kuin artigasissa ulkomaalaista verta?
Olis meinaan tilaisuus nostaa vähä ulkolaisten arvostusta suomalaisten silmissä.
Onks kenessäkään muussa palstalaisessa
70
1916
Vastaukset
- cookos
kaukaista sellaista.
Mun lapset on kyllä puoliks virolaisia.
- njhlkjf
Älä kutsu eestiläisiä virolaisiksi, koska virolainen on venäläisten antama nimitys ja siten loukkaava.
njhlkjf kirjoitti:
Älä kutsu eestiläisiä virolaisiksi, koska virolainen on venäläisten antama nimitys ja siten loukkaava.
Ei pidä paikkaansa. Pieni laina asiasta. Laita oma linkkisi, jos haluat kumota seuraavan:
Nimitykset Viro ja Eesti
Eesti on Viron vironkielinen nimi. Nimi esiintyy jo roomalaisen Tacituksen Germania-teoksessa aesti-kansan nimessä. Useimmat tutkijat kuitenkin otaksuvat, että rautakautinen nimitys aesti viittasi Itämeren kaakkoisrannikon (Liettua ja Kaliningradin alue) balttilaista kieltä puhuvaan väestöön eikä varsinaisiin virolaisten esivanhempiin. Keskiajalle tultaessa nimi oli kuitenkin "vaeltanut" pohjoiseen, sillä 1200-luvun skandinaavisissa lähteissä Estland- tai Ehstland-nimeä käytetään Virosta. Yleisesti Viroa kuitenkin kutsuttiin keskiajalla ja uuden ajan alussa Liivinmaaksi. Virolaiset itse käyttivät itsestään nimeä maarahvas ja kielestään nimeä maakeel. Historiallinen nimi "Eesti" tuli käyttöön vasta 1700-luvulla ja kirjakieleen 1800-luvun puolessavälissä. Suomessa Viroa kutsuttiin Eestiksi varsinkin 1920- ja 1930-luvulla heimoaktivistien keskuudessa ja neuvostovallan aikana vasemmistossa. Suomeen vakiintunut sovinnaisnimi on kuitenkin Viro. Muun muassa Viron edesmennyt entinen presidentti, kielentutkija Lennart Meri ja Kielitoimisto suosittavat suomeen vakiintuneen Viro-nimen käyttöä.[1][2][3]
Viro-nimitys on tullut suomen kieleen Koillis-Viron historiallisesta Virun maakunnasta, mistä pidettiin vanhastaan yhteyksiä Suomenlahden pohjoispuolelle, mm. Virolahdelle. Virun alueella on kaksi nykymaakuntaa: Länsi-Viru ja Itä-Viru (Lääne-Viru ja Ida-Viru). Samalla tavalla maakuntien nimistä ovat peräisin suomenkieliset maannimet Ruotsi (ruots. Sverige) Roslagenista ja Saksa (saks. Deutschland) Saksista. Myös Suomi tarkoitti alun perin vain Varsinais-Suomea.Ratikkakuski kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Pieni laina asiasta. Laita oma linkkisi, jos haluat kumota seuraavan:
Nimitykset Viro ja Eesti
Eesti on Viron vironkielinen nimi. Nimi esiintyy jo roomalaisen Tacituksen Germania-teoksessa aesti-kansan nimessä. Useimmat tutkijat kuitenkin otaksuvat, että rautakautinen nimitys aesti viittasi Itämeren kaakkoisrannikon (Liettua ja Kaliningradin alue) balttilaista kieltä puhuvaan väestöön eikä varsinaisiin virolaisten esivanhempiin. Keskiajalle tultaessa nimi oli kuitenkin "vaeltanut" pohjoiseen, sillä 1200-luvun skandinaavisissa lähteissä Estland- tai Ehstland-nimeä käytetään Virosta. Yleisesti Viroa kuitenkin kutsuttiin keskiajalla ja uuden ajan alussa Liivinmaaksi. Virolaiset itse käyttivät itsestään nimeä maarahvas ja kielestään nimeä maakeel. Historiallinen nimi "Eesti" tuli käyttöön vasta 1700-luvulla ja kirjakieleen 1800-luvun puolessavälissä. Suomessa Viroa kutsuttiin Eestiksi varsinkin 1920- ja 1930-luvulla heimoaktivistien keskuudessa ja neuvostovallan aikana vasemmistossa. Suomeen vakiintunut sovinnaisnimi on kuitenkin Viro. Muun muassa Viron edesmennyt entinen presidentti, kielentutkija Lennart Meri ja Kielitoimisto suosittavat suomeen vakiintuneen Viro-nimen käyttöä.[1][2][3]
Viro-nimitys on tullut suomen kieleen Koillis-Viron historiallisesta Virun maakunnasta, mistä pidettiin vanhastaan yhteyksiä Suomenlahden pohjoispuolelle, mm. Virolahdelle. Virun alueella on kaksi nykymaakuntaa: Länsi-Viru ja Itä-Viru (Lääne-Viru ja Ida-Viru). Samalla tavalla maakuntien nimistä ovat peräisin suomenkieliset maannimet Ruotsi (ruots. Sverige) Roslagenista ja Saksa (saks. Deutschland) Saksista. Myös Suomi tarkoitti alun perin vain Varsinais-Suomea.Eesti on Eesti, mut antaa porojen kutsua vaan Viroksi, ei se heidän kansallista itsetuntoaan laske.
Jotta, olen osittain samaa mieltä tuon toisen kirjoittajan kanssa.- njhlkjf
Ratikkakuski kirjoitti:
Nimitykset Viro ja Eesti
Viro-nimitys on tullut suomen kieleen Koillis-Viron historiallisesta Virun maakunnasta, mistä pidettiin vanhastaan yhteyksiä Suomenlahden pohjoispuolelle, mm. Virolahdelle. Virun alueella on kaksi nykymaakuntaa: Länsi-Viru ja Itä-Viru (Lääne-Viru ja Ida-Viru). Samalla tavalla maakuntien nimistä ovat peräisin suomenkieliset maannimet Ruotsi (ruots. Sverige) Roslagenista ja Saksa (saks. Deutschland) Saksista. Myös Suomi tarkoitti alun perin vain Varsinais-Suomea.ja sisäistetty. Kiitos vaivannäöstä.
- njhlkjf
relaxed_eyes kirjoitti:
Eesti on Eesti, mut antaa porojen kutsua vaan Viroksi, ei se heidän kansallista itsetuntoaan laske.
Jotta, olen osittain samaa mieltä tuon toisen kirjoittajan kanssa.Ovat eestiläiset niin sanoneet, mutta enhän mä itse niiden nimitysten historiaa niin hyvin tunne...
relaxed_eyes kirjoitti:
Eesti on Eesti, mut antaa porojen kutsua vaan Viroksi, ei se heidän kansallista itsetuntoaan laske.
Jotta, olen osittain samaa mieltä tuon toisen kirjoittajan kanssa.Samalla logiikalla mitään muitakaan maiden, kaupunkien tai muiden paikkojen nimiä ei saisi suomentaa. Olen toki tietoinen, että osa ihmisistä lataa nimiin historian painolaistia. Osin oikeutetusti, osin ei.
njhlkjf kirjoitti:
Kiitti kun tulit neuvomaan. xD
Ratikka sano tuolla jo lähes kaiken sen minkä mäkin olisin sanonu joten passaan tämän keskustelun.Ratikkakuski kirjoitti:
Samalla logiikalla mitään muitakaan maiden, kaupunkien tai muiden paikkojen nimiä ei saisi suomentaa. Olen toki tietoinen, että osa ihmisistä lataa nimiin historian painolaistia. Osin oikeutetusti, osin ei.
etymonologinen sanakirja on sitä mieltä, että Viro saanut nimensä Koillis-Viron Virumaasta.
Mahdollisuksia myös sanista Viren, Virken, Virsjön ym.
Rinnastettu myös vironkielen sanoihin viru tai viro sanoihin, mitkä tarkoittaa tuulenviterrä.
Nykyään myös mahdollista, että miestä tarkoittava germaaninen tai balttialainen sana on lähtökohtana.
Mahdollisesti venäläiset ovat sanoneet Eestiä Viroksi ja sen vuoksi katsovat sitä loukkaukseksi.- njhlkjf
NtiBebs kirjoitti:
Kiitti kun tulit neuvomaan. xD
Ratikka sano tuolla jo lähes kaiken sen minkä mäkin olisin sanonu joten passaan tämän keskustelun.ettet kutsu niitä varsinaissuomalaisiksi.
- Viro...
njhlkjf kirjoitti:
ja viroksi Eesti.
Se on toissijaista mistä nimi tulee, suomeksi oikeimmat ilmaisut ovat Viro ja viro. Sitäpaitsi olet väärässä tuon etymologiasi kanssa.
Terveisin,
asiaan perehtynyt. - sitten myös
relaxed_eyes kirjoitti:
Jotta, olen osittain samaa mieltä tuon toisen kirjoittajan kanssa.heidän nimityksiään? Kun raukat ruukaavat kutsua meitä suomalaisia nimityksellä "suomalaiset" ja ruotsalaisia sanalla "rootslased", vaíkka tulisi sanoa, että Suomi, suomalaiset, Sverige ja svenska.
Miten muuten Venäjää sitten pitää kutsua? Rossija? sitten myös kirjoitti:
heidän nimityksiään? Kun raukat ruukaavat kutsua meitä suomalaisia nimityksellä "suomalaiset" ja ruotsalaisia sanalla "rootslased", vaíkka tulisi sanoa, että Suomi, suomalaiset, Sverige ja svenska.
Miten muuten Venäjää sitten pitää kutsua? Rossija?se ei ollut mulle tärkeetä, eikä se ole vieläkään, eikä koskaan varmaan tule olemaankaan.
Mä vaan tykkään omata nk. turhaa tietoa.- myös omata
relaxed_eyes kirjoitti:
se ei ollut mulle tärkeetä, eikä se ole vieläkään, eikä koskaan varmaan tule olemaankaan.
Mä vaan tykkään omata nk. turhaa tietoa.väärää tietoa.
myös omata kirjoitti:
väärää tietoa.
nythän se on korjattu oikeaksi tiedoksi, eikö vaan?
(mutta kenen oikeaksi?)- suomalaisten
relaxed_eyes kirjoitti:
(mutta kenen oikeaksi?)oikeaksi. Jos nyt kerran suomen kielestä puhutaan.
Viron kieli on ihan eri juttu, ja jos joku virolainen tulee jatkossa opastamaan sinua oman äidinkielesi suhteen niin kannattaa kysäistä että millä koulutuksella ja eväillä hän niin tekee. - gek-ko
Ratikkakuski kirjoitti:
Nimitykset Viro ja Eesti
Viro-nimitys on tullut suomen kieleen Koillis-Viron historiallisesta Virun maakunnasta, mistä pidettiin vanhastaan yhteyksiä Suomenlahden pohjoispuolelle, mm. Virolahdelle. Virun alueella on kaksi nykymaakuntaa: Länsi-Viru ja Itä-Viru (Lääne-Viru ja Ida-Viru). Samalla tavalla maakuntien nimistä ovat peräisin suomenkieliset maannimet Ruotsi (ruots. Sverige) Roslagenista ja Saksa (saks. Deutschland) Saksista. Myös Suomi tarkoitti alun perin vain Varsinais-Suomea.mä olen lukenut sellasta, että suomalaiset räpiköi lahden yli ja kutsuivat koko maata Viroksi, koska tapasivat ensiksi sentapaisen paikannimen.
Kyllä mä muistan sen kirjankin, mutta eihän tässä eri mieltä ollakaan. relaxed_eyes kirjoitti:
(mutta kenen oikeaksi?)multa meni nyt vähän ohi, että mistä "tiedosta" te nyt tässä puhutte?
suomalaisten kirjoitti:
oikeaksi. Jos nyt kerran suomen kielestä puhutaan.
Viron kieli on ihan eri juttu, ja jos joku virolainen tulee jatkossa opastamaan sinua oman äidinkielesi suhteen niin kannattaa kysäistä että millä koulutuksella ja eväillä hän niin tekee.tiedosta. Nyt valmistaudun kohtaamaan Nuoren Hannibal Lecerin.
- dayum
relaxed_eyes kirjoitti:
Jotta, olen osittain samaa mieltä tuon toisen kirjoittajan kanssa.Eestiläiset pitävät enemmän siitä että heitä kutsutaan eestiläisiksi.
En ole varma mistä tuon olen saanut päähäni, mutta jostain kuitenkin. Olisiko peräti eräs eestiläinen itse niin sanonut. dayum kirjoitti:
Eestiläiset pitävät enemmän siitä että heitä kutsutaan eestiläisiksi.
En ole varma mistä tuon olen saanut päähäni, mutta jostain kuitenkin. Olisiko peräti eräs eestiläinen itse niin sanonut.tavannu yhtään virolaista ketä kiinnostais pätkääkään sanotaanko me suomalaiset niitä virolaisiksi, eestiläisiksi vai kiinalaisiksi. Olen toki aikoinaan ottanu selvää mitenkä "pitäis" sanoa ja saanu kymmeniä kertoja selkeän vastauksen; aivan sama. Mutta en mä toki koko Viron väestöä tunne. :))
- dayum
NtiBebs kirjoitti:
tavannu yhtään virolaista ketä kiinnostais pätkääkään sanotaanko me suomalaiset niitä virolaisiksi, eestiläisiksi vai kiinalaisiksi. Olen toki aikoinaan ottanu selvää mitenkä "pitäis" sanoa ja saanu kymmeniä kertoja selkeän vastauksen; aivan sama. Mutta en mä toki koko Viron väestöä tunne. :))
sen kummemmin heikäläisiä, mutta sen muistan selkeästi miten jossain joku teroitti jotta on kunnioittavampaa kutsua eestiläisiä eestiläisiksi kuin virolaisiksi, ja Viroa Eestiksi.
Ehkä osa haluaa kutsuttavan eestiläisiksi, ja osa ei nipota asiasta. - dayum
dayum kirjoitti:
sen kummemmin heikäläisiä, mutta sen muistan selkeästi miten jossain joku teroitti jotta on kunnioittavampaa kutsua eestiläisiä eestiläisiksi kuin virolaisiksi, ja Viroa Eestiksi.
Ehkä osa haluaa kutsuttavan eestiläisiksi, ja osa ei nipota asiasta.Siis en tunne ollenkaan heikäläisiä. Täsmennys. Vaikka ainakin yhden tiedänkin.
dayum kirjoitti:
Siis en tunne ollenkaan heikäläisiä. Täsmennys. Vaikka ainakin yhden tiedänkin.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000039817936
Mä en ole koskaan kuullut kenenkään virolaisen ajattelevan etten heitä kunnioita vaikka virolaisiksi sanonkin. Mä luulen, että jos ne tän keskustelun näkis niin naurais räkäsesti, suomalaiset vänkäämässä keskenään siitä mitä kuvittelee heidän ajattelevan. Mä tiedän vaan sen mitä mulle on kerrottu ja se riittää mulle, eli ne on aina olleet, on nyt ja tulee aina olemaankin mulle virolaisia. :) Heti kun mä kuulen heidän suusta olevani suomalainen enkä soomlane (tai poro) niin mä kutsun heitä eestiläisiksi.
Ugh. :D- dayum
NtiBebs kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000039817936
Mä en ole koskaan kuullut kenenkään virolaisen ajattelevan etten heitä kunnioita vaikka virolaisiksi sanonkin. Mä luulen, että jos ne tän keskustelun näkis niin naurais räkäsesti, suomalaiset vänkäämässä keskenään siitä mitä kuvittelee heidän ajattelevan. Mä tiedän vaan sen mitä mulle on kerrottu ja se riittää mulle, eli ne on aina olleet, on nyt ja tulee aina olemaankin mulle virolaisia. :) Heti kun mä kuulen heidän suusta olevani suomalainen enkä soomlane (tai poro) niin mä kutsun heitä eestiläisiksi.
Ugh. :Dettä Ugh:isi (päällikkö on puhunut) toimisi!
Mikäs juttu tuo poro on? Tuossahan oli tainu joku toinenkin viitata tuohon? dayum kirjoitti:
että Ugh:isi (päällikkö on puhunut) toimisi!
Mikäs juttu tuo poro on? Tuossahan oli tainu joku toinenkin viitata tuohon?sen KUULUIS toimia mutta kun sä olet tuollanen jäärä.
Me suomalaiset nyt vaan ollaan virolaisille poroja. Mä en tiedä onko tuossa porottelussa jokin tarina takana, ei ne ole suvainneet sivistää mua tuon nimittelyn tiimoilta. Ehkä joku muu täällä tietää tuosta enempi..
Että se siitä molemminpuolisesta kunnioituksesta. ;D- dayum
NtiBebs kirjoitti:
sen KUULUIS toimia mutta kun sä olet tuollanen jäärä.
Me suomalaiset nyt vaan ollaan virolaisille poroja. Mä en tiedä onko tuossa porottelussa jokin tarina takana, ei ne ole suvainneet sivistää mua tuon nimittelyn tiimoilta. Ehkä joku muu täällä tietää tuosta enempi..
Että se siitä molemminpuolisesta kunnioituksesta. ;Dmutta kun käskijä on epäkunnossa (sairaana et ole niin voimakas vänkäämään, niin uskalla uhmata), niin ei se toimi!!
Miksihän mulle tuli mieleen että jos joku suvaitsisi valaista meitä tuon poro-asian tiimoilta niin saisin sellaisen ahaa-elämyksen, jotta oonhan mä tuon joskus kuullut. Jotenkin alkoi nyt vaikuttaa siltä. Mutta voin vain kuvitellakin, kuten kuvittelin viime yönäkin.
Sä tietty nyökyttelet onnessasi kun sua porotellaan? dayum kirjoitti:
mutta kun käskijä on epäkunnossa (sairaana et ole niin voimakas vänkäämään, niin uskalla uhmata), niin ei se toimi!!
Miksihän mulle tuli mieleen että jos joku suvaitsisi valaista meitä tuon poro-asian tiimoilta niin saisin sellaisen ahaa-elämyksen, jotta oonhan mä tuon joskus kuullut. Jotenkin alkoi nyt vaikuttaa siltä. Mutta voin vain kuvitellakin, kuten kuvittelin viime yönäkin.
Sä tietty nyökyttelet onnessasi kun sua porotellaan?siis mä olen aina voimakas vänkäämään!
Kuvittelit TAAS jotain siveettömyyksiä, kyllä mä tiedän.
Joo, olis tosiaan kiva kuulla mikäli sen pohjalla joku tarinaturina on. Koskaan en ole kuullu, vaikka poroksi on nimitelty kerran jos toisenkin. :P Mutta pitääs kysellä...
Onnessani? Jos ja kun mua poroks erehdytään sanomaan niin alan kälkättään suomea niin kauheeseen tahtiin, ettei ne kerkiä mitään ymmärtään. Se on ihan sama mitä puhuu, niitä ärsyttää kun ne kuvittelee että puhun jotain mitä niiden pitäis ymmärtää. Hähä.NtiBebs kirjoitti:
siis mä olen aina voimakas vänkäämään!
Kuvittelit TAAS jotain siveettömyyksiä, kyllä mä tiedän.
Joo, olis tosiaan kiva kuulla mikäli sen pohjalla joku tarinaturina on. Koskaan en ole kuullu, vaikka poroksi on nimitelty kerran jos toisenkin. :P Mutta pitääs kysellä...
Onnessani? Jos ja kun mua poroks erehdytään sanomaan niin alan kälkättään suomea niin kauheeseen tahtiin, ettei ne kerkiä mitään ymmärtään. Se on ihan sama mitä puhuu, niitä ärsyttää kun ne kuvittelee että puhun jotain mitä niiden pitäis ymmärtää. Hähä.enhän mä koskaan vänkää....eeeh.
- dayum
NtiBebs kirjoitti:
enhän mä koskaan vänkää....eeeh.
Its tuu leit. Nou, nat leid, juor pöörvört. Tuu bäd vor uu. Just sanoit ennätit lipsauttaa huuliltasi, eikä sitä saa millään takaisin *tuulettaa voitonriemuisena*
Ja enkä kuvitellut. Mä uneksi. Mihin oikeastaan liittyy aika metka juttu jonka aamulla huomasin, mutta se ei varmaan sun mielestäsi ole millään tavalla metka niin en oikein tiedä pitäisikö sitä edes sinulle kertoa. - dayum
dayum kirjoitti:
Its tuu leit. Nou, nat leid, juor pöörvört. Tuu bäd vor uu. Just sanoit ennätit lipsauttaa huuliltasi, eikä sitä saa millään takaisin *tuulettaa voitonriemuisena*
Ja enkä kuvitellut. Mä uneksi. Mihin oikeastaan liittyy aika metka juttu jonka aamulla huomasin, mutta se ei varmaan sun mielestäsi ole millään tavalla metka niin en oikein tiedä pitäisikö sitä edes sinulle kertoa.kyllä huomaa alkaa olla mitta täynnä jotain kun noita kirjoitusvirheitä tulee ihan solkenaan. Mitähän mä oikein ajattelin, varmaan jotain perään liittyvää.
- dayum
dayum kirjoitti:
kyllä huomaa alkaa olla mitta täynnä jotain kun noita kirjoitusvirheitä tulee ihan solkenaan. Mitähän mä oikein ajattelin, varmaan jotain perään liittyvää.
Aloitan kirjoituslakon jos tähän ei ala tulla tolkkua!
dayum kirjoitti:
aivan loistavaa sekoilua :D
Mua niin nauratti,etten edes muista mitä oikeesti yritit kirjottaa...ÖöÖö...Sä taas puhuit peristä ja jostain riettaista uneksimistas, siis nyt sais kyllä tulla ne hierarkiat taas vastaan ja vähän äkkiä. :O- dayum
dayum kirjoitti:
tulevan hierarkia vastaan.
Mistään riettauksista puhunut, SÄ siitä mainitsit, joten SUN mielessäsi sellaisia törkyjuttuja on. dayum kirjoitti:
"Aloitan kirjoituslakon jos tähän ei ala tulla tolkkua!"
Mutta en kirjoitusvirheiden takia :D- dayum
dayum kirjoitti:
Nytkyllä(...) saat taivutella sitä ratakiskoa.
dayum kirjoitti:
kun sä aivan täysin ilman minkäänlaista pohjaa syyttelet mua AINA, vaikka mitään pahaa en ole tehny. Enkä ajatellu. Nevör.
- dayum
dayum kirjoitti:
Syyttelen sua vain pelkästään täysin ansaitusti. Sä lupasit kautta kiven ja kannon että mörökölli sut vieköön jos sanasi syöt, ja musta näyttää sä vaan odottelet sitä mörökölliä. Vähemmästäkin tässä katkeroituu vaikka miten yrittäisi taistella vastaan.
Sä itse syyttelet mua kaikista sellaisista asioista joihin vedät mut mukaan vain voidaksesi syytellä mua. Olen kahden tulen välissä, enhän mä voi antaa periksikään, enhän? dayum kirjoitti:
mä oon kipee ja kaikkee...!
Ja taas sä syyttelit mua ihan syyttä..Hmph! Jokaisessa viestissä jotenkin syytät vaikka ei ole mitään syytä syyttää. *puhisee ja puhkuu*- dayum
dayum kirjoitti:
teet sitä taas *pöyrittelee typertyneen epäuskoisena päätään*
dayum kirjoitti:
mitä muka?! *niistää nenäänsä suurieleisesti*
- dayum
dayum kirjoitti:
veistä minun sydämessäni.
dayum kirjoitti:
kyllä olet vähän dramaattinen. *pyöräyttää silmiään* En mä nyt NOIN hurja ole, pysyttelen pannuissa vaan enkä veitsiin koske ellei ole pakko.
- dayum
dayum kirjoitti:
miten voit vähätellä minun tuntemuksiani? Millainen nainen sä oikein olet, läpeensä pahako?
dayum kirjoitti:
Siis mitä mä NYT olen tehny?? Höh.
- dayum
dayum kirjoitti:
Ai mitäkö? Olet kääntänyt veitseä sydämessäni koko päivän *heilauttaa dramaattisesti päätään taakse* ja tätä päivää ennenkin jo kauan aikaa!
dayum kirjoitti:
sellaista tekis, nyt sä kyllä sekoitat mut johonkin toiseen!
*mielenosoituksellisesti köhimällä ja niistämällä muistuttaa ankeasta olostaan*- dayum
dayum kirjoitti:
mutta mä en ole se jolla on kuumehoureita. Miten edes voisin sekoittaa johonkin muuhun?
dayum kirjoitti:
hyvä pointti, kieltämättä...kuinka voisitkaan?? Olinpas hölmö.
Ei kun nyt mä menen tyhjentään lääkekaapin ja vetelen masuun kaikki mikä vähääkään näyttää särkylääkkeeltä tai muulta mikä auttais oloa.
- gfdsfgds
Tuskin täällä kaikki sentään saamelaisia on. Tosin muualtahan nekin on tänne tulleet, joskin aikaisemmin.
varmaan jääkaudesta saakka. Mut muksuissa sit onkin jo Pietarilaistakin verta muutaman sukupolven takaa. Ilimankos neki on isäänsä viksumpia.
- gfdsfgds
relaxed_eyes kirjoitti:
varmaan jääkaudesta saakka. Mut muksuissa sit onkin jo Pietarilaistakin verta muutaman sukupolven takaa. Ilimankos neki on isäänsä viksumpia.
Samalta suunnalta itsekin, mutta toiselta puolen sukua löytyy kaivamalla ranskalaisia.
ulkomaalainen?
Suomalaiset alunperin ovat lähtöisin jostain kaukaa.
Toisen vanhempani äiti oli romani... riittääkö?- !!!!!!!!!!
MANNE!!!
- !!!
runontaja kirjoitti:
tästä hyvä kello.
Mukana tuore ranne.
- uk-ko
Tarpeeksi kaukaista, että ulkomaalaistaustani on haalennut pelkäksi huhuksi. Ruottalaista ja saksalaista juurta isän puolelta. Mutta kenelläpä ei olisi kun tarpeekasi kaukaa etsitään.
- tuo..................
Zisel niihin..... se kun on Artigaksen luoma nais-hahmo itselleen.
isä oli saksalainen.
- rapiskarpalo
ei ole suomi ja omaan kaksoiskansalaisuuden ja siteet kolmanteen maahan. Olen kyllä suomalainen ja kättärillä syntynyt ja Krunikassa opetellut kävelemään, mutta mutta en usko suomessa kuolevani.
- Michiko_
Skottilaista 400 vuoden takaa.
- NevilleR
Arvaa vaan onko. On, ja sitäpaitsi sinisehköä.
/Nev ihan pikkasen :) Isomummo oli Meksikosta, mummonikin syntyi siellä. Himpunverran ulkolaisverta ehkä minussakin. (Tekis mieli joskus lähtä käymään Meksikonlahden rannalla, sain nimittäin aikoinaan perinnöksi 1800-luvun lopun kuvia suvustani jotka oli otettu Meksikonlahden rannalla.)
- dayum
hienoa päästä käymään samoilla paikoilla, etenkin jos olisi jotenkin tarkasti tunnistettavissa tai tiedossa ne paikat, missä kuvat on otettu.
Mutta saako kysyä että miten ihmeessä mummosi on päätynyt Suomeen? dayum kirjoitti:
hienoa päästä käymään samoilla paikoilla, etenkin jos olisi jotenkin tarkasti tunnistettavissa tai tiedossa ne paikat, missä kuvat on otettu.
Mutta saako kysyä että miten ihmeessä mummosi on päätynyt Suomeen?isopappa oli merikapteeni joka seilaili ympäri maailmaa.
Mulla on upeita vanhoja kuvia esim. 1800-luvun lopun Galvestonista sekä muualtakin State of Texasista..missä mun mummoni syntyi. Sit 1900-luvun alussa isopappa toi perheensä suomeen asumaan. Joitain hyvin säilyneitä huiveja ja hattujakin sain perinnöksi, muutaman korun ja huonekaluja. Valokuvat vaan on niin kiehtovia, alkaa mielikuvitus aina lentämään kun niitä katselee :)- dayum
hunaja71 kirjoitti:
isopappa oli merikapteeni joka seilaili ympäri maailmaa.
Mulla on upeita vanhoja kuvia esim. 1800-luvun lopun Galvestonista sekä muualtakin State of Texasista..missä mun mummoni syntyi. Sit 1900-luvun alussa isopappa toi perheensä suomeen asumaan. Joitain hyvin säilyneitä huiveja ja hattujakin sain perinnöksi, muutaman korun ja huonekaluja. Valokuvat vaan on niin kiehtovia, alkaa mielikuvitus aina lentämään kun niitä katselee :)Minusta "Zorron aikainen" Meksiko on jossain määrin romanttisen kiehtova. En tosin tiedä johtuuko se vaikkapa siitä ekasta Zorro-leffasta (-98 taisi valmistua), mutta siltikin.
dayum kirjoitti:
Minusta "Zorron aikainen" Meksiko on jossain määrin romanttisen kiehtova. En tosin tiedä johtuuko se vaikkapa siitä ekasta Zorro-leffasta (-98 taisi valmistua), mutta siltikin.
niin on. Olen mäkin katsonut kyseiset leffat. Joku kaunis päivä lähden reissuun valokuvien kera.
Tai ainaki hitunen.. joskus 1600-1700 luvulla on joku sukuhaara lähtösin kauempaa venäjältä joten teoriassa se on mahdollista. Mut neljä polvee ylöspäin on ainaki ihan puhtaasti suomalaista.
- JennieGiedeon
kun äippä on ehta Brassi.
Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875