Raamatun Sana kehoittaa meitä rukoilemaan ja kiittämään lakkaamatta:

Sirkka-Iita

   Jaakopin kirje 5:13-16

13. "Jos joku teistä kärsii vaivaa, niin rukoilkoon; jos joku on hyvillä mielin, veisatkoon kiitosta.

14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.

15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.

16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras."

19

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-)

      Pitäisi töitäkin tejdä.

      • frihet

        "tee työtäs laulellen", eli jospa muuntelet sen, että "tee työtäs rukoillen".


      • frihet kirjoitti:

        "tee työtäs laulellen", eli jospa muuntelet sen, että "tee työtäs rukoillen".

        niinkuin keskustelua. Tuskin tuo Raamatun Sana; rukoilkaa jatkuvasta, tarkoittaakaan sitä, että meidän tulisi kokoajan olla polvillaan kirjaimellisesti.

        Mutta kuten sanoit hyvän esimerkin, voimme tehdä työtämmekin rukoillen, tuntien Taivaallisen Isämme läsnäolon aina ja kaikessa.


    • lepyttää jumalia:

      1. "Jos hänen uhrilahjansa on yhteysuhri, tuokoon hän, jos hän tuo
      raavaskarjasta härän tai lehmän, virheettömän eläimen Herran eteen.

      2. Ja hän laskekoon kätensä uhriteuraansa pään päälle ja teurastakoon sen ilmestysmajan ovella; ja papit, Aaronin pojat, vihmokoot veren alttarille ympärinsä.

      3. Ja hän tuokoon yhteysuhrista uhrina Herralle sisälmyksiä peittävän rasvan ja kaiken sisälmysten rasvan

      4. ja molemmat munuaiset ynnä niiden päällä lantiolihaksissa olevan rasvan ja maksanlisäkkeen, joka on irroitettava munuaisten luota.

      5. Ja Aaronin pojat polttakoot sen alttarilla polttouhrin päällä, joka on halkojen päällä tulessa, suloisesti tuoksuvana uhrina Herralle.

      6. Mutta jos hän tuo uhrilahjanaan Herralle yhteysuhriksi pikkukarjasta urospuolen tai naaraspuolen, niin tuokoon virheettömän eläimen.

      7. Jos hän tuo uhrilahjanaan lampaan, niin tuokoon sen Herran eteen

      8. ja laskekoon kätensä uhriteuraansa pään päälle ja teurastakoon sen ilmestysmajan ovella, ja Aaronin pojat vihmokoot sen veren alttarille ympärinsä.

      9. Ja hän tuokoon yhteysuhrista uhrina Herralle sen rasvan, koko rasvahännän, joka on irroitettava häntänikamista, sisälmyksiä peittävän rasvan ja kaiken sisälmysten rasvan

      10. ja molemmat munuaiset ynnä niiden päällä lantiolihaksissa olevan rasvan ja maksanlisäkkeen, joka on irroitettava munuaisten luota.

      11. Ja pappi polttakoon sen alttarilla uhriruokana Herralle.

      12. Ja jos hänen uhrilahjansa on vuohi, tuokoon sen Herran eteen

      13. ja laskekoon kätensä sen pään päälle ja teurastakoon sen ilmestysmajan ovella; ja Aaronin pojat vihmokoot sen veren alttarille ympärinsä.

      14. Ja hän tuokoon siitä uhrilahjanaan Herralle uhriksi sisälmyksiä peittävän rasvan ja kaiken sisälmysten rasvan
      15. ja molemmat munuaiset ynnä niiden päällä lantiolihaksissa olevan rasvan ja maksanlisäkkeen, joka on irroitettava munuaisten luota.

      16. Ja pappi polttakoon ne alttarilla uhriruokana, suloisesti tuoksuvana uhrina; kaikki rasva olkoon Herran oma.

      • frihet

        Kristus on täyttänyt synnin ja lain, ei ole enää tarvis uhreja etsiä.

        Tänään tosin Kruistuksen rakkaus "vaatii" meitä hyviin tekoihin, mutta se ei ole "uhri".

        Meille kuitenkin uuden-liitonkin puolella kehoituksia annetaan, esim. " Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne."

        Siinä sinullekin "tekemistä".


    • usko ei riitäkkään? Mitä sitten pitää tehdä?

      • frihet

        Jeesus Kristus parantaa, kenet parantaa ja jopa ilman uskoakin.

        Paransihan Jeesuskin sairaita, eikä aina kysellyt uskoa, vaan joskus kysäs:, "mitä tahdot, että sinulle teen?".


      • frihet kirjoitti:

        Jeesus Kristus parantaa, kenet parantaa ja jopa ilman uskoakin.

        Paransihan Jeesuskin sairaita, eikä aina kysellyt uskoa, vaan joskus kysäs:, "mitä tahdot, että sinulle teen?".

        jos ei parannu.
        Ota huomioon, Frihet, että olen ollut 10 v.helluntaiseurakunnan jäsen ja olen nähnyt että monta yrittäjää on ollut mutta ei...
        Otinkohan tuon liian kirjaimellisesti:"Kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat ja he rukoilkoot hänen edestään.--Ja USKON rukous pelastaa sairaan."


      • mobil1.
        auroraboreallis kirjoitti:

        jos ei parannu.
        Ota huomioon, Frihet, että olen ollut 10 v.helluntaiseurakunnan jäsen ja olen nähnyt että monta yrittäjää on ollut mutta ei...
        Otinkohan tuon liian kirjaimellisesti:"Kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat ja he rukoilkoot hänen edestään.--Ja USKON rukous pelastaa sairaan."

        kuluu paljon kun tehdään voiteluja.


      • mobil1. kirjoitti:

        kuluu paljon kun tehdään voiteluja.

        on tosi tärkeetä.


      • frihet
        auroraboreallis kirjoitti:

        jos ei parannu.
        Ota huomioon, Frihet, että olen ollut 10 v.helluntaiseurakunnan jäsen ja olen nähnyt että monta yrittäjää on ollut mutta ei...
        Otinkohan tuon liian kirjaimellisesti:"Kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat ja he rukoilkoot hänen edestään.--Ja USKON rukous pelastaa sairaan."

        1.Jeesus voi nimensä kirkastaa sairaudenkin kautta.
        2. Voihan olla, että me tahallisesti synnin kautta olemme sairaat, esim. haureus.

        Voi olla ettemme aina tahdo edes luopua sairaustamme, eli eräät raamatulliset synnit, joita maailman silmissä sairaudeksi luokitellaan, ovat meidän mieleen, vaikkapa alkoholismi ja ehkäpä voisin listaa jatkaa narkareihin ja täällä palstalla puututtuun homouteen saakka.

        Toisiin sairauksiin, ei edes aina Jumalaa tarvitse vaivata, vaan ne saadaan muutenkin "kuriin".

        Jumala tosin parantaa, kenet Hän parantaa, eikä siinä ole meillä nokan noputtamista.
        Eikä se siitä johdu. oletpa sinä ollut minkä srk:n jäsenenä ja kuinka kauan, mitä Jumala tekee.


      • frihet kirjoitti:

        1.Jeesus voi nimensä kirkastaa sairaudenkin kautta.
        2. Voihan olla, että me tahallisesti synnin kautta olemme sairaat, esim. haureus.

        Voi olla ettemme aina tahdo edes luopua sairaustamme, eli eräät raamatulliset synnit, joita maailman silmissä sairaudeksi luokitellaan, ovat meidän mieleen, vaikkapa alkoholismi ja ehkäpä voisin listaa jatkaa narkareihin ja täällä palstalla puututtuun homouteen saakka.

        Toisiin sairauksiin, ei edes aina Jumalaa tarvitse vaivata, vaan ne saadaan muutenkin "kuriin".

        Jumala tosin parantaa, kenet Hän parantaa, eikä siinä ole meillä nokan noputtamista.
        Eikä se siitä johdu. oletpa sinä ollut minkä srk:n jäsenenä ja kuinka kauan, mitä Jumala tekee.

        kun tällä palstalla on eräs 31-vuotias mies, joka sairastui ALS:in. Elinaikaa 3-5vuotta.
        Tiedän hänestä vain sen, että A)hän tuskin lukee tämän.
        b)on ollut työelämässä tähän asti. Ei alkoholisti. Ei narkkari. Omakotitalo ja kaksi lasta.
        -Minkä synnin hän on tehnyt?
        Laitoit Raamatun kohdan.
        Miksi Jumala paransi hänet mutta tätä miestä ei paranna? Vai parantaako Jumala Hänet?
        Mitä tuo parannettu teki oikein? Oliko hän parempi ihminen vai mistä on kysymys?
        Katsoin TV:stä ohjelman "lajien synty". Siinä haastateltiin erästä prostituoitua joka oli tehnyt työtään 25 vuotta. Hän oli maannut Aids:ia sairastavien miesten kanssa, jotka olivat saaneet sen muilta ilotytöiltä.
        Hän ei ollut sairastunut. "Lajien synty"kertoi evoluutiosta. Asia nähtiin evoluution näkökulmasta(geenit muuntautuvat). Nainen itse uskoi että Jumala suojeli juuri häntä.
        Kerron vielä eräästä...miehestä. Hän asui äitinsä kanssa vaikka oli n.50vuotias. Johdatin hänet uskon tielle.
        Kerran kun kahden kesken juttelimme näistä uskon asioista hän kertoi että oli ollut elämässä aika että hän oli halvaantunut. Lääkäri oli kertonut että toivoa ei ole.
        Hän rukoili ja toipui hitaasti ennalleen.
        Hän uskoi Jumalan ääneen."Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta", eikö niin?
        Hän oli sellainen kylähullu. Ei koskaan retostellut ihmeestään kenellekkään. Minullekkin vain sivumennen kertoi, omintakeisella tyylillään, kun kerran tuli puheeksi.
        Miksi tämä nuori ALS-mies ei parane. Vaikka hänkin on kuullut ja nähnyt Kristuksen että parantaa.
        Hän elää tänään. Mutta entä vuoden päästä?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        kun tällä palstalla on eräs 31-vuotias mies, joka sairastui ALS:in. Elinaikaa 3-5vuotta.
        Tiedän hänestä vain sen, että A)hän tuskin lukee tämän.
        b)on ollut työelämässä tähän asti. Ei alkoholisti. Ei narkkari. Omakotitalo ja kaksi lasta.
        -Minkä synnin hän on tehnyt?
        Laitoit Raamatun kohdan.
        Miksi Jumala paransi hänet mutta tätä miestä ei paranna? Vai parantaako Jumala Hänet?
        Mitä tuo parannettu teki oikein? Oliko hän parempi ihminen vai mistä on kysymys?
        Katsoin TV:stä ohjelman "lajien synty". Siinä haastateltiin erästä prostituoitua joka oli tehnyt työtään 25 vuotta. Hän oli maannut Aids:ia sairastavien miesten kanssa, jotka olivat saaneet sen muilta ilotytöiltä.
        Hän ei ollut sairastunut. "Lajien synty"kertoi evoluutiosta. Asia nähtiin evoluution näkökulmasta(geenit muuntautuvat). Nainen itse uskoi että Jumala suojeli juuri häntä.
        Kerron vielä eräästä...miehestä. Hän asui äitinsä kanssa vaikka oli n.50vuotias. Johdatin hänet uskon tielle.
        Kerran kun kahden kesken juttelimme näistä uskon asioista hän kertoi että oli ollut elämässä aika että hän oli halvaantunut. Lääkäri oli kertonut että toivoa ei ole.
        Hän rukoili ja toipui hitaasti ennalleen.
        Hän uskoi Jumalan ääneen."Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta", eikö niin?
        Hän oli sellainen kylähullu. Ei koskaan retostellut ihmeestään kenellekkään. Minullekkin vain sivumennen kertoi, omintakeisella tyylillään, kun kerran tuli puheeksi.
        Miksi tämä nuori ALS-mies ei parane. Vaikka hänkin on kuullut ja nähnyt Kristuksen että parantaa.
        Hän elää tänään. Mutta entä vuoden päästä?

        kertoi että Jumala paransi sinun jalkasi. Onneksi olkoon.


      • frihet
        auroraboreallis kirjoitti:

        kun tällä palstalla on eräs 31-vuotias mies, joka sairastui ALS:in. Elinaikaa 3-5vuotta.
        Tiedän hänestä vain sen, että A)hän tuskin lukee tämän.
        b)on ollut työelämässä tähän asti. Ei alkoholisti. Ei narkkari. Omakotitalo ja kaksi lasta.
        -Minkä synnin hän on tehnyt?
        Laitoit Raamatun kohdan.
        Miksi Jumala paransi hänet mutta tätä miestä ei paranna? Vai parantaako Jumala Hänet?
        Mitä tuo parannettu teki oikein? Oliko hän parempi ihminen vai mistä on kysymys?
        Katsoin TV:stä ohjelman "lajien synty". Siinä haastateltiin erästä prostituoitua joka oli tehnyt työtään 25 vuotta. Hän oli maannut Aids:ia sairastavien miesten kanssa, jotka olivat saaneet sen muilta ilotytöiltä.
        Hän ei ollut sairastunut. "Lajien synty"kertoi evoluutiosta. Asia nähtiin evoluution näkökulmasta(geenit muuntautuvat). Nainen itse uskoi että Jumala suojeli juuri häntä.
        Kerron vielä eräästä...miehestä. Hän asui äitinsä kanssa vaikka oli n.50vuotias. Johdatin hänet uskon tielle.
        Kerran kun kahden kesken juttelimme näistä uskon asioista hän kertoi että oli ollut elämässä aika että hän oli halvaantunut. Lääkäri oli kertonut että toivoa ei ole.
        Hän rukoili ja toipui hitaasti ennalleen.
        Hän uskoi Jumalan ääneen."Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta", eikö niin?
        Hän oli sellainen kylähullu. Ei koskaan retostellut ihmeestään kenellekkään. Minullekkin vain sivumennen kertoi, omintakeisella tyylillään, kun kerran tuli puheeksi.
        Miksi tämä nuori ALS-mies ei parane. Vaikka hänkin on kuullut ja nähnyt Kristuksen että parantaa.
        Hän elää tänään. Mutta entä vuoden päästä?

        Me ihmisinä ei tiedetä Jumalan aivoituksia, mutta tiedämme, ettei taivaassa ole sairauksia, eli kotimaamme on Taivaan-koti.

        Se että onko ihminen täällä telluksella rötöstellyt tai rätöstellyt ei ihmistä tee sen paremmaksi, Jumalan silmissä.
        Meidän parhaatkin teot ja sanat ovat, kuin saastainen vaate Jumalan edessä, ilman Kristusta.

        Ihmisten silmissä me olemme hyviä tai pahoja ja jopa siltä väliltä ja sinäkin näköjään syyllistyt samaan virheeseen.

        Voitko Jumalaa syyttää edes väsymyksestä, Jumalahan itse kysyy, "olenko Minä sinut väsyttänyt...".

        Julkeatklo syyttää todella puhtain sydämmin Jumalaa, jos joku ei parane tässä ajassa?

        Kuolema on voitto, sanoo Sanakin, kuinka sen otat?


      • frihet kirjoitti:

        Me ihmisinä ei tiedetä Jumalan aivoituksia, mutta tiedämme, ettei taivaassa ole sairauksia, eli kotimaamme on Taivaan-koti.

        Se että onko ihminen täällä telluksella rötöstellyt tai rätöstellyt ei ihmistä tee sen paremmaksi, Jumalan silmissä.
        Meidän parhaatkin teot ja sanat ovat, kuin saastainen vaate Jumalan edessä, ilman Kristusta.

        Ihmisten silmissä me olemme hyviä tai pahoja ja jopa siltä väliltä ja sinäkin näköjään syyllistyt samaan virheeseen.

