Elämänmuutos houkuttaa

Puolivälissä

Olen ollut samassa työssä 11 vuotta. Nyt on alkanut leipääntyminen olla kroonista. Päätoimiala on toinen, mutta olen tehnyt firmassamme nettitöitä alusta saakka ilman alan tutkintoa, joitakin sivuopintoja kyllä taustalla. Työkin on opettanut ja kurssittanutkin. Siinä on saanut olla luova ja suunnitella. Toinen puoli työstä on sitä puisevaa myyntityötä. It-puolen hommiin en pääse nykyisessä työpaikassa kokopäiväiseksi, ja muuallekaan tuskin koska "päätyö" on myynti.

Tunnen laitostuneeni. Tekisi kovasti mieli tehdä iso loikka, ottaa loparit ja lähteä opiskelemaan toinen amk-tutkinto. Olisiko laman aikana järkevää opiskella? 3-4 vuoden päästä voisi olla jo pahin lamavaihe ohi ja suuret ikäluokat alkavat poistua. Haaveilen työllistyväni, en it-firmaan, vaan jälleen johonkin heidän asiakasfirmaansa. Tai sitten perustaisin toiminimen ja tekisin pikkuisia nettisivuja toisille pikkuisille yrityksille.

Onko jalat maassa vai pää pilvissä?

n41

6

487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla on sama tilanne juuri nyt mutta ei it alalla tjn
      ja sain jouluna houkuttelewan tarjouksen lähteä tjn
      mutta olenko jo juurtunut nykyiseen ?
      pitäiskö ottaa riski ja lähteä?
      taewis wain aluksi hakea ennakkowerokirja ja sitten pois orawanpyörästä tjn
      mut se tietäis matksustelua............

• mutta kannattaa

Parikymmentä vuotta sorvin ääressä.. eka työnantajalla melkein 18 v , toisella 2 v.

Paha tilanne oli irtautua pitkästä työsuhteesta,
        mutta ei muuta kun silmät kiinni, nenästä kiinni
        ja sukellus. Toinen vaihtoehto oisi ollut pystyyn kuoleminen ja totaali näivettyminen.

Alku on hankalaa, kun ei kuulu enää entiseen
        työyhteisöön, mutta takasin ei enää saisi kun
        kirveellä uhaten.

Nyt uudella työnantajalla ja täysin uudella alla (entinen oli toimistoa, nyt taiteiden parissa)
        en kadu pätkääkään !

• lämpimästi

ottamaan oman elämän ohjat omiin käsiisi. Tee elämästäsi itsesi näköinen. Minäkin tein vuoden tässä ihan muita hommia kuin mihin olen kouluttautunut. Kävin koulutuksia ja sain uusia ihmissuhteita ja paljon uusia mahdollisuuksia. Nyt kun mietin mennyttä vuotta olen ainostann kiitollinen että uskalsin! Kyllä töitä tekevälle riittää usko pois. Älä usko lamaan. Minä en usko, sillä sain juuri elämäni ensimmäisen vakipaikan. Muista että kaikki lähtee itsestä. Uskalla hypätä oravanpyörästä pois. Se kannattaa. Ihanaa kevättä Sinulle.

• wilma60

Minä valmistuin ammattiini 20 vuotiaana ja 20 vuotta sen alan töitä tein. Ilmeisesti 40:n kriisissä rupesin ajattelemaan elämääni uusiksi, irtisanouduin työstäni ja hyppäsin "tuntemattomaan". Toki suunnitelmat oli valmiina ja niitä sitten toteuttamaan. Ratkaisua en ole katunut päivääkään vaan nautin nyt siitä, että saan elää itseni näköistä elämää ja tehdä työtä jota teen täydellä sydämellä. Vanhuus ei ole turvattu tämän työn suhteen mutta viis siitä. Elän tässä ja nyt, murehtimatta ikaa joka koittaa 20 vuoden päästä. Mistä tiedän olenko silloin edes hengissäkään.

• Ø@.....

Ihminen ei ole terve, jos ei vattuunnut joskus töihinsä. Silloin on syytä tehdä jotain.

Näistä netti-jutuista kun nyt sattuu olemaan kokemusta, totean. Tutkinnoilla ei suuremmin ole väliä, osaaminen ja referenssit tärkeämpiä. Kymmenkunta vuotta sitten pääsi hommiin, jos sai saitin kasaan, Nyt pitää osata paljon enemmän.

Ei koulun käynti huono ajatus ole. Ajoituskin olisi sopiva, lama kestää vain aikansa. Tutkinnolla sinällään ei juuri ole merkitystä, parhaat tekijät ovat tehneet ja opiskelleet itse. Yleensäkin pitää opiskella jotain jatkuvasti.

Kannattaa muuten huomioida, että webin tekemisessä nykyään ratkaisee enemmän sisältö ja ulkonäkö, kuin varsinainen tekniikka. Koodia oppii kuka tahansa vääntämään. Saitin pitää olla myyvä ja visuaalisesti korkeatasoinen. Tekijöitä on valtavasti, osaaminen kuuluu likipitäen yleissivistykseen.

Kärjistetysti, Taikki ja ekonomin todistus markkinoinnista, niin alkaa koulupapruillakin olemaan painoarvoa.

Suuret ikäluokat eivät juurikaan ole kilpailemassa duuneista, kaikki nuoremmat polvet kyllä.

Periaatteessa kaikki saitit on jo tehty, nyt niitä pitää uudistaa ja päivittää. Uusia asiakkaita löytyy lähinnä kaupparekisterin kautta. Nuorilla firmoilla ei välttämättä ole suuria markkinointibudjetteja.

Se, että on myyntikokemusta on hyvä asia. Myyntiin menee alussa enemmän energiaa kuin varsinaiseen tekemiseen. Sitten kun on muutamia kymmeniä saitteja ulkona, voi olla jo päiviteltävääkin. Jostain tekstien tai kuvien vaihtelemisesta ei juuri rahaa kerry. Jos saa muutaman webbikaupan pokattua, niissä on sitten jo töitä jatkossakin. Tahtovat vain kauppiaat vaatia nykyään järjestelmää, että voivat itse hoitaa päivityksensä ja tarjouksensa näkyviin.

Siirryin reilut kymmenen vuotta sitten printistä webbiin, silloin oli töitä. Flashiakaan ei silloin moni osannut, hyvä kun perus hölömölyn tekijöitä oli. Nyt teen lähinnä taas printtiä, vissiin viiteen vuoteen en ole saittia tehnyt, ei ole edes itsellä nyt näkyvissä mitään, makselen domainia kaiken varalta tosin vieläkin.

Jos mahdollista, perusta toiminimi ja ala tekemään aluksi sivutoimisesti. Jos hommia alkaa kertymään, mieti sitten lopareita. Toki voi mennä kouluunkin ja samalla koittaa päästä alkuun. Kannattaa muuten huomata, että vuodessa media-alalle otetaan sisään kaikkinensa parituhatta opiskelijaa erilaisiin opinahjoihin. Viimeisenä kymmenenä vuotena on siis koulutettu parikymmentä tuhatta "osaajaa". Suurin osa suoraa kortistoon. Verkkoviestintä ja muu uusmedia eivät työllistäneet niin paljon ihmisiä kuin oletuksena kai oli, reserviä kyllä riittää.

On muuten mielenkiintoista koittaa hakea palkkatöitä, kun ovella on jonossa ilmaisia harjoittelijoita kaikenlaisista kouluista.

Ei ollut tarkoitus pelotella. Hyville on aina jotain töitä, vaikkapa kahvin keittelemistä. Veristä se kilpailu on kaikilla aloilla. Pään pitääkin olla vähän pilvissä, muuten ei sitten ikinä saa mitään aikaan. Turha märistä vanhainkodissa tekemättä jättämiään asioita. Jos kaatuu, niin kaatuupahan ainakin rehellisesti turvilleen.

Öf, isompi byroo nappasi suurimman asiakkaani vuoden vaihteesta, pitäisi kai alkaa soittelemaan jonnekin...

jepjep.

=DW=

• 49 ei 50

Seitsemäs vuosi olisi alkanut nykyisessä asiakaspalvelutyössä, mutta sitten minulta kysyttiin haluanko vaihtaa taloushallinnon puolelle, ilman suurta kokemusta, mietin ja halusin. Nyt vuoden alusta ollut taloushallinnossa ja oikeestaan kivaa; ei asiakkaita, vaan työkavereita, joille kerron heidän palkka-asioita, kun kysyvät. Opettelua joka päivä, mutta onneksi työkaveri mukava, joka neuvoo ja antaa kysyä. Voipi olla, että seur. 7 vuotta tässä hommassa ja sitten osa-aika eläkkeelle. Olen nääs kohta 50v, mutta voin vielä kirjoitella tänne 40 vuotiaitten palstalle. Eiks oo kivaa.....Uskaltakaa tarttua tilaisuuksiin ja kokeilla uutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2701
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      137
      2496
    3. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2103
    4. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      133
      2101
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1814
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      156
      1344
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1182
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      90
      1130
    9. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      91
      1126
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1078
    Aihe