Ihmeelliset jarrupalat

Toyota-huollon laatua?

30 tkm huollossa jarrupaloen kuluneisuudeksi merkittiin huoltoselosteeseen 50 %. Sata tuhatta myöhemmin samoista paloista on jäljellä edelleen 50 %. Jälkimmäinen havainto tehty omin silmin.

37

4831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkemmin

      Siinä on kohta joka ruksataan jos paloista on vähintäin puolet jäljellä. Ne voivat siis olla vaikka uudet ja se vain ruksataan.

      • menee

        vähän kulunut pala ni sillohan siitä on vähintään puolet jäljellä eik vaan


    • täähän
      • puavo

        joka autoilusta tajuaa jotain,pitää muistaa että luistonesto vaikuttaa jarrupaloin kulutukseen.se ei ole autosta kiinni!!!!


      • vaikuttaa
        puavo kirjoitti:

        joka autoilusta tajuaa jotain,pitää muistaa että luistonesto vaikuttaa jarrupaloin kulutukseen.se ei ole autosta kiinni!!!!

        90-luvun autoissa sai vielä käyttää asbestilla vahvistettuja jarrupaloja, jotka olivat paljon kestävämmät kuin nykyiset.
        Ja, kuten edellä mainittiinkin, luistonesto syö jarruja.


    • Alottaja, perkele

      Oli tietenkin se että jos olisin uskonut ja luottanut Toyota-huollon arviointeihin niin 60 tkm:ssä olisivat varmaankin uusineet jarrupalat ja ihan turhaan. 130 tkm:ssä pinnoista on edelleen puolet jäljellä. Kysymyksessä on tyylipuhdas kusetus. Maksat 250 e öljynvaihdosta, jarrunesteen vaihdosta vuoden vanhaan autoon. Huolto-ohjelmaan kuuluvia silmämääräisiä tarkastuksia ei liene tehty ollenkaan. Jarrupalat eivät voi olla 50 % kuluneet 30 tkm:ssä kun samoista paloista on 50 % jäljellä vielä 3 vuotta ja 100 tkm myöhemmin. Autossa ei ole luistonestoa.

      • nyrkkipajan huoltomies

        Asiahan ei ole aivan näin.
        Jarrupalojen vaihto olisi tehtävä mieluummin aikaisin kuin myöhään.
        Pelkät palat on halvemmat vaihtaa kuin liian loppuun ajettujen palojen syömät jarrulevyt.
        Toiseksi pikaisesti katsomalla jarrupaloja saattaa mennä vanhanaikaiseen.
        Erittäin usein, lähes aina, ulko- ja sisäpuolen palat kuluvat hieman eri tahtiin.
        Jos johtopäätökset tekee sen paksumman palan mukaan, tulee sitten herkästi taas kohta se jarrulevyjen vaihto.
        jarrupalathan saa toki ajettua nollaan asti, mutta ne olisi syytä vaihtaa kuitenkin viimeistään 10-20%:na.
        Ja sitäpaitsi puoleksi kulunutkin jarrupala voi joissakin tapauksissa olla jo loppu, esim. pilalle lasittunut.
        Ja , jos jarru joudutaan avaamaan esim. sylinterin juuttumisen tms. takia, kannattaa jo esim. 30-40%:n palat vaihtaa samalla.


      • Alottaja, perkele
        nyrkkipajan huoltomies kirjoitti:

        Asiahan ei ole aivan näin.
        Jarrupalojen vaihto olisi tehtävä mieluummin aikaisin kuin myöhään.
        Pelkät palat on halvemmat vaihtaa kuin liian loppuun ajettujen palojen syömät jarrulevyt.
        Toiseksi pikaisesti katsomalla jarrupaloja saattaa mennä vanhanaikaiseen.
        Erittäin usein, lähes aina, ulko- ja sisäpuolen palat kuluvat hieman eri tahtiin.
        Jos johtopäätökset tekee sen paksumman palan mukaan, tulee sitten herkästi taas kohta se jarrulevyjen vaihto.
        jarrupalathan saa toki ajettua nollaan asti, mutta ne olisi syytä vaihtaa kuitenkin viimeistään 10-20%:na.
        Ja sitäpaitsi puoleksi kulunutkin jarrupala voi joissakin tapauksissa olla jo loppu, esim. pilalle lasittunut.
        Ja , jos jarru joudutaan avaamaan esim. sylinterin juuttumisen tms. takia, kannattaa jo esim. 30-40%:n palat vaihtaa samalla.

        TI-mies ajaa palat 85 % loppuun ongelmitta. Jos ja kun aikoo pitää corollan jarrut toiminnassa palojen irroittelu, puhdistus ja kylkien rasvaus pitää tehdä 1-2 krt vuodessa. On totta että palat kuluvat eri tahtiin, mutta yhtä totta on se että Toyotan merkkiliikkeiden määräaikaishuolloissa palojen kuluneisuus arvioidaan paloihin katsomatta kilometrien mukaan. Kokemusta 3 kpl E12 corolloista joista yksi on oma. Olosuhteiden pakosta teetätin 30 tkm huollon merkkiliikkeessä, yhteen hain tutulta leiman, mutta tein huollot omin käsin. Ajan etupalat ainakin 200 tkm:iin jonka myös levyt kestävät helposti. Corollan palojen kyljistä kannattaa viilata siivut pois jotta satuloiden liu'ut pääsevät toimimaan. Auton huollattamiseen saa tärvättyä rahaa ihan määrättömästi mutta TI-tasoisilla taidoilla ja pienellä viitseliäisyyellä palvelu hoituu omassa tallissa aikaa varaamatta nopeammin ja paremmin kuin merkkiliikkeissä. Korjaamoissa työn laatu riippuu siitä tekeekö rahasta jollekin toiselle vai itselle. Yhden miehen korjaamoissa laatu on usein parempaa kuin merkkiliikkeissä joissa asiakkaita estetään kommunikoimasta korjaajan kanssa. Merkkiliikkeissä merkonoomin välityksellä asentajan kanssa tapahtuvassa keskustelusta lähes poikkeuksetta viankuvauksesta katoaa yli 90 %.


      • nyrkkipajan huoltomies
        Alottaja, perkele kirjoitti:

        TI-mies ajaa palat 85 % loppuun ongelmitta. Jos ja kun aikoo pitää corollan jarrut toiminnassa palojen irroittelu, puhdistus ja kylkien rasvaus pitää tehdä 1-2 krt vuodessa. On totta että palat kuluvat eri tahtiin, mutta yhtä totta on se että Toyotan merkkiliikkeiden määräaikaishuolloissa palojen kuluneisuus arvioidaan paloihin katsomatta kilometrien mukaan. Kokemusta 3 kpl E12 corolloista joista yksi on oma. Olosuhteiden pakosta teetätin 30 tkm huollon merkkiliikkeessä, yhteen hain tutulta leiman, mutta tein huollot omin käsin. Ajan etupalat ainakin 200 tkm:iin jonka myös levyt kestävät helposti. Corollan palojen kyljistä kannattaa viilata siivut pois jotta satuloiden liu'ut pääsevät toimimaan. Auton huollattamiseen saa tärvättyä rahaa ihan määrättömästi mutta TI-tasoisilla taidoilla ja pienellä viitseliäisyyellä palvelu hoituu omassa tallissa aikaa varaamatta nopeammin ja paremmin kuin merkkiliikkeissä. Korjaamoissa työn laatu riippuu siitä tekeekö rahasta jollekin toiselle vai itselle. Yhden miehen korjaamoissa laatu on usein parempaa kuin merkkiliikkeissä joissa asiakkaita estetään kommunikoimasta korjaajan kanssa. Merkkiliikkeissä merkonoomin välityksellä asentajan kanssa tapahtuvassa keskustelusta lähes poikkeuksetta viankuvauksesta katoaa yli 90 %.

        Kyllä, kyllä, enimmäkseen samaa mieltä.
        Pitää kuitenkin muistaa, että keskiverto nykyihminen ei välttämättä ymmärrä siitä tekniikasta läheskään niin paljon kuin esim. sinä.
        En minäkään päästäisi sinne huoltohalliin kaikenmaailman kopiokoneen kuljettajia kommentoimaan keskeneräisiä huoltotöitä.
        Ei ne perushuollot ( öljyt sun muut) mitään rakettitekniikkaa ole, nykyporukoilla vaan ei ole niihinkään taitoja, eikä työkaluja. ( eikä haluja).
        Isoissa huoltoliikkeissä on sen töiden vastaanottajan ammattitaito oleellinen tekijä siinä kuin sen huoltomiehenkin taidot.


      • pyramid
        Alottaja, perkele kirjoitti:

        TI-mies ajaa palat 85 % loppuun ongelmitta. Jos ja kun aikoo pitää corollan jarrut toiminnassa palojen irroittelu, puhdistus ja kylkien rasvaus pitää tehdä 1-2 krt vuodessa. On totta että palat kuluvat eri tahtiin, mutta yhtä totta on se että Toyotan merkkiliikkeiden määräaikaishuolloissa palojen kuluneisuus arvioidaan paloihin katsomatta kilometrien mukaan. Kokemusta 3 kpl E12 corolloista joista yksi on oma. Olosuhteiden pakosta teetätin 30 tkm huollon merkkiliikkeessä, yhteen hain tutulta leiman, mutta tein huollot omin käsin. Ajan etupalat ainakin 200 tkm:iin jonka myös levyt kestävät helposti. Corollan palojen kyljistä kannattaa viilata siivut pois jotta satuloiden liu'ut pääsevät toimimaan. Auton huollattamiseen saa tärvättyä rahaa ihan määrättömästi mutta TI-tasoisilla taidoilla ja pienellä viitseliäisyyellä palvelu hoituu omassa tallissa aikaa varaamatta nopeammin ja paremmin kuin merkkiliikkeissä. Korjaamoissa työn laatu riippuu siitä tekeekö rahasta jollekin toiselle vai itselle. Yhden miehen korjaamoissa laatu on usein parempaa kuin merkkiliikkeissä joissa asiakkaita estetään kommunikoimasta korjaajan kanssa. Merkkiliikkeissä merkonoomin välityksellä asentajan kanssa tapahtuvassa keskustelusta lähes poikkeuksetta viankuvauksesta katoaa yli 90 %.

        Täällä käytössä 2 kpl pyöreälamppuisia 11v vanhoja corollia, kummallakin ajettu n.190 tkm. Jarrut edessä levyt, takana rummut. Näin se vaan on levyjarrujen osalta: kerran vuoteen palat irti, putsaus, kevyt voitelu ja liukutappien herkistely ja taas pelaa moitteetta, tällä sydeemillä myös levyt pysyy urattomina hyvinkin pitkään. Koskee myöskin uudempien biilien takalevyjarruja. Taka rumpujarr. ei juuri huoltoa tarvi, kuitenkin n. kerran 2 vuoteen rumpu irti ja pölyt pois ja samalla kenkien hihnapaksuuden tarkastus.


      • NuoruuttasMuistelet

        Älä narraa. Puhkiruostuneitahan sen ikäiset. Koskaan ei näy liikenteessä.


      • hoh_hoijaa
        pyramid kirjoitti:

        Täällä käytössä 2 kpl pyöreälamppuisia 11v vanhoja corollia, kummallakin ajettu n.190 tkm. Jarrut edessä levyt, takana rummut. Näin se vaan on levyjarrujen osalta: kerran vuoteen palat irti, putsaus, kevyt voitelu ja liukutappien herkistely ja taas pelaa moitteetta, tällä sydeemillä myös levyt pysyy urattomina hyvinkin pitkään. Koskee myöskin uudempien biilien takalevyjarruja. Taka rumpujarr. ei juuri huoltoa tarvi, kuitenkin n. kerran 2 vuoteen rumpu irti ja pölyt pois ja samalla kenkien hihnapaksuuden tarkastus.

        Samalla vaivalla, kuin rassaa puolikuluneet palat käyttöön vielä vuodeksi, vaihtaa uudet palat tilalle. Jotenkin en jaksa ymmärtää näitä pennin venyttäjiä. Ei kai ole tarkoitus, että vanhoilla paloilla ajetaan samat, kuin levyillä? Näinhän käy, kun ne vanhat palat ovat joskus metallilla.


      • Pitäisikestää
        hoh_hoijaa kirjoitti:

        Samalla vaivalla, kuin rassaa puolikuluneet palat käyttöön vielä vuodeksi, vaihtaa uudet palat tilalle. Jotenkin en jaksa ymmärtää näitä pennin venyttäjiä. Ei kai ole tarkoitus, että vanhoilla paloilla ajetaan samat, kuin levyillä? Näinhän käy, kun ne vanhat palat ovat joskus metallilla.

        Kuinka äkkiä jarrupalat on levyllä ja voiko esim. kivet tai ilkivalta aiheuttaa jarrupalojen ja satulan saamisen pois paikaltaan tai rikkoa sen tms? En siis ymmärrä satulan merkitystä, sanottiin vain, että jos väärin laitettu paikalleen,
        voi tuhota jarrupalan ja siten myös levyn. Tosin ehti laahata jarruttaessa ja hetken aikaa sen jälkeen vain n. 200 km:n ajon aikana, jolloin ei juurikaan tarvinnut jarrutella, joten en ole kartalla, mitä on tapahtunut.

        Kummallista on myös, että katsastuksessa jarrut olivat normaalit, 6 tkm:n jälkeen jarrupala toiselta puolen pilannut myös levyn, voiko tapahtua niin äkkiä ja miten vain toiselta puolen? Ja miten ei korjaamolla huomattu edellisenä päivänä, kun laturit ym. vaihdettiin, en käsitä sitäkään.


      • Levyn_hävittäjä

        Jarrupalan ja levyn väliin voi mennä kiven muru mutta ei se mitään levyä pilaa. Vinkuu aikansa, kunnes kifvi murenee. Levyyn voi piirtyä ura kiven kohdalle, mutta levy varmuudella ei mene urasta pilalle. Itse asiassa levyä ei saa ajamalla pilalle mitenkään. Jotkut uskovat että kun ajaa lätäkköön kuumilla jarrulevyillä niin levy vääntyy. Arkiajossa levyt harvoin tuskin koskaan pääsevät kuumiksi, ellei yrittämällä yritä, tai vedä perässään 70-luvun elementtikerrrostaloa. Eikä lätäköt kierouta levyjä. Levyjen "kierous" lähes poikkeuksetta johtuu epäkeskeisestä asennuksesta, jäänyt sköndää navan ja levyn väliin ja/tai liiallisesta pulttien/mutterien kiristyksestä.

        Korjaamoille jarrujen roplaaminen on helpointa mahdollista tuloa. Jarrut on turvallisuusvaruste ja vain harva huollon asiakas roplaa jarruja joten asiakasta ei tarvi paljoa pelotella kun kukkaron nyörit heltyvät. Huollossa sitä paitsi väistellään rahasta puhumnista. Yleensä pelotellaan asiakasta että levyt ja/tai palat on loppu ja molemmat pitää uusia yhtä aikaa. Ei tarvitse. Merkkiliikkeissä levyistä ja paloista rokotetaan summia joilla pääsee lentäen kaukoitään ja takaisin. Enemmänkin. Siinä tulee pataraudalle hintaa. Merkkiliike ei kysyttäessä pysty kertomaan levyn materiaalia, ei tekopaikkaa. Uskottelevat vain että 150 e levyt olisivat muka parempia kuin motonetin vastaavat kolmen kympin levyt. Sokea uskottelu eilman perusteluja on tyhmää.


      • Kiitosavusta
        Levyn_hävittäjä kirjoitti:

        Jarrupalan ja levyn väliin voi mennä kiven muru mutta ei se mitään levyä pilaa. Vinkuu aikansa, kunnes kifvi murenee. Levyyn voi piirtyä ura kiven kohdalle, mutta levy varmuudella ei mene urasta pilalle. Itse asiassa levyä ei saa ajamalla pilalle mitenkään. Jotkut uskovat että kun ajaa lätäkköön kuumilla jarrulevyillä niin levy vääntyy. Arkiajossa levyt harvoin tuskin koskaan pääsevät kuumiksi, ellei yrittämällä yritä, tai vedä perässään 70-luvun elementtikerrrostaloa. Eikä lätäköt kierouta levyjä. Levyjen "kierous" lähes poikkeuksetta johtuu epäkeskeisestä asennuksesta, jäänyt sköndää navan ja levyn väliin ja/tai liiallisesta pulttien/mutterien kiristyksestä.

        Korjaamoille jarrujen roplaaminen on helpointa mahdollista tuloa. Jarrut on turvallisuusvaruste ja vain harva huollon asiakas roplaa jarruja joten asiakasta ei tarvi paljoa pelotella kun kukkaron nyörit heltyvät. Huollossa sitä paitsi väistellään rahasta puhumnista. Yleensä pelotellaan asiakasta että levyt ja/tai palat on loppu ja molemmat pitää uusia yhtä aikaa. Ei tarvitse. Merkkiliikkeissä levyistä ja paloista rokotetaan summia joilla pääsee lentäen kaukoitään ja takaisin. Enemmänkin. Siinä tulee pataraudalle hintaa. Merkkiliike ei kysyttäessä pysty kertomaan levyn materiaalia, ei tekopaikkaa. Uskottelevat vain että 150 e levyt olisivat muka parempia kuin motonetin vastaavat kolmen kympin levyt. Sokea uskottelu eilman perusteluja on tyhmää.

        Kiitos, tätä vähän ounastelin, yritin nimittäin kysyä kokonaishintaa takajarrujen palojen, levyjen ja satulan vaihdolle, tarkkaa hintaa en saanut ja viimeeksikkin hinta nousi kesken huollon, ei kuulemma ollutkaan halvempi laturi käynyt. Paljon muuten laturi maksaa 2008 1.4 D4D:hen, yritin hakea Motonetin sivuilta, mutta en löytänyt, entä satula?


      • Levyn_hävittäjä

        Osien hintoja voi tarkastella vaikka täältä:
        http://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/

        Satuloita ja paloja ja levyjä on useita eri merkkisiä ja eri mallisia kunkin vuosimallin autoon. Yleisesti ottaen dieselissä kaikki on kalliimpaa. Isompi massa, paremmat jarrut. Diesel tarvitsee isomman laturin, joka on kalliimpi. Varaosia saa paikkakunnasta riippuen yli tai alle Viron hintojen.


      • Ihanaihminenolet
        Levyn_hävittäjä kirjoitti:

        Osien hintoja voi tarkastella vaikka täältä:
        http://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/

        Satuloita ja paloja ja levyjä on useita eri merkkisiä ja eri mallisia kunkin vuosimallin autoon. Yleisesti ottaen dieselissä kaikki on kalliimpaa. Isompi massa, paremmat jarrut. Diesel tarvitsee isomman laturin, joka on kalliimpi. Varaosia saa paikkakunnasta riippuen yli tai alle Viron hintojen.

        Suurkiitos sinulle ja hyvää kevättä.


    • kestää ja kestää ja kestää...

      Käyttämällä Toyotan alkuperäisiä osia jatkossakin, kestävyysongelmia ei tule. Tarvikepashaa käyttämällä puolestaan menetetään se hyöty (kestävyys), minkä Toyotissa ylivoimaista on.

      Itsellä -89:ssä kerran vaihdetut jarrupalat. Nyt on uusi orggissarja ostettu, eli kesään mennessä vaihdan kolmannet.

      Eipä ole paljon muutakaan osaa vaihdettu, paitsi tietysti tarvittavat huollot (öljyt, suodattimet, jakohihna).

    • Turkki kebab

      Corolla 2004 aj 75tkm pomppas katsastuksessa, palat täydet ja levyt kulunut hylkyyn. Orkis osaa molemmat. Levyt jotain patarautaa vai palat liian kovat ?

    • Toyota is best

      Mullakin palat kului rautoihin asti oli ruostunu levytkin jo epämääräiseksi.No mutta
      auto ylös pyörä pois palat pois moottori käyntiin vaihde 3 lle karkeeta viilaa levyyn . kovaa on mut pikkuhiljaa tasottu no ei ihan sileeksi, ja ollu jo 8 vuotta ei mitään hämminkiä Jarrut pitäny aina tasasesti.katsastuksessa.Auto carina -95. ajettu 300thk.

    • toyotapappa

      Turkkilainen TOYOTA ajettu 460000km katsastuksessa hylkäsi levyt ohentuneet 6mm.Onhan noita pajoa vaihdettu eräätkin!

    • toyotapappa

      Siis paloja vaihdeltu eräätkin ,levyt alkuperäiset.Nii turkki corollassa euro jarrut TRW-LUCAS,ne huonommat

    • Tojoeilaatuautoenää

      Todella surkeat jarrut 2008 Corolla, ajettu 120 tkm, jarrut alkoivat laahaamaan alle 50 tkm, jolloin takajarrupalat vaihdettu, ei mennyt takuuseen Keminmaassa eikä maahantuojalla, vaikka yleisesti tiedossa tojojen jarruviat. Eikä tietenkään havaittu määräaikaistarkastuksessa. Nyt 120 tkm jarrut laahavat jälleen eli jarrupaloilla ajettu 60 tkm...

