Törmäsinpä mielenkiintoiseen asiaan johon olisi mukava kuulla selitys.
KANNIBALISMI!!!
RAAMATUSSA!!!
Tässä englanniksi:
What the Bible says about Cannibalism
Sometimes God forces people to eat other people, often their own children or other family members.
"I also will do this unto you... You shall sow your seed in vain, for your enemies shall eat it." -- Leviticus 26:16
"And ye shall eat the flesh of your sons, and the flesh of your daughters shall ye eat." -- Leviticus 26:29
"And thou shalt eat the fruit of thine own body, the flesh of thy sons and of thy daughters." -- Deuteronomy 28:53
"And toward her young one that cometh out from between her feet, and toward her children which she shall bear: for she shall eat them." -- Deuteronomy 28:57
"Through the wrath of the LORD of hosts is the land darkened, and the people shall be as the fuel of the fire: no man shall spare his brother. And he shall snatch on the right hand, and be hungry; and he shall eat on the left hand, and they shall not be satisfied: they shall eat every man the flesh of his own arm." -- Isaiah 9:19-20
"And I will feed them that oppress thee with their own flesh; and they shall be drunken with their own blood, as with sweet wine." -- Isaiah 49:26
"And I will cause them to eat the flesh of their sons and the flesh of their daughters, and they shall eat every one the flesh of his friend." -- Jeremiah 19:9
"Therefore the fathers shall eat the sons in the midst of thee, and the sons shall eat their fathers." -- Ezekiel 5:10
"I will not feed you: that that dieth, let it die; and that that is to be cut off, let it be cut off; and let the rest eat every one the flesh of another." -- Zechariah 11:9
Sometimes the Bible just reports, often with apparent relish, cases of cannibalism.
"This woman said unto me, Give thy son, that we may eat him to day, and we will eat my son to morrow. So we boiled my son, and did eat him: and I said unto her on the next day, Give thy son, that we may eat him." 2 Kings 6:28-29
"The hands of the pitiful women have sodden their own children: they were their meat." -- Lamentations 4:10
"Who pluck off their skin from off them, and their flesh from off their bones; Who also eat the flesh of my people, and flay their skin from off them; and they break their bones, and chop them in pieces, as for the pot, and as flesh within the caldron." -- Micah 3:2-3
"Heap on wood, kindle the fire, consume the flesh, and spice it well, and let the bones be burned. Then set it empty upon the coals thereof, that the brass of it may be hot, and may burn, and that the filthiness of it may be molten in it, that the scum of it may be consumed. She hath wearied herself with lies, and her great scum went not forth out of her: her scum shall be in the fire. -- Ezekiel 24:10-12
No, eipä siinä kovin paljoa tuomita kannibalismia. Melkeinpä enenmmän käskyjä ja kehoituksia siihen.
Mitenköhän uskovaiset järkestävät tälläiset raamatun kohdat verrattuna niihin päptkiin joita käytetään uskonnottomien ja homoseksuaalien tuomitsemiseen.
Siis, raamatussa kehoitetaan/käsketään syömään ihmisten lihaa, kannatetaan orjuutta, syrjitään naisia jne... ja he jotka uskovat tähän kirjaan ja sen sanomaan pitävät meitä ateisteja moraalittomina?
Kannibalismi raamatussa?!
41
2499
Vastaukset
- Äärimaltillinen
Tarkoitatko hihhulin mielestä, vai hihhulinlogiikalla?
Mikä tahansa selitys mille tahansa kelpaisi.
Kunhan siinä selityksessä olisi vaan edes hitunen järkeä...
Kaipa se kirkolliskokousten viimeinen sana edelleen on, että leipä ja viini ehtoollisella ihan oikeasti muuttuvat ihmisen lihaksi ja vereksi. Miten muuten kuin kannibalismilla voisi puolustella sitä, että kirkko tarjoaa alkoholia alaikäisille? ;)
Ensinnäkin kohdat ovat VT:n puolelta, jossa kerrotaan Juutalaisten ja heidän ympärillä olevien kansojen historiasta eli ihmisten historiasta. Ja ihmisen historia on väkivaltainen,kauhistuttava ja paha,vakamukseen katsomatta,valitettavasti.
Toiseksi,pikainen vilkaisu kyseisiin kohtiin paljasti jo että niissä kerrotaan joko vertaukuvallisesti tai ennustaen tulevaa eli sitä mitä tulee tapahtumaan jos ihmiset jatkavat pahoilla teillä.
"Siis, raamatussa kehoitetaan/käsketään syömään ihmisten lihaa, kannatetaan orjuutta, syrjitään naisia jne... ja he jotka uskovat tähän kirjaan ja sen sanomaan pitävät meitä ateisteja moraalittomina?"
Ei nuissa mitään käskyä tai kehoitusta ole kun ymmärtää tekstin kokonaisuudessaan. Kristillinen seurakunta kävi nimenomaan vallitsevaa orjuutta vastaan,koska heidän seurakunnassa kaikki olivat samanarvoisia Kristuksessa.Naisia ei syrjitä,muutoin kuin väärän Raamatuntulkinnan kautta.
En itse pidä ateisteja moraalittomana. Raamatun väärää tulkitsemista pidän moraalittomana, siinä tapauksessa jos on saatavailla oikeaakin tulkintaa(ja sitähän on).
Jos on kiinnostunut Raamatun todellisesta ja oikeasta sanomasta, olisikin hyvä jättää sensaatiohakuiset sivustot ja Raamattu tulkinnat syrjään. Niin tietenkin siinä tapauksessa että totuus kiinnostaa.Kuulkaa siis, mitä Herra sanoo:
Minä teen tämän kaupungin niin autioksi, että kaikki sitä kavahtavat. Jokainen ohikulkija järkyttyy nähdessään sen tuhon. Minä panen kaupungin asukkaat hädässään syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he joutuvat syömään myös toinen toisensa lihaa, kun viholliset piirittävät heitä ja tavoittelevat heidän henkeään. Jeremian kirja 19 luku.
Siis sinä uskot sellaiseen jumalaan joka sanoo noin? Äläkä sano että se on vanhaa testamenttia. Saman jumalan se pitäisi olla molemmissa. Jollei se sitten ole jakomielitautinen.
On se vaan niin että tuo koko kirja on vaan niiden väkivaltaistesten, kauhistuttavien ja pahojen paimentolaisten iltasatuja...
"Raamatun väärää tulkitsemista pidän moraalittomana, siinä tapauksessa jos on saatavailla oikeaakin tulkintaa(ja sitähän on)."
Ja kuka on päättänyt sen että se sinun/seurakuntasi/uskonlahkosi/? tulkinta on se oikea? Jokainen joka sen kirjan aukaisee tulkitsee sitä ja vetää omat johtopäätökset. Minun oli se että se huonoin fiktio-kirjoista joka on koskaan kirjoitettu.- Kössönöm
Että raamattua pitää tulkita ja mieluusti "oikealla" tavalla.
Kyllä se minulle ainakin ihan hyvin riittää, että luen sen mitä sinne on kirjoitettu ja siis hyväksytty kansien väliin. Paljon on tietääkseni jätetty pois ja paljon muutettu. Kuten käännösten myötä ovat metsänpeikotkin vaihtuneet villivuohiksi:) - ja liioittelua
boxerblock kirjoitti:
Kuulkaa siis, mitä Herra sanoo:
Minä teen tämän kaupungin niin autioksi, että kaikki sitä kavahtavat. Jokainen ohikulkija järkyttyy nähdessään sen tuhon. Minä panen kaupungin asukkaat hädässään syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he joutuvat syömään myös toinen toisensa lihaa, kun viholliset piirittävät heitä ja tavoittelevat heidän henkeään. Jeremian kirja 19 luku.
Siis sinä uskot sellaiseen jumalaan joka sanoo noin? Äläkä sano että se on vanhaa testamenttia. Saman jumalan se pitäisi olla molemmissa. Jollei se sitten ole jakomielitautinen.
On se vaan niin että tuo koko kirja on vaan niiden väkivaltaistesten, kauhistuttavien ja pahojen paimentolaisten iltasatuja...
"Raamatun väärää tulkitsemista pidän moraalittomana, siinä tapauksessa jos on saatavailla oikeaakin tulkintaa(ja sitähän on)."
Ja kuka on päättänyt sen että se sinun/seurakuntasi/uskonlahkosi/? tulkinta on se oikea? Jokainen joka sen kirjan aukaisee tulkitsee sitä ja vetää omat johtopäätökset. Minun oli se että se huonoin fiktio-kirjoista joka on koskaan kirjoitettu.Raamatussa näkyy usein itämainen retoriikka, joka suomalaisen korvissa kuulostaa pahalta kärjistykseltä, liioittelulta tai jopa järkyttävältä väkivaltaisuudelta. Tuossa Jeremian kohdassa kirjoittaja on sijoittanut tällaisen kärjistyksen Jumalan sanoihin. En usko, että tuota voi lukea suomalaisittain kirjaimellisena totuutena.
Yksi tunnettu nykyajan esimerkki retoriikan ymmärtämisen eroista oli Irakin sodan alku. Saddamin hallinnolle USA:n hyökkäys oli yllätys, koska USA ei ollut sotauhkauksissaan käyttänyt vahvoja arabiretoriikkaan kuuluvia ilmaisuja. Tavallinen diplomaattinen kieli ei mennyt perille, se oli liian mietoa irakilaisille, eivätkä he ymmärtäneet, että USA on tosissaan uhkauksissaan. Ja niin sota tuli yllätyksenä. - Hemmo
ja liioittelua kirjoitti:
Raamatussa näkyy usein itämainen retoriikka, joka suomalaisen korvissa kuulostaa pahalta kärjistykseltä, liioittelulta tai jopa järkyttävältä väkivaltaisuudelta. Tuossa Jeremian kohdassa kirjoittaja on sijoittanut tällaisen kärjistyksen Jumalan sanoihin. En usko, että tuota voi lukea suomalaisittain kirjaimellisena totuutena.
Yksi tunnettu nykyajan esimerkki retoriikan ymmärtämisen eroista oli Irakin sodan alku. Saddamin hallinnolle USA:n hyökkäys oli yllätys, koska USA ei ollut sotauhkauksissaan käyttänyt vahvoja arabiretoriikkaan kuuluvia ilmaisuja. Tavallinen diplomaattinen kieli ei mennyt perille, se oli liian mietoa irakilaisille, eivätkä he ymmärtäneet, että USA on tosissaan uhkauksissaan. Ja niin sota tuli yllätyksenä.On se hyvä, että raamattu ei ole turhan tarkka, vaan sisältää paljon tulkintavirheitä ja kulttuurisidonnaisuuksia. Siitä voi sitten jokainen päätellä oikeastaan mitä itse tahtoo, eikä kenenkään tarvitse olla ikinä väärässä. Tästä kirjasta saa loistavan ohjenuoran elämälleen, kun ei tarvitse rajoittua mihinkään sääntöihin mitä ei halua noudattaa ja jos niin haluaa, niin lopussa saa sitten kivoja palkintoja eikä mikään enää ikinä kiusaa.
- tulkinnoissa
Hemmo kirjoitti:
On se hyvä, että raamattu ei ole turhan tarkka, vaan sisältää paljon tulkintavirheitä ja kulttuurisidonnaisuuksia. Siitä voi sitten jokainen päätellä oikeastaan mitä itse tahtoo, eikä kenenkään tarvitse olla ikinä väärässä. Tästä kirjasta saa loistavan ohjenuoran elämälleen, kun ei tarvitse rajoittua mihinkään sääntöihin mitä ei halua noudattaa ja jos niin haluaa, niin lopussa saa sitten kivoja palkintoja eikä mikään enää ikinä kiusaa.
Suomalainen lukee Raamattua yhdellä tavalla, jonkun muun maan ihminen toisella tavalla. Jos haluaa tietää, mitä jotkut tekstin yksityiskohdat ovat alunperin tarkoittaneet, silloin on pakko perehtyä vähän Lähi-Idän kulttuuriperintöön. Muuten tulkinnat voivat mennä ihan metsään. Mutta olennaisempaa onkin katsoa Raamatun suuria linjoja. Se että ihmiset tuijottavat yksittäisiä jakeita kokonaisuuksien sijaan johtaa välillä ihan kummallisiin näkemyksiin.
Kössönöm kirjoitti:
Että raamattua pitää tulkita ja mieluusti "oikealla" tavalla.
Kyllä se minulle ainakin ihan hyvin riittää, että luen sen mitä sinne on kirjoitettu ja siis hyväksytty kansien väliin. Paljon on tietääkseni jätetty pois ja paljon muutettu. Kuten käännösten myötä ovat metsänpeikotkin vaihtuneet villivuohiksi:)Raamattu ilmoittaa tämän tulkitsemisen ihan omilla sivuillaan, nuin niinkö luku ja tulkitsemisohjeeksi.
Mitään ei ole jätetty pois eikä mitään lisätty. Raamatussa on juuri ne kirjat mitkä pitääkin.
Ja jokainen joka on tekstiä kääntänyt tietää että lauseita voi kääntää välillä useilla tavoilla.
Käännös tekniikoissakin on eroja. Joku arvostaa "sanasta sanaan"-käännöstä, tosinsanoen mahdollisimman uskollinen alkuperäiselle tekstille.
Joku arvostaa niin sanottua dynaamista käännöstä( nykyinen -92 Raamattumme tästä esimerkkinä) jolloin pyritään mahdollisimman sujuvaan kielelliseen käännökseen eli voisi sanua "vapaammin" käännettyyn.- Peluri..
Täällä käytetty korttipeli.
Uskovaisen selityskortti "Niin mutta uskon vain UT, en VT:n kirjoituksia"
Hei haloo, yrittäkää nyt päättää onko järkeä lukea vain puoli kirjaa vai ei. - Kössönöm
juhani1965 kirjoitti:
Raamattu ilmoittaa tämän tulkitsemisen ihan omilla sivuillaan, nuin niinkö luku ja tulkitsemisohjeeksi.
Mitään ei ole jätetty pois eikä mitään lisätty. Raamatussa on juuri ne kirjat mitkä pitääkin.
