt meidän kaltaisemme olento , joka jostain syystä joutuu oman päätöksensä takia rankaisemaan meitä mutta yrittää välttää sen tappamalla joko itsensä, tai osan itsestään, teologia on tässä hiukan epäselvä.Kun hän on ollut "kuollut" kaksi päivää- Jumala ei oikeasti voi kuolla tämä kuuluu uskontojen perusoväittämiin - hän herää eikä enää ole vihainen paitsi niille jotka eivät usko tähän tarinaan tai joilla on toisenlainen tarina. Ikävä kyllä heille käy huonosti, mutta ei se mitään, Jumala saa osan ihmisistä kuitenkin olemaan ikuisesti kanssaan taivaassa.
"Ihmisen kuolema ei olisi tuonut sovitusta asiaan, koska uhrin täytyy olla virheetön." Tuo että uhrin täytyy olla virheetön johtuu siitä että eläinuhrien joita uhrattiin temppeleissä, myös Jerusalemissa, piti olla virheettömiä. Jumalalle ei saanut uhrata viallista tavaraa, uhrieläimellä ei siis saanut olla katkenneita raajoja tai siipiä tai muitakaan vikoja. - Ihmisen viisaus
Psalmi50.15 kirjoitti:
kirjoitin viestin 18:13 muistaakseni ja sen jälkeen kävin muualla.
Palasin koneelle joskus 21 ja jotain ja kirjoitin to:lle viestin ensin ja sitten vasta sinulle.
Joten muutaman tunnin paussin pidin.
Sitten kysymystesi pariin.
En minä nyt niin kovilla ammuskele kuin luulet.
On olemassa muitakin kuin vain yksi Raamatun käännös.
On selvää, että sinun esille ottamasi käännös ei ole ihan paras mahdollinen tuossa kohtaa.
Jos Raamatun muu asia yhteys tai se mitä jokainen voi ymmärtää Jumalasta tukisi väitettä, että Jumala pelkää rautavaunuja, niin olisin valmis tutkimaan kohtaa tarkemmin.
Nyt on kuitenkin täysin selvää, että kohta tulee lukea siten, kuin sen eri käännöksestä otin esiin.
Joo Jaakob tosiaan valehteli ja niin moni muukin Raamatun henkilö on tehnyt(vitsi:)).
Mooses se vasta palturia puhuikin.
Hän oli varsin ainutlaatuinen profeetta.
Jumala keskusteli hänen kansaan kasvoista kasvoihin.
Kukaan muu profeetta ei saanut tälläistä kokea ainakaan jatkuvasti.
2. Mooseksen kirja 33
11 Ja Herra puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin, niin kuin ihminen puhuu toiselle ihmiselle.
Kuitenkin, kun Mooses pyytää Jumalalta, että hän saisi nähdä Jumalan kunnian, sitä ei hänelle suotu.
Hän tarkoitti, että olisi saanut katsoa Jumalaa sellaisena kuin Hän on ilman mitään "suodatusta".
Jumala vastaa hänelle:
2. Mooseksen kirja 33
20 Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon."
Mooses ei siis keskustellut Jumalan kanssa sillä tavalla kasvoista kasvoihin, että hän olisi nähnyt Jumalan kirkkauden.
Sama pätee Jaakobiin ja moniin muihinkin.
Jumala voi ilmestyä ihmisen hahmossa ja enkelinä tai puhua vaikkapa palavassa pensaassa, mutta kirkkaudessaan Hän ei ole ilmestynyt.
Nuo kuvaukset jotka otit esiin joissa profeetat kuvaavat näkemiään ilmestyksi monilla eri tavoilla eivät kerro Jumalan todellisesta olomuodosta, vaan kertovat symbolisesti Jumalasta.
Jumalan sana on kuin tuli tai Jumalan sana voi kuluttaa.
Sieraimista tupruava savu voi kuvata Jumalan kiivautta ja pyhyyttä.
Käsivarret kertovat siitä, että Jumala voi tarttua asioihin, Hän kurittaa ja rankaisee, Hän laittaa tuomiot täytäntöön jne...
Jumala hengittää, niin mitähän tuo mahtaa tarkoittaa.
Itseasiassa siinä sanotaan, että Jumalan henkäyksestä tapahtuu asioita.
Jumala on kolmiyhteinen Jumala ja Pyhä Henki on se joka laittaa täytäntöön Jumalan aivoitukset, jotka Hän sanansa(lue Jeesuksen) kautta välittää.
Sulalliset siivet, voivat kuvata Jumalaa varjelevana ja suojelevana.
Jeesus sanoi Israelista, että kuinka monta kertaa olen halunnut koota teidät niin kuin kana emo kokoaa poikasensa siipiensä suojaan, mutta te ette ole tahtoneet.
Useissa kohdissa Raamattu puhuu Jumalan varjelevista siivistä.
Kuitenkaan Jumala ei ole noiden kuvauksien kaltainen, vaan Hän on Henki.
Hänen ominaisuutensa ovat näkymättömät.Sinulla on käynyt hyvä tuuri, kun kaikista mahdollisista käännöksistä juuri sinulla on se ainut ja oikea, joka on avaimet taivasten valtakuntaan. (-;
Mooseksen palturinpuhumisesta en tiedä, mutta tiedän ainakin kaverilla olleen kova ääni.
5.Moos:1.1 Mooses puhuu kerralla koko israelin kansalle (arviolta kaksi miljoonaa kuulijaa)
Aika hyvin nöyrältä mieheltä. 4.Moos.12:3 Mooses oli nöyrempi kuin kukaan muu maan päällä.
Mooseksen nöyryys saavutti huippunsa kaiketi kun hän oikein nöyrästi suuttui, ja neuvoi (4.Moos.31:14-18) tappamaan kaikki miehet, naiset, pojat jne. jättämään henkiin vain neitsyet, jotka pitää ottaa sotajoukon "käyttöön"
Aika nöyrää käytöstä maailman nöyrimmältä mieheltä? Vai olisiko tässäkin kyseessä symbolinen tarina? (-;
Nyt kun tiedämme sinulla olevan ainut, ja oikea käännös Jumalan sanasta, ja jossa omituiset jutut on vain symboliikkaa, selventää se keskustelun suuntaa.
Siitäköhän johtuu näkemyseromme, kun minusta lentävä, ilmaa hengittävä, ja tulta syöksevä, valkoisiin pukeutunut jättiläinen (Jes.6;1 kaavun koko) kuulostaa enemän lohikäärmeisiin, ja yksisarvisiin verrattavalta taruhahmolta, kuin sinun näkemyksesi siitä, että kyseessä on näkymätön Jumala suuressa loistossaan?
Eli opetuksesi on siis, kun Mooses puhuu Jumalalle kasvoista kasvoihin, kuin mies miehelle (2.Moos.33:11) ja hieman myöhemmin sanoo, ettei kukaan saa nähdä hänen kasvojaan (2.Moos.33:23) kyseessä olikin suodattimella varustetut "taikakasvot" joista Mooses sanoi "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin (1.Moos.32:30)
Kasvosuodatin, voi elämän kevät. Ihmisen viisaus kirjoitti:
Sinulla on käynyt hyvä tuuri, kun kaikista mahdollisista käännöksistä juuri sinulla on se ainut ja oikea, joka on avaimet taivasten valtakuntaan. (-;
Mooseksen palturinpuhumisesta en tiedä, mutta tiedän ainakin kaverilla olleen kova ääni.
5.Moos:1.1 Mooses puhuu kerralla koko israelin kansalle (arviolta kaksi miljoonaa kuulijaa)
Aika hyvin nöyrältä mieheltä. 4.Moos.12:3 Mooses oli nöyrempi kuin kukaan muu maan päällä.
Mooseksen nöyryys saavutti huippunsa kaiketi kun hän oikein nöyrästi suuttui, ja neuvoi (4.Moos.31:14-18) tappamaan kaikki miehet, naiset, pojat jne. jättämään henkiin vain neitsyet, jotka pitää ottaa sotajoukon "käyttöön"
Aika nöyrää käytöstä maailman nöyrimmältä mieheltä? Vai olisiko tässäkin kyseessä symbolinen tarina? (-;
Nyt kun tiedämme sinulla olevan ainut, ja oikea käännös Jumalan sanasta, ja jossa omituiset jutut on vain symboliikkaa, selventää se keskustelun suuntaa.
Siitäköhän johtuu näkemyseromme, kun minusta lentävä, ilmaa hengittävä, ja tulta syöksevä, valkoisiin pukeutunut jättiläinen (Jes.6;1 kaavun koko) kuulostaa enemän lohikäärmeisiin, ja yksisarvisiin verrattavalta taruhahmolta, kuin sinun näkemyksesi siitä, että kyseessä on näkymätön Jumala suuressa loistossaan?
Eli opetuksesi on siis, kun Mooses puhuu Jumalalle kasvoista kasvoihin, kuin mies miehelle (2.Moos.33:11) ja hieman myöhemmin sanoo, ettei kukaan saa nähdä hänen kasvojaan (2.Moos.33:23) kyseessä olikin suodattimella varustetut "taikakasvot" joista Mooses sanoi "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin (1.Moos.32:30)
Kasvosuodatin, voi elämän kevät.ei halua ymmärtää, niin sen voi tehdä vielä paljon hankalammaksikin.
Mutta lyhyesti vielä asiaa.
Käännöksiä on valtava määrä ja kaikissa niissä on pieniä käännös tai tulkinta virheitä.
Kannattaa epäselvissä asioissa aina katsoa miten muissa käännöksissä asiaa on tulkittu, ennekuin vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Mooses ei keskustellut Jumalan kanssa kasvoista kasvoihin, niin että olisi nähnyt Jumalan kasvot.
Vaan Jumala puhui hänelle ja hän sai kuulla Jumalan puhuvan ja nähdä korkeintaan Jumalan hahmon.
Lue Raamatusta miten Jumala tuli ilmestymajaan.
Puhutaanko siinä jotain suojaavasta pilvestä?to.... kirjoitti:
tarkoitti vapautta: oma hallitsija kunnioitetusta suvusta hallitsemassa omaa kansaa, ei suinkaan jumalolentoa joka hallitsee "taivaassa" ja on Davidin jälkeläinen vaikka on ilman ihmisvanhempia. Jeesus ei syntynyt Davidin sukuun eikä lunastanut lupauksia, hänen aikoinaan alkoi uusi maanpako ja heti perään Jeesuksen seuraajat aloittivat loputtomat juutalaisvainot.
Jumalan tahto ja Sana on, että synnin palkka on kuolema. Synti vaatii hyvityksen". Edelleen kuvitellaan Jumala joka luo miljoonat ja miljardit galaksit mutta haluaa verta suhteessa yhteen luotulajiin, eikä tule millään toimeen ilman veriuhria. Hän luo itselleen "pojan " joka inkarnoituu, roomalaiset tappavat hänet ja nyt on annettu uhri. Jumalan "luonto" vaati että joku tapetaan, inhimillinen luonto ääretömälle olennolle.Veri verestä ja uhrit olivat ihmislajin ensimmäiset tavat lepyttää uskottuja jumalia ja henkiä ja tästä ajatustavastaan ihmiset eivät ole päässet eroon.
Jumala uhrautuu meidän puolestamme -miksi ihmeessä, ei kaikkivaltiaan tarvitse uhrautua minkään puolesta. Ihminen luulee itsestään todella suuria, maailma on luotu meidän takiamme, sen on tehnyt meidän kaltaisemme olento , joka jostain syystä joutuu oman päätöksensä takia rankaisemaan meitä mutta yrittää välttää sen tappamalla joko itsensä, tai osan itsestään, teologia on tässä hiukan epäselvä.Kun hän on ollut "kuollut" kaksi päivää- Jumala ei oikeasti voi kuolla tämä kuuluu uskontojen perusoväittämiin - hän herää eikä enää ole vihainen paitsi niille jotka eivät usko tähän tarinaan tai joilla on toisenlainen tarina. Ikävä kyllä heille käy huonosti, mutta ei se mitään, Jumala saa osan ihmisistä kuitenkin olemaan ikuisesti kanssaan taivaassa.
"Ihmisen kuolema ei olisi tuonut sovitusta asiaan, koska uhrin täytyy olla virheetön." Tuo että uhrin täytyy olla virheetön johtuu siitä että eläinuhrien joita uhrattiin temppeleissä, myös Jerusalemissa, piti olla virheettömiä. Jumalalle ei saanut uhrata viallista tavaraa, uhrieläimellä ei siis saanut olla katkenneita raajoja tai siipiä tai muitakaan vikoja.Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä.
Jeesuhan syntyi Daavidin sukuun.
Tuosta asiasta on väitelty ennenkin.
Molempien sekä Marian ja Joosefin suvut menevät Daavidiin.
Tiedän kyllä, että juuri isän kautta juutalaisen tavan mukaan siirtyi tämä kuninkuus, mutta emme me voi Jumalaa määräillä tässä asiassa.
Hän on sitä mieltä, että Jeesus on ihmisyytensä puolesta Daavidin sukua.
Sinä puhut tähdistä ja galakseista.
Vaikka Jumala loikin paljon suuria asioita, niin ei Jumala anna niille mitään painoarvoa ihmisen rinnalla.
Ihminen on ainut merkityksellinen työ Jumalan luomistöistä.
Kaikki muu on ns. rekvisiittaa, vaikkakin tärkeää ja tarkoituksellista.
Ihmettelet yhä miksi Jumala tarvitsi veri uhria.
En minä sitä pysty sanomaan miksi Jumala toimii niin kuin toimii.
Kerroin sinulle minkä kaltainen on Jumalan olemus.
Se sisältää armon, rakkauden ja totuuden/pyhyyden.
Nämä ominaisuudet johtavat siihen, että Jumala ei voi katsoa syntiä läpi sormien, mutta kuitenkin Hänen olemuksensa vaatii myös armahtamista.
En kukaan voi sitä tämän pidemmälle varmaan selittää.
Kuka on väittänyt, että Jumala olisi kuollut.
Jumala kuoli ihmisenä siis lihassa.
Hän oli se virheetön uhri, niinkuin ihan oikein kerroitkin, että uhri täytyy olla virheetön.- to....
Psalmi50.15 kirjoitti:
ei halua ymmärtää, niin sen voi tehdä vielä paljon hankalammaksikin.
Käännöksiä on valtava määrä ja kaikissa niissä on pieniä käännös tai tulkinta virheitä.
Kannattaa epäselvissä asioissa aina katsoa miten muissa käännöksissä asiaa on tulkittu, ennekuin vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Mooses ei keskustellut Jumalan kanssa kasvoista kasvoihin, niin että olisi nähnyt Jumalan kasvot.
Vaan Jumala puhui hänelle ja hän sai kuulla Jumalan puhuvan ja nähdä korkeintaan Jumalan hahmon.
Puhutaanko siinä jotain suojaavasta pilvestä?syötiin tarinan mukaan kerran näin: "Mooses ja Aaron, Nadab ja Abihu sekä seitsemänkymmentä Israelin vanhinta lähtivät vuorelle.
10 He näkivät Israelin Jumalan, ja se millä hän seisoi oli kuin safiirikiveä, kirkas kuin taivas itse. 11 Näitä Israelin valittuja vastaan hän ei nostanut kättään. He saivat katsella Jumalaa, ja he söivät uhriaterian." Raamatussa sanotaan toisinaan että Jumalaa ei ole nähty, toisinaan taas että on nähty. VT:ssä on samasta aiheesta monia eri tarinoita, siksi ristiriidat.
Mitä tulee rautaisiin sotavaunuihin ja muihin tappovälineisiin, israelilaiset olivat siinä suhteessa naapureitaan jäljessä ja vaikka jae viittaa Juudaan eikä JHWH:een jae kertoo että oma jumalakaan ei kyennyt auttamaan omiaan kun vihollisella oli paremmat aseet. Myöhemmin tappiot selitettiin niin, että hävitettiin koska ei oltu noudatettu JHWH:n tahtoa; pikkuarmeijan häviö esim suurvallalle oli rangaistus synneistä, ei muuta. Sitä uskoivatko ihmiset todella noin, vai oliko selitys vain "virallinen", ei enää voi tietää.Samaa varmaan ihmetellään joskus suomettumisen ajan liturgiasta, kenelle se oli ja kuka siihen uskoi. - to....
to.... kirjoitti:
tarkoitti vapautta: oma hallitsija kunnioitetusta suvusta hallitsemassa omaa kansaa, ei suinkaan jumalolentoa joka hallitsee "taivaassa" ja on Davidin jälkeläinen vaikka on ilman ihmisvanhempia. Jeesus ei syntynyt Davidin sukuun eikä lunastanut lupauksia, hänen aikoinaan alkoi uusi maanpako ja heti perään Jeesuksen seuraajat aloittivat loputtomat juutalaisvainot.
"Ihmisen kuolema ei olisi tuonut sovitusta asiaan, koska uhrin täytyy olla virheetön." Tuo että uhrin täytyy olla virheetön johtuu siitä että eläinuhrien joita uhrattiin temppeleissä, myös Jerusalemissa, piti olla virheettömiä. Jumalalle ei saanut uhrata viallista tavaraa, uhrieläimellä ei siis saanut olla katkenneita raajoja tai siipiä tai muitakaan vikoja.on voinut syntyä Daavidin sukuun jos Josef on ollut hänen isänä, mutta UT on se joka kiistää tämän isyyden. Jos luvattiin johonkin sukuun kuuluva hallitsija, hallitsija oli maallinen ja suku meni isälinjaa. Jotta saataisiin isälinjan perillinen muinaiset israelilaiset käyttivät leviraattiakin jos muu ei ollut auttanut, miehen sisarenlapset eivät kelvanneet perillisiksi koska kuuluivat isiensä sukuun.Tässä ei ole kyse väittelystä tai ymmärtämättömyydestä vaan faktoista.Ei liioin "Jumalan määräilystä"- eihän kukaan odottanut Davidin sukuun kuuluvaa voideltua kuin juuri tietyn ilmoituksen perusteella.
Puhun tähdistä ja galakseista, mutta et ilmeisesti ymmärrä syytä.Lyhyesti: jos tämän valtavuuden olisi luonut joku järjellinen olento ajatus että hän olisi riippuvainen lähi-idän veritabuista on täysin absurdi.Veri on hapen ja kuonan kuljetin tietyssä eliösysteemissä.Selityksesi ovat yhden uskonnon kehää kiertävää teologiaa, ja niillä on tietty historiallinen syntyaika ja syntyhistoria jota voidaan seurata.
Jumalan kuolemasta: UT:n mukaan Jeesus oli "kuollut" lähes 1 1/2 vuorokautta ja Isäjumala herätti hänet kuolleista. Uhrinhan uhrikultissa nimenomaan piti kuolla, ja uhrin virheettömyys tarkoitti että eläimessä ei saanut olla fyysisiä vikoja, et ymmärtänyt tätäkään oikein. - Ihmisen viisaus
Psalmi50.15 kirjoitti:
ei halua ymmärtää, niin sen voi tehdä vielä paljon hankalammaksikin.
Puhutaanko siinä jotain suojaavasta pilvestä?Tarkoitat muiden käännöksien tutkinnalla sitä, että oikea versiokin löytyy, kun etsii tarpeeksi.
Kuten jo kerroit, sinun käännöksesi on se ainut ja oikea. Siinä ei ole vääriä tulkintaversioita, eikä pieniä virheitä käännöksessä.
Raamattu sanoo Mooseksen keskustelleen Jumalan kanssa, kuin mies miehelle. Minusta tuossa ei ole kovinkaan paljon tulkinnan varaa???!!!
Suojaavan pilven vetäisit omista jutuistasi, joka oli ainut selityksesi Mooseksen, ja Jumalan keskusteluun. Olet siis oikeassa, ei tosiaankaan ole mainintaa suojaavasta pilvestä.
Kehoitat myös lukemaan raamatusta kuinka Jumala tuli ilmestysmajaan, minusta tuossa kertomuksessa ei ole juurikaan todisteita, sille että Jumala tulikin toisessa hahmossa?
Olisit edes yrittänyt selitellä, Jumalan "henkihahmon" näkemisen olevan mahdotonta, ja siksi Mooseskin saattoi katsella rauhassa Jumalan maanpäälistä hahmoa, jolla ei ollut Jumalan omat kasvot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1545354
- 1125308
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h464982Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa302893Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252457- 432114
- 422049
- 231778
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na141544Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta101486