ruisleipä ei paistu

keskeltä !

Olen löytänyt hyvän reseptin (kiitos Suomi24'n,) mutta aina paistaessa ruisleipäni jäävät keskelta raaoiksi.

Jos paistan pitempään, niin kuori alkaa tummua ja "irrota" sisuksesta.

Epäilen paisto-ohjeissani olevan jotain epäselvää.

Vinkkejä ?

15

7869

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertoa ne

      paisto-ohjeet mitkä sinulla on?

      Itse paistan limput ja vuokaleivät 200 C, n. tunti 15 min., riippuen leipien koosta. Reikäleivät paistan hieman kuumemmassa uunissa, n. 25 min.

      • tunti,

        toisessa ohjeessa sanotaan: kuumassa uunissa ( 300°c ) 15 min, jatka sen jälkeen 225° asteessa noin 45 min.

        Jälkimmäisen ohjeen mukaan pinta tummui mielestäni liikaa jo ihan alku vaiheessa.

        Sisältä jää joka tapauksessa "taikinamaiseksi," paistaa sitä kumman tahansa ohjeen mukaan. En oikein ymmärrä missä on vika.

        Nimessähän puhutaan "jälkiuuni" leivästä. Pitäisiköhän leivät paistaa alhaisessa ns. "jälkilämmössä."


      • siis niitä leipiä
        tunti, kirjoitti:

        toisessa ohjeessa sanotaan: kuumassa uunissa ( 300°c ) 15 min, jatka sen jälkeen 225° asteessa noin 45 min.

        Jälkimmäisen ohjeen mukaan pinta tummui mielestäni liikaa jo ihan alku vaiheessa.

        Sisältä jää joka tapauksessa "taikinamaiseksi," paistaa sitä kumman tahansa ohjeen mukaan. En oikein ymmärrä missä on vika.

        Nimessähän puhutaan "jälkiuuni" leivästä. Pitäisiköhän leivät paistaa alhaisessa ns. "jälkilämmössä."

        matalammassa lämpötilassa ja pitempään, eiköhän asia sillä korjaannu, ei ole mitään tarvetta polttaa sitä leipää pinnalta. Tiedäthän sen, että ihan uunituore ruisleipä on erilainen kuin vaaleat leivät. Kun sitä tuoreena leikkaa, niin saattaa näyttää raa'alta, mutta ei se ole, on vain tarttuvaista uunituoreena.


      • pidempää
        siis niitä leipiä kirjoitti:

        matalammassa lämpötilassa ja pitempään, eiköhän asia sillä korjaannu, ei ole mitään tarvetta polttaa sitä leipää pinnalta. Tiedäthän sen, että ihan uunituore ruisleipä on erilainen kuin vaaleat leivät. Kun sitä tuoreena leikkaa, niin saattaa näyttää raa'alta, mutta ei se ole, on vain tarttuvaista uunituoreena.

        paistoaikaa.

        Olet oikeassa, kun muistutit minua tuoreen leivän olevan raa'an tuntuinen sisältä. En ajatellut sitä, mutta kun leipäni ovat sulatuksen jälkeenkin sellaisia (siis pakastimesta otettuna.)

        Olen ulkosuomalainen ja ainoa keinoni saada ruisleipää on tehdä se itse, harmittaa vaan, kun en oikein vielä hallitse asiaa.


      • vielä kertoa
        pidempää kirjoitti:

        paistoaikaa.

        Olet oikeassa, kun muistutit minua tuoreen leivän olevan raa'an tuntuinen sisältä. En ajatellut sitä, mutta kun leipäni ovat sulatuksen jälkeenkin sellaisia (siis pakastimesta otettuna.)

        Olen ulkosuomalainen ja ainoa keinoni saada ruisleipää on tehdä se itse, harmittaa vaan, kun en oikein vielä hallitse asiaa.

        reseptisi. Ulkosuomalainen minäkin olen ja ruisleipää olen leiponut jo kymmenisen vuotta.


      • suomi24'n
        vielä kertoa kirjoitti:

        reseptisi. Ulkosuomalainen minäkin olen ja ruisleipää olen leiponut jo kymmenisen vuotta.

        palstalta ja se menee lyhennettynä jotenkin näin:

        - juureen lisätään 1 l vettä
        - anna seistä huoneenlämmössä yön yli
        - lisää 1 l vettä ja 1 l ruisjauhoja suola
        - kohota muutama tunti

        - leivo taikinasta kaksi limppua
        - anna leipien nousta noin tunti

        - paista 200-220°c noin tunnin ajan.


        Kiitos, kun olet vastannut kyselyyni.

        Seuraavalla leivontakerralla yritän olla erityisen huolellinen sen paistamisen suhteen. On vaan niin vaikeaa tietää milloin leipä on valmis, kun sitä ei oikein päältä näe (vaikka koputtaessa tuleekin ontto ääni.)


      • vielä tarkentaa
        suomi24'n kirjoitti:

        palstalta ja se menee lyhennettynä jotenkin näin:

        - juureen lisätään 1 l vettä
        - anna seistä huoneenlämmössä yön yli
        - lisää 1 l vettä ja 1 l ruisjauhoja suola
        - kohota muutama tunti

        - leivo taikinasta kaksi limppua
        - anna leipien nousta noin tunti

        - paista 200-220°c noin tunnin ajan.


        Kiitos, kun olet vastannut kyselyyni.

        Seuraavalla leivontakerralla yritän olla erityisen huolellinen sen paistamisen suhteen. On vaan niin vaikeaa tietää milloin leipä on valmis, kun sitä ei oikein päältä näe (vaikka koputtaessa tuleekin ontto ääni.)

        kun tuntuu että reseptissäsi on aika vähän jauhoja suhteessa nestemäärään? Vain litra jauhoja?

        Minä teen niin, että otan juuren (jota on n. 1 dl) pakastimesta, sulatan sen. Lämmitän litran lähdevettä, lisään juuren siihen sekä n. 1-2 dl ruisrouhetta ja 7 dl ruisjauhoja. Annan hapantua seuraavaan päivään. Hapantumisen aikana lisään jauhoja desin tai pari kerrallaan silloin tällöin. Seuraavana päivänä kun taikina on jo kunnolla hapantunut otan juurta pakastimeen satsin seuraavaa leipomiskertaakertaa varten. Sitten lisään taikinaan suolan ja hieman hiivaa ja jauhoja niin paljon, että tulee aika kiinteä taikina. Kohotetaan ja leivotaan leiviksi, jotka kohotetaan, pistellään ja paistetaan.


      • josta sitten
        vielä tarkentaa kirjoitti:

        kun tuntuu että reseptissäsi on aika vähän jauhoja suhteessa nestemäärään? Vain litra jauhoja?

        Minä teen niin, että otan juuren (jota on n. 1 dl) pakastimesta, sulatan sen. Lämmitän litran lähdevettä, lisään juuren siihen sekä n. 1-2 dl ruisrouhetta ja 7 dl ruisjauhoja. Annan hapantua seuraavaan päivään. Hapantumisen aikana lisään jauhoja desin tai pari kerrallaan silloin tällöin. Seuraavana päivänä kun taikina on jo kunnolla hapantunut otan juurta pakastimeen satsin seuraavaa leipomiskertaakertaa varten. Sitten lisään taikinaan suolan ja hieman hiivaa ja jauhoja niin paljon, että tulee aika kiinteä taikina. Kohotetaan ja leivotaan leiviksi, jotka kohotetaan, pistellään ja paistetaan.

        itse olen tiivistänyt aiemmin kirjoittamani viestin mukaan. Paljon laitat jauhoja kokonaisuudessaan? Entä hiivaa, sitä kun en laita itse ollenkaan.

        ________________________________________________

        Ruisleipä (3–4 kpl)
        (Lähde: Ulla Rauramon kirja ”Ruis – suomalaisten salainen ase”)
        Juuritaikina:
        1 l vettä
        1 l ruisjauhoja tai 3 viipaletta hapanta ruisleipää ilman kuoria

        Leipätaikina:
        1 l vettä
        noin 1 l ruisjauhoja
        suolaa

        1. Sekoita ruisjauhot haalean (noin 25 astetta) veden joukkoon ja sekoita löysää puuroa oikein hyvin.
        2. Anna juuritaikinan seistä huoneen lämmössä liinalla peitettynä 12 tuntia.
        3. Lisää juuritaikinan joukkoon vesi suola ja jauhot.
        4. Alusta taikina melko löysäksi.
        5. Kohota taikina kaksinkertaiseksi. Huom! Kohoaminen on hidasta ja kestää 1–3 tuntia. Hyvin noussut taikina on kuohkeaa ja ilmavaa.
        6. Leivo taikinasta tanko ja käännä rullalle. Tee sama uudelleen. Näin saat taikinasta ilman pois.
        7. Jaa tanko 3–4 palaksi ja pyöritä teräväpäisiksi lieriöiksi. Taikina on niin löysää, että se tarttuu heti pöytään, jos joutuu olemaan paikoillaan.
        8. Anna leipien nousta 1 tunti. Samalla ne laskeutuvat ja suippo häviää.
        9. Paista ensin kuumassa uunissa (300 astetta) 15 minuuttia. Säädä sen jälkeen uunin lämpötila 225–250 asteeseen ja paista siinä lämpötilassa noin 45 minuuttia. Uunin keskiosa on paras paikka paistamiseen.
        10. Kypsän leivän tunnistaa siitä, että se kumisee, kun pohjaan koputetaan.

        Jos käytettävissäsi on vanhaa juurta, voit aloittaa leivänteon kohdasta 3.

        Hapan ruisleipä
        (Lähde: www.luomukeskus.net)
        Raski
        8 dl noin 37-asteista vettä
        6 dl luomutäysjyväruisjauhoja
        2 rkl hapanjuurta

        Sekoita ainekset kulhossa ilmavaksi velliksi. Peitä liinalla ja anna seistä lämpimässä paikassa 12–14 tuntia. Muista ottaa 1 dl raskia talteen seuraavaa leivontakertaa varten. Pidempiaikaista säilytystä varten juuren voi pakastaa.
        Leipätaikina
        Nostatus ilman hiivaa vaatii opettelua ja kärsivällisyyttä. Jos taikina ei yrityksistä huolimatta nouse, lisää taikinan sekoittamisvaiheessa hiivaa 20 g litraa kohden.

        Sekoita raskiin
        3 dl noin 37-asteista vettä
        15-16 dl luomuruisjauhoja
        1 rkl suolaa
        (20 g hiivaa)

        Vaivaa taikinaa kunnes se on kiiltävää ja pehmeää. Anna seistä muovilla peitettynä lämpimässä paikassa kunnes taikina on lähes kaksinkertaistunut. Leivo kaksi limppua ja peitä liinalla. Jauhota limpun pinnat ja nostata joko nostatuskaapissa tai lämpimässä paikassa muovin alla. Paista leipiä 200-220 asteessa noin tunti.

        _______________________________________________


      • antamassasi reseptissä
        josta sitten kirjoitti:

        itse olen tiivistänyt aiemmin kirjoittamani viestin mukaan. Paljon laitat jauhoja kokonaisuudessaan? Entä hiivaa, sitä kun en laita itse ollenkaan.

        ________________________________________________

        Ruisleipä (3–4 kpl)
        (Lähde: Ulla Rauramon kirja ”Ruis – suomalaisten salainen ase”)
        Juuritaikina:
        1 l vettä
        1 l ruisjauhoja tai 3 viipaletta hapanta ruisleipää ilman kuoria

        Leipätaikina:
        1 l vettä
        noin 1 l ruisjauhoja
        suolaa

        1. Sekoita ruisjauhot haalean (noin 25 astetta) veden joukkoon ja sekoita löysää puuroa oikein hyvin.
        2. Anna juuritaikinan seistä huoneen lämmössä liinalla peitettynä 12 tuntia.
        3. Lisää juuritaikinan joukkoon vesi suola ja jauhot.
        4. Alusta taikina melko löysäksi.
        5. Kohota taikina kaksinkertaiseksi. Huom! Kohoaminen on hidasta ja kestää 1–3 tuntia. Hyvin noussut taikina on kuohkeaa ja ilmavaa.
        6. Leivo taikinasta tanko ja käännä rullalle. Tee sama uudelleen. Näin saat taikinasta ilman pois.
        7. Jaa tanko 3–4 palaksi ja pyöritä teräväpäisiksi lieriöiksi. Taikina on niin löysää, että se tarttuu heti pöytään, jos joutuu olemaan paikoillaan.
        8. Anna leipien nousta 1 tunti. Samalla ne laskeutuvat ja suippo häviää.
        9. Paista ensin kuumassa uunissa (300 astetta) 15 minuuttia. Säädä sen jälkeen uunin lämpötila 225–250 asteeseen ja paista siinä lämpötilassa noin 45 minuuttia. Uunin keskiosa on paras paikka paistamiseen.
        10. Kypsän leivän tunnistaa siitä, että se kumisee, kun pohjaan koputetaan.

        Jos käytettävissäsi on vanhaa juurta, voit aloittaa leivänteon kohdasta 3.

        Hapan ruisleipä
        (Lähde: www.luomukeskus.net)
        Raski
        8 dl noin 37-asteista vettä
        6 dl luomutäysjyväruisjauhoja
        2 rkl hapanjuurta

        Sekoita ainekset kulhossa ilmavaksi velliksi. Peitä liinalla ja anna seistä lämpimässä paikassa 12–14 tuntia. Muista ottaa 1 dl raskia talteen seuraavaa leivontakertaa varten. Pidempiaikaista säilytystä varten juuren voi pakastaa.
        Leipätaikina
        Nostatus ilman hiivaa vaatii opettelua ja kärsivällisyyttä. Jos taikina ei yrityksistä huolimatta nouse, lisää taikinan sekoittamisvaiheessa hiivaa 20 g litraa kohden.

        Sekoita raskiin
        3 dl noin 37-asteista vettä
        15-16 dl luomuruisjauhoja
        1 rkl suolaa
        (20 g hiivaa)

        Vaivaa taikinaa kunnes se on kiiltävää ja pehmeää. Anna seistä muovilla peitettynä lämpimässä paikassa kunnes taikina on lähes kaksinkertaistunut. Leivo kaksi limppua ja peitä liinalla. Jauhota limpun pinnat ja nostata joko nostatuskaapissa tai lämpimässä paikassa muovin alla. Paista leipiä 200-220 asteessa noin tunti.

        _______________________________________________

        käytetään liian vähän jauhoja nestemäärään nähden. Itse en mittaa jauhoja enää tuon hapattamisen jälkeen, teen taikinan ihan käsituntumalla. Arvioisin kuitenkin käyttäväni jauhoja tähän omaan litra nestettä -taikinaani yhteensä n. 20 - 23 dl. Omaa taikinaani on suhteellisen helppo muokata ja leipoa eikä leivontavaiheessa tarvitse käyttää enää kauheasti jauhoja leivinpöydällä. Ruistaikina on vaan tarttuvaisempaa kuin vehnätaikinat.

        Taikinani kaipaa myös vähän hiivaa, ilman sitä leivästäni tuskin tulisi niin hyvää kuin nyt tulee.


      • tuohon ohjeeseen
        antamassasi reseptissä kirjoitti:

        käytetään liian vähän jauhoja nestemäärään nähden. Itse en mittaa jauhoja enää tuon hapattamisen jälkeen, teen taikinan ihan käsituntumalla. Arvioisin kuitenkin käyttäväni jauhoja tähän omaan litra nestettä -taikinaani yhteensä n. 20 - 23 dl. Omaa taikinaani on suhteellisen helppo muokata ja leipoa eikä leivontavaiheessa tarvitse käyttää enää kauheasti jauhoja leivinpöydällä. Ruistaikina on vaan tarttuvaisempaa kuin vehnätaikinat.

        Taikinani kaipaa myös vähän hiivaa, ilman sitä leivästäni tuskin tulisi niin hyvää kuin nyt tulee.

        ja otan ne seuraavalla kerralla huomioon leipoessani.

        Palaan sitten palstalle kertomaan miten kävi.


      • onnistui! ap
        tuohon ohjeeseen kirjoitti:

        ja otan ne seuraavalla kerralla huomioon leipoessani.

        Palaan sitten palstalle kertomaan miten kävi.

        Kiitos oikein paljon neuvoistasi.

        Tein reseptin mukaan ja paistoinkin ihan samalla tavalla kuin ennen eli 280° 15 min 220° 45 min ja hyvin onnistui. Nyt tiedän missä oli vika, taikinassa yksinkertaisesti oli liian vähän jauhoja, aivan kuten arvelitkin. Lisäsin myös 20g hiivaa.

        Kiitos kaikille vastaajille ohjeista ja neuvoista.


      • Anonyymi
        antamassasi reseptissä kirjoitti:

        käytetään liian vähän jauhoja nestemäärään nähden. Itse en mittaa jauhoja enää tuon hapattamisen jälkeen, teen taikinan ihan käsituntumalla. Arvioisin kuitenkin käyttäväni jauhoja tähän omaan litra nestettä -taikinaani yhteensä n. 20 - 23 dl. Omaa taikinaani on suhteellisen helppo muokata ja leipoa eikä leivontavaiheessa tarvitse käyttää enää kauheasti jauhoja leivinpöydällä. Ruistaikina on vaan tarttuvaisempaa kuin vehnätaikinat.

        Taikinani kaipaa myös vähän hiivaa, ilman sitä leivästäni tuskin tulisi niin hyvää kuin nyt tulee.

        Ruistaikinaan ei tarvitse hiivaa jos on hyvä juuri


    • kkkkkkkkkkkk

      näistä voi löytyä vinkkejä:

      ruisleipä ja JUURENKIN ohje:

      http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/1919/Ruisleip%C 3%A4
      -------------


      Juureen tehty ruisleipä:

      Ainekset

      Juuri:

      5 dl
      vettä

      4-5 dl
      ruisjauhoja


      Leipä:

      n. 750 g
      hapatettua juurta

      2,5 dl
      vettä

      1 rkl
      suolaa

      20 g
      hiivaa

      7,5 dl
      ruisjauhoja

      1,5 dl
      hiivaleipäjauhoja

      Juuri:
      Kiehauta vesi ja jäähdytä n. 30 asteiseksi. Sekoita siihen jauhot. Laita kulho huoneenlämpöiseen vedottomaan paikkaan (sauna sopii hyvin) 1-2 vuorokaudeksi liinalla peitettynä.

      Leipä:
      Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen ja yhdistä neste juureen. Lisää suola ja jauhot kokoajan taikinaa vaivaten. Taikina saa jäädä hieman tarttuvaksi. Ripottele taikinan pinnalla jauhoja ja anna sen levätä 40 minuuttia liinan alla. Leivo ruislimpuiksi ja paista 200 asteessa noin yksi tunti.. Kun rystysellä kopauttaa valmiin limpun pohjaa, kuuluu kumea kopsahdus.

    • Epäilisin, että taikinasi ei ole noussut tarpeeksi,
      silloin leivän sisälle jää raaka möhkäle.

      Täältä kunnon juuri,
      www.sourdo.com

    • Anonyymi

      Samat sanat. Oli lämpötila korkea tai matala, oli taikina ala- tai keskitasolla, avasi uuninluukun paistamisen aikana tai ei, tulos on juuri sama , mistä valitit. Kuori paistuu, sisus jää raa´aksi.
      Eva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe