" Onpa aika tosiaan, kaikki kallistuupi vaan,
jauhot, ryynit, ryyterit ja maalit pyyterit.
Pulla kuihtuu pienenee, leivän reikä levenee
ja päivä päivält' ihminenkin aina kevenee.
Kallis on aika ja kalliimmaksi käy.
Ihmisellä koht' ei enää yhtään pyöreet' näy.
Puts-plank kuin markan setelissä toinen puol'.
On oltava kohta päällänsä elämän huol'."
Noin lauloi J. Alfr. Tanner vuonna 1917.
ja jatkaa...
" Naisten pitsit kapenee, vyötäröt taas laajenee,
tulee muoti aivan uus' kai jo ensi kuuss*.
Kallis aika kuiskailee; - > Vielä päivä valkenee,
että varmaan näette naisemme täysin decolte'. "
Kallis on aika jne.
Vaikka tuhatluku on vaihtunut, samoja ajatuksia herää kun katselee elintarvikkeiden hintoja. Muoti on muuttunut yhä paljastavammaksi, avokaulan alaraja putoaa yhä alemmaksi.
Sanovat ettei halpa ruoka laihduta, sehän on vain täytettä, mutta hintojen nousu on jo syönyt eläkekorotukset ja vie ison osan palkkatulojen lisästäkin.
Jotain on syötävä ja kiva olisi matkustellakin, nythän kehotetaan kuluttamaan.
Ihmetyttää vain perunakilonkin hinta, 1,29 paikallisessa marketissa. Ulkomailta tuotuja hedelmiä saa halvemmalla, mutta niistä ei aina ole vatsantäytteeksi.
Milloin meillä on hinnat karanneet, ja viljanviljelykin tullut kannattamattomaksi, kaikista tukiaisista huolimatta, jauhotkin jo tulevat rajan takaa, esipaistetut sämpylätkin matkaavat tuhansia kilometrejä pitkin Eurooppaa ennen kuin ovat uuneissamme, vaikka itse en niitä kyllä osta.
Markkaa ei ole, mutta se muuttui melkein kuin fifti fifti euroksi, ainakin kahvikupin hinnassa huoltoaseman kahviossa.
Vanhoja laulujen sanoja on kiva selailla, niissä on sattuvia kuvauksia tähänkin päivään.
Mikään kun ei muutu ensimmäistä kertaa, paitsi jos maapallo alkaa pyörimään vastapäivään. Siitä ei ole Tannerkaan laulanut..
Kallis aika.
9
812
Vastaukset
- Hintriika*
Minkähänlaisen sanoituksen J. Alfred Tanner tekisi tietokoneesta, jos olisi vielä tätä maailmanmenoa katselemassa?
Ovathan Tannerin kupletit kuin historian kirja. Muistaakseni puhelin, heteka, vetoketju... kaikki tekniikan ihmeet ja yleismaailmalliset ilmiöt löytyvät hänen lauluistaan!- Tuksu*
Naisten hattumuoti vaatu yhteen aikaan eräänlaista töyhtöä, josta käytettiin ranskankielistä sanaa "esprit". Rouva Tanner oli myöskin päättänyt hankkia sellaisen hatun ja Kerran Weissmannin ollessa vierilulla Tannereilla ruvi rouva T. sisälle ja sanoi tarvitsevansa 50 markkaa (iso raha siihen aikaan) tuota ns. (e)-spriitä varten. Tanner Kaivoi kukkaronsa, otti sieltä 25 markkaa ja asanoi; " osta petroolia, niin tulee halvemmaksi!"
Ja sen pituinen se.
(Lainaus Tannerin kirjasta sellaisenaan)
Tanner tallensi paljon aikansa tapahtumia ja "tavaroita".
Hänen esiintymisissään laulun lisäksi oli suuri merkitys niillä välipuheilla jotka ovat jo osin unohtuneet, eikä niitä kuplettien äänitteissäkään enää ole mukana.
Tannerihan oli alkujaan yksi parhaista voimistelijoista maassamme ja työskenteli rakennusmestarina, johon hän oli saanut koulutuksenkin. Hän on se kuplettien "primus inter pares" joka aina muistetaan joistakin hyvistä, sattuvista ralleistansa.
On Kallea heinäkuorman päällä, posetiivari, voimistelijaa, poliisia, vossikkaa, pyykkimummoja, puhelin jne. hyvin laaja kirjo elämää ja tapahtumia sisältyy Tannerin lauluihin. Muistan hyvin itsekin laulaneeni Tannerin kupletteja joskus 40-luvulla. Hauskoja tarinoita pienen pojan mielestä.
Tuo Heteka-laulu on kyllä mielestäni Veikko Lavin aikaansaannos. Siitä opin tietämään sen suomalaistuneen japanilaisen nimenkin, Natisuta Hetekata.
Ihan tekisi mieli kirjoittaa kuplettimainen tekele vaikkapa säveleeseen Kekkerit kanatarhassa mutta riittävää kykyä Tannermaiseen kuvailuun ei ole.
Pieni yritys:
Aamulla heti peeceensä veti
kirjautui sakkiin.
Hirmuinen hinku kuin olis menny
jokaiseen 'lakkiin'.
Pitäisi noiden sanataiteilijoiden kuten Hintriika* ja "Velmustiina" olla asialla.- Hertta2009
Ruuneperi kirjoitti:
Muistan hyvin itsekin laulaneeni Tannerin kupletteja joskus 40-luvulla. Hauskoja tarinoita pienen pojan mielestä.
Tuo Heteka-laulu on kyllä mielestäni Veikko Lavin aikaansaannos. Siitä opin tietämään sen suomalaistuneen japanilaisen nimenkin, Natisuta Hetekata.
Ihan tekisi mieli kirjoittaa kuplettimainen tekele vaikkapa säveleeseen Kekkerit kanatarhassa mutta riittävää kykyä Tannermaiseen kuvailuun ei ole.
Pieni yritys:
Aamulla heti peeceensä veti
kirjautui sakkiin.
Hirmuinen hinku kuin olis menny
jokaiseen 'lakkiin'.
Pitäisi noiden sanataiteilijoiden kuten Hintriika* ja "Velmustiina" olla asialla.Mikä hyväntuulen kupletin alku!Älä jätä kesken Ruune hyvä.Tässä jo minäkin rallattelin sitä.
Jatkoin vielä: Mene sinä eukkoni maalle vaan,
sano Rannperi muijalleen---- - Hertta2009
Hertta2009 kirjoitti:
Mikä hyväntuulen kupletin alku!Älä jätä kesken Ruune hyvä.Tässä jo minäkin rallattelin sitä.
Jatkoin vielä: Mene sinä eukkoni maalle vaan,
sano Rannperi muijalleen----Herttakin täällä essu viel päällä,
innostui tahtiin.
Hyppeli sormetkin----hali--tuli---tili---tei!
- Katicat2
On noissa hinnoissa ihmettelemistä.Tulee verrattua eurohintoja markkahintoihin, ja sekään ei enää anna oikeaa kuvaa, sillä markka vaihtui euroksi vuoden 2002 alussa. Hinnathan aina seitsemässä vuodessa ovat nousseet.
Kannattaa kuitenkin vertailla hintoja, sillä erot samasta tuotteesta vaihtelevat kovasti. Esim. juuri perunassa vaihtelee aika paljon lajikkeiden ja myös ostopaikan välillä.
Kaupassa jossa käyn, irtoperunan hintahaarukka on 0,57 - 1,99:ään. Minusta on hyvää, että perunan saa itse valita "laarista", ei tule joukkoon huonoja ja saa haluamaansa kokoa. Oli aika, jolloin paperipusseihin pakatuissa perunoissa oli monta pilaantunutta joukossa. Torilla kapottain myytävä peruna on kallista suoraan tuottajilta, mutta torikauppiailta saa edullisesti ihan hyvää perunaa halvalla.Taisi J.Alfred Tanner kirjoitella niitä viisuja ja laulelmia opiksi Väinö Tannerille, Elannon pääjohtajalle. Pääjohtaja Tannerhan esitti, että kun leivän hintoja ei voinut nostaa, piti suurentaa leivän reikää. Sopii tuossa aloituksessa esitettyyn Tannerin laulelman tekstiin.
Hyvä hintavertailu jonka joulun aikoihin tein perunan hinnassa, eri viljelijät, mutta sama perunalaatu ja kokoluokka 10 kg pusseissa.
Täällä, jossa ei ole isoja kauppakeskuksia 50km lähempänä, pussin hinta oli 9,90 €, noin 70 km etelämpänä, valtatien varrella hinta oli 5,90 ja kun ajelin yhä etelämmäksi, keskustaan jossa on kaikkien kaupparyhmittymíen ison liikkeet lähietäisyydellä toisistaan, pussin hinta olikin 3,30 € joten sieltäpä jouluperunat halvemmalla, vaikka oli tavallaan pakkokin, pakkasella kun ei pitkiä matkoja viitsi perunaa kuljetella.
Muoti ja kaula eukko, onko iltapuku enää muuta kuin pelkkää aukkoa, leuasta vesirajaan?
Kankaat kai kalliimpia vuosi vuodelta.
Tuosta radiosta josta Hintriika mainitsikin, sanoo Tanner mm mäin;
" Nuori mies etsii otsahiess'
huonetta miss' ois' lämmin lies',
puhelin ja täydennys, radioyhteys.
Vihdoin hän kohtaa ystävän,
joka tuntee kyllä elämän
ja sanoo; - Kuuleppas sa, mulla on tiedossa
huone sulle nyt sopiva.
Tuo kaunis Jenni,
on tsintta-rarallaa, sill' on radio
ja korkea antenni,
oo, tsintta-ralla-lalla ja myös radio.
Hn kaikist' Herran maista,
tsintta-rallala, vastaanottaa radioon,
ottaa monenlaista
taraa, taraata, radioon."
Tähän vain jatkamaan kuplettia tietokoneesta ja laulu uusiksi.
Veikko Lavi oli ja on oman aikamme kuplettimestari, siitä ei kai ole epäilystäkään.
Kuinkahan moneen päivänpolttavaan juttuun hänkin sanansa sovitti, kuin äänitorvena tapatumista.
- tää vanha kupletti
jota isän kanssa lauloin ja poikanikin sitä lauloi bussissa toisten riemuksi, toisten suureksi harmiksi, kun 60-luvulla ei ollut sopivaa laulaa lähiöbussissa, eikä taida olla vieläkään.
Oon mies, on nimen' Kalle, Kalle Armas Johansson
Oon kolmekymmentä, vähän alle, mutt' vielä puhdas ja viaton
Naisia en koskaan vaali, en tartu heidän kahleisiin
Mä olen Helsingin ideaali, sill' mammani mun sano niin
Kyll' on monta sellaist sällii, kun ei kohtuutta noudata
mutt' min' en sylje, en käytä mällii, ma tykkään ettei se vaateta
Sormessani on joskus tuppu, mutt' sit' ei lasketa virheisiin
Oon rakastettava kuin ruusunnuppu, sill' mammani mun sano niin
Tässä säkeistö jota en kokonaaan muista
Mielelläni minä kyllä naisin ja aion naida piankin
Kun vain jostain vaimoksi tytön saisin, yhtä puhtaan kuin minäkin
Olen hakenut, on ympär käyty, ventovieraista tuttaviin
mutt' Helsingistä ei sellaista löydy, sill' mammani mun sano niin.
Lapsena ei tainnut ymmärtää, mitä tuo tuppu sormessa tarkoitti, vaan paljon myöhemmin.
Mamman lellipoika on kupletin nimi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310041Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523335Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493093- 642805
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022159- 1142113
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251973Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651591Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221336