Ja jokainen joka on tekstiä kääntänyt tietää että lauseita voi kääntää välillä useilla tavoilla.
Käännös tekniikoissakin on eroja. Joku arvostaa "sanasta sanaan"-käännöstä, tosinsanoen mahdollisimman uskollinen alkuperäiselle tekstille.
Joku arvostaa niin sanottua dynaamista käännöstä( nykyinen -92 Raamattumme tästä esimerkkinä) jolloin pyritään mahdollisimman sujuvaan kielelliseen käännökseen eli voisi sanua "vapaammin" käännettyyn.muuttaa metsänpeikko villivuoheksi.
boxerblock kirjoitti:
Kuulkaa siis, mitä Herra sanoo:
Ja kuka on päättänyt sen että se sinun/seurakuntasi/uskonlahkosi/? tulkinta on se oikea? Jokainen joka sen kirjan aukaisee tulkitsee sitä ja vetää omat johtopäätökset. Minun oli se että se huonoin fiktio-kirjoista joka on koskaan kirjoitettu."Minä teen tämän kaupungin niin autioksi, että kaikki sitä kavahtavat. Jokainen ohikulkija järkyttyy nähdessään sen tuhon. Minä panen kaupungin asukkaat hädässään syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he joutuvat syömään myös toinen toisensa lihaa, kun viholliset piirittävät heitä ja tavoittelevat heidän henkeään. Jeremian kirja 19 luku.
Siis sinä uskot sellaiseen jumalaan joka sanoo noin? Äläkä sano että se on vanhaa testamenttia. Saman jumalan se pitäisi olla molemmissa. Jollei se sitten ole jakomielitautinen."
En turhaan ole painottanut sitä, että on luettava kokonaisuuksia Raamatusta. Jos luet tästäkin alusta asti niin huomaat, että ihmiset joista Jumala tässä puhuu olivat langenneet pois Jumalan yhteydestä. He olivat alkaneet palvua vieraita(vieraiden kansojen) jumalia, uhrasivat ja polttivat pieniä lapsiaan näille Jumalille. Eiköhän voisi ajatella että Jumala olisi se "jakomielitautinen", jollei Hän tälläiseen puuttuisi.
"On se vaan niin että tuo koko kirja on vaan niiden väkivaltaistesten, kauhistuttavien ja pahojen paimentolaisten iltasatuja..."
Kuten aijemmin kirjoitin Vanhassa Testamentissa on ihmisten historiaa ja se on väkivaltaista,kauhistuttavaa ja pahaa. Satua se olisi jollei ihmistä olisi kuvattu totuudenmukaisesti vaan utopisesti. Rehellisyys ei ole satuilua,minusta ainakaan.
"Ja kuka on päättänyt sen että se sinun/seurakuntasi/uskonlahkosi/? tulkinta on se oikea? Jokainen joka sen kirjan aukaisee tulkitsee sitä ja vetää omat johtopäätökset. Minun oli se että se huonoin fiktio-kirjoista joka on koskaan kirjoitettu. "
Minusta sen näkee kyllä tulkinnasta.Tulkinnan on hyvä olla muun Raamatun kanssa sopusoinnussa. Jos Raamatussa sanotaan että Jumala on rakkaus ja joku tulkitsee että Jumala kannustaa kannibalismiin, on helppo huomata että tulkinta menee niin sanotusti "metsään".
Totta, jokaisella on toki oikeus tulkita Raamattua niinkuin parhaaksi näkee, mutta siinä tapauksessa on muistettava, että sillä tulkinnalla ei välttämättä ole mitään tekemistä totuuden tai Raamatun sanoman kanssa.Näin ollen se totuus jää piiloon ja arvostelu on sen mukaista.
Mutta jokaisella on toki oikeus tulkintoihin ja mielipiteisiin, näinhän se homma pyörii.Peluri.. kirjoitti:
Täällä käytetty korttipeli.
Uskovaisen selityskortti "Niin mutta uskon vain UT, en VT:n kirjoituksia"
Hei haloo, yrittäkää nyt päättää onko järkeä lukea vain puoli kirjaa vai ei.Molempiin kirjoituksiin voi uskoa. On osattava tulkita kirjoituksia.
Uusi Testamentti kuvaa Kristinuskon syntyä,leviämistä ja oppia. Vanhassa Testamentissa on kuvattu paljon Juutalaisten historiaa. Mutta siellä toimii myös sama Jumala johon Kristityt uskovat.Kössönöm kirjoitti:
muuttaa metsänpeikko villivuoheksi.
Tämä uusi (-92 käännös) onkin saanut paljon kritiikkiä osakseen. Olempa kuullut sanottava että, se kelpaa vain saunanpesän sytytykseen, itse en ihan näin jyrkästi halua suhtautua.
Liekkö kielensujuvuus on saatu aikaan tarkkuuden kustanuksella.- nykyaikana
juhani1965 kirjoitti:
"Minä teen tämän kaupungin niin autioksi, että kaikki sitä kavahtavat. Jokainen ohikulkija järkyttyy nähdessään sen tuhon. Minä panen kaupungin asukkaat hädässään syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he joutuvat syömään myös toinen toisensa lihaa, kun viholliset piirittävät heitä ja tavoittelevat heidän henkeään. Jeremian kirja 19 luku.
Siis sinä uskot sellaiseen jumalaan joka sanoo noin? Äläkä sano että se on vanhaa testamenttia. Saman jumalan se pitäisi olla molemmissa. Jollei se sitten ole jakomielitautinen."
En turhaan ole painottanut sitä, että on luettava kokonaisuuksia Raamatusta. Jos luet tästäkin alusta asti niin huomaat, että ihmiset joista Jumala tässä puhuu olivat langenneet pois Jumalan yhteydestä. He olivat alkaneet palvua vieraita(vieraiden kansojen) jumalia, uhrasivat ja polttivat pieniä lapsiaan näille Jumalille. Eiköhän voisi ajatella että Jumala olisi se "jakomielitautinen", jollei Hän tälläiseen puuttuisi.
"On se vaan niin että tuo koko kirja on vaan niiden väkivaltaistesten, kauhistuttavien ja pahojen paimentolaisten iltasatuja..."
Kuten aijemmin kirjoitin Vanhassa Testamentissa on ihmisten historiaa ja se on väkivaltaista,kauhistuttavaa ja pahaa. Satua se olisi jollei ihmistä olisi kuvattu totuudenmukaisesti vaan utopisesti. Rehellisyys ei ole satuilua,minusta ainakaan.
"Ja kuka on päättänyt sen että se sinun/seurakuntasi/uskonlahkosi/? tulkinta on se oikea? Jokainen joka sen kirjan aukaisee tulkitsee sitä ja vetää omat johtopäätökset. Minun oli se että se huonoin fiktio-kirjoista joka on koskaan kirjoitettu. "
Minusta sen näkee kyllä tulkinnasta.Tulkinnan on hyvä olla muun Raamatun kanssa sopusoinnussa. Jos Raamatussa sanotaan että Jumala on rakkaus ja joku tulkitsee että Jumala kannustaa kannibalismiin, on helppo huomata että tulkinta menee niin sanotusti "metsään".
Totta, jokaisella on toki oikeus tulkita Raamattua niinkuin parhaaksi näkee, mutta siinä tapauksessa on muistettava, että sillä tulkinnalla ei välttämättä ole mitään tekemistä totuuden tai Raamatun sanoman kanssa.Näin ollen se totuus jää piiloon ja arvostelu on sen mukaista.
Mutta jokaisella on toki oikeus tulkintoihin ja mielipiteisiin, näinhän se homma pyörii.tapahdu mitään, onko jumalasi menettänyt voimansa.
"Eiköhän voisi ajatella että Jumala olisi se "jakomielitautinen", jollei Hän tälläiseen puuttuisi." nykyaikana kirjoitti:
tapahdu mitään, onko jumalasi menettänyt voimansa.
"Eiköhän voisi ajatella että Jumala olisi se "jakomielitautinen", jollei Hän tälläiseen puuttuisi."Hyvä kysymys, kun katsoo maailman menoa tulee mieleen ajatus että, Jumala olisi menettänyt voimansa.
Uskon kuitenkin että Jumala toimii tänäkin päivänä,itse olen ainakin tämän kokenut.
Kuitenkin tämä maailma missä elämme on epätäydellinen ja langennut paikka.
Uskon että, Jumalalla on oma suunnitelma jota Hän toteuttaa,Jumala näkee sen "kokonaiskuvan",mikä meiltä ihmisiltä on piilossa.- Kössönöm
juhani1965 kirjoitti:
Hyvä kysymys, kun katsoo maailman menoa tulee mieleen ajatus että, Jumala olisi menettänyt voimansa.
Uskon kuitenkin että Jumala toimii tänäkin päivänä,itse olen ainakin tämän kokenut.
Kuitenkin tämä maailma missä elämme on epätäydellinen ja langennut paikka.
Uskon että, Jumalalla on oma suunnitelma jota Hän toteuttaa,Jumala näkee sen "kokonaiskuvan",mikä meiltä ihmisiltä on piilossa.suunnitelman? Sen kun taikoisi, kaikkivaltias kun on.
Tulee noista jutuista mieleen pikkumuksu legojen kanssa. Hänellä on suunnitelma. Teenpä ison linnan tms. Kun se ei tyydytäkään, niin huiskis, nää-ä, mä en tykkää tosta ja palikat levälleen... - käännösvirheet
Kössönöm kirjoitti:
muuttaa metsänpeikko villivuoheksi.
"muuttaa metsänpeikko villivuoheksi." Vanhojen kielten tutkimus edistyy koko ajan. Silloin vuosikymmeniä sitten ilmeisesti luultiin, että jokin heprean sana tarkoittaa metsänpeikkoa, mutta myöhemmin on selvinnyt, että siinä viitataankin eläimeen, villivuoheen. Tässä siis on korjattu vanha käännösvirhe.
Noihin käännösvirheisiin vaikuttaa sekin, että hepreassa kirjoitetaan vain konsonantit. Js mn krjtn vn knsnnttj = jos minä kirjoitan vain konsonantteja, välillä lukijalle tulee epäselvyyttä, mitä sanaa tässä ihan oikeasti tarkoitetaan. - Kössönöm
käännösvirheet kirjoitti:
"muuttaa metsänpeikko villivuoheksi." Vanhojen kielten tutkimus edistyy koko ajan. Silloin vuosikymmeniä sitten ilmeisesti luultiin, että jokin heprean sana tarkoittaa metsänpeikkoa, mutta myöhemmin on selvinnyt, että siinä viitataankin eläimeen, villivuoheen. Tässä siis on korjattu vanha käännösvirhe.
Noihin käännösvirheisiin vaikuttaa sekin, että hepreassa kirjoitetaan vain konsonantit. Js mn krjtn vn knsnnttj = jos minä kirjoitan vain konsonantteja, välillä lukijalle tulee epäselvyyttä, mitä sanaa tässä ihan oikeasti tarkoitetaan.että nyt on kyllä sitten yhdenkään uskovaisen aivan turha sanoa, että suomenkielinen raamattu olisi mitään jumalan sanaa. Eikö niin?
- puhuttelee
Kössönöm kirjoitti:
että nyt on kyllä sitten yhdenkään uskovaisen aivan turha sanoa, että suomenkielinen raamattu olisi mitään jumalan sanaa. Eikö niin?
Ei pienet käännösvirheet sitä estä, että Raamattu voi puhutella ihmisiä. Täydellistä käännöstä ei ole olemassa ja toisaalta alkukielisestä tekstistäkään ei voida joka pilkkua tietää ihan varmaksi, miten se on aluksi ollut.
Ehkä voidaan sanoa, että Raamattu on kuin mosaiikki: yksittäiset palat voivat näyttää kummallisilta tai jopa karkeatekoisilta, mutta yhteensä niistä muodostuu hieno kuva. Kannattaa katsoa enemmän kokonaisuutta kuin niitä sirpaleita. - konna
puhuttelee kirjoitti:
Ei pienet käännösvirheet sitä estä, että Raamattu voi puhutella ihmisiä. Täydellistä käännöstä ei ole olemassa ja toisaalta alkukielisestä tekstistäkään ei voida joka pilkkua tietää ihan varmaksi, miten se on aluksi ollut.
Ehkä voidaan sanoa, että Raamattu on kuin mosaiikki: yksittäiset palat voivat näyttää kummallisilta tai jopa karkeatekoisilta, mutta yhteensä niistä muodostuu hieno kuva. Kannattaa katsoa enemmän kokonaisuutta kuin niitä sirpaleita.0vat sinun päässäsi, kun uskosi pannaan pieniksi palasiksi ja siitä ei jää mitään mitään jälkeä jälkipolville muisteltavaksi.
Paitsi, että esi-isä uskoi luomistaruihin, ja oli se muutenkin aika mulkku mies. - niitä jotka
konna kirjoitti:
0vat sinun päässäsi, kun uskosi pannaan pieniksi palasiksi ja siitä ei jää mitään mitään jälkeä jälkipolville muisteltavaksi.
Paitsi, että esi-isä uskoi luomistaruihin, ja oli se muutenkin aika mulkku mies.En ymmärrä niitä, jotka haukkuvat ja mollaavat toisia näiden näkemysten vuoksi. Ei siitä synny mitään järkevää keskustelua. Keskustelun kannalta olisi paljon rakentavampaa esittää argumentteja oman näkemyksen perusteluksi kuin myrkyttäää ilmapiiri toisten mollaamisella. Toisten haukkuminen osoittaa vain käytöstapojen puutetta. Mutta onko niin, että sinulla ei tosiaan ole mitään muuta sanottavaa kuin tuon yllä mainittu?
- konna
niitä jotka kirjoitti:
En ymmärrä niitä, jotka haukkuvat ja mollaavat toisia näiden näkemysten vuoksi. Ei siitä synny mitään järkevää keskustelua. Keskustelun kannalta olisi paljon rakentavampaa esittää argumentteja oman näkemyksen perusteluksi kuin myrkyttäää ilmapiiri toisten mollaamisella. Toisten haukkuminen osoittaa vain käytöstapojen puutetta. Mutta onko niin, että sinulla ei tosiaan ole mitään muuta sanottavaa kuin tuon yllä mainittu?
jaksaa pitää raamatun tapaista kirjaa elämänsä ohjekirjana, niin eipä siihen mitään muuta voi sanoa kuin mitä olen sanonut.
Mitään raamatun ulkopuolista totuutta kun ei kuitenkaan saa läpi, joten loppujen lopuksi, on se ja sama mitä minä sanon.
"Keskustelu" on kuitenkin päättynyt jo ennen kuin se on edes alkanut. - konna
juhani1965 kirjoitti:
Molempiin kirjoituksiin voi uskoa. On osattava tulkita kirjoituksia.
Uusi Testamentti kuvaa Kristinuskon syntyä,leviämistä ja oppia. Vanhassa Testamentissa on kuvattu paljon Juutalaisten historiaa. Mutta siellä toimii myös sama Jumala johon Kristityt uskovat."Mutta siellä toimii myös sama Jumala johon Kristityt uskovat."
Haluatko ihan oikeasti uskoa VT:n jumalaan?
Ja nyt minä haluan, että sinä ihan oikeasti istut aloillesi ja mietit hetken, ennen kuin vastaat:D - Verilentää
Hemmo kirjoitti:
On se hyvä, että raamattu ei ole turhan tarkka, vaan sisältää paljon tulkintavirheitä ja kulttuurisidonnaisuuksia. Siitä voi sitten jokainen päätellä oikeastaan mitä itse tahtoo, eikä kenenkään tarvitse olla ikinä väärässä. Tästä kirjasta saa loistavan ohjenuoran elämälleen, kun ei tarvitse rajoittua mihinkään sääntöihin mitä ei halua noudattaa ja jos niin haluaa, niin lopussa saa sitten kivoja palkintoja eikä mikään enää ikinä kiusaa.
Mites sitä sanottiinkaan raamatun lopussa? "Jos joku ottaa pois jotain tämän kirjan profetiaan sanoista, niin Jumala on ottava pois hänen oikeutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin. Joista tässä kirjassa on kirjoitettu."
Minä käsitän tuon edellä kirjoitetun siten, että minun on uskottava kaikki mitä raamattuun on kirjoitettu, muuten minulta menee taivas osuus.
Minun on uskottava esm se, että vanhatestamentilliseen aikaan orjan tappamien ei ollut rikos eikä Jumala sitä sellaisena nähnyt. Jos orja kuoli pahoinpitelyn seurauksena niin orjan omistajaa ei ragaistu siksi että sitä orjaa sanottiin omistajansa rahaksi. Orjalla ei ollut ihmisarvoa vaan anoastaan rahallinen arvo omistajalleen. Minun on hyväksyttävä se, että Jumala käski tappaa AI:n kaupungista kaiken elollisen siis ihmiset ja karjan vauvvasta vaariin jos en hyväksy sitä niin minulta siis menee taivas osuus.
Minun on hyväksyttävä Jumalan tahtona se, että Profeetta Eeli tappoi puukolla 400 Baalin profeettaa. Minun on hyväksyttävä se, veren vuodatus jota Israel harjoitti kohtaamiaan kansoja kohtaan erämaa vaelluksensa aikaan koska se tapahtui raamatun mukaan Jumalan tahdosta. Muuten minulta menee oikeus pyhään kaupunkiin ja elämän puuhun, ei ikuiseen elämään, joka on Jumalan palkinto siitä, että olemme ollu kilttejä.
Minun on uskottava, ettei Jumalaa ole kukaan nähnyt tai on nänyt koska raamattu puhuu sen kahdella tavoin: 70 Israelin vanhinta näkivät ilmestys vuorella Jumalan he katselivat Isreaelin Jumallaa ja söivät. Toisaalla raamattu puhuu, ettei kukaan ole Jumalaa koskaan nähnyt. Kummanko version uskoisin, että oikeuteni ikuiseen elämään säilyisi. Lisäksi Mooses puhui telttamajassa Jumalalle kasvoista kasvoihin joten Mooses näki Jumalan. Mooses myöskin tappeli Jumalan kanssa majatalossa kokonaisen yön raamatun, mukaan tiedä sitten näkikö tappeliat toisensa ja oliko Mooseksella aamulla turpa muroilla ja olko muuten murjotun näköinen tätä raamattu ei mainitse ja pystyikö Mooses yhteenkään osumaan koko yön aikana. Mutta minun on uskottava nämä jutut muuten mulla menee oikeus elämän puhun ja pyhään kaupunkiin.
Et voi syyttää minua herjauksesta tai pilkasta kaikki on kirjoitettu raamatun pohjalta.
- on..ainakin
helvetissä, josta Raamattu puhuu. Katso ja kuuntele itse!
http://video.google.com/videoplay?docid=-6590516484582845025 - Missukka
Katsoin kohdan Jeremias 19:9.
"Jerusalemin taloista ja Juudan kuninkaiden taloista tulee yhtä saastaisia kuin Tofet -- kaikista näistä taloista, joiden katoilla on poltettu suitsuketta taivaan tähdille ja vuodatettu juomauhreja vieraille jumalille.""
Niiden asukkaat ovat uppiniskaisia, he eivät ole kuunnelleet minun sanojani."
Nämä henkilöt tulevat Raamatun mukaan syömään ihmistä. He eivät kuuntele mitä Jumala profeettain kautta heille puhuu. Millä ihmeen tulkinnalla he nyt mukamas kuuntelevat sitä, että Jumala mukamas kehoittaa heitä kannibalismiin?" Minä panen kaupungin asukkaat hädässään syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he joutuvat syömään myös toinen toisensa lihaa"
Eikös tuo viittaa että tämän tekstin muskaan se sinun rakkaden jumalasi olisi siitä vastuussa?
Ja miten tämä kirja sinusta sopii lapsille? Lapsuudesta asti heille opetetaan että jumala on olemassa ja että hän rakastaa kaikkia. Sitten jos joku sattuu lukemaan vanhaa testamenttia niin taitaa olla aikamoinen shokki saada selville mitä jumala on tehnyt.
Ja en vieläkään ymmärrä kuinka aikuiset ihmiset voivat näihin satuihin uskoa. Selittäisitkö sen minulle?- Missukka
boxerblock kirjoitti:
" Minä panen kaupungin asukkaat hädässään syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he joutuvat syömään myös toinen toisensa lihaa"
Eikös tuo viittaa että tämän tekstin muskaan se sinun rakkaden jumalasi olisi siitä vastuussa?
Ja miten tämä kirja sinusta sopii lapsille? Lapsuudesta asti heille opetetaan että jumala on olemassa ja että hän rakastaa kaikkia. Sitten jos joku sattuu lukemaan vanhaa testamenttia niin taitaa olla aikamoinen shokki saada selville mitä jumala on tehnyt.
Ja en vieläkään ymmärrä kuinka aikuiset ihmiset voivat näihin satuihin uskoa. Selittäisitkö sen minulle?Mistä päättelet, että lapset lukevat Raamattua? Heille on pyhäkoulut ja Lasten Raamattu-kirja, joissa Raamatun kertomuksia kerrotaan heille sopivalla tavalla.
"Eikös tuo viittaa että tämän tekstin mukaan se sinun rakkauden jumalasi olisi siitä vastuussa?
Amorko. Antaessaan ihmisille vapaan tahdon tavallaan kyllä.
"en vieläkään ymmärrä kuinka aikuiset ihmiset voivat näihin satuihin uskoa. Selittäisitkö sen minulle?"
Viittaat ilmeisesti Raamatun kertomuksiin. Kaikkea ei voi ymmärtää, jos ei ole ollut kokijan "boxereissa".
*virnuilee* Missukka kirjoitti:
Mistä päättelet, että lapset lukevat Raamattua? Heille on pyhäkoulut ja Lasten Raamattu-kirja, joissa Raamatun kertomuksia kerrotaan heille sopivalla tavalla.
"Eikös tuo viittaa että tämän tekstin mukaan se sinun rakkauden jumalasi olisi siitä vastuussa?
Amorko. Antaessaan ihmisille vapaan tahdon tavallaan kyllä.
"en vieläkään ymmärrä kuinka aikuiset ihmiset voivat näihin satuihin uskoa. Selittäisitkö sen minulle?"
Viittaat ilmeisesti Raamatun kertomuksiin. Kaikkea ei voi ymmärtää, jos ei ole ollut kokijan "boxereissa".
*virnuilee*"Mistä päättelet, että lapset lukevat Raamattua? Heille on pyhäkoulut ja Lasten Raamattu-kirja, joissa Raamatun kertomuksia kerrotaan heille sopivalla tavalla."
Miksi heille pitäisi mitään uskonnosta opettaa? Mikseivät lapset saisi olla erossa uskonnosta, politiikasta ja muista aikuisikään saakka? Sitten ihmiset voisivat tehdä valistuneen ja järkevän päätöksen siitä mihin he uskovat jos johonkin haluavat uskoa.
"Antaessaan ihmisille vapaan tahdon tavallaan kyllä."
Niin, eihän se sinun jumalasi olisi vastuussa mistään pahasta jos hän nyt sattuisi olemaan oikea.
"Viittaat ilmeisesti Raamatun kertomuksiin. Kaikkea ei voi ymmärtää, jos ei ole ollut kokijan "boxereissa"."
Paremminkin pitäisi sanoa ettei niitä kertomuksia voi ymmärtää kun ei ole ollut niitten sepittäneiden pronssi-kautisten ihmisten pään sisässä.
Ja boxer ei viittaa vaatetukseen, yritäpäs uudestaan...- Missukka
boxerblock kirjoitti:
"Mistä päättelet, että lapset lukevat Raamattua? Heille on pyhäkoulut ja Lasten Raamattu-kirja, joissa Raamatun kertomuksia kerrotaan heille sopivalla tavalla."
Miksi heille pitäisi mitään uskonnosta opettaa? Mikseivät lapset saisi olla erossa uskonnosta, politiikasta ja muista aikuisikään saakka? Sitten ihmiset voisivat tehdä valistuneen ja järkevän päätöksen siitä mihin he uskovat jos johonkin haluavat uskoa.
Niin, eihän se sinun jumalasi olisi vastuussa mistään pahasta jos hän nyt sattuisi olemaan oikea.
"Viittaat ilmeisesti Raamatun kertomuksiin. Kaikkea ei voi ymmärtää, jos ei ole ollut kokijan "boxereissa"."
Paremminkin pitäisi sanoa ettei niitä kertomuksia voi ymmärtää kun ei ole ollut niitten sepittäneiden pronssi-kautisten ihmisten pään sisässä.
Ja boxer ei viittaa vaatetukseen, yritäpäs uudestaan..."Miksi heille pitäisi mitään uskonnosta opettaa?"
Miksi uskovaisten vanhempien lapsille ei saisi mitään uskonnosta opettaa?
Itse et usko ja pyydät ettei saisi opettaa. Sama tarve siis.
Halusit tai et, uskonto on iso osa kulttuuria.
"Mikseivät lapset saisi olla erossa uskonnosta, politiikasta ja muista aikuisikään saakka?"
Mitenkähän sen uskonto vs. elämänkatsomustieto kouluopetuksen kanssa nykyään on, en tiedä.
"Sitten ihmiset voisivat tehdä valistuneen ja järkevän päätöksen siitä mihin he uskovat jos johonkin haluavat uskoa."
Tätäkö ei nykyään tapahdu? Taitaa tapahtua, molempiin suuntiin.
"Niin, eihän se sinun jumalasi olisi vastuussa mistään pahasta jos hän nyt sattuisi olemaan oikea."
Mun näkökulmastani ateisti ei ymmärrä vapauden ja rakkauden suhdetta jotenkin. Onko vapauden, jossa on selkeät rajat, antaminen rakkautta vai ei. Onko pakottaminen/omistaminen/määrääminen rakkautta vai ei.
"Ja boxer ei viittaa vaatetukseen, yritäpäs uudestaan..."
Kai nyrkkeilijä ja jotain autoihin viittaavaa myös. En avannut sitä linkkiä, jonka kerran lähetit tänne. - Kössönöm
Missukka kirjoitti:
"Miksi heille pitäisi mitään uskonnosta opettaa?"
Miksi uskovaisten vanhempien lapsille ei saisi mitään uskonnosta opettaa?
Itse et usko ja pyydät ettei saisi opettaa. Sama tarve siis.
Halusit tai et, uskonto on iso osa kulttuuria.
"Mikseivät lapset saisi olla erossa uskonnosta, politiikasta ja muista aikuisikään saakka?"
Mitenkähän sen uskonto vs. elämänkatsomustieto kouluopetuksen kanssa nykyään on, en tiedä.
"Sitten ihmiset voisivat tehdä valistuneen ja järkevän päätöksen siitä mihin he uskovat jos johonkin haluavat uskoa."
Tätäkö ei nykyään tapahdu? Taitaa tapahtua, molempiin suuntiin.
"Niin, eihän se sinun jumalasi olisi vastuussa mistään pahasta jos hän nyt sattuisi olemaan oikea."
Mun näkökulmastani ateisti ei ymmärrä vapauden ja rakkauden suhdetta jotenkin. Onko vapauden, jossa on selkeät rajat, antaminen rakkautta vai ei. Onko pakottaminen/omistaminen/määrääminen rakkautta vai ei.
"Ja boxer ei viittaa vaatetukseen, yritäpäs uudestaan..."
Kai nyrkkeilijä ja jotain autoihin viittaavaa myös. En avannut sitä linkkiä, jonka kerran lähetit tänne.niitä uskonsatujanne kotona, miksi yhteiskunnan se pitäisi teidän puolestanne tehdä?
Elämänkatsomustieto koulussa ei ole vs. uskonto. Päinvastoin se on aine, jota soisi kaikkien opiskelevan.
"Elämänkatsomustieto oppiaineena on perustaltaan monitieteinen. Filosofian ohella se hyödyntää niin ihmis-, yhteiskunta- kuin kulttuuritieteitäkin. Elämänkatsomustiedon opetuksessa ihmisiä pidetään luonnollisina, tajunnallisina ja kulttuurisina toimijoina, jotka luovat ja uusintavat merkityksiä keskinäisessä kanssakäymisessään. Inhimilliset katsomukset ja käytännöt nähdään yksilöiden, yhteisöjen ja traditioiden vuorovaikutuksen tuloksena syntyneinä. Elämänkatsomustiedon opetus rakentuu ihmiskäsitykselle, joka korostaa ihmisten mahdollisuutta elää vapaina ja keskenään tasavertaisina, aktiivisina ja tavoitteellisina.
Oppiaineen opetuksessa painotetaan ihmisten kykyä tutkia maailmaansa ja laajentaa sitä koskevaa tietämystään sekä yhteisellä toiminnallaan tietoisesti ohjata elämäänsä. Näistä lähtökohdista oppiaine tukee opiskelijoiden elämänkatsomuksen ja identiteetin muotoutumista sekä heidän yhteisöllisten hyvän elämän ihanteidensa ja käytäntöjensä hahmottumista. Elämänkatsomustieto kartuttaa pohdiskelevasti ja keskustellen opiskelijoiden kulttuurista ja katsomuksellista yleissivistystä, toiminnallista arviointikykyä ja tilannetajua, eettisiä valmiuksia ja suvaitsevaisuutta sekä keskustelun, kuuntelun ja itseilmaisun taitoja. Katsomuksellisen arviointikyvyn kehittyminen on avain hyvään elämään sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti."
http://www.et-opetus.fi/
http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/et.html
- RaamatunLukenut-10x
Et ymmärrä Raamatun (VT)kokonaisuutta, siis mikä on Jumalan tahtoa ja mikä ei, siinä on tässäkin kyse.
Jumalan tahto ei ollut mikään paha tai vääryys, se oli kansan oma valinta ja seuraukset olivat sen mukaiset.....kansa kärsi aina kuin sortui Jumalan tahtoa vastaan.- Aikuisenlogiikka
Huomaa ettei raamatun lukenut ole lukenut raamattuaan!
- Aikuisenlogiikka
Miksi minun olisi rakastettava tälläistä tosi hirviötä kuin Jumalan kerrotaan raamatussa olevan, minähän olisin ihan samanlainen hirviö kuin Jumala itse. Kaikki se verenvuodatus ja sota jonka Israel paimentolaisuutensa aikana harjoitti pakana kansojen keskuudessa on raamatun mukaan Jumalan käskystä toteudettu. Jos rakastaisin tälläistä Jumalaa niin minähän olisin yhtä hirviö kuin konsanaan raamatun Jumala on. Jumalan sanotaan lisäksi kiduttavan ihmisiä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa. Miksi rakastaisin tälläistä Jumalaa. Kyllä minä haluan olla moraaliltani ihminen en Jumala ja ennen hyväksyä ne lait ,jotka me olemme ihmiset turvaksemme kehitelleet.
Taidan kääntyä tässä asiassa Kommunistiksi heillä ei ole Jumalaa ja he ovat siksi parempia ihmisiä kuin me ns kristityt jotka, rakastamme tälläistä hirviötä, kuin raamatun Jumala on. Oikea Kommunisti pitää uskoa mielisairautena ja juuri sitä se on. Onko meidät aivopesty aikojen saatossa ja peloteltu niin perusteellisesti, että tälläinen oppi on jo evoluutio tasolla tullut osaksi ihmistä?
Niinpä niin; "Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa jne" Varmasti pelkää häntä se joka uskoo hänestä sen minkä raamattu hänestä puhuu. Mutta jos rakastaisin häntä, niin minä hyväksyisin ne hirmu teot, joita hän tekee. Me Kristityt me ollaan säälittäviä ja uskon hurahtaneet meistä on mielisairaita, tai sitten meistä on tehty mielisairaita!- RAMBA
Raamattu nostaa esille kaikki mahdolliset julmuudet ja vääryydet koska niiden unohtaminen vasta vaarallista onkin. Ongelmien esiintuonti on tärkeää. Jumala surmasi Toisen maailmansodan loppuvaiheissa valtavan määrän naisia ja lapsia vain reilut 70 vuotta sitten. Joten miksi VT:n kertomuksia täytyisi pitää vanhentuneina?
Tässä Ilta Sanomien kirjoitus ihmissyönnistä:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001065445.html
- Anonyymi
Vanha testamentti ei ole moraalikirja vaan historiankirja. Se kertoo ihmiskunnan ja etenkin Israelin kansan historian. Vanhassa testamentissa tapahtuu hirveitä asioita, eikä niiden perässä lue joka kohdassa että "tämä on väärin". Eihän esim natsisaksasta kertoviin historiankirjoihinkaan ole joka lauseen loppuun lisätty "tämä on väärin ja Hitler on hirviö". Vanha testamentti yksinkertaisesti vaan kertoo mitä tapahtui, eikä kommentoi sitä onko joku oikein vai väärin. Tuolla logiikalla Raamatulla voisi perustella ihmissyöntiä, moniavioisuutta, insestiä ,kännäämistä ja orjien pitämistä. Mutta jos jatkaa lukemista, huomaa kyllä aika pian ettei Jumala todellakaan ole tästä mielissään. Vanhan testamentin henkilöitä ei muutenkaan kannata pitää hyvinä esimerkkeinä, koska lähes jokainen heistä lankeaa jossain vaiheessa pahuuteen. Jeesus on ainoa jonka esimerkkiä kannattaa seurata.
Koko vanha testamentti on oikeastaan aika traaginen, järkyttävä ja surullinen kertomus siitä, kuinka Israelin kansa kerta toisensa jälkeen kääntää selkänsä Jumalalle ja palaa tekemään näitä hirveyksiä. Jumala suree ihmisen pahuutta ja sydämen kylmyyttä ja jopa katuu tehneensä ihmisen. Jumala kuitenkin antaa aina uuden mahdollisuuden kääntyä pahoista teoista, mutta lopputulos on aina sama. Ihminen palaa näihin hirveyksiin. Jotkut ihmettelevät miksi vanhan testamentin Jumala on niin ankara, mutta jos katsoo tuota meininkiä ihmissyönteineen jne, niin se ei ole mikään ihme. Lopulta Jumalakin saa tarpeekseen ja Israelin kansa menettää maansa. Jumala kuitenkin lupaa leppyä ja jonain päivänä pelastaa Israelin kansan, ja koko ihmiskunnan.
Uusi testamentti kertoo tästä pelastuksesta, eli Jeesuksesta. Uusi testamentti on sitten enemmän moraalikirja. Ja kukaan itselleen rehellinen ei voi sanoa että Jeesuksen opetuksen mukaan eläminen olisi huono asia. Jeesus opettaa nimenomaan lähimmäisten rakastamista ja itsekkyyden unohtamista. Köyhien auttamista, parannuksen tekemistä. Edes ateisti ei voi väittää että siinä olisi jotain pahaa. Jos eläisimme kaikki Jeesuksen opetusten mukaan, maailma olisi todellakin parempi paikka.
Jos oikeasti haluaa tietää mistä vanhassa testamentissa on kyse, mutta ei jaksa lukea sitä kokonaan, niin kannattaa katsoa YouTubesta "The Bible project".
Jos taas ei aio lukea koko kirjaa eikä perehtyä muutenkaan vaan poimii pari lausetta sieltä täältä irrottaen ne kokonaisuudesta, silloin ei kannata puhua aineesta josta ei tiedä tarpeeksi.
Monet myös ihmettelevät aina, miten hyvä Jumala voi sallia kärsimystä. Jos kuitenkin pysähtyy miettimään sitä, että ihminen itse sen kärsimyksen aiheuttaa pahoilla teoillaan, eikä ihminen halua olla missään tekemisissä Jumalan kanssa, eikä halua Jumalan apua, niin mitä Jumalan pitäisi tehdä? Pitäisikö Jumalan pakottaa ihminen pyytämään apua ja palvomaan itseään? Ihmisellä on vapaa tahto valita. Lisäksi jos Jumala hylkäsi maailman kokonaan, ei maailmassa olisi mitään hyvää. Maailmasta tulisi helvetti, koska kaikki hyvä tulee Jumalasta.
Voidaan myös miettiä Helvettiä. Mikä on helvetti? Käytännössä helvetin pahin asia on ikuinen ero Jumalasta. Ja jos Jumala on kaiken hyvän lähde, eikä maailmassa ole mitään hyvää ilman Jumalaa, niin silloin myös helvetti on täynnä pahuutta. Ja jos ihminen ei halua olla missään tekemisissä Jumalan kanssa, niin silloinhan Helvetti on nimenomaan se mitä ihminen haluaa. Kuten sanottu, Jumala haluaa tarjota meille iankaikkisen elämän hänen luonaan, koska rakastaa meitä, mutta Jumala ei pakota ketään. Jeesus on ainoa tie tähän iankaikkiseen elämään, ja syntien anteeksiantoon. Mutta jos emme kadu ja käänny pois pahoista teoistamme, vaan jatkamme itsekästä, syntistä elämäämme, silloin olemme valintamme tehneet ja myös tuomio on sen mukainen. Kääntykää Jeesuksen puoleen nyt kun se on vielä mahdollista.- Anonyymi
Mitä tuollainen skeida tekee ateismi -palstalla?
- Anonyymi
Toki tiedämme valitettavasti Raamatun perusteella että ihminen tulee hylkäämään Jumalan aina vaan uudelleen, hyläten samalla pelastuksen Jeesuksen kautta. Ihmiset elävät itselleen, pilkkaavat Jeesusta ja hänen seuraajiaan, kyselevät miksei Jeesus ole tullut takaisin jos hän on todellinen. Raamattu varoittaa tästä:
”Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan ja sanovat: ´Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki pysynyt niin kuin se on ollut luomakunnan alusta`.”
Jeesuksen puheet ovat myös täynnä vertauksia siitä, kuinka moni luopuu uskostaan kun hänen tulonsa viipyykin kauemmin mitä nämä olivat odottaneet.
Jos asia kiinnostaa, Raamattu on täynnä profetioita maailman loppuajoista, ja monet niistä ovat jo toteutuneet. Raamattu sanoo että tulee sotaa, kristittyjä vainotaan, pahuus lisääntyy, tulee luonnonmullistuksia ja nälänhätää: kaikkea tätä on jo nyt. Evankeliumi julistetaan kaikkialla maailmaan, ja sitten tulee loppu. Kuinka lähellä olemmekaan? Eletään aikaa jossa suurin osa on jo kuullut Jeesuksesta, mutta hylänneet hänet. Tämän jälkeen tulee antikristuksen valtakausi: antikristus on väärä messias, joka tuo näennäisen rauhan ja yhtenäisyyden maailmaan, ja eksyttää ihmiset pois pelastuksesta. Antikristus ylentää itsensä Jumalaksi. Monet tulevat lankeamaan tähän ansaan. Koska sekä juutalaiset että muslimit edelleen odottavat messiasta, heidän on helppo uskoa että antikristus on tämä odotettu pelastaja. Myös ne jotka eivät usko mihinkään jumalaan, uskovat mielellään tähän väärään messiaaseen koska se ei vaadi heiltä syntien katumusta tai itsekkään elämän hylkäämistä, vaan ihmiset voivat elää miten tahtovat. Myös monet kristityt luopuvat uskostaan, ja lähtevät seuraamaan tätä hirviötä.
Ilmestyskirja on sen verran haastava tulkita, että monet asiat ovat vielä epäselviä, kuten se että tapahtuuko uskovien tempaus tätä 7 vuotista antikristuksen aikakautta ennen vai sen jälkeen. Raamatussa todetaan että jotkut profetiat ymmärretään vasta lopun aikoina. Raamattu ei todellakaan ole mikään tylsä kirja.
Varmaa on kuitenkin se, että tämän jälkeen Jeesus palaa takaisin pelastamaan omansa tästä suuresta ahdistuksen ja vainojen ajasta, ja tuhoaa antikristuksen. Sen jälkeen saatana sidotaan ja Jeesus hallitsee maan päällä 1000 vuotta. Tämän jälkeen Saatana päästetään vapaaksi ja eksyttää jälleen monet ihmiset. Valitettavasti tämä teema jatkuu läpi Raamatun, ihminen palaa aina takaisin pahuuteen. Lopussa on kuitenkin tuomio, ja ihminen joutuu vastaamaan Jumalalle kaikista pahoista teoistaan. Siinä vaiheessa on liian myöhäistä katua.
Moni kuvittelee olevansa hyvä ihminen kun ei ole esim tappanut tai lyönyt ketään, tai varastanut. Mutta oletko oikeasti hyvä ihminen? Joillain ihmisillä ei ole kotia, monilla on useampi koti. Toisilla ei ole rahaa ruokaan, joillain on niin paljon että eivät tiedä mihin sen tuhlaisivat. Monet eivät lahjoita, koska heidän mielestään köyhyys on köyhän oma vika, ja rikas on rahansa ansainnut. Onko mielestäsi 1000e lomamatka tärkeämpi kuin toisen ihmisen ruoka? Laitatko aina oman etusi toisen edelle?
Minä ainakin myönnän etten ole hyvä ihminen eikä minulla ole varaa tuomita ketään. Olen liian itsekeskeinen. Minulla on paljon parantamisen varaa, ja ansaitsisin ikuisen tuomion. Minä ainakin tarvitsen pelastusta, ja Jumalan apua päästäkseni itsekkyydestäni. Hyvä ihminen on sellainen joka rakastaa toista niin paljon että uhraa itsensä toisen puolesta. Niinkuin Jeesus uhrasi itsensä maailman puolesta.
»Kuka sitten voi pelastua?»
Jeesus katsoi heihin ja sanoi: »Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on kaikki mahdollista.»
Tässä vielä mielenkiintoinen video siitä mitä tulee tapahtumaan ja tähän saa myös suomenkieliset tekstitykset 😊
https://youtu.be/K7Zi7ypRRRE
Suosittelen katsomaan avoimin mielin. - Anonyymi
> Siis, raamatussa kehoitetaan/käsketään
Ei noissa kohdissa kehoiteta tai käsketä kannibalismiin. Niissä kerrotaan, että ihmiset joutuvat tilanteeseen, jossa he tulevat niin tekemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421850
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir280977- 35838
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.78797Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31729Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta10692Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44671Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48656- 43630
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos55626