vai luovutatko. Esteenä ei ole kuulemma pilleritkään, ei siniset eikä punaset. Kuulemma saa hyvän mielen jos niin tekee. Mistäköhän on kyse. :))
luovutitko
77
2761
Vastaukset
- luovutan,
kun päästän viimeisen hönkäyksen.
- päästä???
Eilen muuten joku kirjoitti mielestäni hauskasti että"itku pitkästä ilosta ja pierukin pitkään naurattaa" ;)
siitä ei ole kysymys. Luovuttamisella tarkoitan ihan muuta joka on joillekkin kovin tärkeää. :)
- kummasta,
päästä??? kirjoitti:
Eilen muuten joku kirjoitti mielestäni hauskasti että"itku pitkästä ilosta ja pierukin pitkään naurattaa" ;)
ken elää, hän näkee, ja kuulee, jos on kuullakseen.
Pierun puute johtaa pahaan oloon. - totta,
Nittaminax kirjoitti:
siitä ei ole kysymys. Luovuttamisella tarkoitan ihan muuta joka on joillekkin kovin tärkeää. :)
niinkö teit? :)))))
- viestiä :)
Nittaminax kirjoitti:
lähetät ennen kuin kerrot mitä aloituksellasi tarkoitat?
viestiä :) kirjoitti:
lähetät ennen kuin kerrot mitä aloituksellasi tarkoitat?
monta kunnes löytyy järkeviä vastauksia.
- pillerillä
avaus aukenee?
heitit pahan. Sehän voi aueta vaikka millä, mutta ole varovainen. Yleensä niitä ei tarvita. :)
- Heikunkeikku
...käyvät luovuttamassa verta, mutta tokko sitä tarkoitit?
- avaa raha-pussinsa
pelastusarmeijan joulupadan vieressä ja luovuttavat sinne "hyvää joulumieltä".
- Heikunkeikku
Nittaminax kirjoitti:
jos kiistän asian.
...on uskon asia. Antaminen ja ottaminen.
Kysymykseesi vastaan: En
Arvasin eikun tiesin, mistä oli kyse. - kaikenväriset
pillerit estävät verenluovutuksen.
kaikenväriset kirjoitti:
muuten pidä ihan paikkaansa, vaan ihmisen oma sairaus mihin pillerit on määrätty, voivat estää luovutuksen, eivät pillerit.
- asian tietämään,
Nittaminax kirjoitti:
muuten pidä ihan paikkaansa, vaan ihmisen oma sairaus mihin pillerit on määrätty, voivat estää luovutuksen, eivät pillerit.
isäntä käy luovuttamassa joka toinen kuukausi, itse en enää kelpaa.
- Heikunkeikku
kaikenväriset kirjoitti:
...väittää vastaan, kun tuosta asiasta ei oo tarpeeksi tietoa.
Tiedän, että monet pillerit estävät luovutuksen, mutta ehkei kaikki. - kummallakin
asian tietämään, kirjoitti:
verenpainetauti, miehelläni vain yksi lääke, minulla useampi.
on varmaan ihan hyvä syy sitten ja sen tiedät itsekkin. Toki on joitain lääkkeitä syöviä jotka eivät kelpaa luovuttajiksi, mutta tosi harva.
- syy?
Nittaminax kirjoitti:
on varmaan ihan hyvä syy sitten ja sen tiedät itsekkin. Toki on joitain lääkkeitä syöviä jotka eivät kelpaa luovuttajiksi, mutta tosi harva.
???
syy? kirjoitti:
???
nyt kirjoittaja itse sen tietää paremmin. Sen tiedän että ikä ja ainakin sepelvaltimotauti ja veritulpat estää luovutuksen. Olikos myös kolestrolilääke.
Nittaminax kirjoitti:
nyt kirjoittaja itse sen tietää paremmin. Sen tiedän että ikä ja ainakin sepelvaltimotauti ja veritulpat estää luovutuksen. Olikos myös kolestrolilääke.
vielä kakkostyypin diapetes.
- sivulla'
Nittaminax kirjoitti:
sanotaan, että kolesteroli- tai verenpainetautilääkkeet eivät estä verenluovutusta.
Kuitenkin lisätään, että saa syödä korkeintaan kahta verenpainelääkettä.
" Myöskään verenpainelääkkeet eivät estä verenluovutusta, mikäli verenpaine pysyy hyvällä tasolla käyttämällä enintään kahta verenpainelääkettä."
http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=2458&VID=default&SID=203737288195356&S=1&A=closeall&C=31955 sivulla' kirjoitti:
sanotaan, että kolesteroli- tai verenpainetautilääkkeet eivät estä verenluovutusta.
Kuitenkin lisätään, että saa syödä korkeintaan kahta verenpainelääkettä.
" Myöskään verenpainelääkkeet eivät estä verenluovutusta, mikäli verenpaine pysyy hyvällä tasolla käyttämällä enintään kahta verenpainelääkettä."
http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=2458&VID=default&SID=203737288195356&S=1&A=closeall&C=31955tuli inffoa kaikille. Mitäs minä huonolla muistillani mitään höpisen, kerran kaikki voivat sen tarkistaa tuosta linkistä. :)
- asian toit
Nittaminax kirjoitti:
tuli inffoa kaikille. Mitäs minä huonolla muistillani mitään höpisen, kerran kaikki voivat sen tarkistaa tuosta linkistä. :)
esille, jolla voi jopa pelastaa ihmishenkiä.
Saati, kuinka hyvä olo, sekä psyykkisesti, että jopa fyysisesti siitä luovuttajalle tuleekaan!
Hyvä Sinä!
Nytkin tulee pitkät joulunpyhät, ja verta tarvitaan joka päivä. asian toit kirjoitti:
esille, jolla voi jopa pelastaa ihmishenkiä.
Saati, kuinka hyvä olo, sekä psyykkisesti, että jopa fyysisesti siitä luovuttajalle tuleekaan!
Hyvä Sinä!
Nytkin tulee pitkät joulunpyhät, ja verta tarvitaan joka päivä.vielä sanoa että tapaninpäivänäkö luovutus paikat olisivat auki, mutta en muista missä. Eikös nekin tule julki tuolla sivulla.
- O - Orvokki
Luovutan Suomessa verta säännöllisesti aina kun se on helposti mahdollista. Kävin jo vanhempieni mukana pikkulapsena ja aloitin luovuttaa muistaakseni 15-vuotiaana itsekin. Suosittelen kaikille, joilla ei ole esteitä. Esim. Helsingin Kivihaassa on ylellisen mukavat olot, tosi hyvä palvelu ja "ruhtinaalliset tarjoilut". Käykääpä tutustumassa - eikä maksa mitään.;))
On muuten monia lääkkeitä, joiden käyttäminen on este verenluovutukselle. Viime viikolla kävin listan taas kerran läpi ja huomasin, että jokin ihan tavallisen kuuloinen särkylääkekin vaati viikon välin ennenkuin voi luovuttaa verta. Vuosien varrella säännöt ovat muuttuneet entistä tiukemmiksi ja kysymyslista pidentynyt. Nykyään kiinnitetään erityistä huomiota sekä luovuttajan että veren vastaanottajan hyvinvointiin. Esim. verenohennuslääkkeet eivät luovuttajan kannalta olisi mikään este, mutta veren vastaanottajalle niistä saattaisi olla vakavia seuraamuksia. Eli alempana esitetty väite ei pidä paikkaansa kaikissa tapauksissa.
Miesten kokoveren luovutusväli pitää nykyisin olla vähintään kaksi kuukautta ja naisten kolme kuukautta. Äskettäin poikkesin päivää liian aikasin, eivätkä voineet ottaa. Plasmaa voi luovuttaa useammin ja siinä kuluu vähän enemmän aikaa. Myös luuytimen luovutus tapahtuu nykyisin paljon aikaisempaa mukavammin ja helpommin. Siinä ikäraja taitaa olla jossain 40. ikävuoden huittuvilla.
entisest ammatist ja kyl siit tul hyvä ja rauhaline olo.
Nittaminax kirjoitti:
saikos siitä muutkin hyvän ja rauhallisen mielen. :)
ja likalle ja vaimo on osuuskauppa ihmisii nii se sai samalla jotain jäsen etuja,en osaa tarkemmi selittää.
- paapuuri.re
silloin, kun olisin luovuttanut, pelkäsivät, että saan kohtauksen luovutuksen aikana.
Pitäisi käydä tarjoutumassa uudelleen, josko jo kelpaisi:)mihin sairauteen niitä on annettu. Tänään oli hyvä ohjelma radio suomessa juuri noista lääkkeistä ja luovutuksesta.
- paapuuri.re
Nittaminax kirjoitti:
mihin sairauteen niitä on annettu. Tänään oli hyvä ohjelma radio suomessa juuri noista lääkkeistä ja luovutuksesta.
mutta nyt on lisänä verenpaine- ja kolesterolilääkkeet.
Eipä tule radiota kuunneltua, menee monta hyvää juttua ohi. paapuuri.re kirjoitti:
mutta nyt on lisänä verenpaine- ja kolesterolilääkkeet.
Eipä tule radiota kuunneltua, menee monta hyvää juttua ohi.lääkkeet taitavat sen ainakin estää, mutta pelkkät astma lääkkeet eivät. Tosin ohjelmassa ei sitä kukaan ottanut puheeksi.
- verenluovutusta,
Verenluovutuksen estävät esim epilepsialääkkeet,sytostaatit,eräät psyykelääkkeet,aknen hoitoon tarkoitetut mikrobilääkkeet yms yms.
kaikilla terveillä noita lääkkeitä ole käytössä.
Verenluovutukseen pyydetäänkin terveitä aikuisia eikä sairaita. Mutta useimmiten lääkkeet eivät ole este. Jos ei oteta verta otetaan plasmaa sit.- tämä taas oli
Nittaminax kirjoitti:
kaikilla terveillä noita lääkkeitä ole käytössä.
Verenluovutukseen pyydetäänkin terveitä aikuisia eikä sairaita. Mutta useimmiten lääkkeet eivät ole este. Jos ei oteta verta otetaan plasmaa sit.olen pettynyt.
Eikai terveillä ole punaisia eikä sinisiä pillereitäkään. tämä taas oli kirjoitti:
olen pettynyt.
Eikai terveillä ole punaisia eikä sinisiä pillereitäkään.mää olen värisokea.
- T-muna
Rähjäämisen aikaseks, ei tarvi edes kovasti yrittää. Joko sua naurattaa.
- sitähän tämä
taas kerran, naureskellaan sitten kerhohuoneella typeryksiä jotka tulevat narutettaviksi. Oksettavaa.
- naurun asia?
Tuskin monellekaan meistä muista.
- pitänyt tulla
Nittaminax kirjoitti:
mielestään taitaa olla. :(
iloiseksi, nauru on iloa.
pitänyt tulla kirjoitti:
iloiseksi, nauru on iloa.
sitä varmaan noinkin katsoa, mutta aloituksessani kyllä mainitaan hyvästä mielestä.
- on iloa
Nittaminax kirjoitti:
sitä varmaan noinkin katsoa, mutta aloituksessani kyllä mainitaan hyvästä mielestä.
ilo on naurua. Aloittajalla on kaksi hymyä avauksessa, iloa? naurua?
- Judge evk
olen luovuttanut. Toisella kertaa sain muistaakseni piparin.
- paapuuri.re
minä sain Punaisen ristin pinssin, vaikka en luovuttamaan päässytkään:))
- Judge evk
paapuuri.re kirjoitti:
minä sain Punaisen ristin pinssin, vaikka en luovuttamaan päässytkään:))
Tosin pipari maistuu paremmalta.
- Judge evk
Nittaminax kirjoitti:
piparin, et sitten saanut konjakki hörppyä. Se tosin lopetettiin jo joskus 50 luvulla.
pahvilaatikon Arska luovuttaisi hörppyä vastaan. ja kuinka usein?
Judge evk kirjoitti:
pahvilaatikon Arska luovuttaisi hörppyä vastaan. ja kuinka usein?
olisi, niin varmaan pullo pullosta, tai siis pussista. No onneksi niin ei voi enään tehdä.
- paapuuri.re
Judge evk kirjoitti:
minullahan onkin keliakia, joten en olisi voinut sitä piparia syödä kuitenkaan.
Judge evk kirjoitti:
muuten olla vaan jonkun muun seurassa ja lohdutukseksi sait sen piparin. :)
- tämä*
punaisen ristin veripalvelun sivu, pilleriasia ei ole ihan yksiselitteinen.
http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=1457&VID=default&SID=503245668961496&S=1&A=closeall&C=26703
Iloisiin luovuttamisiin kaikki siihen kykenevät, verta tarvitaan.mutta, vain harvat lääkkeet estävät verenluovutuksen pysyvästi. Tällaisia ovat kuitenkin esimerkiksi osa sytostaateista.
Joten turha pelotellakkaan luovuttajia.
Iloisiin luovutuksiin silti, niin kuin sinä sanoit.- kopioitua
Nittaminax kirjoitti:
mutta, vain harvat lääkkeet estävät verenluovutuksen pysyvästi. Tällaisia ovat kuitenkin esimerkiksi osa sytostaateista.
Joten turha pelotellakkaan luovuttajia.
Iloisiin luovutuksiin silti, niin kuin sinä sanoit.
LÄÄKKEIDEN VAIKUTUS VERENLUOVUTUKSEEN
Aina ennen verenluovutusta henkilökuntamme arvioi, ettei verenluovutuksesta koidu sinulle haittaa eikä luovuttamassasi veressä ole jotakin sellaista lääkeainetta, joka olisi veren saajalle haitallista. Lieväoireisetkin taudit tai niihin otetut lääkkeet voivat estää verenluovutuksen. Joidenkin lääkkeiden kohdalla vuorokausiannos voi vaikuttaa siihen, voiko verta luovuttaa vai ei. Jos käyttää lääkkeitä, tulee verenluovutuksessa olla mukana tieto lääkkeen kauppanimestä tai vaikuttavasta aineesta, vahvuudesta ja annoksesta. kopioitua kirjoitti:
LÄÄKKEIDEN VAIKUTUS VERENLUOVUTUKSEEN
Aina ennen verenluovutusta henkilökuntamme arvioi, ettei verenluovutuksesta koidu sinulle haittaa eikä luovuttamassasi veressä ole jotakin sellaista lääkeainetta, joka olisi veren saajalle haitallista. Lieväoireisetkin taudit tai niihin otetut lääkkeet voivat estää verenluovutuksen. Joidenkin lääkkeiden kohdalla vuorokausiannos voi vaikuttaa siihen, voiko verta luovuttaa vai ei. Jos käyttää lääkkeitä, tulee verenluovutuksessa olla mukana tieto lääkkeen kauppanimestä tai vaikuttavasta aineesta, vahvuudesta ja annoksesta.nyt kaikki sitten samaan syssyyn jos et niin ku tajunnut pointtia.
rähmäiset silmäni näkevät. Ei kukaan ole pyytänyt avaustani poistoon. Ihme ja kumma vaikka alussa vastaukset olivat mitä olivat.
- vakava asia keppihevosena
leikkiä minäminäminä leikkejään.
vakava asia keppihevosena kirjoitti:
leikkiä minäminäminä leikkejään.
vastauksesi oli juuri sitä minä minä....
- uudelleen,
Nittaminax kirjoitti:
rauhallisesti ja ajatuksen kanssa.
- T-muna
Nittaminax kirjoitti:
Sitä sieltä. Kauan kesti tällä kertaa.
T-muna kirjoitti:
Sitä sieltä. Kauan kesti tällä kertaa.
ainoastaan odotit. et ole yhtään sen parempi.
- T-muna
Nittaminax kirjoitti:
ainoastaan odotit. et ole yhtään sen parempi.
Tälläkertaa ihan odotin hymyssä suin, enkä pettynyt.
- putputput
T-muna kirjoitti:
Tälläkertaa ihan odotin hymyssä suin, enkä pettynyt.
Lähtenyt käyntiin.
- Meriläinen
vaikka leikkiäkin laskee välillä, on jonkun verran aikaa kun kävin, kiva muistutus.
Olen saanut hyvän mielen ja mehua ja piparin. Joten paremmaksi panin kun paapu. kun suo kaip, äsh, eikun, jäi vaivaamaan, kelpaanko!:)
Kyllä pitäisi kelvata ja aion ennen joulua käydä tarjoamassa, siis tyrkyttämässä itseäni, vaikka sitten homma menis Punaiselle Ristille!.- Otto-:
Mulle kun ei ole annettu värillisiä pilleriä.
Ainastaan tylsän maalarin valkoisia, kaksikappaletta aamuisin.
Joten en pääse osalliseksi siitä nautinnosta.:( - transit-mies
luovuteta, ei sitten millään. Hakataan päätä vaikka kannaksen mäntyyn,mut luovuteta ei. :)
ikinä. Menen härän jääräpäisyydellä läpi vaikka harmaan kiven. Sitä ei estä minkäänväriset pillerit.
En tiedä, mistä kyse.- Pirre*
en luovuta, mutta niin vain tuli semmoinen tilanne kohalle, että pakko oli antaa periksi...
- AnuAnneli
äänekkäämmin siitä, kuinka verenluovutus alentaa, varsinkin miesten, liian korkeaa veren rautapitoisuutta, mikä lisää sydäninfarktivaaraa.
Siten verenluovutus on terveellistä myös luovuttajalle.- ent.tehtaantyttö
totta puhut, miehet eivät valitettavasti tästä seikasta kovin usein ole itse tietoisia. Miksiköhän tästä asiasta ei yleisemmin, tuolla terveydenhoitopuolella miehiä sitten asiasta informoida? Tunnen itse ainoastaan muutamia miehiä jotka, säännöllisesti ovat vuosia käyneet verenluovutuksessa.
- AnuAnneli
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
totta puhut, miehet eivät valitettavasti tästä seikasta kovin usein ole itse tietoisia. Miksiköhän tästä asiasta ei yleisemmin, tuolla terveydenhoitopuolella miehiä sitten asiasta informoida? Tunnen itse ainoastaan muutamia miehiä jotka, säännöllisesti ovat vuosia käyneet verenluovutuksessa.
Onko jossain kielletty kertomasta sitä hyötyä, minkä verenluovutus voi parhaimmassa tapauksessa antaa luovuttajallekin?
Isäntä käy luovuttamassa 5-6 kertaa vuodessa, siksi tullut syvennyttyä asiaan. - nyt tuon
AnuAnneli kirjoitti:
Onko jossain kielletty kertomasta sitä hyötyä, minkä verenluovutus voi parhaimmassa tapauksessa antaa luovuttajallekin?
Isäntä käy luovuttamassa 5-6 kertaa vuodessa, siksi tullut syvennyttyä asiaan.hehkutuksen keskellä kertoa sekin, ettei kaikki ihmiset kestä luovuttamista.
Oma kokemuskeni oli sellainen, että olisn mieluummin jo tarvinnut hiukan lisävertakin.
Hyvä ettei luovutupöydältä tarvinnut sairaalaan viedä.
Että jos kertoisitte ne nurjatkin puolet. - AnuAnneli
nyt tuon kirjoitti:
hehkutuksen keskellä kertoa sekin, ettei kaikki ihmiset kestä luovuttamista.
Oma kokemuskeni oli sellainen, että olisn mieluummin jo tarvinnut hiukan lisävertakin.
Hyvä ettei luovutupöydältä tarvinnut sairaalaan viedä.
Että jos kertoisitte ne nurjatkin puolet.kunhan olen ikionnellinen, että ukko, punakka ja pönäkkä, käy luovuttamassa.
En muista kuinka mahtavalla prossalla luovutus infarktin vaaraa alensikaan.
Ei luovutus ole kellekään pakollinen, mutta onhan onni, että jotkut sen sietävät.
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:1997-11-21,104:2:5640,1:0:0:0:0:0:
luovuttanut muutaman kerran, pahin este säännölliselle luovutukselle on pitkät matkat. Näillä syrjäkylillä ei niitä luovutuspäiviä ole kovinkaan usein, ja viimeaikoina yhä vähemmän.
Minulla on O -ryhmän veri, joten se käy kaikille muille veriryhmille, - vaan ei taijja siitä enää olla sen kummempaa pulaa, silloin sota-aikaan oli kuulemma "haluttua verta"..
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4068922Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1783383- 191850
- 771166
- 761078
- 271065
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641021Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791005- 55983
- 65930