      Jäähdytysnesteen letku vuosi alle 60 tkm, ei mennyt takuuseen eikä edes havaittu määräaikaishuolloissa Keminmaassa, vaikka muka tehdään tietyt tarkastukset ja laskutetaan. Jopa ensi öljyjen vaihto laskutettiin, vaikka eikö olisi kuulunut tehdä ilmaiseksi? Ensimmäisenä talvena 2 kertaa hinattava korjaamolle, olikohan jäänyt
      huollossa vedenerottimensuodatin tyhjentämättä, eipä ole sen jälkeen tarvinnut,
      kun vaihdoin korjaamoa.

      2 takaisinkutsua, kaasupolkimen 2010 ja ovien lukituksen, oliko 2014 takia, sitä en tiedä, tehtiinkö niille oikeasti mitään, maahantuojalle ainakin lasku on esitetty.

      • Päälaitettupensaaseen

        Niin ja laturi 120 tkm, tosin sitä en tiedä, miksi, laturin hihna vaihdettu reilu vuosi sitten 105 tkm:ssä ja nyt oli alle 2 vuotta vanha akku, 14 kk vanha hihna ja laturi menivät vaihtoon.

        Merkillistä tässä kuvioissa oli se, että laturinhihnaa oli kiritty ensimmäisen kerran 99 tkm:ssä, vaihto tehtiin 5 tkm myöhemmin ja 15 tkm:n jälkeen oli sekä hihna, laturi että akku paskana? En ole löytänyt vielä tojoautoista vielä sitä tyyppivikaa, että myös laturi hajoaa ennenaikojaan, vaihdelaatikko ikävä kyllä näyttää myös olevan alle laatuarvostelun nykyisissä tojoissa eikä maahantuoja kanna mitään vastuuta heikosta laadusta.

        Kaipa maahantuoja ym. sitten reagoi, kun kauppa ei enää käy, itseään saavat syyttää, laatu on huonontunut radikaalisti, mutta kyllä heidän pitäisi korjata/korvata huonon laadun aiheuttamat ongelmat ja tyyppiviat.


      • Tojolladuunissa

        Miten sitä laturin hihnaa oli kiristetty? Ei se ensihuollon öljynvaihto mikään ilmainen ole.


      • Kiitollinenammattiavusta
        Tojolladuunissa kirjoitti:

        Miten sitä laturin hihnaa oli kiristetty? Ei se ensihuollon öljynvaihto mikään ilmainen ole.

        Laturin hihnaa kiristetty 1. kerran 99 tkm:ssä, vaihto 104 tkm:ssä, kun sitä suositeltiin, mutta miten uusi hihna voi 16 tkm:n jälkeen olla taas löysällä? Ja voiko väärin laitettu hihna pilata laakerin, itse epäilen sitä vahvasti, miten laturi voi niin vähillä kilometreillä muuten mennä? Ainakin eräs tojomies väitti, ettei latureita juuri tojoihin tarvi vaihtaa, haluaisin itsekkin uskoa, että se ei olisi mahdollista.

        Varmaan olet oikeassa ensihuollon öljynvaihdosta, eihän mikään ole ilmaista. Muuten, onko jarru- ja kytkinneste jotenkin sidoksissa toisiinsa, olen yrittänyt saada vastausta, pitääkö kytkinneste vaihtaa, jarrunesteet on vaihdettu säännöllisesti?


      • Moniurahihna

        Niin, voiko laturin moniurahihnan kiristää siten, että vahingoittaa esim. laturin laakerit? Ja mistä tiedän, että on käytetty oikeaa moniurahihnaa esim. 6PK1238 sopiiko 1.4 D4D:hen, en löytänyt netistä vastausta?


    • Myöslevyjen

      Toyotan puoliintumisaika on 4v

      • TojonJarrut

        Tarkoitat siis mitä, onko jarrulevyjen puoliintumisaika 4 v? Entä jarrupalojen vaihtotarve yleensä, voiko olla vaihtotarpeessa 60 tkm:n välein? Tojon jarruviat on tiedossa, miksi huoltojen yhteydessä ei jarrupaloja herkistetä, ellei sitä erikseen huomaa pyytää, kun korjaamot varmasti ovat asiasta tietoisia ja sitä suositellaan tekemään huoltojen yhteydessä?


    • kummaa_säästöä

      Lasittuneet palat eivät enää paljon kulu mutta eivät ne kyllä pidäkään. Jarrulevyt uraantuu ja ruostuu huonoilla paloilla. Tyhmää säästöä.

      • itsekkökaikkipitäätietää

        Kauanko sinusta jarrupalojen pitäisi kestää tojoissa ja katsotaanko katsastuksessa jarrupalojen kuntoa? Itse olen luottanut, että kun käytän säännöllisesti autoa huolloissa ja katsastuksissa, minulle kerrotaan ajoissa vaihtotarpeesta. Mutta eipä kerrottu, minun tapauksessa pilasi levyn ja satulan vai oliko lie niin, ettei jarrupaloja oltu herkistetty tai viilattu, kuten tojoissa pitäisi.


      • Levyn_hävittäjä

        Katsastuksessa pitäisi katsoa palojen ja levyjen kunto ja toiminta. Harvassa kuitenkaan katsotaan, tai jos katsotaan, niin katsuri koittaa sormella tuntuuko levyn reunassa olaketta ja päättelee siitä levyn kuluneisuuden. Levyn paksuus pitäisi mitata ja jarrupalojen kulutuspinnan paksuus pitäisi havainnoida silmämääräisesti.

        Palojen ja levyjen kestoa ei voi ennustaa. Riippuu hyvin paljon vaihteistosta (tomaatti/manuaali) sekä ajoista (maantie/kaupunki/hinaako) ja ajotavoista, sekä jarruhuollosta. Levyillä menee manuaalilaatikolla maantiepainotteisessa ajossa ainakin 320 tkm. Paloissa on laatuvaihteluita, mutta 100-200 tkm.

        Mikä taho on todennut että autossasi on pilalla levyt, palat ja satulat? Mikä vika on levyissä ja satuloissa jos ne ovat "pilalla"?


      • Kiitoslevynhävittäjä
        Levyn_hävittäjä kirjoitti:

        Katsastuksessa pitäisi katsoa palojen ja levyjen kunto ja toiminta. Harvassa kuitenkaan katsotaan, tai jos katsotaan, niin katsuri koittaa sormella tuntuuko levyn reunassa olaketta ja päättelee siitä levyn kuluneisuuden. Levyn paksuus pitäisi mitata ja jarrupalojen kulutuspinnan paksuus pitäisi havainnoida silmämääräisesti.

        Palojen ja levyjen kestoa ei voi ennustaa. Riippuu hyvin paljon vaihteistosta (tomaatti/manuaali) sekä ajoista (maantie/kaupunki/hinaako) ja ajotavoista, sekä jarruhuollosta. Levyillä menee manuaalilaatikolla maantiepainotteisessa ajossa ainakin 320 tkm. Paloissa on laatuvaihteluita, mutta 100-200 tkm.

        Mikä taho on todennut että autossasi on pilalla levyt, palat ja satulat? Mikä vika on levyissä ja satuloissa jos ne ovat "pilalla"?

        Manuaalivaihteisto, pitkää ajoa, harvoin tarvii jarrutella, en hinaa, tuota jarrujen herkistelyä ihmettelen, etteivät tee sitä huolloissa, kun tarve on tiedossa, en tietenkään ole sitä osannut erikseen pyytää, kun oletin, että tehdään.

        Huoltamo, josta auton hain laturin, laturinhihnan ja akun vaihdosta, seuraavana päivänä kuului laahaava ääni oikeasta takaa ja menin takaisin ko. huoltamoon ja he kertoivat, että jarrupala on metallia vasten, levy pilalla, samoin satula, mistä he voivat sen silmämääräisesti satulan kunnon tietää?

        Minua epäilyttää, miksi eivät edellisenä päivänä huomanneet, että jarru laahaa ja miten on katsastus päästänyt läpi, ajettu 6 tkm katsastuksen jälkeen, mutta ehkä he katso, mutta huoltamon toiminta aloin miettimään, siksi olen täällä kysymässä neuvoa.


      • Yksijuttuvielä

        Oletko muuten törmännyt siihen, että laturi pitää vaihtaa 120 tkm:ssä ja voiko olla mahdollista, että hinausautonkuski teki väärän diagnoosin/toimenpiteet? Auto ei käynnistynyt ja hinausautonkuski antoi virtaa ja sanoi, että laturi on rikki, mutta voiko näyttää oikeaa jännitettä, jos laturinhihna on löysällä ja akku oli ollut tyhjä,
        kuinka paljon ehti ottaa virtaa vastaan hetkessä? Voiko edes antaa riittävää jännitettä, kun hihna on löysällä eli rasittaako sen löysyys laturia?

        Mitä voi tapahtua, kun hinauskuski pyysi ajamaan auton n. puolen kilometrin päähän korjaamolle, oli lauantai ja maanantaina ainakin oli akku jäässä, mutta voiko aiheuttaa muuta?


      • Levyn_hävittäjä

        Ranskalaisissa on tiedossa malleja joissa 100 tkm on tavallinen kestoikä laturille. Muilla merkeillä laturi kestää 200-380 tkm. Laturin jännitetuotto on helppo mitata kun moottori käy. Jos laturin hihna on niin löysällä että luistaa, tällöin ehjänkin laturin tuotto voi jäädä olemattomaksi. Jos hihna vain kitisee joissakin tilanteissa, laturin jännitetuoton pystyy mittaamaan. Löysä hihna ei sinällään riko laturia. Hihna vain kuluu.

        Akku voi mennä rikki jos se pääsee jäätymään. Vaikka akku jäätyisi, laturia jäätynyt akku ei riko.


      • Kiitosjälleen
        Levyn_hävittäjä kirjoitti:

        Ranskalaisissa on tiedossa malleja joissa 100 tkm on tavallinen kestoikä laturille. Muilla merkeillä laturi kestää 200-380 tkm. Laturin jännitetuotto on helppo mitata kun moottori käy. Jos laturin hihna on niin löysällä että luistaa, tällöin ehjänkin laturin tuotto voi jäädä olemattomaksi. Jos hihna vain kitisee joissakin tilanteissa, laturin jännitetuoton pystyy mittaamaan. Löysä hihna ei sinällään riko laturia. Hihna vain kuluu.

        Akku voi mennä rikki jos se pääsee jäätymään. Vaikka akku jäätyisi, laturia jäätynyt akku ei riko.

        Kiitos eli tojon laturi ei pitäisi mennä vielä 120 tkm:ssä, vaikka Etelä-Afrikassa onkin valmistettu, ei aito japsi. Olikohan hinauskuskin tulkinta tarkoituksellinen, eikä ammattilainen näe, että hihna on löysällä ja latausjännite ei kerro laturin eheydestä.

        Tein sen virheen itse, että sanoin korjaamolle etukäteen hinauskuskin tulkinnan, oliko laturi sittenkään rikki. Olen samaa mieltä, että akun jäätyminen olisi pitänyt mennä tavallaan hänen piikkiin, koska hän käski ajaa sen korjaamolle niin kovassa pakkasessa viikonlopuksi. Yritin ehdottaa, että ajaisin tunnin ja veisin sen jälkeen,
        mutta hän sanoi sitten, että ajo voi loppua tielle.

        Voiko puolen kilometrin ajo lähes tyhjällä akulla rikkoa laturin, kun hihna on löysällä ja se ei pysty lataamaan akkua? Ja voiko löysällä oleva hihna pilata laakerin, jolloin laturi lonksui paikallaan? Ei antanut mitään vikakoodia eikä vinkunut, ehkä pari päivää mietin vähäistä huminaa, mutta oletin, että jokin ikkuna vuotaa sen verran.


      • Levyn_hävittäjä

        Oma corollani on kulkenut alkuperäisellä laturilla nyt jo yli 320 tkm. Ostin auton uutena. Latureissa on laatuvaihteluita, mutta Tojotien latureilla on yleisesti päästy 200-300 tkm. Mersun latureilla on lähennelty 400 tkm. En ymmärrä miten jäätynyt akku ja luistava laturin hihna voisivat rikkoa laturin. Eikö corollassasi ole jousitoimista apulaitehihan kiristintä? Omassani (malli E12) on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe