Hyvät herrat, kauniit naiset...

Myy12

Osaatteko kukaan kertoa kenen runo tai ainakin miten tää kokonaisuudessa menee. Runo menee jotenki näin:

Hyvät herrat, kauniit naiset
kyyneliin mä täältä lähden
itken niin kuin syksyn ilta
peittyessä pohjantähden
rakastan mä raivoon saakka...

elon joka ilmausta
maata sydän sykkivätä
rakastajan lailla eroan
kerran elämästä tästä
ikihyvästit kun heitän
vielä nautin elämästä...

Eli tietääkö kukaan tätä runoa?

4

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mysteriet

      Runo; Elämän Koreus, teoksesta; Elämäen koreus

      Runo on pitkä - 19 säkeistöä, joten en nyt kopsaa sitä tähän.

      Mutta kirjastosta varmasti löytänet noilla hakusanolla =)

      • Mys ejk

        Siis teoksen ja runon nimi on sama; Elämän koreus...


    • scarabaeus

      ELÄMÄN KOREUS


      Kiinni riipun elämässä
      kaikin vaistoin, kaikin taistoin,
      vaikka kaikki tuskat tunsin,
      vaikka kaikki maljat maistoin.

      Tartun elon sorjan tukkaan,
      pidän kiinni enkä päästä,
      sääli muita en, en itse
      myöskään itseäin mä säästä.

      Kiitän joka tuokiosta,
      kiitän Sallimusta syvää,
      minkä elää vielä salli,
      minkä antoi pahaa, hyvää.

      Teen sen itsetietoisesti:
      rikon taikka kärsin,--kestän,
      noin ma pelon peikot torjun,
      noin ma kuolon kauhut estän.

      Tiedän, että sorrun, sentään--
      taikka kenties juuri siksi--
      elän suurta sunnuntaita,
      tunnen kaikki kaunihiksi.

      Kenties juuri siksi mulle
      taivaan tuliruskot palaa,
      etten eespäin enää toivo,
      etten taapäin enää halaa.

      Tässä seison enkä taida
      muuta: tällaiseksi loi mun
      aika, ijäisyys ja luonto suuri,
      joka elää soi mun.

      Pyydä anteheks en mitään,
      mitään en ma anteeks anna,
      olen niinkuin luonto itse,
      joka lausuu: kärsi, kanna!

      Harmetkohot hapset, menköön
      selkä poikki taakan alla,
      sentään elämää ma laulan,
      kiitän mieliä kirkkahalla.

      Hyvät herrat, kauniit naiset,
      kyynelin ma täältä lähden,
      itken niinkuin syksy-ilta
      peittyessä pohjantähden.

      Rakastan ma raivoon saakka
      tähteäni omaa tätä,
      elon joka ilmausta,
      maata sydän-sykkivätä.

      Rakastajan lailla eroon
      kerran elämästä tästä:
      ikihyvästit kun heitän,
      vielä nautin elämästä.

      Pyhä, suuri Tuntematon,
      turhaan mulle huntus nostat,
      tiedän, että kuolen silloin,
      koska näkös mulle kostat.

      Siksi painan silmät kiinni,
      umpiluomin uskon sinuun,
      rinnoillesi pääni painan,
      tunnen, että uskot minuun.

      Ah, te kuolevaiset! Kuulkaa,
      nähkää onnellista kahta,
      jotka punapursin soutaa,
      joutaa pitkin Lemmenlahta!

      Kukat tuoksuu tuhtopuulla,
      tähkät täyteläiset häilyy,
      riemut rypäleinä tiukkuu,
      päivä alla, päällä päilyy.

      Miks en laulais, laikahtaisi,
      koska sopii sorja raiku
      siihen, mist' on miesten retki,
      missä naisten naurun kaiku?

      Rakas, pyhä, suuri Luonto,
      sulle soitan, sormet liitän,
      lumosit mun lasna kerran,
      siitä miesnä nyt sun kiitän.

      Sulle uskoton en olla
      taida enkä tahdo,--helmaas
      suutelen ja kuolen, vaivun
      valheesees ja kuvitelmaas.


      Eino Leino

    • Kiitos

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe