Rockmusiikin kehitys

Täsmällisiä kyssäreitä

Saatte osoittaa rock-tietouttanne, teen esitelmää ja tarvitsen vastauksia seuraaviin.

- Mikä bändi/artisti keksi "folk rockin"? Ketkä ovat kehittäneet sitä genreä merkittävimmin ja ekoina?

- Ketkä ovat puhtaan rock'n'rollin suurimmat uranuurtajat?

- Heavy metallin ja hardrockin ekana kappaleena pidetään kai Kinksin You Really Got Meta (1964). Mitkä muut biisit, ja esim. kitaristit/laulajat ovat olleet ratkaisevessa asemassa raskaan rock-musiikin keksijöinä?

- Entäpä punk?

- Milloin psykedeelinen rock keksittiin, kenen toimesta ja ehkä ennen kaikkea missä? Onko se amerikkalaisen rockin haara ja olivatko britit ekoja psykedelikkoja?

- Keitä pidätte tärkeimpinä lauluntekijöinä popin kannalta? Rockistahan aikanaan erkaantui pop, ja vaikka ennen niiden ero ei ehkä ollut niin selvä, niin nykyisin ne ovat jo täysin eri genret? Oliko jo 50-luvulla poppia vai tuliko se vasta 60-luvulla?

- Vakavampi rock-musiikki, eli progressiivinen rock, art rock jne. Miten tämä genre on kehittynyt suhteessa esim. psykedeliarokkiin?

_______________________________


Voit vastata vain yhteen kysymyksistä, tai kaikkiin, tai osaan. Kaikista pätevistä vastauksista on hyötyä. Tiedän toki itsekin näistä jotain, mutta esitelmässä pitää hakea myös virallisten tietosanatyyppisten lähteiden lisäksi "harrastajien" ja "ammattilaisten" mielipiteitä, näkemyksiä ja faktoja.


Kiitos!

73

2491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dr. Robert

      - Folk rockissahan siis kansanmusiikki, eli folk ja rock and roll yhdistyivät. Tämä tapahtui 1960-luvun puolivälissä. Folk rockin esiasteeksi voisi kutsua The Animalsin versiota vanhasta kansanlaulusta "House of the Rising Sun" vuodelta 1964. Varsinaisen folk rockin katsotaan syntyneen Amerikassa kun The Byrds-yhtye coveroi Bob Dylanin "Mr Tambourine Manin" vuonna 1965. Tästä jonkin ajan kuluttua Bob Dylan alkoi käyttää sähköisiä instrumentteja ja vuosien saatossa hänestä on tullut ehkäpä se suurin ja kuuluisin folk rock -muusikko ja yksi kaikkien aikojen arvostetuimmista biisienkirjoittajista.

      - Suurimpia rock and rollin uranuurtajia olivat mm. Elvis Presley, Chuck Berry, Bo Diddley, Little Ritchard ja Jerry Lee Lewis sekä monet muut.

      - Hard rockin juuret ovat garage rockissa ja blues rockissa, mutta myös perus rock and rollissa ja osittain psykedeliassa. The Kinksin vuoden 1964 kappaletta "You Really Got Me" pidetään historian ensimmäisenä hard rock biisinä monien musiikin ammattilaisten taholta. Myös The Whon "My Generation" ja myös The Yardbirdsin "Happenings Ten Years Time Ago" ovat olleet usein esillä nimettäessä ensimmäistä hard rock kappaletta. Proto metal, eli varhaismetalli on nimitys jota käytetään niistä yhtyeistä, jotka 60-luvun puolivälissä ja lopussa ennakoivat heavy metalin syntyä muutamaa vuotta myöhemmin. Esim. Jimi Hendrixin kitaransoittoa ja mm. Creamin ja Iron Butterflyn musiikkia nimitetään usein proto metaliksi. Myös The Beatlesin vuoden 1968 kipaletta "Helter Skelter" voidaan pitää heavy metalin esiasteena. Itse varsinainen Heavy metal puolestaan syntyi hard rockin, bluesin ja psykedelian pohjalta siinä 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa. Heavy metal oli siis metallimusiikin ensimmäinen tyylilaji, josta polveutuvat kaikki muut metallimusiikin genret aina thrash metalista power metaliin asti. Ensimmäisiä heavy metal -tyyliä edustaneita yhtyeitä olivat mm. Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Blue Cheer, Uriah Heep, Sir Lord Baltimore. Monet musiikkikriitikot pitävät ensimmäisenä heavy metal albumina Blue Cheerin vuoden 1968 albumia Vincebus Eruptum. Heavy metalin ja aiemman hard rockin suurin ero oli lähinnä se, että heavy metal oli tyylillisesti hitaampaa ja paljon blues-tyylisempää kuin lennokkaampi hard rock. 1970-luvun puolivälissä Judas Priest karsi ensimmäisenä yhtyeenä bluesin pois heavy metalista. 70-luvun lopulla syntyi New Wave of British Heavy Metal -aalto, jonka tunnetuimpiin nimiin kuuluvat mm. Iron Maiden, Motörhad ja Def Leppard. NWOBHM -aalto oli osittain soundillisesti jopa punkin innoittamaa. 80-luvulla metallimusiikin genrejä alkoi syntyä kokoajan lisää ja osassa niissä mentiin äärimmäisyyksiin (esim. death metal)



      Siinä noihin 3 ensimmäiseen kysymykseesi. Toivottavasti joku muu kertoo vastauksia muihin kysymyksiisi, sillä minä en tällä erää enää ehdi.

      • oli käytännössä

        kiteytettynä jo vuoden '65 The Who -kappaleessa "My Generation". Muita 60-luvun punkkia ennakoineita bändejä olivat Stooges ja Velvet Underground. Varsinainen punkrock syntyi 70-luvulla. Ramonesia on joskus pidetty ekana punk-bändinä, mutta sen voi toisaalta yhtä hyvin ajatella perinteisempänä rokkina, joskin punk-vaikutteisena. Räävitön punk menee ehkä eniten Sex Pistolsin nimeen. Dead Kennedys on myös ensimmäisiä tunnettuja todellisia punk-yhtyeitä. Vaikkei Ramones ehkä punkkia punkeimmillaan ole, on sen merkitys kyseisessä genressä valtava. Clash on sitten 70-luvun lopun monipuolisempaa punkrock-ilmaisua, jossa kuulee esim. raggae- ja ska-vaikutteita. Punkkia seurasi ns. "Uusi aalto", joka oli tärkeä osa koko 80-luvun populäärimusiikin soundia: siis poppia, rokkia ja funkkia myöten kasarimusiikissa kuulee uuden aallon kevyemmän ja vähemmän rähjäisen punkin vaikutuksen.


      • nico nixmann
        oli käytännössä kirjoitti:

        kiteytettynä jo vuoden '65 The Who -kappaleessa "My Generation". Muita 60-luvun punkkia ennakoineita bändejä olivat Stooges ja Velvet Underground. Varsinainen punkrock syntyi 70-luvulla. Ramonesia on joskus pidetty ekana punk-bändinä, mutta sen voi toisaalta yhtä hyvin ajatella perinteisempänä rokkina, joskin punk-vaikutteisena. Räävitön punk menee ehkä eniten Sex Pistolsin nimeen. Dead Kennedys on myös ensimmäisiä tunnettuja todellisia punk-yhtyeitä. Vaikkei Ramones ehkä punkkia punkeimmillaan ole, on sen merkitys kyseisessä genressä valtava. Clash on sitten 70-luvun lopun monipuolisempaa punkrock-ilmaisua, jossa kuulee esim. raggae- ja ska-vaikutteita. Punkkia seurasi ns. "Uusi aalto", joka oli tärkeä osa koko 80-luvun populäärimusiikin soundia: siis poppia, rokkia ja funkkia myöten kasarimusiikissa kuulee uuden aallon kevyemmän ja vähemmän rähjäisen punkin vaikutuksen.

        Ei voi sanoa punk-musiikista, milloin joku olisi sen keksinyt saati sitten pukeutumisesta. Yksi hakaneula ei mullista itseään musiikkia. Ehkä Suomessa Briard(P.Malmi), Sliipparit heitti keikoillaan cover-biisejä j.n.e... mutta kuka oli oikeasti eka, ei ainakaan P.Miljoona tai Eput, koska k.o. bändejä ei ollut lainkaan olemassa. Virtanen on parhaimpia vaihtoehtoja, jos pitää olla "väkisesellä" eka.


      • Kopiomaisteri
        nico nixmann kirjoitti:

        Ei voi sanoa punk-musiikista, milloin joku olisi sen keksinyt saati sitten pukeutumisesta. Yksi hakaneula ei mullista itseään musiikkia. Ehkä Suomessa Briard(P.Malmi), Sliipparit heitti keikoillaan cover-biisejä j.n.e... mutta kuka oli oikeasti eka, ei ainakaan P.Miljoona tai Eput, koska k.o. bändejä ei ollut lainkaan olemassa. Virtanen on parhaimpia vaihtoehtoja, jos pitää olla "väkisesellä" eka.

        Tähän on hyvä lisätä, että Hurriganes ja jopa Wigwam heittivät keikoillaan muiden tekemiä piisejä.


    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      Folk rock:
      Tästähän voi olla montaa mieltä, mutta heittäisin tähän Englannissa 1950-luvulla ennen rock'n'rollia suosioon nousseen skiffle-musiikin, jossa soitettiin enimmäkseen kansanlauluja, mutta tarttuvalla rokahtavalla rytmillä akustisesti. Tunnetuin musiikkityylin edustaja oli Lonnie Donegan, joka sai monia listahittejäkin Englannissa, ja muistaakseni pari USAssakin (The Battle of New Orleans, Puttin' on the Style ("Diivaillen" suomeksi), Does Your Chewing Gum Lose Its Flavour). Beatlesin John Lennon aloitti skiffle-musiikilla soittajan uransa, esimerkiksi.
      USAssa 60-luvulla sitten tuli Bob Dylan, Simon & Garfunkel ja esim Leonard Cohen (jota kaikki eivät tosin laske rokkariksi ollenkaan, mutta samaa folkahtavaa runonlaulantaa sekin harrasti aikanaan).

      Puhdas rock'n'roll:
      Tähän mainitsisin erään henkilön joka monelta unohtuu, koska ei näyttänyt komealta ja coolilt rock-tähdeltä: Bill Haley. Loistavan menevää puhdasta rock'n'rollia, nimenomaan. Ei bluesia, ei countrya, ei mitään siltä väliltä, vaan rock'n'rollia, perkele!
      Muita tyyppejä jotka ansaitsee maininnan: Elvis Presley, Gene Vincent, Chuck Berry, Little Richard, Fats Domino, Eddie Cochran, Carl Perkins

      Metalli:
      No mainitaan nyt Iron Butterfly, Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep, Steppenwolf... kitaristeista jotka aloitti uransa ennen kuin oli olemassa varsinaista heavy metallia pitää mainita Link Wray, jonka 50-luvun instrumentaalihiteissä kuten "Rumble" ja "Deuces Wild" oli jo varsin "hevi" soundi. Myös Ronnie Hawkins &the Hawks -bändin versio Bo Diddleyn biisistä "Who Do You Love?" vuodelta 1963 on kitaroinniltaan mielenkiintoinen. Kitaraa soittaa Robbie Robertson. Jimi Hendrixin voisi myös mainita, mutta ei nyt jaksa.

      Punk:
      Ramones, Clash, Sex Pistols... Murder Junkies... the Cramps (vai oliks ne rockabillyä enemmän?)

      Psykedeelinen rock keksittiin 60-luvulla samoihin aikoihin kuin psykedeeliset huumeet, eli lähinnä LSD. Kirjailija Ken Kesey ("Yksi lensi yli käenpesän") esim kokosi taiteilija- ja muusikkotuttujaan happobileisiin (ns. "acid test") ja sinne olivat tervetulleita kaikki muutkin ohikulkijat tai muuten asiasta kiinnostuneet. Bileiden vakibändiksi tuli kai osaksi sattumalta Grateful Dead. Muutkin kokeilivat 60- ja 70-luvulla LSD:tä inspiraation lähteenä, esim Yardbirds, Jefferson Airplane, Jimi Hendrix Experience, the Doors ja jopa the Beatles (Paul McCartney on haastattelussa sanonut, että esim White Albumin hienot melodiat ja oudot sanoitukset syntyivät häneltä ja Lennonilta huumepöllyssä).

      Pop:
      mitäs tähän nyt sanois... Leiber/Stoller (50-luku), Lennon/McCartney (60-luku), Ulvaeus/Andersson (70-luku)... ei, nyt puhun höpöjä, siis noistahan vain viimeksi mainittu pari on POP-säveltäjiä, muut oli enemmän rock...
      Mutta hetkinen, väitteesihän on väärä, että rockista olisi joskus erkaantunut pop. Kyllä pop oli olemassa jo ennen rockia, ehkä ne jossain vaiheessa ovat yhdistyneet ja saaneet toisistaan vaikutteita, ja sitten taas erkaantuneet.

      Viimeinen kysymys on liian hankala, en kommentoi siihen mitään ettei aivosolu mee solmuun.

      • tuli ennen poppia

        Kyllä minusta poppi tuli vasta rockin keksimisen jälkeen. Brian Wilson Beach Boysista oli yksi tosi merkittävä popsäveltäjä, jota ei kukaan sanonut. Teki Pet Soundsin ja Good Vibrationsin jo vuonna 66.


      • Urjalan Hippi
        tuli ennen poppia kirjoitti:

        Kyllä minusta poppi tuli vasta rockin keksimisen jälkeen. Brian Wilson Beach Boysista oli yksi tosi merkittävä popsäveltäjä, jota ei kukaan sanonut. Teki Pet Soundsin ja Good Vibrationsin jo vuonna 66.

        Pop ei ole alunperin mikään musiikkityyli, vaan on lyhenne termistä "popular music", jota käytettiin kaikesta suositusta, kansaan uppoavasta (siis populaarista) musiikista. Tässä merkityksessä popmusiikista puhuttiin jo 1920-luvulla, jolloin musiikkiteollisuus otti ensiaskeleitaan.

        1950-luvulta lähtien, jolloin rockista tuli populaaria, "pop" on saanut sivumerkityksen, jolla viitataan rockia kevyempään populaarimusiikkiin. Rockin suosion nousu johti siis siihen, että termin "popmusiikki" määritelmää jouduttiin muuttamaan, koska rock oli niin kovasti erilaista kuin aiempi populaarimusiikki.


    • täältä päin -

      - Mikä bändi/artisti keksi "folk rockin"? Ketkä ovat kehittäneet sitä genreä merkittävimmin ja ekoina?

      Tässä nostan yhden nimen esiin. The Byrds. Tämä ei välttämättä ole vastaus, mutta Byrds on siitä erikoinen ryhmä että se on kohtuullisen uskottavasti ollut suunnannäyttäjä kolmessa genressä. Folk rock, psykedeelinen rock ja country rock. Bob Dylanin voisi mainita mutta Dylan itse vihasi koko termiä folk rock. Hän ei välttämättä olisi halunnut kutsua musiikkiaan alun folk-vaiheen jälkeen millään nimellä.

      - Ketkä ovat puhtaan rock'n'rollin suurimmat uranuurtajat?
      Chuck Berry genressä yleensä. Elvis Presley ensimmäisenä valkoisena. Ennen Elvistä oli tietenkin Bill Haley.

      - Heavy metallin ja hardrockin ekana kappaleena pidetään kai Kinksin You Really Got Meta (1964). Mitkä muut biisit, ja esim. kitaristit/laulajat ovat olleet ratkaisevessa asemassa raskaan rock-musiikin keksijöinä?

      Cream, Hendrix Experience ja The Who. Jokerina vedän Syd Barrettin aikaisen Pink Floydin. Kuunnelkaa Interstellar Overdrive (mieluiten 16-minuuttinen versio). Ei itsessään ole heavya mutta biisi on käsittääkseni ensiesitetty joskus 1966. Suhteellisen vapaamuotoista improvisaatiota mahdollisimman kovan metelin säestämänä. Mutta yksi asia joka heavyyn periytyi...paljastan kohta. 60-luvun alkupuolella esim. rautalangassa, countryssa tai jazzissa (tietyin varauksin) rumpu takoi komppia, basso omaa linjaansa ja kitara näppäili sointuja. Melodia tulivat sooloinstrumenteista tai laulusta. Se mikä Interstellar Overdrivessa on uutta on että nyt kaikki soittimet mättävät unisonossa saman riffin. Tietenkin Kinksin Really Got Me teki saman pari vuotta aikaisemmin ja Cream ensin ja Black Sabbath pari vuotta myöhemmin käyttivät samaa. Mutta Interstellar Overdrive sisälsi myös huonoa happotrippiä tai pirilaskuja muistuttavan väliosan. Miettikääpäs...heavy metalhan syntyi juuri siinä hippiaikojen krapulavaiheessa.

      • luen näitä

        En tiedä kamalasti rockmusiikista mitään, joten kiitoksia näistä tiedoista. Eikö muuten Beatlesillä ja Rolling Stonesilla ole mitään jakoa näissä tyyleissä musiikin kehittäjinä? :=) Kertokaa te, jotka tiedötte


      • niistä puhetta
        luen näitä kirjoitti:

        En tiedä kamalasti rockmusiikista mitään, joten kiitoksia näistä tiedoista. Eikö muuten Beatlesillä ja Rolling Stonesilla ole mitään jakoa näissä tyyleissä musiikin kehittäjinä? :=) Kertokaa te, jotka tiedötte

        Beatlesista voi lukea bändipalstan Beatles -osiossa enemmän, Rollaripalsta ei ole kovin aktiivinen nykyisin. Nämä kaksi ovat kaupallisesti menestyneimmät, mutta jo 2000-luvulla nämä ovat lakanneet olemasta tabuja ja niihin voi jo suhtautua (asiallisen) kriittisesti.

        Tietenkin nämä kaksi ovat luoneet tietynlaiset arkkityypit bändikuvioon. Beatles söpön poikabändin jossa kaikki ovat tasaisen suosittuja eikä vain solisti ja taustabändinsä. Rollarit taas loivat tyypin jossa on kukkoileva etulinja (Jagger&Jones myöh. Richards) ja tylsistyneen oloinen rytmiryhmä.
        Mutta tosissaan nämä eivät luoneet musiikillisesti mitään kovin omalaatuista. Beatles kopioi valkoisilta amerikkalaisilta ja Stones mustilta. Myöhemminhän Beatlesin kopiointi laajeni Dylaniin ja Byrdsiin.


      • oma soundi
        niistä puhetta kirjoitti:

        Beatlesista voi lukea bändipalstan Beatles -osiossa enemmän, Rollaripalsta ei ole kovin aktiivinen nykyisin. Nämä kaksi ovat kaupallisesti menestyneimmät, mutta jo 2000-luvulla nämä ovat lakanneet olemasta tabuja ja niihin voi jo suhtautua (asiallisen) kriittisesti.

        Tietenkin nämä kaksi ovat luoneet tietynlaiset arkkityypit bändikuvioon. Beatles söpön poikabändin jossa kaikki ovat tasaisen suosittuja eikä vain solisti ja taustabändinsä. Rollarit taas loivat tyypin jossa on kukkoileva etulinja (Jagger&Jones myöh. Richards) ja tylsistyneen oloinen rytmiryhmä.
        Mutta tosissaan nämä eivät luoneet musiikillisesti mitään kovin omalaatuista. Beatles kopioi valkoisilta amerikkalaisilta ja Stones mustilta. Myöhemminhän Beatlesin kopiointi laajeni Dylaniin ja Byrdsiin.

        The Beatles ja The Rolling Stones toki ammensivat ja lainasivat amerikkalaisilta edeltäjiltään ja aikalaisiltaan, mutta kyllä heillä aivan omanlainen ote rokin tekemiseen oli, alusta asti. Kuunnelkaa Beatlesin She Loves You ja I Want to Your Hold Your Hand, ja Rollareiden Satisfaction ja Paint It Black, huomaatte että nämä klassikotkin ihan vain esimerkkeinä poikkeavat huimasti valkoisten ja mustien jenkkien saman ajan ja aiemmasta musiikista, esim. Chuck Berryn, Elviksen ja muiden 50-luvun rocn'n'roll-heppujen biiseistä. Eli oma tyyli niillä oli todellakin, ja molemmat ovat vaikuttaneet rokin kehitykseen suuresti.

        Mutta tyypit, jotka tietävät vain Beatlesin ja Rollarit ovat aivan pihalla rokin kehityksestä.


      • vastauksista
        oma soundi kirjoitti:

        The Beatles ja The Rolling Stones toki ammensivat ja lainasivat amerikkalaisilta edeltäjiltään ja aikalaisiltaan, mutta kyllä heillä aivan omanlainen ote rokin tekemiseen oli, alusta asti. Kuunnelkaa Beatlesin She Loves You ja I Want to Your Hold Your Hand, ja Rollareiden Satisfaction ja Paint It Black, huomaatte että nämä klassikotkin ihan vain esimerkkeinä poikkeavat huimasti valkoisten ja mustien jenkkien saman ajan ja aiemmasta musiikista, esim. Chuck Berryn, Elviksen ja muiden 50-luvun rocn'n'roll-heppujen biiseistä. Eli oma tyyli niillä oli todellakin, ja molemmat ovat vaikuttaneet rokin kehitykseen suuresti.

        Mutta tyypit, jotka tietävät vain Beatlesin ja Rollarit ovat aivan pihalla rokin kehityksestä.

        Viimeinen kysymys oli kai liian hankala? Ehkä sen voisi muotoilla niinkin, että mikä bändi keksi psykedelian tai oli se tärkein artisti siinä genressä - entäpä kenen toimesta keksittiin progressiivinen rockmusa? JA mikä niiden ero on musiikillisesti? Jos sellaista edes on.

        Kiitoksia vastauksista.


      • Indian Girl
        vastauksista kirjoitti:

        Viimeinen kysymys oli kai liian hankala? Ehkä sen voisi muotoilla niinkin, että mikä bändi keksi psykedelian tai oli se tärkein artisti siinä genressä - entäpä kenen toimesta keksittiin progressiivinen rockmusa? JA mikä niiden ero on musiikillisesti? Jos sellaista edes on.

        Kiitoksia vastauksista.

        No yksi pioneereista tuolla alalla on ehdottomasti ollut Pink Floyd. Alkuaikojen musa on melkoista matkailua. Liekö sitten 'keksinyt' tuoksi psykedeliaksi luokitellun laatikon mutta ainakin se yksi ensimmäisistä on.

        Muita ehkä enemmän jo alusta alkaen ehkä progeksi 'luokiteltavampia' ovat Genesis ja Jehtro Tull. Ja Floyd muuntui kyllä myös progeksi Barretin pimahtamisen jälkeen.

        Erona ehkä se että psykedelia on enemmän tuollaista tylsää kilistelyä, romistelua ja kalistelua joka ei kuulosta selvinpäin oikein miltään, ei siinä oikein jalka rytmin tahdissa vipata. Progea voi jo kutsua musiikiksi vaikka jalan vipatus voi välillä mennäkin epätahdissa.


      • Kitarasankari 60-luvulta
        Indian Girl kirjoitti:

        No yksi pioneereista tuolla alalla on ehdottomasti ollut Pink Floyd. Alkuaikojen musa on melkoista matkailua. Liekö sitten 'keksinyt' tuoksi psykedeliaksi luokitellun laatikon mutta ainakin se yksi ensimmäisistä on.

        Muita ehkä enemmän jo alusta alkaen ehkä progeksi 'luokiteltavampia' ovat Genesis ja Jehtro Tull. Ja Floyd muuntui kyllä myös progeksi Barretin pimahtamisen jälkeen.

        Erona ehkä se että psykedelia on enemmän tuollaista tylsää kilistelyä, romistelua ja kalistelua joka ei kuulosta selvinpäin oikein miltään, ei siinä oikein jalka rytmin tahdissa vipata. Progea voi jo kutsua musiikiksi vaikka jalan vipatus voi välillä mennäkin epätahdissa.

        "Erona ehkä se että psykedelia on enemmän tuollaista tylsää kilistelyä, romistelua ja kalistelua joka ei kuulosta selvinpäin oikein miltään, ei siinä oikein jalka rytmin tahdissa vipata."

        Turpa kiinni kun et selvästikään tiedä mistään mitään. Psykedeelistä rockia ovat mm. The Jimi Hendrix Experience, jossa soitti siis universumin teknisesti ylivertaisin kitaristi eli Jimi Hendrix. Muita tunnettuja psykedelia bändejä ovat mm The Beatlesin loppuvaihe, Jefferson Airplane, Iron Butterfly, Grateful Dead, Love, sekä bluesahtavammalta puolelta The Doors ja Cream. Et selvästikkään tiedä yhtään mitään millaista musiikkia psykedeelinen rock on jos kehtaat väittää sitä "kilistelyksi" ja "kalisteluksi". Mene tuonne rap-puolelle jakelemaan viisauksiasi...


      • Indian Girl
        Kitarasankari 60-luvulta kirjoitti:

        "Erona ehkä se että psykedelia on enemmän tuollaista tylsää kilistelyä, romistelua ja kalistelua joka ei kuulosta selvinpäin oikein miltään, ei siinä oikein jalka rytmin tahdissa vipata."

        Turpa kiinni kun et selvästikään tiedä mistään mitään. Psykedeelistä rockia ovat mm. The Jimi Hendrix Experience, jossa soitti siis universumin teknisesti ylivertaisin kitaristi eli Jimi Hendrix. Muita tunnettuja psykedelia bändejä ovat mm The Beatlesin loppuvaihe, Jefferson Airplane, Iron Butterfly, Grateful Dead, Love, sekä bluesahtavammalta puolelta The Doors ja Cream. Et selvästikkään tiedä yhtään mitään millaista musiikkia psykedeelinen rock on jos kehtaat väittää sitä "kilistelyksi" ja "kalisteluksi". Mene tuonne rap-puolelle jakelemaan viisauksiasi...

        ilmeisestikään ymmärrä. Se on näköjään makuasia jopa tuo luokittelu. Minusta Hendrix, Cream ja Doors ovat tuollaista blues rockkia kuin mitään psykedeliaa. Ehkä ne jointti huuruissa saa psykedelialta kuulostamaan tai sitten psykedelia ei olekaan soundi vaan fiilis. Hmm. Mene, tiedä ja luokittele. :-P

        Rap puolelle en mene. Rap on syntiä, ei musiikkia. LOL.

        Joo, samaa mieltä, Hendrix on Jumala ja Clapton istuu hänen oikealla puolellaan...


      • Kitarasankari 60-luvulta
        Indian Girl kirjoitti:

        ilmeisestikään ymmärrä. Se on näköjään makuasia jopa tuo luokittelu. Minusta Hendrix, Cream ja Doors ovat tuollaista blues rockkia kuin mitään psykedeliaa. Ehkä ne jointti huuruissa saa psykedelialta kuulostamaan tai sitten psykedelia ei olekaan soundi vaan fiilis. Hmm. Mene, tiedä ja luokittele. :-P

        Rap puolelle en mene. Rap on syntiä, ei musiikkia. LOL.

        Joo, samaa mieltä, Hendrix on Jumala ja Clapton istuu hänen oikealla puolellaan...

        vaan fakta. Psykedeelinen rock on ihan musiikkiin perustuva genre eikä mikään "fiilis". Psykedeelisen rockin tunnusmerkkejä ovat mm. tajuntaa laajentavien mielikuvien tuottaminen esim. lyriikoilla tai kaiulla. Omaperäiset kitarasoolot ja rumpukompit ovat psykedeelisen rockin tunnusmerkkejä, esimerkkinä toimii vaikkapa Iron Butteflyn In a Gadda Da Vidan pitkä rumpusoolo joka kestää monia minuutteja. Jimi Hendrix popularisoi käyttöön wahwah-pedaalin, joka on yksi psykedeelisen rockin tunnusomaisimmista kitaran efektilaitteista. Särjetty kitarasoundi on yksi psykedelian tunnusmerkeistä. Psykedeeliseen rockiin kuului muiden genrejen bändeistä poiketen myös urut. Tämä oli tietysti yhtyekohtaista. Esimerkiksi The Doorsin Manzarekin urut ovat tyypillinen 60-luvun psykedelian piirre.

        Liian monet yhdistävät ja yleistävät psykedeelisen rockin hippeihin ja huumeisiin. Toki huumeilla, erityisesti LSD:llä ja ruoholla oli suuri rooli psykdeelisessä rockissa ja sen esittäjien keskuudessa, mutta vain harvat psykedeelisistä soittajista olivat itse hippejä, jotain Grateful Deadia ja Jerry Garciaa lukuunottamatta.

        Oli miten oli. Psykedeelinen rock on musiikillinen genre. Genre joka symboloi 60-luvun loppupuolen rock-musiikkia. Psykedeelinen rock oli tärkeässä roolissa mm. juuri tuon progressiivisen rockin synnyssä. Heavy metal esimerkiksi syntyi 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa psykedeelisen rockin hard rockin ja blues rockin pohjalta. Ensimmäisiä tyylilajin edustajia olivat mm. Led Zeppelin, Blue Cheer ja Deep Purple. Psykedeelisellä liikkeellä oli siis oma osansa myös metallimusiikin synnyssä.


      • Freak Out!
        Kitarasankari 60-luvulta kirjoitti:

        vaan fakta. Psykedeelinen rock on ihan musiikkiin perustuva genre eikä mikään "fiilis". Psykedeelisen rockin tunnusmerkkejä ovat mm. tajuntaa laajentavien mielikuvien tuottaminen esim. lyriikoilla tai kaiulla. Omaperäiset kitarasoolot ja rumpukompit ovat psykedeelisen rockin tunnusmerkkejä, esimerkkinä toimii vaikkapa Iron Butteflyn In a Gadda Da Vidan pitkä rumpusoolo joka kestää monia minuutteja. Jimi Hendrix popularisoi käyttöön wahwah-pedaalin, joka on yksi psykedeelisen rockin tunnusomaisimmista kitaran efektilaitteista. Särjetty kitarasoundi on yksi psykedelian tunnusmerkeistä. Psykedeeliseen rockiin kuului muiden genrejen bändeistä poiketen myös urut. Tämä oli tietysti yhtyekohtaista. Esimerkiksi The Doorsin Manzarekin urut ovat tyypillinen 60-luvun psykedelian piirre.

        Liian monet yhdistävät ja yleistävät psykedeelisen rockin hippeihin ja huumeisiin. Toki huumeilla, erityisesti LSD:llä ja ruoholla oli suuri rooli psykdeelisessä rockissa ja sen esittäjien keskuudessa, mutta vain harvat psykedeelisistä soittajista olivat itse hippejä, jotain Grateful Deadia ja Jerry Garciaa lukuunottamatta.

        Oli miten oli. Psykedeelinen rock on musiikillinen genre. Genre joka symboloi 60-luvun loppupuolen rock-musiikkia. Psykedeelinen rock oli tärkeässä roolissa mm. juuri tuon progressiivisen rockin synnyssä. Heavy metal esimerkiksi syntyi 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa psykedeelisen rockin hard rockin ja blues rockin pohjalta. Ensimmäisiä tyylilajin edustajia olivat mm. Led Zeppelin, Blue Cheer ja Deep Purple. Psykedeelisellä liikkeellä oli siis oma osansa myös metallimusiikin synnyssä.

        Miten ihmeessä sinä "Kitarasankari 60-luvulta" et maininnut Frank Zappaa kirjoituksessasi? Freak Out! oli jotain todella outoa ja friikkiä uutta psykedeliamusiikkia sen ilmestyessä vuonna 1966, ja on vaikuttanut suuresti sekä progeen että psykedeliseen rokkiin. Hassua myös oli, että puhuit Jimi Hendrixistä maailman teknisesti ylivertaisimpana kitaristina, hän kun ei teknisesti todellakaan ollut mikään virtuoosi, vaan se uniikki soittotyyli ja innovatiivisuus tekevät hänestä yhden suurimmista.

        Yksi varhainen psykedelian edustaja on Byrds ja heidän albuminsa 5th Dimension. Ilmestyi vähän ennen Beatlesin Revolveria, ja pikkasen jälkeen Zappan Freak Out!in.

        Psyken kanssa flirttailleita sinkkuja ja erilaisia ko. tyylilajiin täsmääviä tehokeinoja oli käytössä jo ennen näitä kaikkia levyjä, yksittäisillä 60-luvun hittisingleillä. Hienovaraista psykedeliaa siis, ei mitään villiä todellista psykesekoilua. ;)

        Pink Floyd on tärkeä, ja monet muut edellisissä viesteissä mainitut.


      • Kitarasankari 60-luvulta
        Freak Out! kirjoitti:

        Miten ihmeessä sinä "Kitarasankari 60-luvulta" et maininnut Frank Zappaa kirjoituksessasi? Freak Out! oli jotain todella outoa ja friikkiä uutta psykedeliamusiikkia sen ilmestyessä vuonna 1966, ja on vaikuttanut suuresti sekä progeen että psykedeliseen rokkiin. Hassua myös oli, että puhuit Jimi Hendrixistä maailman teknisesti ylivertaisimpana kitaristina, hän kun ei teknisesti todellakaan ollut mikään virtuoosi, vaan se uniikki soittotyyli ja innovatiivisuus tekevät hänestä yhden suurimmista.

        Yksi varhainen psykedelian edustaja on Byrds ja heidän albuminsa 5th Dimension. Ilmestyi vähän ennen Beatlesin Revolveria, ja pikkasen jälkeen Zappan Freak Out!in.

        Psyken kanssa flirttailleita sinkkuja ja erilaisia ko. tyylilajiin täsmääviä tehokeinoja oli käytössä jo ennen näitä kaikkia levyjä, yksittäisillä 60-luvun hittisingleillä. Hienovaraista psykedeliaa siis, ei mitään villiä todellista psykesekoilua. ;)

        Pink Floyd on tärkeä, ja monet muut edellisissä viesteissä mainitut.

        "Hassua myös oli, että puhuit Jimi Hendrixistä maailman teknisesti ylivertaisimpana kitaristina, hän kun ei teknisesti todellakaan ollut mikään virtuoosi, vaan se uniikki soittotyyli ja innovatiivisuus tekevät hänestä yhden suurimmista."

        Tuo on kyllä niin täyttä potaskaa. Hendrixiä taitavampaa kitaristia ei ole ollut ja tuskin tulee koskaan olemaankaan. Sen ovat niin monet musiikin ammattilaiset ja jopa toiset huippukitaristit todenneet vuosien varrella. Tottakai myös mainitsemasi uniikki soittotyyli ja innovatiivisuus ovat syitä Hendrixin ylivertaisuudelle, mutta kyllä se suurin syy on tekninen osaaminen.

        Ja mitä tuohon Zappaan tulee, niin puhut kyllä asiaa juu, mutta en nyt vain jaksanut kaikkia psykedelia-pumppuja alkaa luettelemaan vaan annoin muutaman esimerkin. Zappakin muuten ehdotomasti yksi historian taitavimmista kitaristeista.


      • psykedelia<>proge
        vastauksista kirjoitti:

        Viimeinen kysymys oli kai liian hankala? Ehkä sen voisi muotoilla niinkin, että mikä bändi keksi psykedelian tai oli se tärkein artisti siinä genressä - entäpä kenen toimesta keksittiin progressiivinen rockmusa? JA mikä niiden ero on musiikillisesti? Jos sellaista edes on.

        Kiitoksia vastauksista.

        Proge ei aukottomasti ole suoraa jatkoa 60-luvun psykedelialle vaikka jotain yhteisiä piirteitä on. Progessa ei välttämättä tarvita surrealistisia sanoituksia tai ääniefektikokeiluja luomaan tunnelmaa vaan progressiivisuus voi olla esimerkiksi tahtilajien ja rakenteiden kehittymisessä. Psykerockhan on monesti varsin tavanomaisiin sointukiertoihin perustuvaa tai alusta loppuun jatkuvan riffin päälle maalailtua improvisointia.


      • teknisesti nopeampia ja par...
        Kitarasankari 60-luvulta kirjoitti:

        "Hassua myös oli, että puhuit Jimi Hendrixistä maailman teknisesti ylivertaisimpana kitaristina, hän kun ei teknisesti todellakaan ollut mikään virtuoosi, vaan se uniikki soittotyyli ja innovatiivisuus tekevät hänestä yhden suurimmista."

        Tuo on kyllä niin täyttä potaskaa. Hendrixiä taitavampaa kitaristia ei ole ollut ja tuskin tulee koskaan olemaankaan. Sen ovat niin monet musiikin ammattilaiset ja jopa toiset huippukitaristit todenneet vuosien varrella. Tottakai myös mainitsemasi uniikki soittotyyli ja innovatiivisuus ovat syitä Hendrixin ylivertaisuudelle, mutta kyllä se suurin syy on tekninen osaaminen.

        Ja mitä tuohon Zappaan tulee, niin puhut kyllä asiaa juu, mutta en nyt vain jaksanut kaikkia psykedelia-pumppuja alkaa luettelemaan vaan annoin muutaman esimerkin. Zappakin muuten ehdotomasti yksi historian taitavimmista kitaristeista.

        kitaristeja kuin Hendrix - mieti vaikka Van Halenia tai joitakin muita myöhempiä hevijätkiä.

        Hendrix lienee kaikista paras ja tärkein, MUTTA se ei perustu ylivertaiselle teknisyydelle se Jimpan suuruus. ;D


      • Kitarasankari 60-luvulta
        teknisesti nopeampia ja par... kirjoitti:

        kitaristeja kuin Hendrix - mieti vaikka Van Halenia tai joitakin muita myöhempiä hevijätkiä.

        Hendrix lienee kaikista paras ja tärkein, MUTTA se ei perustu ylivertaiselle teknisyydelle se Jimpan suuruus. ;D

        Nopeus ei ratkaise teknisesti taitavinta kitaristia. Mainitsemasi Van Halen on kuulu tilutuksesta, jota kyllä jokainen huippukitaristi osaa jos vain haluaa. Tilutus on helppoa. Toista ovat jotkin Hendrixin 10 minuutin live soolot, jotka ovat teknisesti niin vaikeita, että ei niitä kannata nykykitaristien edes yrittää. Hendrix on ylivertainen ykkönen.


      • mutta...
        Kitarasankari 60-luvulta kirjoitti:

        Nopeus ei ratkaise teknisesti taitavinta kitaristia. Mainitsemasi Van Halen on kuulu tilutuksesta, jota kyllä jokainen huippukitaristi osaa jos vain haluaa. Tilutus on helppoa. Toista ovat jotkin Hendrixin 10 minuutin live soolot, jotka ovat teknisesti niin vaikeita, että ei niitä kannata nykykitaristien edes yrittää. Hendrix on ylivertainen ykkönen.

        teknisyys tarkoittaa juuri nopeutta, käytettävien esim. soittotyylien laaja-alaisuutta, sujuvuutta, kykyä nopeisiin vaihdoksiin. Kaikissa näissä suhteissa Hendrixiä etevämpiä ja teknisempiä kitaristeja löytyy, mutta innovatiivisuuden ja merkittävyyden ollessa puheenaihe, on Hendrix historian suurin. Jollei Clapton vetäse ohitse.

        Makuasia sataprosenttisesti on se, kuka on tyylikkäin, groovein, omaperäisin, sielukkain jne. kitaristi.

        Äläkä enää viitti esittää makuasioitasi faktoina, tähän tyyliin:" Hendrix on ylivertainen ykkönen. "


      • Kitarasankari 60-luvulta
        mutta... kirjoitti:

        teknisyys tarkoittaa juuri nopeutta, käytettävien esim. soittotyylien laaja-alaisuutta, sujuvuutta, kykyä nopeisiin vaihdoksiin. Kaikissa näissä suhteissa Hendrixiä etevämpiä ja teknisempiä kitaristeja löytyy, mutta innovatiivisuuden ja merkittävyyden ollessa puheenaihe, on Hendrix historian suurin. Jollei Clapton vetäse ohitse.

        Makuasia sataprosenttisesti on se, kuka on tyylikkäin, groovein, omaperäisin, sielukkain jne. kitaristi.

        Äläkä enää viitti esittää makuasioitasi faktoina, tähän tyyliin:" Hendrix on ylivertainen ykkönen. "

        Se on makuasia ja mielipidekysymys, jos joku sanoo että "Hendrix on paras kitaristi". Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä.

        Mutta jos sanotaan, että "Hendrix oli historian teknisesti taitavin kitaristi." Se ei ole makuasia, vaan fakta. Fakta, jonka eri sukupolvien musiikkiammattilaiset ovat todenneet ja tulevat toteamaan jatkossakin.

        Tyylikkäin, groovein, omaperäisin, sielukkain jne. kitaristi taas on aivan eri asia. Ne kaikki ovat makukysymyksiä, joihin kaikilla on oma mielipide ja niin kuuluu ollakkin.

        Mutta teknisesti taitavin ei ole makuasia. Se on Jimi Hendrix. Tämä asia on aivan yhtä suuri historiallinen fakta kuin vaikka sekin, että the Beatles on maailman myydyin yhtye. Kyllähän siinäkin joku voi väittää että "Led Zeppelin on maailman myydyin yhtye", mutta ei se paikkaansa pidä, sillä se on Beatles. Sama pätee tähän Hendrixin tekniseen taitavuuteen.

        Ja se on periaatteessa aivan täysin sama mitä me pienet yksittäiset suomalaiset täällä sanomme jossain suomi24 keskustelupalstalla. Musiikin ammattilaiset ja muut huippumuusikot kyllä tietävät mistä puhuvat.


      • sepste
        Kitarasankari 60-luvulta kirjoitti:

        Se on makuasia ja mielipidekysymys, jos joku sanoo että "Hendrix on paras kitaristi". Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä.

        Mutta jos sanotaan, että "Hendrix oli historian teknisesti taitavin kitaristi." Se ei ole makuasia, vaan fakta. Fakta, jonka eri sukupolvien musiikkiammattilaiset ovat todenneet ja tulevat toteamaan jatkossakin.

        Tyylikkäin, groovein, omaperäisin, sielukkain jne. kitaristi taas on aivan eri asia. Ne kaikki ovat makukysymyksiä, joihin kaikilla on oma mielipide ja niin kuuluu ollakkin.

        Mutta teknisesti taitavin ei ole makuasia. Se on Jimi Hendrix. Tämä asia on aivan yhtä suuri historiallinen fakta kuin vaikka sekin, että the Beatles on maailman myydyin yhtye. Kyllähän siinäkin joku voi väittää että "Led Zeppelin on maailman myydyin yhtye", mutta ei se paikkaansa pidä, sillä se on Beatles. Sama pätee tähän Hendrixin tekniseen taitavuuteen.

        Ja se on periaatteessa aivan täysin sama mitä me pienet yksittäiset suomalaiset täällä sanomme jossain suomi24 keskustelupalstalla. Musiikin ammattilaiset ja muut huippumuusikot kyllä tietävät mistä puhuvat.

        eikä niiden sanoja kannata uskoa ihan sellaisinaan. Sitä paitsi ei se nyt mikään täysin yleinen käsitys ole, että Hendrix oli nimenomaan TEKNISESTI paras. Aika yleisesti sitä pidetään parhaana ja tärkeimpänä kitaristina rokin saralla ja syystäkin, mutta teknisyys on eri juttu.

        Ja suoraan sanoen teknisyys on aika lailla sama kuin nopeus. Kun puhutaan teknisesti etevästä kitaristista, huomioidaan kykyä soittaa esim. nopeita sooloja yms., ja sitten toisaalla on keskustelut parhaiten kitaran kieliä parhaiten "tulkitsevasta" muusikosta, siitä kuka saa aikaan "parhaan fiiliksen". ;)

        Ja tulkintakysymyksistä on AINA kyse, kun ei ole tilastofakta tai muuten todennettavissa oleva puhdas tosiasia pöydällä.

        Oletko muuten tietoinen monista huippuhyvistä klassisen kitaran virtuooseista? Niitä ei juurikaan rock-kriitikot edes huomioi tai tiedä kovimpia kepittäjiä listatessaan.


      • Kitarasankari 60-luvulta
        sepste kirjoitti:

        eikä niiden sanoja kannata uskoa ihan sellaisinaan. Sitä paitsi ei se nyt mikään täysin yleinen käsitys ole, että Hendrix oli nimenomaan TEKNISESTI paras. Aika yleisesti sitä pidetään parhaana ja tärkeimpänä kitaristina rokin saralla ja syystäkin, mutta teknisyys on eri juttu.

        Ja suoraan sanoen teknisyys on aika lailla sama kuin nopeus. Kun puhutaan teknisesti etevästä kitaristista, huomioidaan kykyä soittaa esim. nopeita sooloja yms., ja sitten toisaalla on keskustelut parhaiten kitaran kieliä parhaiten "tulkitsevasta" muusikosta, siitä kuka saa aikaan "parhaan fiiliksen". ;)

        Ja tulkintakysymyksistä on AINA kyse, kun ei ole tilastofakta tai muuten todennettavissa oleva puhdas tosiasia pöydällä.

        Oletko muuten tietoinen monista huippuhyvistä klassisen kitaran virtuooseista? Niitä ei juurikaan rock-kriitikot edes huomioi tai tiedä kovimpia kepittäjiä listatessaan.

        Tietysti unohdin mainita että populaarimusiikki ja klassinen musiikki ovat kaksi eri asiaa, joita ei missään nimessä tule verrata toisiinsa. Hendrix kuuluu, kuten kaikki muutkin ei-klassista soittavat, populaarimusiikkiin. Populaarimusiikissa Hendrixiä taitavampaa kitaristia ei ole. Klassinen on asia erikseen.

        En todellakaan voi olla samaa mieltä siitä että teknisyys olisi sama asia kuin nopeus. Nopeus on sitä kuinka nopeasti kykenee soittamaan. Eihän Hendrix nopeudessa tietenkään voi voittaa jotain nykypäivän extreme metal -kitaristeja, sillä eihän Hendixin aikana tuollaisesta kitaransoittotyylistä ja nopeudesta oltu kuultukkaan. Eikä kuultu ennen 80-lukua. MUTTA teknisyys ei ole sama asia kuin nopeus. Hendrixin teknisyys tulee esille parhaiten miehen live-vedoissa, joissa hän vetää joskus yli 15 minuutin äärettömän monimutkaisia sooloja. Tottakai nämä nykypäivän huippunopeat kitaristit ovat nopeampia kuin Hendrix. Sehän on päivän selvä asia. Mutta jos nämä riffit ja soolot, joita nykypäivän supernopeat soittajat vetävät, vedettäisiin hitaasti, olisi kyseessä suhteellisen simppeli kappale teknisesti soittaa kitaralla. He saavat suurta soittonopeutta käyttäen jonkin suhteellisen yksinkertaisen soolon kuulostamaan vitun monimutkaiselta. Kuuntele esim. jokin Dragonforcen biisi. Saatanan nopeaa kitaransoittoa, mutta kun biisi hidastetaan, niin se kitarakuvio on loppujenlopuksi melko simppeli.

        Nopeudessa todella monet kitaristit voittavat Hendrixin. Se on päivän selvä asia. Mutta tekninen taitavuus ei missään nimessä ole sama asia kuin nopeus.


      • kitaristina huippu
        Kitarasankari 60-luvulta kirjoitti:

        Tietysti unohdin mainita että populaarimusiikki ja klassinen musiikki ovat kaksi eri asiaa, joita ei missään nimessä tule verrata toisiinsa. Hendrix kuuluu, kuten kaikki muutkin ei-klassista soittavat, populaarimusiikkiin. Populaarimusiikissa Hendrixiä taitavampaa kitaristia ei ole. Klassinen on asia erikseen.

        En todellakaan voi olla samaa mieltä siitä että teknisyys olisi sama asia kuin nopeus. Nopeus on sitä kuinka nopeasti kykenee soittamaan. Eihän Hendrix nopeudessa tietenkään voi voittaa jotain nykypäivän extreme metal -kitaristeja, sillä eihän Hendixin aikana tuollaisesta kitaransoittotyylistä ja nopeudesta oltu kuultukkaan. Eikä kuultu ennen 80-lukua. MUTTA teknisyys ei ole sama asia kuin nopeus. Hendrixin teknisyys tulee esille parhaiten miehen live-vedoissa, joissa hän vetää joskus yli 15 minuutin äärettömän monimutkaisia sooloja. Tottakai nämä nykypäivän huippunopeat kitaristit ovat nopeampia kuin Hendrix. Sehän on päivän selvä asia. Mutta jos nämä riffit ja soolot, joita nykypäivän supernopeat soittajat vetävät, vedettäisiin hitaasti, olisi kyseessä suhteellisen simppeli kappale teknisesti soittaa kitaralla. He saavat suurta soittonopeutta käyttäen jonkin suhteellisen yksinkertaisen soolon kuulostamaan vitun monimutkaiselta. Kuuntele esim. jokin Dragonforcen biisi. Saatanan nopeaa kitaransoittoa, mutta kun biisi hidastetaan, niin se kitarakuvio on loppujenlopuksi melko simppeli.

        Nopeudessa todella monet kitaristit voittavat Hendrixin. Se on päivän selvä asia. Mutta tekninen taitavuus ei missään nimessä ole sama asia kuin nopeus.

        mutta yksi korjaus: kaikki ei-klassinen EI ole populaarimusaa, onhan esim. etnomusiikki joka ei ole kovin populääria, muttei klassistakaan. Samoin jotkut kansanlaulut yms.


      • Antisankari 2000-luvulta
        Kitarasankari 60-luvulta kirjoitti:

        Tietysti unohdin mainita että populaarimusiikki ja klassinen musiikki ovat kaksi eri asiaa, joita ei missään nimessä tule verrata toisiinsa. Hendrix kuuluu, kuten kaikki muutkin ei-klassista soittavat, populaarimusiikkiin. Populaarimusiikissa Hendrixiä taitavampaa kitaristia ei ole. Klassinen on asia erikseen.

        En todellakaan voi olla samaa mieltä siitä että teknisyys olisi sama asia kuin nopeus. Nopeus on sitä kuinka nopeasti kykenee soittamaan. Eihän Hendrix nopeudessa tietenkään voi voittaa jotain nykypäivän extreme metal -kitaristeja, sillä eihän Hendixin aikana tuollaisesta kitaransoittotyylistä ja nopeudesta oltu kuultukkaan. Eikä kuultu ennen 80-lukua. MUTTA teknisyys ei ole sama asia kuin nopeus. Hendrixin teknisyys tulee esille parhaiten miehen live-vedoissa, joissa hän vetää joskus yli 15 minuutin äärettömän monimutkaisia sooloja. Tottakai nämä nykypäivän huippunopeat kitaristit ovat nopeampia kuin Hendrix. Sehän on päivän selvä asia. Mutta jos nämä riffit ja soolot, joita nykypäivän supernopeat soittajat vetävät, vedettäisiin hitaasti, olisi kyseessä suhteellisen simppeli kappale teknisesti soittaa kitaralla. He saavat suurta soittonopeutta käyttäen jonkin suhteellisen yksinkertaisen soolon kuulostamaan vitun monimutkaiselta. Kuuntele esim. jokin Dragonforcen biisi. Saatanan nopeaa kitaransoittoa, mutta kun biisi hidastetaan, niin se kitarakuvio on loppujenlopuksi melko simppeli.

        Nopeudessa todella monet kitaristit voittavat Hendrixin. Se on päivän selvä asia. Mutta tekninen taitavuus ei missään nimessä ole sama asia kuin nopeus.

        Tekninen taitavuus ei ole yksi yhteen sama asia kuin nopeus, mutta kyllä nopeus on yksi teknisyyden osa-alueista. Onhan se teknisesti vaativampaa soittaa jokin kuvio nopeasti kuin hitaasti.


      • Retkuilija
        vastauksista kirjoitti:

        Viimeinen kysymys oli kai liian hankala? Ehkä sen voisi muotoilla niinkin, että mikä bändi keksi psykedelian tai oli se tärkein artisti siinä genressä - entäpä kenen toimesta keksittiin progressiivinen rockmusa? JA mikä niiden ero on musiikillisesti? Jos sellaista edes on.

        Kiitoksia vastauksista.

        Yksi bändin nimi juolahti mieleen, nimittäin Jethro Tull.


    • paljon tulkinnasta

      Kysymyksesi ovat vähän suoraviivaisia ja tylsiä, trivial pursuit -tyylisiä. Lähtökohtana näyttää olevan jenkkilähtöinen musiikkiluokittelu, jonka pakkomielteenä on etsiä jonkin musiikkilajin "keksijöitä". Esimerkiksi folk rockin kehittäjää ei voi täsmällisesti nimetä, takana on vuosisatainen anglosaksinen populaarimusiikkiperinne.

      Heavy metal ja hard rock taas ovat aika puhtaasti jenkkiläiseen 70- ja 80 lukujen rockiin istuvia käsitteitä, joita ei oikein voi edes soveltaa eurooppalaiseen musiikkiin. Proge taas on epäsuorasti eurooppalaisen klassisen musiikin ja jenkkiläisen freejazzin perillinen.

      • Vincebus Eruptum

        "Heavy metal ja hard rock taas ovat aika puhtaasti jenkkiläiseen 70- ja 80 lukujen rockiin istuvia käsitteitä, joita ei oikein voi edes soveltaa eurooppalaiseen musiikkiin."

        Täyttä paskapuhetta!!! Heavy metal kehittyi nimenomaan Euroopassa Britteinsaarilla 60-luvun lopulla!!! Vain murto osa tyylin kehittäjistä oli amerikkalaisia.


      • paljon tulkinnasta
        Vincebus Eruptum kirjoitti:

        "Heavy metal ja hard rock taas ovat aika puhtaasti jenkkiläiseen 70- ja 80 lukujen rockiin istuvia käsitteitä, joita ei oikein voi edes soveltaa eurooppalaiseen musiikkiin."

        Täyttä paskapuhetta!!! Heavy metal kehittyi nimenomaan Euroopassa Britteinsaarilla 60-luvun lopulla!!! Vain murto osa tyylin kehittäjistä oli amerikkalaisia.

        Käyttivätkö nuo britit aikanaan itse tuosta musiikkilajista nimeä heavy metal? Käsite kuulostaa jälkikäteen jenkkiradioasemien musiikkityylijaottelua varten luodulta.

        Jenkit puhuvat myös electronicasta. Se kattaa likimain kaikki ne musiikinalat, joista Suomessa puhuttiin erityisesti 90-luvulla vaikkapa ambientina, drum'n'bassina, syntikkapoppina tai yleisesti teknona. Tämäkin musiikinala alkoi kehittyä 1960-luvulla, mutta nuo nimikkeet ovat melkoisen uusia.


      • Vincebus Eruptum
        paljon tulkinnasta kirjoitti:

        Käyttivätkö nuo britit aikanaan itse tuosta musiikkilajista nimeä heavy metal? Käsite kuulostaa jälkikäteen jenkkiradioasemien musiikkityylijaottelua varten luodulta.

        Jenkit puhuvat myös electronicasta. Se kattaa likimain kaikki ne musiikinalat, joista Suomessa puhuttiin erityisesti 90-luvulla vaikkapa ambientina, drum'n'bassina, syntikkapoppina tai yleisesti teknona. Tämäkin musiikinala alkoi kehittyä 1960-luvulla, mutta nuo nimikkeet ovat melkoisen uusia.

        Niin siis, mutta oliko kyse heavy metalista musiikkina vai genren nimenä?

        Tästä raskaasta bluesahtavasta kitaravetoisesta hard rockista, joka syntyi 60-luvun lopussa, alettiin käyttää nimitystä "heavy metal" joskus 70-luvun lopulla NWOBHM-bändien myötä.


      • Vincebus Eruptum
        Vincebus Eruptum kirjoitti:

        Niin siis, mutta oliko kyse heavy metalista musiikkina vai genren nimenä?

        Tästä raskaasta bluesahtavasta kitaravetoisesta hard rockista, joka syntyi 60-luvun lopussa, alettiin käyttää nimitystä "heavy metal" joskus 70-luvun lopulla NWOBHM-bändien myötä.

        Tästä heavy metal-termin synnystä on olemassa monia tarinoita kuten mm. että joku toimittaja kuvasi Hendrixin kitaransoittoa "raskasmetallin satamiseksi taivaalta", tai Steppenwolfin kappaleen Born to Be Wild sanoitukset "heavy metal thunder".

        Kuitenkin ensimmäinen kirjallinen muisto heavy metal-nimen käyttöönotolle tapahtui 1971 kun eräs heppu arvosteli Sir Lord Baltimoren albumin Kingdom Come ja kutsui bändiä heavy metalia soittavaksi yhtyeeksi. Samaa nimitystä hän käytti Zepuista ja Sabbatheistakin. Heavy metal nimeä alettiin siis käyttää 70-luvulla.


      • Urjalan Hippi
        Vincebus Eruptum kirjoitti:

        Tästä heavy metal-termin synnystä on olemassa monia tarinoita kuten mm. että joku toimittaja kuvasi Hendrixin kitaransoittoa "raskasmetallin satamiseksi taivaalta", tai Steppenwolfin kappaleen Born to Be Wild sanoitukset "heavy metal thunder".

        Kuitenkin ensimmäinen kirjallinen muisto heavy metal-nimen käyttöönotolle tapahtui 1971 kun eräs heppu arvosteli Sir Lord Baltimoren albumin Kingdom Come ja kutsui bändiä heavy metalia soittavaksi yhtyeeksi. Samaa nimitystä hän käytti Zepuista ja Sabbatheistakin. Heavy metal nimeä alettiin siis käyttää 70-luvulla.

        Pikemminkin voisi sanoa, että termi "heavy metal" vakiintui käyttöön 70-luvulla. Termi oli olemassa jo 60-luvulla, kuten nuo mainitsemasi Hendrix- ja Steppenwolf-esimerkit osoittavat, mutta uusilla ilmiöillä on usein aluksi monia nimityksiä, joista jotkin sitten vakiintuvat.

        Esim. Suomessa tätä uutta musiikkia kutsuttiin aluksi "jytämusiikiksi" eli "jytäksi", mutta tuo termi ei kuitenkaan vakiintunut kieleemme, ja siksi nykyään kätetään englantilaista lainasanaa "hevi" kuvaamaan heavy-musiikkia.


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        Urjalan Hippi kirjoitti:

        Pikemminkin voisi sanoa, että termi "heavy metal" vakiintui käyttöön 70-luvulla. Termi oli olemassa jo 60-luvulla, kuten nuo mainitsemasi Hendrix- ja Steppenwolf-esimerkit osoittavat, mutta uusilla ilmiöillä on usein aluksi monia nimityksiä, joista jotkin sitten vakiintuvat.

        Esim. Suomessa tätä uutta musiikkia kutsuttiin aluksi "jytämusiikiksi" eli "jytäksi", mutta tuo termi ei kuitenkaan vakiintunut kieleemme, ja siksi nykyään kätetään englantilaista lainasanaa "hevi" kuvaamaan heavy-musiikkia.

        Totta on se, että monesti musiikkityylien nimet ovat vakiintuneet vasta jälkikäteen. Esim. "rockabilly" -musiikista harvat puhuivat 50-luvulla, ja jos puhuivat, niin halventavaan sävyyn junttimusiikkina. Muutamassa biisissä sana mainittiin kyllä positiivisessa mielessä, kuten Johnny Burnetten "Rock Billy Boogie" (huom. kirjoitusasu, "rock billy" kahtena erillisenä sanana, joten kirjoitusasukaan termille ei ollut vakiintunut vielä 1957), ja Joe Therrienin "Rockabilly Boogie" (oikea kirjoitusasu tässä tapauksessa). Kumpikaan näistä ei ollut hitti 50-luvulla, ovat nousseet suosioon vasta myöhemmin uusintajulkaisujen myötä. Mainittakoon vielä Guy Mitchellin hitti nimeltään "Rock-A-Billy" vuodelta 1956, joka EI ollut rockabillyä nimestään huolimatta... eli koko termiä ei edes ymmärretty vielä 50-luvulla.


      • ......................33
        MarkiisiDeFuckingÅmÅl kirjoitti:

        Totta on se, että monesti musiikkityylien nimet ovat vakiintuneet vasta jälkikäteen. Esim. "rockabilly" -musiikista harvat puhuivat 50-luvulla, ja jos puhuivat, niin halventavaan sävyyn junttimusiikkina. Muutamassa biisissä sana mainittiin kyllä positiivisessa mielessä, kuten Johnny Burnetten "Rock Billy Boogie" (huom. kirjoitusasu, "rock billy" kahtena erillisenä sanana, joten kirjoitusasukaan termille ei ollut vakiintunut vielä 1957), ja Joe Therrienin "Rockabilly Boogie" (oikea kirjoitusasu tässä tapauksessa). Kumpikaan näistä ei ollut hitti 50-luvulla, ovat nousseet suosioon vasta myöhemmin uusintajulkaisujen myötä. Mainittakoon vielä Guy Mitchellin hitti nimeltään "Rock-A-Billy" vuodelta 1956, joka EI ollut rockabillyä nimestään huolimatta... eli koko termiä ei edes ymmärretty vielä 50-luvulla.

        Ei progestakaan alkuun puhuttu progena. Jos ensimmäiseksi puhdasoppiseksi progelevyksi lasketaan King Crimsonin debytti vuodelta 1969 (se voi olla joku muukun), niin 70-luvun taitteessa muusikot eivät tienneet tekevänsä progea. Progebädithän eivät kutsuneet musiikkiaan yleensä millään nimellä (pink floyditkin puhuvat v.1972 tehdyissä haastatteluissa rock'n rollista) vaan silloin se nähtiin vain luonnollisena että rock -musiikki laajenee johonkin suuntaan.


    • Kyrie Eleison

      Folk rockin keksijaa on mahdotonta kenenkan nimeta mutta the Byrds on vastaus.

      Rock-musiikn suurimmat uranuurtajat ovat eittamatta Carl Perkins, Chuck Berry, Elvis Presley and the Beatles.

      Punk rockin keksi Malcolm McLaren, englantilainen pornoliikkeen omistaja, ja tuon suuntauksen musiikilliset arvot ovat vahaisia.

      Psykedeelisen rock-musiikin keksivat amerikkalaiset 60-luvulla. On erittain tarkeaa ymmartaa etta rock-musiikki ylipaansa keksittiin Amerikassa.

      Tarkein lauluntekija rock-musiikissa on John Lennon.

      Progressiivinen rock ja 'art rock' kuulostavat surkeilta huijausyrityksilta. 'Art Rock' - Suomessa tama tarkoittaa jotain lappalaisia vaha-alyisia koululaisia jotka saavat pitkan apurahan sosiaalitantta-tyttoystavaltaan. Ismo Alanko, Jimi Sumen et al. Artisti maksaa heidankin kokeilunsa.

      • Musailija

        Ja sieltähän sitä aimo annos paskaa pääsi Kyrie Eleisonin suusta...Huh....

        "Punk rockin keksi Malcolm McLaren, englantilainen pornoliikkeen omistaja, ja tuon suuntauksen musiikilliset arvot ovat vahaisia.

        -Siis punkin musiikilliset arvot vähäisiä?
        Paskat sä tiedä mistään.....

        Psykedeelisen rock-musiikin keksivat amerikkalaiset 60-luvulla. On erittain tarkeaa ymmartaa etta rock-musiikki ylipaansa keksittiin Amerikassa.
        Tarkein lauluntekija rock-musiikissa on John Lennon.
        Progressiivinen rock ja 'art rock' kuulostavat surkeilta huijausyrityksilta. 'Art Rock' - Suomessa tama tarkoittaa jotain lappalaisia vaha-alyisia koululaisia jotka saavat pitkan apurahan sosiaalitantta-tyttoystavaltaan. Ismo Alanko, Jimi Sumen et al. Artisti maksaa heidankin kokeilunsa......"    


      • jäljillä
        Musailija kirjoitti:

        Ja sieltähän sitä aimo annos paskaa pääsi Kyrie Eleisonin suusta...Huh....

        "Punk rockin keksi Malcolm McLaren, englantilainen pornoliikkeen omistaja, ja tuon suuntauksen musiikilliset arvot ovat vahaisia.

        -Siis punkin musiikilliset arvot vähäisiä?
        Paskat sä tiedä mistään.....

        Psykedeelisen rock-musiikin keksivat amerikkalaiset 60-luvulla. On erittain tarkeaa ymmartaa etta rock-musiikki ylipaansa keksittiin Amerikassa.
        Tarkein lauluntekija rock-musiikissa on John Lennon.
        Progressiivinen rock ja 'art rock' kuulostavat surkeilta huijausyrityksilta. 'Art Rock' - Suomessa tama tarkoittaa jotain lappalaisia vaha-alyisia koululaisia jotka saavat pitkan apurahan sosiaalitantta-tyttoystavaltaan. Ismo Alanko, Jimi Sumen et al. Artisti maksaa heidankin kokeilunsa......"    

        Lennon ei todellakaan ollut merkittävin lauluntekijä rokissa - Beatles-jannuista McCartney yltää korkeammalle, ja hän onkin siellä kärjessä monien muiden kanssa. Joka sanoo esim. Clashin musiikkia köyhäksi, ei tajua mistään mitään. Ja Clashan on punkkia, joskin vain monipuolisempaa sellaista kuin perusräime.


      • rämpytystä
        Musailija kirjoitti:

        Ja sieltähän sitä aimo annos paskaa pääsi Kyrie Eleisonin suusta...Huh....

        "Punk rockin keksi Malcolm McLaren, englantilainen pornoliikkeen omistaja, ja tuon suuntauksen musiikilliset arvot ovat vahaisia.

        -Siis punkin musiikilliset arvot vähäisiä?
        Paskat sä tiedä mistään.....

        Psykedeelisen rock-musiikin keksivat amerikkalaiset 60-luvulla. On erittain tarkeaa ymmartaa etta rock-musiikki ylipaansa keksittiin Amerikassa.
        Tarkein lauluntekija rock-musiikissa on John Lennon.
        Progressiivinen rock ja 'art rock' kuulostavat surkeilta huijausyrityksilta. 'Art Rock' - Suomessa tama tarkoittaa jotain lappalaisia vaha-alyisia koululaisia jotka saavat pitkan apurahan sosiaalitantta-tyttoystavaltaan. Ismo Alanko, Jimi Sumen et al. Artisti maksaa heidankin kokeilunsa......"    

        yksinkertaisille ihmisille. monimutkaisemmat rockin muodot ovat usein vähemmän yksinkertaisten ihmisten suosiossa.


      • rokkipappa1947
        rämpytystä kirjoitti:

        yksinkertaisille ihmisille. monimutkaisemmat rockin muodot ovat usein vähemmän yksinkertaisten ihmisten suosiossa.

        Punk oli hyvä piristysruiske ummehtuneelle progemusiikin vastakohdatana.
        Se miksi monet pitävät punkrockia lahjattomana rämpyttämisen johtuu siitä shokista että biisit voi olla lyhyempiä kuin 12 minuuttia ja kaikki ei tarvi olla kuin suolakurkku perseessä, sekä tylsiä kitarasoolovingutuksia.
        Punk oli 77 sitä mitä rock n roll oli 57.
        Aitoa, rehellistä, kapinallista ja ennenkaikea hauskaa

        terv- kuusikymppinen rokkipappa


      • sitä paitsi
        rokkipappa1947 kirjoitti:

        Punk oli hyvä piristysruiske ummehtuneelle progemusiikin vastakohdatana.
        Se miksi monet pitävät punkrockia lahjattomana rämpyttämisen johtuu siitä shokista että biisit voi olla lyhyempiä kuin 12 minuuttia ja kaikki ei tarvi olla kuin suolakurkku perseessä, sekä tylsiä kitarasoolovingutuksia.
        Punk oli 77 sitä mitä rock n roll oli 57.
        Aitoa, rehellistä, kapinallista ja ennenkaikea hauskaa

        terv- kuusikymppinen rokkipappa

        jos te etsitte oikeasti monimuotoista ja haastavaa musiikkia, kuunnelkaa klassista! Se on PALJON kompeksimpaa, rokilta haetana sitten toisenlaista erinomaisuutta kuin klassisesta, ja punk parhaimillaan täyttää tämän tarpeen. Mutta miksei Pink Floydkin.

        Itse tosin olen aika pitkälle popin, soulin ja jazzin ystävä, mitä kevyeen musiikkiin tulee, mutta paras rokki on ajatonta ja täysin kuolematonta!


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        sitä paitsi kirjoitti:

        jos te etsitte oikeasti monimuotoista ja haastavaa musiikkia, kuunnelkaa klassista! Se on PALJON kompeksimpaa, rokilta haetana sitten toisenlaista erinomaisuutta kuin klassisesta, ja punk parhaimillaan täyttää tämän tarpeen. Mutta miksei Pink Floydkin.

        Itse tosin olen aika pitkälle popin, soulin ja jazzin ystävä, mitä kevyeen musiikkiin tulee, mutta paras rokki on ajatonta ja täysin kuolematonta!

        Malcolm McLaren EI keksinyt punkkia, yhtä naurettavaa olisi väittää, että eversti Tom Parker (Elviksen manageri, jos joku ei tiedä) olisi keksinyt rock'n'rollin. Punkissa oli samanlainen kapinallinen ASENNE alkuaikoina, niin kuin rock'n'rollissakin. Soittotaitoa ei ehkä ollut niin paljoa kuin proge-äijillä, mutta asennetta oli. Ja sehän se tekee rockista (johon lasken myös punkin ja hevin) hyvää.


      • MickieD
        MarkiisiDeFuckingÅmÅl kirjoitti:

        Malcolm McLaren EI keksinyt punkkia, yhtä naurettavaa olisi väittää, että eversti Tom Parker (Elviksen manageri, jos joku ei tiedä) olisi keksinyt rock'n'rollin. Punkissa oli samanlainen kapinallinen ASENNE alkuaikoina, niin kuin rock'n'rollissakin. Soittotaitoa ei ehkä ollut niin paljoa kuin proge-äijillä, mutta asennetta oli. Ja sehän se tekee rockista (johon lasken myös punkin ja hevin) hyvää.

        "Ja sehän se tekee rockista (johon lasken myös punkin ja hevin) hyvää."

        Kyllä punk on yksi rock and rollin alagenreistä siinä missä esim psykdeeelinen rock ja glam rock. Mutta sellaista genreä kuin "hevi" ei ole olemassakaan. On metallimusiikkia, jonka ensimmäinen tyylilaji oli nimeltään heavy metal. "Heviä" ei ole olemassakaan, se on vain jokin paska yleistystermi, jota nykypäivän MP3 sukupolven kakarat käyttävät kaikesta metallimusiikista, koska eivät tunne eri genrejen tyylilajeja.


      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        MickieD kirjoitti:

        "Ja sehän se tekee rockista (johon lasken myös punkin ja hevin) hyvää."

        Kyllä punk on yksi rock and rollin alagenreistä siinä missä esim psykdeeelinen rock ja glam rock. Mutta sellaista genreä kuin "hevi" ei ole olemassakaan. On metallimusiikkia, jonka ensimmäinen tyylilaji oli nimeltään heavy metal. "Heviä" ei ole olemassakaan, se on vain jokin paska yleistystermi, jota nykypäivän MP3 sukupolven kakarat käyttävät kaikesta metallimusiikista, koska eivät tunne eri genrejen tyylilajeja.

        tiedän kyllä että on black metal ja doom metal ja thrash metal ja speed metal ynnä muuta... käytin tahallaan "hevi" -sanaa yleistyksenä näille, kun en jaksanut erikseen kaikkia luetella. "Hevi" = "hedelmä ja vihannesosasto" ruokakaupassa, jos nyt oikein tarkkoja ollaan :)


      • mitä ikinä onkaan
        rokkipappa1947 kirjoitti:

        Punk oli hyvä piristysruiske ummehtuneelle progemusiikin vastakohdatana.
        Se miksi monet pitävät punkrockia lahjattomana rämpyttämisen johtuu siitä shokista että biisit voi olla lyhyempiä kuin 12 minuuttia ja kaikki ei tarvi olla kuin suolakurkku perseessä, sekä tylsiä kitarasoolovingutuksia.
        Punk oli 77 sitä mitä rock n roll oli 57.
        Aitoa, rehellistä, kapinallista ja ennenkaikea hauskaa

        terv- kuusikymppinen rokkipappa

        Tämä "kapinallisuushan" on vain teennäistä antikapitalismia. Mutta voihan silläkin tehdä rahaa. Juuri niin...sitä samaa mitä ne halveksitut pukumiehet kauhovat toimistoissaan.


      • totta.. olet oikeassa
        mitä ikinä onkaan kirjoitti:

        Tämä "kapinallisuushan" on vain teennäistä antikapitalismia. Mutta voihan silläkin tehdä rahaa. Juuri niin...sitä samaa mitä ne halveksitut pukumiehet kauhovat toimistoissaan.

        Tietysti rock-musiikissa on uhmakkuutta ja kapinaa, mutta vähintään yhtä paljon siinä on laskelmoitua, teineille suunnattua keinotekoista "kapinaa", tähän täsmää esim. suuri osa kaikesta punk-musiikista. Sex Pistolsin kaltaiset oikeat yhtyeet ovat poikkeus.

        ABBA-yhtyeen musiikissa ei ole vähääkään kapinaa, mutta silti se on yksi kaikkien aikojen parhaista ja keskeisimmistä populaarimusiikin bändeistä.


      • täysi pelle
        totta.. olet oikeassa kirjoitti:

        Tietysti rock-musiikissa on uhmakkuutta ja kapinaa, mutta vähintään yhtä paljon siinä on laskelmoitua, teineille suunnattua keinotekoista "kapinaa", tähän täsmää esim. suuri osa kaikesta punk-musiikista. Sex Pistolsin kaltaiset oikeat yhtyeet ovat poikkeus.

        ABBA-yhtyeen musiikissa ei ole vähääkään kapinaa, mutta silti se on yksi kaikkien aikojen parhaista ja keskeisimmistä populaarimusiikin bändeistä.

        samoin koko Sex Pistols. Tyhmää lahjatonta rämistelyä. Kaukana taiteesta, jota esim heavy metal ja progressiivinen rock edustivat tuolloin 70-luvulla. Ja näitä vastaanhan punk-bändit lähtivät kapinoimaan. Kun ei itsellä riittänyt taito soittaa monimutkaista musiikkia niin ruvettiin tekemään punkkia.


      • mutta...
        täysi pelle kirjoitti:

        samoin koko Sex Pistols. Tyhmää lahjatonta rämistelyä. Kaukana taiteesta, jota esim heavy metal ja progressiivinen rock edustivat tuolloin 70-luvulla. Ja näitä vastaanhan punk-bändit lähtivät kapinoimaan. Kun ei itsellä riittänyt taito soittaa monimutkaista musiikkia niin ruvettiin tekemään punkkia.

        Matlock ei ollut, ja sehän ne klassiset Sex Pistols -biisit kirjoitti. Punk tuli vastaiskuna progen köyhyydelle: onnettomille pitkille, puolivillaisille sekoiluille, 20 minuutin biiseille, joissa ei ollut yhtäkään kunnollista melodiaa tai rakenteellista järkeä, vaan pelkkää soittotaidolla brassailua.

        Tiesitkö, että esim. Ramonesin jätkät olivat erinomaisia muusikoita? Ne nyt halusivat soittaa kunnon rokkia 50-luvun tyyliin, eivätkä esitellä soittotaitoaan musan kustannuksella. Simppeliä rokkia soittaa myös AC/DC, josta esim. tiedetään, että ne osaa soittaa Yes-yhtyeen biisit aivan yhtä hyvin kuin Yes itse. Mutta AC/DC valitsi myös iskevän rokin progen sijasta.

        Kyllä ammattitaitoinen kuulija pystyy havaitsemaan milloin simppelissäkin biisissä soittaa kovat muusikot.

        Mutta tokikin punk-musa myös on useimmiten roskaa, progen ja hevin tavoin. Nämä kaikki ovat äärimmäisiä rokin tyylilajeja, jotka on kaupallistettu, minkä myötä niiden nimissä on tehty kasapäin paskaa. Se ei kuitenkaan estä alkuperäistä vaikkapa punkin ajatusta ja ideaa olemasta aito ja rehellinen.

        Clash, Ramones ja Sex Pistols ovat loistavia bändejä. Ne punkkibändit, jotka ovat roskaa, ovat jo unohtuneet.


      • Vanha-Varaani
        mutta... kirjoitti:

        Matlock ei ollut, ja sehän ne klassiset Sex Pistols -biisit kirjoitti. Punk tuli vastaiskuna progen köyhyydelle: onnettomille pitkille, puolivillaisille sekoiluille, 20 minuutin biiseille, joissa ei ollut yhtäkään kunnollista melodiaa tai rakenteellista järkeä, vaan pelkkää soittotaidolla brassailua.

        Tiesitkö, että esim. Ramonesin jätkät olivat erinomaisia muusikoita? Ne nyt halusivat soittaa kunnon rokkia 50-luvun tyyliin, eivätkä esitellä soittotaitoaan musan kustannuksella. Simppeliä rokkia soittaa myös AC/DC, josta esim. tiedetään, että ne osaa soittaa Yes-yhtyeen biisit aivan yhtä hyvin kuin Yes itse. Mutta AC/DC valitsi myös iskevän rokin progen sijasta.

        Kyllä ammattitaitoinen kuulija pystyy havaitsemaan milloin simppelissäkin biisissä soittaa kovat muusikot.

        Mutta tokikin punk-musa myös on useimmiten roskaa, progen ja hevin tavoin. Nämä kaikki ovat äärimmäisiä rokin tyylilajeja, jotka on kaupallistettu, minkä myötä niiden nimissä on tehty kasapäin paskaa. Se ei kuitenkaan estä alkuperäistä vaikkapa punkin ajatusta ja ideaa olemasta aito ja rehellinen.

        Clash, Ramones ja Sex Pistols ovat loistavia bändejä. Ne punkkibändit, jotka ovat roskaa, ovat jo unohtuneet.

        "Punk tuli vastaiskuna progen köyhyydelle: onnettomille pitkille, puolivillaisille sekoiluille, 20 minuutin biiseille, joissa ei ollut yhtäkään kunnollista melodiaa tai rakenteellista järkeä, vaan pelkkää soittotaidolla brassailua."

        Kuuntele Pink Floydin Echoes tai Jethro Tullin Thick as a Brick. Progella ja punkilla on yksi toinenkin ero kuin se että proge vaatii äärimmäistä soittotaitoa ja punk ei. Nimittäin se, että punk on musiikkia ja proge on taidetta.


      • ystävä hyvä
        Vanha-Varaani kirjoitti:

        "Punk tuli vastaiskuna progen köyhyydelle: onnettomille pitkille, puolivillaisille sekoiluille, 20 minuutin biiseille, joissa ei ollut yhtäkään kunnollista melodiaa tai rakenteellista järkeä, vaan pelkkää soittotaidolla brassailua."

        Kuuntele Pink Floydin Echoes tai Jethro Tullin Thick as a Brick. Progella ja punkilla on yksi toinenkin ero kuin se että proge vaatii äärimmäistä soittotaitoa ja punk ei. Nimittäin se, että punk on musiikkia ja proge on taidetta.

        ja perusrokki/punkki-biisin tyylikäs ja taitava klaaraaminen esim. kitaralla voi vaatia ihan yhtä paljon musiikillista lahjakkuutta kuin progesekoilu. Enemmänkin: progemsoittajilla on harvoin tyylitajua.

        Poikkeuksia ovat mm. mainitsemasi biisit ja bändit. Mutta ovathan esim. Clashit ja Ramonesitkin rautaa.


      • siis mitä?
        Vanha-Varaani kirjoitti:

        "Punk tuli vastaiskuna progen köyhyydelle: onnettomille pitkille, puolivillaisille sekoiluille, 20 minuutin biiseille, joissa ei ollut yhtäkään kunnollista melodiaa tai rakenteellista järkeä, vaan pelkkää soittotaidolla brassailua."

        Kuuntele Pink Floydin Echoes tai Jethro Tullin Thick as a Brick. Progella ja punkilla on yksi toinenkin ero kuin se että proge vaatii äärimmäistä soittotaitoa ja punk ei. Nimittäin se, että punk on musiikkia ja proge on taidetta.

        Tajuat kai, et musiikki on taiteen yksi lajeista?

        Ja niin hyviä kuin mainitsemasi Floydin ja Jethro Tullin kappaleet ovatkin, niin kyllä Clash ja Ramones vetää niille vertoja. Punk ja proge ovat enimmäkseen paskaa, niinkuin kaikki musatyylit, mutta parhaimmillaan ne ovat erinomaista, aikaa kestävää musiikkia - mm. tässä viestissä mainitut bändit edustavat sitä laatukamaa, kun taas molempien genrejen kehnoimmat ja kököimmät esitykset ovat jo unohtuneet.

        Sitä paitsi, kuten jo sanoin, Ramones-jätkät olivat huippumuusikoita. Varmasti vetävät vertoja jopa floydilaispojille. :)


      • enemmän, sillä
        ystävä hyvä kirjoitti:

        ja perusrokki/punkki-biisin tyylikäs ja taitava klaaraaminen esim. kitaralla voi vaatia ihan yhtä paljon musiikillista lahjakkuutta kuin progesekoilu. Enemmänkin: progemsoittajilla on harvoin tyylitajua.

        Poikkeuksia ovat mm. mainitsemasi biisit ja bändit. Mutta ovathan esim. Clashit ja Ramonesitkin rautaa.

        tottakai monimutkaisemman musiikin ymmärtämiseen vaaditaan kehittyneempää ajattelua. punk on yksinkertaista musiikkia, joka on suunnattu niille, jotka eivät ymmärrä monimutkaisempaa ja taiteellisempaa musiikkia.


      • jos haluat monimutkaista
        enemmän, sillä kirjoitti:

        tottakai monimutkaisemman musiikin ymmärtämiseen vaaditaan kehittyneempää ajattelua. punk on yksinkertaista musiikkia, joka on suunnattu niille, jotka eivät ymmärrä monimutkaisempaa ja taiteellisempaa musiikkia.

        Mikään proge ei kyllä ole niin haastavaa kuin klassinen musiikki keskimäärin, joten jos monimutkaisuus on kriteerisi nro 1, niin Sibeliusta, Brahmsia ja Beethovenia sitten soittimeen! Eikä musiikkimaku kerro paljoakaan älykkyysosamäärästä, aika paksua on edes väittää noin. Tajuavathan monet kuunnella sekä klassista musiikkia että pop/rock/soul-osastoa ja vaikka jazzia, eikä voi sanoa, että joku joka on erikoistunut vaikka jazziin, on tyhmempi kuin joku barokin harrastaja.

        Progresiivinen rock on yksi rockin tyylilajeista, turha sitä on nostaa erityistapetille. Punkki, rock'n'roll, surf ja psykedelinen rock ovat myös hyviä rock-kattokäsitteen alle mahtuvia juttuja.

        Klassinen, jazz, soul ja blueskin ovat suositeltavaa musaa. ;D


    • on yksi

      suurimmista rock-musiikin vaikuttajista kautta aikain. Ellei jopa suurin.

      • --------------

        John Entwhistle soitti yhden ensimmäisistä pop-kappaleen bassosooloista.
        Pete Townshend oli taas osana rock-musiikissa 60-luvulla tosissaan käynnistynyttä kilpailua äänenvoimakkuudesta.
        Ja Keith Moon on tiettävästi ainoa joka on ajanut Rollsin uima-altaaseen.


      • merkittävyydestä
        -------------- kirjoitti:

        John Entwhistle soitti yhden ensimmäisistä pop-kappaleen bassosooloista.
        Pete Townshend oli taas osana rock-musiikissa 60-luvulla tosissaan käynnistynyttä kilpailua äänenvoimakkuudesta.
        Ja Keith Moon on tiettävästi ainoa joka on ajanut Rollsin uima-altaaseen.

        The Whon musiikki vaikutti suuresti punkin ja heavyn keksimiseen. Vuoden 1965 biisi My Generation osoitti jo, että nämä jätkät soittavat lujaa. Kyseessä on joskus jopa ekaksi punk-biisiksi sanottu kappale.

        Äänenvoimakkuuden lisäksi voimasoinnut, säröefekti, feedback ja omanlainen soittotyyli ovat kaikki Pete Townshendin innovaatisuutta. Mutta hän ei ollut bändin ainut merkittävä muusikko: kaikki Whon jätkät veivät jollain tavalla oman soittimensa ilmaisua eteenpäin. Edellä mainitussa My Generation -biisissä tosiaan oli ekoja popkappaleen bassosooloja.

        Vuoden 1969 rock-ooppera, Tommy avasi tietä 70-luvun lukemattomille vastaaville laajamittaisille kokeiluille.

        Vuonna 1971 ilmestynyt Who's Next -albumi oli ensimmäisiä levyjä, joilla syntetisaattorit ovat niin keskeisessä roolissa. Miettikää kuinka olennainen osa populäärimusiikkia ne ovat olleet jo kasarista saakka.

        Virtuositeeteista koostunut bändi, todellakin yksi merkittävimmistä.


      • on myös
        merkittävyydestä kirjoitti:

        The Whon musiikki vaikutti suuresti punkin ja heavyn keksimiseen. Vuoden 1965 biisi My Generation osoitti jo, että nämä jätkät soittavat lujaa. Kyseessä on joskus jopa ekaksi punk-biisiksi sanottu kappale.

        Äänenvoimakkuuden lisäksi voimasoinnut, säröefekti, feedback ja omanlainen soittotyyli ovat kaikki Pete Townshendin innovaatisuutta. Mutta hän ei ollut bändin ainut merkittävä muusikko: kaikki Whon jätkät veivät jollain tavalla oman soittimensa ilmaisua eteenpäin. Edellä mainitussa My Generation -biisissä tosiaan oli ekoja popkappaleen bassosooloja.

        Vuoden 1969 rock-ooppera, Tommy avasi tietä 70-luvun lukemattomille vastaaville laajamittaisille kokeiluille.

        Vuonna 1971 ilmestynyt Who's Next -albumi oli ensimmäisiä levyjä, joilla syntetisaattorit ovat niin keskeisessä roolissa. Miettikää kuinka olennainen osa populäärimusiikkia ne ovat olleet jo kasarista saakka.

        Virtuositeeteista koostunut bändi, todellakin yksi merkittävimmistä.

        todella merkittävä heavyrokin ja hard rokin kannalta, sitä on jopa sanottu kaikkien aikojen ekaksi raskaan rokin biisiksi, eikä itsellä tule kyllä mieleen mitään aiempaa noin säröistä ja rankkaa rock-biisiä.


    • tyyni hella

      Acid rock.Innostunut kovin muinaisesta psykedelian uranuurtajabändistä Jefferson Airplane.Teki muutaman todellisen klassikko-albumin.Luin juuri Jeff Tamarkinin historiikin Got a Revolution ! : the turbulent flight of Jefferson Airplane.Syventää laajasti kuvaa 60-luvun räjähtäneestä elämästä Friscossa ja Airplanen jutuista.Jep suosittelen...Bless its pointed little head.

    • Retkuilija

      -Ensimmäiseen vastaisin hippiaikojen Mamas & papas, tuosta rockimpaan suuntaan meni taas Jefferson airplane.

      -Toiseen vastaus: Chuck Berry

      -Kolmanteen vastaisin Kinksien till the end of the day. Ensimmäinen speedmetal biisi oli Deep Purplen fireball (1971)

      • nico nixmann

        Jos minä haluan "startata" niin silloin Highwaystar tai Fireball. Ja ausseista myöh. meininkiä The Saintsin this perfect day tai sit No Time. Lähtee käyntiin se joku kone sisällä. Lienekö sitten punkkariksi kääntynyt, en tiedä, mutta hyvältä musiikki kuullostaa kun siitä tykkää!


    • vähäpää

      -Ensimmäiseen vastaisin hippiaikojen Mamas & papas, tuosta rockimpaan suuntaan meni taas Jefferson airplane.

      Vai oliko se sittenkin The Byrds ja laulusolisti-/lauluntekijänsä Gene Clark (myös yhteistyö The Gosdin Brothersin kanssa 1967), kyllä Jefferson Airplane, mutta miksi ei myös Grateful Dead.


      -Toiseen vastaus: Chuck Berry

      Tähän istuisi vallan hyvin myös Fats Domino tai suuri narsisti ja egoilija Little Richard, noin jos Ike Turneria ei huomioida.

      -Kolmanteen vastaisin Kinksien till the end of the day. Ensimmäinen speedmetal biisi oli Deep Purplen fireball (1971)

      Vai oliko se sittenkin Puup Dirplen "Speed king"; se vingutushan tuli vuotta aikaisemmin.

      Useimmat rockin suuntauksista alkuperältään uudesta maailmasta, niin myös psykedelia ja punk. Molemmat kehittyivät jo 1960 -luvulla, vaikka punkkia Britanniassa alettiinkin 'harrastaa' vasta 1970 -luvun puolessa välissä.

      Ns.taiderock, jolla tässä tarkoitetaan brittiläispohjaista progressiivista rockia on lähestulkoon täysin eurooppalainen ilmiö. Psykedelia on toki keskeinen sitä edeltävä 'tyylisuunta' ja tietysti vaikuttanut paljon taustalla. Toisaalta voidaan todeta, että progressiivisen rockin eurooppalaisuus viestii vahvasti 1000 -vuotisen länsimaiden (siis lähinnä eurooppalaisen) taidemusiikin henkeä. Eurooppalaiset (siis lähinnä englantilaiset) soittajat halusivat laajentaa musiikin rakenteellista ilmaisua yksinkertaisia popkappaleita ja (usein) enintään neljän perussoinnun muotoa monimutkaisemmaksi. Onkin varsin loogista, että tämän alueen kehityksestä vastasivat juuri eurooppalaiset muusikot, joilta tuo puuvillapeltojen maanläheinen rämpyttely ei sujunut yhtä luontevasti kuin uuden maailman kanssasisariltaan ja -veljiltään...

    • keskitien urpo

      "Kun totuus paljastuu valheiksi ja kaikki ilo sisältäsi kuolee..." Käsitys naiveista hipeistä ainakin karisee Jeffferson Airplanen uljasäänisestä laulajattaresta.Seksin,hapon ja psykedelian täyteisestä San Franciscosta...ja hups ! Grace Slick on ollut villi kimma vaikkei koskaan ollut silleen otsikoissa kuten frendinsä Janis Joplin,Ken Kesey tai Jimi Hendrix.Ja Grace Slickin omaelämäkerta "Somebody to love ?" pistää ihmettelemään sietokyvyn rajojen kestävyyttä eri kemikaalien kanssa tuhratessa.Sääli ettei kirjaa ole suomennettu mut menee se näinkin...

    • oiva outo

      Country Joe & the Fish -yhtyeen albumi " I-feel-like-i´m -fixin-to-die" vuodelta 1967 on aikaansa nähden sanfranciscolaispsykedelian huippu.Omaperäinen tässä ja nyt-juttu jossa yhdistyy monenmoiset tyylit ja on vailla vallalla ollutta mailienmittaista bluesjammailua.(....myöhemmistä CJ&Fishin levyistä ei juuri kannata mainita.politiikkaa ja politiikkaa lähinnä.)

    • tyyni hella

      Krautrock.Saksalaisbändit lennättivät psykedelian aivan omiin sfääreihin ja levitti sen ulkoavaruuteen (...ehkä pink floyd ja hawkwind parhaimmillaan pystyivät samaan) 1970-luvun alkuvuosina .Bändikatras on lähes loputon mut tunnetuimmat lienee Can,Amon Duul 2,Klaus Schulze,Ash Ra Tempel,Tangerine Dream.

    • ali yrkkö

      Suomenkielistä psykedelistä musaa ei paljoa ole.Oma suosikkini on ehdottomasti 90-luvulla toiminut Wilma-yhtye.Bändin 1992 ilmestynyt Pölyä kuusta-levy on helmi ! (...sellaista stone roses,soup dragons,charlatans meininkiä). ja Anna Kuoppamäen ääni on kuin ruusunterälehti..Wilman parilla seuraavalla levyllä Claudius ja Suuri valkea on joitain upeita biisejä...mut jotain jo hukassa ja viimeinen Lovestore on lähes iskelmä poppia.Onneksi ymmärsivät lopettaa...mutta Pölyä kuusta on psykedelinen aarre.

      • Jon231

        Ensi vuonna tulee uusi Wilma-albumi, vaan tiedoksi:)


    • tyyni hella

      Pekka Airaksinen on tehnyt omaperäistä elektroniikkamusaa jo 60-luvulta lähtien ensin Sperm-yhtyeessä (Shhh ! 1970) ja sitten itsekseen.Aivan Klaus Schulzeen,Edgar Froeseen,Jean-Michel Jarreen verrattava tyyppi.Tehnyt suuren määrän levyjä esim.Love´n addiction,Buddhas of golden light ja kokoelma Madam I´m adam....merkittävä hemmo joka on syyttä jäänyt syrjään !

    • ali yrkkö

      ...ja Jorma Kaukonen on yksi sielukkaimmista kitaristeista.

    • Anonyymi

      Hyvin vanha ketju, mutta ihmettelen, ettei kukaan ole maininnut brittiläistä Fairport Conventionia, jota pidetään englantilais-kelttiläisen folkrockin kehittäjänä. Heidän vuonna 1969 julkaistua Liege & Liefiä pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaimmista ja vaikutusvaltaisimmista folkrock-albumeista.

    • Anonyymi

      Folk rockin yksi uranuurtajista on The Animals (levyttivät vanhan yhdysvaltalaisen kansanlaulun "House of the rising sun" 1964).

      Puhtaan rock n rollin kulmakiviä ovat esim. Bill Hayley (Rock araound the clock), Jerry Lee Lewis (Great balls of fire) ja Chuck Perry (Johnny B Goode).

      Raskaan rockin kehityksessä ratkaisevia ovat olleet esim. Led Zeppelin, Deep Purple ja AC/DC. Queeniltakin löytyy hard rockimpiakin biisejä, jopa varhaista metallimusiikkia, jos sitä sellaiseksi voi sanoa, mutta Queen meni myöhemmin hieman toisenlaisempaan suuntaan kuten tiedetään eli ei niin hard rockiin. Ja Beatleseilla on tuotannossaan aika hard rock (aikaansa nähden) kappale "Helter skelter".

      Heavyn uranuurtajia ovat Black Sabbath, Judas Priest ja Iron Maiden, jotka ensimmäisiä varsinaisia heavybändejä.

      Yksi ensimmäisiä varsinaisia punkbändejä, jotka nousivat suosioon oli Sex Pistols. Tosin tässäkin täytyy nyt palata The Kinksiin, sillä bändillä on sellainen kappale kuin "I´m not like everybody else", jossa on hieman punkviboja (aikana, jolloin punkin tuloon oli vasta kymmenen vuotta tai vähän yli). Punk/rocklaulaja Billy Idol on teki myöhemmin tuosta Kinksien kappaleesta coverin.

      Psykedeelisen rockin eturintamassa on esim. Jimmy Hendrix, Cream, Jeffersons Airplane ja Pink Floyd. Ja toki myös Beatles, joka alkoi tehdä psykedeelisenpää ja kokeilevampaa materiaalia 1960-luvun lopulla, esim. "Revolution 9", "Strawberry field", "Lucy in the sky with diamonds".

      Popin historiassa tärkeitä nimiä ovat esim. Bee Gees, The Supremes, Sam Cooke, Jackson 5", "Isley brothers", "Beatles", "Kinks", "Beach boys" ja täytyypä mainita vielä sellainenkin poppoo kuin Smokie (tällä bändillä paljon jo klassikoiksikin muodostuneita iskelmä-ja countrytyylisiä kappaleita esim. "Living next door to Alice", "I ´ll meet you at midnight", "Lay back in the arms of someone", "Mexican girl" ja joistain on tullut suomalaisina käännöksinäkin klassikkoja kuten Kari Tapion "Viisitoista kesää" ja Markku Aron "Keskiyön aikaan").

      • Tämä mun kommentti. Unohin taas kirjautua.


    • Tulipa vielä mieleen, että myös Dean Martinilla on myös puhtaita rockbiisejä ja onpa niitä Elvikselläkin, vaikka nämä artistit eivät ole varsinaisia rockartisteja. Dean Martin tulkitsi myös swingiä ja countrytyylisiäkin kappaleita ja balladeita ja Elvikselläkin oli myös esim. balladeita. Ja löytyyhän näitä 1950-60 -lukujen samantyylisiä artisteja, joilla myös tuota perinteistä rock n rollia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe