Oletko luovuttanut verta? Jos, niin montako vuotta.
Oletko ollut saamapuolella itse?
Minut houkutteli nuorena silloinen poikaystävä, tuohon.
Olen myös saanut leikkauksien yhteydessä verta.
Verenluovutus
26
704
Vastaukset
- Einomies Porkkakoski
Intissä aloitin ja jatkan säännöllisen epäsäännöllisesti 6-8 krt vuodessa, riippuen kuinka osuu veripalvelu matkan varrelle.
- Aloittaja
Hienos, noin monta kertaa!
En pääse lähellekään tuota, muutama synnytys, siinä sitten karenssit, ja pari leikkausta. Eli pakollisia taukoja.
N,4x vuodessa muutoin.
Aloitin luovutukset sveduissa 60-luvun alkupuoliskolla.
Liikkuvan palvelun auto tuli Scanian pihalle 8:n viikon välein.
Veret pussiin, 25SKr kukkaroon ja juosten takaisin töihin.
25-kruunua riitti viikon silakka-muusi sapuskoihin ( 5kpl ) tai yhteen 0,7l absolut renat pottuun.
Käytin molempiin.
Kotimassa tuli jatkoa.
Luovutuskertoja tuli yhteensä hieman päälle 150.
Näkemysero kelvollisuudesta ja nyttemmin ikä (?) lopettivat luovutukset.
Itse en ole koskaan saanut verta.- Aloittaja
Myös espanjassa maksettiin, 60-70 luvulla. En tiedä maksavatko enää?
- Gunhild P
epäsäännöllisesti. Joskus soitettiin töistäkin luovuttamaan, veriryhmä on vähän harvinaisempaa laatua.
Nyt ei minun vereni enää kelpaa.
Isäntä käy säännöllisesti, lähes aina kahden kuukauden välein. Välillä flunssat ja leikkaukset keskeyttävät luovutusrytmin.
Verenluovutus on saajalle ensiarvoisen tärkeää, mutta luovuttajan saaman hyvän mielen, ja olon lisäksi varsinkin miehille luovutus on hyväksi, koska se poistaa liikaa rautaa, ja samalla alentaa sydäninfarktin vaaraa.- Aloittaja
Minulla myös korkea arvo 155-165, siksi käyn aina kun voin.
- 1943
säännöllisesti noin 5 vuotta. En ole koskaan saanut, ei ole ollut leikkauksia, eikös 65-vuotias ole jo liian vanha luovuttaja?
- Aloittaja
Muistelisin 65 olevan se raja, eli silloin vielä sai, ei sen jälkeen.
- O - Orvokki
Aloittaja kirjoitti:
Muistelisin 65 olevan se raja, eli silloin vielä sai, ei sen jälkeen.
päivä on viimeinen luovutusmahdollisuus, ellei tule esteitä. Tarkistin, kun en itsekään ollut varma
http://www.veripalvelu.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=16&VID=default&SID=365862140163489&S=1&A=closeall&C=26241
- Raspikurkku
eivätkä elimetkään :-( Viime vuonna oli pari isoa leikkausta joten kait sitä tuli saatua siinä yhteydessä. Nykyisin kyllä näytteidenotossa lasketaan varmaan sama määrä verta kuin luovutuksessakin, kerta-annokset on vaan pienempiä mutta kun niitä kertoja on alkanut olla aika usein :-) .
- tylleröinen
ainakaan käydä kupparilla kupattavana kun saa aina analyysinkin omasta verestä erilaisissa testeissä.
- ihmettelen, kun
tylleröinen kirjoitti:
ainakaan käydä kupparilla kupattavana kun saa aina analyysinkin omasta verestä erilaisissa testeissä.
ihmiset maksaa kupparille, kun verenluovutus olisi niin tärkeää, ja tosiaan, veri tutkitaan tosi tarkkaan.
Tosin, eihän meidän kaikkien veri kelpaa, syystä tai toisesta.
Ja ikäkin tekee tenää. - Aloittaja
Niin, olen lukenut täältä sairaudestasi.
Tsemmppiä sinulle.
Otit hyvän asian tuossa myös esille, tuo elinluovutuskortti.
Minulla, ja koko suvullani, nuorinta myöden, on sellaiset.
Kumpa ihmiset pitäisivät sitä kelakortin alla lompakossa, jos jotain sattuu, sieltä se löytyisi heti, ja voisi jollekin muulle antaa mahdollisuuden, jos oma aika on täysi. - tämän ikäiset
Aloittaja kirjoitti:
Niin, olen lukenut täältä sairaudestasi.
Tsemmppiä sinulle.
Otit hyvän asian tuossa myös esille, tuo elinluovutuskortti.
Minulla, ja koko suvullani, nuorinta myöden, on sellaiset.
Kumpa ihmiset pitäisivät sitä kelakortin alla lompakossa, jos jotain sattuu, sieltä se löytyisi heti, ja voisi jollekin muulle antaa mahdollisuuden, jos oma aika on täysi.ajattelee, ettei elimet enää kelpaa.
Kyllä meistä vielä löytyy varaosiksi kelpaavia, jos tosiaan jokin äkkinäinen tapaturma saa oman elämän päättymään.
Onhan tietty sairauksia, jotka sen estää, mutta monet 60 ovat vielä hyvässä kunnossa.
Sydän, munuaiset keuhkot, ja maksa.
Silmistäkin jotain voidaan siirtää?
Veren tarve on jatkuvaa, mukavaa kun monet ovat luovuttaneet, ja osa vielä jatkaa. Ikä tosiaan tulee tällä palstalla sitten vastaan, 66v et enää voi luovuttaa.
- verta -
useammankin kerran, itse en luovuta, ei varmaan kelpaiskaan, verisuoni sairauden vuoksi.On hyvä kun ihmiset voi luovuttaa vertansa, moni meistä tarvitsijoista ei olis enään täälä. Kauneimmat kiitokset kaikille luovuttajille.
- Aloittaja
Toki meistä varmasti jokainen luovuttaja tietää tuon, käydessään veripalvelussa.
Samoin olen kerran saanut itse, ja iloitsin siitä.
Se on hyvä tapa, antaa ja saada.
Koskaan ei voi tietää mitä sattuu.
olen luovuttanut vuosikymmenien aikana, sitten tuli verenpainelääkkeet ja jouduin lopettamaan jo vuosi ennen ikärajan täyttymistä.
Veriryhmänikin on harvinaisempi, joten usein sain ylimääräiset kiitokset luovuttaesani.
Onneksi en ole joutunut tilanteeseen, jossa itse olisin verta tarvinnut.- Aloittaja
Hienoa, jatkoit myös kauan.
Meitä näkyy olevan paljon, vaikka palstalla on hiljaista, on moni ottanut keskusteluun osaa.
Hyvä me kaikki - O - Orvokki
Aloittaja kirjoitti:
Hienoa, jatkoit myös kauan.
Meitä näkyy olevan paljon, vaikka palstalla on hiljaista, on moni ottanut keskusteluun osaa.
Hyvä me kaikkivanhemmilleni taisivat olla ne kerrat, kun kotoa soitettiin luovuttamaan viikonloppuna. Kerran kuulemma täytettiin neljä tai viisi pientä pulloa, joita lähdettiin samantien kuljettamaan eteenpäin jonkun vastasyntyneen pelastamiseksi.
En tiedä kuinka yleisiä sellaiset kutsut nykyisin ovat, koska käyn itse niin usein, ettei minua ole koskaan kutsuttu.
Tiedätkö sinä? - Aloittaja
O - Orvokki kirjoitti:
vanhemmilleni taisivat olla ne kerrat, kun kotoa soitettiin luovuttamaan viikonloppuna. Kerran kuulemma täytettiin neljä tai viisi pientä pulloa, joita lähdettiin samantien kuljettamaan eteenpäin jonkun vastasyntyneen pelastamiseksi.
En tiedä kuinka yleisiä sellaiset kutsut nykyisin ovat, koska käyn itse niin usein, ettei minua ole koskaan kutsuttu.
Tiedätkö sinä?Tulee kutsuja, silloin tällöin.
Itse olen A , joku 3-4v sitten soitettiin, illalla myöhään. Ystäväni oli yötä, ja kysyin miten olis O veri myös. Mielellään toivoivat hänet myös tervetulleeksi.
Niimpä sitten iltayöstä Kivihakaan, ja meitä oli useampiakin siellä.
Toiset olivat taxilla, veripalvelu maksoi taxin. Me olimme autolla, ja toin samalle suunnalle yhden luovuttajan mukana pois.
- O - Orvokki
verenluovuttaja ja käyn säännöllisesti aina, kun se on mahdollista. Välillä on ollut erilaisia syitä, miksi joutui pitämään taukoa. Nykyisin naiset eivät saa luovuttaa kokoverta useammin kuin kolmen kuukauden välein, ennen riitti kaksi niinkuin miehilläkin. Oma HBni palautuu varsin nopeasti ja on käväissyt mielessä, että pitäisiköhän alkaa käydä useammin luovuttamassa jotain osatekijää, jota voi luovuttaa muutaman viikon välein. Minulle luovutuksesta ei koskaan ole aiheutunut mitään ongelmia ja suosittelisin kaikille, ellei uuden luovuttajan yläikäraja olisi 59 vuotta. Ainakin Helsingin Kivihaassa on ylelliset olot ja ruhtinaallinen tarjoilu.;))
Itse en luultavasti ole koskaan saanut verta.
Mieleen on jäänyt kuinka isäni pitkän tajuttomuuden ja leikkauksen jälkeen herättyään melkein ensi sanoikseen käski meidän käydä äidin kanssa luovuttamassa verta korvaukseksi hänen saamastaan. Vanhemmat kertoivat, että ennen tarjottiin konjakkipaukku veren luovutuksen jälkeen.- Aloittaja
Tuosta konjakista ;D
Minulla vanhemmat ei käyneet, mutta lapseni kaikki (5) ja jo pari lastenlasta käyvät.
- kerrotaan,
kuka voi luovuttaa verta:
http://www.veripalvelu.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=16&VID=default&SID=927912560850439&S=1&A=closeall&C=26556 - elämän lahja
Oma vereni ei sairauden takia kelpaa luovutukseen, mutta itse olen saannut useiden leikkauksien aikana luovutettua verta.
Olen kuullut, että verenluovutuksella on myös terveyttä edistävä vaikutus. Luovuttajan veri ohenee. Mahtaako olla myös verenpainetta alentava vaikutus? Verta voi käydä luovuttamassa vaikkei sitä voi käyttää siirtoverenä.- "pelkkää hyvää"
Oma vereni on liiankin tuhtia, hb on 163 ja kyselin lääkäriltä, antaisiko hän luvan tallentamattomaan luovutukseen. Ei hyväksynyt.
Saako jossain näin tehdä? Ajattelin juuri tuota alentavaa juttua. - elämän lahja
"pelkkää hyvää" kirjoitti:
Oma vereni on liiankin tuhtia, hb on 163 ja kyselin lääkäriltä, antaisiko hän luvan tallentamattomaan luovutukseen. Ei hyväksynyt.
Saako jossain näin tehdä? Ajattelin juuri tuota alentavaa juttua.SPR:ssä kuulemani mukaan epäkurantinkin veren otto onnistuu.
Luovutettu veri testataan jälkeenpäin, että onko se käyttökelpoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1457321- 604217
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233852Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1383820Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253135Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.413075Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383058- 482723
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422680- 492434