Meillä on mökkipaikka saaressa ja olisi kova halu käydä siellä heikkojen jäiden aikaankin.
Mikähän venetyyppi olisi paras tähän tarkoitukseen? Venematka ei ole pitkä. Nyt me on käyty Terhi 440:nellä ja vene on kestänyt jääajon täysin naarmuuntumatta, mutta joskus tuntuu siltä, että perämoottorin potkuri ei sitä aina välttämättä kestä.
Jääkelpoinen vene
16
6704
Vastaukset
- vene!
Jos kerran terhisi on hyvin kestänyt, mutta ongelmat ovat ropeliosastolla, niin suosittelen Terhi 375 Sail -purjealusta. Siinä ei ole ongelmia tuottavaa potkuria.
- Jännäää
Eli vene toimii mainiosti pienessä jäässä, vain potkuri ei vaikuta sopivalta pieneen jäähän ja sinä vaihtaisit venetyyppiä potkurin tai moottorin ja potkurin sijaan? Ihan miten vaan, osta vaikka jäänmurtaja, mutta minä vaihtaisin vain oleellisimman.
- Kokemusta on
Osta Big Buster, ei maksa paljon, eikä ole jäistä moksiskaan, mulla oli ennen, vetelin mökille melkoisessa jäässä, loppumetrit kunnon jäätä, myytäessä pois, rungossa ei näkynyt mitään, josta olisi voinut sanoa että ajettu jäissä.
Nyt käytössä 06-XL Buster, nyt nostettu ylös , kattelin pohjaan ei mitään suurempia naarmuja kolmen vuoden käytön jälkeen vaikka maalattu pohja.- Kokemusta on oikeasti
Ensinnäkin laatuun nähden niistä pyydetään kaikista ihan liikaa. Vanha niitattu paska joka ei ole edes itsetyhjentyvä. Se on kyllä aika tärkeä ominaisuus jäätävässä ja märässä syys- ja talviveneilyssä. Ainakaan ei saisi olla Busterin kaltaista hankalaa pilssirakennetta, vaan vesi ja lumet/jäät pitää voida helposti kaikki lapioida pois.
Ja menee kyllä jäissä, siis jäissä eikä missään yhden yön hileessä, ihan lommoille. On nähty ja koettu ihan tarpeeksi. Kiitos.
T. Veneilyä ympäri vuoden 33v. - vaihtoehto kuitenkin
Kokemusta on oikeasti kirjoitti:
Ensinnäkin laatuun nähden niistä pyydetään kaikista ihan liikaa. Vanha niitattu paska joka ei ole edes itsetyhjentyvä. Se on kyllä aika tärkeä ominaisuus jäätävässä ja märässä syys- ja talviveneilyssä. Ainakaan ei saisi olla Busterin kaltaista hankalaa pilssirakennetta, vaan vesi ja lumet/jäät pitää voida helposti kaikki lapioida pois.
Ja menee kyllä jäissä, siis jäissä eikä missään yhden yön hileessä, ihan lommoille. On nähty ja koettu ihan tarpeeksi. Kiitos.
T. Veneilyä ympäri vuoden 33v.Sen verran halpoja on noi vanhat paskat Big busat että toisaalta vaikka menisikin kyljet lommoille ja paskaksi niin eipä tollasella vanhalla skeidalla niin väliä ole, ajaa niin kauan sitten vaan jäissä mökille kunnes on ihan loppu ja ostaa myöhemmin jonkin paremman.
- en osaa sanoa
vaihtoehto kuitenkin kirjoitti:
Sen verran halpoja on noi vanhat paskat Big busat että toisaalta vaikka menisikin kyljet lommoille ja paskaksi niin eipä tollasella vanhalla skeidalla niin väliä ole, ajaa niin kauan sitten vaan jäissä mökille kunnes on ihan loppu ja ostaa myöhemmin jonkin paremman.
Venemallia en osaa suositella, mutta yhden tärkeän pointin meinasin mainita. Ihan sama onko lasikuitua, terästä tai alumiinia runko, se menee rikki siinä kohtaa kun levykenttä lommahtaa sisään jään paineesta. Tähän ei auta muu kuin riittävän paksu pohja tai riittävän tiheä jäykisterakenne. ABS on varmasti kokoluokassaan tuohon käyttöön ehkäpä paras materiaali...nimenomaan kokoluokassaan. Se ei lommahtamisesta hajoa vaan yleensä palautuu.
Mulla on tuollainen vajaa 3t massainen vene jossa umpilaminaattia 25-30mm pohjassa. 3-4cm teräsjää ei jätä mitään jälkiä kun ajelee sellaista alle solmun nopeutta. Potkuri hajoaa ensimmäisenä, mutta sitäkin pystyy suojelemaan riittävän hitaalla nopeudella: veneen alle joutunut jäälautta ehtii nousta sivuilta ylös ennen potkuriin joutumista. Teräspotkuri voisi olla myös vaihtoehto, mutta riski että akseli menee seuraavaksi kasvaa.
Katso vanhoja tukevasti laminoituja veneitä joissa materiaalia ei ole säästelty. Uudet veneet tehdään niin ohuella laminoinnilla kuin mahdollista jolloin jäykkyys pintakerroksessa kärsii; ei ole taivutusvastusta. Vaikkakin laminointi sinällään on kehittynyt ja kevyemmällä saadaan lujempaa aikaiseksi ei se tarkoita kuitenkaan jäykempää kun mietitään pintaan kohdistuvaa suhteellisen pistemäistä kuormaa.
Mieleen tulee vanhat Vatorit ainakin reippaasti laminoiduista veneistä. en osaa sanoa kirjoitti:
Venemallia en osaa suositella, mutta yhden tärkeän pointin meinasin mainita. Ihan sama onko lasikuitua, terästä tai alumiinia runko, se menee rikki siinä kohtaa kun levykenttä lommahtaa sisään jään paineesta. Tähän ei auta muu kuin riittävän paksu pohja tai riittävän tiheä jäykisterakenne. ABS on varmasti kokoluokassaan tuohon käyttöön ehkäpä paras materiaali...nimenomaan kokoluokassaan. Se ei lommahtamisesta hajoa vaan yleensä palautuu.
Mulla on tuollainen vajaa 3t massainen vene jossa umpilaminaattia 25-30mm pohjassa. 3-4cm teräsjää ei jätä mitään jälkiä kun ajelee sellaista alle solmun nopeutta. Potkuri hajoaa ensimmäisenä, mutta sitäkin pystyy suojelemaan riittävän hitaalla nopeudella: veneen alle joutunut jäälautta ehtii nousta sivuilta ylös ennen potkuriin joutumista. Teräspotkuri voisi olla myös vaihtoehto, mutta riski että akseli menee seuraavaksi kasvaa.
Katso vanhoja tukevasti laminoituja veneitä joissa materiaalia ei ole säästelty. Uudet veneet tehdään niin ohuella laminoinnilla kuin mahdollista jolloin jäykkyys pintakerroksessa kärsii; ei ole taivutusvastusta. Vaikkakin laminointi sinällään on kehittynyt ja kevyemmällä saadaan lujempaa aikaiseksi ei se tarkoita kuitenkaan jäykempää kun mietitään pintaan kohdistuvaa suhteellisen pistemäistä kuormaa.
Mieleen tulee vanhat Vatorit ainakin reippaasti laminoiduista veneistä.Itsellä oli aikonaan entinen poliisivene, Tiiskeri 770. Tosin koska kyseessä oli kovaan käyttöön rakennettu versio niin painoakin oli yli 3000 kg, ja huippunopeus jäi VP AQAD 41:ällä 28 solmuun.
Runko kesti kuitenkin niin paksussa jäässä ajamisen, että vene nousi jään päälle ja mursi sen painollaan. Lasikuituvene ei kuitenkaan yleensä kestä jään leikkaavaa vaikutusta, joten en suosittele kokeilemaan.
- Herr Doktor
jonka saa veneen painolla murrettua. Potkuri ei kestä jäätelejä ellei asenna pitkärikistä moottoria lyhytrikistä tarvitsevaan veneeseen.
Tällä keinoin on tultu toimeen vuosikymmeniä. Potkuri kestää paljon paremmin kuin lyhytrikisessä moottorissa.
Hanki halpa käytetty 2-T pitkärikinen moottori jolla ajelet "jääkauden". - siihen paikkaan
minäkin, kuljin jäissä vanhalla R:llä, jossa oli vanha 20hv:n Evari, kun pääsi tyhjäkäynnillä liikkeelle, seisoin hajareisin poikittain keskilattialla ja keinuttelin. 5cm:n jää murtui alla ja eteenpäin mentiin pikkuhiljaa. 5cm jääkokkareet eivät riko potkuria, sen tekee vasta pään kokoiset, n.15cm jääkokkareet. Yritin kerran läpi ahtojään, jossa oli pään kokoisia kokkareita, 200-300m pääsi, sitten lähti yksi lapa ja matkan teko loppui
- myös saares
ja veneilen sinne aina kun pääsee. Ensinäkin unohda ekana nämä buster-jutut. Alumiini ei kestä paremmin jäitä kuin muovi tai lasikuitu. Buster-miehet huutelevat aina tätä samaa soopaa kun luulevat omistavansa ylivertaisen veneen. Olen omistanut sun- ja bigbusterin ja veneet kyllä kestävät hyvin jäitä, mut kun jää on niin vahvaa että se kestää jo veneen painon, on alumiinia pirun raskas vetää jään päälle, ei luista. Itsellä on nykyään 4,7m puoliliukuva lasikuituvene köliraudalla ja murtaa hienosti pikku jään. Suurin ongelmahan on potkuri kuten mainitsit. Toimivaa ratkaisua en osaa sanoa, ratkaisu vois olla pitkärikinen halpa talvikone kuten tuossa aimemmin kirjoitettiin. Potkurin kivisuoja varmaan kans toimis, amerikasta voi tilata. Itse kävelen jäätä pitkin saareen silloin kun veneellä ei pääse. Ahtojäät on sitten eri asia, sitten tarvitaan oikeasti iso vene. Toisin kun joku tos väittää 5 cm paksu ahtautunut jää rikkoo potkurin.
- varoituksen sana
Kannattaa olla varovainen tuon potkurin kivisuojan kanssa. Potkuri kun meinaan imee sitä vettä ja sitä mukaa myös jääpaloja. Isoissa laivoissakin on ongelmia noiden ns. suulakkeiden kanssa, koska ne voi mennä tukkoon jäästä enkä tiedä mahtaako lentää voimansiirrosta siinä vaiheessa jotain pihalle? Ainakin se potkuri ja sen navan vulkanointi menee.
- palle ramstetti
Mulla on ollut viisi venettä joista nut kolme oli ns, oikeaa HT-venettä .Buster RS HT on työhylsy niille jotka eivät turhia toppauksia tarvitse. Ainut paattini jolla saatoin ajaa jäissä! Muoviveneistä kerron että ajoin kerrasta Finnsportin 540R,n kyljistä gel-coatin naarmuille mitättömässä jäässä. Busterista lähtee vain levät ja näkit! Olin vaihtanut paattiin 5 niittiä kuin tihkuivat. Varmaan koluaminsen seurauksena. Ette muuten usko kuinka helppo homma se on. Koittakaas laminoida lasikuitua. Olen tehnyt sitä erääseen Vatoriin ja se on oikeasti paskaa hommaa se! Abs veneiden heikoin paikka on läpiviennit. Ne tuppaa lohkeamaan jäissä pelatessa. Seurauksena on vesi välipohjassa,joka sitten tuhoaakin veneen irroittamalla kuoret vaahdosta veden liikkeen ja jään avustamana. Päälle ei näe mitään.!No joku neronpatti tietty kysyy miksi pitää ajaa jäissä. No siksi ,että ei veneily lopu vaikka kesä loppuukin. Joka ei ole ollut merellä talvella kauniina talvipäivänä kun rannalla on -10 ja sommarön saaressa 2 sekä aurinko paistaa ,on minusta vai kesäpäivän suviveneilijä. Yhtään potkuria ei ole mennyt. Jäissä ajetaan hiljaa ja harkiten .
- heittää tuubaa...
Aluksi osanottoni, ettei sinulla ole kunnollista venettä ollut.
Ei millään pahalla, mutta Buster EI ole mikään vene, jolla menestyksellä liikutaan jäissä. Jos olet pärjännyt itsellesi tyydyttävästi niin hyvä, mutta jätä asiantuntijana vauhkoominen väliin.
Finnsportit ovat kaikki täyttä paskaa, ja en ihmettele, jos se hajosi.
Jaa, että vaihdoit vuotavia niittejä Busteriisi mutta kuituhommat ne vasta vittumaisia ovatkin?
Jos kuituvene on oikeasti hyvä, niin eipä siinä käyttäjän tarvitse hatsien kanssa lutrailla. Ainakaan jäissä ajojen jälkeen.
Olen vuosikaudet pärjännyt jopa 10 cm, eli miehen kantavassa jässä lujitemuoviveneellä, jossa on kölirauta ja riittävä materiaalivahvuus. Naapurit Bustereineen tulevat kyllä vasta sitten perässä ulos vesille. En väita on reilua verrata venettä, joka painaa 4000 kiloa veneeseen joka painaa 400, mutta jätetään jo noiden Bustereiden kehuminen talviveneilyssä väliin. Jooko.
Miksi muuten vuoden ympäri toimivat ammattikalstajat eivät käytä Bustereita???? Lähes poikkeuksetta he kaikki vannovat lasikuidun nimiin, ja käyttävät niitä myös ajoittain jäissä.
t. Veneilyä ympäri vuoden 33 v.
ps. vaihtoehtoisesti käytetään niin kevyttä venettä, että sitä pystyy tarvittaessa työntämään jäitä pitkin. Silloinkaan mikään Big tai RS Buster ei todellakaan tule kyseeseen. - palle ramastetti
heittää tuubaa... kirjoitti:
Aluksi osanottoni, ettei sinulla ole kunnollista venettä ollut.
Ei millään pahalla, mutta Buster EI ole mikään vene, jolla menestyksellä liikutaan jäissä. Jos olet pärjännyt itsellesi tyydyttävästi niin hyvä, mutta jätä asiantuntijana vauhkoominen väliin.
Finnsportit ovat kaikki täyttä paskaa, ja en ihmettele, jos se hajosi.
Jaa, että vaihdoit vuotavia niittejä Busteriisi mutta kuituhommat ne vasta vittumaisia ovatkin?
Jos kuituvene on oikeasti hyvä, niin eipä siinä käyttäjän tarvitse hatsien kanssa lutrailla. Ainakaan jäissä ajojen jälkeen.
Olen vuosikaudet pärjännyt jopa 10 cm, eli miehen kantavassa jässä lujitemuoviveneellä, jossa on kölirauta ja riittävä materiaalivahvuus. Naapurit Bustereineen tulevat kyllä vasta sitten perässä ulos vesille. En väita on reilua verrata venettä, joka painaa 4000 kiloa veneeseen joka painaa 400, mutta jätetään jo noiden Bustereiden kehuminen talviveneilyssä väliin. Jooko.
Miksi muuten vuoden ympäri toimivat ammattikalstajat eivät käytä Bustereita???? Lähes poikkeuksetta he kaikki vannovat lasikuidun nimiin, ja käyttävät niitä myös ajoittain jäissä.
t. Veneilyä ympäri vuoden 33 v.
ps. vaihtoehtoisesti käytetään niin kevyttä venettä, että sitä pystyy tarvittaessa työntämään jäitä pitkin. Silloinkaan mikään Big tai RS Buster ei todellakaan tule kyseeseen.Ethän siis tosissasi meinaakkaan ehdottaa että mökkiläisen tarvitsee vaihtaa 4000kg painavaan veneeseen? Heitäpä se viittaveneesi vaikka farmariautolla Sipoosta Hankoon niin ymmärrät miksi toisilla on pienehkö vene ja miksi ei suuuuri ja mahtava laiturinkoriste. En noilla antamillasi "vinkeillä" voi ottaa vielä sanaakaan aikaisemmasta kirjoituksesta pois. Ps Busterin myin juuri pois ja sain siitä 3200e. 25vuotta vanhasta alumiiniveneestä ja moottorista. Mikähän niissä maksaa...
- Väkisin
Käytännöllisin vene on noin satakiloinen lähes tasapohjainen kölitön vene ( nousee parhaiten jäälle ja pysyy suorassa). Materiaaliksi mieluiten lasikuitu (alumiini tarttuu jäähän kiinni sopivissa olosuhteissa). Moottoriksi parikytheppainen mieluummin pitkärikinen kone ja mukaan varapotkuri. Veneen laitoihin kannattaa virittää sopivat työntöaisat joista pystyy työntämään venettä selkä hyvässä asennossa. Veneen potkukelkkaileminen vaatii kaksi jonkummoisilla pohkeilla varustettua henkilöä. Varusteiksi mukaan mieluiten pelastuspuku, köyttä, naskalit, jääpiikit kenkiin, jäänpaksuuden testausväline, airot joiden lapoihin piikit että voi työntää sileältä jäältä. Paketilla ajetaan koneella kunnes ei enään kikkailemallakaan (painonsiirto pituus ja sivusuunta, pakitus, vauhdinotto, airoilla työntäminen) auta. Jos epäilee että jää ei kestä kävellä pistetään piikki toiseen kenkään ja ruvetaan potkuttelemaan siten että toinen jalka on veneessä ja toinen jäällä, samalla pidetään kiinni laidasta/aisasta. Kun saavutaan riittävän paksulle jäälle voi siirtyä kokonaan jäälle vetämään/työntämään venettä. Tämä systeemi pelaa lyhyillä matkoilla hyvin mutta vaatii kaksi kohtuukuntoista henkilöä. Toinen vaihtoehto on hommata kunnon jäänsärkijä mutta siinä tulee rutkasti muita hankaluuksia. Omat kokemukset tässä ovat: Pieni vene pienet ongelmat, suuri vene suuret ongelmat.
- niin kuin kalastajat
Sipoossa. Kun mikään muu ei enää toimi niin he laskevat Marino Swing vesille. Se kestää ja toimii myös hyvin pulkkana, jos jää on niin paksu että kestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1431649
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111551Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va281179Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931121- 83951
- 74921
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta351913- 61788
- 49761
- 50756