Kysymyksiä vain Linux-käyttäjille

Ubuntu 8.04

Teille jotka olette käyttäneet yhtäjaksoisesti vähintäin 3 kk Linuxia.

1. Mitä distroja olet käyttänyt?

2. Mikä päädistro on nyt käytössäsi?

3. Arvioi kriittisesti (0-5) nykydistrosi taso, kaikki osa-alueet:asennus, käyttö, ohjelmat, tuki, päivitys, toimivuus, turvallisuus, vakaus jne...

4. Suurin ongelma distrossasi?

5. Aiotko palata Windows-käyttäjäksi ja luopua Linuxin käytöstä?


Omat vastaukseni

1. Red Hat v. 2000, Ubuntu 8.04 kesä 2008-->

2. Ubuntu 8.04 (Gnome 2.22.2)

3. 4 ½

4. Nvidia--> suljettu lähdekoodi,ei suuria ongelmia

5. EN

12

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Penguin

      1. Mitä distroja olet käyttänyt?

      K/Ubuntu, Debian, Crunchbang, Linux Mint, OpenGeu, Elive... Monia Debianpohjaisia myös kokeillut vain hieman (en oikeasti "käyttänyt")... En käytännössä rpmvehkeitä ollenkaan...

      2. Mikä päädistro on nyt käytössäsi?

      Crunchbang

      3. Arvioi kriittisesti (0-5) nykydistrosi taso, kaikki osa-alueet:asennus, käyttö, ohjelmat, tuki, päivitys, toimivuus, turvallisuus, vakaus jne...

      4

      4. Suurin ongelma distrossasi?

      Uudelleen asennuksen kanssa oli ainakin ongelmia, teki uudet kotikansiot isolla alkukirjaimella. (cdltä, ei dist-upgradella välttämättä) Distro kasvaa kyllä... En tosin aio loputtomiin käyttää sitä, vaan siirtyä Source-mageen, kunhan osaan :P

      5. Aiotko palata Windows-käyttäjäksi ja luopua Linuxin käytöstä?

      En tod.

    • kokemukset

      1. Mitä distroja olet käyttänyt?

      Vuodesta 2004 lähtien, käyttömäärien mukaisessa järjestyksessä Gentoo, Ubuntu, Knoppix, Fedora, Mandriva

      2. Mikä päädistro on nyt käytössäsi?

      Mandriva

      3. Arvioi kriittisesti (0-5) nykydistrosi taso, kaikki osa-alueet:asennus, käyttö, ohjelmat, tuki, päivitys, toimivuus, turvallisuus, vakaus jne...



      4. Suurin ongelma distrossasi?

      Suuria ei ole mutta pienistäkin tietysti joku on suurin eli mainittakoon nyt sitten sellaiseksi vaikka ilmaisen version codec:ien ja pluginien lataustarve.

      5. Aiotko palata Windows-käyttäjäksi ja luopua Linuxin käytöstä?

      En ainakaan tällä hetkellä nähtävissä (seuraavat 5 vuotta) olevien tosiseikkojen perusteella koskaan. Sitä pidemmälle tulevaisuudesta on paha sanoa.

    • 1. Mitä distroja olet käyttänyt? >Red Hatia/Fedoraa, SOT Linuxia, K/Ubuntua, Mandrake/Mandrivaa, Roadrunner/Sabayonia, Knoppixia, PCLOS:ää, SuSE/openSUSE:a, ZenWalkia, Puppyä, DSL:ää, Myahia, Mintiä, Gentoota ja Debiania nyt ainakin.


      2. Mikä päädistro on nyt käytössäsi? >openSUSE on vakituisimmin käytössä.


      3. Arvioi kriittisesti (0-5) nykydistrosi taso, kaikki osa-alueet:asennus, käyttö, ohjelmat, tuki, päivitys, toimivuus, turvallisuus, vakaus jne... >4. Mikään ei ole täydellistä. Windows XP olisi ehkä kolme, Vista yhden enemmän tai kaksi vähemmän, riippuen käytöstä ja koneesta.


      4. Suurin ongelma distrossasi? >Repoja on ehkä liikaakin, voisi muutenkin olla enemmänkin keskitetty, vaikka sitähän vapautta rakastavat linuxistit vihaavat. Aloittelijalla olisi kuitenkin helpompaa, joten idealistisuus puree yleistymistä vastaan. ;)

      Laitetuki noin yleisestikin saisi olla parempaa. Onhan Linux kehittynyt valtavasti ja yhä useammat laitevalmistajat avaavat laiteajureidensa saloja, mutta silti.


      5. Aiotko palata Windows-käyttäjäksi ja luopua Linuxin käytöstä? >En. Välimatka Windowsiin kasvaa päivä päivältä Linuxin eduksi. Vista vain hyppäyksenomaisesti kasvatti välimatkaa. ;)

      Jos Microsoft mokaa toisen kerran putkeen, niin Pentille tulee yksinäistä...

      • Penguin

        Vaikeaa on Microsoftilla mokata tuota. Pääsin tänään livenä näkemään tuota seiskaa. Ennenkin on kyllä luvattu, mutta suoritus jäänyt...

        Siis että ei tuo missään nimessä Vistaa huonompi ole. Nvidian ajureiden kanssa ei tosin toimi kunnolla ainakaan vielä. (BSOD)


    • Linusti

      1. Lineox Enterprise Linux 3-4, Fedora 4-5, Ubuntu 4.10 --> 8.04.2 asti ja Debian Lenny.

      2. Debian Lenny

      3. 4

      4. Liian vakaa.

      5. Net, nikogda!

    • Tumppu.

      1. Mandrake 9 (vai mikä se oli, red hät ??) ja tumppuu 8.10
      2. Windows XP Vista Win2k
      3. 5 (ja papukaija merkki)
      4. No problemo
      5. En palaa liinyssiin

      • nimimerkkisi jo paljastaakin kaiken ;)


    • c=3

      1. Jostakin 90-luvun puolivälistä lähtien: Slackware, Slax, Bluewhite64, LFS, Mandrake/Mandriva, Debian, K/X/Ubuntu, (Open)SUSE, RedHat, Fedora, SOT/Best Linux, Xandros, GParted, Austrumi, BackTrack.
      Saattaa olla vielä muitakin, joita juuri nyt ei tule mieleen.

      2. Slackware

      3. 4½

      4. Open source näytönohjainajurit (Ati/Nvidia). Koskee valitettavasti kaikkia jakeluita.

      5. EN!

    • Sir-Francis-Drake

      1. Red Hatin eri versioita jonkin verran opiskeluaikoina, nykyisin kotikoneessa Ubuntun Hardy.

      2. Ubuntu Hardy Heron

      3. 4 kriittisellä asteikolla (esim. Xp: 2-)

      4. Wineen en täysin tyytyväinen, sovellus kehittynyt mutta kaukana hyvästä.

      5.En.

    • The Real J.

      1. SuSE 9.0, SuSE 10.0, SuSE 10.2, KUbuntu 7.04, KUbuntu 7.10, KUbuntu 8.04

      2. Viimeksimainittu, siis KUbuntu 8.04

      3. Sanotaan vaikka 4. Isoja ongelmia ei ole ollut ja esmes 3D-kiihdytys oli helppo saada toimimaan (ei lainkaan vaivatonta ysisusella). Systeemi on pelittänyt iloisesti.

      4. Vanha versio Blenderistä pakettivarastossa (aiemmin 2.44, vastikään päivittyi 2.45:een). Olen joutunut käyttämään Blenderin kotisivulta ladattua 2.47 binääripakettia, joka ei ole aivan 100%-toimiva (lähinnä pieniä grafiikkabugeja, tosin).

      5. No way, Jose. Koneella tosin on dualbootin takana Windows pelikäyttöä varten kun kaikki pelit eivät toimi Linuxin puolella.

    • pälli_

      1) debian, slackware, sorcerer linux, gentoo, crux, redhat, freebsd. Pidempään ollut käytössä kaksi ensimmäistä, ja muiden kanssa puuhastelua vaihtelevan pituisia aikoja.

      2) debian

      3) 3½-4

      4) emt

      5) right =)

    • 1. Olen käyttänyt vain Ubuntua windowsin rinnalla

      2. Ubuntu 8.04

      3. En osaa sanoa

      4. En ( windows xp on jälleen rikki. En asenna sitä enää uudestaan.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      137
      987
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      599
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe