Missä asioissa ja "jutuissa" säästätte? Mitä säästövinkkejä teillä muilla on?
Itse ostan edullista kosmetiikkaa.
Käyn kirpputoreilla ja ostan sieltä osan tyttärien ja itseni vaatteet just mm. neuleita, t-paitoja, pitkähihaisia puseroita. Naisten- ja sisustus- ja ruokalehdet ostan myös kirpputoreilta, "tietty" niiden pitää olla aika uusia.
Myös monet käsilaukut olen ostanut noista paikoista.
Käyn kohtuuhintaisella kampaajalla.
Mistä säästätte ja mistä ette säästä :)?
21
696
Vastaukset
- hyviä
marketteja. Löytää vaikka mitä edullisesti.
Mitä muuten teet monella käsilaukulla?- miljoonapulu
Jep hyvä oivallus sanoa, että kirpparit on hyviä marketteja. Taidampa mennä tänään kirpparille.
Mitäkö monella käsilaukulla teen? Osan niistä kirppareilta hankkimistani käsilaukuista ovat kaksi teini-ikäistä tytärtäni "vieneet". Vaihtelun vuoksi niitä välillä vaihtelen.
- mikä tulee
En ole koskaan ollut säästäjä mutta pidän huolen, että rahat riittävät välttämättömiin menohin olivatpa tulot minkätasoiset tahansa.
Olen ollut aikoinaan kotiäitinä ja erittäin pienillä tuloissa, mies tosin töissä ja rahat riittivät kun tein paljon kotiruokaa ja säästin ruokamenoissa, vaatteita ostin vähemmän ja muutenkin kulutin erittäin vähän. Nykyään kun lapset ovat isoja ja me mieheni kanssa suht hyvissä töissä, rahaa jää kulutettavaksi enemmän; yleensä ostan jotakin kotiin ja jos johonkin säästän niin matkusteluun, myös lapsia autamme jonkin verran vaikka tahtovatkin tulla toimeen omillaan.
En siis juurikaan säästä mutten myöskään tuhlaa. Kuitenkin kaikki raha mikä tulee myös menee.- miljoonapulu
Sama se minulla ja siipallani; pidämme huolen, että rahat riittävät välttämättömiin menoihin. Kumpikaan emme tuhlaa.
Eläminen, asuminen on Suomessa kallista. En yhtään ihmettele kun köyhillä ja matalatuloisilla on tiukkaa taloudellisesti. Kaikki on kallista. Kun markasta siirryttiin euroon monen tavaran ja ruoan hintaa nostettiin. Tästäkin voi tietysti olla montaa mieltä.
Onneksi on kirpputorit ja kierrätyskeskukset.
Joista saa monenlaista hyvää tavaraa edullisesti. Ja hyvää tavaraa on paljon tarjolla.
- halpaa...
mutta milläs hitolla ostat kallista, jos ei ole rahoja. Mutta tuota niin, päivittäisostoksissa en juuri hintoja vertaile. Ostelen mikä hyvältä tuntuu. En selaile markettien tarjouksia ellei nyt kaupassa silmään juuri satu. En kuitenkaan juuri osta mitään mitä en sillä hetkellä tarvitse vaikka kuinka olisi halpaa. Isommissa hankinnoissa yleensä vertailen hintoja. Sehän on helppoa vaikka netissä. Tuotteen merkin valitsen oikeastaan sen mukaan, minkälaiset kokemukset/tuntuma sen toimivuudesta ja kestävyydestä on ennalta eli lähinnä jonkin tietyn merkkistä en osta. Aina kannattaa tingata vaikka jotenkin tuntuu, että sitä nykyisin vieroksutaan. Kuitenkin, sillä säästää jo aika paljon, kun ei ostele hetken mielijohteesta kaapin perille mitään turhia romuja tai ainakaan jääkaappiin niin, että puolet menee vanhentuneina roskiin.
- Putkivalo
on niin totta. Ostinpa yhtenä syksynä halvat saappaat pojalle, ja ne meni kuukaudessa rikki. Harmitti kun en säästänyt kuittia. Seuraavat kesti puoli vuotta. Harmitti kun en säästänyt kuittia ;) mutta enää en säästä kumppareissa.
- miljoonapulu
Samaa mieltä tuosta itsekin.
Onkohan tuo sanonta: köyhän ei kannata ostaa halpaa jonkun varakkaan keksimä sanonta :)?
Kyllä hintavertailu kannattaa niinkuin sanoit tekeväsi isommissa ostoksissasi.
Minulla on sellainen tapa, että poikkeuksetta teen ruoat itse (joskus harvoin ostan jotain valmista) suunnittelen viikon-puolentoista ruokalistan merkkaan ainekset ylös mitä tarvitaan, tämä systeemi on minulla toimiva eli ei tule ostettua heräte"juttuja". Tämä tapa on ollut minulla käytössä jo monia vuosia. Mielestäni toimii ainakin meillä.
- Rattus sp.
Helppoa listata, mutta toteuttaminen on kaukana täydellisyydestä. Heräteostoksia teen kuitenkin yhä vähemmän. Ostohalutkin ovat vähentyneet.
Asioita, joissa en säästä on oma ja koirien ravinto. Itselleni suon hyviä teelaatuja. Koirille mm. rustoluita. Edessä on oma hammaslääkärikäynti ja koirien eläinlääkärikäynnit. Samoin omat kampaajakäynnit ja koirien trimmaajalla käynnit kuuluvat must-linjalle.
Tiukkoina aikoina en säästä terveellisessä ruuassa (oma ja koirien), hammaslääkäristä, pakollisista laskuista (mm. vakuutukset kohdallaan), kampaajasta, koirien eläinlääkärikuluista, koirien luista, teelaaduista, käytännöllisistä ja kestävistä vaatteista sekä jalkineista.
Voin yrittää luopua epäterveellisestä ruuasta, light-cokiksesta ja valmisruuista. Myös siitä banaanitäytekakkupalasta, jota on silloin tällöin tapana syödä kahvilassa lenkin jälkeen ;). Puhelinlaskun pienentäminen on seuraavalla listalla. Suurimmalla osalla ystäviä on Skype-yhteys.
Parhaillaan käyttelen loppuun noita shampoon, voiteiden ym. loppuja. Uusia ei ole lupa ostaa tilalle ennen kuin varasto pienenee. Sama koskee myös vaatteita.
Minulle on myös sama, onko ostettu vaate/esine uusi tai käytetty. Ainoa, jossa asia ei päde, on elektroniikka. Kaikkien hinnathan putoavat heti, kun tuot ne kaupasta ulos. - Putkivalo
matala budjetti että säästää ei voi enää kuin ruokakuluissa. Mitään ylimääräistä ei mässäillä, on tiukat säännöt karkkipäivistä ja muista. Auto on pienin mahdollinen. Lehtiä ei tilata, lukemista saa naapureilta tai kirjastosta. Vaatteita ostan alennuksesta, en koskaan täysihintaisia. Ne ovat kyllä sitten edellisen kauden muotituotteita, mutta lapset ei välitä vielä. Minä en enää :))
Ei tämä mua häiritse, lapsia ehkä joskus kun sanon ettei ole varaa mäkkäri-ateriaan. Kuten Ilolias Rohntti kirjoitti, onnellisuus ei ole paidasta kiinni. Olen ylpeä siitä että pärjään, siinäkin on aihetta onneen :)- Rattus sp.
Se pärjäämisen tunne on paras. Pärjää omillaan ja hyvinä päivinä pyrkii saamaan jonkin verran säästöön.
En usko, että suuremmillakaan tuloilla käyttäisin rahavaroja toisin. Sallisin itselleni kyllä erilaisia kokemuksia ja yksittäisiä suurempia ostoksia, mutta en menoautomaatteja. Nuo yksittäiset suuremmat menoerät ovat niitä unelmia, jotka toteutan rahavarojen salliessa.
Tavoitteena on jonakin päivänä luopua autosta. Aika tulee silloin, kun ei ole enää koiria. Sen jälkeen voin aivan hyvin asua pienessä asunnossa keskikaupungilla.
Oma vaatemakuni on sellainen, ettei tarvitse pukeutua muodin mukaan. Suosin esim. yksinkertaisia poolopuseroja, housuissa käytän tiettyä merkkiä (kuusi eri mallia eri vartalotyypeille), koruissa pidän lasista ja hopeasta. Villakangastakit näyttävät kestävän ikuisuuden. - miljoonapulu
Kun on tarkka rahan käytössä niin jälkikasvukin oppii siihen. Matala budjetti se itsellänikin on vaikkei olisikaan en silti keräilisi tavaraa. En diggaa kerskakulutusta olen monenlaisen uusiokäytön kannalla mm kirpputorit ja käytöstä poistettujen materiaalien uudelleen muokkaus esim. yritys jonka nimeä en muista valmistaa vaikka vanhoista sairaala- tai armeijavaatteista uusia tms. Tällaisen hyödyntämisen kannalla olen.
Hieno asenne sinulla kun olet ylpeä, että pärjäät.
- Zinnia
Säästän ruuasta - meillä ei syödä Kotipizzaa, ei hampurilaispaikkojen murkinaa tai eineksiä, vaan itse tehtyä kotiruokaa. Hyvää ja edullista.
Säästän osassa vaatetusta - kudon itse kaiken villaisen. Lapset ja lasten kaverit jopa tilaavat villasukkia ja lapasia...
Säästän lahjoissa - teen itse mahdollisimman paljon. vrt edellinen säästökohde
Ja kasvava lapsi ei tarvitse 10 hupparia, pari riittää. Toinen puhtaana ja toinen narulla kuivumassa :-). Kolmen lapsen vaatetus on totta totisesti taidelaji - kun jokaisella on oma tarkka makunsa!
Omissa vaatteissa en säästä, tai tavallaan säästän. Ostan ajatonta, jolloin vaate on käyttökelpoinen niin kauan kuin kangas kestää.
Mutta ... ihan tyytyväinen olen: menot ja tulot ovat tasapainossa. Ylimääräistä ei jää, mutta pärjäämme omillamme. Minä ja lapset...- miljoonapulu
Itse tehty kotiruoka on; terveellistä ja maukasta eikä siinä ole lisäaineita, kuten valmisruuissa on. Tietää siis mitä syö. Ja sekin hyvä puoli siinä on, että jälkikasvu oppii siihen, että ruoka tehdään itse.
Minä en osannut joskus tehdä ruokaa enkä osannut leipoa, mutta jopa näin tumpelo osaa tehdä molempia. Ja ruoanlaitto ja leipominen kiinnostaa edelleen. Leivon tarjottavat yleensä aina kun on lastemme synttärit tms.
Ompa herttaista kun lastesi kaveritkin tilaavat sinulta villasukkia ja lapasia. Käsitöitä en osaa (enkä ole viitsinyt opetella) ihailen kovasti tällaistakin taitoa kenellä on.
Ja hienoa kun teet lahjojakin itse, taidat olla aika monitaitoinen ihminen. Mikäs sen ihanempaa kun saa lahjaksi jotain itsetehtyä.
Niimpä kymmentä hupparia ei tarvita!
Eikä itsekään valtavaa vaatevarastoa tarvitse. Itse mieluiten käytän farkkuja housuina. Ja jos juhlahousut tarvitsen ne ovat mustat. Minulla on tuo musta väri muutenkin suosikki, en välitä muotiväreistä, en kulje niiden mukaan! Vanhempi tytär (yläasteen toisella luokalla) kyllä välillä huomauttaa vaatetuksestani, että voisin pukeutua vähän värikkäämmin. En minä siitä pahastu, sanokoot jos huvittaa.
Hyvä kun sinulla on menot ja tulot tasapainossa.
- Ampparikamppari@jipoks
jokapäiväisiin tavaroihin/tarvikkeisiin sijoitan mahdollisimman vähän ja hankin just sen minkä tartten.Itseasiassa inhoan tätä kulutusyhteiskuntaa ja tavaran määrää ja rihkamaa mitä joka puolella näkee.En anna rahojani turhan tavaran ja rihkaman myyjille.En anna rahojani kiskureille.En anna rahojani niille,jotka ovat niitä hamuamassa kaikella mahdollisella tavalla.(erilaiset turhat palveluntarjoajat,huuhaajutut ym.).......samat huonekalut,matot ym.ovat niin kauan kuin ehjinä pysyvät.Ja kyllä ne kestävätkin.Ei niitä tarvitse jatkuvasti vaihdella ja siks toiseks helpommalla pääsee,kun ei innosta juosta kaupoissa tuhlaamassa aikaa ja rahaa,vaan kummatkin asiat voi käyttää just mihin itte tahtoo.
Minä käytän rahani mielummin matkustamiseen,konsertteihin,teatteriin,kirjoihin,taiteeseen jne.Ei kamaa ja ei tavaraa.Siinä mun elämäntapani.- miljoonapulu
Olipa sinullakin fiksu kirjoitus!
Minulla itselläni on paljolti samanlainen näkemys kuin sinulla. Kulutusyhteiskuntahan tämä on. Ei minuakaan huvita vaihdella jatkuvasti huonekaluja ym. ja verhojakin olen "laiska" vaihtamaan.
Itsekään en ole tavaroiden keräilijä.
Eikös päättäjät nyt ole kovin huolissaan siitä miten ostovoima heikentyy?
Mielestäni päättäjiä pitäisi enemmän vaivata se miten ihmiset täällä Suomessa voivat kuin murhe siitä onko riittävästi kulutusta.
Välillä tuntuu tätä kaikkea touhua seuratessa; ihan kuin kaikki olisi kaupan kun vain sopiva hinta löytyy.
Olisi mukava enemmänkin vaihtaa mielipiteitä kanssasi :)
..säästeliäisyys on luontaista, lapsuus ei ollut
rikas, mutta puutetta ei silloin koskaan huomannut.
Ja osasi oikeasti iloita kelsiturkista, tai ompelijalla
teetetyistä juhlavaatteista.
Nyttemmin köyhähköstä lapsuudesta lienee hyötyä,
kuluttaa, mutta kohtuudella/järkevästi..- miljoonapulu
Hm. Oliko sinulla sitten turkki lapsena? Ja oliko useinkin tapana teettää sinulle juhlavaatteet ompelijalla? Entä teetettiinkö muita vaatteitasi myös ompelijalla? Sait uteliaisuuteni heräämään :). Oletko varakkaastakin kodista? Anteeksi uteliaisuuteni :)
Uteliaisuus on yksi luonteenpiirteistäni pakko se on myöntää :) miljoonapulu kirjoitti:
Hm. Oliko sinulla sitten turkki lapsena? Ja oliko useinkin tapana teettää sinulle juhlavaatteet ompelijalla? Entä teetettiinkö muita vaatteitasi myös ompelijalla? Sait uteliaisuuteni heräämään :). Oletko varakkaastakin kodista? Anteeksi uteliaisuuteni :)
Uteliaisuus on yksi luonteenpiirteistäni pakko se on myöntää :)Siksi nuo mainitsemani asiat jäikin mieleen, kun
olivat harvinaisia.. Ompelija oli muistaakseni
naapurin täti, ja kelsiturkki kärsii herkästi
säistä, ei pysy päältäpäin kauniina, vaikka
lämmin onkin.. Hyvä se on kysyä, eihän sitä
muuten tiedä vastatakaan ;)- miljoonapulu
Sanin kirjoitti:
Siksi nuo mainitsemani asiat jäikin mieleen, kun
olivat harvinaisia.. Ompelija oli muistaakseni
naapurin täti, ja kelsiturkki kärsii herkästi
säistä, ei pysy päältäpäin kauniina, vaikka
lämmin onkin.. Hyvä se on kysyä, eihän sitä
muuten tiedä vastatakaan ;)Uteliaisuudesta kyselin :)
- ja ymmärrä
Mutta pakko säästää.
- gg-10
Kohtuus kaikessa. Varsinkin kohtuudessa. Siinä tärkein säästö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604726Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362169Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti521743- 1841722
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1661548Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2811401Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2011242- 881169
- 2051146
- 651104