Seurallista joulua

Arto Y

Jouluna kun on yksin, sitä on kaksinverroin yksinäisempi. Ja silloin sitä ei enää olekaan niin yksinäinen.

8

384

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pups

Juicen vanha biisi...
      "Yksinäisyys ympärillä joskus ottaa hahmon ihmisen...", siitä voi oikein kaivamalla löytää hieman tuota samaa ajatusta.

• Arto Y

Pitää paikkansa. Alumperin koko ajatuksen varastin Pahkasika-lehdestä. Sarjakuva nimeltä Jurpo. Yksinäinen pohdiskelija tuumaa: Läheisen ihmisen kuoltua sitä on kaksinverroin yksinäisempi. Ja silloin sitä ei olekaan niin yksinäinen.

• ..yksinäisyys on häiriötön, ei ole enää kärsimystä..

• Ninas

Myös tää on pöllitty jostain, en vain muista
        mistä..?)

• kaikki päivät

Juhlapyhät todella tuo ahdistusta monille, vaikka päivät sinänsä on samanlaisia, mutta kuitenkin joulu- ja vastaavat tuntuu erilaisilta. Vaikka kuinka yrittäisi ajatella, että on kivaa, kun on vapaata ja voi nauttia, ei se kuitenkaan täysillä onnistu. Harmi.

• Arto Y

Kyllä. Aivan brutaalia kärsimystä.

• YÄÄÄKSSS55

Mielestäni joulu on veemäisintä aikaa vuodessa. Kun on ikänsä tottunut ja tavallaan joskus joutunutkin elelemään omillaan ja issekseen, haluaisi elää niin noin kokopäivätoimisestikin 24/7/12.

Surkeimpia joulujani oli joskus -80 luvulla. Aatto töissä, sitten 500 km kotio, pikimiten siskolle "pukkia" katselemaan, sadan kilsan mutka appivanhemmille ja loppuillasta kotio syömään kylmiä laatikoita ja aukomaan paketteja, joista aina löytyi kerrastoja(laskin taannoin, vieläkin on 14 kerrastoa sellofaanipussissa, en ole koskaan keksinyt mihin niitä käytetään).

Parhaat jouluni olivat Leningradissa. Sai olla ominaan, joskus oli ystäviä kylässä. Venäläiset eivät juhlineet silloin joulua mitenkään, oli kaikin puolin kivaa. Nyt kaiketi on Coca-pukki joka marketissa sielläkin...

Monesti ihmiset eivät oikein suostu tajuamaan, miten ahdistavaa yhteisöllisyys, uskonnollisuus, pakanallisuus ja teennäinen "hyvä joulumieli" voivat olla jollekin toiselle.

Sitä on liian vähän itsekeskeinen. Nytkin pitää käydä apella syömässä, akan siskolla katsomassa joulupukki ja kuulemma yhdellä muijan tädillä kaffilla, sekä kaksilla haudoilla eri paikkakunnilla tuuskaamassa kynttilöiden kanssa. Siis aattona.

Mieluiten söisin mätivoileipiä, joisin konjakkia ja kuuntelisin Bach:in Joulu Oratoriota mökillä.

Niin, en ole uskonut joulupukkiin kouluun mentyäni, enkä jumalaan ikinä, joulu on ihan huuhaa-juhla. Nykyään saan kudottuja saapassukkia, en edes omista saappaita.

Joulu on totaalisen typerä ja turha riitti. Minä haluaisin olla silloin itsekseni, ukkomiehelle se ei ole mahdollista. Joulukortit, -lahjat tms. lopetin ajat sitten. Viime vuonna tein vihannesaladoobit niille "pakollisille" lahjottaville( siis niille joilta saa lahjan, jota ilmankin kyllä pärjäisi), nyt tein niin ärhäkät chili-sinapit, että oletan vatsojen toimivan ilman erillistä ulostuslääkettä.

Yksinäisyys on minulle normaali olotila, pakollinen seurallisuus on öklöä ja vastenmielistä. Yksin en ole koskaan yksin, seurassa tunnen itseni yksinäiseksi.

=DW=

• miljoonapulu

Ymmärrän sinua. Itselläni on stressiä tästä juhlasta jota kohta vietämme muttei sen takia, että hiki päässä olisin joulua valmistellut. Vaan joistakin muista seikoista. No, JO marraskuun lopulla vanha synnyttäjäni=6kymppinen äitini alkaa (varmaankin pätemisen tarpeestaan) hössöttämään tulevan joulun jouluvalmisteluista. Sitten kun viikko tästä on mennyt yleensä alkaa kysely missä aaton vietämme.

Isommissa kaupoissa sekä vaateketjujen kaupoissa soi imelät joulubiisit (yleensäkään en pidä siitä, että kaupoissa soi musiikki; se saa minut lähtemään nopeammin ko. kaupasta ulos). Pidän joistakin muutamista perinteisistä joululauluista, mutta en mistään hirvittävistä kilkutusbiiseistä.

Jouluaiheiset mainokset tympivät; koitetaan vaikuttaa ihmisten valintoihin. Sitten vaihdan nopeasti kanavaa telkusta ja mainoslehtiset menevät roskiin. Jos annan jokusen lahjan niin ajattelen itse mitä annan, minua ei aivopestä mitä minun MUKA tarttis antaa lahjaksi.
        Ihan vaan sen vuoksi, että kuuluu antaa joululahjoja en niitä anna. Vanhemmilleni ja anopille annan suklaakonvehtirasiat (ihan kohteliaisuudesta koska aterioimme molemmissa paikoissa ja olen kiitollinen kun pääsen valmiiseen ruokapöytään). Teinimme saavat jokainen rahaa, saavat sitten itse valita mitä ostavat.

Aiempina vuosina kun nuoremme olivat pikkulapsiiässä tiedustelin äidiltäni mitä hän on ajatellut antaa lahjaksi tai onko vielä ostamatta jotakin. Aina sama vakiovastaus: vähän jotakin olen ostanut. Tulin siihen tulokseen, että joululahjojen ostaminen on salatiedettä jonka äitini minua paremmin osaa ja eihän se nyt minulle voi kuulua mitä hän lapsillemme antaa.
        En siis millään tavoin häneltä kysele mitään joululahjoihin liittyvää (tosin kauhulla odotan mitä mummomaista vaatetta saan itselleni jolla minulla ei ole mitään käyttöä. Niin 4kymppinen kuin olenkin pidän rocktyylistä jota äitini yrittää hienovaraisesti ohjailla parempaan, fiksumpaan ja enemmän ikäisteni tyyliin.)

Eniten joulun vietossa minua ärsyttää se; miten hapan, tyly ja ylemmyydentuntoinen äitini minua kohtaan onkin niin jouluna saa myös äitini mielestä olla iloinen. Hänen mottonsa voisi olla; kun joulu on vuoden kohokohta ollaan kaikki iloisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4556
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      2089
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      162
      1492
    4. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1472
    5. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      165
      1468
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      258
      1257
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      196
      1174
    8. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      203
      1112
    9. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      1037
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      63