En tiedä mitä haluan! Ahdistaa!

hukassa....

Olen ihan hukassa. Olen viime kevään ylioppilas, ja vietän nyt siis ensimmäistä välivuotta, enkä todellakaan tiedä mitä hakea opiskelemaan! Mulla saattaa saman päivän aikana mieli muuttua useita kertoja, koska en ole ollenkaan selvillä siitä mitä haluan ja mikä mua oikeasti kiinnostaa. Tuntuu etten tunne itseäni ollenkaan. Olen yrittänyt miettiä minkälaisissa työtehtävissä haluaisin työskennellä, mutta en vaan tiedä vastausta siihenkään. Välillä tuntuu että olen löytänyt vastauksen ja tiedän mitä hakea opiskelemaan, mutta seuraavassa hetkessä ala ei enää tunnukaan ollenkaan hyvältä ja ahdistus palaa. Asiaa ei tietenkään helpota se, että paineet ja stressi on kovat, kun muut kyselevät koko ajan että no mitäs sinä olet ajatellut nyt pyrkiä opiskelemaan. Ja ikävästi takaraivossa paukuttaa myös se tosiasia, että pikkuhiljaa täytyisi päätöksiä alkaa jo ihan pääsykokeidenkin takia tekemään.
Tuntuu että olisi ihan hukassa, ja ahdistaa suunnattomasti kun tulevaisuudesta ei ole mitään tietoa. Olen myös miettinyt asiaa siltä kannalta, että missä olen hyvä, mutta ei se asiaa ole auttanut. Ammatinvalinnanpsykologille meno on suunnitelmissa, mutta en elättele suuria toiveita sen suhteen kuulemieni kokemusten perusteella. Muutenkin tunnen olevani niin syvässä suossa koska en tosiaan tiedä ollenkaan mitä elämältäni haluan. Lisäksi tulee myös huonommuudentunteita kun näkee miten tuttavat ja kaverit tietävät elämänsä suunnan ja heillä on päämäärä, ehkä jo opiskelupaikka. Mulla ei ole mitään päämäärää, ei mitään mitä tavoitella.
Toisaalta tuntuu myös ahdistavalta tehdä näin isoa päätöstä joka määrää paljon elämän suunnan. Tuntuu ettei ole sellaista ammattia mistä löytyisi kaikki mitä kaipaisin... jonkinlainen ihmisläheisyys, mahdollisuus kansainvälisyyteen ja ulkomailla työskentelyy, kohtuullinen palkka ja työllisyystilanne... ei tuollaista vaan löydy!

Lisäksi pelkään tietysti että tästä päättämättömyydestä johtuen tulee vielä toinenkin välivuosi koska en pysty löytämään motivaatiota pääsykokeita varten. Ei se sinänsä mikään katastrofi olisi, mutta koko ajan on paineet siitä että ikää on jo niin ja niin paljon ja mitään en ole saanut aikaiseksi kun taas monet muut ovat jo täyttä päätä suuntaamassa päämääriinsä. Enkä jaksaisi olla tuttavien ja sukulaisten silmätikkuna sen takia kun en tiedä mitä haluan.

Tekstin sekavuus kuvastaa aika hyvin sitä mikä sekamelska mulla on päässäni. Paniikki iskee.

38

16478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta..........

      Itselläni on ollut samanlaisia ajatuksia. Valmistuin viime vuonna yo-merkonomiksi, mutta tuntuu että kyllä tähän nyt pitää vielä jotain korkeampaa koulutusta saada. Pyrin joka kerta edes johonkin kouluun huvin vuoksi ilman stressiä, enkä päässyt (eipä se paljon haitannutkaan kun en tiennyt haluanko juuri sinne kouluun). Nyt olen 20v ja alkoi tuntua siltä että minne tahansa olisi nyt hyvä päästä opiskelemaan. 1,5 välivuotta vietin tosiaan töitä tehden ja pääsykokeissa kokeillen.

      Nyt pääsin sitten liiketaloutta amk:hon opiskelemaan, minkä koulutusohjelma on kieliin ja kulttuuriin erikoistunut. Kansainvälistä kokemusta työnantajat arvostavat alalla kuin alalla (tietääkseni?), ja koulun kautta on helpompi päästä ulkomaille työharjoitteluun / vaihtoon kuin ei-opiskelijana;) Itseasiassa tuo vaihtoon lähtö ja kielet/kulttuurit on ainoa juttu mikä tuossa koulussa kiinnostaa.

      Ehkä sitten esim. vuoden päästä haen kunnolla jonnekin eri alalle mikä saattaisi kiinnostaa, kun ei tuo liiketalous nyt ihan niin paljoa kiinnosta. Mutta kansainvälistyminen on mulle se juttu nyt.

      Kävin muuten ammatinvalintapsykologilla eikä siitä ainakaan minulle hyötyä ollut... Ja netissähän on paljon ammatinvalintatestejä..eipä niistäkään ole paljon hyötyä...kaikista aloista tulee samanverran pisteitä ja kehoitus "mieti vielä mitä haluat ja tee testi uudestaan". :D

      • ...........

        Sanon että kannattaa yrittää löytää hyvä koulutusala, jonne sitten hakee ja myös pääsee. Ei kannata haahuilla liikaa vaan valitsee jonkun, ja menee myös sinne. Sitten vaihtaa jos huomaa ettei se olekaan oma juttu. Kannattaa tosiaan jättää nuo "amk liiketalous" välivaiheet pois, ja hakea suoraan arvostettuun yliopistotasoiseen koulutusohjelmaan. Siitä on helppo ponnistaa sitten työelämään, eikä se tutkinto todellakaan määrää mitä teet työksesi, se vaan avaa ensimmäiset ovet.


      • KTM-86
        ........... kirjoitti:

        Sanon että kannattaa yrittää löytää hyvä koulutusala, jonne sitten hakee ja myös pääsee. Ei kannata haahuilla liikaa vaan valitsee jonkun, ja menee myös sinne. Sitten vaihtaa jos huomaa ettei se olekaan oma juttu. Kannattaa tosiaan jättää nuo "amk liiketalous" välivaiheet pois, ja hakea suoraan arvostettuun yliopistotasoiseen koulutusohjelmaan. Siitä on helppo ponnistaa sitten työelämään, eikä se tutkinto todellakaan määrää mitä teet työksesi, se vaan avaa ensimmäiset ovet.

        "hmisläheisyys, mahdollisuus kansainvälisyyteen ja ulkomailla työskentelyy, kohtuullinen palkka ja työllisyystilanne..."

        Mites esim. kauppakorkeakoulu? Tai jokin teknillinen ala, lähes mikä vaan sopii noihin kriteereihin. Humanistiset alat kannattaa unohtaa suoraan.


