yritän välttää

Flaika

Kirjoita minulle suuria kirjaimia,
taivuta lusikoista,
kerää rannoilta kasapäin säkkiisi tarpeellisia,
sellaisia, joilla sanoa jotain kaunista,
sellaista, jota ihmisen, sinunkin,
ajatustesi sisällä huuhtoo aallot suolasäärisiä jalkoja,
sanoja,
tyhjiksi kuluneita kotiloita rapinalla.

Jätä minulle koukeroisia kirjaimia,
suoria viittauksia siihen että olet poiminut, ajatellut,
kulkenut ympäri saaren ja sukeltanut hiljaisuuteen,
ymmärtänyt, että kuljen kanssasi merien syvyyksiin.
Voit olla huoletta,
tunnen olevani purjelaivan keinunta,
sinä putoavan ankkurin ääni pastakastikkeessa.
Pidä minusta kiinni, olen irti,
syötti, kiikkerästi katetun päivällisen saaliina.

8

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keltainen-toukokuu

      .. mielikuvan runosi herätti tällä kertaa, vaihdokki siis tässä sinulle.:)

      Irti päästää pitääko
      toisen antaa luisua
      pitkin jäätä ohutta
      kohti vettä avointa

      miten pitää pinnalla
      tahtoo toinen hukkua
      paljon voimaa tarvitaan
      takas jäälle kiskoa

      unta taisin katsella
      ei se ollut kaunista
      herätessä pelotti
      tuo visioni kauhea

      mieleen heräs epäilys
      josko unta ollut ei
      minut laittoi aatteen
      et ystäväni vesi vei

      unta, totta, joskus on
      vaikee saada erilleen
      ja sitä varten ihmiset
      on ihmisinä toisilleen

      • Flaika

        Mua on aina kiinnostanut runojen kirjoittamisessa juuri tuo että jotain "herää" päässä. En tiedä onko ajatukseni oikea, mutta pää on pullollaan kaikenlaisia tsydeemejä, jotka eivät erotu edes lampulla, mutta sitten jonkin aivan käsittämättömän ärsykkeen tavoittaessaan pullahtavat pintaan. Tämä on jotenkin eroottista, älyllistä ja emotionaalista samaan aikaan.

        Muuten runoudessa ei ole mitään järkeä. Puuttuu jokin sielun tapainen räpätin pinnoista, jos tyttö on päikkäreillä ja imee peukkua.


    • Miekko

      Jännästi maustettu runo siinäkin mielessä, että aukenee varmaan jokaiselle eri tavalla. Viimeistä riviä erityisesti jäin pohtimaan...

      Minussa runo herätti ajatusta siitä, että tulisi pyrkiä pois siitä, että eläisi elämää automaattiohjaus päällä. Näistä pyrkimyksistä huolimatta riski on suuri, että arki/todellisuus uhkaa hukuttaa kaiken kauniin alleen. Taistella voi (ja pitää) mutta ei se välttämättä auta.

      • Flaika

        tuossa kommentissasi kumisee luovuttamisen synkkä saundi. En oikein näe elämää sinun silmilläsi. Musta jokainen hetki on löytämisen riemunkauppaa ilman valuutan tai tavaran vaihtoa. Automatiikka ja erilaiset kokoelmat tuttuja ja tunnettuja toimintamalleja ovat käsittääkseni rakentuneet vain helpottamaan elämäämme. Siis arjen rutiinit ovat yksinkertaistettuja kaavoja kävellä pisteestä A pisteeseen B.

        On rasittavaa ja melko vaativaa elää ilman näitä hyväksi havaittuja yksinkertaisuuksia, sillä ne ovat suurimmaksi osaksi persoonallisuutemme perusta - siis minuus ja sinuus.


    • Minut hyvin kauas
      Malediiveille laguuneille.
      Snorklasin päivät pitkät ja
      unohduin sen kauneuden edessä.

      Tuliaisiks ostinki ison simpukan
      siinä kuulen meren aaltojen laulua.

      Flaika
      merihenkisestä runostas Liisa kiittelee

      • Flaika

        Siis olenko tavannut sukeltajan?

        OHO


    • lindalinda1

      mikä runo Flaika.

      Että mä oon viehättyny tästä, tässä on niin
      paljon sellasta jollaista haluaisin itse kirjoit-
      taa, mutten taida :(

      Erityisesti toi ' jätä minulle koukeroisia
      kirjaimia ' ja jatko. Sanoisko että kolahti ja
      kovvaa, mut onneks ei sattunu.

      • Flaika

        Kuules mamma! Mulle tuli ihan kuningataridea mieleen. Tää on sensaatio keskustelupalstojen yltiöromanttisessa jauhelihakastikkeessa. Oletko sä itse ajatellut koskaan, että olisi sallittua, näin sopimuksen tehneiden välillä, kiinnittää huomiota persiilleen menneisiin asioihin. Ikään kuin niin kuin mä kirjoittaisin leikisti runon:

        "Kelluin silmiesi kimalteessa,
        nimettömääni koronan auringon,
        renkaan säteilevällä timantilla
        juuttuvan, palavan, kiroten, ähkien, asetin."

        Ja sitten mä niin kuin odottaisin, että joku tulee ja lyttää koko runon ja sanoo, että mitä hittoa tuo "äkiminen" tekee sun runossas.

        Eix jee! Hei me tehdään diili. Me aletaan rakentaviksi kriitikoiksi :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe