Apua taolaiseksi munkiksi haluavalle.

spiritofharmony

Olen 18-vuotias nuori mies, elämä edessäni niin sanotusti.

Olen eronnut kirkosta ja pyrin elämään taolaisen filosofian opetusten mukaan. Harjoittelen taistelulajia ja kehitystä tapahtuu jatkuvasti (harjoittelenhan 2 kertaa päivässä), menestyn hyvin koulussa sekä naisrintamalla menee mukavasti, vaikkei tyttöystävää olekaan. Asepalveluskin olisi kuulemma edessä, mutta elämänkatsomukseni vuoksi aion olla totaalikieltäytyjä.
En vain tunne itseäni onnelliseksi niin kutsutun normaalin elämän parissa. Kyseessä ei ole ongelmien ja vastuiden pakoilu vaan puhtaasti halu ymmärtää asiat erilaiselta kantilta ja elää selibaatissa harjoittaen taistelutaitoa ja kehittäen itsekuria äärimmilleen.

Kuitenkin tästä kaikesta huolimatta mielestäni ei ole lähtenyt idea kaikesta luopumisesta ja lähtemisestä taolaiseksi munkiksi.

Tämäkin ajatus on mieltäni jo 2 vuotta häirinnyt. Hyvä ystäväni kehotti minua lähtemään kokeilemaan munkin elämää jos todellakin haluan.

Ongelmaksi onkin muotoutunut se, etten tiedä mihin taolaiseksi munkiksi olisi mahdollista lähteä. Tokihan ympäri maailmaa löytyy näitä taistelulajikouluja, joissa eletään kuin munkit (kuten nyt Wudangin munkkiluostarin ympärille on kehittynyt monta koulua, jotka väittävät opettavansa sitä aitoa Wudangin taistelutaitoa). En kuitenkaan haluaisi tällaiseen ryhtyä, että maksetaan lukuvuosimaksuja ja opiskellaan vaan ihan aidosti munkiksi.

Jos joku osaisi auttaa mihin/keneen kannattaisi ottaa yhteyttä ja mitä asioita tässä olisi hyvä huomioida niin olisin hyvin kiitollinen, sillä itse en tiedä laisinkaan missä olisi mahdollista munkiksi ryhtyä, vaikka olen internetistäkin yrittänyt löytää tietoa.

40

3146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • eräs3

        Ottamatta kantaa nyt noihin linkkeihin niin suosittelisin tarkkaa harkintaa kaiken maailman lahkojen ja järjestöjen kanssa.

        Muistaakseni Laozi kirjoitti, että kun alkaa esiintymään nimiä, on aika vetäytyä.

        Itse ymmärrän tuon niin, että kun joku on nimennyt itsensä guruksi tai johtajaksi. Tai on laadittu säännöt jota kaikki noudattavat on jo eksytty pois Tao:sta.

        Varmasti nuo ovat hyvä paikkoja, kunhan niistä ei tule itse tarkoistus.

        Tuo sama lausahdus itseasiassa puhuu kaikenlaisia Taolaisiksi itseään kutsuvia luostarijärjestöjä vastaan.


      • vahvistaa....
        eräs3 kirjoitti:

        Ottamatta kantaa nyt noihin linkkeihin niin suosittelisin tarkkaa harkintaa kaiken maailman lahkojen ja järjestöjen kanssa.

        Muistaakseni Laozi kirjoitti, että kun alkaa esiintymään nimiä, on aika vetäytyä.

        Itse ymmärrän tuon niin, että kun joku on nimennyt itsensä guruksi tai johtajaksi. Tai on laadittu säännöt jota kaikki noudattavat on jo eksytty pois Tao:sta.

        Varmasti nuo ovat hyvä paikkoja, kunhan niistä ei tule itse tarkoistus.

        Tuo sama lausahdus itseasiassa puhuu kaikenlaisia Taolaisiksi itseään kutsuvia luostarijärjestöjä vastaan.

        että olisi pysyteltävä mahdollisimman alkuperäisessä opissa eli dharmassa.


    • Jos

      jo elät "taosti",miksi tarvitsisi lähteä mihinkään? Kaikkihan tapahtuu omia aikojaan itsestään.

      Zen-buddhismi ainakin on sekoitus kiinalaista taolaisuutta ja intialaista mahayana-buddhalaisuutta,joista kumpikaan ei ole taistelulaji vaan filosofia. Zen-luostareita varmaan löytyy ihan länsimaistakin.

      • spiritofharmony

        Tuossa on totuutta.

        Silti jonkunlainen halu kokea asiat eri tavalla tuo mielenkiintoa munkiksi lähtemistä kohtaan. Asia tosin onkin sitten elinikäinen päätös, joten tarkoituksenani on harkita vielä pari vuotta.

        Kyllä löytyy, länsimaista löytyy myös taolaisia luostareita. Ei ihan Suomesta kuitenkaan.


    • junamenijo

      Itse olen ns maailman nähnyt, ainakin maantieteellisesti noin 50 maata on nähty sekä lukuisia uskontoja että myös niiden ihmisten unelmia ja haaveita ja elämää eli toisaalta ymmärrän aika hyvin näitä sinunkin juttuja...

      Mutta mutta... itse olen sitä mieltä että uskonnot kuvaavat aikaa ja ovat oman aikakautensa luomuksia.

      Vain ihmisten tyhmyys ja jumalanpelko ja varsinkin isän-ja-äidin tai suvun fanaattisuus saavat uskonnot jatkumaan paremmin kuin esim vaatemuodin. Mutta ihan samasta asiasta on kyse.

      Minusta on hyvä tietää uskontojen synnystä ja eri uskonnoista mutta tämänpäivän koulutetun ihmisen pitäisi myös ymmärtää niiden synty.

      Jos hengellisyys kiinnostaa kannattaa kehittää itse nykyaikainen ja itselleen ja nykyaikaan parhaiten sopiva tapa sitä myös harjoittaa.

      Ripustautuminen ikivanhoihin juttuihin on minusta laiskuutta, tyhmyyttä ja pelkoa eli ei edes yritetä ratkoa mitään itse vaan muutetaan jonnekkin ja toistetaan jonkin ylemmän herran antamaa mantraa kuin papukaija ja maailma pelastuu.

      Ihmiset on yksilöitä, ole sinäkin.

      • TAOSTA

        Tietäminen on enemmän kuin oikeassa olemista.
        Keräätkö tietoa ollaksesi älykäs,vaikuttaaksesi viisaalta vai saadaksesi valittamisen aihetta?

        Älykkyydellä on omat rajoituksensa. Sen mekaaniset arviot ja nokkelat huomautukset osoittautuvat yleensä ajan mittaan virheellisiksi,koska se ei ylimalkaan tutki asioita kovin syvällisesti.

        Tieto ja älykkyys askartelevat usein väärien asioiden parissa ja tiedon,älykkyyden ja abstraktisten ajatusten hämmentämä mieli tavoittelee usein sellaista jolla ei ole väliä tai jota ei edes ole,sen sijaan että ymmärtäisi ja omaksuisi sen mikä on silmien edessä.


      • junamenijo
        TAOSTA kirjoitti:

        Tietäminen on enemmän kuin oikeassa olemista.
        Keräätkö tietoa ollaksesi älykäs,vaikuttaaksesi viisaalta vai saadaksesi valittamisen aihetta?

        Älykkyydellä on omat rajoituksensa. Sen mekaaniset arviot ja nokkelat huomautukset osoittautuvat yleensä ajan mittaan virheellisiksi,koska se ei ylimalkaan tutki asioita kovin syvällisesti.

        Tieto ja älykkyys askartelevat usein väärien asioiden parissa ja tiedon,älykkyyden ja abstraktisten ajatusten hämmentämä mieli tavoittelee usein sellaista jolla ei ole väliä tai jota ei edes ole,sen sijaan että ymmärtäisi ja omaksuisi sen mikä on silmien edessä.

        Kysy itseltäsi samat asiat. Uskotko että maapallo on litteä, uskotko että aurinko kiertää maata, uskotko eetteriin.

        Sitä mukaan kun ihmisten tietoisuus ja tiede kehittyy on voitu todistaa täysin valheeksi 99% uskontojen väittämistä. Muutama sata vuotta sitten olisi poltettu roviolla jos väitti että maa ei ole kaiken keskipiste.

        Unohda ihminen hetkeksi, millään eläimellä ei ole uskontoa, millään eläimellä ei ole monipuolista kieltä jolla se uskontoa siirtäisi seuraavalle sukupolvelle. Ihminen kehittyy hitaasti ja sille on eduksi pienenä uskoa kaiken mitä vanhemmat kertoo. Suurin osa 6v uskoo joulupukkiin kunnes vanhemmat ja suuri yleisö yhdessä kertovat sen olevan humpuukia. Alkaa lapsikin sen jälkeen uskoa ettänäin on. Aivan samoin toimii uskonto, paitsi että vanhemmat ja isot yhteisöt eivät koskaan myönnä että se on humpuukia, muuta kuin vähitellen, vrt noitavainot, maailman pyörimen, naisten äänioikeus, naispappeus, jne...

        Eläimeen verrattuna Ihminen kehittyy erittäin nopeasti koska se oppii erittäin tehokkaasti edellisiltä sukupolvilta mutta ihan samalla tavalla kuin tietokone, voidaan mukaan ujuttaa virus, joka alkaa elää omaa elämäänsä ja monistua koneesta toiseen ja levitä, uskonto on ihmisen vastaava virus.

        Minusta sinä saat uskoa ihan mihin vaan, olen tavannut henkilöitä jotka palvoi vielä 2006 luonnonjumalia.

        Tyhmä saa olla muttei typerä, typerä on vasta siinä vaiheessa jos uskoo itse olevansa oikeassa ja kaikkein muiden väärässä ja vielä siirtää tämän tiedon lapsilleen ainoana oikeana.

        Jos haluat itseäsi kehittää, opettele, opi, tutki, selvitä, ole innokas, ole avoin, matkustele, katso eteenpäin, katso tulevaisuuteen, visioi, kehitä jotain uutta.

        Älä mene siitä mistä aita on matalin ja samaistu ikivanhoihin asioihin ja älä ala toistamaan papukaijana muiden ikivanhoja mielipiteitä.

        Ajattele itse !


      • TAOSTA
        junamenijo kirjoitti:

        Kysy itseltäsi samat asiat. Uskotko että maapallo on litteä, uskotko että aurinko kiertää maata, uskotko eetteriin.

        Sitä mukaan kun ihmisten tietoisuus ja tiede kehittyy on voitu todistaa täysin valheeksi 99% uskontojen väittämistä. Muutama sata vuotta sitten olisi poltettu roviolla jos väitti että maa ei ole kaiken keskipiste.

        Unohda ihminen hetkeksi, millään eläimellä ei ole uskontoa, millään eläimellä ei ole monipuolista kieltä jolla se uskontoa siirtäisi seuraavalle sukupolvelle. Ihminen kehittyy hitaasti ja sille on eduksi pienenä uskoa kaiken mitä vanhemmat kertoo. Suurin osa 6v uskoo joulupukkiin kunnes vanhemmat ja suuri yleisö yhdessä kertovat sen olevan humpuukia. Alkaa lapsikin sen jälkeen uskoa ettänäin on. Aivan samoin toimii uskonto, paitsi että vanhemmat ja isot yhteisöt eivät koskaan myönnä että se on humpuukia, muuta kuin vähitellen, vrt noitavainot, maailman pyörimen, naisten äänioikeus, naispappeus, jne...

        Eläimeen verrattuna Ihminen kehittyy erittäin nopeasti koska se oppii erittäin tehokkaasti edellisiltä sukupolvilta mutta ihan samalla tavalla kuin tietokone, voidaan mukaan ujuttaa virus, joka alkaa elää omaa elämäänsä ja monistua koneesta toiseen ja levitä, uskonto on ihmisen vastaava virus.

        Minusta sinä saat uskoa ihan mihin vaan, olen tavannut henkilöitä jotka palvoi vielä 2006 luonnonjumalia.

        Tyhmä saa olla muttei typerä, typerä on vasta siinä vaiheessa jos uskoo itse olevansa oikeassa ja kaikkein muiden väärässä ja vielä siirtää tämän tiedon lapsilleen ainoana oikeana.

        Jos haluat itseäsi kehittää, opettele, opi, tutki, selvitä, ole innokas, ole avoin, matkustele, katso eteenpäin, katso tulevaisuuteen, visioi, kehitä jotain uutta.

        Älä mene siitä mistä aita on matalin ja samaistu ikivanhoihin asioihin ja älä ala toistamaan papukaijana muiden ikivanhoja mielipiteitä.

        Ajattele itse !

        Vai ovatko asiasi nyt mielestäsi paremmin ja ihmiset onnellisempia kuin todella kauan,tuhansia vuosia sitten jolloin ihminen eli sopusoinnussa luonnon kanssa ja rauhassa oman itsensä ja muiden elollisten kanssa. Ennen kuin ihmiset alkoivat tappaa ja orjuuttaa toisiaan,luoda armeijoita ja keisarikuntia,pakottaa ne jotka olivat ulkonäöltään,puheiltaan,ajatuksiltaan erilaisia alistumaan siihen mikä heidän mielestään oli parasta ja ihminen alkoi pitää itseään ylivertaisena eläimenä ja tappaa ja syödä ystäviään eläimiä.

        Kun oikein ajattelen niin minulle ei todellakaan ole mitään väliä onko maapallo pyöreä, litteä tai kenties neliskanttinen,sillä ei ole mitään merkitystä.

        Kun ihmiset menettivät kosketuksensa luontoa ohjaaviin maailmankaikkeuden lakeihin ja elämä kävi ihmisrodulle onnettomaksi,totuudet ymmärrettiin vain osittain ja järjestöissä johtoasemaan päässeet halusivat hallita toisia. He vähättelivät muun elollisen kuin ihmisen merkitystä ja vallanhimossaan uskottelivat kannattajilleen,että taivas oli paikka johon jotkut ihmiset -ja vain ihmiset pääsevät kuoltuaan,paikka johon päästetään HEIDÄN järjestönsä hyväksymät ihmiset.

        Minulla henkilökohtaisesti ei ole tarvetta palvoa mitään eikä ketään,enkä myöskään usko minkään sellaisen liittyvän taolaisuuteen eikä pysyvä onnen etsintä ja sen väliaikaisten korvikkeiden keräily tuo tyydytystä.

        Uskon kuitenkin siihen,että maailmaan on syntynyt minua viisaampia ihmishahmoisia olentoja opettamaan totuuksia,jotka vain ovat osittain unohtuneet. Uskontoja sinänsä pidän samanarvoisina asioina kuin taikauskoa.


      • - - -
        TAOSTA kirjoitti:

        Vai ovatko asiasi nyt mielestäsi paremmin ja ihmiset onnellisempia kuin todella kauan,tuhansia vuosia sitten jolloin ihminen eli sopusoinnussa luonnon kanssa ja rauhassa oman itsensä ja muiden elollisten kanssa. Ennen kuin ihmiset alkoivat tappaa ja orjuuttaa toisiaan,luoda armeijoita ja keisarikuntia,pakottaa ne jotka olivat ulkonäöltään,puheiltaan,ajatuksiltaan erilaisia alistumaan siihen mikä heidän mielestään oli parasta ja ihminen alkoi pitää itseään ylivertaisena eläimenä ja tappaa ja syödä ystäviään eläimiä.

        Kun oikein ajattelen niin minulle ei todellakaan ole mitään väliä onko maapallo pyöreä, litteä tai kenties neliskanttinen,sillä ei ole mitään merkitystä.

        Kun ihmiset menettivät kosketuksensa luontoa ohjaaviin maailmankaikkeuden lakeihin ja elämä kävi ihmisrodulle onnettomaksi,totuudet ymmärrettiin vain osittain ja järjestöissä johtoasemaan päässeet halusivat hallita toisia. He vähättelivät muun elollisen kuin ihmisen merkitystä ja vallanhimossaan uskottelivat kannattajilleen,että taivas oli paikka johon jotkut ihmiset -ja vain ihmiset pääsevät kuoltuaan,paikka johon päästetään HEIDÄN järjestönsä hyväksymät ihmiset.

        Minulla henkilökohtaisesti ei ole tarvetta palvoa mitään eikä ketään,enkä myöskään usko minkään sellaisen liittyvän taolaisuuteen eikä pysyvä onnen etsintä ja sen väliaikaisten korvikkeiden keräily tuo tyydytystä.

        Uskon kuitenkin siihen,että maailmaan on syntynyt minua viisaampia ihmishahmoisia olentoja opettamaan totuuksia,jotka vain ovat osittain unohtuneet. Uskontoja sinänsä pidän samanarvoisina asioina kuin taikauskoa.

        Tuossa alussa tarkoitin kysyä,että ovatko asiat nyt maapallolla paremmin,kun kaikenlaista"kehitystä" on tapahtunut ja voivatko ihmiset todella paremmin henkisesti?


      • spiritofharmony
        - - - kirjoitti:

        Tuossa alussa tarkoitin kysyä,että ovatko asiat nyt maapallolla paremmin,kun kaikenlaista"kehitystä" on tapahtunut ja voivatko ihmiset todella paremmin henkisesti?

        Oma kantani on tähän, että eivät.

        Tätä nykyä kiire ja stressi ovat vallanneet maailman. Kaikesta pitäisi olla perillä mahdollisimman äkkiä. Ihmisten mieliin yritetään iskostaa mitä kummallisimpia juttuja, mm mainonta apuna käyttäen. Tietoa tulee joka suunnalta ja jotkut hiukan heikommat yksilöt saadaan johonkin uuteen ja muka jännittävään mukaan.

        Kuten Laozi aikoinaan sanoi/kirjoitti siitä, että se että tietää mitä tapahtuu jne ei hyödytä yhtään mitään. Ja miksei? Sitä voikin jokainen ihan itse miettiä...

        Kuitenkin perimmäisenä ajatuksenani tässä nyt on ollut se, etten ole taoisti (eli uskonnollinen) vaan pyrin olemaan parhaani mukaan filosofinen taolainen (jotka kaksi pitää muistaa erottaa, Laozikin oli filosofinen taolainen, ateisti, uskoi vain yhteen ylläpitävään voimaan, jonka nimesi Taoksi, koska jos hänen olisi ollut pakko se nimetä vaikka se oli nimetön olisi hän sen Taoksi nimennyt).

        Kuitenkin taolaiset opetukset ovat sen verrain viisaita ja ajattomia, ettei oikeastaan mikään estä niiden toteuttamista käytännössä. Tietenkin tulee nämä käytännölliset mainosten antamat viestit kuinka pitäisi olla kaikkea ja paljon ja kuinka rikkailla on hauskempaa sekä tuo mainitsemani kaikkialla pursuava tieto, josta jokainen pitää omia sanomisiaan tosina jne jne, joiden sanoma pitää vain päästää toisesta korvasta sisään ja saman tien toisesta ulos.

        Kuitenkin minäkin pidän uskontoja täytenä paskapuheena sekä mm syinä moniin hirmutekoihin, mutta filosofioissa sentään on jotain järkeä. Niissä harvemmin uskotaan/pakotetaan uskomaan mihinkään jollei tahdo.

        Ja tuo aloitus on ollut vain lentävä idea siitä millaista elämää haluaisi viettää. Voihan sitä toki viettää yksinkertaista elämää ilman luostarissa oloakin, mutta kuitenkin, noin ideana vaikuttaa mielenkiintoiselta.


      • luostarielämästä
        spiritofharmony kirjoitti:

        Oma kantani on tähän, että eivät.

        Tätä nykyä kiire ja stressi ovat vallanneet maailman. Kaikesta pitäisi olla perillä mahdollisimman äkkiä. Ihmisten mieliin yritetään iskostaa mitä kummallisimpia juttuja, mm mainonta apuna käyttäen. Tietoa tulee joka suunnalta ja jotkut hiukan heikommat yksilöt saadaan johonkin uuteen ja muka jännittävään mukaan.

        Kuten Laozi aikoinaan sanoi/kirjoitti siitä, että se että tietää mitä tapahtuu jne ei hyödytä yhtään mitään. Ja miksei? Sitä voikin jokainen ihan itse miettiä...

        Kuitenkin perimmäisenä ajatuksenani tässä nyt on ollut se, etten ole taoisti (eli uskonnollinen) vaan pyrin olemaan parhaani mukaan filosofinen taolainen (jotka kaksi pitää muistaa erottaa, Laozikin oli filosofinen taolainen, ateisti, uskoi vain yhteen ylläpitävään voimaan, jonka nimesi Taoksi, koska jos hänen olisi ollut pakko se nimetä vaikka se oli nimetön olisi hän sen Taoksi nimennyt).

        Kuitenkin taolaiset opetukset ovat sen verrain viisaita ja ajattomia, ettei oikeastaan mikään estä niiden toteuttamista käytännössä. Tietenkin tulee nämä käytännölliset mainosten antamat viestit kuinka pitäisi olla kaikkea ja paljon ja kuinka rikkailla on hauskempaa sekä tuo mainitsemani kaikkialla pursuava tieto, josta jokainen pitää omia sanomisiaan tosina jne jne, joiden sanoma pitää vain päästää toisesta korvasta sisään ja saman tien toisesta ulos.

        Kuitenkin minäkin pidän uskontoja täytenä paskapuheena sekä mm syinä moniin hirmutekoihin, mutta filosofioissa sentään on jotain järkeä. Niissä harvemmin uskotaan/pakotetaan uskomaan mihinkään jollei tahdo.

        Ja tuo aloitus on ollut vain lentävä idea siitä millaista elämää haluaisi viettää. Voihan sitä toki viettää yksinkertaista elämää ilman luostarissa oloakin, mutta kuitenkin, noin ideana vaikuttaa mielenkiintoiselta.

        Olen huomattavasti sinua vanhempi eikä minua houkuttele yksinäinen vanhuus erakoituneena johonkin omaan kerrostaloluostariin vaan luostarielämän yhteisöllisyys kiinnostaa. Tosin jos olisin "valaistunut" tuskin tuntisin itseäni yksinäiseksi missään olosuhteissa.


      • Maija hmm
        luostarielämästä kirjoitti:

        Olen huomattavasti sinua vanhempi eikä minua houkuttele yksinäinen vanhuus erakoituneena johonkin omaan kerrostaloluostariin vaan luostarielämän yhteisöllisyys kiinnostaa. Tosin jos olisin "valaistunut" tuskin tuntisin itseäni yksinäiseksi missään olosuhteissa.

        Olen ollut edellisessä elämässäni luostarissa. En vakaumuksesta vaan olosuhteiden pakosta. No oli se ihan jees. Olin bossi. No mitään en tajunnut siitäkään enkä ymmärrä tänä päivänä. Mutta nykyään ajatus luostarissa elämisestä on yhtä houkutteleva kuin ajatus leikkikehästä. Tarvitsen tilaa. Luostarit ja koulut alkavat riittää.


      • Maija hmm
        Maija hmm kirjoitti:

        Olen ollut edellisessä elämässäni luostarissa. En vakaumuksesta vaan olosuhteiden pakosta. No oli se ihan jees. Olin bossi. No mitään en tajunnut siitäkään enkä ymmärrä tänä päivänä. Mutta nykyään ajatus luostarissa elämisestä on yhtä houkutteleva kuin ajatus leikkikehästä. Tarvitsen tilaa. Luostarit ja koulut alkavat riittää.

        että luostarissa, jossa on todellinen hengellinen mestari on mahdollista edetä henkisyydessä. Se on rakkauden vaikutusta. Ehkä luostarielämällä oli minuunkin jokin hyvä vaikutus, koska muistan aikaa ennen syntymää. Toisaalta voi olla, ettei sillä ole sen kanssa mitään tekemistä. Työpaikallani tapaan joka päivä aitoa elämää, aitoja egoja. Kehitän positiivista suhtautumista muihin ja itseeni. Luen kaiken mahdollisen henkisen kirjallisuuden. Luostarini on kännykässä. Nykyään en oikeastaan viihdy missään karsinassa.


      • Maija hmm
        Maija hmm kirjoitti:

        että luostarissa, jossa on todellinen hengellinen mestari on mahdollista edetä henkisyydessä. Se on rakkauden vaikutusta. Ehkä luostarielämällä oli minuunkin jokin hyvä vaikutus, koska muistan aikaa ennen syntymää. Toisaalta voi olla, ettei sillä ole sen kanssa mitään tekemistä. Työpaikallani tapaan joka päivä aitoa elämää, aitoja egoja. Kehitän positiivista suhtautumista muihin ja itseeni. Luen kaiken mahdollisen henkisen kirjallisuuden. Luostarini on kännykässä. Nykyään en oikeastaan viihdy missään karsinassa.

        luostari sijaitsisi Suomessa ja sen johdossa olis maailman ihanin mieshenkilö.


      • Maija hmm
        Maija hmm kirjoitti:

        luostari sijaitsisi Suomessa ja sen johdossa olis maailman ihanin mieshenkilö.

        pinnallisuusdesta ei vaan pääse. Joku joogi imas mut itsensä sisälle. Joku aika komea mies. En tunne. Varmaan amerikkalainen.


      • maija hii
        Maija hmm kirjoitti:

        pinnallisuusdesta ei vaan pääse. Joku joogi imas mut itsensä sisälle. Joku aika komea mies. En tunne. Varmaan amerikkalainen.

        WHTFCK :D


    • eräs3

      En ikävä kyllä osaa auttaa luostarien suhteen, mutta samanlaisia ajatuksia on käynyt mielessä. Itse vietin yhden lukuvuoden vaihtio-oppilaana Kiinassa ja kiertelin paikkoja. Voisin suositella samaa sinullekkin, ensinmäiseksi askeleeksi.

      Nyt vanhemmiten olen tullut siihen tulokseen, että Tao on aika monimutkainen ja vaihteleva asia. Taolaisuuden eri muotoja, uskonnollisia ja filsosofisia on varmasti enemmän kuin kristinuskon. Kun se perhanan Laozi kirjoitti niin kryptisesti. ;)

      Minulle se luostari on Suomalainen metsä, erämaamökki hiljaisuuden keskellä.

    • Madhava

      Taolaisuudessa ei käsittääkseni varsinaista luostarilaitosta ollutkaan, ainakaan buddhalaisten tapaan. Taolaisuus kokonaisuudessaan kuihtui pitkälti kotimaassaan jo kauan ennen kulttuurivallankumousta, eikä ole buddhalaisten tavoin organisoitunutta vaikka vanhan kansanuskon vaikutusta löytyykin kautta koko valtakunnan.

      Taolaisethan nimen omaan pitivät sekä selibaattia että hillitöntä irstailua haitallisina ääripäinä. He kehittivät myös koko kavalkadin erilaisia seksuaalisia energiaharjoituksia, hieman hindulaista tantraa muistuttavia tekniikoita. Näissä mies pidättää siemenensä yhdynnässä, ja niin säästetty energia transmutoituu muihin käyttötarkoituksiin.

      Tulee myös muistaa, että monet "martial arts" luostarit ovat tosiasiassa buddhalaisia, kuuluisana esimerkkinä Shaolin, vaikka opetusohjelmassa yin-yang saattaa vilahtaakin.

      Koulutuskeskus ja lukukausimaksut luovat tietyn turvallisuuden hankkeeseen; koulutuskeskuksessa ihmiset tekevät työtään ja tienaavat rahaa, ja ovat kovasti vähemmän taipuvaisia kaikenlaisiin kieroumiin joita tiiviissä uskonnollisissa yhteisöissä usein muhii.

      Jos aivan oikeasti haluat löytää jostakin Taolaisen luostarin, ensi töikseen kannattaisi alkaa opiskelemaan kiinan kieltä ainakin auttavan kommunikaation verran. Asuin itse Intiassa jaksoittain kuutisen vuotta ja opettelin kaksi paikallista kieltä sekä sanskritin vanhojen lähdeteosten tutkimiseksi; ilman näitä taitoja olisin ollut auttamatta niiden harvojen englantia osaavien armoilla, niiden jotka kernaasti höpläyttävät rikasta länsimaista. En epäile etteikö tämä periaate olisi varsin universaali.

      Unelma idyllisestä luostarista ja viisaasta vanhasta mestarista on toki kaunis, mutta pidä varasi sitä etsiessäsi. Maailmassa on mätää joka neliömetrille, ja sitä saa herkkäuskoinen etsijä turvalleen ja nahkansa alle muutaman kerran kiellon päälle.

      • Madhava

        Täsmennetään / korjataan edelliseen: 1200-1300 luvun taitteessa kehittyi taolaisuuden maailmassa tosiaan myös luostareita, pitkälti buddhalaisuuden vaikutuksesta. Mielikuvani oli "vanhasta" taolaisuudesta.

        Chigong-piireissä on myös kosolti lujaa hullua materiaalia, asemastaan ja oletetusta voimastaan seonneita mestareita ynnä muuta.

        Shaolin on näemmä Chan-buddhalainen, eli japanilaisen Zenin kantaperinteestä, joten sinne mahtunee taolaisuust mukavasti hommiin mukaan.


    • fghfghfghfgh

      Siis jos olet kyvykäs niin tajuaisit ettei armeija ole mikään vaikea juttu hoitaa.

      Taolainen? Taistelulajit.. pyh.

      Käy Army.

      Se ei ole vaikea paikka.
      Menestyisit jos yrittäisit edes.

      • pena.d

        Menestyminen tässä illuusiossa jossa eläme? Sekö on elämän perustarkoitus? Heh, et kai ole liikaa kapitalisteja (poliitikkoja ja vanhempiasi) kuunnellut?


    • ensinnäkin vähän alat

      karaisemaan itseäsi.Itämaiset baletti tanssi harjoitukset ei johda mihinkään .Ilmoittaudut nyrkkeily salille ja alat käymään siellä joka päivä ,etkä kieltäydy yhdestäkään matsista.Suomen armeijassa ei tapeta ketään eikä se tapa ketään harjoittelevat vain sota taitoja.
      Mutta sinä et mene sinne vaan vankilaan harjoituttamaan filosofista vahvuuttasi ,että et säiky viranomaisia etkä vankilaa.Et myöskään tee mitään sen eteen vaan käyt salilla otat matsia.Kunnes sinut otetaan kiinni niin antaudut ilman väkivaltaa mutta heti jos tilaisuus tulee lähdet takaisin salille jos pääset lomille ei palaa vapaa ehtoisesti vankilaan mutta et myöskään piileskele.Vankilassa ollessasi et osallistu mihinkään ohjattuun toimintaa tai töihin.Itsestäsi pidät hyvää huolta jumppaat ja syöt säännöllisesti.Kun sitten vapaudut aikanasi olet saanut vastauksesi kysymykseesi.
      Voin taata että taolaiset filosofiat avautuvat eri vinkkelistä.

      • taon_opiskelija

        Noh noh, sinä varmaankin olet tiedät paljonkin maailmasta ja taolaisesta filosofiasta?

        Anna pojan toteuttaa itseään jos haluaa. Maailma on muutenkin niin hullu paikka tätä nykyä, että sentään hyvä että jotkut haluavat löytää perimmäisen totuuden tästä hektisestä ja kiireisestä maailmasta.


      • taon pohdiskelija

        Jäin miettimään tätä näkemystä. Ensin pidin sitä 'huuhaana', mutta tänään kotimatkalla iltapäiväruuhkassa se alkoi avautumaan.

        Ehkä vastauksen ydinpointti on, että totuus on yksinkertaista. Karaistuaan itseään ja koeteltuaan "uskoaan" ihminen voi tehdä ehkä perustellumpia päätöksiä. Ehkä vankilassa voisi saada aseistakieltäytyjänä jonkin sortin valaistumiskokemuksen. Se olisi mielenkiintoista kokea, jos sitä tarvitsee. Joka tapauksessa taolaisuutta voisi kokeilla tällasestakin näkökulmasta. Tuskin tao rikki menisi, vaikka sitä tällä tavalla koettelisi.

        En ole kauheasti taolaisuutta tutkinut, mutta se vaikuttaa yksinkertaiselta ja mielenkiintoiselta tavalta havainnoida maailmaa. En myöskään ole mies, joten ei ole kokemusmaailmaa armeijankäyntiin. Tällaista kuitenkin tuli mieleen.

        Tämä kysymys avasi jotenkin vastauksia muihinkin "uskonasioihin" tai miksi elämänkatsomuksiksi niitä nimitetäänkään. Arjessa on kuitenkin kaikkien toimittava. Luostarissakin on arkea. Ehkä kysymys kuuluukin, missä arkensa haluaa viettää. Taolainen ehkä kysyisi, onko sillä niin väliäkään?

        Vai onko kyse läsnäolemisesta tässä kehossa ja tässä elämässä?

        Hmmm. Mielenkiintoinen kysymys, ja mielenkiintoisia vastauksia on tullut! Itselläni herätti lisämielenkiintoa taolaisuuteen.


      • taon pohdiskelija
        taon pohdiskelija kirjoitti:

        Jäin miettimään tätä näkemystä. Ensin pidin sitä 'huuhaana', mutta tänään kotimatkalla iltapäiväruuhkassa se alkoi avautumaan.

        Ehkä vastauksen ydinpointti on, että totuus on yksinkertaista. Karaistuaan itseään ja koeteltuaan "uskoaan" ihminen voi tehdä ehkä perustellumpia päätöksiä. Ehkä vankilassa voisi saada aseistakieltäytyjänä jonkin sortin valaistumiskokemuksen. Se olisi mielenkiintoista kokea, jos sitä tarvitsee. Joka tapauksessa taolaisuutta voisi kokeilla tällasestakin näkökulmasta. Tuskin tao rikki menisi, vaikka sitä tällä tavalla koettelisi.

        En ole kauheasti taolaisuutta tutkinut, mutta se vaikuttaa yksinkertaiselta ja mielenkiintoiselta tavalta havainnoida maailmaa. En myöskään ole mies, joten ei ole kokemusmaailmaa armeijankäyntiin. Tällaista kuitenkin tuli mieleen.

        Tämä kysymys avasi jotenkin vastauksia muihinkin "uskonasioihin" tai miksi elämänkatsomuksiksi niitä nimitetäänkään. Arjessa on kuitenkin kaikkien toimittava. Luostarissakin on arkea. Ehkä kysymys kuuluukin, missä arkensa haluaa viettää. Taolainen ehkä kysyisi, onko sillä niin väliäkään?

        Vai onko kyse läsnäolemisesta tässä kehossa ja tässä elämässä?

        Hmmm. Mielenkiintoinen kysymys, ja mielenkiintoisia vastauksia on tullut! Itselläni herätti lisämielenkiintoa taolaisuuteen.

        Se vielä, että itse harrastan nyrkkeilyä ja muita kamppailulajeja, ja niissä on mielestäni jotain hyvin perustavanlaatuista, yksinkertaista totuutta. Vaikea selittää muutamilla lauseilla.
        Sen takia tämä vastaus ja sen nyrkkeily-vankila -ehdotelma jäi itseäni pohdituttamaan.


      • villiintynyt veikkaaja
        taon pohdiskelija kirjoitti:

        Se vielä, että itse harrastan nyrkkeilyä ja muita kamppailulajeja, ja niissä on mielestäni jotain hyvin perustavanlaatuista, yksinkertaista totuutta. Vaikea selittää muutamilla lauseilla.
        Sen takia tämä vastaus ja sen nyrkkeily-vankila -ehdotelma jäi itseäni pohdituttamaan.

        Olisko niin, että olet nyt nähnyt jonkun he tieheng nimisen hiipparin videon netissä jossa hän kuumentaa kalan mielenvoimalla ja tuhansien muiden tavoin haluat oppia myös pelmuttamaan asioita mielenvoimalla?

        Saatoit lisäksi lueskella chi artikkeleja ympäri nettiä, tsekata erilaisia joogaharjoituksia, hengittämistekniikoita ja funtsia että jaa vaikuttaa samalta jokapuolella maailmaa, intiassa gurut imee ympäriltään kundaliinia, kiinassa imutetaan chi:tä, japanissa sen nimi on ki, etc etc ja tulit tulokseen että hei tässä on totuutta, maailma rakentuu energiasta ja lällätilällätilää. haluan nyt oppia hallitsemaan energiaruumistani.

        Tästä kaikesta sekamelskasta saitkin kuningasidean:

        Hei, olen jarkko 18v, musta tulee meidän lähiön eka guru joka osaa siirtää ajatuksenvoimalla teekuppia, menen vaan ekaks luostariin poimimaan käpyjä ja pokkuroimaan 10 vuodeksi, sitten tuun takas ja ownaan koko lähiön ja ne on ihmeissään ja mut kutsutaan telkkariin haastateltavaksi ja sitten kaikki kysyy multa neuvoa ku oon niin viisaskin.

        Noinko?


        Voin kertoa että matka varmaan on hieno, kannattaa ehdottomasti mennä reissuun, mutta samat asiat oppii netistä vartissa kuin mitä siellä qi qong koulussa kiinan vuoristossa.

        Ei tarvitse mennä nepaliin tai tiibettiin oppimaan tummo yogaa, sen saa netistäkin.


      • huonosti?
        villiintynyt veikkaaja kirjoitti:

        Olisko niin, että olet nyt nähnyt jonkun he tieheng nimisen hiipparin videon netissä jossa hän kuumentaa kalan mielenvoimalla ja tuhansien muiden tavoin haluat oppia myös pelmuttamaan asioita mielenvoimalla?

        Saatoit lisäksi lueskella chi artikkeleja ympäri nettiä, tsekata erilaisia joogaharjoituksia, hengittämistekniikoita ja funtsia että jaa vaikuttaa samalta jokapuolella maailmaa, intiassa gurut imee ympäriltään kundaliinia, kiinassa imutetaan chi:tä, japanissa sen nimi on ki, etc etc ja tulit tulokseen että hei tässä on totuutta, maailma rakentuu energiasta ja lällätilällätilää. haluan nyt oppia hallitsemaan energiaruumistani.

        Tästä kaikesta sekamelskasta saitkin kuningasidean:

        Hei, olen jarkko 18v, musta tulee meidän lähiön eka guru joka osaa siirtää ajatuksenvoimalla teekuppia, menen vaan ekaks luostariin poimimaan käpyjä ja pokkuroimaan 10 vuodeksi, sitten tuun takas ja ownaan koko lähiön ja ne on ihmeissään ja mut kutsutaan telkkariin haastateltavaksi ja sitten kaikki kysyy multa neuvoa ku oon niin viisaskin.

        Noinko?


        Voin kertoa että matka varmaan on hieno, kannattaa ehdottomasti mennä reissuun, mutta samat asiat oppii netistä vartissa kuin mitä siellä qi qong koulussa kiinan vuoristossa.

        Ei tarvitse mennä nepaliin tai tiibettiin oppimaan tummo yogaa, sen saa netistäkin.

        Vaikutat aika katkeralta ja huonovointiselta!


      • siiss........
        villiintynyt veikkaaja kirjoitti:

        Olisko niin, että olet nyt nähnyt jonkun he tieheng nimisen hiipparin videon netissä jossa hän kuumentaa kalan mielenvoimalla ja tuhansien muiden tavoin haluat oppia myös pelmuttamaan asioita mielenvoimalla?

        Saatoit lisäksi lueskella chi artikkeleja ympäri nettiä, tsekata erilaisia joogaharjoituksia, hengittämistekniikoita ja funtsia että jaa vaikuttaa samalta jokapuolella maailmaa, intiassa gurut imee ympäriltään kundaliinia, kiinassa imutetaan chi:tä, japanissa sen nimi on ki, etc etc ja tulit tulokseen että hei tässä on totuutta, maailma rakentuu energiasta ja lällätilällätilää. haluan nyt oppia hallitsemaan energiaruumistani.

        Tästä kaikesta sekamelskasta saitkin kuningasidean:

        Hei, olen jarkko 18v, musta tulee meidän lähiön eka guru joka osaa siirtää ajatuksenvoimalla teekuppia, menen vaan ekaks luostariin poimimaan käpyjä ja pokkuroimaan 10 vuodeksi, sitten tuun takas ja ownaan koko lähiön ja ne on ihmeissään ja mut kutsutaan telkkariin haastateltavaksi ja sitten kaikki kysyy multa neuvoa ku oon niin viisaskin.

        Noinko?


        Voin kertoa että matka varmaan on hieno, kannattaa ehdottomasti mennä reissuun, mutta samat asiat oppii netistä vartissa kuin mitä siellä qi qong koulussa kiinan vuoristossa.

        Ei tarvitse mennä nepaliin tai tiibettiin oppimaan tummo yogaa, sen saa netistäkin.

        Miten se sinun elämästäsi on jotain pois, jos Jarkko vaikka meneekin sinne luostariin ja hänestä tulee lähiön eka guru? Kaatuuko sinun maailmasi siihen? Omaa huonoa oloasiko pönkität toisia mollaamalla? Ehkäpä sinun pitäisikin mennä sinne luostakiin pois googlen äärestä?


      • taolainen_myös
        villiintynyt veikkaaja kirjoitti:

        Olisko niin, että olet nyt nähnyt jonkun he tieheng nimisen hiipparin videon netissä jossa hän kuumentaa kalan mielenvoimalla ja tuhansien muiden tavoin haluat oppia myös pelmuttamaan asioita mielenvoimalla?

        Saatoit lisäksi lueskella chi artikkeleja ympäri nettiä, tsekata erilaisia joogaharjoituksia, hengittämistekniikoita ja funtsia että jaa vaikuttaa samalta jokapuolella maailmaa, intiassa gurut imee ympäriltään kundaliinia, kiinassa imutetaan chi:tä, japanissa sen nimi on ki, etc etc ja tulit tulokseen että hei tässä on totuutta, maailma rakentuu energiasta ja lällätilällätilää. haluan nyt oppia hallitsemaan energiaruumistani.

        Tästä kaikesta sekamelskasta saitkin kuningasidean:

        Hei, olen jarkko 18v, musta tulee meidän lähiön eka guru joka osaa siirtää ajatuksenvoimalla teekuppia, menen vaan ekaks luostariin poimimaan käpyjä ja pokkuroimaan 10 vuodeksi, sitten tuun takas ja ownaan koko lähiön ja ne on ihmeissään ja mut kutsutaan telkkariin haastateltavaksi ja sitten kaikki kysyy multa neuvoa ku oon niin viisaskin.

        Noinko?


        Voin kertoa että matka varmaan on hieno, kannattaa ehdottomasti mennä reissuun, mutta samat asiat oppii netistä vartissa kuin mitä siellä qi qong koulussa kiinan vuoristossa.

        Ei tarvitse mennä nepaliin tai tiibettiin oppimaan tummo yogaa, sen saa netistäkin.

        Erohan on siinä, että se mitä vartissa opit netistä ei vastaa kuin pinnallisesti saamaasi 10 vuoden oppia. Netin opissa opit ehkä perustekniikat jne, mutta kaikki muu jää uupumaan.

        Vaikutat minustakin hieman katkeralta. Antaa ihmisten uskoa ja toteuttaa omat unelmansa. Sinä et ehkä ymmärrä sitä mitä joku haluaa, muttei tarvitsekaan. Parempi, että hiljennyt keskittymään omaan elämääsi ja pohtimaan mitä itse haluat tehdä kuin, että pilkkaat muiden tekemisiä.


      • ei eiiiiiiiiiiiiiiiiii
        taolainen_myös kirjoitti:

        Erohan on siinä, että se mitä vartissa opit netistä ei vastaa kuin pinnallisesti saamaasi 10 vuoden oppia. Netin opissa opit ehkä perustekniikat jne, mutta kaikki muu jää uupumaan.

        Vaikutat minustakin hieman katkeralta. Antaa ihmisten uskoa ja toteuttaa omat unelmansa. Sinä et ehkä ymmärrä sitä mitä joku haluaa, muttei tarvitsekaan. Parempi, että hiljennyt keskittymään omaan elämääsi ja pohtimaan mitä itse haluat tehdä kuin, että pilkkaat muiden tekemisiä.

        "Erohan on siinä, että se mitä vartissa opit netistä ei vastaa kuin pinnallisesti saamaasi 10 vuoden oppia"

        Ei.

        Luulet että opit sitten vartissa siellä luostarissa,niinkö? Heh, kaikki etsivät oikotietä onneen ja unohtavat sen että opetella voi ne 10 vuotta ihan kotonakin.Netistä on saatavilla varsin kattavia teoksia harjoituksista.Videoita on pilvin pimein, mutta ilmeisesti niitäkään et jaksanut hakea.Oli helpompaa kirjoittaa tänne.

        En ole katkera.Naurattaa vain hieman wannabeninjat.Mutta se siitä huumorista.
        Olen varma että 5 vuoden päästä roikut yhä tällä palstalla kyselemässä josko pitäisi lähteä sinne luostariin.

        Kaltaisiasi tiedonhaluajia on tuhansittain,tiesitkö?Esim, indonesialainen herra nimeltä chang ei enää opeta ketään. hän ei voi edes asua kotonaan koska ovelle kolkuttavia resupekkoja tulvii joka maasta ruinaamaan tietoa.

        Etsippä youtubesta videot john chang nimisestä herrasta, vai oletko juuri ne jo katsellut? :)
        Videopätkä onmyös hänen oppilaastaan joka tipauttaa parit pahvinpalat seinältä.

        Jos aiot mennä, niin rupea säästämään rahaa ja tilaa se lentolippu.Aasian maissa 7 vuotta asuskelleena tiedän sanoa että kynnys lähteä ekalle reissulla ypöyksin on iso, mutta astuessasi paikanpäällä koneesta tiedät että ratkaisu oli oikea.

        Tilaa kosta danaoksen kirja mopai neikungista netistä.Siinä ensinälkään tietoa.



        "Parempi, että hiljennyt keskittymään omaan elämääsi ja pohtimaan mitä itse haluat tehdä kuin, että pilkkaat muiden tekemisiä."


        Olen jo hiljentynyt, vuosia.Siksipä hymyilyttääkin nyt.Mutta onnea matkaan, jos sinne ikinä pääset.


    • v0d3

      ...a life;)

    • tohtori jalmarsson

      Olet sen ikäinen, että on hyvä kokeilla kaikenlaista.Lähde ihmeessä munkiksi jos mielit, mutta ennenkuin menet olisi syytä miettiä hieman muutamaa asiaa.


      1.Aiotko saada joskus tulevaisuudessa töitä?Totaalikieltäytyjän on varmasti hankala saada töitä, kuten oli minunkin, sivarin.Army kestää sen 6 kk, sitten olet vapaa.Monelle työantajalle armyn käynti merkitsee juuri sitä haluamaasi itsekuria, sekä täsmällisyyttä ja vastuuntuntoa.

      Vaikka henkilö muuten olisikin "mätä", väitän että työnantajan vaakakupissa (ainakin oman kokemuksen perusteella) painaa army enemmän kuin sivari tai totaali.


      2.Haluatko todella uuden uskonnon, vai oletko menossa sen varjolla luostariin päästäksesi opettelemaan taistelutaitoja ja meditaatiota?

      "En kuitenkaan haluaisi tällaiseen ryhtyä, että maksetaan lukuvuosimaksuja ja opiskellaan vaan ihan aidosti munkiksi."

      Eli haluat ilmaisen taistelulajiopetuksen ja petät samalla munkkeja väittämällä että haluat opiskella uskontoa?

      Meditoida ja harjoittaa taistelutaitoja voi ilman luostariakin.Tuskin luostarissa katsotaan hyvällä jos huomataan parin vuoden päästä että sinua ei kiinnosta uskonto, vaan olet "leechannut" heidän oppejaan omiin tavoitteisiisi.

      On olemassa todella laadukkaita taistelutaitokouluja aasiassa ja opetus,sekä majoitus on halpaa syrjäisemmillä seuduilla.Syrjäseuduilla tosin ei englanti varmasti auta pätkääkään, eli kielikurssin kautta matkalle.

      Jos et tiedä mitä kaikkea munkkina oloon liittyy, ota hyvä mies selvää ennen matkaa.Munkkiutta kun ei ole tarkoitus lopettaa tuosta vain.Se on eliniän kestävä asia.Jos vuoden päästä tulee äitiä ikävä, tai alkaa tehdä mieli naapurin jaanaa, on hieman hankala laittaa hanskat naulaan ja kipittää takaisin.

      Jos aiot asuskella luostarissa ikäsi, suomen kansalaisuus tuskin auttaa asiaa.Joudut hakemaan kyseisen maan kansalaisuutta, joka kestää vuosia.Kun saat sen, olet sitten siellä.Ei oikeutta sosiaaliturvaan täällä, ei asumistukia, ei ilmaisterveydenhuoltoa ei mitään.Jos saat koleran, pelkkä munkinkaapu niskassa ei lääkkeitä ostella.

      Munkkius kiinassa ei ole mikään kesäretki tai kesäsiirtola.Toivottavasti sisäistät tämän faktan ennenkuin teet lähtöpäätöksen.

      Mukavaa matkaa kuitenkin jos sinne lähdet, ja muistahan sitten kirjoitella kuulumisia jostain jos satut nettiliittymän löytämään.

      • Ketjun aloittaja.

        Ajattelen itse näin. Oma ajatusmaailmani kieltää armeijaan menon, olkootkin puolustusvoimat kyseessä. Siitä en tarkemmin ala kertomaan, näitä asioita vatvotaan m. sivarit ja totaalit-palstalla.
        Pistän vakaumukseni työpaikan edelle. Jos työnantajalle tosiaan se armeija on niin tärkeää eikä mikään muu kiinnosta niin oma vikansa, siinä menettää hyvän työntekijän.

        Lukukausimaksuasiassa tarkoitinkin niitä luostareiden lähelle pystytettyjä kouluja, joissa opettavat joskus aidot munkit rahasta tai sitten huijarit. Tarjoitusperäni ei ole koskaan ollut mennä huijaamaan munkkeja, jos se olisi ajatuksenani en olisi koskaan kehdannutkaan ajatella koko ideaa.

        Kiitos näistä tiedoista. Osaa olinkin jo pohtinut, mutta tuli sellaistakin jota en ollut ajatellut. Tiedän kyllä kuinka isosta askeleesta on kyse ja siksi sitä on mietittävä moneen kertaan.

        Tulevaisuus tuo uusia asioita tullessaan ja uskon päätöksen olevan selvillä muutaman vuoden sisällä. Se mitä nyt saattaisin pitää täysin varmana saattaakin huomenna olla vain häipyvä ajatus jolle ei enää jaksa aikaansa antaa.


      • FG
        Ketjun aloittaja. kirjoitti:

        Ajattelen itse näin. Oma ajatusmaailmani kieltää armeijaan menon, olkootkin puolustusvoimat kyseessä. Siitä en tarkemmin ala kertomaan, näitä asioita vatvotaan m. sivarit ja totaalit-palstalla.
        Pistän vakaumukseni työpaikan edelle. Jos työnantajalle tosiaan se armeija on niin tärkeää eikä mikään muu kiinnosta niin oma vikansa, siinä menettää hyvän työntekijän.

        Lukukausimaksuasiassa tarkoitinkin niitä luostareiden lähelle pystytettyjä kouluja, joissa opettavat joskus aidot munkit rahasta tai sitten huijarit. Tarjoitusperäni ei ole koskaan ollut mennä huijaamaan munkkeja, jos se olisi ajatuksenani en olisi koskaan kehdannutkaan ajatella koko ideaa.

        Kiitos näistä tiedoista. Osaa olinkin jo pohtinut, mutta tuli sellaistakin jota en ollut ajatellut. Tiedän kyllä kuinka isosta askeleesta on kyse ja siksi sitä on mietittävä moneen kertaan.

        Tulevaisuus tuo uusia asioita tullessaan ja uskon päätöksen olevan selvillä muutaman vuoden sisällä. Se mitä nyt saattaisin pitää täysin varmana saattaakin huomenna olla vain häipyvä ajatus jolle ei enää jaksa aikaansa antaa.

        Miksi pitäisi alkaa minkäänlaiseksi munkiksi? Todellinen mestari on se, joka kykenee länsimaisessa kulttuuri-ilmpiirissä valaistumaan, tarvitsematta paeta luostarin seinien sisälle. Sitäpaitsi kuinka monta munkkia on luostareissa valaistunut? Suhteessa todella vähän! Munkiksi alkaminen on nykyaikana eräänlaista pakenemista ympäröivästä todellisuudesta. Monet ajattelevat, ettei länsimaisesta perinteestä löydy mitään henkistä. Päinvastoin, ainakin yhtä tehokkaita menetelmiä kuin idästäkin, pitää vain etsiä, sillä etsivä löytää....Olen itse esim. tutustunut länsimaiseen järjestelmään, joka on nykymuodossaan "vain" 1000 vuotta vanhaa perinnettä. Pitää nimittäin muistaa, että myös henkisellä rintamalla eri järjestelmissä tapahtuu kehitystä, lisäksi tulee uudistuneempia tapoja, jotka ovat soveliaampia tämän päivän ihmisille. Esim. itämaiset mantrat eivät välttämättä sovellu länsimaiselle ihmiselle, itse asiassa vain harvoille, johtuen kulttuurieroista ja erilaisista jumalakäsitteistä. Toiset taas sanovat, että zen ei enää nykyaikana ole voimissaan, eli aikansa elänyt henkinen järjestelmä, jolla ei nykyaikana juuri ole enää annettavaa. Mitä tulee asepalvelukseen, ei se ole missään ristiriidassa henkisellä tiellä edistymisen suhteen. Teemmehän yhteiskunnallisen velvollisuutemme yhteisömme hyväksi! Eivät asiat ole mustavalkoisia.


      • FG
        FG kirjoitti:

        Miksi pitäisi alkaa minkäänlaiseksi munkiksi? Todellinen mestari on se, joka kykenee länsimaisessa kulttuuri-ilmpiirissä valaistumaan, tarvitsematta paeta luostarin seinien sisälle. Sitäpaitsi kuinka monta munkkia on luostareissa valaistunut? Suhteessa todella vähän! Munkiksi alkaminen on nykyaikana eräänlaista pakenemista ympäröivästä todellisuudesta. Monet ajattelevat, ettei länsimaisesta perinteestä löydy mitään henkistä. Päinvastoin, ainakin yhtä tehokkaita menetelmiä kuin idästäkin, pitää vain etsiä, sillä etsivä löytää....Olen itse esim. tutustunut länsimaiseen järjestelmään, joka on nykymuodossaan "vain" 1000 vuotta vanhaa perinnettä. Pitää nimittäin muistaa, että myös henkisellä rintamalla eri järjestelmissä tapahtuu kehitystä, lisäksi tulee uudistuneempia tapoja, jotka ovat soveliaampia tämän päivän ihmisille. Esim. itämaiset mantrat eivät välttämättä sovellu länsimaiselle ihmiselle, itse asiassa vain harvoille, johtuen kulttuurieroista ja erilaisista jumalakäsitteistä. Toiset taas sanovat, että zen ei enää nykyaikana ole voimissaan, eli aikansa elänyt henkinen järjestelmä, jolla ei nykyaikana juuri ole enää annettavaa. Mitä tulee asepalvelukseen, ei se ole missään ristiriidassa henkisellä tiellä edistymisen suhteen. Teemmehän yhteiskunnallisen velvollisuutemme yhteisömme hyväksi! Eivät asiat ole mustavalkoisia.

        Vielä....taistelulajeja harrastetaan, mutta armeijaa ei käydä? Eikö tässä ole ristiriita?! Ei taistelulajien harrastaminen itsessään pyhitä mitään (olen vuosia sitten itsekin harrastanut). Niin, ja ateismilla ei ole mitään tekemistä taolaisuuden taikka buddahalaisuuden kanssa. Mikäli tällainen mielipide jollain on, niin hän ei ole ymmärtänyt, mitä Tao on, eikä sitä mitä Buddha todella sanoi.


      • liezi
        FG kirjoitti:

        Vielä....taistelulajeja harrastetaan, mutta armeijaa ei käydä? Eikö tässä ole ristiriita?! Ei taistelulajien harrastaminen itsessään pyhitä mitään (olen vuosia sitten itsekin harrastanut). Niin, ja ateismilla ei ole mitään tekemistä taolaisuuden taikka buddahalaisuuden kanssa. Mikäli tällainen mielipide jollain on, niin hän ei ole ymmärtänyt, mitä Tao on, eikä sitä mitä Buddha todella sanoi.

        "Vielä....taistelulajeja harrastetaan, mutta armeijaa ei käydä? Eikö tässä ole ristiriita?! "

        Tässä ei ole ristiriitaa. Useimpien lajien syvin olemus on se, että harjoitellessaan kovasti ja tulemalla paremmaksi harjoittelija ymmärtää sisäistämänsä voiman ja pystyy myös henkiseen kuriin ja välttämään tappelua. Jos kuitenkin tappelu syntyy, osaa pitkään harjoitellut rajoittaa voimaansa vain sen verran kuin on tarve hyökkääjän hyökkäysinnon laannuttamiseksi.
        Tämä ajatushan pätee esim. taijiquanissa.
        Itsepuolustuksen perimmäinen idea ainakaan monissa buddhalaisista ja taolaisista filosofioista oppia ottaneissa lajeissa ei ole hakata vastaustajaa sairaalakuntoon. Länsimaisesta tämä voi tuntua hyvin epäloogiselta kuinka esim. Shaolin-nyrkkeily voi todellisuudessa olla lempeä puolustautumistapa. Toki jos näkee vain ulkokuoren ei asiaa voi ymmärtää.
        Näissä traditioissa ei olekaan kyse täydellisestä kieltäytyisestä kamppailuun vaan sitä, että minimoidaan käytetty voima ja pyritään käyttämään vastustajan omaa voimaa häntä vastaan. Toisin sanoen Latosen sanoin, "Pehmeä voittaa kovan".

        Toki ihmisellä on tapana myös väärinkäyttää hyviä henkisiä oppeja, mutta joidenkin väärinkäyttö ei itsessään tee konseptista sen huonompaa. Kyse on vain siitä, etteivät kyseiset periaatteiden rikkojat ole ymmärtäneet tai oikeastaan oppineet muuta kuin ulkoisen harjoituksen sisällön.

        Armeija taas on aivan toinen juttu ja armeijan käymistä ei voi mitenkään muuten verrata itsepuolustukseen kuin, että molemmissa paikoissa on kova kuri. Tai no, monesti luostareissa on huomattavasti kovempi kuri kuin armeijassa ja harjoittelukin on fyysisesti rankempaa, mutta siihen yhtäläisyydet loppuvatkin.
        Armeija opettaa ihmisen tappamaan ja kuuntelemaan mukisematta ylempiään. Armeijan käynyt myös sitoutuu valallaan puolustamaan maataan viimeiseen hengeenvetoonsa asti ja tämä tarkoittaa käytännössä myös tappamista. Itsepuolustuksen harjoittelija ei sitoudu tappamaan vaan hillitsemään itsensä ja käyttämään taitojaan hyvään, mutta vain viimeisenä vaihtoehtona. (lännessä tätä filosofiaa ei opeteta valitettavasti, mutta idässä filosofia kulkee paremmin käsi kädessä harjoittelun kanssa).

        Ylläolevan seuraaviin lauseisiin en ota kantaa, sillä en ymmärrä mistä hän on puhuvinaan ja toisekseen puhuessaan Buddhasta ei hän ole itsekään tainnut mitään ymmärtää. En toki sano itsekään olevani sen tietoisempi, kunhan toin esille.


      • liezi
        FG kirjoitti:

        Miksi pitäisi alkaa minkäänlaiseksi munkiksi? Todellinen mestari on se, joka kykenee länsimaisessa kulttuuri-ilmpiirissä valaistumaan, tarvitsematta paeta luostarin seinien sisälle. Sitäpaitsi kuinka monta munkkia on luostareissa valaistunut? Suhteessa todella vähän! Munkiksi alkaminen on nykyaikana eräänlaista pakenemista ympäröivästä todellisuudesta. Monet ajattelevat, ettei länsimaisesta perinteestä löydy mitään henkistä. Päinvastoin, ainakin yhtä tehokkaita menetelmiä kuin idästäkin, pitää vain etsiä, sillä etsivä löytää....Olen itse esim. tutustunut länsimaiseen järjestelmään, joka on nykymuodossaan "vain" 1000 vuotta vanhaa perinnettä. Pitää nimittäin muistaa, että myös henkisellä rintamalla eri järjestelmissä tapahtuu kehitystä, lisäksi tulee uudistuneempia tapoja, jotka ovat soveliaampia tämän päivän ihmisille. Esim. itämaiset mantrat eivät välttämättä sovellu länsimaiselle ihmiselle, itse asiassa vain harvoille, johtuen kulttuurieroista ja erilaisista jumalakäsitteistä. Toiset taas sanovat, että zen ei enää nykyaikana ole voimissaan, eli aikansa elänyt henkinen järjestelmä, jolla ei nykyaikana juuri ole enää annettavaa. Mitä tulee asepalvelukseen, ei se ole missään ristiriidassa henkisellä tiellä edistymisen suhteen. Teemmehän yhteiskunnallisen velvollisuutemme yhteisömme hyväksi! Eivät asiat ole mustavalkoisia.

        "Mitä tulee asepalvelukseen, ei se ole missään ristiriidassa henkisellä tiellä edistymisen suhteen. Teemmehän yhteiskunnallisen velvollisuutemme yhteisömme hyväksi! Eivät asiat ole mustavalkoisia. "

        Yhteiskunnallisia velvollisuuksissa pitää muistaa, ettei seuraa kuin koira lieassa. Asepalvelus on mitä hulluin yhteiskunnallinen velvollisuus ja periaatteesta kieltäydyin siitä. En siksi, että olen itsekäs oman edun tavoittelija vaan koska haluan toimia rauhan puolesta. Buddhan sanoin; "sodassa hävitä tappamisen halusi ja auta niitä jotka tarvitsevat apua"
        Toisin sanoen sen vähän jakaminen parhaansa mukaan mitä on niille, jotka sitä tarvitsevat. Tämä näkeykseni mukaan sisältää myös aatteen siitä, että kieltäytyy aseista kuolemankin edessä. Ennemmin otan kuulan kalloon ja tulen kutsutuksi maanpetturiksi kuin tapan ketään ja kannan koko elämäni taakkaa siitä sydämessäni.

        Uskonto ja politiikka eivät kuulu yhteen. Uskonnolla on tapettu jo aivan tarpeeksi ihmisiä ja aseisiin tarttuminen ei kyllä ihmisestä tee valaistunutta. Apua tarvitsevien auttaminen sen sijaan tuo ihmistä lähemmäksi valaistumista.

        Enempää en kuitenkaan aiheesta armeija keskustele. Tästä on aivan tarpeeksi hupaisaa tappelua Sivarit & totaalit - palstalla, kun kaikki ottavat asian niin tosissaan tajuamatta, että rauha syntyy ihmisen sydämissä.


    • aloittaja

      Jaahas. Löytyihän tämä vielä.

      No mites kävi? En ikinä päätynyt mihinkään munkkeilemaan. Sivarin jälkeen iski reissuinto ja kävin mm. Kiinassa pariin otteeseen, kummallakaan kerralla en tutustunut taolaisuuteen paikallisessa miljöössä paitsi mitä nyt rupattelin erään pekingläisen typyn kanssa taoismista tuopin ääressä paikallisessa kansankuppilassa vuonna 2012.

      Tätä nykyä olen heittänyt aika pitkälti uskonnoilla ja kaiken maailman filosofioilla vesilintua mitä nyt eräs nainen joka ilmaantui elämääni pari vuotta aloituspostaukseni jälkeen tutustutti minut zeniin. Kai sitä itseään sekulääriksi zeniläiseksi voisi kutsua tätä nykyä jos nyt määritelmillä halutaan leikkiä.

      Lopulta ehkä tajusin minäkin, että se Tao löytyy ihan tästä hetkestä ympäriltä. Luostarini on erään postaajan tavoin hirsimökki järven rannalla ja opettajiani lauleskelevat linnut.

      Hauskaa kyllä lukea noita vanhoja viestejään ja huomata kuinka sitä onkin muuttunut. Heh, se nyt tosin taitaa olla ihan luonnollista.

      Aloittaja, nyt 28v anonyymi kuittaa ja toivottaa kaikille hyvää kevään jatkoa. :)

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista lukea jatko. Näitä aina miettii, miten siellä nyt sitten kävi kun joku on oikein innostunut jostakin uskonnosta.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1642
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      838
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe