Voisiko joku kertoa oikean ja tosiaan toimivan kaavan leikkuunopeuden yms..laskemiseen esim. teräkselle eri halkaisijoille?
Työstö arvot?
25
20982
Vastaukset
- vastaaja__
Oikea kaava menee leikkuunopeus*1000/(pii*halkaisija)
- toimiva..
ja riittävän tarkka
320 x leikkuunopeus / halkaisija mm = rpm
- Jeti
Selvittää LEIKKUUNOPEUDEN pyörimisnopeudesta.
Kierrosnopeus*kappaleenhalkaisija*pii ja näiden tulo
jaettuna tuhannella,on leikkuunopeus.Pyörimisnopeuden voi määrittää helposti seuraavalla kaavalla 318*leikkuunopeus jaettuna kappaleen halkaisija.Se mikä on leikkuunopeus eri terälle on sitten mahdoton määrittää vaan se pitää yksinkertaisesti tietää sen saa yleensä selville terävalmistajan ohjekirjoista tai teräpalapaketin kyljestä.Jos olet harrastelija autotallisorvari niin käytä vain pikateräkselle leikkuunopeutta 20m/min ja kovametalliterälle 100m/min.- jankar
No jos materiaali on teräs 52 tai vastaava niin pikateräskselle n 25m/min ja kovapalalle 160 - 180m min
itse olen 318 sijaan käyttänyt kaavassa 320 ja on aivan riittävän tarkka... - almasty
jankar kirjoitti:
No jos materiaali on teräs 52 tai vastaava niin pikateräskselle n 25m/min ja kovapalalle 160 - 180m min
itse olen 318 sijaan käyttänyt kaavassa 320 ja on aivan riittävän tarkka...Korkeammatkin arvot teräs 52 toimii hyvin vielä arvoilla 190-220 ajettaessa P30 palalla.
Itse olen paljolti käyttänyt Kennametallin palaa DNMG150608 laatu KC850
Murtaa lastuN juuri hyvin leikkuualueella - sätkäkoneella
almasty kirjoitti:
Korkeammatkin arvot teräs 52 toimii hyvin vielä arvoilla 190-220 ajettaessa P30 palalla.
Itse olen paljolti käyttänyt Kennametallin palaa DNMG150608 laatu KC850
Murtaa lastuN juuri hyvin leikkuualueellasinä olet,kun rouhit 08 nirkolla.
- almasty
sätkäkoneella kirjoitti:
sinä olet,kun rouhit 08 nirkolla.
08 ole yleisin käytetty nirkko?Yleensä meillä rouhitaan että viimeistellään sillä.Kappaleet ovat lähinnä akselseita halkasija vaihdellen 14-120 mm.
- ne korvat
auki koulussa, missä nämä asiat opetetaan juurta jaksaen? hävettää tosiaan nämä metallialan "ammattilaiset" jotka ei osaa edes ympäyrän sädettä laskea halkaisijasta..
- Anonyymi
Mikä se säde oon miten se laajetaan
- Puukkopete
Ajele ihan semmosilla asetuksilla kun viitsit.
- koneistaja
Virallinen laskentakaava on
leikkuu nopeudelle
pii*D*n
v= -------------
1000
Ja sitten pyörimisnopeudelle
1000 * v
n= ------------
pii * D
eli V= leikkuunopeus/ kehänopeus
pii = 3.14
D = sorvattavan kappaleen halkaisia
n = pyörimisnopeus
Voi käyttää nyhkkisääntöä pikateräs (hss) 8000/D ja kovametallipalalla 10000/D- puoliammattilainen
Laskentakaava on juuri tuo V=pii x D x n
Leikkunopeus (V) hss-teräksellä on 20-40 m/min, (terämateriaalin suositus) huomioitava jäähd. nesteen tarve
Leikkuunopeus (V) kovametalilla on 80-100m/min (terämateriaalin suositus)
Siinä leikkuunopeus V on ilmoittettu (m/min), tuhatkertaisena saadaan mm/min
D= sorvattavan kappaleen/jyrsinterän ulkohalkaisija, (mm)
pii = 3,14..., jolla kappaleen/jyrsinterän mitattu halkaisija kerrotaan, = kehänpituus
n = tarvittava kierrosnopeus
Harrastelija sorvari/jyrsijä voi käyttää edellisen nim. koneistajan nyrkkisääntöjä - puoliammattilainen
Leikkunopeus (V) hss-teräksellä on 20-40 m/min, (terämateriaalin suositus) huomioitava jäähd. nesteen tarve
pii = 3,14..., jolla kappaleen/jyrsinterän mitattu halkaisija kerrotaan, = kehänpituus
Harrastelija sorvari/jyrsijä voi käyttää edellisen nim. koneistajan nyrkkisääntöjä - puoliammattilainen
Harrastelija sorvari/jyrsijä voi käyttää edellisen nim. koneistajan nyrkkisääntöjä
- Työkseen koneistava
Ni kyllä nykyvehkeillä 52:seen mennään jo 300 vauhdilla...
- Anonyymi
Pikateräs 8000 ÷ terän halkaisija
Kovametalli 50 000 ÷ terän halkaisja
Sorvattaessa jaetaan luonnollisesti kappaleen halkaisijalla- Anonyymi
Ja tämä siis mustan raudan leikkuunopeuksilla. Haponkestävää työstettäessä puolita nopeus
- Anonyymi
On taitanut aika monella mennä leikkuunopeus ja lastuamisnopeus sekaisin?
Teräksen lastuamisnopeus 80-200, mitä kovempaa ainetta sen pienempi arvo laskukaavaan.
Esim. (lastuamisnopeus) 150 x 1000 / (pii) 3,14 x sorvattava halkaisija, vaikka 30mm
150 x 1000 = 150000 / 3.14= 47770 / 30 = pyörimisnopeus 1592 kierr/min ja tästähän saamme sen leikkuunopeuden laskettua.
Jos laitetaan syöttöä vaikka sorvin taulukosta 0,2 mm/kierros, leikkuunopeudeksi tulee silloin 1592 x 0,2 = 318mm/min (aika vauhti).
Laskin käteen ja reenailemaan. Ei tartte hifistelijöiden kirjainkaavoja opetella.
Kiinnitys, kappaleen pituus ja muuta olennaisesti huolestuttavaa otettava aina huomioon, laadun ja turvallisuuden takaamiseksi. ÄLÄ IKINÄ HIO TAI VIILAA PYÖRIVÄÄ KAPPALETTA muutakuin siihen tarkoitetuilla sorvin lisävarusteilla.
Moro- Anonyymi
Edellinen siis kovametallipaloille. Pikaterästä käyttäen tosiaan saa laskea lastuamisnopeutta sinne 20-40 tienoille.
Vinkki: Jos tarvii joskus kumia sorvata, niin hio terä 8.8 pultista! Alkaa gummi lentään. - Anonyymi
Nyt sinulla taisi mennä syöttönopeus ja leikkuunopeus sekaisin. Leikkuunopeus ja lastuamisnopeus ovat synonyymejä, ainakin siellä päin Suomea missä itse asustelen. Pajaslangi tosin vaihtelee välillä merkittävästikin riippuen millä pajalla housuihinsa paskoo
- Anonyymi
Täältä Sandvik Coromantin sivuilta löytyy kaikki koneistukseen liittyvät laskukaavat selkeästi esitettyinä ja kaikki muukin aiheeseen liittyvä tieto värikuvina selkeästi.
Sivustolla yläreunasta voi vaihtaa kielen vaikka englanniksi ja katsoa kaikki samat asiat myös englanniksi.
Koska tänne ei saa laittaa linkkejä suoraan, niin se löytyy hakemalla netistä että SANDVIK COROMANT LASKUKAAVOJA JA MÄÄRITELMIÄ. - Anonyymi
No ihan yksinkertaisesti voit laskea vaan niin että leikkunopeus esim. 180 niin 180000 jaettuna piillä jaettuna terän halkaisijalla, jos sorvi niin kappaleen halkaisija terän halkaisijan tilalle, siitä saat kierrokset ja sitten palakohtainen syöttö, kerrot kierrokset palojen määrällä ja vaikka esim. O,2mm per pala, niin saat syötön. Yksinkertaista eikö 🔥👍🏻
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289