Ilon tuottaminen

ja raha

On hieman huvittavaa seurata kuinka moni tuntuu ajattelevan kirjoittamista rahasampona. Julkaisin lasten runokirjan (omakustanne). Ensimmäinen painos myytiin nopeasti. Toinen painos (melko suuri) tuli ulos viime kuussa.Sitäkin on myyty hyvin. Itse ilman mitään markkinointia olen myynyt n.50 kirjaa kahden viikon aikana ja en yhtäkään lähipiirille. Kirjavälitys ja BTJ myyvät omalta osaltaan. Rahaa minulla on kiinni koko hommassa melkoisesti. En kuitenkaan ajattele koko hommaa taloudelliselta puolelta vaan ilon tuottamisena. Esim. kirjan kuvittaja on tehnyt akvarelleja parhaillaan olevaan taidenäyttelyynsä. Saan runojen lukupyyntöjä eri tilaisuuksiin.Olen iloinen jos olen pystynyt tuomaan iloa syksyn harmauteen. Se on tärkeämpi kuin raha.

6

723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flaukka

Itse en ole nähnyt minkäänlaista intoa tai himoa tehdä samaa. On totta, että eräillä on jo tulevaisuus turvattuna, eikä heidän edes 'tarvitse' heittäytyä tähän kirottuun maailmaan, jossa jokaisen nurkan takana istuu jälleen uusi näsäviisas piru.

Raha ja kirjoittaminen eivät ole synonyymejä. Ensin on raha - sitten on kirja. Toisin päin tätä ei ole koskaan tapahtunut (vitti, viides lasi viiniä).

Sulkujen sisällä olevan ensimmäisen kirjaimen viidennen kirjaimen piti olla U (jyy).

• scarabaeus

Onnitteluni!
      Näinhän se sitten menee, kun ensin saa pään auki.

Itse toivoisin onnistuvani ”oikean” kustantajan alkupamauksena, sen vuoksi osallistun kilpailuihin. Olen tosin nyt parin vuoden sisällä ajatellut josko sittenkin tekisin sen ensimmäisen omakustanteen. Vielä en ole vakavasti ryhtynyt tositoimiin.

Kirjoittaminen on minulle tällä hetkellä harrastus ja nautin kirjoittamisesta, joten ei raha ole se tärkein myöskään minulle. Vaan eipä minulla olisi todellakaan mitään sitä vastaankaan että saisin rutkastikin rahaa teksteistäni.
      Kyllähän rahanreikiä riittää riittävästi varmaan jokaisella.

Enemmänkin askarruttaa minua sitten esilläolo, jos nimittäin menestyisi kirjoittamisellaan, se saattaisi hyvinkin pistää tökkimään. Esilläolo ei minua varmaankaan saisi kovasti innostumaan, laukata kaikenlaisissa pikkupiireissä ja saada kaikentasoista palautetta. Kestäisinkö sittenkään sellaista rumbaa, vahvasti epäilen.

• Hattarat

Ammattikirjailijan työhön tietysti kuuluu pienenä osana esiintyminen, mutta se on roolityö siinä missä taksikuskin, sairaanhoitajan, opettajan työtkin ovat.

Ihmiset AINA kysyvät samat kysymykset kirjoistasi riippumatta. Joten sinällään se ei ole kovinkaan rasittavaa. Messut, julkkarit, kouluvierailut, esitelmät, luennot jne. ovat osa vuoden työrotaatiota, mutta ainahan voi kaikkeen sanoa ei ja keskittyä itse kirjoittamiseen. Ajattelen, että se on kuitenkin yksinäisestä työntekijästä vain hauskaa, kun saa kohdata lukijoitaan.

Palautteisiin suhtautuu aina tunteellisesti, sekin kuuluu osana työtä. Tärkeää on saada tekemästään työstä lukijapalautetta.

Todellakin: ilostahan tässä on perimmältään kysymys. Raha todellakin on toissijainen asia, mutta tietenkin, kun työ muuttuu ammatiksi, suhde rahaan tokin tulee erilaiseksi. Itselläni on toinen virkatyö kirjoitustyön ohessa.

Lastenkirjallisuus on tärkeää. Monella tapaa. Ja sille on aina tilausta. Lastenkirjallisuus ei ole sidottua myyntiaikoihin ja markkinamaailman ilmiöihin, vaan suositusta, vanhemmastakin kotimaisesta lastenkirjallisuudesta voidaan tarpeen tullen ottaa uusintapainoksia.

• toit valoa syksyn harmauteen. olen miettinyt kirjoittamisen aloittamista vaikka olen jo 55-vuotias. aiheen löytöminen vain on vaikeaa!

• tuottaminen

Voi hyvänen aika. Et ole lainkaan liian vanha. Rohkaisen sinua aloittamaan. Kirjoittaminen ei ole iästä kiinni eikä yleensäkään taiteen harjoittaminen. Tuttavani alkoi maalata yli viisikymppisenä ja hänen taulunsa ovat erittäin kysyttyjä. Kirjani kuvittaja on yli viisikymmentä. Pitää parhaillaan erittäin hyvää palautetta saavaa näyttelyä. Esim. hänen eräästä näyttelyesineestä kilpaillaan. Jo usea olisi halunnut ostaa ja vain yksi esineen sai. Hintakin oli hyvä. Eli ALOITA mahdollisimman pian ja ennakkoluulottomasti. Kirjoittaminen on hauskaa. Hauskaa on myös palaute. Olen saanut aivan tuntemattomilta ihmisiltä joulukortteja! Sellaiseen en ole varautunut.

• nähdä hieman vaivaa, kannattaa seurata milloin eri kirjastoissa on tapahtumia.
      Esim. taiteiden yössä monessa kirjastossa on tapahtumia jolloin kannattaa yrittää saada sinne esittelytilaisuus ja samalla neuvotella myyntipöytä.

Itse kävin aikoinaan luovan kirjoittamisen kurssilla ja teimme omakustanteen teksteistä.
      Jokaisen oli tarkoitus ostaa itselleen 10 kpl kyseisiä painoksia.
      Menivät kirjaston taiteiden yössä niin hyvin kaupaksi, että minulle jäi 3 kpl.
      Todennäköisesti kaikki noin 200 kpl olisi mennyt kaupaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      379
      1683
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      84
      1654
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      382
      1617
    4. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      89
      1477
    5. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      48
      1261
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      39
      1150
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      271
      1103
    8. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      164
      952
    9. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      42
      928
    10. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      86
      919
    Aihe