Hellou!
Päätimme rakkaani kanssa, että menemme vähän reilu vuoden kuluttua naimisiin.
Rakkaallani on jo bestman, mutta minulla ei ole kaasoa. Ei ole ketään sellaista ystävää (minulla vähän ystäviä), joka olisi hyvä kaasoksi. Serkkuni asuvat minusta hyyyyvin kaukana ja vanhempanikin eri kaupungissa.
Kaupungissa jossa minä asun, on minulla vain yksi kaveri oikeastaan ja hänkään ei ole sitä sorttia että ilmestyy paikalle ajoissa, tai että voisin luottaa asioita hänen hoidettavakseen.
Onko kaaso siis pakollinen? Tai.... eihän kenenkään ole PAKKO "hankkia" kaasoa, mutta näyttää varmaan tyhmältä, jos miehellä on bestman, mutta minulla ei ole kaasoa? :/
KAASO PAKOLLINEN???
17
6038
Vastaukset
- teidän juhlanne
Ja te teette juuri niin kuin teistä parhaalta tuntuu.
Mitään ei ole pakko. Jos sinusta tuntuu, että kaasoa ei tarvita tai sopivaa ei ole saapuvilla, voitte mainiosti olla ilman. - vikki barr
Meillä meinas tulla sama juttu. Mies oli jo miettinyt itselleen best mania, mutta mulla ei ollut ketään niin läheistä ystävää, että olisin itselleni kaasoksi pyytänyt. Eipä siinä muuta, kun asioista keskusteltiin, koska minulla ei ole, niin on se vähän hölmöä jos toisella on. Niinpä päädyimme viettämään juhlaa ilman kaasoa ja best mania. Juhlat sujuivat erittäin hyvin ilman heitäkin. Tosin, emme muutenkaan viettäneet juhlaa perinteisen kaavan mukaan. No tuo oli vain oma mielipiteeni, mutta se siis on, että jos sinulla ei ole kaasoa, niin sitten miehelläsikään ei ole best mania.
- perinteinen mies
Menitte hyvin perinteisen kaavan mukaan. Tämä 'kaaso ja bestman' hömpötyshän on täysin jenkkituontitavaraa siinä kuin 'perinteiset' ystävänpäivä ja Halloween... Alkoi nykymuodossa yleistyä meillä vasta -80-90 luvulla.
- Kaikki käy
Ihan hyvin voi olla bestman, vaikkei kaasoa olisikaan.
Ei tarvii sulhon yksin alttarilla odottaa jne.
Te teette niinku itse parhaaksi näette. Tässä EI ole mitään sääntöjä! - alttarilla
Kaikki käy kirjoitti:
Ihan hyvin voi olla bestman, vaikkei kaasoa olisikaan.
Ei tarvii sulhon yksin alttarilla odottaa jne.
Te teette niinku itse parhaaksi näette. Tässä EI ole mitään sääntöjä!Miksi ette mene pohjoismaalaisittain vihille, mm. moni pohjolan monarkki on tätä tapaa noudattanut, kulkekaa yhdessä, mikä se kauniimpaa. Ei tarvita kaasoa tai bestmania. Mielestäni on "teatraalista" tuo isän talutus ja sulhasen odotus. Hyvä kuitenkin sopia joku, joka on juhlamenojen ohjaaja juhlissanne.
- tietojakaipaavamorsian
Heippa! Me ollaan ens kesänä menossa naimisiin ja päätettiin, ettei mitään kaasoa eikä bestmania, koska a) meillä ei oo mitään bestiksiä/muuten tosi läheisiä frendejä, kaikki kaverit on ns.samalla viivallla ja b) musta on ihan tyhmää että siellä alttarilla pitää muitakin seisoskella, niin kuin ei muuten pärjäis!
Nyt siskoni nosti hirveän äläkän, että kukas sitten polttarit pitää ja juontaa ne häät ja ohjelman sinne keksii! Miten siis teillä kaasottomilla ja bestmanittomilla on mennyt? Polttareiden suhteen olen kyllä ajatellut, että mun kaverit järkkäävät jos haluavat (jos ei, niin voivoi), miehen kavereille aion vihjata itse mieheltäni salaa, että järkkäisivät jotain (annan niille muiden kavereiden yhteystiedot). Mutta ne ohjelmat ja "juonnot"! Yksi sukulainen varmasti puhuu ja ruoka on ja kakkukahvit tietysti ja myös kimppu ja sukkanauha heitetään, mutta mitään tanssia ei edes ole (eikä bändiä, eikä edes tilaa tanssia), niin mitä hitsin ohjelmaa sit pitäs olla? Kaikki leikit on molempien mielestä aika tyhmiä... Ja eihän me nyt itse voida edes itsellemme mitään morsiamenryöstöä suunnitella! Pitäskö kaverit siis käskeä järjestämään ohjelmaa, vai häh?!? Kaikki kaverimme ovat sen tyylisiä, että tuskin innolla järjestävät.
Ja entä tuo juontaja/seremoniamestari?! :O - Naimisissa viimeinkin!!
tietojakaipaavamorsian kirjoitti:
Heippa! Me ollaan ens kesänä menossa naimisiin ja päätettiin, ettei mitään kaasoa eikä bestmania, koska a) meillä ei oo mitään bestiksiä/muuten tosi läheisiä frendejä, kaikki kaverit on ns.samalla viivallla ja b) musta on ihan tyhmää että siellä alttarilla pitää muitakin seisoskella, niin kuin ei muuten pärjäis!
Nyt siskoni nosti hirveän äläkän, että kukas sitten polttarit pitää ja juontaa ne häät ja ohjelman sinne keksii! Miten siis teillä kaasottomilla ja bestmanittomilla on mennyt? Polttareiden suhteen olen kyllä ajatellut, että mun kaverit järkkäävät jos haluavat (jos ei, niin voivoi), miehen kavereille aion vihjata itse mieheltäni salaa, että järkkäisivät jotain (annan niille muiden kavereiden yhteystiedot). Mutta ne ohjelmat ja "juonnot"! Yksi sukulainen varmasti puhuu ja ruoka on ja kakkukahvit tietysti ja myös kimppu ja sukkanauha heitetään, mutta mitään tanssia ei edes ole (eikä bändiä, eikä edes tilaa tanssia), niin mitä hitsin ohjelmaa sit pitäs olla? Kaikki leikit on molempien mielestä aika tyhmiä... Ja eihän me nyt itse voida edes itsellemme mitään morsiamenryöstöä suunnitella! Pitäskö kaverit siis käskeä järjestämään ohjelmaa, vai häh?!? Kaikki kaverimme ovat sen tyylisiä, että tuskin innolla järjestävät.
Ja entä tuo juontaja/seremoniamestari?! :OEi ollut kaasoja ei bestmaneja, kukaan ei järkännyt polttareita kun ovat ihan fiksuja kavereita, ja seremoniamestarit kuuluvat amererikkalaisiin TV sarjoihin.
Mutta oli tosi hauskat juhlat, kenenkään ei tarvinnut tuntea myötähäpeää idioottimaisten leikittäjien puolesta kun sellaisia ei ollut, puheet olivat spontaneeja silloin kuin jotakuta puhututti, ja kaikki saattoivat juhlia sydämensä kyllyydestä ilman mitään järjestämisvelvollisuuksia. Meidän JUHLAT!!!! - oma kaava
Ei todellakaan ole hölmöä jos miehellä on b.man eikä naisella kaasoa. Miten niin?
En ainakaan itse kokenut tätä mitenkään järisyttävänä. Meillä oli ihan loogista, että miehellä oli tuki, mutta itse en kaivannut enempää naisia alttarin läheisyyteen. Sai keskittyä ihan omaan, ei kaason tälläytymiseen. Eikö idea juuri olekin leikkiä rinsessaa hääpäivänään..eh
Sitä paitsi b.manien ja kaasojen valintaan ja olemassaoloon ei ole olemassa mitään sovinnaisuuskaavaa, joten turha omaansa on tarjota siksi.
Jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Joillakin kaason asemaa ajaa oma äiti, seisten henkisenä tukena hääparin vieressä. Yhdellä tyttökaverillani kaason sijaa toimitti hänen oma koiransa. Sillä kaasonhan pääasiallinen tehtävä on kai kuitenkin rauhoitella morsiota ja pitää tämän mieli korkealla. Joten näin kaason asemaa voi ajaa vaikka taskumatti. - ja morsiamen apu
oma kaava kirjoitti:
Ei todellakaan ole hölmöä jos miehellä on b.man eikä naisella kaasoa. Miten niin?
En ainakaan itse kokenut tätä mitenkään järisyttävänä. Meillä oli ihan loogista, että miehellä oli tuki, mutta itse en kaivannut enempää naisia alttarin läheisyyteen. Sai keskittyä ihan omaan, ei kaason tälläytymiseen. Eikö idea juuri olekin leikkiä rinsessaa hääpäivänään..eh
Sitä paitsi b.manien ja kaasojen valintaan ja olemassaoloon ei ole olemassa mitään sovinnaisuuskaavaa, joten turha omaansa on tarjota siksi.
Jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Joillakin kaason asemaa ajaa oma äiti, seisten henkisenä tukena hääparin vieressä. Yhdellä tyttökaverillani kaason sijaa toimitti hänen oma koiransa. Sillä kaasonhan pääasiallinen tehtävä on kai kuitenkin rauhoitella morsiota ja pitää tämän mieli korkealla. Joten näin kaason asemaa voi ajaa vaikka taskumatti."Sillä kaasonhan pääasiallinen tehtävä on kai kuitenkin rauhoitella morsiota ja pitää tämän mieli korkealla."
Kyllä on ihmisillä kummallisia käsityksiä:D
Kaaso on ikivanha suomalainen käsite ja tarkoittaa morsiamen pukijaa/avustajaa. Varsinkin pitkän ns. prinsessahääpuvun kanssa on hyvä jos joku nainen (harvalla miehellä on silmää sellaiselle) katsoo että puku on hyvin kun morsian lähtee kävelemään kirkon käytävää. Myös vessassakäynti on hankalaa puvun kanssa, joten siinäkin kaaso voi auttaa, jos on riittävän läheinen. Hääjuhlan aikaan on hyvä olla joku joka vaivihkaa katsoo, että morsiamen kampaus ja meikki ovat kondiksessa ja auttavat pienissä korjailuissa, jos sellaisiin on tarvetta. Vihkimishetkellä on ehdottomasti romanttisinta, jos pariskunta seisoo kahdestaan papin edessä ilman tukihenkilöitä, varsinkin minusta on naurettavaa, jos äiti seisoo alttarilla! Kirkossa morsian antaa yleensä hääkimpun kaason pidettäväksi vihkiseremonian ajaksi, mutta siihen kelpaa kyllä joku muukin eturivissä istuva ihminen. Samoin jos kyseessä on kirkkohäät, morsiamella saattaa olla mukanaan jokin kassi tai päällysvaatteet talviaikaan ja niistä huolehtiminen on kätevää antaa kaason tehtäväksi. Näitä tehtäviä voi toki pyytää sulhasen, bestmanin tai koiran hoitamaan, mutta väittäisin että ne hoituvat parhaiten kaasolta... - kuinka moni
ja morsiamen apu kirjoitti:
"Sillä kaasonhan pääasiallinen tehtävä on kai kuitenkin rauhoitella morsiota ja pitää tämän mieli korkealla."
Kyllä on ihmisillä kummallisia käsityksiä:D
Kaaso on ikivanha suomalainen käsite ja tarkoittaa morsiamen pukijaa/avustajaa. Varsinkin pitkän ns. prinsessahääpuvun kanssa on hyvä jos joku nainen (harvalla miehellä on silmää sellaiselle) katsoo että puku on hyvin kun morsian lähtee kävelemään kirkon käytävää. Myös vessassakäynti on hankalaa puvun kanssa, joten siinäkin kaaso voi auttaa, jos on riittävän läheinen. Hääjuhlan aikaan on hyvä olla joku joka vaivihkaa katsoo, että morsiamen kampaus ja meikki ovat kondiksessa ja auttavat pienissä korjailuissa, jos sellaisiin on tarvetta. Vihkimishetkellä on ehdottomasti romanttisinta, jos pariskunta seisoo kahdestaan papin edessä ilman tukihenkilöitä, varsinkin minusta on naurettavaa, jos äiti seisoo alttarilla! Kirkossa morsian antaa yleensä hääkimpun kaason pidettäväksi vihkiseremonian ajaksi, mutta siihen kelpaa kyllä joku muukin eturivissä istuva ihminen. Samoin jos kyseessä on kirkkohäät, morsiamella saattaa olla mukanaan jokin kassi tai päällysvaatteet talviaikaan ja niistä huolehtiminen on kätevää antaa kaason tehtäväksi. Näitä tehtäviä voi toki pyytää sulhasen, bestmanin tai koiran hoitamaan, mutta väittäisin että ne hoituvat parhaiten kaasolta...kaaso oikeasti avustaa morsiamen pukemisessa. Olen ollut morsiusneitona viisissä häissä, eikä tätä ole tapahtunut kertaakaan.
Kyllä sen kaason pääasiallisin tehtävä on 2000-luvulla tukea morsianta koitoksessa. Joten älä viitsi edes selittää mitään kultaisesta 50-luvusta. Aika kulkee eteenpäin...kaupunkikulttuurissa nyt ainakin! - Nimetön
kuinka moni kirjoitti:
kaaso oikeasti avustaa morsiamen pukemisessa. Olen ollut morsiusneitona viisissä häissä, eikä tätä ole tapahtunut kertaakaan.
Kyllä sen kaason pääasiallisin tehtävä on 2000-luvulla tukea morsianta koitoksessa. Joten älä viitsi edes selittää mitään kultaisesta 50-luvusta. Aika kulkee eteenpäin...kaupunkikulttuurissa nyt ainakin!Kaaso hoitaa ne tehtävät, mitä hän ja morsian ovat keskenään sopineet kaason hoitavan. Se ei ole sanelua, vaan auttamista.
Kaasona ollessani autoin morsianta koko hääpäivän. Itselleni oli varattu omaan laittautumiseeni aika, jona ehdin käydä suihkussa, syödä, meikata, kammata ja pukeutua.
Tehtäviini kuului mm. morsiamen kuljettaminen kampaajalle, morsiamen pukeminen (korsetti vaatii apua) ja seremoniamestarin tehtävät. Minulla oli hiuspinnejä, lakkaa, ehjiä sukkia yms. jota morsian saattaisi yllättäen tarvita. - Anonyymi
oma kaava kirjoitti:
Jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Joillakin kaason asemaa ajaa oma äiti, seisten henkisenä tukena hääparin vieressä. Yhdellä tyttökaverillani kaason sijaa toimitti hänen oma koiransa. Sillä kaasonhan pääasiallinen tehtävä on kai kuitenkin rauhoitella morsiota ja pitää tämän mieli korkealla. Joten näin kaason asemaa voi ajaa vaikka taskumatti.Kyllä pitää olla kaasot ja bestmanit molemmilla,sekä morsiamella ja sulhasella.sekä iso lauma morsiusneitoja ja sulhaspoikia. Ja nääkin mielelään täysikäisiä kun nää häät akaa polttaresta ja apujoukkoja tarvitaan.jo kaksiviikkoa ennen häitä,joka päivä jotkut polttari pippalot jossa sulhanen ja morsian juotetaan känniin ja nolataan julkisesti.sitten kun on varsinaiset häät niin niitä sitten juodaan koko viikko ja sitten nolataan kaasot,bestmanit,sulhaspojat ja morsiusneidot. ..hää matkalle lähdetään sitten ihan kahdestaan jonnekin kauas.tullaan takaisin vasta sitten kun hää hölmöilyt on unohdettu.
- kepard
..on kuin turboton Ruusperi
- ei kaasoa eikä bestmania
Alttarille astelimme mieheni kanssa ihan kahdestaan (muu vaihtoehto ei tullut mieleenkään) ja juhlat järjestimme itse sisarusten ja vanhempiemme avustuksella. Kaikki turha ohjelma oli pois: syötiin ja tanssittiin koko heinäkuinen lauantai-ilta ilman kiusallisia ylimääräisiä ohjelmanumeroita.
Vieraat (joita oli n. 400) pitivät hauskaa seurustelun ja tanssin merkeissä.
Niin ja koko lystin maksoimme itse.
Jaa, koskahan tällaisia häitä pidettiin: 80-luvun lopulla ja niistä puhutaan usein vieläkin :)- ystäviä sitäkin enemmän
Aiomme syyskuussa juhlia ilman nimettyä kaasoa tai bestmania. Häissä esim. käytännön apuna toimii siskoni. Ystävät ja sukulaiset huolehtivat ohjelman järjestelemisestä - heiltä on pyydetty ohjelmaa, jota he voivat vapaamuotoisesti kehitellä ennen juhlaa. Hääohjelman kuuluttaja sekä hääautonkuljettaja on pyydetty erikseen.
Sisko ja ihana ystäväporukkani järjesti polttarit, jotka jäävät suloisina mieleen.
Olen ollut pari kertaa kaasona juhlissa, ja olen etenkin ensimmäisellä kerralla kokenut olevani varsinainen "turhake". Tehtäviä minulle on suotu laihanlaisesti, vaikka auttaa olisin halunnutkin. Puuhat ovat olleet väkisinväännettyjä, sellaisia, jotka joku toinenkin olisi hyvin voinut hoitaa.
Luulen, että etenkin jollekin perheen ulkopuoliselle ystävälle kaason tehtävä voi asettaa paineita. Kaaso voi myös kokea olevansa epävarma roolistaan, jos sitä ei tehdä hänelle etukäteen selväksi.
Kaasotonnakin pärjää.
- näkyviin
Kaaso ei ole pakollinen. Ilmeisesti häänne on jo pidettykin. Vinkki kaasottomille. Seurakunnalta voi pyytää kukkatelineen morsiuskimppua varten. Kimppu on siinä kauniisti alttarin edessä vihkimisen ajan
- rakastununuth
Minun pulmani on lähinnä se että minulla on kolme erittäin erillaista tyttökaveria jotka eivät tule toimeen keskenään. Jokainen tärkeä minulle mutta en halua että meidän päivämme menee pilalle että kaasot ovat toistensa kurkussa kiinni. En haluaisi kuitenkaan loukata ketään ja apua ja tukea kuitenkin suurena päivänä tarvitsen :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192420- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292112Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522099Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti191655Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3841560Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2721371
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm121356- 1301346