Pieleen mennyt kasvatus

ko?

Ystävälläni on pian 5-vuotias poika, jonka käytös on ihan kamalaa kun vertaan muihin saman ikäsiin lapsiin. Hän kiusaa pikkusiskoaan jatkuvasti ja jos puutun siihen, tulee tämän tyylistä kommenttia "ite oot pahin kiusaaja". Ja kaikesta huolimatta lasta palkitaan milloin milläkin, ensin ollaan käyty kylässä, ja siellä tietenki tehty kaikkea mitä ei saisi ja samantien mennään kauppaan ja ostetaan pojalle jätski! Kerran kun olin lähdössä kayttämään pojan äitiä kaupassa, poika sanoi äidilleen "minä lähen mukkaan", äiti vaan tuumas että joo! Onko tosiaan näin että kuskilta ei tarvi kysyä? Oletin että tämä äiti olisi yksin lähdössä kun puhui vain itsestään.
Lisäksi kaikki kiellot äidin suusta tulee siihen tyyliin kun kyseessä olisi niin pieni lapsi ettei hän ymmärrä mitä tekee! Tarhaaki lapselle oli neuvolassa suositeltu, mutta kun poika ei halua niin ei häntä sinne laiteta!

14

1771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin!

Harmi. Olen kanssasi samaa mieltä.
      Ei lapsissa vika ole, vaan vanhemmissa.
      Rajat tulevat aikuisilta.
      Äidin ja isän pitäisi pitää kiinni sovituista säännöistä, eikä lipsua niistä.
      Ellei niitä ole, ne täytyy sopia.
      On helppo sanoa, että on väsynyt, eikä viitsi sen takia pitää kiinni säännöistä.
      Lapset eivät ole tyhmiä, he osaavat vetää oikeista naruista.

• samanlainen....

tuttava, 5-vuotias poika ja heillä samanlainen käytäntö kuin sinun tuttavalla!

Lapsi saa lisäksi raivareita, heittelee tavaraa ketä tahansa kohti huvikseenkin.
      Hänen käyttäytymiseen puututaan rauhallisesti puhumalla. Mitään rangaistusta hän ei koskaan teoilleen saa ja usein lahjotaankin...ei siis mitään logiikkaa kasvatuksessa.
      Liekö siksikin poika sekaisin...?

• koivuniemen herra

ei muuta kun remmiä.. kuri se olla pitää penikoillaki, kyllä lapsen pittää tietää missä isä pitää tuppivyötä

• voidaan heti
        koivuniemen herra kirjoitti:

ei muuta kun remmiä.. kuri se olla pitää penikoillaki, kyllä lapsen pittää tietää missä isä pitää tuppivyötä

jättää ne koivuniemen herrat naulaan.
        Ei tarvitse mennä itse mukaan lapsen tasolle.

• kyllä on nähty
        voidaan heti kirjoitti:

jättää ne koivuniemen herrat naulaan.
        Ei tarvitse mennä itse mukaan lapsen tasolle.

kyllä se koivuniemen herra ja tuppivyö on vielä kaikkein paras kurinpalautus keino.. kyllähän nuo saatanan vapaakasvatuksen hedelmät on jo nähty.. jos lapsena ei saa remmiä, niin teininä saa sitte nokialaista nuoriso kasvattajaa..

• okei, meikä
        kyllä on nähty kirjoitti:

kyllä se koivuniemen herra ja tuppivyö on vielä kaikkein paras kurinpalautus keino.. kyllähän nuo saatanan vapaakasvatuksen hedelmät on jo nähty.. jos lapsena ei saa remmiä, niin teininä saa sitte nokialaista nuoriso kasvattajaa..

vetäytyy takavasemmalle. Saat jatkaa yksin riehumistasi.

• jää.........
        okei, meikä kirjoitti:

vetäytyy takavasemmalle. Saat jatkaa yksin riehumistasi.

Muuta ku traumoja! Kyllä sosiaalisinki konstein pärjää jos niitä osaa käyttää oikein. Kyllä hyvä hoitaja ja kasvattaja saa lapsen toimimaan oikein kunhan viittii nähä vaivaa!

• kai että remmiä

huonoille vanhemmille?

Eihän kukaan terve normaali ihminen sentään lapselle remmiä antaisi.

• minkälaisia ihmiisä

remmillä kasvatetaan. Huh huh.

• koivu
        minkälaisia ihmiisä kirjoitti:

remmillä kasvatetaan. Huh huh.

turvautuvat ne vanhemmat, jotka eivät muuhun kykene. Usein ovat saaneet kärsiä vanhemmista, jotka kasvattivat juuri näin, eivätkä ymmärrä, että muutenkin voi toimia...

Onneks lapsen lyöminen on rikos nykyään.

• ei pelolla vaan rajoilla
        jää......... kirjoitti:

Muuta ku traumoja! Kyllä sosiaalisinki konstein pärjää jos niitä osaa käyttää oikein. Kyllä hyvä hoitaja ja kasvattaja saa lapsen toimimaan oikein kunhan viittii nähä vaivaa!

pelolla pystyy hallitsemaan vain joskus, vahvatahtiunen lapsi alkaa käyttäytyä vielä pahemmin. Väkivalta kasvattaa väkivaltaa.
        Selkeät tiukat rajat se on vastaus. Rangaistukseksi lelujen menetys vaikka.

• -n- 26

Tosiaankin kuulostaa siltä, että vanhemmat haluavat päästä mahdollisimman helpolla. Esimerkkinä voin sanoa, että olen kuullut sellaisestakin tapauksesta, jossa lapsi päätti milloin autoon saa vaihtaa talvirenkaat (vaikka keli oli todella liukas) tai milloin lapsi ei halunnut lähteä tarhasta kotiin ja vanhempi kysyi lapselta milloin olisi sopiva aika hakea uudestaan.

Siis haloo! Joissakin asioissa ei vaan voi neuvotella lapsen kanssa, sanoohan sen jo järkikin. Kyllä mun mielestä lapselle pitää tehdä selväksi kuka määrää. Pitäisiköhän sun kysäistä ystävältäsi eikö hän huomaa mitään väärää kasvatusmetodeissaan? Koulussa tuolla pojalla tulee olemaan tosi vaikeaa, kun kaikki ei sujukaan hänen tahtonsa mukaan...

• pelottaa...

Että minkälaista pojalla tulee eskarissa olemaan, voi olla herkkä äiti kovilla kun opettaja manittee pojan käytöksestä.
        Tämä äiti vaan sattuu olemaan sen verran itsepäinen, että varmaan vaan suuttuisi jos menisin kasvatusmetodeista huomauttamaan. Toki voi sanoa esim. kauppareissun yhteydessä että tällä kertaa en ota lapsia kyytiin, siis jos minä olen kuskina.

• voin kertoa
        pelottaa... kirjoitti:

Että minkälaista pojalla tulee eskarissa olemaan, voi olla herkkä äiti kovilla kun opettaja manittee pojan käytöksestä.
        Tämä äiti vaan sattuu olemaan sen verran itsepäinen, että varmaan vaan suuttuisi jos menisin kasvatusmetodeista huomauttamaan. Toki voi sanoa esim. kauppareissun yhteydessä että tällä kertaa en ota lapsia kyytiin, siis jos minä olen kuskina.

että tulevaisuudessa päiväkodin hoitajat ja opettajat tulevat kertomaan lapsen käytöksestä vanhemmille.Asiat sieltä taholta sanotaan aika suoraan.Olin perhepäivähoitajana ja yksi lapsista ei koskaan tajunnut selvää puhetta.Jos sanoin mene hakemaan hoitokassista sukat,niinkuin ei olisi koskaan tiennyt hoitokassista mitään ja missä sen paikka oli.Ok poika joutui 5v.neuvolakäynnille.Psykologi kertoi äidille ettei pojalla ole "kuulo päällä" asiat saa toistaa moneen kertaan että jotain menee perille.Äiti oli todella loukkaantunut ja kauhuissaan miten suoraan sanoivat neuvolassa.Kyseli minulta olinko huomannut samaa.Ei auttanut muu kuin todeta että olin.Myös koulun aloituksessa oli ollut sitten vaikeuksia,kuulin myöhemmin.Mutta kun heilläkin oli se kasvatustyyli,lässytettiin ja pidettiin lasta vauvana ja mitään ei vaadittu.Koulu on aika julma kasvatuspaikka myös lasten taholta,valitettavasti totuus tulee niiden suusta ja myös opettajien.Ei varmasti ole helppoa tälläisellä lapsella,jolla ei ole ollut rajoja ja saa määräillä mielin määrin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3714
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2011
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1343
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      135
      1236
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      111
      1129
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      110
      1093
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      985
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      984
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35