Pan European vs Varadero

varapannu

Olen päivittämässä -02 Varaderoa -08-malliin. Hieno juttu, mutta nyt vain alkoi kesken kaupanhieronnan kiusata taas yksi pitkään kytenyt ajatus: miltä tuntuisi omistaa Pannari? En ole ko. vehkeellä metriäkään vielä ajellut, mutta kehuja kuullut moneltakin. XL:llä ollaan vaimon kanssa kierrelty aika paljon Suomea, skandinaviaa ja etelänaapuria, ajaminen on aina ollut hauskaa ja kärrypolkuja pitkin on päästy milloin millekin rannalle tai nyppylälle. Ollaan suht kookkaita molemmat, minä 187/97 vaimo 175/75, joten pyörä on istunut meidän persuksiin oikein hyvin.

Onko kuulolla ketään joka olisi vaihtanut ko mallista toiseen, tai toisinpäin ;-). Ja ne kokemukset ja kommentit? Niistä olisin enemmän kuin kiinnostunut. Tänks etukäteen.

15

4540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verrata kun

ovat niin eri sarjan pyöriä. Eroa syntynee kun on ajettu vaikka 1000 km yhtä soittoa.

• varapannu

siksi kiinnostaisi lukea sellaisten ihmisten mielipiteitä, jotka on molempia ehkä pitempäänkin ajelleet.

Mitkä syyt vaikutti vaihtoon ja mitä ajatuksia vaihdon jälkeen pyöristä on päässä?

• Lurkki

Kokonsa puolesta Pannari käy mitoillesi, sillä pyörähän suunniteltiin Eurooppalaiselle Euroopan turneille. Matkapyörä, mutta ei maastoon. Siinä se ratkaiseva ero lienee jos maltat pysyä pois metsistä niin Pannari sopii, mutta jos erämaat kutsuu niin tarvit Varateron allesi...

• pannarikuski

Ajoin kahdella varaderolla yhteensä yli 80 tkm.
      Nyt pannari alla ja silla 70 tkm. Molemmilla käyty yli 20 maassa eli pitkiä matkoja.
      Minun mielestäni pannarilla on jopa parempi ajaa soratiellä kuin varaderolla (joka ei todellakaan ole kurapyörä ainakaan katurenkailla).
      Varadero on todella tuuliherkkä, pannari ei ihan niin paljoa. Esimerkiksi Tanskan silloilla saa olla todella tarkkana.
      Molemmat hyviä pyöriä, kannattaa kokeilla pannaria, ehkä kaksi päällä vähän parempi matkapyörä. Samat tavarat mahtuvat mukaan.
      Jaa niin ollaan jotakuinkin samankokoisia, itse 187 ja vaimo 173 eli kummatkin pyörät hyviä kokoisillemme.

• Pyörät ovat aika lähellä toisiaan mutta kuitenkin niin kaukana luonteeltaan. Varadero ei todellakaan ole mikään kurapyörä mutta oikein käskettynä menee paremmin soralla kuin pannari. Pannari on matalamman painopisteensä vuoksi helpompi hallita tietyillä nopeuksilla irtopinnalla. Mutta kyllä Varrella ihan oikeesti pääsee pidemmälle kinttupoluilla. Itseltäni välillä kysyy luonnetta kun kaksi päällä kamat ajaa irtosoralla ja pyörä lähtee sladiin. Siinä on lyhyehköllä kaverilla kuten minä 177cm välillä tekemistä, mutta ehkäpä se tuo ajoon hiukan luonnetta, sitä "enduro" fiilistä. Tuuliherkyyttä en ole Varressani kohdannut tai ainakaan mitään mikä olisi häiritsevää.
        Onhan sitä välillä tullut ajettua motarilla melkein toinen polvi maassa sivutuulen takia mutta pyörä on yllättävän vakaa, varsinkin jos painoa on paljon kyydissä. Siinäpä ehkä suurin syy miksi en sitä ole vaihtanut vaikka kovasti vaihtoehtoja etsinkin. Pannari hieno pyörä sekin mutta ei mielestäni yhtä tilava kuin Varadero. Makukysymyksiä kaikki tyynni. Itse uskoisin olevani matkaenduron kannalla jatkossakin oli pyörän merkki sitten Honda tai jokin muu (BMW)
        Suosittelen kokeilemaan molempia varsinkin kaksi päällä sillä matkustajan sanalla on myös merkitystä.

• pannarikuski
        jay kirjoitti:

Pyörät ovat aika lähellä toisiaan mutta kuitenkin niin kaukana luonteeltaan. Varadero ei todellakaan ole mikään kurapyörä mutta oikein käskettynä menee paremmin soralla kuin pannari. Pannari on matalamman painopisteensä vuoksi helpompi hallita tietyillä nopeuksilla irtopinnalla. Mutta kyllä Varrella ihan oikeesti pääsee pidemmälle kinttupoluilla. Itseltäni välillä kysyy luonnetta kun kaksi päällä kamat ajaa irtosoralla ja pyörä lähtee sladiin. Siinä on lyhyehköllä kaverilla kuten minä 177cm välillä tekemistä, mutta ehkäpä se tuo ajoon hiukan luonnetta, sitä "enduro" fiilistä. Tuuliherkyyttä en ole Varressani kohdannut tai ainakaan mitään mikä olisi häiritsevää.
        Onhan sitä välillä tullut ajettua motarilla melkein toinen polvi maassa sivutuulen takia mutta pyörä on yllättävän vakaa, varsinkin jos painoa on paljon kyydissä. Siinäpä ehkä suurin syy miksi en sitä ole vaihtanut vaikka kovasti vaihtoehtoja etsinkin. Pannari hieno pyörä sekin mutta ei mielestäni yhtä tilava kuin Varadero. Makukysymyksiä kaikki tyynni. Itse uskoisin olevani matkaenduron kannalla jatkossakin oli pyörän merkki sitten Honda tai jokin muu (BMW)
        Suosittelen kokeilemaan molempia varsinkin kaksi päällä sillä matkustajan sanalla on myös merkitystä.

Tarkoitin lähinnä varaderoa "katurenkailla"/pannaria vastaavilla. Silloin menee pannari mielestäni paremmin. Krouvit renkaat parantavat kurapyöräominaisuuksia, mutta kerran kokeiltuani ei tehnyt mieli uusia (meteli ja nopea kuluminen). Ja täytyy oikeasti uskaltaa käskeä.
        Tilaa istua kahdelle tosiaankin on pannarissa vähemmän ja tavaroidenkin kanssa on niin ja näin.
        Tuuliherkkyden kanssa ei ole Suomen oloissa ollut ongelmia, mutta ulkomailla rannikoilla ja silloilla lähinnä (varsinkin kun tuuli yhtäkkiä siltapilarin takana loppuu ja alkaa uudestaan).
        Pannari menee siellä paremmin.
        Suomen nopeuksilla ei kummankaan tukevuudessa ole ongelmia.
        Vaimoni on joskus haikaillut varaderon perään tilojen ja kuljetuskyvyn vuoksi, pitkillä Euroopanturneilla lähinnä.
        Kummallakin on monta kahden viikon reissua ulkomaille tehty.
        Montaa muuta pyörää ei ole markkinoilla, joilla voisi moista tehdä mitoillamme ja kamoillamme.
        Jotenkin ne ovat siksi niin samanlaisia, vaikkakin ihan eri näköisiä. Kulkukin on jotakuinkin samanlaista, mutkaan pannari menee ehkä lyhyemmän akselinvälinsä vuoksi paremmin (Alpeilla siis).

• st 1100
        pannarikuski kirjoitti:

Tarkoitin lähinnä varaderoa "katurenkailla"/pannaria vastaavilla. Silloin menee pannari mielestäni paremmin. Krouvit renkaat parantavat kurapyöräominaisuuksia, mutta kerran kokeiltuani ei tehnyt mieli uusia (meteli ja nopea kuluminen). Ja täytyy oikeasti uskaltaa käskeä.
        Tilaa istua kahdelle tosiaankin on pannarissa vähemmän ja tavaroidenkin kanssa on niin ja näin.
        Tuuliherkkyden kanssa ei ole Suomen oloissa ollut ongelmia, mutta ulkomailla rannikoilla ja silloilla lähinnä (varsinkin kun tuuli yhtäkkiä siltapilarin takana loppuu ja alkaa uudestaan).
        Pannari menee siellä paremmin.
        Suomen nopeuksilla ei kummankaan tukevuudessa ole ongelmia.
        Vaimoni on joskus haikaillut varaderon perään tilojen ja kuljetuskyvyn vuoksi, pitkillä Euroopanturneilla lähinnä.
        Kummallakin on monta kahden viikon reissua ulkomaille tehty.
        Montaa muuta pyörää ei ole markkinoilla, joilla voisi moista tehdä mitoillamme ja kamoillamme.
        Jotenkin ne ovat siksi niin samanlaisia, vaikkakin ihan eri näköisiä. Kulkukin on jotakuinkin samanlaista, mutkaan pannari menee ehkä lyhyemmän akselinvälinsä vuoksi paremmin (Alpeilla siis).

Kuinka paljon teillä sitä tavaraa oikein on mukana?

Eikös nyt kahden kamat mahdu kolmeen laukkuun?
        tankkilaukkuun??

• pannarikuski
        st 1100 kirjoitti:

Kuinka paljon teillä sitä tavaraa oikein on mukana?

Eikös nyt kahden kamat mahdu kolmeen laukkuun?
        tankkilaukkuun??

..tiedäthän nuo naisten vahkeet, mitä kaikkea pitää olla mukana...

No joo, itse harrastan valokuvausta tosissani ja pidän pitkääkin optiikkaa mukana. Pokkari ei minulle riitä. Se vie koko tankkilaukun ja joskus vähän takalaukustakin. Tästä kyllä joskus tulee sanomistakin.

Kuravehkeet vie aika lailla tilaa kanssa. Makuupusseja eikä telttaa ole mukana.

Pannariin ei saa oikein kunnolla tankkilaukkua, pienen vain, siitä se ero varaderon hyväksi tulee.
        Kyllähän me kaksilla kalsareilla aika pitkälle mennään, toiset aina päällä kuivumassa ja T-paitojen kanssa sama. Aina ei vaan saa pestyä kun hotelli- ja luottokorttilinjalla mennään.
        Ainahan sitä turhaa kamaa mukana on.

Olen kyllä joskus ihmetellyt kavereita, joilla on vain pieni reppu satulalla ja kahden viikon reissuun menossa. Hyvin järjestetty!

• pannarikuski kirjoitti:

..tiedäthän nuo naisten vahkeet, mitä kaikkea pitää olla mukana...

No joo, itse harrastan valokuvausta tosissani ja pidän pitkääkin optiikkaa mukana. Pokkari ei minulle riitä. Se vie koko tankkilaukun ja joskus vähän takalaukustakin. Tästä kyllä joskus tulee sanomistakin.

Kuravehkeet vie aika lailla tilaa kanssa. Makuupusseja eikä telttaa ole mukana.

Pannariin ei saa oikein kunnolla tankkilaukkua, pienen vain, siitä se ero varaderon hyväksi tulee.
        Kyllähän me kaksilla kalsareilla aika pitkälle mennään, toiset aina päällä kuivumassa ja T-paitojen kanssa sama. Aina ei vaan saa pestyä kun hotelli- ja luottokorttilinjalla mennään.
        Ainahan sitä turhaa kamaa mukana on.

Olen kyllä joskus ihmetellyt kavereita, joilla on vain pieni reppu satulalla ja kahden viikon reissuun menossa. Hyvin järjestetty!

olen miettinyt itsekkin. Ehkäpä yksin ajaessa hyvinkin selviää pelkällä repulla, varsinkin nuorena miehenä, mutta kun kerran nuo boxit on, niin miksipä niitä ei käyttäisi. Meillä yli 40kymppisillä kun noita mukavuus varusteita täytyy pitää mukana. Henk.kohtaisesti tykkään ajella vain sivuboxit kiinni kun tuo yläboxi tuottaa pientä vatkausta tietyillä nopeuksilla. Hameväellä tunnetusti on erillaiset tarpeet tuon tavaramäärän kanssa, vaikkakin iso plussa täytyy antaa siitä että on opittu minimoimaan mukaan tuleva tavaramäärä. Helposti vaan teltat ja makuu-alustat sen tilan täyttävät. Toisaalta myös lompakon paksuus vaikuttaa siihen tarvitaanko niitä camping-tavaroita vai ei.
        Harvoin muuten voi yhtyä jonkun toisen henkilön mielipiteesen ja kokemuksiin niinkuin edelliseen voi.

• st 1100
        jay kirjoitti:

olen miettinyt itsekkin. Ehkäpä yksin ajaessa hyvinkin selviää pelkällä repulla, varsinkin nuorena miehenä, mutta kun kerran nuo boxit on, niin miksipä niitä ei käyttäisi. Meillä yli 40kymppisillä kun noita mukavuus varusteita täytyy pitää mukana. Henk.kohtaisesti tykkään ajella vain sivuboxit kiinni kun tuo yläboxi tuottaa pientä vatkausta tietyillä nopeuksilla. Hameväellä tunnetusti on erillaiset tarpeet tuon tavaramäärän kanssa, vaikkakin iso plussa täytyy antaa siitä että on opittu minimoimaan mukaan tuleva tavaramäärä. Helposti vaan teltat ja makuu-alustat sen tilan täyttävät. Toisaalta myös lompakon paksuus vaikuttaa siihen tarvitaanko niitä camping-tavaroita vai ei.
        Harvoin muuten voi yhtyä jonkun toisen henkilön mielipiteesen ja kokemuksiin niinkuin edelliseen voi.

Meillä on ratkaistu "tilantarve" seuraavasti.
        Molemmille sivuboxi (niissä sisälaúkut)"yhteiset" tavarat takaboxiin ja "sälä2 Kamera,kartat,yms. pikkuinen tavara tankkilaukkuun.
        Jollei vaimon tavarat mahdu omaan sivuboxiin niin ....
        Sitten laitetaan takalaukkuun jos yhteisten tavaroiden mukaan mahtuu.(yleensä mahtuu).

Tankkilaukku vasta tosin hakusessa mutta kyllä st 1100:n tankin päälle nyt jonkin moinen mahtuu.
        (mielestäni isompi tankki kuin 1300:n)
        Suunitteilla se givin imukuppi kiinnitteinen isompi malli.

Takaboxi aina mukana kun ei ole "tarvetta" ylittää noita nopeus rajoituksia.
        Toki todettu että varsinkin sivutuulella ottaa tuuleen kiinni kun on nopeutta yli sallitun.

• pannarikuski
        st 1100 kirjoitti:

Meillä on ratkaistu "tilantarve" seuraavasti.
        Molemmille sivuboxi (niissä sisälaúkut)"yhteiset" tavarat takaboxiin ja "sälä2 Kamera,kartat,yms. pikkuinen tavara tankkilaukkuun.
        Jollei vaimon tavarat mahdu omaan sivuboxiin niin ....
        Sitten laitetaan takalaukkuun jos yhteisten tavaroiden mukaan mahtuu.(yleensä mahtuu).

Tankkilaukku vasta tosin hakusessa mutta kyllä st 1100:n tankin päälle nyt jonkin moinen mahtuu.
        (mielestäni isompi tankki kuin 1300:n)
        Suunitteilla se givin imukuppi kiinnitteinen isompi malli.

Takaboxi aina mukana kun ei ole "tarvetta" ylittää noita nopeus rajoituksia.
        Toki todettu että varsinkin sivutuulella ottaa tuuleen kiinni kun on nopeutta yli sallitun.

Niin on meilläkin jaettu, on helpompi omia kamppeita etsiäkin.
        Varmaan on muuten 1100:ssa enemmän tilaa tankkilaukulle kuin 1300:ssa. On aika pieni tankin korkin ympärille "hevosenkengällä" kiinni tuleva itselläkin (siinä lukee Bags Connection ja käden kuva logona; ostin R.M.Heinolta). Isomman laukun kanssa ottaa tanko pahasti kiinni.
        Niin, tankki- ja takalaukussakin lukee että 130 km/h ei saa ylittää kun ne on kiinni. Eihän tuo ongelma ole kuin Saksassa ja silloinkin kai lähinnä jos jotakin sattuu. Vastaava asia on autojen suksiboksit.
        Saksalaisten mukaan tuo 130 km/h on ns. "Haftungsgrenze" eli vakuutusyhtiö nostaa kädet pystyyn ja syyllisyyskysymyskin voi muuttua päälaelleen.
        OK meni vähän off topic, mutta ei sielläkään ihan "vapaat nopeudet" ole edes moottoriteillä.
        Paikalliset ajelevatkin osaksi tästä syystä isojenkin satulanyssäköiden kanssa (yksin ajessaan), kai myös tuulenkin takia.

• vt 1100..

Olen sen sijaan suunnitellut varaderoa matkapyöräksi.Se kävisi mielestäni hyvin suomen olosuhteisiin ,kun pääsis vähän huonommillekkin teille.

• ST 1100

Aika päällikkö on munkin mielestä ......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      153
      2617
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      197
      1890
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1667
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1351
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1021
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1010
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      999
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      190
      924
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      901
    Aihe