Miksi kirjat täyttävät ihmisten kodit?

Aarre

Vai täyttävätkö? Olohuoneen kirjahyllyssä on tavallisesti näyttävissä kansissa olevien kirjojen kokelma. Niitä kirjoja kukaan ei koskaan selaa.

Mahtaako monikaan tietää mitä eroa on kirjastolla ja kirjakokoelmalla?

17

690

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkumummukka

Koska ne ovat minulle hyviä ystäviä. En voisi elää ilman kirjoja tai musiikkia. Minulle on kirjoja eteisessä pari hyllyä ja olkkarissa iso hylly täynnä kirjoja.

Eivät ole näyttäviä eivätkä uusia. Useimmat ovat kirpputorilta hankittuja ja lahjoituksia. Käytän myös kirjastoa. Hyvän kirjan lukee useita kertoja aivan samoin kuin hyvän lefan voi katsella monta kertaa.

Asiat aukeaa uudella tavalla riippuen millainen elämänkokemus ja -vaihe on meneillään.

• mamman alku

Jos kirjoja lukee, kuten edellinen kertoi, asia on OK. Meillä ei ole olohuoneessa/salissa kirjahyllyä ollenkaan, vaan ne ovat työhuoneessa. Ja osa muualla. Ideana oli, ettei koti ole samanlainen, kuin yleensä. Opiskelukirjat ja joitakin sarjoja perittynä on. Lapsille Raamattu ja itseä kiinnostavat hengeliset teokset kuuluvat lajitelmaan.
        Mielestäni sydämen sivistys on tärkeintä. Sitä ei välttämättä kirjoista löydy. Voi käydä niin, että oma viisaus onkin este nähdä lähimmäiset.
        Kaikkia meitä silti tarvitaan.

• oikein monikossa?
        mamman alku kirjoitti:

Jos kirjoja lukee, kuten edellinen kertoi, asia on OK. Meillä ei ole olohuoneessa/salissa kirjahyllyä ollenkaan, vaan ne ovat työhuoneessa. Ja osa muualla. Ideana oli, ettei koti ole samanlainen, kuin yleensä. Opiskelukirjat ja joitakin sarjoja perittynä on. Lapsille Raamattu ja itseä kiinnostavat hengeliset teokset kuuluvat lajitelmaan.
        Mielestäni sydämen sivistys on tärkeintä. Sitä ei välttämättä kirjoista löydy. Voi käydä niin, että oma viisaus onkin este nähdä lähimmäiset.

ja lastenkirjat?
        Oletkohan 60 ?

• ok-ok

en voisi elää ilman kirjoja. Kirjahyllyssäni on paljon esim. elämänkertoja ja runokirjoja. Kirjahyllyssäni pitää olla kirjoja ei koriste-esineitä.Kirjahylly on olohuoneessa, kun ei muualle mahdu.
        Olen aina lukenut paljon. Lastenlapsillekin olen sanonut, että lukeminen on tärkeää ja koskaan ei ole yksin, kun on lukemista. Olen iloinen, että ovat innokaita lukijoita.
        Kirjasto on hyvä paikka, mutta uutuusia saa jonottaa kauan.

• pölyhuiskut
        mamman alku kirjoitti:

ja hylly olohuoneessa kun sitä salia tai työhuonetta ei ole.
        Minun hyllyyni ei kuulu raamattua, vihkiraamatun jätin mieheni hyllyyn. Katekismus löytyy, tuli joskus vuosia sitten postilaatikkoon.Katekismus tuli opiskeltua rippikoulussa, ei tarvitse enää lukea.

Lastenkirjoja varulta jos sattuvat kyläilemään,. Kasvavat vaan niin äkkiä ulos niistä kirjoista.

Tietokirjoja piti 70 luvulla ostella, nyt niillä ei mitään käyttöä, kirpparit näkyy olevan niitä täynnä. Vaikeelta tuntuu roskikseenkaan niitä kantaa.

Kirjoja täytyy olla, ostan kaupasta ja kirppareilta.Koriste-esineet olen jo hävittänyt, en välitä niistä eikä kukaan jälkeeni jäävistä omaisistakaan.

• On kirjoja, paljon kirjoja, mutta yhtään lukematonta kirjaa hyllyistäni eikä kaapeistani löydy. Monet kirjat ovat jopa useaankin kertaan luettuja.
      Yhtään tietokirjaa hyllyni täytteenä ei ole, se ainoa Tietojätti minkä omistan on sohvapöydän alatasolla.

Enää ei tahdo löytää edes kunnon kirjahyllyjä, kun niitä pidetään koriste-esineiden ja pullojen näyttelypaikkana.
      Lundia-hyllystö on kirjoja varten, mutta on niin hintava, että jos sen ostaa ei jää enää rahaa kirjojen ostoon.
      Niinpä minulla on kirjoille erilaisia hyllyjä eteistä ja makuukamaria myöten, mutta kodin täytettä ne ei mielestäni ole.
      Niin ja minun kirjani ovat suurimmaksi osaksi kevyttä hömppää, kotimaista ja ulkolaista, lisäksi muistelmat kiinnostavat. Se vain ihmetyttää kun aina nuoremmat ja nuoremmat jo kirjoittavat muistelmiaan.

Viimeisin kirjaostoni on alemyynnistä ostettu Matti Raninin "Vohveleita ja tillinvarsia" joka on seuraavana odottamassa lukuvuoroaan.
      Nyt on menossa Eppu Nuotion "Kosto".

• Fridanna

Keittiötä ja eteistä lukuunottamatta on kirjoja. En ole laskenut määrää, mutta melkoisesti, ehkä liikaakin. Täytyy myöntää, etten ole lukenut kaikkia, sillä vielä on edesmenneen mieheni hankkimia eepoksia. Muutama vuosi sitten valikoin pari-kolmesataa kirjaa antikvariaattiin (onpas vaikea sana)myytäväksi ja sain muutaman kympin. Että niin ovat arvokkaita!

Tietosanakirjoista pitäisi päästä eroon, mutta miten? Tuntuu tuhlaukselta heittää paperikeräykseen ja kovalta työltä ensin repiä kannet niistä.

Ihan puhdasta hömppää en enää lue.

• huono omatunto

kun en ole ehtinyt paneutuun kirjoihin.Suuri perhe on vienyt kaiken aikani,jos aika jäi se meni kunnon yllä pitämiseen ja kaikelaisiin käsillä tekemisen taitoihin, aikaa ei jäänyt lukemiseen ja vanhuus saavutti. Lukeminen rajoittuu nykyäänlehtiin,tietotekniikkaan,elokuvien katseluun. Valitettavasti kirjat on jääneet hyllyyn, niistä voisinkin jo luopua kokonaan, vähäisen mielenkiinnon puutteesta.

• ?????

Olen ostanut jokaisen kirjan itse, lahja kirjat erikseen. luen kirjojani niinkuin pidän rintsikkojanikin, pikkareista puhumattakaan.
      Kirjat ovat käyttöä varten. Jokainen voi avartaa maailmaansa aivan niinkuin itse haluaa.
      Sitäpaitsi jokaisella olkoon sellainen koti kuin lystää. Laita kirjasi kiertoon omalta osaltasi.

• Täysin sekava kokelma laidasta laitaan.

Ei mitään johdonmukaisuutta aihepiirien, aikakausien tai minkään muunkaan suhteen.

Ovat ristiin luettuja.

Itse en ole jaksanut syventyä Kauneimpiin Käsitöihin tai vastaaviin.
      En myöskään Hirvisaareen, Päätaloon ja vastaaviin.

Vaimolta ovat jääneet lukematta mm. Halstin ja muutkin muistelmateokset.
      Clavell, Maclean, Aarnio jne. ovat hänellä lukematta.
      Kuten muutkin samoihin aihepiireihin liittyvät.

Toisen asunnon kirjat olemme lukeneet noin 100% päällekkäin.
      Toisen peitto on ehkä 70%.

Kokonaan lukemattomia ei tällä hetkellä ole Raamattua ja jotain lahjaksi saatua Pyhää Maata lukuun ottamatta yhtään.

Tietoteoksien käyttö on melkoisen keskittynyttä .
      Luonnontieteissä vanhat totuudet pysyvät mutta uutta tietoa tulee koko ajan.

Historia muuttuu kirjoittajiensa myötä.
      Oma kriittisyys on paikallaan!

Viimeiseen kysymykseesi en ota kantaa.
      Käytän kirjastoja ja tunnen omat kaoottiset hyllyni!

• 1943

kirjoja koko elämäni ajalta. Viimeisessä muutossa karsin suuren osan pois, nyt hyllyssä olevat ovat jostain syystä tärkeitä. Esim. puutarhakirjoista katselen kasvien nimiä. Kun pelaamme Alfabet-peliä, tarkistamme onko sana olemassa, jos tulee eriäviä mielipiteitä. Romaaneja on melko vähän. Nyt pitäisi käydä läpi ALE-luettelot, jokin kirja vielä mahtuu.

• a-woman1

Asunnossani on neljä huonetta ja joka huoneessa on kirjahylly pursuamaisillaan täynnä kirjoja. Ei ole tilaa koriste-esineille. Keittiön hyllyssä on keittokirjoja, muissa kaikenlaisia luettavia kirjoja sekaisin. Jopa makuuhuoneen sängyn alla on muutama laatikollinen, jotka eivät hyllyihin mahdu.
      Ihan hyvin voisin luopua Spectrum-sarjasta, mutta ei raaski repiä. Ottaisikohan joku laitos ne lahjoituksena vastaan? Oli aikoinaan kallis sarja. Tietokoneen omistavana en ole enää juurikaan tarvinnut tietosanakirjojani.
      Luen rakkaimmat kirjat moneen kertaan. Runoja on muutama hylly. Niitäkin luen aika usein. En voisi kuvitella luopuvani kirjoista; ihan kuin ystävänsä lahjottaisi pois!
      Kolme lapsenlastani omistavat jo melkoisen kirjakokoelman. Vanhin (7v)on osannut lukea jo pari vuotta. Lukee nuoremmille ääneen satuja. Neljävuotias harjoittelee innokkaasti kirjaimia ja sanojen kirjoittamista, pian varmaan oppii lukemaan itse. Nuorin (2v8kk) 'lukee' kirjoja ja on heti kirjan kanssa viereeni tulossa, kun menen heille. Kirjojen ystäviä hekin!
      Olipa kiva aihe, kiitos, Aarre.

• Noo, oletan että kirjakokoelma on semmoinen, josta ei tartte kirjoja lainata, koska ne on omia. Mulla on kirjakokoelma.

Kirjasto on semmoinen, josta kirjoja saa vain lainaksi, koska ne ei oo omia. Mulla ei oo kirjastoa.

Menikö oikein?

• Köyhä........

(3-osainen) on yksi kirjoja, jotka muodostavat tosi niukan "kirjastoni". Jos olisi ylimääräistä rahaa, ostaisin kyllä kirjoja. Nyt turvaudun kirjaston palveluihin.

Karamazovin veljekset sain lahjaksi 11-vuotiaana entiseltä opettajaltani. Kauniina alkukesän päivänä vain pyllähti postista paketti, jossa oli nuo kolme nidosta sekä saateteksti: "Kun x:n aineista on minulle ollut niin paljon iloa, lähetän lukemista."

Muistelen lämmöllä häntä, joka ymmärsi lähettää pikku tytölle tuollaisen lahjan. Opettajastani tuli myöhemmin kirjailija, minusta taas ei.

• Nimetön

Kirjasto on jossain järjestyksessä ja sillä on erillinen hakemisto. Vaivalloinen tehdä, mutta auttaa tietyn kirjan löytymisessä.

-Aarre-

• Hämmästynyt lukija

Tuota, niin sitä sanotaan,että seura tekee kaltaisekseen. Minulla on paljon kirjoja ja luen niitä. Säilytän hyllyssä vain ne, joista tykkään oikeasti, siksi niitä uudelleen luen. Hienoissa kansissa ja hyvässä kunnossa ne ovat edelleen, koska en tykkää raiskata kirjoja enempää kuin muutakaan.

Kohtelen kirjoja rakkaudella ja lempeydellä. Niiden sisältä ei löydy voileivänmuruja, alapään hiuksia, räkää eikä oksennusta, kuten kirjaston kirjoista valitettavasti aika usein löytyy. Luit oikein, aikuisten lukemista kirjaston kirjoista, ihan klassikkoja myöten. Erityisesti uutuuskirjat tuntuvat olevan sotkijoiden suosiossa.

Mistä tiedät, että näkemiesi kotien kirjoja ei kukaan koskaan selaa? Ei pidä alaiarvioida ihmisiä, onhan meillä tapana kerätä kaikenlaista muutakin rekvisiitaa sen varmistamiseksi,että käymme ns. sivistyneestä ihmisestä, vaikka totuus olisi toisenlainen.

Tokko kirjoittamassasi asiassa on sittenkään moitittavaa. Eihän meidän tarvitse olla samanlaisia - eihän? Lähes kaikilla on WC:ssä pesuallas ja vesihanat. Siitä huolimatta moni suomalainen tarpeillaan käytyään jättää kätensä pesemättä - varsinkin miehet.

• non-rec

Olen kirjahyllyjämme katsellut sillä silmällä, että näistäpä voisi jotain viedä kirpparille - sitten kun joskus saa aikasiksi pöydän sieltä varata. Vaan kun kirjoja oikeasti rupesi valkkaamaan, niin eipä montaa löytynyt joista voisi luopua: on omia ja puolison ja lahjaksi saatuja ja perittyjä ja kirppareiltakin ostettuja, ja jokunen huuto.netistäkin. Valikoivasti ne on hankittu, paitsi tietysti lahja- ja perintökirjat.

Tytär on opiskellut kirjastoalaa ja elän pienessä toivossa, että hän joskus luetteloisi ja järjestäisi kirjamme kirjastoissa käytettävän systeemin mukaan. Samassa siivouksessa voisi osasta kirjoja ehkä luopuakin? Epäilen että homma jää, koska hänellä on oma elämä, koti ja perhe. Ehkäpä "meidän jälkeemme".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8513
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4724
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4383
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3972
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3513
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3490
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3378
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3143
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2891
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2654
    Aihe