Olen monesti kuullut puhuttavan "Tunneälystä".
Mitä se on?
Minulla on äly, mitä mitataan älykkyysosamäärällä.
Sitten minulla on tunteet.
Mitä on tunneäly?
Miten sitä mitataan?
Tunneäly
11
686
Vastaukset
- Poti
Tahtotila, tuunata ja brändi kuuluvat samaan kategoriaan.
- 69/96 hä
- "tunneäly" on sana mitä minä en tajua. Jotenkin miellän mieleeni lähinnä ihmisen, jolla tunteet sanovat jotain ja järki myös. Eli ihan normaali asia jos kumpikin on samaa mieltä jostakin asiasta. Jos tunteet ja järki ovat erimieltä, jollain on ongelmia luvassa. Huuhaatermi mielestäni, kai sillä muutaman naistenlehden saa myytyä.
- "tahtotila" on minusta selkeä. On jokin tavoite, sen takia siihen panostetaan hyvin paljon. Joku maratoonari on ihan varmasti sellaisessa tilassa. Tila ei tarkoita fyysistä tilaa, vaan mielialaa. Sisu voisi tavallaan olla hyvä synonyymi.
- "tuunata" on tietääkseni suomalaistettu sana englann.ista "Tuning", mikä tarkoittaa virittämistä. Termi levisi aikanaan, joskus kolkyt, etenkin viiskyt-luvuilla autoharrastajien keskuudessa. Idea on tehdä vakiomallisesta liukuhihna-autosta tehokkaampi ja myöhemmin myös persoonallisempi muutenkin. Nykyään sanan käyttö on laajentunut moniin muihinkin asioihin kuin autoiluun. Pian kai joku tuunaa tukkansa siniseksi... Synonyymi nykyisin voisi olla virittämisen sijaan vaikkapa personointi.
- "brändi" on itsestään selvyys. Tuotteella on niin hyvin tunnettu nimi ja tuotteet, että niitä ei käytännössä ikinä tarvitse selitellä, mitä ne tarkoittavat. Brändeistä tunnetuimpia vaikkapa CocaCola, Sony, Apple jne. On pienempiäkin brändejä. "Matin Rengas" on erittäin tunnettu brändi pääkaupunkiseudulla, sieltä saa auton renkaita sopuhintaan. "Pekan Purua" ei tiedä monikaan. Pekalla ei ole brändiä. Brändille on tavallaan myös synonyymeja. Imago, tunnettavuus, maine jne. Itseasiassa kyseessä on yksinkertaisesti hyvin lanseerattu ja itsensä tunnetuksi tehnyt tuotemerkki, jota ei tarvitse selitellä.
Sanat ovat mielenkiintoisia. Nopeasti tuli mieleen pari ilmaisua, jotenkin tajuan mitä niillä tarkoitetaan. Mutten tajua mistä ne on johdettu:
- "huonossa hapessa"
- "landepaukku"
- "eilisen teeren poika"
- "knapsu"
- "hilavitkutin"
Näitä on vaikka kuinka paljon...
=DW=
- Buttiska
..koska myönnät ettet tiedä.
En mäkään oikein kunnolla tiennyt joten kattahdin Wikipediasta.
Se tarkoittaa älykästä tapaa kohdata ja ymmärtää tunteita.
Nyt meen jatkaan siivoomista ja lanttulooran tekoa. - jhAS543
Joku naistenlehtiosrami kai keksinyt termin.
Siteeratakseni erästä nettipersoonaa "pelkkää shiittiä".
=DW=- inhokkeihini
On samaa keskiluokkaista lässykieltä kuin esimerkiksi "laatuaika". Jos etsisin netin kautta seuraa, ensimmäisenä lentäisivät pihalle tunneälystä sössöttävät, tai "tasokasta" seuraa hakevat.
- Topi
Tunneäly on sitä jonka puutteesta meitä teknisen alan ihmisiä aina moititaan. Se on kai sitä että pystyy aistimaan toisen tunteita sekä ymmärtämään sanojensa ja tekojensa aiheuttamat reaktiot jo etukäteen. Ja tietysti myös ymmärtämään omat reaktionsa ja tunteensa mistä mikäkin tulee.
.. kait niin negatiivinen juttu, mitä ketjussa
on kommentoitu.
Että pystyy jollain tavalla edes ajattelemaan asiaa muidenkin kuin itsensä kannalta..
Selitys em kommenttiin: oon tainnut joskus jostain ilmeisen leikkimielisestä testistä saada "tietää omaavani
tunneälyä"? ;)))
- eterna
liian vaikeeta. moi.
- Nimetön
Älykkyyttä mitataan matemaattisella älyllä esim. mensan porukkaa. Tavallisesti puhutaan älykkyysosamäärästä eli ÄO. Toinen mittari on tunneälykkyys. Tunneälykäs ihminen omaa hyvät sosialiset taidot. Empatia, sympatia ym. kuuluu tunneälyn piiriin. Kuulin aikoja sitten että esim. omien unien ohjaaminen vaatii vähintäänkin tunne ÄOn 120. Muistaako kukaan mikä oli mensaan pääsyn raja 160? Esim. autistisen ihmisen äly mitattuna mensan mittarilla voi olla huikea mutta tunneäly pohjalukemissa koska ei pysty kontaktiin ihmisten ja ympäristön kanssa.
- fiilispohjalta
Äly sivutetaan. Ihmiset joilla on hyvä tunneäly uskovat usein yliluonnolliseen ja kokevat selittämättömiä ilmiöitä. Liiallista tunneälyä saatetaan joskus "hoitaa" lääkkeillä, jopa vastoin potilaan omaa tahtoa.
- Cloetta..
Yksinkertaisesti kuvailtuna tunneäly tarkoittaa omien tunteidensa tunnistamista ja itsekuria mm. oman raivostumisen tai vihastumisen hillitsemisessä. Olisko jotenkin, että "älyää omia ja toisten tunteita".
Tunneäly on ihan oikea termi ja on oikeasti ihmisiä, jotka pärjäävät tämän ominaisuuden avulla ja opettelevat myös sitä. Itse asiassa kuka tahansa voi harjoittaa omaa tunneälyään.
Älykkyystesteillä mitataan vain tiettyä älykkyyden osamäärää ja mm. sosiaaliset taidot tai joku muu inhimillinen kyky jää mittaamatta vaikka mielestäni älykkyyttä on myös osata tulla erilaisten ihmisten kanssa oikeasti toimeen ja osata suhtautua asioihin ja tilanteisiin niiden vaatimalla tavalla.
Mitenkä tunneälyä mitataan? Vaikea sanoa. Ihmiset, jotka osaavat käsitellä esim. vastoinkäymisiä tai kriisitilanteissa hallitsevat hermonsa ja löytävät oikeat sanat, ovat tunneälyltään hyviä. Yksi tälläinen on Kirsi Paakkanen, jolla on organisaation johtamisen kannalta erittäin hyödyllistä tunneälyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku605016Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362289Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti632180- 2222153
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2181373Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191284- 89976
Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai47953- 66897
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12879