Kokemuksia 3D-Engineistä

palakakkua

Moro

Tarkoituksena olisi väsätä, joku simpeli 3D hässäkkä joka käyttää vapailta markkinoilta saatua 3D-moottoria. Asensin koneelle jo OGRE 3D:n sekä Panda 3D:n. Panda kumminki haluaisi, että käytettäisiin pythonia ja OGREen voi naputella C .

C on hallussa, eli siltä kantilta asiaa kohti :)

Onko teillä noista mitään kokemusta ?
Vai kiilaako joku kolmas vaihtoehto noista ohi?

kokemuksia ja mielipiteitää ilmoille.

Kiitos.

13

1387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta ...

      Ogrella toteutettuja pelejä nähneenä sanoisin että sillä voi saada näyttävääkin jälkeä aikaan.

      Onkos siinä samassa joku fysiikka"moottori" myöskin?

      Minkälaista pelipohjaa olet väsäämässä? Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.

      Vaikken itse mitään C :sta tiedäkkään, enkä oikeastaan mistään muustakaan hyödyllisestä. Mutta 3D mallintajana on jotain kokemusta, lähinnä ilmaisohjelmilla kuten Zanonza Modelerilla olen mallintanut paljon. :)

      • palakakkua

        > Onkos siinä samassa joku fysiikka"moottori"
        > myöskin?

        Ei taida olla, taitaa olla vain grafiikka engine.
        Mutta, en ole vielä paljoakaan tutustunut.

        > Minkälaista pelipohjaa olet väsäämässä?
        > Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.

        Tulevaa ajatellen, pitäisi tehdä pieni testi avaruustaistelu ala Homeworld style ennalta annettujen parametrien perusteella.

        Mallintajalle olisi käyttöä :)


      • palakakkua

        Onkos siinä samassa joku fysiikka"moottori" myöskin?

        -------------------------------------------

        Tämmönen liitännäinen löyty tohon Ogre3D:hen.
        http://www.ogre3d.org/wiki/index.php/OgreODE

        Siitä en sitten tiedä kuinka se toimii tai onko edes vielä valmis.

        Koska ekana pitäis saada kamaa lentelemään ruudulle tolla Ogre3D:llä. Sen jälkeen katotaan mitä tuolla ODE:lla tehdään.


    • valmista skeidaa

      tosiosaaja tekee 3d-moottorin itse alusta alkaen!

      • eikä opiskella

        3D-ohjelmointia niin aika typerää keksiä pyörää uudelleen


      • kuten toinenkin....

        Vastaaja totesi, täysin ajanhukkaa keksiä sama juttu uudestaan, kun voisi sen sijaan kehittää itse peliä.

        On niin toimivia 3D moottoreita vapaasti tarjolla, että ei kannata välttämättä kovin aloittaa tyhjästä.


      • Juupajuuei
        eikä opiskella kirjoitti:

        3D-ohjelmointia niin aika typerää keksiä pyörää uudelleen

        Riippuu tietty pelistä. Jos haluaa saada kohtuullisen FPS pelin nopeasti aikaan, kyllä silloin valmismoottoria käytetään, korkeintaan vähän modaillaan moottoria.

        John D. Carmack on ilmeisen tyhmä tyyppi :p Crysiskin oli varsin typerä viritys, kun pelintekijät eivät käyttäneet esimerkiksi vanhempaa CryEngineä vaan mentiin parantamaan sitä moottoria. Saman pyörän taas menivät keksimään uudelleen. Johan se Quake 1:sessäkin oli.

        No, pelin tekeminen sekä peli tai grafiikkamoottori ovat eri asioita. Kait sitä kannattaa ensiksi kaavailla peli ja sitten kahtoa, mikä moottori sitä parhaiten palvelisi. Kun aikanaan jonkinlainen peli on moottorin avulla saatu aikaiseksi, olisi tietty kiva, että pelin saa näppärästi toimimaan myös jollain toisellakin moottorilla. Ikävä, jos peli kärsii liikaa pelimoottorin rajoituksista.

        Esimerkiksi Obvilionisaa on järkevällä tavalla käytetty monen moista valmiskamaa mm. fysiikan saamiseksi peliin mukaan.

        On paljon pelejä, joita varten ei kannata käyttää mitään valmismoottoria. Esimerkiksi Space Giraffe.

        Moottorien taustalla oleva tekniikka on hyvä ymmärtää, niin saa sen toimimaan parhaalla tavalla. Lisäksi jonkinmoisella ymmärryksellä saa aikaan esimerkiksi omia, uniikkeja efektejä ja voi vähän kenties jopa taivuttaa pelimoottoria pelin tarpeita varten sopivammaksi.


      • palakakkua
        Juupajuuei kirjoitti:

        Riippuu tietty pelistä. Jos haluaa saada kohtuullisen FPS pelin nopeasti aikaan, kyllä silloin valmismoottoria käytetään, korkeintaan vähän modaillaan moottoria.

        John D. Carmack on ilmeisen tyhmä tyyppi :p Crysiskin oli varsin typerä viritys, kun pelintekijät eivät käyttäneet esimerkiksi vanhempaa CryEngineä vaan mentiin parantamaan sitä moottoria. Saman pyörän taas menivät keksimään uudelleen. Johan se Quake 1:sessäkin oli.

        No, pelin tekeminen sekä peli tai grafiikkamoottori ovat eri asioita. Kait sitä kannattaa ensiksi kaavailla peli ja sitten kahtoa, mikä moottori sitä parhaiten palvelisi. Kun aikanaan jonkinlainen peli on moottorin avulla saatu aikaiseksi, olisi tietty kiva, että pelin saa näppärästi toimimaan myös jollain toisellakin moottorilla. Ikävä, jos peli kärsii liikaa pelimoottorin rajoituksista.

        Esimerkiksi Obvilionisaa on järkevällä tavalla käytetty monen moista valmiskamaa mm. fysiikan saamiseksi peliin mukaan.

        On paljon pelejä, joita varten ei kannata käyttää mitään valmismoottoria. Esimerkiksi Space Giraffe.

        Moottorien taustalla oleva tekniikka on hyvä ymmärtää, niin saa sen toimimaan parhaalla tavalla. Lisäksi jonkinmoisella ymmärryksellä saa aikaan esimerkiksi omia, uniikkeja efektejä ja voi vähän kenties jopa taivuttaa pelimoottoria pelin tarpeita varten sopivammaksi.

        Riippuu tietty pelistä. Jos haluaa saada
        kohtuullisen FPS pelin nopeasti aikaan, kyllä silloin valmismoottoria käytetään, korkeintaan vähän modaillaan moottoria.
        -------------------------------

        Jos luit otsikon niin 3D-moottoreista oli kyse.
        Se minkä tyyppistä olen tekemässä on suhteellisen yks ja sama. Jos olen ostamassa taulua, tuskin haluan kuulla myyntipuheita lumikenginstä?

        ----------------------------------------------
        ----------------------------------------------
        John D. Carmack on ilmeisen tyhmä tyyppi :p Crysiskin oli varsin typerä viritys, kun pelintekijät eivät käyttäneet esimerkiksi vanhempaa CryEngineä vaan mentiin parantamaan sitä moottoria
        ----------------------------------------------

        Parantamaan ja luomaan uudestaan on täysin eria asia.

        Montako asiantuntijaa on vielä tutkimassa miten pyöreästä saisi vielä pyöreämmän?
        Vai perehdytäänkö pinnoite ja muihin pyörän ominaisuuksiin ?


      • juupajuuei
        palakakkua kirjoitti:

        Riippuu tietty pelistä. Jos haluaa saada
        kohtuullisen FPS pelin nopeasti aikaan, kyllä silloin valmismoottoria käytetään, korkeintaan vähän modaillaan moottoria.
        -------------------------------

        Jos luit otsikon niin 3D-moottoreista oli kyse.
        Se minkä tyyppistä olen tekemässä on suhteellisen yks ja sama. Jos olen ostamassa taulua, tuskin haluan kuulla myyntipuheita lumikenginstä?

        ----------------------------------------------
        ----------------------------------------------
        John D. Carmack on ilmeisen tyhmä tyyppi :p Crysiskin oli varsin typerä viritys, kun pelintekijät eivät käyttäneet esimerkiksi vanhempaa CryEngineä vaan mentiin parantamaan sitä moottoria
        ----------------------------------------------

        Parantamaan ja luomaan uudestaan on täysin eria asia.

        Montako asiantuntijaa on vielä tutkimassa miten pyöreästä saisi vielä pyöreämmän?
        Vai perehdytäänkö pinnoite ja muihin pyörän ominaisuuksiin ?

        Ogre3d tuntuupi osaavan poistaa tiettyä typerän oloista direct3d / opengl spesifistä räpeltämistä, kuten texture staging statet, worldviewbullshit matriisin jatkuvan nypläämisen tms.

        Mukavan ja riittävän geneerisen oloinen paletti juu, ja mukavasti erilaisia värejä on siihen saatu aikaiseksi. Nämä ovat ensivaikutelmia, en valitettavasti osaa sanoa, onko siinä kuinka paljon ikäviä rajoituksia tai suoranaisia arkkitehtuurisia typeryyksiä.

        Kyllä kuitenkin tämänkin tehokas käyttäminen vaatii ymmärtämystä 3d grafiikasta, sekä perustekniikoista, miten mikäkin toimii. Näyttääpi, että Ogren käyttäjät joutuvat vielä tappelemaan aikas perustavaa laatua olevien juttujen kanssa, kuten kävelyn realistinen animointi. Onhan tämä tietty pelinteon kannalta parempi juttu kuin esimerkiksi saada varjostus toimimaan kunnolla.

        Juu, mukavan olonen setti, saatampi joskus senkin kanssa vähän puljailla, kenties tehdä jotain ehvektejä tms zydeemeitä.

        Juu, noista pyöristä: Pelit tuntuvat luvattoman paljon olevan toistensa kopioita. Eli Helkama merkkisiä polkupyöriä löytyy vaikka millä mitalla, mutta potkukelkkoja, vesisuksia, veneitä tai vaikkapa lumikenkiä on varsin heikosti tarjolla.


      • Jarza268
        kuten toinenkin.... kirjoitti:

        Vastaaja totesi, täysin ajanhukkaa keksiä sama juttu uudestaan, kun voisi sen sijaan kehittää itse peliä.

        On niin toimivia 3D moottoreita vapaasti tarjolla, että ei kannata välttämättä kovin aloittaa tyhjästä.

        Orgre 3d on liostava valinta grafiikan pyörittäjäksi. Jos täällä on joku hc- Ohjelmoija niin voin kylla maksamaan kohtuullisen summan jos ogrea paremman saat aikaan.????

        Orgressa on minusta hyvää, että se on vain grafiikkaa ajava moottori ja esim. netissä pelattaviin peleihin saa helposti valittua rinnalle jonkun Toisen kirjaston, ellei halua koodata itse?
        Ogressa on niin paljon ominaisuuksia, että kaikkea ei varmasti tarvitse käyttää ja jos pitää jotain muuttaa niin sitten muuttaa. tulevaisuudessa ogrea jaetaan niin, että lähdekoodeja ei tarvitse julkaista pelin mukana, vaikka jakaisi peliään maksullisena ja ogren koodia on muutettu, ainakin muistan näin lukeneeni!!

        Ogren versiot on kommentoitu hyvin ja ohjeita löytyy aloittelijalle wikista aivan tarpeeksi ensimmäisen pelin tekemiseen. Jos on palavaa halua keksiä fillarweita uudestaan niin eikun opettelemaan joltain "ohjelmointi on salatiedettä sivuilta" vaikka sdl:llää ja koodaamaan omaa moottoiria sitten 15 vuoden salatieteitten harjoittamisen jälkeen.


      • nytrahaa
        Jarza268 kirjoitti:

        Orgre 3d on liostava valinta grafiikan pyörittäjäksi. Jos täällä on joku hc- Ohjelmoija niin voin kylla maksamaan kohtuullisen summan jos ogrea paremman saat aikaan.????

        Orgressa on minusta hyvää, että se on vain grafiikkaa ajava moottori ja esim. netissä pelattaviin peleihin saa helposti valittua rinnalle jonkun Toisen kirjaston, ellei halua koodata itse?
        Ogressa on niin paljon ominaisuuksia, että kaikkea ei varmasti tarvitse käyttää ja jos pitää jotain muuttaa niin sitten muuttaa. tulevaisuudessa ogrea jaetaan niin, että lähdekoodeja ei tarvitse julkaista pelin mukana, vaikka jakaisi peliään maksullisena ja ogren koodia on muutettu, ainakin muistan näin lukeneeni!!

        Ogren versiot on kommentoitu hyvin ja ohjeita löytyy aloittelijalle wikista aivan tarpeeksi ensimmäisen pelin tekemiseen. Jos on palavaa halua keksiä fillarweita uudestaan niin eikun opettelemaan joltain "ohjelmointi on salatiedettä sivuilta" vaikka sdl:llää ja koodaamaan omaa moottoiria sitten 15 vuoden salatieteitten harjoittamisen jälkeen.

        Jarza268:
        Oletko hyväkin käyttämään tuota Ogrea?
        Mä olen liian tyhmä käyttämään tota, mutta mulla olisi projektia tarjolla!

        Itse olen työtön, joten aikaa ja halua sen suorittamiseen riittäisi.
        Joten palkka työstä ei ole kyse.

        Tavoite olisi kuitenkin saada myytävä tuote!

        Idea perusteiltaan valmis, yksityiskohdat vaatisi hiomista.
        Projekti tarvisi sekä Ogre osaajan sekä mallentajan.
        Muusikko/audio osaaja myöhemmin.


    • aije189

      Voisiko joku suomeksi kertoa miten tuon oden saa asennettua ogren versioon 1.7_2 kun aiemmassa se tuli asennettavan sdk paketin mukana ja tuon paketin joutui muutenkin käsi nullimaan kaikki ympäristömuuttujat ja kun lontoo on mulle maa kaukana niin justiinsa en osaa ohjeistakaan ymmärrewttävästi lukea. iso kiitos sille joka vaivautuu selittämään?

    • sdfsdfs3wfw3f3w

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7793
    2. 113
      6064
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5197
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4556
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3230
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      62
      3024
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2948
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2454
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2066
    Aihe