        Voitko Jumalaa syyttää edes väsymyksestä, Jumalahan itse kysyy, "olenko Minä sinut väsyttänyt...".

        Julkeatklo syyttää todella puhtain sydämmin Jumalaa, jos joku ei parane tässä ajassa?

        Kuolema on voitto, sanoo Sanakin, kuinka sen otat?

        toisinaan sillä ei ole mitään väliä vaikka kuolenkin.


      • frihet
        auroraboreallis kirjoitti:

        kertoi että Jumala paransi sinun jalkasi. Onneksi olkoon.

        Kesä meni "piloille" jalkani takia ja 3.5kk sen kanssa linkkasin, kunnes Jeesus puuttui purteeni ja paransi jalkani, kun ei muiden viisaitten neuvot ja avut auttaneet, niin eräänä aamuna, tarkemmin 25/09 jalastani kipu oli poistettu ja ei oo vaivannu sen koommin.

        Kiitos Jeesuksen, eräs sisar "joutui" tuon jalkani takia 2 yötä juuri tuolloin valvomaan rukouksin, eikä silloin tiennyt miksi.
        Jälestäpäin sai tietää, että jalkani oli parantunut juuri tuolloin.

        Monet muutkin kyllä muistivat minua ja kiitos heille kaikille siitä, mutta Jeesus on ylin Parantaja, jolle kiitoksemme kaikukoon.


      • HÄNEN USKONSA RIITTÄÄ, vaikka omamme onkin vajavaista.


    • kasattiin.

      Paavi Gelasius ensimmäisen julistus hyväksyttävistä ja hylättävistä kirjoista (1)
      =================================================================================





      Julkaistu alunperin latinaksi vuonna 496. Suomentanut latinasta Tuomas Levänen tammikuussa 2001.





      INCIPIT CONCILIUM URBIS ROMAE SUB DAMASO PAPA DE EXPLANATIONE FIDEI



      Tästä alkaa Rooman konsiilin Paavi Damasuksen (2) johdolla uskon selitys





      I. Sanottu on:



      Ensisijainen agenda (3) on seitsenmuotoinen henki, joka lepää Kristuksessa:



      Viisauden henki: Kristus, Jumalan hyveellisyys ja Jumalan viisaus.



      Ymmärryksen henki: Ymmärrys annetaan sinulle ja se ohjaa sinua tiellä, mitä tahansa se sisältääkin.

      Neuvon henki: Ja nimi lausutaan ylistettyjen enkelien neuvosta.

      Hyveellisyyden henki: Kuten yllä Jumalan hyveellisyys ja Jumalan viisaus.

      Tiedon henki: Apostolien Jeesukselta Kristukselta saaman ylhäisen viisauden tähden.

      Totuuden henki: Minä olen tie ja elämä ja totuus.

      Jumalanpelon henki: Viisauden alku, Herran pelko.



      Kuinka Kristuksen nimi on monimuotoinen:



      Herra, joka on henki;

      Sana, joka on Jumala;

      Poika, joka on Isän ainoa;

      Ihminen, joka on syntynyt neitsyestä;

      Pappi, joka tarjoutui uhriksi;

      Paimen, joka on vartija;

      Mato (Ps.22:7), joka nousi kuolleista;

      Vuori, joka on voimakas;

      Tie, joka on suora;

      Satama, jonka kautta päästään elämään;

      Karitsa, joka on teurastettu;

      Kivi, joka on rakennuksen tärkein;

      Mestari, joka tuo elämän;

      Aurinko, joka valaisee;

      Totuus, joka on Isältä;

      Elämä, joka on luoja;

      Leipä, joka on kallisarvoinen;

      Samarialainen, joka pitää huolta ja armahtaa;

      Kristus, joka on voideltu;

      Jeesus, joka on pelastaja;

      Jumala, joka on Jumalasta;

      Enkeli, joka on lähetetty;

      Sulhanen, joka on sovittaja;

      Viini, jonka veren kautta olemme vapautetut;

      Leijona, joka on kuningas;

      Kallio, joka on kestävä;

      Kukka, joka on valittu;


      Profeetta, joka paljastaa tulevaisuuden.



      Pyhä Henki ei ole ainoastaan Isästä tai ainoastaan Pojasta, vaan Isästä ja Pojasta; Kirjoitus (4) on näin: Joka rakastaa maailmaa, hänessä ei ole Isän Henkeä; Toinen kirjoitus on: Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa. Nimittäin Isältä ja Pojalta ymmärretään kutsuttamaksi Pyhä Henki, josta itse Poika evankeliumissa sanoo että Pyhä Henki on Isän lähettämä ja Minulla on valta antaa se ja minulla on valta ottaa se.


      II Myös on sanottu:

      Nyt todellakin kokous on [keskustellut] jumalallisista kirjoituksista, mitä kansainvälisen katolisen [kirkon] tulee käyttää tai mitä tulee välttää.



      1. ALKAA VANHAN TESTAMENTIN JÄRJESTYS:



      Genesis Yksi kirja

      Exodus Yksi kirja

      Leviticus Yksi kirja

      Numeri Yksi kirja

      Deuteronomium Yksi kirja

      Joosua Yksi kirja

      Tuomarien kirja Yksi kirja

      Ruut Yksi kirja

      Kuninkaiden kirjat Neljä kirjaa

      Aikakirjat Kaksi kirjaa

      Psalmeja 150 Yksi kirja

      Kolme Salomon kirjaa

      Sananlaskut Yksi kirja

      Saarnaaja Yksi kirja

      Laulujen laulu Yksi kirja

      Saman Viisaus Yksi kirja

      Siirak Yksi kirja



      2. MYÖS PROFEETTOJEN JÄRJESTYS:



      Jesaja Yksi kirja

      Jeremia Yksi kirja

      Cinoth ja hänen valitusvirtensä

      Hesekiel Yksi kirja

      Daniel Yksi kirja

      Hoosea Yksi kirja

      Aamos Yksi kirja

      Miika Yksi kirja

      Jooel Yksi kirja

      Obadja Yksi kirja

      Joona Yksi kirja

      Naahum Yksi kirja

      Habakuk Yksi kirja

      Sefanja Yksi kirja

      Haggai Yksi kirja

      Sakarja Yksi kirja

      Malakia Yksi kirja


      3. MYÖS HISTORIAKIRJOJEN JÄRJESTYS:



      Job Yksi kirja

      Toobit Yksi kirja

      Esra Kaksi kirjaa

      Ester Yksi kirja

      Juudit Yksi kirja


      Makkabilaiskirjat Kaksi kirjaa



      4. MYÖS UUDEN TESTAMENTIN KIRJOITUSTEN JÄRJESTYS jotka pyhä ja katolinen roomalainen hyväksyy ja kunnioittaa:



      Evankeliumeja neljä kirjaa

      Matteuksen mukaan Yksi kirja

      Markuksen mukaan Yksi kirja

      Luukkaan mukaan Yksi kirja

      Johanneksen mukaan Yksi kirja

      Myös Apostolien Teot Yksi kirja

      Apostoli Paavalin kirjeitä neljätoista

      Roomalaisille Yksi kirje

      Korinttolaisille Yksi kirje

      Efesolaisille Yksi kirje

      Tessalonikalaisille Kaksi kirjettä

      Galatalaisille Yksi kirje

      Filippiläisille Yksi kirje

      Kolossalaisille Yksi kirje

      Timoteukselle Kaksi kirjettä

      Tiitukselle Yksi kirje

      Filemonille Yksi kirje

      Heprealaisille Yksi kirje

      Myös Johanneksen ilmestys Yksi kirja

      Myös kaanonisia kirjeitä seitsemän

      Apostoli Pietari Kaksi kirjettä

      Apostoli Jaakob Yksi kirje

      Apostoli Johannes Yksi kirje

      toinen Johannes, vanhin Kaksi kirjettä

      Apostoli Juudas Selootti Yksi kirje



      TÄHÄN LOPPUU UUDEN TESTAMENTIN KAANON.



      III Myös on sanottu:



      ALKAA PAAVIN KÄSKYKIRJE LUETTAVISTA JA EI LUETTAVISTA KIRJOISTA JONKA ON ALLEKIRJOITTANUT PAAVI GELASIUS JA SEITSEMÄNKYMMENTÄ OPPINEINTA PIISPAA ROOMAN KAUPUNGISSA APOSTOLISELLA ISTUIMELLA



      Kaikkien näiden profeettojen ja evankeliumien ja apostolisten kirjoitusten jälkeen, joista keskustelimme yllä, joihin katolinen kirkko on Jumalan kunniaksi perustettu, me myös olemme ajatelleet välttämättömäksi sanoa, vaikka maailmanlaajuinen katolinen kirkko on hajaantunut maailmaan, on se Kristuksen morsian, kuitenkin pyhälle roomalaiselle kirkolle on annettu ensimmäinen sija muiden kirkkojen keskuudessa ilman kirkolliskokouksen päätöstä vaan evankeliumissa Jumalan ja Herran pelastajan ääni antaa johtavan aseman (5) : Sinä olet Pietari, hän sanoi ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa. Lisäämme että läsnäolossamme on siunattu apostoli Paavali, valittu ase (Apt.9:15), joka ei ollut vastapuolta harhaoppisten lavertelijana, vaan samaan aikaan samana päivänä kruunattiin loistokkaalla kuolemalla Pietarin kanssa Rooman kaupungissa kärsien keisari Neron aikana (6); ja yhteisesti he tekivät yllämainitun pyhän Rooman kirkon erityiseksi Herrassa Kristuksessa ja antoivat etusijan läsnäolollaan ja suuresti arvostettavan voiton ennen kaikkia muita koko maailman kaupunkeja. Ensimmäinen istuin Rooman kirkossa on siis apostoli Pietarin jolla ei ole paiseita eikä ryppyjä eikä toisia puutteita. Toinen paikka on annettu siunatun Pietarin nimessä Markukselle, hänen opetuslapselleen ja evankeliumin Aleksandriassa kirjoittajalle, joka itse kirjoitti muistiin totuuden sanan apostoli Pietarin ohjauksessa Egyptissä ja loisteliaasti täydellistyi marttyyrina. Kolmatta istuinta pidetään Antiokiassa, ja se on siunatuimman ja kunnioitettavimman apostoli Pietarin, joka eli siellä ennen kuin tuli Roomaan ja jossa ensimmäistä kertaa kuultiin uusi kristittyjen lajin nimi.

      IV. Ja vaikka toista perustusta ei voi rakentaa kuin se mikä on rakennettu, Kristus Jeesus, kuitenkin mielen ylennykseksi myös pyhä Rooman kirkko vanhan ja uuden testamentin kirjojen jälkeen, jotka olemme luetelleet yllä kaanonin mukaan, ei kiellä näiden kirjoitusten lukemista:



      Pyhä Nikaian toinen synodi (7) jota johti keisari Konstantinus Augustus,

      Jossa tuomittiin harhaoppinen Arius; pyhä Konstantinopolin synodi, jota johti Theodosius vanhempi Augustus, jossa harhaoppinen Makedonius pakeni ansaitsemaansa tuomiota;



      Pyhä Efeson synodi (8), jossa Nestorius tuomittiin siunatun paavi Caelestinuksen suostumuksella, istumassa oli myös Aleksandrian Cyril ylimpänä ja piispa Arcadius, joka oli Italiasta.



      Pyhä Chalcedonin synodi (9), johtajana Marcian Augustus ja Anatolius, Konstantinopolin piispa, jossa nestoriaaniset ja eutykiset harhaopit tuomittiin Dioscoruksen ja seuraajiensa kanssa.





      Mutta jos pidetään tämän jälkeen kirkolliskokouksia pyhien isien johtamina, joilla on vähemmän valtaa kuin noilla neljällä, me olemme julistaneet että ne täytyy pitää ja hyväksyä. Tähän alle on lisätty pyhien isien töitä, jotka katolinen kirkko hyväksyy.



      Siunatun Caecilius Cyprian marttyyrin ja Karthagon piispan teot;

      Siunatun Piispa Gregorius Nanzianzilaisen teot (10);

      Siunatun Kappadokian piispa Basilin teot;

      Siunatun Konstantinopolin piispa Johanneksen teot;

      Siunatun Aleksandrian piispa Teofiluksen teot;

      Siunatun Aleksandrian piispa Cyrilin teot;

      Siunatun piispa Hilarius Pictaviensiksen teot;

      Siunatun Milanon piispa Ambrosiuksen teot;

      Siunatun Hippon piispa Augustinuksen teot (11);
      Siunatun vanhimman Hieronymuksen teot;

      Siunatun Prosperuksen, kaikista uskonnollisimman, teot;



      3. Myös siunatun paavi Leon kirje, jonka hän lähetti Flavianukselle, Konstantinopolin piispalle, jonka tekstistä jos kiistellään mistään osasta, eikä se ole ennestään kaikkien hyväksymä, olkoon kirottu; myös teot ja jokaisen oikeaoppisen isän kirjoitus, jotka eivät poikenneet pyhän Rooman kirkon yleisestä [opetuksesta], eivätkä eronneet sen uskosta tai palvonnasta vaan pysyivät yhteydessä Jumalan kunniassa elämänsä viimeiseen päivään saakka, me julistamme että niitä saa lukea; myös julistukset ja kirjeet, joita siunatut paavit antoivat ohjeeksi useille isille eri aikoina Rooman kaupungista, on pidettävä arvossa;



      Myös pyhien marttyrien teot, jotka loisteliaasti kestivät kidutukset häkissä ja heidän ihmeelliset kestävyyden voittonsa. Ketkä katolisista epäilevät, että suurin osa heistä kestäisi hiljaa tuskissa täysissä voimissaan ja kantaisivat sen Jumalan kunniaksi ja kaikkien avuksi? Mutta vanhan tavan suurimman huomion mukaan niitä ei lueta pyhässä roomalaisessa kirkossa, sillä kirjoittajien nimet eivät ole yleisessä tiedossa eikä erotettu uskottomista ja idiooteista tai ovat vähemmän asiallisia kuin niiden tulisi olla; esimerkiksi Cyrici ja Julittaus, kuten georgialaisten ja muiden kärsimyskertomukset jotka ovat selvästi harhaoppisten tekeleitä. Tästä syystä, kuten oli sanottu, niin ettei loukkaavaa tekstiä syntyisi, niitä ei lueta pyhässä Rooman kirkossa. Kuitenkin me pidämme yhdessä suuressa arvossa edellämainitussa kirkossa kaikkia marttyreja ja heidän kunnioitettavia kärsimyksiään, jotka ovat hyvin tunnettuja Jumalalle ja ihmisille jokaista yksityiskohtaa myöten.



      Myös isien Paavalin, Antoniin, Hilarioniksen elämät, joita kaikki erakot kuvailivat tuon siunatun Hieronymuksen kautta, me hyväksymme kunnioittaen.



      Myös apostolisen istuimen siunatun piispan Silvestrin teot, on myönnetty että kirjoittajan nimi on tuntematon, mutta ne tiedämme monien katolisten Rooman kaupungissa lukevan tätä ja sen ikivanhan suuren käytön takia tätä on kirkossa otettu huomioon;



      Myös kirjoitukset ristin löytämisestä ja eräät lyhyet kirjoitukset siunatun Johannes Kastajan pään löytymisestä ovat satuja (12) ja joitakin niistä katoliset lukevat, mutta kun nämä tulevat katolisten käsiin, ensimmäisenä pitäisi olla siunatun apostoli Paavalin sana Todistakaa kaikki asiat, pitäkää kiinni siitä mikä on oikein.



      Myös Rufinus, kaikista uskonnollisin mies, tekee monia kirkkoa koskevia kirjoituksia, myös joitakin kirjoituksien käännöksiä; mutta koska arvostettava Hieronymus huomasi että hän otti mielivaltaisia vapauksia joissakin niistä, me olemme sitä mieltä noista jotka edellämainittu siunattu Hieronymus hyväksyi; eikä vain nuo Rufinukselta, vaan myös jokaiselta joita ihmiset usein muistavat antaumuksestaan Jumalaa kohtaan ja uskontoa kohtaan, niitä tulee kritisoida.



      Myös jotkut Origeneen teokset, joita siunattu mies Hieronymus ei hylkää, hyväksymme luettaviksi, mutta me sanomme että loput tekijöineen täytyy hylätä.



      Myös Kesarean Eusebiuksen aikakirjat ja hänen kirkkohistorian kirjansa, vaikka hän paljon selittää ensimmäisen kirjansa ensimmäisessä puheessa ja myöhemmin kirjoitti yhden kirjan ylistykseksi ja anteeksipyynnöksi lahkolainen Origeneelle (13), kuitenkin hänen varteenotettavien asioiden kirjoittamisen tähden, jotka ovat käytännöllisiä opastukseksi, me emme sano kenellekään että ne tulisi hylätä.



      Myös me ylistämme Orosiusta oppineimmaksi mieheksi, joka kirjoitti hyvin välttämättömän historian meille pakanoiden (14) herjauksia vastaan ihmeellisellä rohkeudella.



      Myös tuon arvostettavan Seduliuksen pääsiäistyö, joka oli kirjoitettu mahtipontisilla säkeillä, ansaitsee merkittävän ylistyksen.



      Myös uskomattoman työlästä Juvenkuksen työtä emme halveksi vaan ihmettelemme.





      V. Jäljelle jäävät kirjoitukset, jotka on kirjoitettu tai tunnistettu harhaopiksi tai lahkolaisiksi, joita katolinen tai apostolinen roomalainen kirkko ei lue millään tavalla; näistä me olemme ajatelleet oikeaksi luetteloida alle osan, jotka olemme hylänneet ja joita katolisten tulee välttää:





      LUETTELO HUOMATTAVISTA APOKRYFIKIRJOISTA (15)





      Ensimmäiseksi Sirmiumin synodin kutsui kokoon keisari Konstantinus, Konstantinuksen poika, prefekti Tauruksen ollessa puheenjohtajana, joka oli ja on ja ikuisesti täytyy olla kirottu.





      Matka apostoli Pietarin nimessä, jota pyhä Klement kutsuu nimellä numero yhdeksän



      Apostoli Andreaan Teot

      Apostoli Tuomaan Teot

      Apostoli Pietarin Teot

      Apostoli Filippuksen Teot

      Mattiaan Evankeliumi

      Barnabaan Evankeliumi

      Jaakob Nuoremman Evankeliumi

      Apostoli Pietarin Evankeliumi

      Apostoli Tuomaan Evankeliumi, jota ovat käyttäneet manikealaiset

      Bartolomeuksen Evankeliumit

      Andreaan Evankeliumit

      Evankeliumit joissa Lucianus valehtelee

      Evankeliumit joissa Hesychius valehtelee

      Kirja pelastajan lapsuudesta

      Kirja pelastajan ja Marian syntymästä tai kätilöstä

      Kirja joka on nimeltään Paimenesta

      Kaikki kirjat jotka teki paholaisen opetuslapsi Leucius (16)

      Kirja joka on nimeltään Perustaminen

      Kirja joka on nimeltään Aarrevarasto

      Kirja Aadamin tyttäristä Leptogeneseos

      Vergiliuksen säkeistä yhteen koottu kirja Kristuksesta

      Kirja joka on nimeltään Theklan ja Paavalin Teot

      Kirja joka on nimeltään Lastenlapset

      Sananlaskujen kirjat, jotka ovat harhaoppisten kirjoittamia pyhän Sixtuksen nimellä

      Paavalin Ilmestys

      Tuomaan Ilmestys

      Stefanuksen Ilmestys

      Kirja joka on nimeltään Neitsyt Marian Taivaaseenastuminen

      Kirja joka on nimeltään Aadamin Katumus

      Kirja Ogia-jättiläisestä, joka taisteli vedenpaisumuksen jälkeen lohikäärmeen kanssa harhaoppisten mukaan

      Kirja joka on nimeltään Jobin Testamentti

      Kirja joka on nimeltään Origeneksen katumus

      Kirja joka on nimeltään Pyhän Cyprianuksen katumus

      Kirja joka on nimeltään Janneksen ja Jambreksen katumus

      Kirja joka on nimeltään Apostolien Ennustukset

      Kirja joka on nimeltään Apostolien Kiusaukset

      Kirja joka on nimeltään Apostolien Ohjeet

      Siunatun Ambrosiuksen nimellä harhaoppisten kirjoittama fysiologia

      Eusebius Pampiluksen Historia

      Tertullianuksen Teot

      Lactantiuksen Teot, myös nimellä Firmianus

      Africanuksen Teot

      Kuolemanjälkeiset ja Gallialaisten Teot

      Montanuksen, Priskan ja Maximillan Teot (17)

      Manikealaisen Faustuksen Teot

      Commodeuksen Teot

      Toisen Aleksandrian Klementin Teot

      Thascius Cyprianuksen Teot

      Arnobiuksen Teot

      Tichoniuksen Teot

      Cassianuksen, Gallialaisen vanhimman, Teot

      Victorinus Petabionensiksen Teot

      Faustuksen, Gallialaisten kuninkaan, Teot

      Frumentius Caecuksen Teot

      Jeesuksen Kirje Abgarille

      Abgarin Kirje Jeesukselle

      Cyriciaanien ja Julitaanien Kärsimys

      Georgialaisten Kärsimys

      Kirjoitukset jotka ovat nimeltään Salomon Kirous



      Kaikki raamatunlauseet, jotka eivät ole enkeleistä kuten ne teeskentelevät olevansa mutta ne on kirjoitettu suurten demonien nimessä. Nämä ja nuo samankaltaiset, jotka Simon Noita, Nikolaus, Cerinthus, Marcion (18), Basilides, Ebion, Samosatenuksen Paavali, Photinus ja Bonosus, jotka kärsivät samasta virheestä, myös Montanus säädyttömien seuraajiensa kanssa, Apollinaris, manikealainen Valentinus, afrikkalainen Faustus, Sabellius, Arius, Makedonius, Eunomius, Novatus, Sabbatius, Calistus, Donatus, Eustasius, Jovianus, Pelagius, Eklanumin Julianus, Caelestius, Maximian, espanjalainen Priskillian, Nestorius Konstantinopolista, kyynikko Maximus, Lampetius, Dioscorus, Eutyches, Pietari ja toinen Pietari, joista yksi häpäisi Aleksandriaa ja toinen Antiokiaa, Acacius Konstantinopolista liittolaisineen, ja mitä myös kaikki harhaoppisten ja vääräuskoisten opetuslapset, joiden nimiä olemme tuskin säilyttäneet, ovat opettaneet tai kirjoittaneet, me tiedämme ettei niitä tule pelkästään hylätä vaan hävittää koko Rooman katolisesta ja Apostolisesta kirkosta ja heidän ylimmät miehensä ja seuraajansa on kirottu selvittämättömillä kirkonkirouksen kahleilla ikuisesti.





      Tekstissä esiintyvien numeroiden selityksiä:





      1) Paavi Gelasius I, paavina 492-496. Esiintyi jyrkästi Konstantinopolin patriarkkaa vastaan ja esitti hengellisen vallan ylemmyyttä maallisen vallan suhteen. G luetaan Rooman kirkon pyhimyksiin. Tämä kirjoitus on erinomainen todiste siitä, että luettelossa mainitut apokryfikirjat tiedettiin jo tähän aikaan. Suurinta osaa noista ei välttämättä enää ole, elleivät Vatikaanin arkistot avaudu?



      2) Damasus I, pyhimys, 305?-384, paavi, todennäköisesti espanjalaista syntyperää. Hän oli pyhän Jeromen ystävä ja oli tämän tukena raamatunkäännöksessä nimeltä Vulgata (johon perustuu meidänkin kirkkoraamattumme). Pyhä Jerome: Eusebius Hieronymus Sophronius (n.320- 420). Luther kirjoittaa Hieronymuksesta mm. että tämä ei kirjoita muusta kuin paastosta, neitseellisyydestä eikä ilmennä jälkeäkään oikeasta uskonnosta. Historian tähden on Hieronymusta luettava.



      3) Agenda: käsikirja, kirja, joka osoittaa kuinka julkinen jumalanpalvelus ynnä muut kirkolliset toimitukset on suoritettava.



      4) Nämä raamatunkohdat etsin niin hyvin vastaavat, kuin löysin, ja ne ovat seuraavista kohdista: Ensimmäinen on latinaksi Si quis dilexerit mundum, non est spiritus patris in illo enkä ole ihan varma mitä kohtaa tarkoitetaan, kun UT:ssamme ei ole Isän henkeä(paitsi Matt.10:20). Toinen on Room8:9, kolmas voisi olla Joh14:26 ja viimeisen kohdalle ehdotan Joh10:18.



      5) Matt16:18-19



      6) Eusebius kirjoittaa tästä kirkkohistoriassaan: Nero, joka on julistettu etummaiseksi Jumalaa vastaan taistelevien joukossa, kiihtyi murhaamaan apostolit. Kerrotaan, että Paavali mestattiin Roomassa ja että samoin Pietari ristiinnaulittiin Neron aikana. Rooman kansalaisena Paavali sai kunniallisemman kuolintavan. Eusebius kirjoittaa Pietarista myös: Hän tuli lopulta Roomaan, missä hänet ristiinnaulittiin pää alaspäin, kuten hän itse oli pyytänyt saada kärsiä. On olemassa varmoja todistuksia siitä, että toisen vuosisadan lopussa tiedettiin näiden apostolien haudat Roomassa. Ne sijaitsevat kaukana toisistaan, Pietarin lähellä Vatikaania ja Paavalin Ostiaan johtavan kadun varrella. Siitä, että apostolit olisivat kuolleet samaan aikaan, tämä on ensimmäinen näkemäni teksti.



      7) Nikaian kirkolliskokous pidettiin 325 (tämän tekstin englanninkielisessä käännöksessä on mainittu vuosiluku 318. Latinankielisessä alkuperäistekstissä trecentum decem, 320), aiheena viralliset kristinuskon opit. Arius ja Athanasius esittivät vastaväitteitä, mm. Arius oli sitä mieltä, että pyhässä kolmiyhtydessä Poika ei ole sama kuin Isä, kun taas kokouksen mielestä Poika oli yksi Isän muoto. Arius karkoitettiin ja hänen oppinsa kirottiin ja julistettiin harhaopiksi.



      8) Efeson kokous pidettiin 431, kokoonkutsujina keisarit Theodosius II ja Valentinian III. Kokoonnuttiin nimenomaan sen takia, että Nestorius, Konstantinopolin patriarkka, opetti Kristuksen inhimillisen ja taivaallisen muodon eroavaisuuksista. Nestorius ei hyväksynyt Marian palvontaa Jumalan synnyttäjänä. Keisari Theodosiukselle kokous oli varmasti vaikea, sillä hän oli ollut Nestoriuksen innokas kannattaja. Kokous tuomitsi pitkien väittelyiden jälkeen Nestoriuksen harhaoppiseksi.



      9) Chalcedon on lähellä Konstantinopolia. Kokoonnuttiin vuonna 451, ja kokouksen päätteeksi koptit ja monofysiitit erosivat katolisesta kirkosta, itse asiassa koptit olivat lähes 1500 vuotta erossa kaikesta länsimaisesta kirkosta ja siten säilyttivät paljon alkuseurakuntien tapoja ja kirjoituksia. Koptien johtajana on aina ollut Aleksandrian patriarkka.



      10) Hieronymuksen opettaja, joka johdatti raamatun ymmärtämiseen.



      11) Hippo oli Karthagon jälkeen Numidian maakunnan toiseksi suurin kaupunki. Augustinus (354-430) on Rooman kirkon kirkkoisistä suurin. Myös Lutherin mielestä Augustinus on paras raamatun selittäjä, joka ylittää kaikki muut. Augustinus jätti jälkeensä huomattavan kirjaston.



      12) Oikeastaan tämä latinankielinen termi on legendoja eikä satuja mutta asian havainnollistamiseksi on valittu tämä sana.

      13) Aiempi idiootit sen sijaan on niin kuin on kirjoitettukin (idiotis).

      14) Origenes (n.185-n.254) oli tähän aikaan katolisen kirkon suuri kiistanaihe gnostilaistyylisten opetuksiensa takia. Hänet julistettiinkin harhaoppiseksi, mutta vasta vuonna 553 Konstantinopolin kirkolliskokouksessa, eli yli 50 vuotta tämän kirjoittamisen jälkeen. Origenes oli huomattava kirjailija, erään Hieronymuksen kirjeen mukaan hän kirjoitti yli 2000 teosta.

      15) Täytyy aina muistaa, että raamatussa ja apokryfikirjoissa pakanoilla tarkoitetaan kaikkia, jotka eivät ole juutalaisia, siis myös meitä tavallisia suomalaisia. Tässä yhteydessä ei tarkoiteta samaa.

      16) Latinankielisessä kirjoituksessa on luettelossa jokaisen kirjan nimen perässä sana apokryfinen, jätin sen kuitenkin tästä pois.

      17) Hieronymus kirjoittaa kirjeessään piispoille Cromatius ja Heliodorus, että Matteus kirjoitti myös toisen evankeliumin, joka kertoo Marian syntymästä ja Jeesuksen syntymästä. Tätä evankeliumia hän ei ollut tarkoittanut julkaistavaksi, vaan oli antanut sen uskonnollisten säilytettäväksi. Leucius oli jostain saanut evankeliumin ja käänsi sen aivan väärin. Tästä syystä, ja koska evankeliumi on siunatun apostolin kirjoittama, Hieronymus ilmoittaa kääntävänsä sen sana sanalta hepreasta latinaksi. Hieronymus kirjoittaa myös, että Leucius oli Manichaeuksen opetuslapsi, siis manikealainen, ja hän kirjoitti vääriä apostolien tekoja. Nämä kirjoitukset katolinen kirkko oli tuominnut heti. Fryygialainen maailmanlopun pappi ja kaksi naisprofeettaa. Tertullianus liittyi heidän liikkeeseensä, montanolaisuuteen, jossa askeesi hallitsi ja elettiin vedellä ja leivällä. Marcion kirjoitti ainakin Roomassa vuonna 130 evankeliumin nimeltä Herran Evankeliumi joka tunnetaan myös nimellä Marcionin Evankeliumi; teksti on lähes kopio Luukkaan evankeliumista.

      • tuubansoittaja.

        Kolmas luku
        BARNABAAN EVANKELIUMI
        Barnabaan evankeliumi on ainoa tiettävästi jäljelle jäänyt Jeesuksen opetuslapsen kirjoittama evankeliumi. Sen on toisin sanoen kirjoittanut henkilö, joka vietti suurimman osan ajastaan Jeesuksen seurassa niiden kolmen vuoden aikana, jolloin tämä julisti sanomaansa. Barnabaalla on, toisin kuin neljän hyväksytyn (kanonisoidun) evankeliumin kirjoittajilla, ollut välitöntä tietoa ja kokemusta Jeesuksen opetuksista. Ei kuitenkaan tiedetä, missä vaiheessa hän kirjoitti Jeesuksesta ja hänen opetuksestaan muistamansa asiat. Merkitsikö hän tapahtumat ja keskustelut muistiin sellaisina kuin ne tapahtuivat vai kirjoittiko hän ne ylös vasta sitten kun Jeesus oli lähtenyt pois tästä maailmasta peläten, että tällöin osa hänen opetuksistaan saattaisi kadota tai muuntua? On myös mahdollista, ettei hän merkinnyt mitään muistiin ennen paluutaan Kyprokselle Johannes Markuksen kanssa. Nämä kaksi tekivät tuon matkan hieman sen jälkeen, kun Jeesus oli lähtenyt tästä maailmasta ja erottuaan Paavali Tarsolaisesta. Tämä kieltäytyi tekemästä matkoja Barnabaan kanssa, mikäli Markus olisi mukana. Riippumatta evankeliumin kirjoittamisen ajankohdasta ja huolimatta siitä, että myös tämä (samoin kuin neljä hyväksyttyä evankeliumia) on väistämättä kärsinyt monille eri kielille kääntämisestä, on se ainakin silminnäkijän kertomus Jeesuksen elämästä.

        Aleksandrian kirkoissa Barnabaan evankeliumi tunnustettiin kanoniseksi evankeliumiksi aina vuoteen 325 j.Kr. saakka. Tiedetään myös, että sitä levitettiin Jeesuksen syntymän jälkeisillä 1. ja 2. vuosisadalla Iranuksen (130 - 200 j.Kr.) kirjoitusten mukana. Iranus oli kirjoittanut puolustaakseen Jumalan ykseyttä. Hän asettui myös vastustamaan Paavalia, jota hän syytti roomalaisten pakanauskonnon ja platonisen filosofian sulauttamisesta Jeesuksen alkuperäisiin opetuksiin. Hän käytti

        lukuisia lainauksia Barnabaan evankeliumista näkemystensä tukena.

        Vuonna 325 j.Kr. pidettiin kuuluisa Nikean kirkolliskokous. Kolminaisuusoppi julistettiin Paavalilaisen kirkon viralliseksi opiksi. Eräs tämän päätöksen seurauksista oli myös se, että neljä - noin 300:sta silloin olemassa olleesta evankeliumista - valittiin kirkon virallisiksi evankeliumeiksi. Muut, Barnabaan evankeliumi mukaanlukien, määrättiin kokonaan tuhottavaksi. Samalla määrättiin myös, että kaikki heprean kielellä kirjoitetut evankeliumit tuli tuhota. Lisäksi säädettiin edikti, jonka mukaan kuka tahansa, jonka hallusta löydettäisiin laiton evankeliumi, saisi kuolemanrangaistuksen. Tämä oli ensimmäinen huolellisesti organisoitu yritys tuhota kaikki Jeesuksen alkuperäisistä opetuksista jäljelle jäänyt perimätieto, olipa sitten kyse ihmisistä tai kirjoista, jos ne vain olivat ristiriidassa Kolminaisuusopin kanssa. Barnabaan evankeliumin tapauksessa nämä määräykset eivät täysin tehonneet, koska p.o. evankeliumista on olemassa mainintoja vielä nykypäivänäkin.

        Paavi Damasuksen (304 - 384 j.Kr.), joka valittiin paaviksi vuonna 366 j.Kr., tiedetään määränneen asetuksella, että Barnabaan evankeliumia ei saisi lukea. Tätä asetusta kannatti myös vuonna 325 j.Kr. kuollut Korintin piispa Gelasus. Evankeliumi kuului myös ns. apokryfisten kirjojen listalle. Apocrypha merkitsee yksinkertaisesti "kansalta piilotettu". Evankeliumi ei siis tässä vaiheessa enää ollut kaikkien saatavilla, mutta kirkon johtajat kuitenkin yhä edelleen viittasivat siihen. Itse asiassa tiedetään, että paavi varasi vuonna 383 j.Kr. itselleen kopion Barnabaan evankeliumista ja säilytti sitä yksityiskirjastossaan.

        Oli olemassa myös muita asetuksia, joissa viitattiin tähän

        evankeliumiin. Esimerkiksi läntisten kirkkojen asetuksessa se kiellettiin v. 382, samoin Paavi Innocentius kielsi sen vuonna 465 Glasialaisessa asetuksessa vuodelta 496 Evangelium Barnabe kuului kiellettyjen kirjojen listalle. Hormisdas, joka oli paavina vuosina 514 - 523, saattoi tämän asetuksen uudestaan voimaan. Kaikista näistä asetuksista on maininnat B. de Montfauconin (1655 - 1741) laatimassa kreikkalaisten käsikirjoitusten luettelossa kansleri Seguierin (1558 -1672) kirjastossa.

        Barnabas mainitaan myös Niceforuksen Stichometry -teoksessa:

        Sarja no 3, Barnabaan epistola ... 1300 riviä

        ja samoin ns. 60:n kirjan luettelossa (The list of 60 Books):

        Sarja no 17. Apostolien matkat ja opetukset

        Sarja no 18. Barnabaan epistola

        Sarja no 24. Evankeliumi Barnabaan mukaan.

        Tämä kuuluisa lista tunnettiin myös nimellä Index (Luettelo), ja kristittyjen ei oletettu lukevan yhtäkään näistä kirjoista ikuisen rangaistuksen uhalla.

        Kotelerius, joka luetteloi käsikirjoituksia Ranskan kuninkaan kirjastossa, merkitsi Barnabaan evankeliumin vuonna 1789 laatimaansa Pyhien kirjoitusten luetteloon (Index des Écritures). Evankeliumi mainitaan myös Oxfordin Bodleian kirjaston Baroccian-kokoelman 206. käsikirjoituksessa. Barnabaan evankeliumin kreikkalaisesta versiosta on myös tallella yksittäinen palanen, joka on tällä hetkellä Ateenan museossa. Jäännös on kaikki, mikä on jäänyt jäljelle aikoinaan poltetusta kopiosta:

        Keisari Zenon hallituskauden neljännen vuoden aikana 478 löydettiin Barnabaan ruumiin jäännökset. Hänen rinnaltaan löydettiin kopio hänen omin käsin kirjoittamastaan evankeliumista. Tästä on merkintä Acta Sanctorumissa, Boland Junii, Osa II, sivut 422 - 450, joka on julkaistu Antwerpenissä vuonna 1698. Roomalaiskatolinen kirkko väitti kuitenkin Barnabaan haudalta löydetyn evankeliumin olleen Matteuksen. Kopion julkistamiseksi ei ole ryhdytty minkäänlaisiin toimenpiteisiin. Vatikaanin 40 km pitkän kirjaston sisältö on yhä edelleen yleisöltä suljettuna.

        Se käsikirjoitus, jonka pohjalta Barnabaan evankeliumin englantilainen käännös tehtiin, oli alunperin Paavi Sixtuksen (1589 - 1590) omaisuutta. Hänellä oli ystävä, Fra Marino niminen munkki, joka luettuaan ensin Iraneuksen kirjoituksia, (joissa Barnabaan evankeliumia oli ahkerasti siteerattu) kiinnostui suuresti p.o. evankeliumista. Eräänä päivänä hän meni tapaamaan paavia. He söivät lounasta yhdessä ja aterian jälkeen paavi nukahti. Isä Marino alkoi selailla paavin yksityiskirjastossa olevia kirjoja ja löysi italialaisen käsikirjoituksen Barnabaan evankeliumista. Piilottaen sen munkin kaapunsa hihaan hän poistui Vatikaanista käsikirjoitus mukanaan. Tämä käsikirjoitus siirtyi sittemmin henkilöltä toiselle, kunnes se joutui "erään hyvin nimekkään ja vaikutusvaltaisen henkilön" käsiin Amsterdamissa, "tämän henkilön kuultiin useaan otteeseen elämänsä aikana painottavan tämän käsikirjoituksen erittäin suurta arvoa." Hänen kuolemansa jälkeen käsikirjoituksen sai haltuunsa J.E. Cramer, Preussin kuninkaan kansleri. Vuonna 1713 Cramer esitteli käsikirjoituksen kuuluisalle bibliofiilille, Savoijin prinssi Eugenelle. Vuonna 1738 käsikirjoitus päätyi yhdessä prinssin kirjaston kanssa Wienin Hofbibliothekiin, jossa sitä nykyään säilytetään.

        Toland, alkukirkon ajan huomattava historiantutkija, sai käsikirjoituksen käsiinsä ja viittaa siihen teoksessaan Miscellaneous Works, joka julkaistiin postuumina vuonna 1747. Hän toteaa Barnabaan evankeliumista, että "Se noudattaa tarkalleen pyhien kirjoitusten tyyliä," ja jatkaa:

        Jeesuksen tarinaa ei siinä ole ainoastaan kerrottu monessa suhteessa hyvin eri lailla kuin muissa evankeliumeissa, vaan samalla myös paljon täydellisemmin ... ja tämä evankeliumi on erityisesti paljon lähempänä kuin muut evankeliumeistamme. Joku voisi pitää tätä sen ansiona, sillä kaikkia asioita voidaan kommentoida parhaiten välittömästi niiden tapahtumisen jälkeen. Mitä kauemmaksi alkuperäisestä tapahtumasta siirrytään, sitä epätarkemmaksi kaikki muuttuu.

        Tolandin tälle käsikirjoitukselle antama julkisuus sai sen välttymään kohtalolta, joka koitui toisen, kerran olemassaolleen espanjankielisen Barnabaan evankeliumin käsikirjoituksen osaksi. Tuo käsikirjoitus esitettiin Englannissa erään Collegen kirjastolle suurin piirtein samoihin aikoihin kuin italialainen käsikirjoitus luovutettiin Hofbibliothekille. Se ei kauaakaan ehtinyt olla Englannissa, kun se yhtäkkiä mystisesti katosi.

        Italialaisen käsikirjoituksen käänsivät englanniksi Canon ja rouva Ragg. Kirjan painoi ja julkaisi Oxford University Press vuonna 1907. Englanninkielisen käännöksen lähes koko painosmäärä katosi kuitenkin yhtäkkiä mystisesti markkinoilta. Vain kaksi tämän käännöksen kopiota on tiettävästi jäljellä,

        toinen on British Museumissa, toinen taas kongressin kirjastossa Washingtonissa. Kongressin kirjaston kappaleesta saatiin sittemmin mikrofilmikopio ja uusi englantilaisen käännöksen laitos painettiin Pakistanissa. Tämän laitoksen kopiota käytettiin myös Barnabaan evankeliumin korjatun version painamiseen.

        Nykyään katsotaan yleisesti, että ne kolme jo varhain hyväksyttyä evankeliumia, jotka tunnetaan nimellä synoptiset evankeliumit, on laadittu varhaisemman, meille tuntemattoman evankeliumin pohjalta. Nykypäivän tutkijat käyttävät siitä (paremman nimen puutteessa) nimitystä "Q". Voidaan myös kysyä, olisiko Barnabaan apokryfinen evankeliumi itse asiassa tuo kadonnut evankeliumi. On syytä muistaa, että Johannes Markus, jonka evankeliumi on ensimmäinen neljästä hyväksytystä evankeliumista, oli Barnabaan sisarenpoika. Hän itse ei koskaan ollut tavannut Jeesusta. Näin ollen muiden ihmisten on täytynyt kertoa hänelle sen, mitä Jeesuksen elämästä ja opetuksista hänen evankeliumissaan kerrotaan. Uuden testamentin kirjoista tiedetään, että hän seurasi Paavalia ja Barnabasta monilla heidän lähetysmatkoillaan aina siihen saakka, kunnes heidän välilleen kehkeytyi vakava riita. Sen seurauksena Barnabas ja Markus lähtivät yhdessä Kyprokselle. Lisäksi on epätodennäköistä, että Markus olisi kovin suuressa määrin luottanut Paavaliin tietolähteenä, eihän Paavalikaan koskaan ollut tavannut Jeesusta. Ainoa järkevältä tuntuva johtopäätös lienee se, että hänen on täytynyt toistaa setänsä Barnabaan kertomukset Jeesuksesta. Joidenkin mukaan hän taas on toiminut Pietarin tulkkina ja kirjoittanut muistiin ne asiat, jotka oli kuullut Pietarilta. Tämä saattanee pitää paikkansa, sillä Markuksen on täytynyt olla tekemisissä muiden opetuslapsien kanssa, silloin kun hän ei ollut matkoilla Barnabaan tai Paavalin kanssa. E.J. Goodspeed osoittaa kuitenkin tutkimuksissaan, että mitä tahansa Markus sai tietää Pietarilta, ei se missään tapauksessa

        ole voinut ollut kovin perinpohjaista:

        Hän oli toiminut Pietarin tulkkina ja kirjoittanut muistiin täsmällisesti, vaikkei mitenkään järjestelmällisesti, kaiken sen minkä hän tiesi Herran sanoneen tai tehneen. Tämä siksi, että Markus itse ei ollut kuullut eikä seurannut Herraa, mutta myöhemmin, kuten jo mainitsin, hän seurasi Pietaria. Tämä taas muokkasi opetuk-sensa kuulijoiden tarpeiden mukaan ilman että hänen tarkoituksenaan olisi edes ollut antaa yhtenäistä ja kattavaa selontekoa Herran sanoista ja teoista.

        Myöskään Luukas, joka kirjoitti myös apostolien teot, ei koskaan ollut tavannut Jeesusta. Hän oli Paavalin henkilääkäri. Matteus, joka ei myöskään koskaan tavannut Jeesusta, oli veronkantaja.

        On esitetty, että Markuksen evankeliumi saattaisi olla "Evankeliumi Q" ja että Matteus ja Luukas olisivat käyttäneet hänen evankeliumiaan kirjoittaessaan omaansa. Kuitenkin he mainitsevat yksityiskohtia, joita Markus taas ei mainitse, mikä viittaisi siihen, että Markuksen evankeliumi ei ole voinut olla heidän ainoana lähteenään. Jotkut ovat sanoneet, että asialla ei ole suurtakaan merkitystä, koska tiedetään, että Markuksen evankeliumi kirjoitettiin ensin heprean kielellä, käännettiin ensin kreikan kielelle ja sittemmin latinaksi. Kaikki heprean kuten myös varhaiset kreikankieliset versiot Markuksen evankeliumista on tuhottu. Sen vuoksi voidaan vain spekuloida sillä, kuinka paljon evankeliumi on muuttunut tai värittynyt välittyessään kieleltä toiselle.

        On myös mielenkiintoista panna merkille se seikka, että evankeliumeja on pyritty yhdenmukaistamaan ja siten yritetty palata niiden alkulähteisiin, koska niiden välillä ilmenevät ristiriitaisuudet ovat ajoittain osoittautuneet hieman kiusallisiksi kirkkolaitokselle. 200-luvulla elänyt Titian yritti yhdistellä neljää Paavalin kirkon omimaa ja Pyhiksi kirjoituksikseen virallistamaa evankeliumia. Tämän evankeliuminsa Titian kokosi käyttäen 96 % Johanneksen evankeliumista, 75 % Matteuksen evankeliumista, 66 % Luukaksen evankeliumista ja 50 % Markuksen evankeliumista. Loput lähteet hän hylkäsi. Huomattakoon, että hän luotti niinkin vähän varhaisempiin evankeliumeihin ja antoi eniten painoarvoa viimeisimpänä kirjoitetulle evankeliumille. Hänen syntetisoimansa evankeliumiversio ei kuitenkaan osoittautunut menestyksekkääksi.

        On näin ollen kyseenalaista, voidaanko Markuksen evankeliumia pitää kolmen synoptisen evankeliumin yhteisenä lähteenä. Sen sijaan kaikki kolmessa synoptisessa evankeliumissa mainitut tapahtumat sisältyvät myös Barnabaan evankeliumiin.

        Käyttivätpä nämä kolme hyvin erilaisista taustoista lähtenyttä miestä samaa tietolähdettä tai eivät, Barnabasta koskeva käsky kuului kuitenkin:

        "Jos hän tulee teidän tykönne, niin ottakaa hänet vastaan."

        (Paavalin kirje kolossalaisille 4:10)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      122
      2583
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      226
      2222
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1593
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      179
      1425
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      56
      1300
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1086
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      67
      1066
    8. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      36
      991
    9. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      962
    10. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      914
    Aihe