Elämän eläminen aina yksin on todella raskasta. Kun olin lapsi, olin jo silloin yksin ja leikin yksinäni tai mielikuvitusystävien kanssa. Muistan että niitä oli niin mukavaa keksiä - ajatuksena että nyt en ainakaan ole enää yksin. Aikuisena se ei vaan enää toimi.
Olin koko kouluajan yksin, joitain tuttavuuksia tuli yläasteella/ammattikoulussa, jotka useimmiten pyysivät vaan illalla rellestämään, enkä koskaan yksinäni viitsinyt lähteä outoon seuraan. Aina vastaus oli että "Tulet tietenkin omien kavereidesi kanssa, saat ottaa kenet vaan haluat mukaan, ei tietenkään yksin" mutta kun ei ollut koskaan ketään. Tiesin että nämä jotkut ihmiset olisivat kai halunneet tutustua paremmin, mutta olisin tahtonut jonkunlaisen tukijan mukaan.
Nyt aikuisena arki on usein tappavan tylsää kun ei ole ketään kenen kanssa suunnitella tulevaisuutta, jutella, tehdä kaikkea yhdessä jne. Valitettavasti yksineläjän arkeen kuuluu alkoholi, kun juo itsensä sopivasti nousuhumalaan (kaatokännejä en ota) olo onkin kuin ei olisi yksin ollenkaan vaikkei ketään näy.
Töissä pelottaa paljastaa itsestään liikoja - ettei ne huomaa että on ihan yksin.
Olen jutellut toisten yksinäisten kanssa, mutta aina heillä kuitenkin on joku - avopuoliso, lapsi, kaveriporukka jne. ja yksinäisyys ei ole fyysistä. Tuntuu pahalta, mutta en pysty samaistumaan sellaiseen ihmiseen joka ei tiedä millaista on olla ollut aina yksin, ilman perhettä, ketään tukihenkilöä tai ystäviä. Pahimmalta tuntuu että oma nuoruus on lipunut ohi kuvitteellisessa maailmassa.
Tämä oli vain avautuminen, mutta ehkä joku löytää tästä itsensä ja huomaa että on muitakin.
Koko elämä yksin
35
8515
Vastaukset
Olen itsekin miettinyt tota että miten ihminen jaksaa selviytyä jatkuvasta yksinäisyydestä. Yksinäisyys tuntuu fyysisenä kipuna, ahdistuksena ja pahoinvointina. Yksinäisyys on aivan järkyttävän paha olotila paljon pahempi kuin krapula.
Itsekin olen täysin umpikujassa elämässäni. Itselläni ei ole paljonkaan elämäniloa koska mun on niin vaikea löytää ystäviä ja hyvät ystäväthän ne tuovat elämään iloa ja toivoa.
Itsekin juon silloin tällöin jotta yksinäisyys helpottaisi mutta seuraavana päivänä taas todellisuus iskee täysillä päin näköä ja tekee mieli vaan itkeä ja kuolla pois. Olen monta kertaa miettinyt sitäkin kun ihmiset ovat aina itsemurhaa vastaan. Siis koko loppuelämän ajan kestävä kurja, yksinäinen sisällötön elämäkin olisi mukamas parempi kuin kuolema. En ole vieläkään keksinyt mikä järki tässä elämässä on. Kun elämää seurailee sen tarkoituksena on teeskennellä muiden mukana, kulkea massan mukana ja olla samaa mieltä kaikkien kanssa että saa hyväksynnän. Jos ei näitä ohjeita noudata jää yksin.- kohtalotoveri
"Kun elämää seurailee sen tarkoituksena on teeskennellä muiden mukana, kulkea massan mukana ja olla samaa mieltä kaikkien kanssa että saa hyväksynnän. Jos ei näitä ohjeita noudata jää yksin."
Hieno kiteytys! Just tolta usein tuntuu itsestänikin. Ehkä kyseinen ongelma on tän modernin kilpailuyhteiskunnan tragedia. Suomessa kai siedetän erilaisuutta melko huonosti. Mutta kavereista on moni juttu kiinni. Kun löytää edes yhden samanhenkisen, silloin alkaa kirkastua.
Ei meidän teeskentelemättömien yksinäisten kannata pois kuolla. Ajatellaan sentää omilla aivoilla, toisin ku moni muu.
The strongest of the strange - Desperated
Yksinäisyyttä ja krapulaa on vaan vaikeaa verrata - toinen kun on fyysinen pahoinvointi ja toinen taas on pitkittynyt tila joka on sekä henkistä ja fyysistä.
Sen sijaan jos vertaa vaikka yksinäisyyttä ja sydänsurua (oletetaan että sydänsurua potevalla ihmisellä kuitenkin on läheisiä) yksinäisyys on itseasiassa paljon pahempaa, siitä ei voi noin vain päästä yli, välttämättä vuosienkaan kuluttua. Eikä tiedä mistä potea pahaa oloa kun ei ole tavallaan tapahtunutkaan mitään, eroprosessia läpi käyvällä sentään on ollut joku.
Tuo on kyllä totta että melkeen pahinta on herätä seuraavana aamuna todellisuuteen. Toisaalta kun yksinäisyyden kipu on jatkuvaa, kuka tahansa kokee tarvitsevansa välillä puuduttajaa, esim. alkoholi.
Itsekin olen miettinyt itsemurhaa, hyvin monelta kannalta 14-vuotiaasta lähtien. Ennen kuitenkin olen ajatellut sitä pakokeinona kovasta tuskasta ja ahdistuksesta, nyt se taas tuntuu enemmän neutraalilta vaihtoehdolta, jota pystyisin harkitsemaan ihan ilman mitään tunnekuohuja. Paheksunta johtuu kai siitä että ajatellaan lähimmäisten tuskaa - itse olen ajatellut vanhempiani jotka tosin ovat jo vanhoja. Hyvin mahdollista onkin että päätyisin tähän ratkaisuun sitten kun vanhemmat ovat kuolleet. - näin..
"Kun elämää seurailee sen tarkoituksena on teeskennellä muiden mukana, kulkea massan mukana ja olla samaa mieltä kaikkien kanssa että saa hyväksynnän. Jos ei näitä ohjeita noudata jää yksin."
Tätä ei olisi enää paremmin voinut sanoa. Nyt tajusin, että tämä on varmaan yksi syy minunkin yksinäisyyteen.
Itse olen pienestä pitäen tuntenut olevani jotenkin erilainen kuin kaikki muut, sisarukset tai luokkatoverit, aina ulkonäöstä lähtien.
Erkaannuttuani pikkuhiljaa kaikista kavereista ajattelin muka pitkään, että en minä kavereita tarvitse, viihdyn ihan hyvin itsekseni. Vaikka oikeasti kyllähän minä tiedän, että hyvät ystävät ovat tärkeintä elämässä. Antaisin mitä vain, että olisi edes yksi ihminen johon voisi luottaa.
Toisaalta olen mielummin yksin, kuin sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät arvosta minua sellaisena kuin olen.
Jokainen voi kuitenkin itse yrittää tehdä elämästään elämisen arvoista. Ei pahenneta Suomen itsemurhatilastoja enää entisestään! - Ikää on
kohtalotoveri kirjoitti:
Hieno kiteytys! Just tolta usein tuntuu itsestänikin. Ehkä kyseinen ongelma on tän modernin kilpailuyhteiskunnan tragedia. Suomessa kai siedetän erilaisuutta melko huonosti. Mutta kavereista on moni juttu kiinni. Kun löytää edes yhden samanhenkisen, silloin alkaa kirkastua.
Ei meidän teeskentelemättömien yksinäisten kannata pois kuolla. Ajatellaan sentää omilla aivoilla, toisin ku moni muu.
The strongest of the strangeKulkea massan mukana ja olla joo joo-tyyppi, että saa hyväksynnän ja kavereita... näinhän se paljolti menee. Mutta ovatko sellaiset kaverit sitten kavereita tai juuri tyhjää parempia? Ainakin vanhemmalla iällä huomaa, että eipä juuri. Vanhempana tulee rohkeus omiin mielipiteisiin ja olla mikä on. Jos ei kelpaa muille, niin sitten ei kelpaa. Tietysti hyvät tavat pitää muistaa, ei aina tartte olla rouva tai herra suorasuu vaan tietysti pitää ajatella myös muiden tunteita.
- oppia_ikä_kaikki
Ikää on kirjoitti:
Kulkea massan mukana ja olla joo joo-tyyppi, että saa hyväksynnän ja kavereita... näinhän se paljolti menee. Mutta ovatko sellaiset kaverit sitten kavereita tai juuri tyhjää parempia? Ainakin vanhemmalla iällä huomaa, että eipä juuri. Vanhempana tulee rohkeus omiin mielipiteisiin ja olla mikä on. Jos ei kelpaa muille, niin sitten ei kelpaa. Tietysti hyvät tavat pitää muistaa, ei aina tartte olla rouva tai herra suorasuu vaan tietysti pitää ajatella myös muiden tunteita.
Hyvä sinä!
- Anonyymi
Desperated kirjoitti:
Yksinäisyyttä ja krapulaa on vaan vaikeaa verrata - toinen kun on fyysinen pahoinvointi ja toinen taas on pitkittynyt tila joka on sekä henkistä ja fyysistä.
Sen sijaan jos vertaa vaikka yksinäisyyttä ja sydänsurua (oletetaan että sydänsurua potevalla ihmisellä kuitenkin on läheisiä) yksinäisyys on itseasiassa paljon pahempaa, siitä ei voi noin vain päästä yli, välttämättä vuosienkaan kuluttua. Eikä tiedä mistä potea pahaa oloa kun ei ole tavallaan tapahtunutkaan mitään, eroprosessia läpi käyvällä sentään on ollut joku.
Tuo on kyllä totta että melkeen pahinta on herätä seuraavana aamuna todellisuuteen. Toisaalta kun yksinäisyyden kipu on jatkuvaa, kuka tahansa kokee tarvitsevansa välillä puuduttajaa, esim. alkoholi.
Itsekin olen miettinyt itsemurhaa, hyvin monelta kannalta 14-vuotiaasta lähtien. Ennen kuitenkin olen ajatellut sitä pakokeinona kovasta tuskasta ja ahdistuksesta, nyt se taas tuntuu enemmän neutraalilta vaihtoehdolta, jota pystyisin harkitsemaan ihan ilman mitään tunnekuohuja. Paheksunta johtuu kai siitä että ajatellaan lähimmäisten tuskaa - itse olen ajatellut vanhempiani jotka tosin ovat jo vanhoja. Hyvin mahdollista onkin että päätyisin tähän ratkaisuun sitten kun vanhemmat ovat kuolleet.Miksi alkoholi on monella se luultu helpottaa. Aivot turtuu , ja lopulta juominen ottaa omansa .
Yksinäisyys ei ole mukavaa esim kun puoliso kuolee ja jää yksin, ei voi kenenkään kanssa jakaa iloja ja suruja .siihenkin ehkä oppii mutta sitä voi elätellä toivoa että löytää ystävän jonka kanssa on kiva jutella asioita
- kohtalotoveri
Luokittelisin myös itseni yksinäisten joukkoon. Muutin tänne kaupunkiin opiskelujen perässä. Tuntuu että opiskelukaverit ei oikeen tykkää musta. vaikka tosi mukava yritän olla. sit kännään jossain bileissä ja nolaan itteni totaalisesti. Alkoholia tulee juotua yksinäisyyteen. kello on nyt tasan 21.00 perjantaina kun kirjotan tätä ja vaati taas suuria ponnistuksia olla hakematta kaupasta kaljaa. meinasi pyhä lupaus pitää tipaton tammikuu rikkoutua. En mäkään mitään kaatokännejä yksin juo, vaan sen verran että olo paranee.
- Desperated
Juomista lähinnä kun en ole nyt töissä ja eläminen on sen verran kallista ettei yksinkertaisesti ole varaakaan. Se vaatii kyllä joskus ponnisteluja, etenkin kun paha olo sattuu juuri silloin kun ei aio juoda mitään.
Toisekseen kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, kun kauppareissut menee kunnialla juuri ja juuri joskus tulee jokin "este" etten pysty ottamaan reippaasti juomia ja kävelemään kassalle. Tätä en kunnolla osaa selvittää miksi näin käy.
Itse en nuorempana koskaan päässyt käymään bileissä, tiedä sitten olisinko sellaisissa tutustunut ihmisiin. Ehkä voisit yrittää juoda vähemmän niissä bileissä, vai onko itsensä nolaamisen tunne vain sinulla itselläsi?
Elämä on toisaalta liian lyhyt tuhlattavaksi siihen että miettii mitä toiset ajattelevat, jos opiskelun parista ei löydy ihmisiä, niin toivottavasti löydät jostain muualta.
- vanhapiika
Yksinhän minäkin elelen mutta on mulla joittenkin työkavereiden kanssa vähän syvempää kaveerausta. Tosin en ole kenellekään paljastanut etten ole koskaan seurustellut. Kolmeen-neljään (se neljäs asuu osittain ulkomailla) serkkuuni pidän myös yhteyksiä, silloin tällöin meilaillaan ja joskus soitellaan ja noin kerran vuodessa tavataan.
Työ ja työmatkat vie sopivasti ajan ja energian arkipäivinä. Viikonloppuina käy yleensä niin että toisen päivän vaan lepään ja rentoudun ilman alkoholia) ja toisena täytyy vähän siivota tai ulkoilla tai käydä kaupoissa jne. - ku sä...
mä olin lapsena tosi ujo poika. mulla on isoveli jota mä oon tavallaan seurannu lapsuusaikani. se on musta 4v vanhempi ja tavallaan vahinko loppujen lopuks en tiedä.. kun olin 6, muutettiin toiselle paikkakunnalle ja ihmiset siellä oli erilaisia. en saanu oikein kavereita kun menin kouluun. tai sain kerhoaikoina mutta koulussa musta tuli yksinäinen. mulla oli yks väliaikainen kaveri joka oikeestaan vaan oli mun karkkien perässä. sitten oli yks apukouluihminen (se joutu sinne aika nopeesti) josta tuli mulle pitkäaikainen kaveri. vähän omalla tavallaan lievästi "häiriintynyt" huonosta kasvatuksesta mutta aito ja rehti jätkä. muut koulussa oli sellasia (mun mielestä) juppihenkisten kasvatteja jotka oli hyvin kasvatettu sosiaalisiksi jne.. mua ei oikein oltu kasvatettu mitenkään vaikka mun vanhemmat on ihan hyviä ihmisiä muuten. arkuuteni ja ujouteni takia musta ei ikinä ollut oikein mihinkään. tietysti jos joku olis edes hiukan tsempannu ja ollu kärsivällinen niin teidäpä mitä mäkin olisin osannu... no toi frendi oli mun kanssa seuraavat 6 vuotta ja sen muutkin kaverit siinä suurinpiirtein teini-iässä 14-16v. koulussa mulla oli muutama tuttava, jotka luokiteltiin kai nörteiksi mutta mä olin aina sellanen syrjitty tyyppi joka viimeisenä haluttiin minnekään. liikunnantunnilla viimeisenä, ryhmätöihin viimeisenä.. mua myös kiusattiin aika lailla aina välillä. yläasteella kiusaaminen ja syrjintä jatku... ysiluokalla jostain syystä sain itsetuntoa.. aloin uskoa että mäkin olen joku, mulla oli tyttöystävä ja kavereita. se aika oli hyvää näin jälkeenpäin ajateltuna. menin lukioon ja lopetin sen kesken parin vuoden kuluttua. olin alkanu jonku verran läträtä alkolla ja mulla oli aika typerät kuvitelmat tulevaisuudesta. itse tavallaan mokasin tulevaisuuteni koska sillon mulla olis ollu mahdollisuus korjata mun elämä. en tajunnu. lähin ihan väärälle alalle amikseen, en saanu kavereita, syrjäydyin. aloin saada mielenterveysongelmia kuten masennus. söin lääkkeitä.. kävin intin. se meni ihan ok. mutta mä itse ajoin itseni yksinäiseksi. en oikein tienny tulevaisuuttani, en tuntenu kovin hyvin itseäni. heikko itsetunto siis (menneisyys...). nyt oon duunissa, muutin pois sieltä mutta edelleen yksin, kappas vaan. enkä todellakaan tiedä miten mulle tässä elämässsä käy. ei ole suuntaa. itseasiassa mulla taitaa olla skitsoidisia ongelmia. voi voi... no, pitää nyt vielä katsoa ja yrittää, että jospa ehkä vielä jotenkin.
- SoutaaVolgaa
Olen hieman yllättynyt. Huomaan jonkun kokeneen samanlaista yksinäisyyttä kuin minä. Olen kuvitellut olevani ainutlaatuinen.
Ensin aloin kirjoittaa omasta yksinäisyydestäni, mutta huomasin että, siitä tulisi pitkä tarina. En jaksa istua tässä niin kauaa.
Sanon, että olen aina ollut yksin. Koulussa minulla oli kavereita, mutta koin aina itseni jotenkin ulkopuoliseksi. Se ei johtunut kavereista, vaan tunne lähti minusta. Tuntui kuin en olisi osannut olla samanlainen kuin muut.
14 v. ajauduin neljän muut pojan porukkaan ja tunsin kuuluvani tähän ryhmään. Aloin käydä heidän mukanaan "kylillä" ja sain vähän itseluotamusta. Se oli hienoa aikaa. Tunsin kuuluvani tähän joukkoon. Mutta silti koin ulkopuolisuutta. Kun esimerkiksi kerran menin baariin jossa nuoriosa kokoontui, pojat olivat jo siellä. Totta kai menin heidän pöytäänsä. Kuuntelin miten he suunnittelivat lähtevänsä kaupungille. Olin tavattoman pettynyt; ne lähtee kaupunkiin, mitä minä täällä sitten teen. Enhän ollut kaveri oikeastaan kenenkään muún kanssa siinä baarissa. Ja sitten nämä neljä poikaa lähtivät. Minä jotenkin hivuttauduin vaivihkaa eroon heistä ja heidän mentyään lähdin surullisena kotiin.
Vasta aikuisena tajusin, että olisin voinut mennä mukaan ja se olisi ollut ihan luonnollista. Eikä kukaan olisi nähnyt siinä mitään merkillistä. Jos joku olisi sanonut että; "lähde mukaan" niin olisin voinut lähteäkin.
Tämä oli esimerkki miten omassa ryhmässänikin koin olevani ulkopuolinen, ja tunne tosiaan lähti minusta, ei kaverieni käytöksestä.
No, ystävyyteni kukoisti näiden kaverien kanssa tämän jälkeenkin kunnes uudenvuodenyönä 1995 se katkesi.
Menin taas tuttuun baariin ja löysin tutut kaverit. Kaikki meni hyvin kunnes eräs humalainen noin viisi vuotta vanhempi poika otti minut silmätikukseen ja uhkasi antaa turpaan, peräännyin ja hän seurasi jolloin lähdin peloissani juoksemaan. Hän perässä. Juoksin ulos pimeyteen enkä koskaan palannut.
Jo lapsena pelkäsin riitaa ja väkivaltaa. Jos joku uhkasi minua jouduin melkein paniikkiin.
Pian tämän tapauksen jälkeen perheeni muutti kaupunkiin. Tutut maisemat, ihmiset, kaikki jäi. Ulkopuolisuuteni tekia en kyennyt löytämään yhtään ikäistäni seuraa. Muutaman kerran lähdin tanssipaikkaan kun sinne tuli bändi josta pidin. Aina sieltä löytyi joku juntti joka otti minut silmätikukseen uhkaili, ja minä katosin.
Vasta aikuisena ymmärsin miksi isommat pojat silloin niin hanakasti minua uhkailivat. Olin aika komean näköinen, huomasin kyllä että tytöt katselivat minua pitkään. En vain käsitänyt miksi. Ja kuten sanoin pelkäsin väkivaltaa melkein paniikinomaisesti.
Tässä tiivistelmä yksinäisyyteni alkujuurista. Aviopuolison löysin yli kolmekymmppisenä. Hänkin oli yksinäinen. Pitkää iloa meillä ei toisistamme ollut, vaikka tarkoitus olikin tukea ja ymmärtää toinen toistamme ja yhdessä kokea niitä asioita joita ei yksin uskaltnut, osannut tai kehdannut. Aika pian puolisoni alkoi vetäytyä kaikesta, masennus, häpeä ja muut ongelmat ovat johtaneet hänen siihen että hän ei lähde edes ulos ilman minua. Ystäviä meillä ei ole, ei minkäänlaista tukiverkostoa. Mielenterveystoimistot, ja terapiat on käyty läpi ja ne ovat hänen kohdallaan vain pahentaneet tilannetta.
Olemme täysin yksin, oikeastaan minun varassani. Aika ankealta tämä näyttää.
Työssä vedän koko ajan roolia, näyttelen olevani samanlainen kuin muut ihmiset. Elän päivän kerrallaan.
Mutta minulla on aina ollut unelmia. Unelmat ovat minulle kuin toinen maailma, se jossa elän omana itsenäni. Näin oli jo lapsena. Olen ajatellut että, toiveet on tarkoitettu toteutettaviksi. Mutta unelmia ei koskaan voi lähteä toteuttamaan, koska sillin ne lakkaisivat olemasta unelmia.
Tämä oli tiivistelmä minun yksinäisyydestäni Ymmärrän syitä joiden takia näin minulle on käynyt, mutta niitä en jaksa nyt eritellä eikä niitä kukaan jaksaisi lukeakaa.
Ajattelen, että tarvitaan jokainen elämä jotta maailmasta tulisi se joksi Jumala on sen tarkoittanut. Vaikka minun elämäni on ollut yksinäinen ja vaikea, surkeakin, niin minä kuitenkin olen ainoa ihminen maailmassa joka on kyennyt ja jaksanut elää juuri tämän elämän.
Ei kun tervetuloa kaikki Yksinäisten sydänten kerhoon, kuitenkin on lohdullista huomata että meitä on muitakin.- sinulle !
"Vaikka minun elämäni on ollut yksinäinen ja vaikea, surkeakin, niin minä kuitenkin olen ainoa ihminen maailmassa joka on kyennyt ja jaksanut elää juuri tämän elämän."
Hei, muuta en osaa sanoa kuin että olet oivaltanut tosi paljon.
- 21v.
Kaikki tuntuu olevan noissa viesteissä poikia/miehiä.. Minä olen nainen ja lapsuus/nuoruus/alkava aikuisuus lipuu suunnilleen yhä siinä epätoivoisessa mielikuvitusmaailmassa.. :(
- Modern.
En mä vaan juo, vaikka yksineläjä olenkin. Alkoholi on heikoille.
Täällä 20v mies on yksinäinen. Yksinäisyys johtuu siitä kun sairastan sosiaalisten tilanteiden pelkoa johon minulla on nyt lääkitys ja toistaiseksi olo on parempi.
Ennen tykkäsin olla yksin koska kys. sairaus sai minussa suuren halun eristäytyä muista ja niinpä kaverit eivät enään jaksaneet soitella kun en vastannut puhelimeen. Ja luonnollisesti he ovat nyt varmaan suuttuneet minulla mikä on ihan ymmärrettävää.
Olisi mahtavaa jos edes suomi24:n kautta löytäisi samanhenkisiä kavereita, vaikkapa ihan kirjeenvaihtokavereita jos ei satuta asumaan samalla paikkakunnalla.
Ja yksi asia meitä kaikkia yhdistää=yksinäisyys.
Tahtoisiko joku siis olla mun kaveri :)?- tsemppiä
Hei! Aloitus on tehty kauan sitten, mutta vastaampa nyt kuitenkin. :) Itsellä ei ole kanssa ollut kavereita nyt vähään aikaan. ennen minulla oli jopa bestis ja kavereita. He jättivät minut. No, olihan se surullista ja joskus tuli itkettyä ja kaipailtua kavereita, mutta nyt olen pärjännyt yksin. En ajattele enää kavereita ja yritän nauttia yksin olosta. Haaveilen toisinaan että kumpa asuisin yksin kaukana kaikesta, korvessa. Kuuntelisin metsäss lintujen ääniä ja marjastaisin ja lokoittelisin päivät pitkät omassa pikku mökissäni. mieti, mitenn vapaata on olla yksin. Itse yritän nauttia yksinolosta Älä msennu tai sure vaan ota ilo irti siitä mitä sinulla nyt on. :) mitä enemmän murehtii, sen pahemmalta tuntuu. Yritä nauttia, kyllä se siitä!
Mä olen kans aika lailla koko elämän ollu syrjään vetäytyvä ja yksin viihtyvä. Mutta syy on ollut kiusaaminen. On muutama seurustelun yritys ollut, muttei ne kauaa ole kestäneet ne seurustelusuhteet. Työelämästäkään ei tullut yhtään mitään sillä olin vain muuutamassa työpaikassa jonkin aikaa kunnes sitten jouduin mielenterveydellisistä syistä saiaseläkkeelle. Ja nyt olen todella yksin.
- ---------------
Aloitukseen on helppo samaistua.
27 vuotta yksin ja varmaan yhtä paljon vielä jäljellä. Et tiedäkään kuinka paljon samaistun. Erotuksena se, etten ole kyennyt edes käymään kouluja loppuun tai pääsemään töihin. Taustalla on myös huonoja perheoloja ja koulukiusattuna olemista.
- --------------
Vanha aloitus, ajaton aihe.
Mulla oli kavereita varmaan viimeksi silloin kun olin ~11-vuotias. Silloin oli kaikki hyvin, elämä edessä ja koulukin sujui kohtalaisesti. Sitten muutettiin muualle ja jouduin vaihtamaan koulua. Kaverit jäi, uusia en juuri saanut. Olin 14-vuotias kun isä kuoli ja maailmani romahti.
Vanhoilta ajoilta jäljellä on yksi kaveri, jota näen harvoin, hyvä jos kerran kuussa eikä mitenkään kovin läheinen.
Nyt ikää on 28-vuotta ja parisuhteita takana pyöreä nolla.
Lääkitsen surkeaa elämääni alkoholilla, riskirajoilla tai niiden yläpuolella on menty jo useita kuukausia.
Töissä käyn, vaihtaisin työpaikkaa heti jos saisin paremman ja rennomman työn.
Tuntuu kuitenkin mahdottomalta surkealla koulutuksella ja lyhyehköllä työkokemuksella "omalta alalta".
AMK:uun yritin mutten päässyt. Haaveilen pidemmästä reissusta jonnekin kauas pois, mutta en ole saanut aikaiseksi ja omistusasunto painaa riippakivenä mielessä.
Haluaisin elää edes pienen hetken, jotta voisin sitten kuolla pois "kaiken nähneenä".
Jatkuva kitkuttaminen paskapalkalla raskaassa duunissa masentaa ja väsyttää, työpäivän jälkeen selvinpäin pysyminen tuntuu varsinaiselta työvoitolta.
Surkea elämä jatkukoon, aikaiseen hautaan saakkka. - tälläistä
"Vaikka minun elämäni on ollut yksinäinen ja vaikea, surkeakin, niin minä kuitenkin olen ainoa ihminen maailmassa joka on kyennyt ja jaksanut elää juuri tämän elämän."
Niin minäkin ajattelen. Moni olisi jo varmasti minun tilanteessani luovuttanut. Silti en ole mitenkään ylpeä siitä, että olen pysynyt vahvana. Jos elämä on jatkuvaa taistelua niin siitä paljon iloa ole. Olen kyllästynyt ja väsynyt, pelkään toisia ihmisiä ( mistä voi erottaa kuka on paha ja kuka ei), en luota edes itseeni, ja ajattelen että suoritan tämän elämän vaan jotenkin loppuun. Silti minulla on unelmia, mutta en tiedä saavutanko koskaan onnea. Kaikki on ollut pitkän aikaa jo niin vaikeaa.- oma_elämä
Oma elämä on se paras elämä. En vaihtaisi toiseen, vaikka tämä nyt vaan on tämmöstä!
Tämä on minun oma elämä, sitä ei voi elää kukaan muu kuin minä. Se on hyvä!
- miguel24v
Edellisestä vastauksesta on aikaa kulunut mutta hyvä nähdä että muillakin samanlaisia kokemuksia ja tilanteita.jos joku olis mun kanssa kiinnostunut viestittelemään niin olis vaikka sähköpostilla voinut laittaa viestiä [email protected] on mun sähköposti😊
- vissi_ero
Se, että on yksin ei välttämättä tarkoita, että olisi yksinäinen.
- Anonyymi
Kyllä mulla sama yksinäisyys ja koulu kiusaaminen.Isä kuoli parivuotta sitten.asun äidin kanssa mutta aika yksin silti.pikku sisko asuu lähellä hesaa.vanhempi sisko kuoli syöpään montavuotta sitten. Voimat välillä lopussa. Nyt vielä sairaudet kasaantuu. Yö unet vähissä ei kovin valoisaa. 63 v.m.jyväskylä
- Anonyymi
Yksinäisen kokemusmaailmaa on arvokas tarina.
Maailmalla on erilaisia elämisen tapoja kuinka olla.
Yksinäisyys on yksi tarinoista.
Jossakin jollakin on tarvetta kuulla tarinasi.
Tarina on arvokas asia, joka jää elää.
Kuten kaikki tarinat ovat arvokkaita
ja on varaa mistä valita kun tarvitsee.
Ihmiset tarvitsevat elämässä tietoa. - Anonyymi
Tää joulu on pahinta aikaa olla yksin ja muistella menneitä , kun osaisikin vain kts. eteenpäin , onneksi edes aattoiltana muutama tunti seuraa josta olen kiitollinen . jaksamisia !
- Anonyymi
Onnen suurin este on muisto onnesta.
- Anonyymi
That is a truth
https://youtu.be/EupEPddkU0Y - Anonyymi
SEN LISÄSKI OLET LÄSKI JA SURKEA VALEHTELIJA!
- Edward Rawen -- Anonyymi
Tuo lähetetty 24. päivä joulurauhan aikaan, mikä osuu vielä lauantaille eli sapatille...
- Anonyymi
Elämä yksin on kaikkein helpointa. Seuraa saan kyllä aina kun haluan, en koe olevani yksinäinen.
- Anonyymi
Yksin oloa ei tarvii pelätä, olen ollut vuosia parisuhteessa ja nyt nautin yksin elämisestä. Olen itseni paras ystävä ja se riittää nyt.
- Anonyymi
Noh periaatteessa minäkin yksin ellei lasketa isääni jonka kaa asun, mut muuten ei ole kettään kavereita minulla eikä yhteydenottoa kehenkään oikeastaan paitsi isä. Äiti assuu sajan kilsan piässä jossa käyn noin kahen viikon ajan ja veli assuu noin 60 kilsan päässä. Veljeenkin on jääny kontaktit vähän pienehkölle etten ossaa olla oikein läsnä veljeni lasten kanssa, niin on samalla jääny suhde pikkuveljeen vähän etäiseksi kun en osaa saaja kontaktia /olla läsnä hänen lapsien kaa. Tämä on henkisesti raskas ja vaikia asia minulle koska haluisin olla enempi läsnä mut en pysty. muutenki aika allerginen oon aina ollu ihmisille, että viihdyn mieluummin mehiläisten kanssa kuin ihmisten. Ne on niin helppoja. En minä itsekään helpoin ihminen ole, kun joskus on vaikiaa oman itseni luonteenkin kanssa kun aika-ajoin kulmikkuutta, oikukkuutta ja itsepäisyyttä ilmenee mistä voi kärsiä välillä isäni. Toki osaan myös aika usein joustaa asioissa vaikka aluksi tuntuu että pusken häränsarvilla läpi, mut sitten kuitenki pian tajuan, että väärässä oltiin taas, että sitten ehdotankin että sopii se, ettei mennä niinku minä sanon vaan niinku sie sanot, että asioisrta pithää aina keskustella lähimmäisten kaa ja sopia, ja joustaa, vaikka pohojimmiltani oon helvetin itsepäinen olento ja luolaihminen. Oon aikamoinen luolaihminen joka on koko ajan kotona melkein 24/7 nelijän seinän sisällä' ja moni ihmettelee täällä kaupungissani että missä se juha oikein lymyilee ja osa ehkä ajattelee että mikä ihmetyyppi se oikeastaan onkaan. Ihmemies mä ehkä oonkin ja vitsaillu usein etten ole tästä maailmasta tai sitten sanon että olen luolaihminen joka koko ajan omissa oloissa ja joka saattaa esim piereskellä ja röyhtäillä ja tukka voi olla sekaisin ja usein kylille ostosreissulle olovaatteissa että huoletonta elämänmennoo.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144576Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3473781Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363446Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182980Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122543- 2792323
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3161772- 981743
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461459Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81173