Lasit vai ei ?

tomppa2006

Nyt se päivä on koittanut. Hankin elämäni ensimmäiset silmälasit. En kuitenkaan kokenut mitään näkemisen riemua, eikä elämäni laatu parantunut. Päinvastoin.

Huomasin näköni huononemisen lukiessani hämärässä tai pientä tekstiä. Kyseessä on optikon mukaan aivan tavallinen iän mukanaan tuoma näön heikkeneminen. Halusin moniteholasit, koska olen huomannut monien pelkästään lukulaseja pitävien harmittelevan sitä, ettei heillä ole lasit mukana silloin, kun he niitä tarvitsevat. Lukeminen onnistuu minulta nyt paljon paremmin, mutta en oikein osaa kääntää päätäni riittävästi, että saisin kauaskatselun toimimaan. Onko kyseessä joku totutteluaika, koska pärjäsin kuitenkin 47 vuotta ilman rillejä?

Löytyykö silmälaseista jotain juteltavaa?

28

1183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälaseista

keskustelunjuurta, mutta halusin pistää tähän muutaman sanan asiasta.

Olen 42v ja olen nyt viime kuukausien aikana huomannut saman eli pientä printtiä on vaikea lukea.

Minua hirvittää nimenomaan tuo: "aivan tavallinen iän mukanaan tuoma näön heikkeneminen"- kommentti. Varsinkaan, kun kyseessä ei ole ainoa vanhenemiseen liittyvä asia.

Nuorena sitä ajattelin, että vanheneminen ei pelota yhtään, mutta nyt kun se osuu omalle kohdalle, en oikein tiedä miten asiaan pitäisi suhtautua. Pelottaa vaan niin hirveesti.

• tomppa2006

...oletko mies vai nainen, mutta pakko kertoa seuraavaa, mikä varmaan on sinullakin edessäsi...

Eräänä aamuna kylpyhuoneessani huomasin tukassani harmaan hiuksen. Luulin ettei minuun pysty mitenkään ulkonäköseikat vaikuttamaan, mutta kyllä pystyi. Järkytyin!

Silmälasien hankkimista olen miettinyt oikeastaan jo viimeiset kaksi vuotta. Pettymys oli suuri, kun päätöksen teon jälkeen kaikki ei sujunutkaan niin, kuin olin suunnitellut.

• järkytyksestä
        tomppa2006 kirjoitti:

...oletko mies vai nainen, mutta pakko kertoa seuraavaa, mikä varmaan on sinullakin edessäsi...

Eräänä aamuna kylpyhuoneessani huomasin tukassani harmaan hiuksen. Luulin ettei minuun pysty mitenkään ulkonäköseikat vaikuttamaan, mutta kyllä pystyi. Järkytyin!

Silmälasien hankkimista olen miettinyt oikeastaan jo viimeiset kaksi vuotta. Pettymys oli suuri, kun päätöksen teon jälkeen kaikki ei sujunutkaan niin, kuin olin suunnitellut.

on jo niin monta vuotta, että en edes sitä enää ajattele (kiltisti vaan värjään hiukseni joka kuukausi,) olen muuten nainen.

• ..menit heti moniteholasit ostamaan, rapuissa kannattaa varoa, kuulemma :)
      Nelisen vuotta sitte kävin elämäni ekat lukulasit
      hankkimassa optikolta, ja nytte hiljattain tarkistuksessa.
      Ei oo juuri muuttunut, ihan pakko ei oo uusia.
      Lasit on "aina" saatavilla kun hankkii lisäksi parit ns. tiimarin lasit,
      muutamalla eurolla niitä saa lähes kaikkialta..

• tomppa2006

...minkä sille mahtaa, kun on melko ehdoton ihminen...

Ajatusmaailmani mukaan silmälasien hankkimisen jälkeen niitä sitten myös pidetään. Sitä paitsi nämä lasit on melko tyylikkäät, saa minut näyttämään jotenkin viisaammalta, heh. Ehkä tosiaan olisi parempi ollut totutella ensiksi lukulaseilla silmälasien käyttöön?

• miljoonapulu

Sain ensimmäiset silmälasini 4 vuotiaana, olen niitä pitänyt siis melkein koko elämäni ajan.

Tosin lisään tähän; toki malleja ja vahvuuksia on vaihdettu ettei ne samat lasit käytössäni ole jotka 4 vuotiaana sain.

Pakkohan tuo oli lisätä muuten joku viisastelija väittää, että minulla on samat lasit olleet koko elämäni käytössä. Heh.

• tomppa2006

...oma poikani, jolla on ollut lasit 5 vuotiaasta saakka...

Hän onn joskus sukeltanut veteen uimapaikassa silmälasit päässä. Sanoi minulle, että sitten olen tottunut laseihin, kun menen suihkuun lasit päässä?

• touhu

Mulla oli ensin lukulasit vuodesta 96. Nyt olen 42 vuotias ja 2007 elokuussa tuli hommattua ekat monitehot kun optikko niitä niin suositteli. Kalliksi tulivat kun halusin niihin sen paremman hionnan, kas autoileva kun olen. Mutta. Jälkeenpäin olen miettinyt, että olisko pitänyt ottaa vain hiukan vahvemmat lukulasit. Vuodessa näkö on huonontunut niin paljon, että syödessäkin täytyy pitää et saa kalanruodot pois. Liekö monitehojen syytä. Ehkä silmät laiskistuneet näiden lasien myötä. Mene ja tiedä. Kysy optikolta ensin vain lukulaseja. Itse maksoin omistani runsaat 700 euroa ja hitusen harmittaa kun mietin et pitäisikö hommata taas vahvemmat.

• tomppa2006

...usko niiden monitehojen näköä huonontavan...

Voisiko olla kyse aivojen ja silmien välisestä yhteistyöstä? Sitten kun se alkaa sujua monitehojen kanssa, on vaikeampi nähdä vanhalla tavalla, ilman laseja.

• Aikansa kutakin... sanotaan...

Mullekin sanottiin kun viimeksi päivitin laseja että kaksitehot vaativat pitemmän totuttelu ajan kuin yksitehot... itse päädyin kaksiin laseihin. Noi luku sellaiset ovat todella harvoin käytössä... hämärän rajamailla niitä tarvitsen. Kaukolasit ovat töllöttäessä ja ajaessa nenällä, mukavampi autoilla kun näkee itsekin pelkäävänsä...=))))

• tomppa2006

...päädyit siis kaksiin eri silmälaseihin...

Aika vähissä varmaan on ihmiset, jotka eivät elämänsä aikana tarvitse mitään silmälaseja. Valinnoista on kyse, aikansa kutakin. Itsellä tavoitteena olisi laittaa aamulla silmälasit päähän ja ottaa illalla pois. Tiedän ainakin sen, että silmälasiliikkeen kertoma 1-2 päivän totuttelu aika oli huuhaata ainakin minun kohdallani.

• Nauti niistä!

Silmälaseja on tullut jo katseltua, vaikka vielä ei ole tarvetta. Niitä on nykyisin niin hyvännäköisiä (ja -hintaisia!) silmälaseja, ja jotkut ostavat laseja, vaikka eivät tarvitsekaan. Eli imagosyistä, ulkonäkötekijöistä.

Ei mitään huolta sinulla.

• tomppa2006

...tyytyväinen silmälasien aiheuttamaan muutokseen ulkonäössäni...

Vaikea silti oli löytää omasta mielestä sopivia laseja satojen eri vaihtoehtojen joukosta. Kolmannesta liikkeestä vasta löytyi rillit, jotka kolahtivat heti tyyliin - Hei, nuo on mun silmälasit.

Ei sillä hinnalla ollut mitään merkitystä, mutta ei ne kyllä halvat olleet. 1400 € josta työpaikan sairauskassa maksoi puolet.

• miljoonapulu

Niin. Huomaan, että rillitön vastasi. En ole ajatellut, että rilleistä voisi nauttia.
        Onpa hassu ajatus; joku ostaisi imagosyistä rillit. Uutta pirteää näkökulmaa rillipulmaan.

• suorastaan loistaa
        miljoonapulu kirjoitti:

Niin. Huomaan, että rillitön vastasi. En ole ajatellut, että rilleistä voisi nauttia.
        Onpa hassu ajatus; joku ostaisi imagosyistä rillit. Uutta pirteää näkökulmaa rillipulmaan.

tekstistäsi :(
        On paljon naisia, jotka käyttävät ilman vahvuuksia olevaa ikkunalasia silmälaseissaan ainoastaan ulkonäköseikkojen vuoksi :))

• Rillimiehet on ihania!
        suorastaan loistaa kirjoitti:

On paljon naisia, jotka käyttävät ilman vahvuuksia olevaa ikkunalasia silmälaseissaan ainoastaan ulkonäköseikkojen vuoksi :))

Tämä on totta, varsin tunnettujakin ihmisiä on niissä, jotka hankkivat ikkunalasia silmälaseihinsa. (Myönnän, että tätä on tullut itsekin harkittua, mutta ikänäkö iskenee joskus, joten odotellaan...)

Eikä ole ollenkaan tavatonta, etteikö ihminen yrittäisi hakea älyllistä uskottavuutta tietynlaisilla älykkölaseilla.

Mutta jos ei ole kiinnostunut muodista tai ulkonäköasioista, niin ehkä ei tiedä tällaisia juttuja.

Siis: Rillit on ihania! Jokaisella mies- ja/tai poikaystävälläni on ollut rillit.

(Myönnän, että epäkäytännölliset ovat, mm. huuruuntuminen.)

• miljoonapulu
        suorastaan loistaa kirjoitti:

Minua hämmästyttää tuo tieto, että joku käyttää rillejä ulkonäköseikkojen vuoksi.
        Minun taas tekisi välillä mieli hankkia piilolinssit mutta "pelkään" hukkaavani ne tms.
        Neljävuotiaanahan sain ekat rillini ja sillä tiellä olen edelleen ja aion pysyäkin.

Uudet rillit pitäisi hankkia vielä tänä vuonna, nämä nykyiset ovat jo aika kuluneet ja voi olla, että vahvuuksiinkin on jotain muutosta tapahtunut.

• gg-10

Toki lasit, jos ne vain on täynnä. Tai ainakin isommat tuopit. :)

• tomppa2006

...jonkun tarttuvan lasiin...

Arvasin että jollakin on perjantai-iltana mielessä jotakin muuta mielessä, kuin jotkut helkatin silmälasit, heh.

• gg-10
        tomppa2006 kirjoitti:

...jonkun tarttuvan lasiin...

Arvasin että jollakin on perjantai-iltana mielessä jotakin muuta mielessä, kuin jotkut helkatin silmälasit, heh.

Niinpä tais käydä. Laitoit liian pahan koukun. :)

• Rattus sp.

Lukulasit tuli hankittua syksyllä. Käytän niitä, kun silmät väsyvät tai juuri tuon pienen printin tähden. Kaukonäkö on kuulemma vielä erinomainen.

Parhaillaan en käytä, vaikka lasit ovat tuossa pöydällä kotelossa. Parasta mennä nukkumaan. Ehdin nukkumaan muutaman tunnin ennen kuin koira vaatii ulos.

• tomppa2006

...lemmikkieläimet vaativat aina oman huolehtimisensa. Kissan kanssa pääsee silti vähällä, se nukkuu 20 tuntia vuorokaudessa...

Ai, sinullakin on ollut tarve hankkia silmälasit. Arvelinkin monella tämän ikäryhmän ihmisellä olevan ensilasien aika.

Silmien väsymiseen on ollut silmälaseista suurta apua. Pystyn lukemaan pitempään, eikä oikeastaan illalla silmät ole enää ensimmäinen seikka elimistössä, joka pistää nukkumaan.

Ei minullakaan ole kaukonäössä mitään vikaa. Totutteleminen katsomaan kauemmas silmälasien yläosan lävitse ja lähelle alaosan kautta vaatii totuttelua. Näkökenttä silmälaseissa on muutenkin melko kapea, täytyy nyt käännellä päätä enemmän kohti kohdetta. Pienoinen pettymys moniteholasit joka tapauksessa olivat tai sitten olen vain liian vaativa.

• mira-ley

Huomenta,

ai ettäkö juttua kakkuloista...sitä kyllä piisaa melkein kirjaksi...no ei nyt iha kuitenkaan. ite sain rillit jo 12 vuotiaana , enkä olisi millään tohtinut pitää niitä..mut koulussa oli vähän pakko kun ei olisi muuten nähnyt lukea taululta tekstiä. Kotona sanoivat Oliveksi-(mennään bussilla, jos joku muistaa);)) no en tykännyt kaikenlaisista nimittelyistä enkä halunut olla olive.- no minkäs teit.. lukiossa tarvitsin niitä mutta en pitänyt niitä kuin opiskelussa. Vaikka olin likinäköinen..en aina tuntenut vastaantulevia ulkona liikkuessa, saatoin joistain mielestä olla vähän ylpeä kun en tervehtinyt. Yritin kyllä mahd. mukaan. Kotona eivät kyllä nähneet minua rillit päässä ja äitikään ei enää varmaan muistanut, että minulla sellaisia onkaan. Sitten onnekseni kuulin joltain n. v. -78. että on olemassa piilolaseja. Tietysti kiinnostuin. Kun pääsin ensimmäiseen työpaikkaani -80- l. hommasin oitis piilolasit. ja sen jälkeen on ollutkin ihan ok. lasien suhteen. välillä pidän rillejä ja välillä piilareita. Aurinkolasit on tullut hommattua omilla voimakkuuksilla. jne.

Sellaista tälläkertaa...

t:mira-ley :)

• tomppa2006

...minua nuoremmalla siskollani on kanssasi vastaava silmälasihistoria...

Muistan hyvin tuon Olive nimittelyn 70-luvulla. Siskoni vältteli hänelle tarpeellisia silmalaseja vuosikausia. Vielä tänä päivänäkin huomaan hänen ottavan silmälasit pois päästä heti kahvinjuonnin jälkeen. Hänellä on tosi kauniit rillit ja olen sen myös hänelle kertonut. Ehkä menneisyys ja nuoruuden kiusaamiset ovat jättäneet jälkensä?

Totuttelen itse lasien käyttöön nyt pikku hiljaa, mutta heti kun pystyn niitä koko ajan pitämään, aion jättää ne päähän pysyvästi.

Eräällä naisystävälläni oli piilolasit ja huomasin siinä olevan monenlaista puhdistus sunmuuta hommaa. Voisi olla vaikeata kankeilla miehen sormilla, laiskuuteni on myös uskomatonta, siksi varsinaiset silmälasit on varmaan parempi vaihtoehto minulle.

• mirley
        tomppa2006 kirjoitti:

...minua nuoremmalla siskollani on kanssasi vastaava silmälasihistoria...

Muistan hyvin tuon Olive nimittelyn 70-luvulla. Siskoni vältteli hänelle tarpeellisia silmalaseja vuosikausia. Vielä tänä päivänäkin huomaan hänen ottavan silmälasit pois päästä heti kahvinjuonnin jälkeen. Hänellä on tosi kauniit rillit ja olen sen myös hänelle kertonut. Ehkä menneisyys ja nuoruuden kiusaamiset ovat jättäneet jälkensä?

Totuttelen itse lasien käyttöön nyt pikku hiljaa, mutta heti kun pystyn niitä koko ajan pitämään, aion jättää ne päähän pysyvästi.

Eräällä naisystävälläni oli piilolasit ja huomasin siinä olevan monenlaista puhdistus sunmuuta hommaa. Voisi olla vaikeata kankeilla miehen sormilla, laiskuuteni on myös uskomatonta, siksi varsinaiset silmälasit on varmaan parempi vaihtoehto minulle.

Hei,

Kauniisti olet itse suhtautunut asiaan siskosi suhteen. On hyvä kannustaa ihmisiä ja varsinkin nuoria tässä suhteessa. Näkeminen on tärkeä asia varsinkin opiskelussa.

t:mira-ley :))

• F-i-a

Moniteholasit otin n.6kk sitten enkä ole niihin vielä tottunut. Maksoivat pirusti (n.850 €)kun otin vielä auringossa tummuvat linssit, harmittaa kun en ottanut kaksia lasia. Aiemmin oli tavalliset silmälasit 3v.

• tomppa2006

...toisaalta, etten ole ainoa jolla on moniteho-ongelmaa...

Kuin myös se, ettei tavalliset lasit ensimmäisiksi laseiksi poista tuota vaikeutta, vaan on kyse totuttelemisesta, joka tuntuu uskomattoman pitkältä ajalta. Eräs hyvin tuntemani tyyppi puhui lähes vuodesta.

Pirun kallista tämä vanheneminen on, omat lasini maksoivat 1400€, sain siitä puolet pois työpaikan sairauskassan kautta.

MUKAVA NÄHDÄ SINUA TAAS, FIA!

• F-i-a
        tomppa2006 kirjoitti:

...toisaalta, etten ole ainoa jolla on moniteho-ongelmaa...

Kuin myös se, ettei tavalliset lasit ensimmäisiksi laseiksi poista tuota vaikeutta, vaan on kyse totuttelemisesta, joka tuntuu uskomattoman pitkältä ajalta. Eräs hyvin tuntemani tyyppi puhui lähes vuodesta.

Pirun kallista tämä vanheneminen on, omat lasini maksoivat 1400€, sain siitä puolet pois työpaikan sairauskassan kautta.

MUKAVA NÄHDÄ SINUA TAAS, FIA!

vanhuus ei tule yksin,se tulee vaivojen kanssa:(
        Hyvä kun sait korvausta työn puolesta niistä laseista. Meillä ne jotka istuu konttorissa saavat sellaiset konttorilasit ilmaiseksi mutta mä en kuulu "konttorirottiin":)

Vanhoja laseja käytän edelleen kun katson TV.tä,ne tuntuu jotenkin paremmalta.
        Lukiessa noitten uusien lasien kanssa on vaikeuksia,en millään osaa katsoa oikein:(

Kiva nähdä sinuakin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe