Peräti 1%

main-eko

Kulutusjuhlaa Eläkeläisellä,veroprosenttini laski peräti 1%.Montaakaan euroa ei siitä kerry,palkansaajilla se lienee hieman enemmän,mutta silti,Vanhasen toivomaa kulutuksen lisäämistä näistä tuskin syntyy.

33

1465

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verosi pieneni yhden prósenttiyksikön. Se on melkoisesti eri asia kuin prosentti.

Jos veroprosenttisi on ollut vaikkapa 20% on muutos 5% sillä 1/20x100=5%.

• soikoon

Jos veroprosenttini olisi ollut ennen 20 ja nyt se olisi 19, niin ainakin minun laskuoppini mukaan se laski yhden prosentin!

Selitäs nyt se matemaattinen kaavasi niin että tavallinen pulliainenkin sen käsittää!

• soikoon kirjoitti:

Jos veroprosenttini olisi ollut ennen 20 ja nyt se olisi 19, niin ainakin minun laskuoppini mukaan se laski yhden prosentin!

Selitäs nyt se matemaattinen kaavasi niin että tavallinen pulliainenkin sen käsittää!

Jos pudotus olisi sadasta prosentista 1 prosenttiyksikkö, olisi se myös 1%.

20:stä tuo prosenttiyksikkö on 5-kertaa enemmän eli 5%.

• pieneläkeläinen
        Ruuneperi kirjoitti:

Jos pudotus olisi sadasta prosentista 1 prosenttiyksikkö, olisi se myös 1%.

20:stä tuo prosenttiyksikkö on 5-kertaa enemmän eli 5%.

Eläkkeeni on noin 900€/kk.
        Siitä 20% on 180€, 19% on 171€
        ja 1% 9€ Ja 180 miinus 9 on 171.
        Laskuni mukaan saisin 9 €uroa enemmän näppiini nyt.

Sinun laskusi mukaan se pitäisi olla 5% ja se tekisi 45 €uroa - ei pidä paikkaansa!

Mihin tähän laskuun sopii se 5 prossaa???

• niin?
        pieneläkeläinen kirjoitti:

Eläkkeeni on noin 900€/kk.
        Siitä 20% on 180€, 19% on 171€
        ja 1% 9€ Ja 180 miinus 9 on 171.
        Laskuni mukaan saisin 9 €uroa enemmän näppiini nyt.

Sinun laskusi mukaan se pitäisi olla 5% ja se tekisi 45 €uroa - ei pidä paikkaansa!

Mihin tähän laskuun sopii se 5 prossaa???

Eläkkeeni ylittää juuri 1 000€kk.Tämänvuoden prosentti on 16%, ensivuoden 11%. Laskekaa viisaat montako prosenttia eläkkeeni verotus, sitten laskee?

• järjellä
        niin? kirjoitti:

Eläkkeeni ylittää juuri 1 000€kk.Tämänvuoden prosentti on 16%, ensivuoden 11%. Laskekaa viisaat montako prosenttia eläkkeeni verotus, sitten laskee?

laskien 5%, mutta odotetaan miten tuo matematiikko sen laskee...

• niin? kirjoitti:

Verotuksesi laskee siis 16-11, eli 5 prosenttiyksikköä. Kun tätä verrataan tämänhetkiseen veroprosenttiin, 16, saadaan alenemaksi 31,25%.

Saat siis käteesi lisää yli 300€/kk. Onko tottakaan? Jos olet ollut yksityisoikeudellisessa työsuhteessa saat vielä 4,79 prosentin indeksikorotuksen, sekin n.50€

Julkishallinnon palveluksessa oleet eivät indeksikorotusta saa.

• pieleen.
        Ruuneperi kirjoitti:

Verotuksesi laskee siis 16-11, eli 5 prosenttiyksikköä. Kun tätä verrataan tämänhetkiseen veroprosenttiin, 16, saadaan alenemaksi 31,25%.

Saat siis käteesi lisää yli 300€/kk. Onko tottakaan? Jos olet ollut yksityisoikeudellisessa työsuhteessa saat vielä 4,79 prosentin indeksikorotuksen, sekin n.50€

1000 €kk. Prosentti nyt 16%, ensivuonna 11%. Oman laskuni mukaan, kun eläke nousee tuon 50€kk. Käteen jää ensivuonna 100€kk enemmän, muut voitte laskea miten huvittaa.

• Ruuneperi kirjoitti:

Ihmettelen veroprosenntisi suurta alenemaa, 5 prosenntiyksikköä. Itselläni tuoli vain 2 prosennttiyksikköä.

On tietysti hyvä ja oikein jos pieniä eläkkeitä hyvitetään enemmän. Ethän kerro perättömiä?

Voisit joskus kertoa, kuinka paljon eläkkeesi on ensi vuonna nykyistä suurempi.

• laskutapa
        pieleen. kirjoitti:

1000 €kk. Prosentti nyt 16%, ensivuonna 11%. Oman laskuni mukaan, kun eläke nousee tuon 50€kk. Käteen jää ensivuonna 100€kk enemmän, muut voitte laskea miten huvittaa.

Lasketaas taas.
        1000€ pois 16% on 840 €uroa.
        1050 pois 11% eli 115,50 €uroa on 934,50€uroa.
        Ei ole ihan satastakaan, vaan 94,50€uroa enemmän.
        Ja ihan kansakoulupohjalta laskettuna.

Ihmettelen, kuinka kehtaa noin älyttömiä esittää, vai uskooko itsekin moiseen laskutapaan.
        Kyllä Ojalan laskuoppi pätee vielä näin yksinkertaisissa laskuissa!

• Katicat2
        laskutapa kirjoitti:

Lasketaas taas.
        1000€ pois 16% on 840 €uroa.
        1050 pois 11% eli 115,50 €uroa on 934,50€uroa.
        Ei ole ihan satastakaan, vaan 94,50€uroa enemmän.
        Ja ihan kansakoulupohjalta laskettuna.

Ihmettelen, kuinka kehtaa noin älyttömiä esittää, vai uskooko itsekin moiseen laskutapaan.
        Kyllä Ojalan laskuoppi pätee vielä näin yksinkertaisissa laskuissa!

Helkko laskea kun tietää veroprosenttinsa.
        Tuohan on tässä oleellista, paljonko saa käteen enemmän euroja kuin ennen.

Erilaisia prosentteja saa kun alkaa laskeskelemaan:
        - montako % käteen jäävä on suurempi kuin entinen.
        - montako % veron määrä on pienempi kuin entinen jne,jne.

• main-eko

Sorry "Ruune" huono matikkani teki minulle taas tepposet,enhän minä sitä noin osannut laskea.
        Ps. nuo "nikittömät" sanailut eivät ole minun käsialaani.Hyvää Uutta-Vuotta

• Katicat2 kirjoitti:

Helkko laskea kun tietää veroprosenttinsa.
        Tuohan on tässä oleellista, paljonko saa käteen enemmän euroja kuin ennen.

Erilaisia prosentteja saa kun alkaa laskeskelemaan:
        - montako % käteen jäävä on suurempi kuin entinen.
        - montako % veron määrä on pienempi kuin entinen jne,jne.

Ellei tiedä mitä eroa on prosenteilla ja prosenttiyksiköillä, ei voi oikeaan tulokseen päästä.

Ellei halua tietää muutaman prosenttiyksikön vaikutusta verotustulokseen ei tarvitse laskea lainkaan.

Ensi vuonna näette muutoksen aiheuttaman tulojen lisääntymisen, silloin huomaatte laskeneenne itse väärin.

• main-eko kirjoitti:

Sorry "Ruune" huono matikkani teki minulle taas tepposet,enhän minä sitä noin osannut laskea.
        Ps. nuo "nikittömät" sanailut eivät ole minun käsialaani.Hyvää Uutta-Vuotta

Kun saat ensimmäisen eläkkeesi tänä vuonna, huomaat eläkkeesi nousseen enemmän kuin yhden prosentin. Tulojasi tietämättä oletan, että se on ainakin 5%, ei prosenttiyksikköä.

• Katicat2
        Ruuneperi kirjoitti:

Ellei tiedä mitä eroa on prosenteilla ja prosenttiyksiköillä, ei voi oikeaan tulokseen päästä.

Ellei halua tietää muutaman prosenttiyksikön vaikutusta verotustulokseen ei tarvitse laskea lainkaan.

Ensi vuonna näette muutoksen aiheuttaman tulojen lisääntymisen, silloin huomaatte laskeneenne itse väärin.

Prosentti ja prosenttiyksikkö sekoittuvat helposti. Prosenttiyksikkö ilmoittaa prosenttien määrän. Prosenttiyksikköä käytetään vertailtaessa prosenttilukuja toisiinsa.

Esim:
        Vanha veroprosentti oli 16%. Uusi veroprosenttion 11%. Prosenttilukujen erotus on nyt 5 % eli veroprosentti laski 5 prosenttiyksikköä.

Kuinka monta prosenttia siis verot laskivat?

Lasketaan, paljonko 5 prosenttiyksikköä on alkuperäisestä 16 prosentista.

1000 eurosta 16% vero on 160 euroa ja 11% mukaan vero on 110 euroa.

eli maksat v 2009 veroa 50 euroa vähemmän.

Lasketaan nyt montako prosenttia vähemmän 50 on 160:stä eurosta.

Laske näin: 50 jaettuna 160 ja kerrottuna sadalla = 31.25%
        Siis yhden prosenttiyksikön veroprosenttisi vähennys laskee verosi määrää 31,25%

Esimerkistä nähdään, kuinka tärkeää on tunnistaa prosenttiyksiköt. Sama asia voi näyttää hyvin erilaiselta riippuen siitä, ilmoitetaanko muutos prosentteina vai prosenttiyksikköinä.

• Katicat2 kirjoitti:

Prosentti ja prosenttiyksikkö sekoittuvat helposti. Prosenttiyksikkö ilmoittaa prosenttien määrän. Prosenttiyksikköä käytetään vertailtaessa prosenttilukuja toisiinsa.

Esim:
        Vanha veroprosentti oli 16%. Uusi veroprosenttion 11%. Prosenttilukujen erotus on nyt 5 % eli veroprosentti laski 5 prosenttiyksikköä.

Kuinka monta prosenttia siis verot laskivat?

Lasketaan, paljonko 5 prosenttiyksikköä on alkuperäisestä 16 prosentista.

1000 eurosta 16% vero on 160 euroa ja 11% mukaan vero on 110 euroa.

eli maksat v 2009 veroa 50 euroa vähemmän.

Lasketaan nyt montako prosenttia vähemmän 50 on 160:stä eurosta.

Laske näin: 50 jaettuna 160 ja kerrottuna sadalla = 31.25%
        Siis yhden prosenttiyksikön veroprosenttisi vähennys laskee verosi määrää 31,25%

Esimerkistä nähdään, kuinka tärkeää on tunnistaa prosenttiyksiköt. Sama asia voi näyttää hyvin erilaiselta riippuen siitä, ilmoitetaanko muutos prosentteina vai prosenttiyksikköinä.

Sain saman tuloksenkin, mutta ei kelvannut. Et tainnut viestejäni lukea ollenkaan!

Kummallista kiertotietä käytät laskiesssasi. Pitää verrata viiden (5) prosenntiyksikön osuutta kuudestatoista prosentista ja päädytään tuohon 31,25 prosenttiin. Minäkö en saanut kirjoittaa asiasta?

Ketkä "me" ymmärsivät?

• Katicat2
        Ruuneperi kirjoitti:

Sain saman tuloksenkin, mutta ei kelvannut. Et tainnut viestejäni lukea ollenkaan!

Kummallista kiertotietä käytät laskiesssasi. Pitää verrata viiden (5) prosenntiyksikön osuutta kuudestatoista prosentista ja päädytään tuohon 31,25 prosenttiin. Minäkö en saanut kirjoittaa asiasta?

Ketkä "me" ymmärsivät?

"Prosenttilukujen erotus on nyt 5 % eli veroprosentti laski 5 prosenttiyksikköä."
        Lauseen po. näin:
        Veroprosentit laskivat siis 5 prosenttiyksikköä.

Luin viestisi eilen. Mistä päättelet ettei kelvannut. Laitinpa vain huvikseni tähän omasta mielestäni selkeän esimerkin, jos ketä kiinnostaa sitä lueskella. Nyt minusta tuntuu että sinun mielestasi minun ei olisi pitänytkään noita rivejä tänne laittaa.
        Ajatella että samaan tulokseen kuitenkin pääsimme. Ketkäkö me? No, ajattelin että kai meitä on monia, jotka ymmärrämme prosentin ja prosenttiyksikön eron.
        Miten sitten olisit otsikkooni suhtautunut, jos olisin kirjoittanut että kyllä MINÄ ymmärrän?

ps.en jatka enempää, ottaa voimille.

• Katicat2 kirjoitti:

"Prosenttilukujen erotus on nyt 5 % eli veroprosentti laski 5 prosenttiyksikköä."
        Lauseen po. näin:
        Veroprosentit laskivat siis 5 prosenttiyksikköä.

Luin viestisi eilen. Mistä päättelet ettei kelvannut. Laitinpa vain huvikseni tähän omasta mielestäni selkeän esimerkin, jos ketä kiinnostaa sitä lueskella. Nyt minusta tuntuu että sinun mielestasi minun ei olisi pitänytkään noita rivejä tänne laittaa.
        Ajatella että samaan tulokseen kuitenkin pääsimme. Ketkäkö me? No, ajattelin että kai meitä on monia, jotka ymmärrämme prosentin ja prosenttiyksikön eron.
        Miten sitten olisit otsikkooni suhtautunut, jos olisin kirjoittanut että kyllä MINÄ ymmärrän?

ps.en jatka enempää, ottaa voimille.

Monet menevät sekaisin prosenteissa ja prosenttiyksiköissä. Mutta helmikuussa tiedetään mitä jää käteen eläkkeestä, silloin astuu voimaan uusi vero asteikko.

• hyvä.
        Ruuneperi kirjoitti:

Kun saat ensimmäisen eläkkeesi tänä vuonna, huomaat eläkkeesi nousseen enemmän kuin yhden prosentin. Tulojasi tietämättä oletan, että se on ainakin 5%, ei prosenttiyksikköä.

Minunkin eläkkeeni sattuu olemaan karvanverran päälle 1000€kk.Vimmevuonna pidätysprosenttini oli 16%, Tänävuonna vaikka eläkekin nousee noin50€kk. Pidätysprosenttini on sama mitä joku mainitsi tuolla aikaisemmin, eli 11%. Tosin pienen lisän tuo kuntaliitos, enkä myöskään kuulu mihinkään uskonlahkoon.

• aimankaki

Se 1 % on paljon verrattuna minun prosenttiini. Minulla kun aleni ennakko vero 50 % vähemmän, kuin main-ekolla, eli vain 0.5 %.
      Mutta ehkäpä Vanhanen ja Katainen tuumivat eläkeläisten verokysymystä pohtiessaan, kuten Tippavaaran vanha isäntä aikanaan, että "liika on liikaa, mutta kohtuus on liian vähän".

• Katicat2

Yksi syy erilaisiin eläkkeiden veroprosentteihin voi johtua eläketulovähennyksen vaikutuksesta eri suuruisiin eläkkeisiin.
        Nythän eläketulovähennyksen rajoja on reippaasti nostettu, jotta eläkkeiden ja palkkojen verokohtelu lähenisivät enemmän toisiaan. Minä ainakin sain nyt sen vähennyksen ensimmäistä kertaa.

Vuonna 2009 valtionverotuksessa täysi eläketulovähennys on 12 490 euroa vuodessa. Veroa aletaan maksaa, kun eläke ylittää 21 243 euroa vuodessa.
        Kunnallisverotuksessa täysi vähennys on sekä yksinasuvalle että naimisissa oleville 8 130 euroa. Veroa ei makseta, jos eläketulo on alle 9 044 euroa vuodessa.

• se on.
        Katicat2 kirjoitti:

Yksi syy erilaisiin eläkkeiden veroprosentteihin voi johtua eläketulovähennyksen vaikutuksesta eri suuruisiin eläkkeisiin.
        Nythän eläketulovähennyksen rajoja on reippaasti nostettu, jotta eläkkeiden ja palkkojen verokohtelu lähenisivät enemmän toisiaan. Minä ainakin sain nyt sen vähennyksen ensimmäistä kertaa.

Vuonna 2009 valtionverotuksessa täysi eläketulovähennys on 12 490 euroa vuodessa. Veroa aletaan maksaa, kun eläke ylittää 21 243 euroa vuodessa.
        Kunnallisverotuksessa täysi vähennys on sekä yksinasuvalle että naimisissa oleville 8 130 euroa. Veroa ei makseta, jos eläketulo on alle 9 044 euroa vuodessa.

Ei 5% alenemaa saa kuin laskemalla mukaan, eläketulovähennys. Eli väitän edelleen että, prosenttini laskee 16%-11%.

• Hintriika*

Samassa veneessä aimankaen kanssa! Edellinen veroprosentti oli 16,5 %, nyt helmikuun alusta 16 %. Kunnallisvero ei noussut.

Käteen jää indeksikorotuksen jälkeenkin lisäeuroja vähemmän, mitä vuokrankorotus tekee. Sähkölaskuun en kehtaa edes verrata, ettei vallan mansentuisi.

Siitä vain kulutusjuhlailemaan!

• Hintriika* kirjoitti:

Samassa veneessä aimankaen kanssa! Edellinen veroprosentti oli 16,5 %, nyt helmikuun alusta 16 %. Kunnallisvero ei noussut.

Käteen jää indeksikorotuksen jälkeenkin lisäeuroja vähemmän, mitä vuokrankorotus tekee. Sähkölaskuun en kehtaa edes verrata, ettei vallan mansentuisi.

Kohdellaanko teitä pohjoisen ihmisiä väärin? Itsellänikin laski veroprosentti kaksi yksikköä.

Melkein tarkistaisin verotoimistoista.

• main-eko
        Hintriika* kirjoitti:

Ilman että,arvostelisin kenenkään sähkönkulutusta kerron pienenä vinkkinä;
        Kahtena viime vuotena olen onnistunut vähentämään sähkölaskuani (korotuksista huolimatta) yhteensä 25e.Tämä on ollut mahdollista siksi että, a)muutin kaikki lamppuni energiansäästölampuiksi. b) käytän enemmän talopesulaa (joka on ilmainen) c) sammutan turhat valot.
        En olisi ikinä uskonut tuloksen olevan noinkin suuren.Suosittelen.

• kallis,
        main-eko kirjoitti:

Ilman että,arvostelisin kenenkään sähkönkulutusta kerron pienenä vinkkinä;
        Kahtena viime vuotena olen onnistunut vähentämään sähkölaskuani (korotuksista huolimatta) yhteensä 25e.Tämä on ollut mahdollista siksi että, a)muutin kaikki lamppuni energiansäästölampuiksi. b) käytän enemmän talopesulaa (joka on ilmainen) c) sammutan turhat valot.
        En olisi ikinä uskonut tuloksen olevan noinkin suuren.Suosittelen.

ja se kestää vain tietyn määrän sytytyksiä.

• main-eko
        kallis, kirjoitti:

ja se kestää vain tietyn määrän sytytyksiä.

Energiasähkölampun hankintahinta on kalliimpi kuin tavallisen.
        Esimerkkinä omat lamppuni,jotka ns kynttilälamppuja.
        Eivät kestäneet pitkään vaan paloivat usein,taas oli ostettava uusi lamppu tilalle.Energiasäästölamppu sen sijaan kestää ja kestää ja kestää.Jo tässä vaiheessa olen säästänyt rahaa,säästö jatkuu siis myös kulutuksessa,niinkuin olen edellä kertonut.
        Kyllä minulle on siis mielestäni kertynyt säästöä,varsinkin kun sähkölasku on kallistunut muille,vaan minulleppa halventunut.

• mätkäyttelijältä

Tartteiskohan ruveta järkkäämään vähän lahjarahaa 2010 jouluksi
      korottamalla hivenen tuota saamaansa prosenttia?

• Pulikkapinontekijä

Netistä löytyy aina kivoja juttuja kun haluaa tietää jotain.
      Paljon uuttakin oppii kun selailee Opetushallituksen sivuja. Moniin kinkkisiin kysymyksiin sieltä on vastaus tullut yhdellä painalluksella.

http://www.oph.fi/etalukio/pitka_matematiikka/kurssi1/maa1_esim2.html

1% on aina 1%. Kuinkahan insinöörit tuon laskisivat? Työskentelin erään insinöörin kanssa ja hänen kanssaan ei mistään asiasta toinen voinut olla oikeassa, vaikka kuinka näytti kaavankin. Hän väitti jopa että 25grammaa hiivaa riittää hyvin kohottamaan litran pullataikinan!!

Minulla veroprosenttia ei ole vielä ilmoitettu, eläkeyhtiö ilmoitti sen olevan viime vuoden tasolla, eli 28% ainakin tammikuussa. Eläke nousee sen 4,95% mutta kulutusjuhliin tuskin on aihetta.

• kiitos.

Kun eläkkeen veroprosentti on 28%, voit viettää vaikka minkälaisia juhlia. Veropsosenttisi kertoo todella suuresta eläkkeestä!

• säästeliäästi eläen
        kiitos. kirjoitti:

Kun eläkkeen veroprosentti on 28%, voit viettää vaikka minkälaisia juhlia. Veropsosenttisi kertoo todella suuresta eläkkeestä!

riittää.

• Pulikkapinontekijä

Ilmoitus saapui.
        Pidätysprosentti on 1.2.2009 alkaen 25,5% joten korotuksestakin kai jää jotain käteen.

Niih, se kulutus, herne, maissi, porkkanaa sai tänään eurolla kolme pussia ja perunasuikaleita pakkasesta 2 pussia 1,50 eurolla.

• Atolfia

ilmoitti minullekin viimevuotisen veroprosentin. Ehdin jo pettyä pahemman kerran, mutta verottajalta tuli oikea tieto ja prosentti oli pudonnut.

Minunkin eläkkeeni nousee tuon 4,95%. Onhan se parempi kuin ei mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4926
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2239
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      2069
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      202
      2013
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      177
      1619
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      303
      1560
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      212
      1314
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1239
    9. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1192
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1184
    Aihe