Onko teillä arvon tietävät kirjoittajanalut mielipidettä siihen (tai varmasti löytyy mielipiteitä), että miten paljon kirja pitää olla kirjoitettu kaikkien oikeinkirjoitus-sääntöjen mukaan?
Useimmissa ulkomaalaisten kirjailijoitten teoksissa lauseet ovat hyvin pitkiä eikä oikeinkirjoitus-sännöistä ole juuri välitetty.
Olen myös huomannut itse kirjoittaessani että pitkillä lauseilla kirjoittaessa (keskittymättä liikaa oikeinkirjoitukseen) tapahtumien kuvaileminen on helpompaa.
oikeinkirjoitus
4
926
Vastaukset
- F.Enzo
sivuaa sopivasti Flaukan alla kirjoittamaa tekstiä: pitkät, rönsyilevät ja epäselvät lauseet ovat merkki harjaantumattomuudesta, lyhyet ja napakat lauseet ovat iskevämpiä. Taitava kirjoittaja luo tunnelman lyhyillä lauseilla. Juuri siksi on vaikea tulla taitavaksi. Myös oikeinkirjoitus on tärkeää.
kirjoita vain pitkiä lauseitta, jos saat sillä kuvauksesi onnistumaan paremmin. kun parin päivän päästä luet kirjoittamasi tekstin uudelleen, oikeinkirjoitus tulee itsestään. hyvää joulua1
- chocol@te
"Useimmissa ulkomaalaisten kirjailijoitten teoksissa lauseet ovat hyvin pitkiä eikä oikeinkirjoitus-sännöistä ole juuri välitetty. "
-tosiaanko? Jos noin on, niin onneksi olen lukenut suomennoksia. Mitä nyt joitakin fantasiaklassikoita olen lukenut englanniksi, en niissä huonoa kieltä ole huomannut - tosin en sitä osaa arvioidakaan, kun ei oo omasta äidinkielestä kyse.
Virkkeiden pituudella taas ei ole mitään tekemistä oikeinkirjoituksen kanssa.
Minusta julkaistussa kirjallisuudessa oikeinkirjoituksen PITÄÄ olla kunnossa.
Totta kai aluksi voi kirjoittaa tekstiään miten tykkää, mutta kyllähän tekstiä muokataan ja hiotaan jälkeenpäin... Anteeksi vain, mutta aloitusviestistä paistaa läpi kokemattomuus ja se, että yrität itse hakea "oikeutusta" sille, että et itse osaa oikeinkirjoitussääntöjä etkä malta opetella.
(huom. se on siis oikeinkirjoitussäännöt eikä oikeinkirjoitus-säännöt, ja tiedäthän lauseen ja virkkeen eron?) - Kalle
Kaunokirjallisuudessa ei ole tarpeen noudattaa kaikkia asiatyylin normeja, mutta toisaalta perusteeton piittaamattomuus niistä tapaa myös ärsyttää lukijoita. Ainakin se, ettei ole koskaan vaivautunut opettelemaan esimerkiksi pilkutusta tai yhdyssanoja, on huono syy rikkoa sääntöjä.
Virkepituus on ennemminkin tyylin kuin kieliopin kysymys. Jotkut kokevat voivansa ilmaista itseään luontevammin pitkillä virkkeillä, ja se on tietysti aivan sallittua. Suomalaisista kirjailijoista esimerkiksi Raija Siekkinen taitaa polveilevan ilmaisun erittäin hyvin.
Pitkien virkkeiden kirjoittaminen edellyttää erityistä valppautta selkeyden suhteen – ajatusten on hahmotuttava ja kerronnan toimittava siinä missä sähkösanomatyylissäkin.
- - -
Kalle
http://kirjoittajatreffit.net/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943652
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli463003Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.782507- 612358
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512321Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172297Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202197- 1172188
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212183- 642040