      • ......................
        ........... kirjoitti:

        Sanon että kannattaa yrittää löytää hyvä koulutusala, jonne sitten hakee ja myös pääsee. Ei kannata haahuilla liikaa vaan valitsee jonkun, ja menee myös sinne. Sitten vaihtaa jos huomaa ettei se olekaan oma juttu. Kannattaa tosiaan jättää nuo "amk liiketalous" välivaiheet pois, ja hakea suoraan arvostettuun yliopistotasoiseen koulutusohjelmaan. Siitä on helppo ponnistaa sitten työelämään, eikä se tutkinto todellakaan määrää mitä teet työksesi, se vaan avaa ensimmäiset ovet.

        Mitä ovat arvostetut yliopistotasoiset koulutusohjelmat?


    • pieni paniikki täälläkin

      Aloittajan viestiin:
      Apua, ihan kuin olisin itse kirjoittanut tekstin. Olen ihan samassa tilanteessa. Ensimmäinen välivuosi lukion jälkeen menossa eikä haujakaan mitä haluan tulevaisuudessa tehdä.

      Minäkin olen yrittäyt päättää, minne hakea ensi keväänä, mutta mieli muuttuu jatkuvasti ja motivaatio lukemiseen vaihtelee kuin vuoristorata. Välillä iskee hirveä ahdistus ja paniikki, kun pitäisi päätttää ja tietää mitä haluaa tehdä. Sukulaisetkin aina utelee, että no minnes pyrit ensi vuonna. Yritä siinä sitten sopertaa jotain.

      Lähinnä halusin vain sanoa, että et ole yksin. Meitä ahdistuneita ja "eksyksissä olevia" on muitakin.
      HYVÄÄ JOULUA sinulle kuitenkin ja yritetään selvitä!!

    • oaiwe

      Lukioaikaan oli olo, että minne sitä menisi, mutta lopulta päätin(0.5 vuotta lukioo jälellä), että se on nyt joku. Ihan sama kiinnostaako vai ei. Hain lähimpään kouluun, lähes umpimähkään valittu ala (tietysti pienellä mielenkiinnolla). No, nykyisin keskiarvo haahuilee 0-5 -asteikolla 4 ja 5 välissä. En ole katunut.

    • Paasykoeblogi

      Tässä muutamia kysymyksiä, jotka ehkä voivat auttaa:

      Haluatko opiskella Suomessa vai ulkomailla? Jos Suomessa niin onko väliä missä yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa? Onko paikkakunnalla väliä? Oletko valmis lähtemään toiselle puolelle maata vai haluatko pysyä lähellä kotipaikkakuntaasi?

      Kun vastaat näihin kysymyksiin, tuleeko sinulle mitään rajoituksia vastaan? Vai ovatko kaikki maailman yliopistot vaihtoehtojen listalla?

      Jos haluat opiskella lähellä ja rajaat sopivien korkeakoulujen määrää, niin tutustu niiden koulutustarjontaan. Luet läpi listoja, joissa esitellään pääaineet ja koulutusohjelmat. Laitat ylös ne, jotka vähääkään kuulostavat mielenkiintoisilta.

      Sitten kun sinulla on tämä kiinnostustenlista, niin alat siitä karsia.

      Ja jos nyt pääset ensi syksynä opiskelemaan, niin ei se ole mikään lopullinen suunta. Myöhemminkin voi vaihtaa alaa ja opiskelupaikkaa.

      Mutta jos vastaat noihin alussa esittämiini kysymyksiin, niin voisin sitten yrittää vähän tarkemmin neuvoa.

    • ex-pohdiskelija

      Oli minullakin sama tilanne aikoinaan ja vietin peräti neljä välivuotta kunnes vasta aloitin opiskelut. Siinä sai kivasti työkokemusta ja tajusin mitä haluan opiskella. Vieläkin mietityttää se, että mitäköhän "isona" sitten oikeasti teen (olen akateemiselle alalle suuntautumassa), mutta kaikki tulee aikanaan. :) Voihan sitä hakea jonnekin koulutukseen, mutta vaihtaa toiseen jos ei tunnu omalta jutulta. Se ei ole harvinaista tänä päivänä ja eihän se koskaan hukkaan mene, vaikka jotkut ehkä sanoisivat niin. Tsemppiä!

      • hukassa...

        Joku tuolla kyseli miksen hakisi kauppakorkeaan tai teknillisille aloille tjsp, mutta nuo teknilliset alat voi unohtaa ihan kokonaan koska en vähääkään ole sen tyylisisitä asioista kiinnostunut, eikä taitojakaan kyllä niihin olisi. Kauppakorkeassa on sinänsä sama juttu, en usko kiinnostukseni riittävän. Enkä ole matemaattisesti mitenkään ihan erityisen lahjakas. Ja vaikka olisinkin, en usko siltikään kiinnostukseni riittävän opiskeltaviin asioihin. Ja miten tietynlainen ihmisläheisyys sitten toteutuisi kauppatieteissä?
        Sehän tässä onkin ongelmana, kun juuri nuo kauppatieteet tulee ensimmäisenä kaikille mieleen kun sanon haluavani että olisi edes mahdollisuus jonkinlaiseen kansainvälisyyteen tai ulkomailla työskentelyyn tulevaisuudessa. Kenellekään ei tunnu tulevan mitään muuta alaa mieleen.

        Joku myös kehotti pyrkimään arvostetulle yliopistolliselle alalle, eli mitä mahdoit tarkoittaa? Tässäkin epäilen, että monella ensimmäisenä tulee mieleen juuri kauppis tai oikis tms, mutta ne eivät tunnu oikeilta paikoilta mulle. Ja mitä vikaa ammattikorkeassa olisi?

        Seuraavaksi vastaan kyselyihin siitä missä haluaisin opiskella. Paikan suhteen ei sinänsä ole muita rajoituksia, kuin että pohjoiseen päin en halua. Joko pääkaupunkiseutu tai tampere on ollut mielessä. Ja kyllä tässä on tullut jokaisen yliopiston ja ammattikorkean sivuja ja oppaita selailtua noin sata kertaa eikä mitään vaan löydy.

        Alkaa todellakin mennä hermot tähän. Olisin mennyt ammatinvalinnanpsykologille ajat sitten jos uskoisin että siitä mun tilanteessani on mitään apua. Ja juurikin se ärsyttää, kun monen on niin vaikea ymmärtää sitä, ettei tällaisen päätöksen teko ole kaikille niin helppo homma. En pidä yhtään siitä että ympärillä olevat ihmiset kyselevät koko ajan. Enkä pidä siitäkään, että meitä "harhailijoita" ylenkatsotaan monesti niiden taholta joilla on selvä suunta elämässä.

        Ainut mikä tässä itselleni on selvä, on se että haluaisin löytää alan josta voisi päätyä kohtuullisille palkoille (en siis tarkoita mitään 5000e kuukausipalkkoja vaan sellaista jolla tulee hyvin kuitenkin toimeen), joka ei sulkisi kokonaan pois ulkomailla työskentelyä (haluan pitää nekin ovet auki), jossa olisi ihmisläheisyyttä sekä opiskeltavissa asioissa että myöhemmin työelämässä ja kohtuullisen hyvä työtilanne. Vaadin kai sitten liikaa, kun ei tuollaista yhdistelmää vaan näköjään ole.


      • anskutin_89
        hukassa... kirjoitti:

        Joku tuolla kyseli miksen hakisi kauppakorkeaan tai teknillisille aloille tjsp, mutta nuo teknilliset alat voi unohtaa ihan kokonaan koska en vähääkään ole sen tyylisisitä asioista kiinnostunut, eikä taitojakaan kyllä niihin olisi. Kauppakorkeassa on sinänsä sama juttu, en usko kiinnostukseni riittävän. Enkä ole matemaattisesti mitenkään ihan erityisen lahjakas. Ja vaikka olisinkin, en usko siltikään kiinnostukseni riittävän opiskeltaviin asioihin. Ja miten tietynlainen ihmisläheisyys sitten toteutuisi kauppatieteissä?
        Sehän tässä onkin ongelmana, kun juuri nuo kauppatieteet tulee ensimmäisenä kaikille mieleen kun sanon haluavani että olisi edes mahdollisuus jonkinlaiseen kansainvälisyyteen tai ulkomailla työskentelyyn tulevaisuudessa. Kenellekään ei tunnu tulevan mitään muuta alaa mieleen.

        Joku myös kehotti pyrkimään arvostetulle yliopistolliselle alalle, eli mitä mahdoit tarkoittaa? Tässäkin epäilen, että monella ensimmäisenä tulee mieleen juuri kauppis tai oikis tms, mutta ne eivät tunnu oikeilta paikoilta mulle. Ja mitä vikaa ammattikorkeassa olisi?

        Seuraavaksi vastaan kyselyihin siitä missä haluaisin opiskella. Paikan suhteen ei sinänsä ole muita rajoituksia, kuin että pohjoiseen päin en halua. Joko pääkaupunkiseutu tai tampere on ollut mielessä. Ja kyllä tässä on tullut jokaisen yliopiston ja ammattikorkean sivuja ja oppaita selailtua noin sata kertaa eikä mitään vaan löydy.

        Alkaa todellakin mennä hermot tähän. Olisin mennyt ammatinvalinnanpsykologille ajat sitten jos uskoisin että siitä mun tilanteessani on mitään apua. Ja juurikin se ärsyttää, kun monen on niin vaikea ymmärtää sitä, ettei tällaisen päätöksen teko ole kaikille niin helppo homma. En pidä yhtään siitä että ympärillä olevat ihmiset kyselevät koko ajan. Enkä pidä siitäkään, että meitä "harhailijoita" ylenkatsotaan monesti niiden taholta joilla on selvä suunta elämässä.

        Ainut mikä tässä itselleni on selvä, on se että haluaisin löytää alan josta voisi päätyä kohtuullisille palkoille (en siis tarkoita mitään 5000e kuukausipalkkoja vaan sellaista jolla tulee hyvin kuitenkin toimeen), joka ei sulkisi kokonaan pois ulkomailla työskentelyä (haluan pitää nekin ovet auki), jossa olisi ihmisläheisyyttä sekä opiskeltavissa asioissa että myöhemmin työelämässä ja kohtuullisen hyvä työtilanne. Vaadin kai sitten liikaa, kun ei tuollaista yhdistelmää vaan näköjään ole.

        Ei siis kauppakorkeaa tai teknillistä alaa... Okei. Mitä ajattelet sosiaali- ja terveysalan opinnoista? Kiinnostaisiko kaupallinen ala amk-puolella? Haluaisitko mieluummin amk- vai yliopistotutkinnon? Mitä aineita olet opiskellut lukiossa pakollisia enemmän? Valitettavasti noilla ihmisläheisillä aloilla tahtoo olla vähän huono palkka. Nykyään EU-aikana ulkomaille voi päästä töihin kuka tahansa, se ei kauheasti rajaa.

        Kriteerit kuulostaa siltä, että lääkärin ammatti voisi ne täyttää :-) Mutta jos matemaattiset aineet ei nappaa, ei sitten. Hakisitko lukemaan psykologiaa? Sosionomiksi? Jonkin sortin opettajaksi? Viittomakielen tulkiksi? Tai jos alempi tutkinto kelpaa, ammattikoulussakin lienee yo-pohjaisia linjoja, joissa voi ihmisläheisessä hommassa päästä paremmille palkoille kuin yliopistosta. Kampaaja? Kosmetologi? Lähihoitaja? Tarjoilija? Lastenohjaaja? Nämä on siis pelkkiä heittoja kaikki!


      • Paasykoeblogi
        hukassa... kirjoitti:

        Joku tuolla kyseli miksen hakisi kauppakorkeaan tai teknillisille aloille tjsp, mutta nuo teknilliset alat voi unohtaa ihan kokonaan koska en vähääkään ole sen tyylisisitä asioista kiinnostunut, eikä taitojakaan kyllä niihin olisi. Kauppakorkeassa on sinänsä sama juttu, en usko kiinnostukseni riittävän. Enkä ole matemaattisesti mitenkään ihan erityisen lahjakas. Ja vaikka olisinkin, en usko siltikään kiinnostukseni riittävän opiskeltaviin asioihin. Ja miten tietynlainen ihmisläheisyys sitten toteutuisi kauppatieteissä?
        Sehän tässä onkin ongelmana, kun juuri nuo kauppatieteet tulee ensimmäisenä kaikille mieleen kun sanon haluavani että olisi edes mahdollisuus jonkinlaiseen kansainvälisyyteen tai ulkomailla työskentelyyn tulevaisuudessa. Kenellekään ei tunnu tulevan mitään muuta alaa mieleen.

        Joku myös kehotti pyrkimään arvostetulle yliopistolliselle alalle, eli mitä mahdoit tarkoittaa? Tässäkin epäilen, että monella ensimmäisenä tulee mieleen juuri kauppis tai oikis tms, mutta ne eivät tunnu oikeilta paikoilta mulle. Ja mitä vikaa ammattikorkeassa olisi?

        Seuraavaksi vastaan kyselyihin siitä missä haluaisin opiskella. Paikan suhteen ei sinänsä ole muita rajoituksia, kuin että pohjoiseen päin en halua. Joko pääkaupunkiseutu tai tampere on ollut mielessä. Ja kyllä tässä on tullut jokaisen yliopiston ja ammattikorkean sivuja ja oppaita selailtua noin sata kertaa eikä mitään vaan löydy.

        Alkaa todellakin mennä hermot tähän. Olisin mennyt ammatinvalinnanpsykologille ajat sitten jos uskoisin että siitä mun tilanteessani on mitään apua. Ja juurikin se ärsyttää, kun monen on niin vaikea ymmärtää sitä, ettei tällaisen päätöksen teko ole kaikille niin helppo homma. En pidä yhtään siitä että ympärillä olevat ihmiset kyselevät koko ajan. Enkä pidä siitäkään, että meitä "harhailijoita" ylenkatsotaan monesti niiden taholta joilla on selvä suunta elämässä.

        Ainut mikä tässä itselleni on selvä, on se että haluaisin löytää alan josta voisi päätyä kohtuullisille palkoille (en siis tarkoita mitään 5000e kuukausipalkkoja vaan sellaista jolla tulee hyvin kuitenkin toimeen), joka ei sulkisi kokonaan pois ulkomailla työskentelyä (haluan pitää nekin ovet auki), jossa olisi ihmisläheisyyttä sekä opiskeltavissa asioissa että myöhemmin työelämässä ja kohtuullisen hyvä työtilanne. Vaadin kai sitten liikaa, kun ei tuollaista yhdistelmää vaan näköjään ole.

        "Seuraavaksi vastaan kyselyihin siitä missä haluaisin opiskella. Paikan suhteen ei sinänsä ole muita rajoituksia, kuin että pohjoiseen päin en halua. Joko pääkaupunkiseutu tai tampere on ollut mielessä. Ja kyllä tässä on tullut jokaisen yliopiston ja ammattikorkean sivuja ja oppaita selailtua noin sata kertaa eikä mitään vaan löydy."

        Eikö mikään vastaasi tullut pääaine tai ala ole tuntunut sopivalta? Tai mikään ei ole vastannut kaikkia vaatimuksiasi?

        Kerroit, että olet saanut joskus mieleesi sopivan alan, mutta myöhemmin sekin on tuntunut väärältä. Mitä nämä alat ovat olleet ja onko oikeasti syytä niiden unohtamiseen?

        Ainakin tiedät, että lääketieteellinen, kauppakorkea, matemaattiset ja tekniset alat ovat pois suljettuja. Mitä muuta et ainakaan halua tehdä?

        Kirjoitit, että haluat kansainvälisyyttä ja ihmisläheisyyttä. Kiinnostaisiko matkailuala? Tai työ ulkoministeriössä tai jossakin Suomen suurlähetystössä maailmalla? Vai haluaisitko työskennellä jollekin järjestölle, joka kohentaa esim. kehitysmaiden oloja?


    • joku

      Jep jep, noin vuosi sitten juuri abivuoden joululomalla aloin miettimään, että tässähän pitäisi kohta päättää minne haluaa opiskelemaan. Noh, enpä oikein keksinyt mitään sopivaa: lähetin jopa hakupaperit pariin paikkaan, mutta en sitten jaksanut edes lukea pääsykokeisiin kun tajusin, etteivät kyseiset alat todellakaan ole minua varten.

      Ja nyt tuostakin on jo kulunut vuosi enkä ole vieläkään oikein keksinyt mitään. Matematiikassa en ole kauhean lahjakas (lyhyestä matikasta C), joten se tuntuu karsivan jo aika paljon vaihtoehtoja. Eivät ne lukion lyhyen matikan jutut nyt ylivoimaisen vaikeita olleet varsinkin kun ennen ylioppilaskirjoituksia niitä selailin ja ajatuksella laskin, mutta ei lukioaikana ainakaan napannut tippaakaan. Joten ehkä voisin harkita jotain alaa, jossa voisi hieman tarvita matematiikkaa, mutta enpä tiedä.

      Alkaa pikku hiljaa tosiaan ahdistaa kun kohtahan pitäisi jo alkaa lukemaan pääsykokeisiin jos aikoo valmistautua hyvin... Olen miettinyt, että jokin perus toimistohomma (ehkä tietokoneella istumista? en oikein tiedä, joku siisti sisähomma joka tapauksessa) voisi olla sopiva, mutta en oikein tiedä minne sitä sitten yrittäisi. AMK:ssa nyt olisi tietysti jotain tradenomi-linjoja joista voisi päästä tuon tapaisiin hommiin, mutta jo tradenominimike kuulostaa epäilyttävältä. Tullut luettua niin paljon negatiivista juttua kaikenmaailman tradenomeista. Hankala saada töitä ja tradenomeja koulutetaan muutenkin aivan liikaa yms yms yms.

      Olen yrittänyt tehdä jotain listausta aloista jotka saattaisivat hieman kiinnostaa, mutta ei siitäkään oikein meinaa tulla mitään kun ei ole mitään erityistä kiinnostuksen kohdetta/erikoislahjakkuutta tms. Plääh, hankalaa!

      • mietintöjä

        Minusta kannattaisi vaan istua alas ja miettiä ihan rauhassa, että mitä työtä haluaisi tehdä sitten 3-5v päästä opintojen päätyttyä. Kuitenkin sitä ollaan työssä sitten paljon kauemmin kuin mitä opinnot kestää, niin jos löytää mieleisen työkuvan, katsoo mitä sinne päästäkseen pitää lukea. Jos haluaa kohtuullista liksaa, niin kannattaa tähyillä mitä eri yritysten sisällä voi tehdä, ja mitkä toimialat mahdollisesti kiinnostaa. Vaikeaahan se on, mutta jos oikeasti ottaa selvää ja pohtii etsien tietoa, niin kyllä se oma suuntakin sieltä alkaa häämöttää. Sitten jos vastaan tuleekin joskus seinä, niin aina voi tehdä täyskäännöksen :)


    • Eräs toinen yo. samankaltai...

      Niin, lukion jälkeen on se hirvittävä painostus, että nyt pitäisi hakea jonnekin heti paikalla! Todellisuudessa muutama välivuosi ei haittaa lainkaan. Itse valmistuin lukiosta 2004 ja olen hakemassa nyt opiskelemaan, tosin tiedän kyllä mitä haluan tehdä. Toki tässä on hieman ahdistanut kun on huomannut entisten luokkatovereiden opiskelevan ja jopa valmistuvan, mutta toisaalta on saanut huomata toisten jättävän opinnot monen vuoden jälkeen kesken ja vaihtavan alaa. Ja tuossa piilee se ongelma, jos ryntää lukion jälkeen suoraan opiskelemaaan alaa joka ei suoranaisesti kiinnosta ja haluaa myöhemmin vaihtaa sitä, ja opiskelu kun kuitenkin kuluttaa opintotukikuukausia, voi myöhempien opiskelujen rahoittamisesta tulla ongelma.

      Mitkä ovat ne alat joita olet harkinnut? Auttaisiko, jos laittaisit paperille niiden hyvät ja huonot puolet? Ihmisläheisyys, hyvä palkka ja työtilanne ovat toki hieman hankalasti yhdistettäviä (tällä hetkellä työtilanne ei juuri millään alalla ole loistava), työskentely ulkomailla taas on mahdollisuus jo nyt (ja jota kannattaa harkita). Myös vaihto-oppilaaksi lähtemistä voi harkita, kuin myös koko tutkinnon suorittamista ulkomailla. Oletko harkinnut tulkin ammattia? Kansainvälisten suhteiden opiskelua? Kunhan heitin nyt muutaman. :-)

    • ................

      Miten olisi Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma, ja siinä suuntaisit kieliin ja kulttuuriin (siitä tosin valmistuu tradenomi, mutta kansainvälinen sellainen). Esim.toimistohommia, mahdollisesti kansainvälisessä ympäristössä ihmisten kanssa. Siinä sitten voit lähteä myös vaihto-opiskelemaan / harjoitteluun ulkomaille. Helsingissä ja Kouvolassa on tämä koulutusohjelma.

      Itselläni tälläiset suunnitelmat. Olen tosin itsekin ihan hukassa mitä haluan, mutta eihän opiskelu koskaan hukkaan mene (voi hyväksilukea seuraavissa kouluissa), ja ainahan voi sitten hakea muualle jos keksii jonkun kiinnostavamman alan. Itse olen pitämässä toista välivuotta, enkä sen tarkemmin tiedä mitä haluan kuin lukiosta/kauppiksesta valmistuttuani, joten päätin vaan nyt antaa mennä. Mielestäni on lähdettävä vaan rohkeasti johonkin suuntaan, eikä haahuilla monta vuotta kun ei siitä välttämättä viisaammaksi tule kuin kokeilemalla.

    • Naurava buddha

      Kiinnostavaa alaa ei tunnu löytyvän, ja ittensä motivointi on tosi hankalaa. Lisäksi kotona ei voi keskittyä lukemiseen kun on jatkuvaa alkoholismia perheessä. Hyvin harva tietää lukion jälkeen mitä haluaa tehdä... Sitten kun vielä vähän yli parikymppisenä kouluttaudut nopeasti jollekkin alalle joka ei kiinnosta ("että sais töitä") yhtään ja paska palkka niin voi Kristus.
      Nyt on vielä se, että töitä ei edes monilla aloilla tahdo ollakaan. Kahdessa vuodessa työllisyystilanteet saattaa muuttua ihan totaalisesti. Työvoimakoulutuksella täytetään paikat parissa vuodessa. Nyt tämä lama lisäksi vähentää työpaikkoja.

      No. Vapaa maa. Voihan tästä lähtä vaikka kävelylle.

      • johonkin kansanopistoon, ni...

        on Suomi pullollaan... Sieltä saa hyvän pohjan korkeakouluopinnoille ja muutaman opintopisteenkin raavittua kasaan jo valmiiksi (jos korkeakouluopinnot on juttusi ja taloudellisesti mahdollista). Opintotarjontaakin niissä riittää, joten jos huomaat, "ettei tää nyt mun ala ollutkaan", niin sitten voi kokeilla muiden koulutusohjelmien opintoja... Hyviä paikkoja etsiä itseään ja omaa juttuaan. Ja mitään muuta siellä ei olekaan kuin samassa jamassa olevia kohtalotovereita!


    • Täti -74

      Voi kun olet ihanassa tilanteessa, ajattelin kuin luin aloituksesi. Mä voin kertoa, että olen aina ollut kiinnostunut monista asioista yhtä aikaa ja lähes yhtä paljonkin. Kehitin jopa jonkinlaisen identiteettikriisin n. 25-vuotiaana siitä, kun tiesin aina että haluan lähteä jatkamaan... Oli silloin opistotutkinto taustalla. Nyt olen pian kandi ja edelleenkin innostunut monista asioista, mutta ne sopivat hyvin yhteen ja tukevat toisiaan! Niinpä työmahdollisuuksia voi todellisuudessa olla paljon enemmän ja työ monipuolisempaa, kuin yhteen ammattiin suuntaamalla. Minulta löytyy nyt osaamista mm. markkinointiin, viestintään ja vaikkapa ihan oman yrityksen perustamiseen, samaan aikaan on yhteiskunnallinen tuntemus hyvä. Mites ihan joku kauppakorkeakoulu - sielläkin löytyy yllättävän paljon erilaisia erikoistumisen aloja, esim. just viestinnästä, kansainvälisestä yritystoiminnasta tai vaikka johtamisesta. Kaikkien elämä ei vain mene suoraviivaisena junana. Tunne josta kerroit on siis todella tuttu minullekin. Elämä kyllä aina näyttää mielenkiintoisia uusia suuntia. Olen ajatellut, että aina tärkeintä ei olekaan fiilis, vaan se, että päättää, sitoutuu ja toimii. Ei kannata vertailla siihen, mitä muut tekevät tai mitä "pitäisi" tehdä! :o)

    • mielikuvansa

      Hei!

      Itsekin olen pitänyt 3 välivuotta - opiskelujen välissä. Niistä ei kannata kantaa huonoa omaatuntoa, niistä on ollut vain hyötyä.

      Muista aina, mikä on ero koulutusalalla ja sillä, mitä tekee isona! Monilla aloilla tuota jälkimmäistä ei valita alalle haettaessa. Lisäksi tiedosta, mitä oikeasti tiedät jostain alasta ja mikä on huhupuhetta tai jostain tullutta mielikuvaa.

      Esim. tuota kauppakorkeaa voin suositella itsekin siitä syystä, että sen käytyään voi työllistyä lähes mille alalle tahansa. Työelämässä työnkuvien kirjo ja muokattavuus on paljon paljon suurempi kuin mitä voi tulee mieleen sanasta "kauppa". Jos tietää paljon musiikista, voi yrittää työllistyä musiikkialalle.

      Lisäksi ..ihmisläheisyys, mahdollisuus kansainvälisyyteen ja ulkomailla työskentelyy, kohtuullinen palkka ja työllisyystilanne.. kaikki löytyvät kaupan alalta. Kuten vaikkapa lääketieteen, oikeustieteen tai teknisten tieteiden aloilta. Oikeat ammatit ovat paljon ihmisläheisempiä kuin matikan tehtävien tekeminen, joka hallitsee aivan turhaan monien käsityksiä varsinkin kaupan ja myös tekniikan aloista.

      Työnkuvat ovat nyt ja tulevaisuudessa ihmisillä usein sellaiset, että tärkeintä on a) olla yleissivistystä ja perustaitoja b) osata työskennellä kaikenlaisten ihmisten kanssa c) osata jokin asia oikein hyvin d) olla luova työssään. Se, mikä on pääaine, on usein aika se ja sama (ei toki päde kaikilla aloilla). Tärkeämpää on yhteistyökykyinen ja oppiva persoona.

      Kaupalliseen alaan mielikuvissa yhdistetään tosiaan usein matematiikka, mutta todellisuudessa numerojen pyörittelyä ammatikseen tekevät lähinnä kirjanpitäjät. Yhtälailla tarvitaan kielitaitoisia ihmisiä, esiintymiskykyisiä ihmisiä, karismaattisia ihmisiä, yleissivistyneitä ihmisiä jne.

      Humanististen ja muuten yleissivistävien alojenkin osaamista ja yleissivistystä tarvitaan, mutta osaamisensa pitää osata sitten myydä!

    • valinnassani

      Aikanaan hain ensin kauppikseen, mutta jäin työttömäksi. Sitten oli aikuislukio, jonka aikana aloitin myös puutarhurin ja maaseutuyrittäjän opinnot lapsuuteni positiivisten puutarhakokemusten perusteella.

      Ilman lehti-ilmoitusta en olisi löytänyt puutarhaoppilaitoksia, koska tuolloin minulla ei ollut tietokonetta.

      Nyt, kun taloudellinen lama tulee, kannattaa varmistaa työllistyvimmät alat joko työvoimatoimistosta tai TE-keskuksen työvoimaosastolla, ei maatalousosastolla. Tee valintasi tämän neuvon perusteella, ettei tarvitse vaihtaa koulutusalaa.

      Nykyään tarvitaan osaavaa työvoimaa, sekä toisen asteen että korkea-asteen koulutettuja. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan korkea-asteella on suurempi kysyntä ns. suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle.

      En saanut ammatinvalinnanohjauksen testeissä samoja tuloksia kuin tein omin päin. En suosittele luottamaan ainakaan kirjaimellisesti.

      Miten olisi matkaopas? Tai myyntiedustaja jossain kansainvälisessä yrityksessä?

      • 47 -vuotias nuorukainen

        Jep. Siis mihinkä??? Turhautumiseen. Älä masennu tätä lukiessasi. Aluksi haluan sanoa "opiskelu kannattaa" sinulle. Itse olen turhautunut. Aikanaan halusin musiikin alalle töihin. Edesmennyt isäni sanoi, että mikä laulaen tulee se viheltäen menee ja vastusti kovasti minun suuntautumista musiikin alalle. Halusin myös puutarhuriksi ja siinäkin isäni pisti vastaan ja sanoi sen olevan liian raskasta minulle.

        No nyt on elämä suurelta osin eletty. Olen kouluttautunut inssiksi ja tehnyt inssin koulutustasoista työtä 1 kk(yksi kuukausi). Enimmän ajan työttömänä kuten nytkin. Työkokemusta on sähköasennuksesta, uittotöistä, ahtauksesta(Stevedoring), puusepän työt, kirvesmiehen työt, tanssi muusikkona(koskettimet ja basso), aikuiskouluttajana, peruskoulussa teknisen työn opettajana(5 v.), työnjohtajana(YIT) ja jotakin muuta.

        Hauskinta oli aikanaan soittaa erään paikkakunnan big band -porukassa. Hauskinta töissä oli uittohommissa. Mutta nyt sanoisin, että jos olisin tiennyt nämä elämäni koukerot edeltäpäin olisin valinnut musiikin ja sen parissa opiskelun sekä ammatin tai puutarha-alan. Nuorena ei ollut kanttia pistää kampoihin aikuisille ja omille vanhemmille ja elämästä tuli - ei minun näköinen.

        Mitä teetkin älä jää ajelehtimaan.

        Ystäväsi vuosimallia 1962.


      • Vuosimalli 1955
        47 -vuotias nuorukainen kirjoitti:

        Jep. Siis mihinkä??? Turhautumiseen. Älä masennu tätä lukiessasi. Aluksi haluan sanoa "opiskelu kannattaa" sinulle. Itse olen turhautunut. Aikanaan halusin musiikin alalle töihin. Edesmennyt isäni sanoi, että mikä laulaen tulee se viheltäen menee ja vastusti kovasti minun suuntautumista musiikin alalle. Halusin myös puutarhuriksi ja siinäkin isäni pisti vastaan ja sanoi sen olevan liian raskasta minulle.

        No nyt on elämä suurelta osin eletty. Olen kouluttautunut inssiksi ja tehnyt inssin koulutustasoista työtä 1 kk(yksi kuukausi). Enimmän ajan työttömänä kuten nytkin. Työkokemusta on sähköasennuksesta, uittotöistä, ahtauksesta(Stevedoring), puusepän työt, kirvesmiehen työt, tanssi muusikkona(koskettimet ja basso), aikuiskouluttajana, peruskoulussa teknisen työn opettajana(5 v.), työnjohtajana(YIT) ja jotakin muuta.

        Hauskinta oli aikanaan soittaa erään paikkakunnan big band -porukassa. Hauskinta töissä oli uittohommissa. Mutta nyt sanoisin, että jos olisin tiennyt nämä elämäni koukerot edeltäpäin olisin valinnut musiikin ja sen parissa opiskelun sekä ammatin tai puutarha-alan. Nuorena ei ollut kanttia pistää kampoihin aikuisille ja omille vanhemmille ja elämästä tuli - ei minun näköinen.

        Mitä teetkin älä jää ajelehtimaan.

        Ystäväsi vuosimallia 1962.

        Nyt kun me itse olemme vanhempia, niin olemme viisaampia, ja annamme omien lastemme tehdä, mitä he haluavat. Tuemme heitä, vaikka he halusivat rock-tädiksi ja sosiaalipummeiksi.


    • Palkallinen laiskuri

      Minä olen 56-vuotias, enkä vieläkään tiedä, mitä haluan elämässä tehdä. Vietän nyt välivuotta tylsästä työstäni ja yritän keksiä, mistä minä oikeasti pidän. Sen jo tiedän, etten halua: sairaanhoitajaksi, opettajaksi, insinööriksi, siivoojaksi, kirjanpitäjäksi, näytelmäkirjoittajaksi, laulajaksi enkä bussikuskiksi.
      Jonain päivänä En halua -listani on niin pitkä, että jälelle jää vain yksi vaihtoehto.

      • kuitenkin

        Olet jo siinä iässä, että jo parin- kolmenkymmenen vuoden kuluessa saat tietää, mikä sinusta tulee. Ja siihen tulokseen sinunkin on tyytyminen.


    • aarrrrrrrrrrrrrrrrrr

      Olisi kiva tietää miten sulla menee nykyään!

      Itse oon tavallaan vähän samanlaisessa tilanteessa. Taas on mennyt yö pohtiessa ja ahdistuessa.. Lähdin melkeinpä arpomalla suoraan lukiosta yliopistoon, nyt siis vuosi takana. Ala osoittautui aluksi ihan kiinnostavaksi mutta nyt ensimmäisen vuoden jälkeen tuntuu ettei oma kapasiteetti riitä eikä opiskelusta tule mitään. Tentit menevät rimaa hipoen läpi, jos ylipäätänsä menevät. Motivaatio ihan pohjamudissa. Nyt kamala ahdistus, kun tuntuu ettei yliopisto-opiskelu vaan ole mua varten, mutta ei kuitenkaan mitään käsitystä mitä oikeasti haluaisin opiskella tai tehdä. Näillä näkymin vielä todennäköisimmin vähintään toinen vuosi samaa sheibaa lisää ja huolestuttaa miten ylipäätänsä selviän tulevan vuoden ja minne tuolta edes lähtisin.. BLAAH

    • Loppuu se arpominen

      Ei hitto tätä porukkaa tässä ketjussa. Haluatteko kuulla rehellisesti? Juuri teihin tämä hyvinvointiyhteiskunta tulee kaatumaan, päättämättömiin ja laiskoihin nuoriin. Samaan aikaan toiset puurtavat koulussa ja kesätöissä yrittäen rakentaa tulevaisuutta, kun taas toiset täällä vaan arpoo eivätkä saa itseään niskasta kiinni. Köyhien perheiden lapset sentään tajuavat olla jäämättä tuleen makaamaan. Lopettakaa se unelma-ammatin metästys ja alkakaa etsimään parhaiten sopivaa.

      • mörökölliini

        En nyt yhtään ymmärrä tätä ahdistunutta kommenttia. Miten niin hyvinvointiyhteiskunta kaatuu pohdiskeleviin nuoriin? Jokaisella on oikeus miettiä mitä elämällään tekevät, eikä se todellakaan tarkoita, sitä etteikö nämä ihmiset samalla kävisi töissä tienatakseen jotenkin elantonsa.

        Ihminen joka ei tee työtä, josta hän voisi jollain tapaa nauttia menettää minusta paljon. Mistä hän saa motivaation työhönsä? Puhumattakaan ahdistuksesta, joka aiheutuu tyytymättömyydestä. Toisille merkkaa paljon mitä tytötä he tekevät ja toiset eivät ole moksiskaan kunhan voita leivän päällä.

        Se vasta hukkaan meneekin, että ängetään koulutukseen, vain koska niin tulee tehdä. Ja sitten lopetetaan koulu kesken tai suoritetaan aiempi loppuun ja haetaan taas toiseen kouluun.

        Kukin tallatkoon tavallaan.


    • äeti-immeinen

      Käy kyllä sääliksi nykynuoria...ajat on niin muuttuneet! Valmennuskursseilla päntätään ja sitten haetaan lääkäriltä rauhoittavat että selvitään pääsykokeeseen asti...aivan kamalaa( keväällä 2016) toivon teille nuoret voimia oman tien etsimisessä, kyllä jokaiselle se oma paikka löytyy ja todellakaan ne välivuodet eivät mene hukkaan, matkustelkaa jos talous sen sallii ja tutustukaan itseenne ja omiin vahvuuksiinne, sillä niitä kyllä on, jos uskaltaa kyseenalaistaa tuon perushöpinän" heti lukion jälkeen opiskelemaan ettei tule välivuotta"

    • tsirputi

      Hei älkää ottako paineita. Jotkut vanhemmat on toki nipoja... Saattavat aloittaa jo lukiossa kyselemään että mitäs sitten miten työllisyys miten raha miten aiot elättää itsesi... Mutta oma neuvoni on, että älkää ottako liian vakavasti sitä koulutusalaa. Valitkaa oppiaine mikä kiinnostaa, niin kyllä se persoona hoitaa loput. Oudoultakin koulutusaloilta voi päästä hyviin töihin jos persoona sopii sellaisiin töihin. Sen sijaan rahakkaaltakaan alalta ei pääse rahakkaisiin töihin jos persoona ei sovi... Eli valitkaa kiinnostava ala, hoitakaa opinnot, ette kumminkaan voi taistella persoonaanne vastaan... Ylläpitäkää myös muuta elämää... Eiköhän siitä hyvä tule.

      Onnea ja terveyttä kaikille!

    • Anonyymi

      Minä olen jo 47v enkä tiedä mitä haluan.

    • Kahden välivuoden aikana ehtisit opiskella melkein minkä tahansa ammattitutkinnon, jonka jälkeen työn saaminen on huomattavasti helpompaa kuin ilman mitään koulutusta. Kun on töissä, voi miettiä rauhassa mitä alaa haluaa tosissaan opiskella korkeammalla tasolla. Yleensä kokemukset työelämässä myös selkiyttävät, että mitä ylipäätään haluaa työltään ja elämältään.

    • Anonyymi

      Nämä kysymykset ovat ikuisia eli on kiva kommentoida, vaikka alkuperäisestä keskustelun aloituksesta on kulunut aikaa 16 vuotta. Olen joskus kuullut hyvän ohjeen aikana, kun olin itse epävarma siitä, kulutanko turhaan aikaa tietyn alan opiskeluun. Ihmisten perustarpeet ovat asuminen, ruoka ja vaatetus. Mikäli löytää näiltä aloilta oman paikkansa, voi olla melko varma siitä, että pystyy aina elättämään itsensä ja mahdollisesti perheensä. Muut alat ovat riippuvaisia suhdanteista.

      Nykyään asumisen suhteen voi työskennellä parhaiten rakennuttajana. Silloin tosin pitää olla rahaa pankissa ja varma siitä, että rakennetut kohteet tulevat käyttöön ei-tappiollisesti. Nykyään on paljon uusia asuntoja tyhjillään, kun ihmisillä ei ole varoja ostaa tai vuokrata näitä kohteita. Rakennuttajatkin ovat lopulta varattomia tämän vuoksi. Jos on varaton, voi asumisen alalla hakeutua tekniselle alalle kuten opiskella sähköasentajaksi, putkiasentajaksi tai ilmastointiasentajaksi. Palkat ovat suhteellisen hyviä näillä allilla. Talonmiehen/naisen työ sen sijaan on alipalkattua, joten sitä ei kannattane ihanneammatikseen valita. Mitä tulee muuhun, on esim. sisustussuunnittelijan työ harvan mahdollisuus, koska kysymys ei ole tarpeista vaan joidenkin haluista. Kun suhdanteet vaativat säästämistä, säästetään ensin juuri ylimääräisestä eli sisustussuunnittelusta.

      Ruoka on parustarve. Kokin ammatti on alipalkattua, kuten myös ravintola- ja hotellityöntekijän ansiot tällä hetkellä. Tämän lisäksi pitää jo aikaisessa vaiheessa varmistua siitä, että oma fyysinen kunto kestää pitkän työuran näillä aloilla. Ei ole hyvä huomata olevansa selkä- ja tukirankaongelmainen kun koulut ja opistot on jo käyty. Tältä alalta on vaikea muuttaa toiselle alalle, koska kysymys on palvelualan ammatista ja ala on aliarvostettua muilta aloilta katsottuna. Tietämystä ruoasta pitäisi olla kaikilla ilman koulutustakin, jotta jokainen osaa nauttia ravitsevaa ruokaa eikä syö itseään sairaaksi siitä syystä, että on unohtanut syödä muutakin kuin sokeria ja valkoisia jauhoja ja rasvaa. Ravintoterapeutin ammatti on harvinainen siitä syystä, että tietoa ravitsemuksesta on tarjolla ilmaiseksikin.
      Mikä voisi tuoda elannon ruoan parissa ilman itsensä loppuun polttamista. Itse opiskelin mm. osuustoimintaa, jotta voisin vaikkapa perustaa ruoantuotanto-osuuskunnan muiden kanssa, jolloin työtä ja työtehtäviä voisi jakaa. Tämä vaatii tosin toisen maan ja kulttuurin, koska osuuskuntatoiminta ruoantuotannossa Suomessa taitaa muistuttaa liikaa kolhoosityyppistä toimintaa, eli poliittinen vastustus on kovaa. Vaihtoehto tällaiselle voisi olla opiskella elintarvikealaa siten, että tulevaisuudessa voisi kasvattaa ruokaa esim. vesikasvatuksena. Yrtit, salaatit, idut ja vesi- ja salaattikrassit ovat tällaisia mahdollisia arkiruoan lisiä niille, joita ruoka-ala kiinnostaa tuottamisen puolella. Monet ravintolat mm. kasvattavat omat viherlisukkeensa itse.

      Vaatteet ovat suuri kysymysmerkki tänä päivänä. Toisaalla on laadukkaiden materiaalien hinta ja toisaalla ns. kertakäyttövaatteiden himo ns. osteluterapian muodossa. Harvalla on varoja ostaa todella laadukkaita vaatteita, mutta toisaalla kertakäyttövaatteiden ostaminen ja käyttö on asetettu kyseenalaiseksi laatutietoisten piireissä, joita voivat olla esim. työnantajat. Nyt olisi mahdollisuus tehdä laadukkaita vaatteita, jotka kestävät, mutta jotka eivät maksa liikaa. Siihen sijoitukseen tarvitaan varoja. Köyhän kannattaa vaatealalla kouluttautua vaikkapa pesulatyöntekijäksi suurkaupunkiin, koska pienissä kaupungeissa ei ole riittävästi ihmisiä eikä rahaa käyttää pesulapalveluita. Ompeluneulan varassa ei elä, jos ei ole erityisen nopea jajoten ainoa tapa ansaita elanto vaatealalla on asua isossa kaupungissa, jossa toisaalta esim. vaatemyyjän palkalla ei asuta kovinkaan leveästi.

    • Anonyymi

      Pienen kaupungin vaatealalla työskentelevän mahdollisuus on pitää ompelu- ja neulontaharrastekursseja halukkaille esim. vuokrattavassa liikehuoneistossa ja nostaa yrittäjän palkkaturvaa hiljaisina aikoina mikäli on maksanut itselleen tällaista turvaa alusta asti jonkin työttömyysrahaston kautta tai esim. pyörittää kirpputoria, josta saa elantonsa rekki- ja pöytävuokria perimällä.
      Kaikki muut alat ovat riippuvaisia suhdanteista, omista verkostoista ja siitä onko ollut työmarkkinoilla sopivaan aikaan saadakseen työpaikan, jossa olla eläkeikään asti. Jopa yliopistokoulutuksen saaneet ovat nykyään samoilla työmarkkinoilla muiden kanssa ja verkostoituminen työpaikan varmistaakseen on aloitettava nähdäkseni jo varhain eli opintojen alussa.

    • Anonyymi

      Pienissä kaupungeissa olisi parasta houkutella sijoittajia paikalle juurikin yllämainittujen alojen yrittäjiksi, eli asumisen, ruoan ja vaatetuksen aloilla, eli mieluummin miettiä tätä kuin ajatella, että maailma on iso ja mahdollisuudet valtavat. Tosiasiassa Suomi on pieni ja ulkomailla suomalainen on aina vierastyövoimaa.

      Isot ja pienet yritykset voivat työllistää paremmin kuin esimerkiksi yhtiö, joka käyttää työvoimaa vain tarvittaessa. Pienten ja keskisuurten yritysten voimavara on yleensä työntekijät, jolloin tuotantolinjaa ja koko liikeideaa voi muuttaa aina silloin kun markkinat ja kysyntä muuttuvat. Pienten kaupunkien suunnittelussa pitää kuitenkin ottaa huomioon paikallinen tilanne, koska nykyään jotkut kunnat ja kaupungit ovat eriytyneet kulttuurisesti ja jokin ongelma voi tulla vastaan kun päätökset on tehty. Markkinasuunnitelmia siis tarvitaan ja juuri siksi näitä ammattikorkeakouluja on aikoinaan perustettu.

      Työ on ainoita keinoja, jolla selvitä niin, että ei joutuisi elämään työttömyystuen varassa, koska ne varat ovat pienet, mikäli ei mitään työkokemusta ole koskaan ollut eikä ansiosidonnaista voi työttömyyden sattuessa nostaa.

      Nämä asiat ovat aina olleet ihan perusongelmia, mutta omat haaveet ja todellisuus ei aina kohtaa ja todellisuus ja köyhyys väsyttää.

      Mikäli on todellinen palo jollekin alalle, kuten musiikkiin, teatteriin, elokuvaan yms. kulttuurialaan, niin kyllä siihen suuntaan kannattaa pyrkiä. Yleensä jokin inspiraatio kantaa. Jos haluaa vakaan leipätyön, niin näitä aloja voi työn sivussakin harrastaa, mutta silloin pitää muistaa, että se homma on harrastustasolla, eikä asiaa voi niin suurella palolla jo muiden harrastukseen osallistujien vuoksi tehdä.

      Kulttuurin puolesta pitäisi kaikkien valveutua esim. siten, että menee elokuviin ja teatteriin Netflixin yms. katsomisen sijasta ja ostaa oikeita LP- ja CD-levyjä nykyartisteilta ainakin, eikä kuuntele musiikkia halpakanavilta. Oli aika, kun nuoret säästivät päästäkseen kesäksi jollekin kielikurssille ulkomaille ja minusta nykyään pitäisi alkaa säästämään samoin päästäkseen kesällä jollekin musiikkifestivaalille, koska sellainen aina voitta musiikin kuuntelemisen äänentoistolaitteista.

    • Anonyymi

      Luonnontiedesuunnista opiskeluaiheina sen verran, vaikka itse olen jo liian vanha hakemaan lääketieteelliseen, voisi yksi vinkki auttaa pääsykokeisiin valmistautuessa, mikäli ei ole varoja ostaa kalliita pääsykokeisiin valmistautumiskursseja.
      Näissä aiheissa ei voi olla valmiiksi lahjakas. Vain ihmisen tunteminen ja opiskeleminen voi valmistaa lääkärin ammattiin. Pitää tykätä ihmisistä ensin ja hakea vasta sitten. Opinnoissa oppii vaikka mitä inhottavaa ihmisen vartalosta/ruumiista ja psykologiasta. Hyväksi lääkäriksi tulee kuitenkin vain, mikäli ensin koettaa ajatella humanistisesti ihmisistä.
      Teknisesti kuitenkin tarvitaan taitoja. Olen kuullut, että lääketieteelliseen pääsee parhaiten, kun opiskelee kemian opinnot kunnolla, eli opettelee alkuainetaulukkoa, moolimassoja ja atomirakenteita. Pääsykoekirjat oppii kemian vanhalla opiskelutaidolla kuulemma melko helposti. Pänttääminen auttaa, vaikka ulkoa opettelun on katsottu olevan kehno opiskelumuoto, koska paremmin asiat muistaa, kun päntättäviin asioihin on jokin tunneperäinen kausaalisuhde, kuten esimerkiksi humanistinen elämänasenne.

      • Anonyymi

        Mikä on liian vanha. Olen juuri hakeutunut lääkärikoulutukseen. Olen 55v.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyllä kaikki selkenee, kun hölläät vähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe