Kuinka moni venyttelee?

Hanna

Kaikki kissanomistajat tietävät, miten nautinnollisesti päiväunilla makaileva kissa voi venytellä itseään. Koirillakin on tuo taito.

Pienillä lapsilla venyttely esimerkiksi nukkumasta noustua on aivan spontaania, mutta aikaihmisillä se näyttää jonnekin hukkuneen, vaikka esimerkiksi Erkki Tantun piirroskuvissa näkyy päiväunilta nurmilta herätettyjä, makeasti haukottelevia ja venytteleviä renkipoikia.

Pieni gallup tuttavapiirissäni paljasti, että olen itse tietämäni ainut aikuinen ihminen, joka venyttelee spontaanisti. En tarkoita siis näitä liikuntaohjeissa suositeltuja "tekovenytksiä".

Onko ketään muita?

17

680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • katsoen

venyttelen päivittäin ja se todennäköisesti on kuntoni salaisuus.
        Venyttelyn aikana tulee tiedostamatta oiottua monia jumittuneita lihaksia.
        Lisäksi olen huomannut, että kannattaa haukotella päivittäin ja samalla venytellä myös kurkunpään ja suun hengitys- ja puhelihakset.

• Aina aamuisin ennenkuin nousen sängystä venyttelen muutaman minuutin, että "herään". Myös töistä tultua ennen kotiaskareita. Työni on suhteellisen raskasta ruumiillista työtä, jossa paljon nostamisia, niin aika jäykkä olo on aamuisin jos en venyttelisi.

• Iltaa taas.
        Ei taharoo tulla venyytellyyksi, tai venyytellähän täällä pohojanmaalla sanoja. Piisaako se,hih??
        Joskuus harvoon mutta ei nua mun venyytykset kehuja taira kestää.
        Tiitu kyllä teköö niin, Tiitu onki niin fiksu ja tietää asiat. Aina aamuusin se venyyttelöö ittiänsä. En mä oo tullu niin ajatelleeksikaan tuallaasta asiaa ennenmin.Kattonu kyllä oon Tiitun aamuvenyytyksiä.
        Pitääs ottaa ittekki ohojelmahan tua asia.
        terv. venyyttämättäki pitkä seppä ja Tiitu kulta pohojanmaalta.

• Pirre*

mopin varrella, melkein joka aamu.

Niskani on tällä hetkellä aivan juntturissa, enkä tiedä mitä sille tekisin :(

Hiihdin ilmeisesti liian keposissa vetimissä, ja tässä tulos..

• Pirre*

vuoteessa venyttelen myös sitä semmoista kissavenyttelyä, vai koirako..

• pullo pyyhkeeseen ja

se hökötys sinne niskan alle!
        Taatusti auttaa!

• Pirre*
        pullo pyyhkeeseen ja kirjoitti:

se hökötys sinne niskan alle!
        Taatusti auttaa!

Siis yöksikö kuumavesipullo niskan alle?

• RosaLiiin

Kauroja pussin ja pussi mikroon joksikin aikaa, sitten kuumana niskan alle.
        Jos ei paranna niin ainakin helpottaa.
        Kokkeileppas.

• RosaLiiin kirjoitti:

Kauroja pussin ja pussi mikroon joksikin aikaa, sitten kuumana niskan alle.
        Jos ei paranna niin ainakin helpottaa.
        Kokkeileppas.

Kauroja ei ole kuin ryyneinä, mutta kiitos :)

P.s. kävisköhän kuuma kaurapuuro ? :)

• on muistaa ettet pyöritä päätäsi waan taiwutuksia puolelta toiselle :=)

• viivi-amaldiina

nyt huomasin sen, ihan se perus venettely aamulla sängyssä, sais kyllä lisätä sitä.

• annekatri

Kaikenlaista venyttelyä pitäis lisätä. Vaan kun ei huvita. Mistä sitä huvittamista vois hakea lisää? Millä nystyröillä - äly sellaislla tai mulla - sais itsestään enemmän irti?

• venyke

kun vain muistan, on yliliikkuvat nivelet, olen siis notkeista notkein.

Mun mummuni venytteli ja voimisteli aina aamuisin. Ehkäpä se oli yksi edellytys pitkään ikään?

• Hanna

Minusta sauvakävely on kyllä aika kökksöstä. Erittäin epäesteettisen näköistä ja tokko tehonneen mihinkään. Monet siirtelee niitä sauvoja vain muodon vuoksi.

• viivi-amaldiina
        Hanna kirjoitti:

Minusta sauvakävely on kyllä aika kökksöstä. Erittäin epäesteettisen näköistä ja tokko tehonneen mihinkään. Monet siirtelee niitä sauvoja vain muodon vuoksi.

asian, ei ole tehoa sellaisesta sauva-kävelystä jos kädet ei suoristu kokonaan taaksepäin rennosti, ei jännitystä hartioihin eikä niskaan.
        Näin opetettiin minulle kuntoutuksessa.

Mutta olen toista mieltä tehokkuudesta, se on tehokas nimenomaan oikein tehtynä.

• venyke
        Hanna kirjoitti:

ei ole tullut mieleen, ainakaan aina. ;)
        Tiedän, että oikein suoritettu sauvakävely on tosi tehokasta kunnon kohottajaa, ja vaivojen karkoittajaa.

Sen tekniikkaan vain pitää oppia ja syventyä.
        Ei sauvojen perässävetäminen auta mihinkään.

Ikääntyville sauvat ovat oiva apu tasapainon ylläpitämiseen.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. "Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"

Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk
      Maailman menoa
      52
      5397
    2. Maahanmuuttajien vaikutus Suomen valtiontalouteen positiivinen

Maahanmuuttajat maksavat enemmän tuloveroja kuin saavat tulonsiirtoja. Eroavat persuista tässä suhteessa. Persuista o
      Maailman menoa
      417
      5069
    3. Olen Päivi Räsäsen puolella

En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit
      Maailman menoa
      571
      3423
    4. SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"

Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit
      Maailman menoa
      82
      2898
    5. Ukrainan tiedustelun huippupotti - Iski ensin yhteen satamaan, sitten toiseen

Ukrainan tiedustelupalvelu SBU kertoo johtaneensa operaatiota, jossa on isketty drooneilla Venäjän tärkeimpiin satamiin
      Maailman menoa
      132
      2730
    6. Nuhteettomia edustajia

Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no
      Politiikka
      262
      2694
    7. Ulkomaalaistaustaiset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

Selvitys: Ulkomaalaistaustaiset saivat selvästi enemmän työttömyysetuuksia ja toimeentulotukea kuin suomalaistaustaiset.
      Maailman menoa
      201
      2656
    8. "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."

Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –
      Maailman menoa
      93
      1794
    9. Päivi Räsänen tuomittiin rikoksesta...

...kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuskin tajuaa silti vieläkään, että raamattu ei ole lakikirja. https://yle.fi/a
      Maailman menoa
      656
      1724
    10. Huumeliika mellastaa Suomussalmella

Varastanut S-marketissa, jopa kolme kertaa päivässä. Päätekijä pitänyt kuumeorjanaan naistaan useita vuosia. Mies potki
      Suomussalmi
      18
      1610
    Aihe