oikeinkirjoitus

Lakoneus

Onko teillä arvon tietävät kirjoittajanalut mielipidettä siihen (tai varmasti löytyy mielipiteitä), että miten paljon kirja pitää olla kirjoitettu kaikkien oikeinkirjoitus-sääntöjen mukaan?

Useimmissa ulkomaalaisten kirjailijoitten teoksissa lauseet ovat hyvin pitkiä eikä oikeinkirjoitus-sännöistä ole juuri välitetty.

Olen myös huomannut itse kirjoittaessani että pitkillä lauseilla kirjoittaessa (keskittymättä liikaa oikeinkirjoitukseen) tapahtumien kuvaileminen on helpompaa.

4

932

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • F.Enzo

sivuaa sopivasti Flaukan alla kirjoittamaa tekstiä: pitkät, rönsyilevät ja epäselvät lauseet ovat merkki harjaantumattomuudesta, lyhyet ja napakat lauseet ovat iskevämpiä. Taitava kirjoittaja luo tunnelman lyhyillä lauseilla. Juuri siksi on vaikea tulla taitavaksi. Myös oikeinkirjoitus on tärkeää.

• kirjoita vain pitkiä lauseitta, jos saat sillä kuvauksesi onnistumaan paremmin. kun parin päivän päästä luet kirjoittamasi tekstin uudelleen, oikeinkirjoitus tulee itsestään. hyvää joulua1

• chocol@te

"Useimmissa ulkomaalaisten kirjailijoitten teoksissa lauseet ovat hyvin pitkiä eikä oikeinkirjoitus-sännöistä ole juuri välitetty. "

-tosiaanko? Jos noin on, niin onneksi olen lukenut suomennoksia. Mitä nyt joitakin fantasiaklassikoita olen lukenut englanniksi, en niissä huonoa kieltä ole huomannut - tosin en sitä osaa arvioidakaan, kun ei oo omasta äidinkielestä kyse.

Virkkeiden pituudella taas ei ole mitään tekemistä oikeinkirjoituksen kanssa.

Minusta julkaistussa kirjallisuudessa oikeinkirjoituksen PITÄÄ olla kunnossa.

Totta kai aluksi voi kirjoittaa tekstiään miten tykkää, mutta kyllähän tekstiä muokataan ja hiotaan jälkeenpäin... Anteeksi vain, mutta aloitusviestistä paistaa läpi kokemattomuus ja se, että yrität itse hakea "oikeutusta" sille, että et itse osaa oikeinkirjoitussääntöjä etkä malta opetella.

(huom. se on siis oikeinkirjoitussäännöt eikä oikeinkirjoitus-säännöt, ja tiedäthän lauseen ja virkkeen eron?)

• Kalle

Kaunokirjallisuudessa ei ole tarpeen noudattaa kaikkia asiatyylin normeja, mutta toisaalta perusteeton piittaamattomuus niistä tapaa myös ärsyttää lukijoita. Ainakin se, ettei ole koskaan vaivautunut opettelemaan esimerkiksi pilkutusta tai yhdyssanoja, on huono syy rikkoa sääntöjä.

Virkepituus on ennemminkin tyylin kuin kieliopin kysymys. Jotkut kokevat voivansa ilmaista itseään luontevammin pitkillä virkkeillä, ja se on tietysti aivan sallittua. Suomalaisista kirjailijoista esimerkiksi Raija Siekkinen taitaa polveilevan ilmaisun erittäin hyvin.

Pitkien virkkeiden kirjoittaminen edellyttää erityistä valppautta selkeyden suhteen – ajatusten on hahmotuttava ja kerronnan toimittava siinä missä sähkösanomatyylissäkin.

- - -
      Kalle
      http://kirjoittajatreffit.net/

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      185
      2583
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      39
      2458
    3. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      58
      2149
    4. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      108
      2093
    5. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      70
      2044
    6. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      40
      2030
    7. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      66
      1416
    8. Onko sulla jotain

Suunnitelmia?
      Ikävä
      130
      1235
    9. Poistettuun aloitukseen

Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei
      Suhteet
      24
      1127
    10. Vaikeneminen

Tylsää kun nainen meni kuoreen 🫤
      Ikävä
      55
      978
    Aihe