jos tuota niinku osaat laittaa ja leipoa.
Vastaukset 19
- siin
7-8v ikäisenä. Tosin lähinnä keittoja ja kastiketta perunat.
Ruoka piti olla valmis kun äiti ja isä tuli töistä.
Sittemmin monipuolisempaa 13-15v, kuuluin sellaiseen nuorten kokkauskerhoon. Kerran viikossa 3h, tehtiin erilaisia pöperöitä.
Osaan edelleen ja teen, leivon myös, sekä leipää, että makeampia.
Myös lapseni olen lapsesta asti opettanut tekemään ruokaa, ja tänä päivänä päihittävät minut, koska vaan.
Nyt lapsenlapset sitten vuorossa ;) Pakon edessä poikamiehenä 60-luvun alkupuolella.
Opiskeluaikana jäi harrastus väliin.
Uudelleenherääminen tapahtui 70-luvun puolivälissä kun rahapulassani aloin ostamaan mullin puolikkaita pilkkomattomana.
Seuraavana tuli lampaiden teurastus ja jäniksien käsittely.
Koska vaimoni ei tuntenut nisäkkäiden anatomiaa suoritin paloittelun ja samalla käytön suunnittelun itse.
Taustalla olivat hotelli/ravintolavuodet jolloin sain jonkinlaisen käsityksen keittiötoimista.
Koska vaimoni katseli ihmisten ruokaostoksia kassapöydän takaa yli 20-vuotta niin ilmoitti ei tuntevansa mielenkiintoa ruokiin.
Peruspöperöt teen kokemukseen perustuvalla rutinilla mutta tunnustan usein myös turvautuvani keittokirjaan ja keräämiini resepteihin.
Varsinkin loma-asunnolla olevasta kanadalaisesta kala/äyriäiskirjasta on hyötyä oudompien otusten kanssa voimistellessa.
Sunnuntain, parin päivän tai viikonkin listan suunnittelu on minulle luova harrastus.
Siinä kun vaimo nauttii rättien hypistelystä on minusta mukavaa suunnitella sapuskoja ja varsinkin sitä edeltävä hankintavaihe.
Leivon hyvin vähän.
Luomukseni ovat rajoittuneet sämpylöihin ja kääretorttuihin.
Ohjeiden mukaan ilman rutiinin antamaa varmuutta.- vaimolleasi, että
pitää kiinni, olisi se hassun hauskaa omistaa kokkaava mies.No, minulla on ihan hyvä mies.
Kokkausta aloittelin Ruotsissa, johon ikävä kyllä lähdin 1977. Menin työnvälityksen ruoanlaittokurssilla nähdäkseni, mikä on ruotsalaista ruokaa. Siellä tehtiin sitten pölsä, makaronilåda, stekt potatis,ärtsoppa och pannkakor, köttfärsbiffar med brun sås, köttbullar, mutta myös opettajia varten fiinimpiä ruokia, kuten tournedos med bacon, fasan, anka med appelsinsås, salaatteja ym. Seuraava haaste oli muutto Saksaan. Opettelin lehdistä, internetistä ja nyt on tv-kokit olleet hyvä apu.
Mies sanookin jo, että on ihan kuin ravintolassa meidän ruoat.Leipoa en osaa, täytynee vielä opetella sekin nyt eläkeläisenä. vaimolleasi, että kirjoitti:
pitää kiinni, olisi se hassun hauskaa omistaa kokkaava mies.No, minulla on ihan hyvä mies.
Kokkausta aloittelin Ruotsissa, johon ikävä kyllä lähdin 1977. Menin työnvälityksen ruoanlaittokurssilla nähdäkseni, mikä on ruotsalaista ruokaa. Siellä tehtiin sitten pölsä, makaronilåda, stekt potatis,ärtsoppa och pannkakor, köttfärsbiffar med brun sås, köttbullar, mutta myös opettajia varten fiinimpiä ruokia, kuten tournedos med bacon, fasan, anka med appelsinsås, salaatteja ym. Seuraava haaste oli muutto Saksaan. Opettelin lehdistä, internetistä ja nyt on tv-kokit olleet hyvä apu.
Mies sanookin jo, että on ihan kuin ravintolassa meidän ruoat.Leipoa en osaa, täytynee vielä opetella sekin nyt eläkeläisenä.Hauskuudesta en tiedä muuta eipä tu ole työnjaostamme purnannutkaan.
Sinähän olet alan ammattilainen!
Blekingen sveduruokiin tutustuin hieman muutaman tilin jälkeen.
Bruna bönor med fläsk ei oikein inspiroinut.
Fläskpankakoreihin en oikein tottunut.
En ymmärtänyt sitä miten porsaankyljyksestä tulee slåtsstek kun siihen läväytetään päälle makeaa omenahilloa.
Jne.
Kuten huomaat on kuppilalistani halvemmasta päästä.
Muistan ikäni läskipapujen hinnan.
1964 se maksoi Druvansin barissa 3,90SKr.
Fasaaneja näin ainoastaan työmaakuljetuksen linja-autosta aamuisin.
Saksalaisissa resepteissä on paljon ja monipuolisesti alkoholia.
Heikon luonteeni tuntien olen jättänyt ne vain katselun asteelle.
Espanjassa olen kokeillut keittiövalikoimaa mutta enimmäkseen ne ovat menneet suuhun ruuan valmistusvaiheessa joten olen jättänyt pois.
Ahdasmielinen vaimoni vaatii myöhäislounas nautittavaksi täysin selvin päin.
Pöytäviinit tai oluet kuuluvat asiaan.
Vaimo itse on terveydellisistä syistä absolutisti.- kurssi lähinnä keljutti,
laiska-lasse kirjoitti:
Hauskuudesta en tiedä muuta eipä tu ole työnjaostamme purnannutkaan.
En ymmärtänyt sitä miten porsaankyljyksestä tulee slåtsstek kun siihen läväytetään päälle makeaa omenahilloa.
Jne.
Espanjassa olen kokeillut keittiövalikoimaa mutta enimmäkseen ne ovat menneet suuhun ruuan valmistusvaiheessa joten olen jättänyt pois.
Vaimo itse on terveydellisistä syistä absolutisti.saimme "palkkaa" n.400 Eur (4000 SEK), ja ne opettajat lastasivat autoihinsa aina perjantaisin fileet ja hienommat viinit.4 KILOA voita kippasi opettaja viemäriin, kun tottumattomana paiskasin sen puolikuumaan pannuun. Olisi pitänyt olla kuuma pannu.En unohda sitä ikinä.Ei se ruotsalainen ruokailu aina niin ihanaa ollut, viemäriin heitin eka "surströmming", mutta seuraavat jo söin näkkärillä perunamuusin päällä.
Olen kyllä ehdottanut miehelleni, että laittaisi ruokaa minun kanssani, mutta minun pashani mieluummin odottaa pöydässä. Mutta on hän kiitollinen koekaniini. - ym. ruokiin otti aikaa,
kurssi lähinnä keljutti, kirjoitti:
saimme "palkkaa" n.400 Eur (4000 SEK), ja ne opettajat lastasivat autoihinsa aina perjantaisin fileet ja hienommat viinit.4 KILOA voita kippasi opettaja viemäriin, kun tottumattomana paiskasin sen puolikuumaan pannuun. Olisi pitänyt olla kuuma pannu.En unohda sitä ikinä.Ei se ruotsalainen ruokailu aina niin ihanaa ollut, viemäriin heitin eka "surströmming", mutta seuraavat jo söin näkkärillä perunamuusin päällä.
Olen kyllä ehdottanut miehelleni, että laittaisi ruokaa minun kanssani, mutta minun pashani mieluummin odottaa pöydässä. Mutta on hän kiitollinen koekaniini.mutta nyt menee pataan jo surematta, koska se tosiaan voi antaa hyvän maun. Ennen sen kippaili siinä ohessa nimellä "ruoanlaittoviininä".
Kävin joskus myös viinikurssin, jossa opeteltiin kaikki sherryistä vuosikertaviineihin. Nyt ei enään sisukset kestäisi sitä kurssia.??= En ollut ainoa, joka ei vain kurluttanut niitä suussa ja sitten sylkäissyt pois. Siis siellä kurssilla ei ollut ketään sellaista. - alima
laiska-lasse kirjoitti:
Hauskuudesta en tiedä muuta eipä tu ole työnjaostamme purnannutkaan.
Jne.
Vaimo itse on terveydellisistä syistä absolutisti.perusasiat varmaan äidiltä ja mummolta.
Koulussa meillä oli myös tosi hyvä kotitalousopettaja. Ainut aine, missä pärjäsin ja mulla olikin 10 kotitaloudessa.
Tehtiin kaikenlaisia herkkuja ja mulla on vieläkin joitakin reseptejä tallessa kouluajoilta, kuin myös koulun kotitalouskirja.
Siinä neuvottu kaikki perusasiat ja puurojen teosta, kakkuihin. Hyviä perusreseptejä.
- köyhän on
oltava luova. Syödäänkin hyvin ja terveellisesti.
Filettä uunissa kera vihannesten, savipadassa.- tekeminen tekee
Mestarin. Muistan ensimmäisen voileivan kun tein äitin rieskasta. Kirnuvoita ja puutarhasta ruohosipulia päälle. Huoleton lapsuus kesä.
- kotona,
samoin mummun hommia tutkiskellen.
Koulussa oli kotitaloutta, ja naimisiin mentyä äidin lahjaksi antamaa Kotiruokaa lukien.
Hyvää on opittu laittamaan - vähän liiankin hyvää.- silloin oli pakko
opetella, perunoitten keitto ja kastikkeen laitto. Monta kastiketta kaadoin laskiin kun en osaannu,ja voi että inhosin sitä puuhaa.
Nyt ostan valmistya jos on pakko ostaa, ja inhoan edelleen ruuanlaittoa, kamalaa puuhaa.
(niin työ on ollut aina sellasta, että on ollu työpaikkalounas) - yhdessä,
silloin oli pakko kirjoitti:
opetella, perunoitten keitto ja kastikkeen laitto. Monta kastiketta kaadoin laskiin kun en osaannu,ja voi että inhosin sitä puuhaa.
Nyt ostan valmistya jos on pakko ostaa, ja inhoan edelleen ruuanlaittoa, kamalaa puuhaa.
(niin työ on ollut aina sellasta, että on ollu työpaikkalounas)täytettyjä paprikoita, niihin menee ikä ja terveys, mutta lopputulos vie kielen mennessään.
Oppia ikä kaikki.
Työpaikkalounas on todellisuutta, muttei vie muuta suuhentukkivuutta. ;)
- tylleröinen
helmoissa pyöriessä alle kouluikäisestä sai tehtäviä. Erilaisten piimäkakkujen sekoittamisesta nisun letittämiseen ja koko taikinan tekoon. Samoin ruisleivän teko juuresta erivaiheiden kauttaa leivinuuniin laittoon asti. Sitten tietysti perunan maasta haun, pesun kaivolla, kuorimisen jölkeen tai kokonaisenana keittämisen luonnistuttua pikkuhiljaa perilaiset pataruuat ja keitot.
Kalanperkuusta ei seurannut jatkoa ennen kuin kotitaloustunnilla keskikoulussa. Kiisseleistä jäi maisti kansakoulun erinomaiselta keittäjältä ja näitä aistimuksia olen tavoitellut nuoresta asti ja kokeilemalla on tullut tulosta. Haisti ja materiaalin rakenne on kokemuksen myötä opettanut valmistamaan vaikka minkälaista herkullista ruokaa keittokirjoista poikkeavin ohjein. - sitä oppi
Ruokaa opin laittamaan piikana Ruotsissa 16-vuotiaana. Emäntä oli näyttelijä, eikä osannut keittää edes vettä. Kotitalosutunneilla koulussa olin oppinut alkeet, kotona en oppinut laittamaan ruokaa, äiti oli surkea kokki ja inhosi ruoanlaittoa.
Keittokirjan avulla opettelin tekemään herkkuruokia koska perheellä kävi isovanhemmat syömässä useasti viikonloppuina muita vieraita. Itse en olisi uskaltanut tarjota vierasjoukolle murkun keittokirjasta väsäämiä ruokia, mutta ilmeisesti olin luonnonlahjakkuus koska kaikki söivät ja jopa kiittelivät,tai sitten olivat vain hyvin kasvatettuja, Vuodessa opin paljon ja pidän ruoanlaitosta vieläkin.
Ainut tosi moka kävi painekeittimen kanssa kanaa keittäessä. Painekatttila oli täysin outo esine ja liesi toimi kaasulla, ilmeisesti liekki oli liian suuri ja keitin meni tukkoon, kansi paukahti auki ja kana lensi jäljistä päätellen kattoon. Siivo oli kamala, onneksi olin pihalla mattoja tamppaamassa, eikä keittiössä ollut muita.
Naimisiin mentyäni jouduin opettelemaan toisenlaista ruoanlaittoa, pienellä budjetilla, mikä ei ollut
yhtään hauskaa. itse aloitin kotona äidin kanssa. Yhteiskoulussa opeteltiin ruoanlaittoa sekä kaikki ruokailuun liittyvät roolit ja hyvät pöytätavat, kattaukset, tarjoilu, emäntänä toimiminen ruokapöydässä ja yhteisen keskustelun yllä pitäminen.
Myöhemmin jatkoin opiskelua keittokirjojen avulla ja kokeilemalla. Uusia ohjeita sai lehdistä ja ystäviltä. Kun oli saanut maistaa uutta herkkua, jonka resepti oli salainen, piti yrittää kokeilemalla päästää samaan tulokseen. Koko perhe innostui ruoanlaitosta ja mies opetteli valmistamaan riistaruokia.
Kun Carl Buttlerin ensimmäinen miesten keittokirja ilmestyi suomeksi joskus 1970-luvulla, monet ystäväperheiden miehistä innostuivat ruoanlaitosta ja ryhtyivät kokeilemaan reseptejä. Miehetkin alkoivat uudella tavalla kiinnostua ja keskustella ruoasta ja ruoanlaitosta. Yhteisillä päivällisillä miehet vastasivat usein pääruoan valmistuksesta - ja monet vaimot valittivat joutuvansa korjaamaan sen jälkeen hirveät sotkut keittiöstä.
Olisiko 1970-luku ollut käännekohta Suomessa, mitä tulee miesten kiinnostukseen ryhtyä itse valmistamaan ruokaa? Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kuinka moni miehistä on saanut lahjaksi Carl Buttlerin keittokirjoja? (Niitä ilmestyi muistaakseni ainakin kaksi, jotka molemmat mieheni sai lahjaksi mieheltä.)- Fridanna
kotona ja myöhemmin anopilta. Kun olimme nuori pari ja ennen lapsia, kävimme lounaan syömässä ravintolassa. Miten se olikaan mahdollista 60-luvulla! Lasten ollessa pieniä, kotiapulaiset laittoivat ja muistini mukaan he olivat parempia kokkia kuin minä.
Sittemmin olen opetellut aivan itsekseni lehtien ja keittokirjan resepteistä. Nyt iän tuoman kokemuksen mukaan osaan jo säveltää ruokia aika paljon. En tosin kokkaa mitään erikoisia ruokia, vaan perusruokaa ja usein kalaa.
Vaikka olen elänyt jo pitkään yksin, teen joka päivä itselleni lämpimän ruoan, usein kyllä pariksi kolmeksi päivää varten kerralla.
Esimerkiksi nyt juuri on jääkaapissa ja pakasteessa kanakastiketta, kaalilaatikkoa ja verilättyjä (valmiina ostettuja). Viime viikolla söin madekeittoa. Sämpylät teen myös itse ja suorastaan nautin niiden tekemisestä.
Kun teen itse ruoan, tiedän suolan ja rasvan määrän melko tarkkaan.
Kun odotan ruokavieraita, on minulta hävinnyt taito tehdä sopiva määrä. Syön itse niitä ruokia sitten ainakin viikon vieraiden lähdettyä. - mutta huumorintajulla
Olen opetellut ruoanlaiton vasta eläkkeelle jäätyäni eli muutama vuosi sitten. Töissä ollessa en ollut kiinnostunut näistä asioista lainkaan enkä ehtinyt kokata. Auttavasti toki osasin tehdä makaronilaatikkoa, puuroja ja keittoja, mutta niiden herkullisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Muistelen mieheni ja poikani toivoneen, että kokkaisin mahdollisimman harvoin. Emme perheeni kanssa silti nälkään kuolleet, käytimme valmisruokia ym. ja mieheni oli mainio kokki.
Leipoa en osaa. Osaan sekoitella, mutta minulla ei ole jauhopeukaloa minkäänmoista. Järjestään kaikki leipomukset epäonnistuvat, vaikka kuinka teen ohjeiden mukaan. Pidän tärkeämpänä arkiruoan valmistusta, joten ei tämä minua huoleta. Pullaa ja kakkua löytyy kaupasta samoin kuin hyvää ruokaleipää monenmoista.
On ihanaa tehdä ruokaa kaikessa rauhassa ja nauttia jo valmistusvaiheessa tuoreiden aineksien yhdistelemisestä, tuoksuista ja väreistä. Pidän myös aterioiden suunnittelusta, vaikka valmistaisin ruokaa vain itselleni. Olen mausteihmisiä eli tykkään vahvoista mausteista niin itämaiselta kuin etelä- amerikkalaiselta suunnalta. Suomalaisesta perinneruoasta en ole innostunut, enkä juurikaan sitä valmista.
Kerään ruoka-ohjeita,mutta kohtuudella. Laadukkaista ja tuoreista aineksista tehtyä ateriaa ei oikeastaan voi pilata, jos viitsii välillä vilkaista keitoksiaan ja maistella. Kun pääasiassa teen kasvisruokaa, on samalla mietittävä aterioiden koostumusta eli että proteiineja on tarpeeksi, hyviä hiiilihydraatteja on riittävästi, ei eläinrasvoja jne. Vanhemmiten tarvitaan huomattavasti vähemmän ruokaa kuin työvuosina.
Sanonta vanha koira ei opi uusia temppuja ei pidä paikkaansa. Vanhanakin oppii mainiosti kaikenlaista. - asti opettelin
Piti tehdä jo ihan penskana. Onneksi tykkäsin, sen jälkeen kun yhden lihakeiton suolasin. (tuli selkäsauna)
Mummi opetti vähän, ja kylässä aina olin katsomassa, miten tekivät.
Alakerran-täti oli pitokokki, sieltä sain paljon apua, kun ei hänellä ollut lapsia, opetti sitten mulle.
Tie miehen sydämeen, käy vatsan kautta, edelleen.
Ei ole ollut miespulaa, vaihtanut oon aina välillä.
Rakastan edelleen kokata, joka päivä teen jotain. Leivon paljon myös. - 1943
olen opetellut ja toivottavasti jotain oppinutkin. Pidän ruoasta, jonka saa tehtyä melko helposti peruselintarvikkeista. Esim. paistetut silakat perunasoseen kera, vatkattu marjapuuro, marjapirtelö. Mielestäni olen hyvä leipoja. Leivoin esim. aikaisemmin noin 30 hapanleipää kerralla, pakastin ne. Nyt minulla on tietyt leivonnaiset, joita leivon merkkipäiviksi, arkisin harvemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei3661358Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.4071207- 102925
- 82847
- 78842
- 92835
- 56831
- 113826
- 50695
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui39690