Kokeilin joulun tienoilla tätä niin hehkutettua järjestelmää. Ok nettiin näkyy pääsevän, muistitikut toimi ym. Ei sen nopeampi kuin windows.
Vähän aikaa leikin sillä kun en vaan päässyt jyvälle miksi vaihtaisin windowsin siihen. Windowsissa minulla on kaikki tarvittavat ohjelmistot, samoin se on yhteensopiva työpaikan järjestelmien kanssa. Yhdelläkään tuttavista ei ole linuxia. Suurinosa ole edes kuullut moisesta. Kertokaa nyt miksi alkaisin käyttämään sitä.
Mikä linuxissa kiinnostaa?
39
1550
Vastaukset
- zxcvbnm
Jos haluaa skannata viruksia ja haittaohjelmia, korjata rekisteriä, säädellä palomuuria, eheyttää levyä ja arvuutella uskaltaako tullen posti lukea, on Windows hänelle aivan oikea vaihtoehto.
Niitä joita ei moinen hauskuus innosta ja haluavat tylsän systeemin, joka vain toimii, sopii sitten Linux. Onneksi voi valita itselleen sopivan käyttöjärjestelmän.
Kun kerran olet tyytyväinen Windowsiin, ei sinulla ole mitään syytä vaihtaa.- mutta....
Juuri tämän takia murtautujat pääsevät niin helposti Linuxeihin, koska niiden teiniylläpitäjät elävät kuvitelmissa, että palomuuriin ei pidä itse ikinä koskea ja haittaohjelmia ei tarvitsisi tarkistaa.
- einarisen
Scannaan ehkä kerran kuukaudessa. Ei siihen mene itseltäni aikaa kuin pari minuuttia. Ohjelma hoitaa loput. Mitään ei koskaan löydy. Lähin virustartunta on kymmenen vuoden takaa. Palomuuria ei tarvitse säätää kun se on kerran säädetty. Joskus uusia ohjelmia asentaessa ehkä yksi hiiren klikkaus. Kaikki postit on luettu. Roskapostia ei tule. Edellinen käyttöjärjestelmän kaatuminen vuoden takaa. Ohjelmat kaatuvat tosi harvoin nykyään.
- zxcvbnm
mutta.... kirjoitti:
Juuri tämän takia murtautujat pääsevät niin helposti Linuxeihin, koska niiden teiniylläpitäjät elävät kuvitelmissa, että palomuuriin ei pidä itse ikinä koskea ja haittaohjelmia ei tarvitsisi tarkistaa.
Olipa kirjoitus :) Tuli oikein täydellisen tietämättömyyden syvällä rintaäänellä ja osoitti ettet tiedä tietotekniikasta yhtään mitään.
- ........
zxcvbnm kirjoitti:
Olipa kirjoitus :) Tuli oikein täydellisen tietämättömyyden syvällä rintaäänellä ja osoitti ettet tiedä tietotekniikasta yhtään mitään.
osua ja upota
Tämä on taas sitten sitä Linuxistien p:n jauhantaa, eli törkeästi liioittelevat tällaisia. Jos Win-trollit valehtelevat Linuxista, niin tasan samoin tapahtuu sitten myös toisinpäin. Mä en koskaan tuolle toiselle (W) koneelle tee tuollaisia säätöjä, mitä sanot. No, ehkä parin kuukauden välein laitan Avastin skannaamaan, mutta siinä ne säädöt sitten ovat. Never ever mitään haittiksia tai viruksia. Joskus piruuttaan olen painanut "eheytä levy", niin järjestelmä vastaa, ettei levyä tarvitse eheyttää. Mielestäni tässä Ubuntussa on paljon enemmän säätämistä. OO kaatuilee omia aikojaan, niin kuin FF:kin, OO:n fileet eivät ole yhteensopivia MSO:n kanssa. Varsinkin OO:n esitysgrafiikkasofta on varsinainen vitsi. Mutta edelleen: tämä Ubbe on nettivehkeenä ihan verraton.
- kyllästyin siihen
einarisen kirjoitti:
Scannaan ehkä kerran kuukaudessa. Ei siihen mene itseltäni aikaa kuin pari minuuttia. Ohjelma hoitaa loput. Mitään ei koskaan löydy. Lähin virustartunta on kymmenen vuoden takaa. Palomuuria ei tarvitse säätää kun se on kerran säädetty. Joskus uusia ohjelmia asentaessa ehkä yksi hiiren klikkaus. Kaikki postit on luettu. Roskapostia ei tule. Edellinen käyttöjärjestelmän kaatuminen vuoden takaa. Ohjelmat kaatuvat tosi harvoin nykyään.
kun windowsissa joka päivä ja jatkuvasti tuli ilmoituksia että ohjelmassa on havaittu virhe ja se suljetaan lähetetäänkö virheraportti, mä mitään virheraportteja haluu lähetellä kun tehdä hommia koneella niinkuin linuxilla voi tehdä.
........ kirjoitti:
osua ja upota
zxcvbnm tietää tietotekniikasta enemmän kuin sinun sukusi yhteensä.
- suppea sanavarasto
........ kirjoitti:
osua ja upota
ja termistö. Alan epäillä sua botiksi. Ainoa minkä osaat on toteamus "taisi taas osua ja upota" ja sitä toistat jokaisen viestin jälkeen!
- Pentti Nolonen
(tai isukki) windows lisensseistä ottaen huomioon myös koneiden mukana tulleet windows lisenssit.
Vertaa saatua summa ilmaiseen Linux pohjaiseen käyttikseen.
Siitä löytyy se ensimmäinen kiinnostus ja loppu liittyy tietoturva ym. asioihin.Olen kyllä (jos tuolla minua tarkoitit) ihan ikämies, yrittäjä ja tehnyt tietokoneella töitä Atari St:stä asti. Ilmaisuus on tietenkin ihan mahdoton valtti Linuxin puolesta, siksihän sitä myös käytän, mutta ne työt, mitä minä teen, eivät taitu ikävä kyllä sillä. Lähinnä laitepuolen ongelmat musiikin tekemisessä on se suurin juttu. PhotoShopin ehkä voisi saada jotenkin tässä toimimaan, mutta, kuten sanottu, se ei riitä.
ThreeMice kirjoitti:
Olen kyllä (jos tuolla minua tarkoitit) ihan ikämies, yrittäjä ja tehnyt tietokoneella töitä Atari St:stä asti. Ilmaisuus on tietenkin ihan mahdoton valtti Linuxin puolesta, siksihän sitä myös käytän, mutta ne työt, mitä minä teen, eivät taitu ikävä kyllä sillä. Lähinnä laitepuolen ongelmat musiikin tekemisessä on se suurin juttu. PhotoShopin ehkä voisi saada jotenkin tässä toimimaan, mutta, kuten sanottu, se ei riitä.
"PhotoShopin ehkä voisi saada jotenkin tässä toimimaan, mutta, kuten sanottu, se ei riitä."
Photoshopin luvataan toimivan Winellä.- einarisen
isukki on jo manan majoilla mutta olen maksanut ehkä 100e
"Ei sen nopeampi kuin windows."
Jokainen Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä on I/O:ssa nopeampi kuin Windowsit. Muuten sitten nopeus on käyttöjärjestelmäkohtaista.
"Windowsissa minulla on kaikki tarvittavat ohjelmistot, samoin se on yhteensopiva työpaikan järjestelmien kanssa."
Et ole lisännyt Windowsiin yhtään ohjelmistoa? Kaikki löytyi valmiina? En ole tälläisestä tapauksesta kuullutkaan!
"Kertokaa nyt miksi alkaisin käyttämään sitä."
Riippuu TAAS että mikä käyttöjärjestelmä kun Linux-pohjaisia käyttöjärjestelmiä on monta. Ei välttämättä ole mitään syytä koska käyttöjärjestelmä valitaan käytön mukaan.- einarisen
Xp. "Jokainen Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä on I/O:ssa nopeampi kuin Windowsit." en ainakaan itse todennut tuota kokeilussani. "Et ole lisännyt Windowsiin yhtään ohjelmistoa? Kaikki löytyi valmiina? En ole tälläisestä tapauksesta kuullutkaan! " Ei kaikki ole ollut valmiina. Näkyy olevan n.100 ohjelmaa käynnistä valikossa.
einarisen kirjoitti:
Xp. "Jokainen Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä on I/O:ssa nopeampi kuin Windowsit." en ainakaan itse todennut tuota kokeilussani. "Et ole lisännyt Windowsiin yhtään ohjelmistoa? Kaikki löytyi valmiina? En ole tälläisestä tapauksesta kuullutkaan! " Ei kaikki ole ollut valmiina. Näkyy olevan n.100 ohjelmaa käynnistä valikossa.
"en ainakaan itse todennut tuota kokeilussani."
No tainnut sitten jäädä siihen, että on pari minuuttia kateltu työpöytää tms. Kyllä se ero on aika kova. Linux-pohjaisten eduksi. Etenkin sitten kun on ne 20 softaa päällä jos vielä pitäisi swapata vielä samassa ja jne. Linux hoitaa I/O:n todella hyvin.
"Ei kaikki ole ollut valmiina. Näkyy olevan n.100 ohjelmaa käynnistä valikossa."
Melkoista säätämistä sitten, Minun käyttöjärjestelmä on Ubuntu ja olen lisännyt tähän ainoastaan Medibuntu -lähteen ja Vuzen muualta muutaman pelin lisäksi. Käytän Ubuntua siksi, että saan valmiimman kokonaisuuden enkä mitään palapeliä jota pitää olla säätämäs. Ubuntu kun osaa vielä hoitaa noi päivittämisetkin kun Windows XP taas ei osaa päivittää siihen asennettuja lisäohjelmia joita siihen tarvitsee 100kpl kun Windows XP:ssä on niin paskat ohjelmistot.
Se nyt jäi sitten epäselväksi, että mikä se sinun Linuxia käyttävä käyttöjärjestelmä oli.- einarisen
M-Kar kirjoitti:
"en ainakaan itse todennut tuota kokeilussani."
No tainnut sitten jäädä siihen, että on pari minuuttia kateltu työpöytää tms. Kyllä se ero on aika kova. Linux-pohjaisten eduksi. Etenkin sitten kun on ne 20 softaa päällä jos vielä pitäisi swapata vielä samassa ja jne. Linux hoitaa I/O:n todella hyvin.
"Ei kaikki ole ollut valmiina. Näkyy olevan n.100 ohjelmaa käynnistä valikossa."
Melkoista säätämistä sitten, Minun käyttöjärjestelmä on Ubuntu ja olen lisännyt tähän ainoastaan Medibuntu -lähteen ja Vuzen muualta muutaman pelin lisäksi. Käytän Ubuntua siksi, että saan valmiimman kokonaisuuden enkä mitään palapeliä jota pitää olla säätämäs. Ubuntu kun osaa vielä hoitaa noi päivittämisetkin kun Windows XP taas ei osaa päivittää siihen asennettuja lisäohjelmia joita siihen tarvitsee 100kpl kun Windows XP:ssä on niin paskat ohjelmistot.
Se nyt jäi sitten epäselväksi, että mikä se sinun Linuxia käyttävä käyttöjärjestelmä oli.-Kyllä se ero on aika kova. Linux-pohjaisten eduksi.
Paljonkohan esim 3ds Max renderöinti olisi linuxissa nopeampi? einarisen kirjoitti:
-Kyllä se ero on aika kova. Linux-pohjaisten eduksi.
Paljonkohan esim 3ds Max renderöinti olisi linuxissa nopeampi?"Paljonkohan esim 3ds Max renderöinti olisi linuxissa nopeampi?"
Tässä olisi mitattu 3D-työasemasovelluksia muutamalla eri käyttöjärjestelmällä:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia_workstation_perf&num=1
I/O nopeus on kuitenkin se mikä on vahvaa Linuxissa. Siihen ei välttämättä tarvita raskasta tietokantaa, kyllä se tuntuu ihan tavallisilla P2P ohjelmistoja käytettäessä ja moniajossa. Mallinnusohjelmilla myös kun tarpeeksi raskaita juttuja pyöritetään.
- Pentti Molonen
Rakennan aina koneet itse ,kokoan eri osista semmosen kuin haluan, niin wintööt käyttöjärjestelmä maksaisi puolet koneen hinnasta .
Tietenkin kun ostat koneen valmiina kaupasta ja siinä tulee mukana wintööt niin sulla ei ole muita vaihtoehtoja niin et opi käyttämään muita käyttöjärjestelmiä. - ++++++++
Ubuntu Linux? Mandriva Linux? OpenSUSE?
- einarisen
Tämä linux-jakelu mielestäni. En nyt kehtaa etsiä sitä cd:tä ja alkaa boottaamaan.
- oobetimer
On todella paljon asioita jotka ovat Linuxissa parempia kuin Windowsissa, kuten esimerkiksi..
- Nopeus: Linuxin tehokkaampi muistinhallinta ja tasa-arvoinen prosessien moniajo näkyy kaikissa nopeuteen liittyvissä asioissa. Jos samaan koneeseen laitetaan Linux ja Windows, niin voit katsoa tehtävienhallinnasta, että Linux toimii huomattavasti pienemmällä muistin määrällä, eli kone on silloin tehokkaampi ja nopeampi.
- Toimivuus: Esimerkkinä voi sanoa vaikka netin toimiminen kaukana tukiasemista. Hidastaako Windowsin palomuurit muut prosessienhallintaan liittyvät jutut Windowsia niin paljon, että siitä tulee kilpikonna Linuxiin verrattuna?. Näin se vaan on. Linux ei myöskään kaatuile ja jumita niinkuin Windows.
- Turvallisuus: Jo vilkaisu tieturvapalstalle kertoo missä järjestelmässä on ongelmia turvallisuuden kanssa. Kerro sitten kun löydät sieltä ensimmäisen Linux-käyttäjän, joka tuskailee tietoturva-, virus- ja muiden haittaohjelmien kanssa.
- Ohjelmat: Linuxeista löytyy paljon enemmän ohjelmia kuin Windowsista. Toki ohjelmia saa Windowsiinkin, mutta joudut ne lataamaan, ostamaan, asentamaan ja säätämään.
- Windows on tylsä - aika vähän mahdollisuuksia muokata konetta mieleisekseen. Muutama teema ja taustakuvan voi kyllä vaihtaa, mutta ei löydy paljoakaan erikoistehosteita, paitsi tietenkin se Vistan aero....=}
- Kestävyys: Windows särkee ihmeen herkästi esim. kovalevyjä. Liekö se jatkuva levyneheytys vai mikä, kun kovalevyyn tulee huonoja sektoreita ja muita kovalevyn toimintaa haittaavia asioita. Syy voi olla tietenkin myös se, että joutuu sammuttamaan Windowsin virtakatkaisimesta aina kun kone jumittaa pahasti.
Jos olet tyytyväinen Windowsiin, niin käytä sitä, sillä onhan olemassa valinnan vapaus............=}- einarisen
"- Nopeus: Linuxin tehokkaampi muistinhallinta ja tasa-arvoinen prosessien moniajo näkyy kaikissa nopeuteen liittyvissä asioissa. Jos samaan koneeseen laitetaan Linux ja Windows, niin voit katsoa tehtävienhallinnasta, että Linux toimii huomattavasti pienemmällä muistin määrällä, eli kone on silloin tehokkaampi ja nopeampi. "
Koneessani on muistia 2gt eli jos muistia on riittävästi eikä tarvitse swappia niin hyöty on marginaalinen.
"Toimivuus"
Palomuurin osuus prosessorin kuormasta on ylennsä alle 1%.
Kaatuilua eikä jumittamista ole.
Turvallisuus. Ei viruksia eikä haittaohjelmia koneella. Toki tiedän että on tumpeloita jotka asentavat kaiken mikä netissä liikkuu.
Ohjelmat. Kaikki tarvittavat on jo. On myös Openoffice joka ajaa asiansa käytössäni.
Windows on tylsä.
Voi olla kunhan se vaan toimii.
Kestävyys: Windows särkee ihmeen herkästi esim. kovalevyjä. Liekö se jatkuva levyneheytys vai mikä, kun kovalevyyn tulee huonoja sektoreita ja muita kovalevyn toimintaa haittaavia asioita.
En useinkaan eheytä levyä ehkä muutaman kerran vuodessa enkä ole huomannut nopeuseroa. Myös kiintolevyt ovat kestäneet. - {\¶\‰¢¶\{}≠&#...
einarisen kirjoitti:
"- Nopeus: Linuxin tehokkaampi muistinhallinta ja tasa-arvoinen prosessien moniajo näkyy kaikissa nopeuteen liittyvissä asioissa. Jos samaan koneeseen laitetaan Linux ja Windows, niin voit katsoa tehtävienhallinnasta, että Linux toimii huomattavasti pienemmällä muistin määrällä, eli kone on silloin tehokkaampi ja nopeampi. "
Koneessani on muistia 2gt eli jos muistia on riittävästi eikä tarvitse swappia niin hyöty on marginaalinen.
"Toimivuus"
Palomuurin osuus prosessorin kuormasta on ylennsä alle 1%.
Kaatuilua eikä jumittamista ole.
Turvallisuus. Ei viruksia eikä haittaohjelmia koneella. Toki tiedän että on tumpeloita jotka asentavat kaiken mikä netissä liikkuu.
Ohjelmat. Kaikki tarvittavat on jo. On myös Openoffice joka ajaa asiansa käytössäni.
Windows on tylsä.
Voi olla kunhan se vaan toimii.
Kestävyys: Windows särkee ihmeen herkästi esim. kovalevyjä. Liekö se jatkuva levyneheytys vai mikä, kun kovalevyyn tulee huonoja sektoreita ja muita kovalevyn toimintaa haittaavia asioita.
En useinkaan eheytä levyä ehkä muutaman kerran vuodessa enkä ole huomannut nopeuseroa. Myös kiintolevyt ovat kestäneet.Se vain on kurjaa, jos joutuu ostamaan ylitehoisen ja siten kalliin koneen vain sen takia, että käyttöjärjestelmä on suunniteltu ja koodattu kännissä.
- Kiinnostavaa asiaa.
Erilainen, naapurin röllillä ei olekaan. Häh häh.
Ei sidoksissa yhteen ainoaan yritykseen ja sen mielivaltaan.
Voi itsekin osallistua kehittämiseen.
Muokattavuus.
Rakenne loogisempi.
Ohjelmat usein helppokäyttöisempiä.
Tietty epäsopivuus Windowsin kanssa auttaa pysymään virusvapaana.
Tietysti myös halpuus vaikuttaa. Voi vaihtaa distroa, vaikka joka päivä, eikä mene lisensseistä konkurssiin. Windowsilla menisi, jos usein vaihtaisi.
Nykypäivän hansa ei ymmärrä maajussin viisautta. Jos kylvät vain yhtä viljaa voit menettää kerralla kaiken.
Mutta jos sinulla on monenlaista kasvussa antaa joku niistä hyvän sadon huononakin vuonna, eikä mikään tauti kaikkiin tartu.- einarisen
-Erilainen, naapurin röllillä ei olekaan. Häh häh.
En vaihtaisi tuosta syystä.
-Ei sidoksissa yhteen ainoaan yritykseen ja sen mielivaltaan.
Microsoft tekee asiallisia ohjelmistoja.
-Voi itsekin osallistua kehittämiseen.
Varmaan mutta miksi?
-Rakenne loogisempi.
En ole havainnut. En tosin ole kovinkaan paljon käyttänyt linuxia.
-Ohjelmat usein helppokäyttöisempiä.
Windowsin ohjelmat ovat mielestäni riittävän helppokäyttöisiä. En usko että linuxin koodarit olisivat keksineet mitään parempaa.
-Tietty epäsopivuus Windowsin kanssa auttaa pysymään virusvapaana.
Totta tavallaan mutta ei ole ongelmia virusten suhteen. - oobetimer
einarisen kirjoitti:
Varmaan mutta miksi?
-Rakenne loogisempi.
Windowsin ohjelmat ovat mielestäni riittävän helppokäyttöisiä. En usko että linuxin koodarit olisivat keksineet mitään parempaa.
Totta tavallaan mutta ei ole ongelmia virusten suhteen.että olet tyytyväinen Windowsiin ja kaikkeen siihen mitä se mukanaan tuo. Toivotan sinulle huolettomia päiviä tietokoneen parissa, sillä poikkeathan eduksesi Windows-käyttäjien massasta siinä, että osaat huoltaa koneesi, ja osaat myös perustella näkemyksesi.
Se on oikeaa rohkeutta.................=} - Taneli-W
einarisen kirjoitti:
Varmaan mutta miksi?
-Rakenne loogisempi.
Totta tavallaan mutta ei ole ongelmia virusten suhteen.On jäänyt mieleen kakara-ajalta yhden emännän puurokauha. Tosi vanha, siitä ei ollut jäljellä muuta kuin varsi ja pari senttiä pesää. Sitä oli pesty ja käytetty vissiin vuosikymmeniä. Mutku ennenki, niin nytki. No, kyllä silläkin sai ryynit ja liemen sekoitettua. Itse olisin ottanut puukopasta uuden säleen, ja sekoittanut sillä.
Ratkaisusi olet tehnyt. Okei. Mutta jos ameriikan maailmanlaajuinen verotuskone ei jatkossa kiinnosta, niin suositan kokeilua vaihtoehtoon. Tuossa ennen eläkkeelle antautumistani hoitelin noin 50 ihmisen kompuuttereita ja ohjelmistoja. Sain säästöä käyttämällä linuxia. Tosin vain servereissä enemmän silloin. Nyt näyttävät jo toimivan työasemissakin, ninku tämäkin.
Olen ostanut w-ihmisten hylkäämiä aivan hyviä koneita à 30 € ja tehnyt niistä lapsenlapsille ja eläketuttaville täysin toimivia ja virkeitä työkaluja. Oikeastaan olen tyytyväinen siihen, että MS yllyttää konetehtaita lisäämään tehoa. Saa meikäläiset lähes ilmaista rautaa. Eikä softa maksa.
- toimii ja olet
tyytyväinen siihen, niin ei sun tartte mitään mennä vaihtelemaan. Maalaisjärkeäkin saa käyttää.
- Linux ja Wintoosa käyttäjä ...
Vertailua linuxin (ubuntu 8.10) ja Wintoosan (xp/vista) välillä:
Käsitteet:
A Linux
B Windows XP
C Windows Vista
X Tasapeli tai tilanne epäselvä
Ylivoimainen voittaja (1kpl/vertailu)
- Ylivoimainen häviäjä (1kpl/vertailu)
Tietoturva A ,C,B
(Ubuntun vahvin/vahvimpia osa-aluieta. Linuxiin tulee viruksia yhtä usein kun saat päävoiton lotossa.)
Yhteensopivuus X
(ongelma poistuisi jos Ohjelmisto- ja laitekehittäjät suunnittelisivat tuotteensa myös aina linuxille, joten vika ei ole linuxin. Ilman ulkoisia ajureita kaikki laitteet ovat samalla linjalla!)
Vakaus A ,B,C
(Itsestään selvä asia. Windows on erittäin epävakaa ja siksi usein palvelimille asennetaan joku linuxeista)
Ohjelmistojen saatavuus X
(Wintoosaan on saatavilla todella paljon ohjelmistoja, mutta suuri osa niistä on maksullisia. Ubuntuun on taas saatavilla myös paljon ohjelmia, muttei niin paljon kuin windowsille, mutta ne ovat lähestulkoon aina maksuttomia ja asennus on myös usein vaivatonta vaikka toisin luullaan)
Pelaaminen C,B,A-
(Tämäkin asia korjaantuisi, jos pelit tehtäisiin myös linuxille, sillä linuxista olisi pelikäyttikseksi jos sille olisi pelejä. Vista vie XP:tä koska siinä on DirectX 10, jota XP:lle ei saa.)
Käytettävyys X
(jokaisen oma mieltymys, mitä pitää helppokäyttöisempänä. Ubuntuun saa helposti ohjelmia menemällä Sovellukset valikkoon ja siitä Lisää ja Poista... mutta joskus joutuu sähläämään kaiken maailman ongelmien kanssa. Kaikissa on suhteellisen samanlainen rakenne.)
Ulkonäkö A/C,B
(Uusin ubuntu sisältää hienon ulkonäön, sekä vista. Kaikkiin käyttöjärjestelmiin on myös saatavina ulkoisia efektejä tms. mutta usein ne hidastaa koneen käyttöä)
Hinta A C-
(ubuntu on täysin ilmainen, XP on edullinen ja vista on järkyttävästi ylihinnoiteltu)
Voittaja?
Ubuntu on ylivoimainen voittaja, joka vaatii windows maailmasta linux maailmaan siirtyviltä pientä totuttelua, mutta ilmaisuus ja ominaisuudet tekevät siitä ylivoimaisen ykkösen!- dfsadfsadfasfd
Tietoturva: viruksia ei välttämättä niinkään, mutta troijalaisia riittää runsaasti linuxissakin
Vakaus: Linux aika kaukana.. http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html - oobetimer
dfsadfsadfasfd kirjoitti:
Tietoturva: viruksia ei välttämättä niinkään, mutta troijalaisia riittää runsaasti linuxissakin
Vakaus: Linux aika kaukana.. http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.htmlMissä ovat troijalaisten saastuttamat Linuxit?. En ole koskaan nähnyt sellaista, eikä tuolla tietoturva- ja viruspalstallakaan näy yhtään moisten ongelmien kanssa kamppailevaa Linux-käyttäjää, joten missä ne ovat?..........Luultavasti ainoastaan Windows-fanaatikon päiväunissa..........=}
Vakaus: Linux aika kaukana.. http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.htmlLinuxit kernelillä 2.6 eivät välttämättä näy tuossa ollenkaan joten olet ymmärtänyt asian väärin. Miksei siinä listassa näy linuxeja ollenkaan, mietipäs sitä tai lue FAQista.
Monet linux-palvelimet ovat jauhaneet vuosikausia ja kyykyttävät windowsit mennentullen uptimessa ;) eikä tuohon luetteloon voi luotaa.- öööööööö
oobetimer kirjoitti:
Missä ovat troijalaisten saastuttamat Linuxit?. En ole koskaan nähnyt sellaista, eikä tuolla tietoturva- ja viruspalstallakaan näy yhtään moisten ongelmien kanssa kamppailevaa Linux-käyttäjää, joten missä ne ovat?..........Luultavasti ainoastaan Windows-fanaatikon päiväunissa..........=}
Mitä sitten vaikka sinä et ole nähnyt, ettäkö sellaisia ei sitten voi olla yhtäkään? Ja miksi ihmeessä he ongelmiensa kanssa suoli24:ään tulisivat?? Ei se auttaisi asiaan yhtään.
öööööööö kirjoitti:
Mitä sitten vaikka sinä et ole nähnyt, ettäkö sellaisia ei sitten voi olla yhtäkään? Ja miksi ihmeessä he ongelmiensa kanssa suoli24:ään tulisivat?? Ei se auttaisi asiaan yhtään.
Kyllä linuxiinkin on troijalaisia mutta ei tällä hetkellä kovinkaan tehokkaita
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_trojan
Suurin yksittäinen syy miksi linux on niin saamarin vaikea saastuttaa lienee tässä
"The use of software repositories significantly reduces any threat of installation of malware, as the software repositories are checked by maintainers, who try to ensure that their repository is malware-free"- kauheeta!
Vakaus: Linux aika kaukana.. http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.htmlYli neljä vuotta käynnissä olleita windowseja???
Eli KAIKKI service packit ja hotfixit ajamatta? ;)
Ei näytä oikein vakuuttavalta. - todella
kauheeta! kirjoitti:
Yli neljä vuotta käynnissä olleita windowseja???
Eli KAIKKI service packit ja hotfixit ajamatta? ;)
Ei näytä oikein vakuuttavalta.Mutta linuxien tapauksessa tilanne olisi tietenkin aivan toinen? ;) Sielläkin kun kernelissä on silloin tällöin vaarallisia aukkoja, eikä niiden päivitykset voimaan tule ilman boottausta.
- Vista_fani
Ei mikään.
- sillä....
olethan Vista_fani ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 666381
- 695787
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1345025- 624025
- 143885
- 373304
- 713093
- 642947
- 792715
- 492027