Lähes kolmannekseen uudiskohteista (omakotitalot) on valittu lämmitystavaksi maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys.
Miten tuo voi olla järkevästi perusteltu valinta normaalikokoiseen omakotitaloon?
Lämmitysenergian tarve on pieni hyvin eristetyissä nykytaloissa. Energiamääräysten kiristyessä edelleen, on kalliin ja hitaasti reagoivan järjestelmän hankinta entistä kannattamattomampaa.
Älkää uskoko sokeasti myyntiveijareita, jotka vakuuttavat että maalämpö on paras kaikkiin kohteisiin. Vanhat, heikosti eristetyt, suuret kohteet ovat oma lukunsa. Sellaisiin tuo järjestelmä on perusteltu valinta.
Sähkölämmitys tulee nostamaan taas päätään kaikesta mustamaalaamisesta huolimatta, kun lämmitysenergiantarve pienenee. Perusteluita: Hankintakustannukset sähkölämmitykselle ovat erittäin alhaiset, järjestelmät ovat käytännössä huoltovapaita, sähkölämmittimet reagoivat nopeasti lämmitystarpeen muutoksiin, erillistä teknistä tilaa ei tarvita (ei hukkaneliöitä), lämmitysjärjestelmästä ei aiheudu kosteusvaurioriskiä jne...
Miksi jättää valitsematta sähkön?
Unohtakaa maalämpö uudiskohteissa
73
4690
Vastaukset
- hyvä järjestelmä
"Energiamääräysten kiristyessä edelleen, on kalliin ja hitaasti reagoivan järjestelmän hankinta entistä kannattamattomampaa."
Etenkin kivitaloissa on hyvä olla järjestelmä, joka reagoi hitaasti mutta varmasti ja pysyy lämpimänä tai viileänä erittäin pitkään. Tällöin vesikiertoinen lattialämmitys on hyvä; lisäksi se on usein miellyttävämpi ja ystävällisempi käyttää (mm. pölyä ei kerry ja kierrä yhtä helposti). Toisaalta passiivirakennuksissa tai paremmissa voi hyvinkin riittää ilmanvaihtojärjestelmä lämmön talteenotolla ja tasavirtapuhaltimilla, kun hyötysuhteet paranevat yli 90 % ja jopa yli 95 %.
Lisäksi on hyvä, kun sähkön kulutus lämmitykseen on joko olematon tai hyvin pieni koska sähkön hinta jatkaa kasvuaan tapahtui mitä tahansa. Vaikka saavutetaan 42 kWh / asuinneliö oleva passiivirakennuksen kokonaisenergian tarve*, ei tilannetta auta jos sähkön hinta on 200 € / MWh. Suomessa saa maksaa myös suuret summat, jos haluaa integroidun aurinkopaneelikaton ja/tai -julkisivun. Sama on pientuulivoimaloilla, polttokennoilla ja muilla uusiutuvien ja etenkin helposti saavien energioiden laitteilla. On monia, jotka kannattavat puuta, mikä onkin hyvä tulisijoihin, mutta sähköä niistä onkin hankalampi repiä.
*) sisältää tilojen ja käyttöveden lämmitys-/viilennysenergian sekä valaistuksen ja laitteiden sähköenergian- puhut
kylmäasentaja
- Sähköllä
"Etenkin kivitaloissa on hyvä olla järjestelmä, joka reagoi hitaasti mutta varmasti ja pysyy lämpimänä tai viileänä erittäin pitkään."
Miksi lämmitysjärjestelmän pitäisi reagoida hitaasti?
Perusteluja, kiitos.
Eikö lämmmitysjärjestelmän tulisi nimenomaan reaqoida nopeasti lämmöntarpeen muutoksiin?
Ei liene mukavaa, jos aurinko, sauna, kodinkoneet, takka tai mikä hyvänsä muu lämmittää sisäilmaa ja lämmitysjärjestelmä lisäksi reagoi tähän "hitaasti, mutta varmasti"
Eikö asumismukavuus kärsi tuosta? Vesikiertoinen lattialämmitys paahtaa lämpöa lattiaan, josta turha lisälämpö siirtyy huoneilmaan pitkään lämmitystarpeen jo loputtua. Eikö tässä tapauksessa huonelämpötila nouse turhaan liian korkeaksi?
Mahdollisimman ohuella lattialämmityksellä (vähän varaavuutta) ja sähkölämmittimillä saadaan myös tuo asumismukavuus kohdalleen. - taidatkin provoilla
Sähköllä kirjoitti:
"Etenkin kivitaloissa on hyvä olla järjestelmä, joka reagoi hitaasti mutta varmasti ja pysyy lämpimänä tai viileänä erittäin pitkään."
Miksi lämmitysjärjestelmän pitäisi reagoida hitaasti?
Perusteluja, kiitos.
Eikö lämmmitysjärjestelmän tulisi nimenomaan reaqoida nopeasti lämmöntarpeen muutoksiin?
Ei liene mukavaa, jos aurinko, sauna, kodinkoneet, takka tai mikä hyvänsä muu lämmittää sisäilmaa ja lämmitysjärjestelmä lisäksi reagoi tähän "hitaasti, mutta varmasti"
Eikö asumismukavuus kärsi tuosta? Vesikiertoinen lattialämmitys paahtaa lämpöa lattiaan, josta turha lisälämpö siirtyy huoneilmaan pitkään lämmitystarpeen jo loputtua. Eikö tässä tapauksessa huonelämpötila nouse turhaan liian korkeaksi?
Mahdollisimman ohuella lattialämmityksellä (vähän varaavuutta) ja sähkölämmittimillä saadaan myös tuo asumismukavuus kohdalleen.Tää sun alotus tais ollakin vaan vitsi?
Kas kun ei sähköpattereita seinille. Niitähän käytettiin paljon vielä 90-luvullakin ja niissä (elektronisissa termostaateissa)oli se tosi nopee reagoiminen lämpötiloihin. - Joku...
taidatkin provoilla kirjoitti:
Tää sun alotus tais ollakin vaan vitsi?
Kas kun ei sähköpattereita seinille. Niitähän käytettiin paljon vielä 90-luvullakin ja niissä (elektronisissa termostaateissa)oli se tosi nopee reagoiminen lämpötiloihin.Saanen tiedustella mistä johtuu tuo sävy joka vihjailee sähköpatterien siirtyneen menneisyydeen puolelle?
Kyllä ainakin minun tietääkseni sähköpattereita käytetään paljon vieläkin.
Ja reagoinnin nopeus on todellakin etu, tosin siihen ne sähköpatterin edut sitten alkavatkin loppua. Mutta etenkin muita lämmitysmuotoja täydentävänä sähköpatteri kyllä puolustaa paikkaansa vielä pitkään. - Sähköllä
taidatkin provoilla kirjoitti:
Tää sun alotus tais ollakin vaan vitsi?
Kas kun ei sähköpattereita seinille. Niitähän käytettiin paljon vielä 90-luvullakin ja niissä (elektronisissa termostaateissa)oli se tosi nopee reagoiminen lämpötiloihin.Kyllä sähköpattereita käytetään ja käytön olettaisi lisääntyvän, kun mennään kohti passiivienergiataloa.
Miksi ihmeessä investoisi kalliisiin lämmitysjärjestelmiin kun hyvän, yksinkertaisen, nopeasti reagoivan sähköpatterin (KYLLÄ, SÄHKÖPATTERIN!) saa edullisesti.
Lisäksi noita saa nykyisin melko hyvännäköisinäkin.
Tietämättömät, markkinointimiesten armoilla olevat, omaan ajatteluun kykenemättömät ihmiset voivat kyllä olla muutakin mieltä... - ,,,
Sähköllä kirjoitti:
Kyllä sähköpattereita käytetään ja käytön olettaisi lisääntyvän, kun mennään kohti passiivienergiataloa.
Miksi ihmeessä investoisi kalliisiin lämmitysjärjestelmiin kun hyvän, yksinkertaisen, nopeasti reagoivan sähköpatterin (KYLLÄ, SÄHKÖPATTERIN!) saa edullisesti.
Tietämättömät, markkinointimiesten armoilla olevat, omaan ajatteluun kykenemättömät ihmiset voivat kyllä olla muutakin mieltä...Passiivirakennuksissa riittää yleisesti ottaen ilmanvaihtojärjestelmä lämmön talteenotolla (vähintään 80 % hyötysuhde). Mukavuuslämpöön kosteissa tiloissa käytetään lattialämmitystä. Patterin (etenkin sähköpatterin) pahimpia ongelmia on epätasainen lämmitys, joka kerryttää pölyä ja radikaalien (nopeiden) lämpötilavaihteluiden takia synnyttää sisäilmastoon ilmavirtauksia. Nämä edelleen aiheuttavat monissa allergisia reaktioita, vaikkei allerginen olisikaan.
- ???
,,, kirjoitti:
Passiivirakennuksissa riittää yleisesti ottaen ilmanvaihtojärjestelmä lämmön talteenotolla (vähintään 80 % hyötysuhde). Mukavuuslämpöön kosteissa tiloissa käytetään lattialämmitystä. Patterin (etenkin sähköpatterin) pahimpia ongelmia on epätasainen lämmitys, joka kerryttää pölyä ja radikaalien (nopeiden) lämpötilavaihteluiden takia synnyttää sisäilmastoon ilmavirtauksia. Nämä edelleen aiheuttavat monissa allergisia reaktioita, vaikkei allerginen olisikaan.
Toki tuo ilmanvaihtojärjestelmä pitää olla hyvällä hyötysuhteella, mutta sen lisäksi tarvitaan jokin lämmitysmuoto ainakin varalle. Milläs lämmität tuvan, jos vaikka ikkuna tai ovi jää auki pakkasella. Tai ikkuna menee rikki.
Nuo pattereiden aiheuttamat ilmavirtaukset ovat niin olemattomia, että tuo perustelu on melko ontuva. Eikö itse ilmanvaihto aiheuta ilmanvirtauksia? - mainittu
??? kirjoitti:
Toki tuo ilmanvaihtojärjestelmä pitää olla hyvällä hyötysuhteella, mutta sen lisäksi tarvitaan jokin lämmitysmuoto ainakin varalle. Milläs lämmität tuvan, jos vaikka ikkuna tai ovi jää auki pakkasella. Tai ikkuna menee rikki.
Nuo pattereiden aiheuttamat ilmavirtaukset ovat niin olemattomia, että tuo perustelu on melko ontuva. Eikö itse ilmanvaihto aiheuta ilmanvirtauksia?On passiivirakennuksissa mm. kosteissa tiloissa (vesikiertoinen) lattialämmitys. Muissa tiloissa varsinainen lämmitysjärjestelmä on ylimääräinen, mutta myös siellä voi toteuttaa (vesikiertoisen) lattialämmityksen. IV-laitteen ilmanpuhdistin poistaa ilmasta epäpuhtauksia, kun taas pattereilla on tapana kerryttää epäpuhtauksia ja pistemäinen lämmitys etenkin pikalämmityksillä ja -jäähdytyksillä saa sisäilmastossa ilmavirtauksia joita ei heti huomaakaan. Myöhemmin kuitenkin alkaa allergiset reaktiot ja edes kovinkaan siivoaja ei saa täysin puhdasta ellei sammuta pattereita pariksi viikoksi ja anna tomun asettua. Lisäksi passiivirakennuksien suunnitteluissa varaudutaan noihin varotilanteisiin, esim. tuulikaappi tai pieni suljettu eteinen on lähes pakollinen jos haluaa sertifioidun passiivirakennuksen.
Lisäksi, sähkölämmittäjillä tuskin tulee hyvät oltavat ja monet vaihtavat jo parempiin järjestelmiin ellei löydy paksua lompakkoa. Ennen pitkää sähkön hinta nousee 150 - 200 € / MWh ja on jo ollut 70-100 € / MWh alueella. Siinä on mukava maksaa 8 700 € vuodessa Normitalo 2000:n sähkölaskusta, puhumattakaan rintamamiestaloista missä laskut menevät lähemmäs 20 000 € vuodessa.
Alkaa olla jo niin huvittavaa tuo sähkölämmityksen hehkutus, että vaikuttaa jo sähköyhtiön markkinoinnilta tai huonolta provolta. No hyvä että itse pidät sähkölämmityksestä, monet muut valitsevat parempia ratkaisuja. - haittoja
??? kirjoitti:
Nuo pattereiden aiheuttamat ilmavirtaukset ovat niin olemattomia, että tuo perustelu on melko ontuva. Eikö itse ilmanvaihto aiheuta ilmanvirtauksia?riippumatta passiivista tms., on suorissa sähköissä se ongelma että se on täysin riippuvainen sähköyhtiöistä ja katkosten aikana hankala saada kilowatteja varavirtaa moisiin virityksiin. Samalla sähköllä usein lämmittää moninkertaisen alueen jollain toisella laitteella. Toisaalta, eikös lämpö katoa ikkunasta ja ovista ulos myös sähkölämmössä? Jos on tehokas talo, niin hehkuuhan siinä ihmisetkin 100 wattia lämpöä ja televisioista melkein toiset jne. Mihin sitä tarvitaan niin älyttömiä sähköpatterivirityksiä?
Mainitsi tuossa muutamat hinnoistakin jo, ja en kyllä itse rupea maksamaan tuhansia sähköyhtiölle saati sitten kymmeniä tuhansia. Kiitos, mutta ei kiitos. - Toisille ei
Sähköllä kirjoitti:
Kyllä sähköpattereita käytetään ja käytön olettaisi lisääntyvän, kun mennään kohti passiivienergiataloa.
Tietämättömät, markkinointimiesten armoilla olevat, omaan ajatteluun kykenemättömät ihmiset voivat kyllä olla muutakin mieltä...Kukin varojensa mukaan. Joillekin ne patterit välttää ja jotkut haluavat parempaa.
Niinhän se on joka asiassa- autot, ruoka, juomat, emännät, matkat,....
Sinä taidat olla semmoinen KYLLÄ MEILLÄ AINAKIN-parkuja. Sä saat tyytyy pattereihin, mutta älä suutu jos jotku haluaa parempaa! - Reiska-75
mainittu kirjoitti:
On passiivirakennuksissa mm. kosteissa tiloissa (vesikiertoinen) lattialämmitys. Muissa tiloissa varsinainen lämmitysjärjestelmä on ylimääräinen, mutta myös siellä voi toteuttaa (vesikiertoisen) lattialämmityksen. IV-laitteen ilmanpuhdistin poistaa ilmasta epäpuhtauksia, kun taas pattereilla on tapana kerryttää epäpuhtauksia ja pistemäinen lämmitys etenkin pikalämmityksillä ja -jäähdytyksillä saa sisäilmastossa ilmavirtauksia joita ei heti huomaakaan. Myöhemmin kuitenkin alkaa allergiset reaktiot ja edes kovinkaan siivoaja ei saa täysin puhdasta ellei sammuta pattereita pariksi viikoksi ja anna tomun asettua. Lisäksi passiivirakennuksien suunnitteluissa varaudutaan noihin varotilanteisiin, esim. tuulikaappi tai pieni suljettu eteinen on lähes pakollinen jos haluaa sertifioidun passiivirakennuksen.
Lisäksi, sähkölämmittäjillä tuskin tulee hyvät oltavat ja monet vaihtavat jo parempiin järjestelmiin ellei löydy paksua lompakkoa. Ennen pitkää sähkön hinta nousee 150 - 200 € / MWh ja on jo ollut 70-100 € / MWh alueella. Siinä on mukava maksaa 8 700 € vuodessa Normitalo 2000:n sähkölaskusta, puhumattakaan rintamamiestaloista missä laskut menevät lähemmäs 20 000 € vuodessa.
Alkaa olla jo niin huvittavaa tuo sähkölämmityksen hehkutus, että vaikuttaa jo sähköyhtiön markkinoinnilta tai huonolta provolta. No hyvä että itse pidät sähkölämmityksestä, monet muut valitsevat parempia ratkaisuja.No mikäs lämmitysmuoto se sinun mielestä pitäisi laittaa passiivirakennukseen, ellei sähkölämmitys? Millä sinun mielestä pitäisi lämmittää, että vältytään 8700€ :) sähkölaskulta?
- Sähköllä
mainittu kirjoitti:
On passiivirakennuksissa mm. kosteissa tiloissa (vesikiertoinen) lattialämmitys. Muissa tiloissa varsinainen lämmitysjärjestelmä on ylimääräinen, mutta myös siellä voi toteuttaa (vesikiertoisen) lattialämmityksen. IV-laitteen ilmanpuhdistin poistaa ilmasta epäpuhtauksia, kun taas pattereilla on tapana kerryttää epäpuhtauksia ja pistemäinen lämmitys etenkin pikalämmityksillä ja -jäähdytyksillä saa sisäilmastossa ilmavirtauksia joita ei heti huomaakaan. Myöhemmin kuitenkin alkaa allergiset reaktiot ja edes kovinkaan siivoaja ei saa täysin puhdasta ellei sammuta pattereita pariksi viikoksi ja anna tomun asettua. Lisäksi passiivirakennuksien suunnitteluissa varaudutaan noihin varotilanteisiin, esim. tuulikaappi tai pieni suljettu eteinen on lähes pakollinen jos haluaa sertifioidun passiivirakennuksen.
Alkaa olla jo niin huvittavaa tuo sähkölämmityksen hehkutus, että vaikuttaa jo sähköyhtiön markkinoinnilta tai huonolta provolta. No hyvä että itse pidät sähkölämmityksestä, monet muut valitsevat parempia ratkaisuja.Jos on tosiaan varaa/haluua maksaa turhasta (vesikiertoiset systeemit) ja valita hitaasti reagoiva lämmitysmuoto, niin siitä vaan!
Sähkön hinta tulee varmasti nousemaan, mutta paljonko on sähkölämmityksen kulutus passiivitalossa? Ei juuri mitään -> sähkölasku ei juurikaan kasva pattereiden tai (kaapeleilla toteutetun) lattialämmityksen vuoksi. Nuo lukemasi ovat täysin tuulesta temmattuja. - Sähköllä
Reiska-75 kirjoitti:
No mikäs lämmitysmuoto se sinun mielestä pitäisi laittaa passiivirakennukseen, ellei sähkölämmitys? Millä sinun mielestä pitäisi lämmittää, että vältytään 8700€ :) sähkölaskulta?
Hyvä kysymys!
- Sähköllä
Toisille ei kirjoitti:
Kukin varojensa mukaan. Joillekin ne patterit välttää ja jotkut haluavat parempaa.
Niinhän se on joka asiassa- autot, ruoka, juomat, emännät, matkat,....
Sinä taidat olla semmoinen KYLLÄ MEILLÄ AINAKIN-parkuja. Sä saat tyytyy pattereihin, mutta älä suutu jos jotku haluaa parempaa!Toiset luulevat saavansa parempaa ja maksavat ylihintaa hienoista järjestelmistä. Itse "tyydyn" tuohon mielestäni parempaan sähkölämmitykseen (siis nimenomaan VÄHÄN ENERGIAA KULUTTAVISSA UUSISSA RAKENNUKSISSA).
Hhyväksyn sen, että ihmiset valitsevat myös eri tavalla kuin itse tekisin. En ole vain saanut kovinkaan hyviä perusteluita esim. maalämmön puolesta.
Kukin kuitenkin tyylillään. :) - kun itse keksii
Sähköllä kirjoitti:
Toiset luulevat saavansa parempaa ja maksavat ylihintaa hienoista järjestelmistä. Itse "tyydyn" tuohon mielestäni parempaan sähkölämmitykseen (siis nimenomaan VÄHÄN ENERGIAA KULUTTAVISSA UUSISSA RAKENNUKSISSA).
Hhyväksyn sen, että ihmiset valitsevat myös eri tavalla kuin itse tekisin. En ole vain saanut kovinkaan hyviä perusteluita esim. maalämmön puolesta.
Kukin kuitenkin tyylillään. :)kriteerit "hyville perusteluille".
Minusta riittävä perustelu suoran sähkölämmityksen mahdollisimman kaukaa kiertämiselle on sähkön kulutuksen MINImointi! - Reiska-75
Sähköllä kirjoitti:
Hyvä kysymys!
No vastaa siihen vaikka oma mielipiteesi?
Äläkä leiki mitään arvoituksia. - perusoikeus
Sähköllä kirjoitti:
Toiset luulevat saavansa parempaa ja maksavat ylihintaa hienoista järjestelmistä. Itse "tyydyn" tuohon mielestäni parempaan sähkölämmitykseen (siis nimenomaan VÄHÄN ENERGIAA KULUTTAVISSA UUSISSA RAKENNUKSISSA).
Kukin kuitenkin tyylillään. :)Se on tosiaan vain sinun "mielestäsi" parempi järjestelmä. Onneksi kuulut häviävään vähemmistöön.
- vain on
Sähköllä kirjoitti:
Kukin kuitenkin tyylillään. :)Eihän sitä ole tullut hyviä perusteluita pahemmin sähkönkään puolesta, joten jokaiselle jää se mihin itse on tyytyväinen.
Mitä alkuperäiseen tulee, niin kyllä sitä uudisrakentamiseen tulee laitettua se mikä on itsestä elinkaarikustannuksiltaan ja hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto. Omalla listalla öljy ja sähkö on listalta lähteneet kannattamattomina ensimmäisenä, kuten myös pelletti. Joillakin on rahaa ja aikaa noihin ja hyvä niin, mutta en kyllä itse ryhdy laittamaan samoja. Ei pahemmin houkuta suoran sähkön hyötysuhteetkaan. Samalla energialla lämmittää toisilla laitteilla moninkertaisen pinta-alan. - savossakin
vain on kirjoitti:
Eihän sitä ole tullut hyviä perusteluita pahemmin sähkönkään puolesta, joten jokaiselle jää se mihin itse on tyytyväinen.
Mitä alkuperäiseen tulee, niin kyllä sitä uudisrakentamiseen tulee laitettua se mikä on itsestä elinkaarikustannuksiltaan ja hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto. Omalla listalla öljy ja sähkö on listalta lähteneet kannattamattomina ensimmäisenä, kuten myös pelletti. Joillakin on rahaa ja aikaa noihin ja hyvä niin, mutta en kyllä itse ryhdy laittamaan samoja. Ei pahemmin houkuta suoran sähkön hyötysuhteetkaan. Samalla energialla lämmittää toisilla laitteilla moninkertaisen pinta-alan.Minunkin listalta lähti ensin sähkö ja sitten öljy ja lopulta myös pelletti. Maalämpö tuli kun en oikein vakuuttunut noista passiivi-höpötyksistäkään.
Eniten niissä hirvitti ne kylmät lattiat ja kun sitä sitten selvitteli, niin olisihan se lämmityskin jotenkin pitänyt järjestää. Muutama tonni olisi mennyt kuitenkin lämmityksiin ja vielä rekallinen uretaanilevyä ja hitaampi rakentaminen ja ..... - Sähköllä
Reiska-75 kirjoitti:
No vastaa siihen vaikka oma mielipiteesi?
Äläkä leiki mitään arvoituksia.Olen ketjun aloittaja, ei ollut minun mielipiteeni. Tuo sähkölaskun suuruus vain hymyilytti. Ilmeisesti sinuakin. :)
- Sähköllä
vain on kirjoitti:
Eihän sitä ole tullut hyviä perusteluita pahemmin sähkönkään puolesta, joten jokaiselle jää se mihin itse on tyytyväinen.
Mitä alkuperäiseen tulee, niin kyllä sitä uudisrakentamiseen tulee laitettua se mikä on itsestä elinkaarikustannuksiltaan ja hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto. Omalla listalla öljy ja sähkö on listalta lähteneet kannattamattomina ensimmäisenä, kuten myös pelletti. Joillakin on rahaa ja aikaa noihin ja hyvä niin, mutta en kyllä itse ryhdy laittamaan samoja. Ei pahemmin houkuta suoran sähkön hyötysuhteetkaan. Samalla energialla lämmittää toisilla laitteilla moninkertaisen pinta-alan.Noiden elinkaarikustennusten kannalta juuri sähkölämmitys on vahvoilla.
Kannattanee tutustua puolueettomaan laskuriin tuolla:
http://lammitysjarjestelmat.hosting.ambientia.fi/tyyppitalovertailu.php - Reiska-75
Sähköllä kirjoitti:
Olen ketjun aloittaja, ei ollut minun mielipiteeni. Tuo sähkölaskun suuruus vain hymyilytti. Ilmeisesti sinuakin. :)
...maalämpö ilman muuta. Silloin sähkölasku olisi enää teoriassa 8600€ :)
Paitsi noilla maalämpöfoorumin jäsenillä, joilla näyttää kuukausikulutukset olevan järjestäin suurempia kuin omassa suorasähkötalossani. Ihmetyttää aivan älyttömästi heidän ilmoittamansa kulutukset, joita selitetään taulu-tv:llä ja kahdella kotitietokoneella.
Käykää naureskelemassa tuota pullistelua :)
http://www.kyronlahdenporakaivo.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1173794740
20k€ järjestelmä ja vie v..tu enemmän kuin suorasähkö :) :) Hauskoja tyyppejä.
Ainakin he ovat ensimmäisenä virtsassa kun sähkönhinta kipuaa tuollaisiin lukemiin. - löytyikö
Reiska-75 kirjoitti:
...maalämpö ilman muuta. Silloin sähkölasku olisi enää teoriassa 8600€ :)
Paitsi noilla maalämpöfoorumin jäsenillä, joilla näyttää kuukausikulutukset olevan järjestäin suurempia kuin omassa suorasähkötalossani. Ihmetyttää aivan älyttömästi heidän ilmoittamansa kulutukset, joita selitetään taulu-tv:llä ja kahdella kotitietokoneella.
Käykää naureskelemassa tuota pullistelua :)
http://www.kyronlahdenporakaivo.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1173794740
20k€ järjestelmä ja vie v..tu enemmän kuin suorasähkö :) :) Hauskoja tyyppejä.
Ainakin he ovat ensimmäisenä virtsassa kun sähkönhinta kipuaa tuollaisiin lukemiin.Ihan samanlaistahan ei tietenkään ole, mutta löytyikö sieltä lähes samanlaista taloutta kuin sulla?
- Reiska-75
löytyikö kirjoitti:
Ihan samanlaistahan ei tietenkään ole, mutta löytyikö sieltä lähes samanlaista taloutta kuin sulla?
4henkilön talous kyseessä.
Ei voi kun nauraa ja ihmetellä jos jollain on eristämätön 200m2 eteinen ja 50m2 huussi.
No enivei. Joka tapauksessa heidän sähkölaskunsa on lähes tuplaten verrattuna omaani. Ehkä 17000€ vuodessa parin vuoden kuluttua??
ps.
Harvassa samanlaisessa taloudessa oli kulutukset yhtä alhaiset kuin meillä suorasähkötalossa.
pss. Viimeiset 10 vuotta on piipitetty, että sitten maanlämmitys kannattaa kun sähkönhinta tuplaantuu. Noita korotuksia sitten odotetaan kädet ristissä, että saisi joskus sijoitukselleen tuottoa.
Ei vain taida tulla päivää, että nuo "suuren tiedonkeruuketjun" huussit alkais kannattamaan..
Teen joka vuosi korotusten myötä suuremman eron sähkölaskuissa noihin tapauksiin. - nyt meni yli
Reiska-75 kirjoitti:
4henkilön talous kyseessä.
Ei voi kun nauraa ja ihmetellä jos jollain on eristämätön 200m2 eteinen ja 50m2 huussi.
No enivei. Joka tapauksessa heidän sähkölaskunsa on lähes tuplaten verrattuna omaani. Ehkä 17000€ vuodessa parin vuoden kuluttua??
ps.
Harvassa samanlaisessa taloudessa oli kulutukset yhtä alhaiset kuin meillä suorasähkötalossa.
pss. Viimeiset 10 vuotta on piipitetty, että sitten maanlämmitys kannattaa kun sähkönhinta tuplaantuu. Noita korotuksia sitten odotetaan kädet ristissä, että saisi joskus sijoitukselleen tuottoa.
Ei vain taida tulla päivää, että nuo "suuren tiedonkeruuketjun" huussit alkais kannattamaan..
Teen joka vuosi korotusten myötä suuremman eron sähkölaskuissa noihin tapauksiin.En nyt tajunnu tota eristämätön eteinen ja huussi juttua.
Sä taidat nyt ottaa ton asian jotenkin tunteella. Kyllähän ne lämpöpumput kuitenkin toimii jollain kertoimella. Ei se ole mikään uskon asia. - sitten lasketaan
Sähköllä kirjoitti:
Noiden elinkaarikustennusten kannalta juuri sähkölämmitys on vahvoilla.
http://lammitysjarjestelmat.hosting.ambientia.fi/tyyppitalovertailu.phpRakensin talon, en oman, vaan talon elinkaaren mukaan ja siinä ei ollut hetkeksikään tilaa suoralle sähkölämmitykselle. Talomme arvo testataan viimeistään sitten kun sen myyn, tai perikunta realisoi ja veikkaan että silloin kiitellään meikäläisen Kauko Näköisyyttä.
- Reiska-75
nyt meni yli kirjoitti:
En nyt tajunnu tota eristämätön eteinen ja huussi juttua.
Sä taidat nyt ottaa ton asian jotenkin tunteella. Kyllähän ne lämpöpumput kuitenkin toimii jollain kertoimella. Ei se ole mikään uskon asia....sitä, että kun talojen seiniin laitetaan eristettä, niin tilanne tasoittuu kummasti.
Tällöin tulee esille ilmiö, että maalämpöjärjestelmän
pyörittäminen taloussähkö > suorasähkökohteissa.
Ihme juttu noissa maalämpökohteissa on kesäajan erittäin kova kulutus?? Kovina talikuukausina mennään samoissa, mutta kesäisin maalämpökohteissa kulutus lähes tuplasti.
Paljon näkyy kohteita, jossa ottavat pumpun pois käytöstä kesäksi. Syksyllä maksutalkoot sitten edessä, kun jumiutuneita venttiileitä vaihdellaan. - se seppo
Reiska-75 kirjoitti:
...sitä, että kun talojen seiniin laitetaan eristettä, niin tilanne tasoittuu kummasti.
Tällöin tulee esille ilmiö, että maalämpöjärjestelmän
pyörittäminen taloussähkö > suorasähkökohteissa.
Ihme juttu noissa maalämpökohteissa on kesäajan erittäin kova kulutus?? Kovina talikuukausina mennään samoissa, mutta kesäisin maalämpökohteissa kulutus lähes tuplasti.
Paljon näkyy kohteita, jossa ottavat pumpun pois käytöstä kesäksi. Syksyllä maksutalkoot sitten edessä, kun jumiutuneita venttiileitä vaihdellaan.Sä oot nyt kyl ihan pihalla noista systeemeistä.
- varmasti
Sähköllä kirjoitti:
http://lammitysjarjestelmat.hosting.ambientia.fi/tyyppitalovertailu.phpoikein. Kannattaa laittaa maalämpö ja vilp jopa tuplakappaleet. Säästää niin paljon, ettei tartte enää töissä käydä eli väh 2000 eur kuukaudessa. Sähkö on myrkyllistä. Kokeile vaikka kielellä katkenneesta johdosta. ;-)
- Pseudotiedettä tai virhe
Sähköllä kirjoitti:
http://lammitysjarjestelmat.hosting.ambientia.fi/tyyppitalovertailu.phpTuon laskurin perusteella sähkön hinta alenee keskimäärin 35 % seuraavan 30 vuoden aikana (50 vuoden jälkeen ilmaista?). Tosin voi olla tottakin, jos fuusio- tai antimateriareaktorit saadaan yleiseen käyttöön.
Siis hinta nyt 40,00 € / MWh
30 vuoden ajalta keskimäärin 26,00 € / MWh
... en löytänyt, mistä saa muutettua laskimen siten, että sähkön hinta nouseekin 3 %, 5 % tai 8 % vuodessa? Ei välttämättä toteudu, mutta olisi hyvä kokeilla myös tuota skenaariota. Toisaalta hyvä vaihtoehto:
# Sertifioitu Passiivitalo (PassivHaus Institut)
Ilmanvaihtolaite lämmön talteenotolla ja tasavirtapuhaltimilla
Geoterminen energia (porakaivo; yhdistetty lämpö ja sähkö)
Lattialämmitys (vesikiertoinen)
Aurinkoenergia (yhdistetty lämpö ja sähkö; 30-60 % hyötysuhde)
... ylimääräinen; koko katon mitalta muodostaa jo plusenergiatalon
Edelliset laitteet integroitu toisiinsa; porakaivosta ilman esilämmitys/-viilennys, ylimääräinen lämpö ilmasta käyttöveden lämmitykseen jne. - mitä sä yrität
Pseudotiedettä tai virhe kirjoitti:
Tuon laskurin perusteella sähkön hinta alenee keskimäärin 35 % seuraavan 30 vuoden aikana (50 vuoden jälkeen ilmaista?). Tosin voi olla tottakin, jos fuusio- tai antimateriareaktorit saadaan yleiseen käyttöön.
Siis hinta nyt 40,00 € / MWh
30 vuoden ajalta keskimäärin 26,00 € / MWh
... en löytänyt, mistä saa muutettua laskimen siten, että sähkön hinta nouseekin 3 %, 5 % tai 8 % vuodessa? Ei välttämättä toteudu, mutta olisi hyvä kokeilla myös tuota skenaariota. Toisaalta hyvä vaihtoehto:
# Sertifioitu Passiivitalo (PassivHaus Institut)
Ilmanvaihtolaite lämmön talteenotolla ja tasavirtapuhaltimilla
Geoterminen energia (porakaivo; yhdistetty lämpö ja sähkö)
Lattialämmitys (vesikiertoinen)
Aurinkoenergia (yhdistetty lämpö ja sähkö; 30-60 % hyötysuhde)
... ylimääräinen; koko katon mitalta muodostaa jo plusenergiatalon
Edelliset laitteet integroitu toisiinsa; porakaivosta ilman esilämmitys/-viilennys, ylimääräinen lämpö ilmasta käyttöveden lämmitykseen jne.Pitäskö sun palata sinne "Uusiutuva energia" osioon!
- huvittavaa
mitä sä yrität kirjoitti:
Pitäskö sun palata sinne "Uusiutuva energia" osioon!
Tuo oli hyvä, uusiutuva energia ja fuusioreaktiot :D
Loppuisi työt monelta energiayritykseltä. Eikös se koereaktorikin tule tuottamaan puoli terawattia reilun vartin ajan, puhumattakaan kun saadaan aikaan pysyvä reaktio.
- ...lämpöpumppu..
....antaa molemmat vaihtoehdot. Vesikiertoinen lämmitys jota voi lämmittää suoraan sähköllä JOS tarvetta. Mitä mieltä?
- simple, stupid,
sanoi fiksu vähemmän fiksummalle.
- ainut järkevä
Kun minä valitsin äskettäin lämmitysjärjestelmää, niin ensiksi putosi pois öljy, sitten sähkö ja sitten pelletti. Jäljelle jäi vain maalämpö.
- Sähköllä
Miksi nuo muut putosivat pois? Mielestäni esitin hyviä perusteluita sähkölämmön puolesta. Mitkä ovat ne perustelut maalämmölle?
"Ylimääräiset" neliöt tekniselle tilalle?
Hitaasti muihin lämmönlähteisiin (sauna, auringonvalo, kodinelektroniikka jne...) reagoiva järjestelmä?
Kallis hankintahinta (ja lisäksi mahdoliiset huoltokustannukset)?
Maalämmön hehkutus mediassa (todennäköisin)?
Vai jotakin muuta?
Järkeviä perusteluita lienee hankalaa löytää. Siksi tällaiset perustelut ovat melko yleisiä... - lämmityksistä
Sähköllä kirjoitti:
Miksi nuo muut putosivat pois? Mielestäni esitin hyviä perusteluita sähkölämmön puolesta. Mitkä ovat ne perustelut maalämmölle?
Hitaasti muihin lämmönlähteisiin (sauna, auringonvalo, kodinelektroniikka jne...) reagoiva järjestelmä?
Vai jotakin muuta?
Järkeviä perusteluita lienee hankalaa löytää. Siksi tällaiset perustelut ovat melko yleisiä...Nuo sinun perustelut ei tosiaankaan ole kovinkaan järkeviä. Opiskelehan vielä.
- Sähköllä
lämmityksistä kirjoitti:
Nuo sinun perustelut ei tosiaankaan ole kovinkaan järkeviä. Opiskelehan vielä.
Omat perustelusi sen sijaan omat omiaan herättämään ihmisten luottamuksen.
Kyllä näitä lapsukaisia riittää tänne kommentoimaan...tai vaihtoehtoisesti maalämmön valinneita, joilla loppui kyky perusteluihin ja meni jauhot suuhun. ;) - sähkön puolesta
Sähköllä kirjoitti:
Vai jotakin muuta?
Järkeviä perusteluita lienee hankalaa löytää. Siksi tällaiset perustelut ovat melko yleisiä...Nuo sinun "mielestäsi hyvät perustelut" ovat vääriä. Osittain makuasioita ja osittain väärää tietoa.
- Sähköllä
sähkön puolesta kirjoitti:
Nuo sinun "mielestäsi hyvät perustelut" ovat vääriä. Osittain makuasioita ja osittain väärää tietoa.
Perustelut aloitusviestistä.
- kenen tekemä
Kiinnostais tietää et tehtiinkö viime vuonna yhtään öljylämmitteistä taloa?
- .....
Tarvitsee kuitenkin kuten myös sähkölämmitys aina pelaavan lisälämmön eli jonkinlaisen varaavan takan, mutten sähkön katketessa ovat vitsit vähissä. Joku sanoo, että sähkö ei pitkiä aikoja ole poissa, mutta ihmeellisempikin asioita on tapahtunut kuin puolen vuorokauden sähkökatko.
- lähes kaikessa lämmityksessä
Totta että sähköä tarvitaan. Lisälämpönä tai varalämpönä maalämmössä. Öljypoltin toimii vain sähköllä. Kaikessa nykyisissä keskuslämmityksissä on kiertovesipumput, jotka toimivat sähköllä. Ennen oli vapaakierto, paksut putket ja erityinen putkivetojen suunnittelu.
Ainoa varmasti toimiva lämpö sähkökatkoksen aikana taitaa olla uunilämmitys jokaisessa huoneessa.
Suo siellä, vetelä täällä. - .....
lähes kaikessa lämmityksessä kirjoitti:
Totta että sähköä tarvitaan. Lisälämpönä tai varalämpönä maalämmössä. Öljypoltin toimii vain sähköllä. Kaikessa nykyisissä keskuslämmityksissä on kiertovesipumput, jotka toimivat sähköllä. Ennen oli vapaakierto, paksut putket ja erityinen putkivetojen suunnittelu.
Ainoa varmasti toimiva lämpö sähkökatkoksen aikana taitaa olla uunilämmitys jokaisessa huoneessa.
Suo siellä, vetelä täällä.Tuo varaava takkakaan tarvitse sähköä ja kun talon suunnitelee oikein, niin keskellä taloa oleva varaava takka tai uuni kyllä pitää talon sulana, kun muulla ei pysty lämmittämän.
Ei toisaalta öljy tai patterikiertoinen puulämmitystalo tarvitse kuin pienen polttomoottoriagrekaatin, jotta välttämättömät pumput ja polttimet pelaavat ja välttämättömät valot talossa saa pelaamaan, ei siihen varmaankaan tarvita kuin kilowatti pari tehoa. - teho on pieni
..... kirjoitti:
Tuo varaava takkakaan tarvitse sähköä ja kun talon suunnitelee oikein, niin keskellä taloa oleva varaava takka tai uuni kyllä pitää talon sulana, kun muulla ei pysty lämmittämän.
Ei toisaalta öljy tai patterikiertoinen puulämmitystalo tarvitse kuin pienen polttomoottoriagrekaatin, jotta välttämättömät pumput ja polttimet pelaavat ja välttämättömät valot talossa saa pelaamaan, ei siihen varmaankaan tarvita kuin kilowatti pari tehoa.Eihän noiden varaavien takkojen tehot ole kuin parin kW luokkaa, ei niillä oikeasti mitään pidetä lämpinä kovilla pakkasilla.
- on vaikea kytkeä
..... kirjoitti:
Tuo varaava takkakaan tarvitse sähköä ja kun talon suunnitelee oikein, niin keskellä taloa oleva varaava takka tai uuni kyllä pitää talon sulana, kun muulla ei pysty lämmittämän.
Ei toisaalta öljy tai patterikiertoinen puulämmitystalo tarvitse kuin pienen polttomoottoriagrekaatin, jotta välttämättömät pumput ja polttimet pelaavat ja välttämättömät valot talossa saa pelaamaan, ei siihen varmaankaan tarvita kuin kilowatti pari tehoa.Totta että aika pienikin aggregaatti riittäisi öljypolttimelle ja kiertovesipumpuille.
Se vaan että ne pitää kytkeä, ja kun ne pitää kytkeä parinkin sulakkeen kuorman puolelle niin siinä riittää taskulamppuvalossa hommia. Harvemmin niitä on johdotettu valmiiksi johonkin pistorasiaan tms.
Ennen vanhaan riitti yksi takka per huone pitämään talon lämpimänä talvipakkasilla, vaikka talot olivatkin huonosti eristettyjä nykymittapuun mukaan.
- olett
Nopea reagointi on mukavuus.
Suora sähkö on hyvä tässä. Sähkö ei ole myrkyllistä kuin suoraan nautittuna.
Mielestäni lämmityksen pitää reakoida nopeasti kotona, niin kuin myös mm. autossa.
Jos yöllä tulee kuuma, niin laskee patteristä lämpötilaa pari astetta tai toisinpäin.
Paksu varaava lattia huono. Esim. keväällä aamuyöstä -15c, lattia 28c. Aurinko alkaa lämmittää ikkunasta sissän, jolloin sisällä 28c ja lattia samoin. Erittäin huono.
Isojen ikkunoiden läheisyydessä tulee vedon tunnetta ilman pattereita. - jhkhjkk
Suunnittelen tuollaista 140 asuinpinta-alaista taloa ja en oikein näe muuta vaihtoehtoa lämmitysmuodoksi kuin suoran sähkön, vieläpä seinäpattereilla. Suurin syy on siinä, että se reagoi nopeasti lämmönvaihteluun, esim aurinkoon ja ettei se tarvitse huoltoa. Ainoa asia, mikä sähkössä on ongelmana, on fossiilisten polttoaineiden käyttö lämpövoimaloissa kovilla pakkasilla, mutta omatuntoa voi vähäsen lohduttaa ostamalla tuulisähköä. Koska asun kaupunkialueella, en rakenna takkaakaan. Sähkökatkoja varten ostan tarvittaessa kaasulämmittimen.
- Joku...
Sinänsä mukava kuulla että joku ottaa puunpolton päästöt vakavasti.
Toisaalta, parempi olisi jos puunpolttajat itse ottaisivat asian vakavasti, silloin puunpolton maine olisi ihan toinen, ja päästöt vain murto-osa nykyisestä.
Eikä kunnolliseen polttoon mitään ruudinkeksijää tarvita, kunhan muistaa että se oma tulisija ei ole jätteenpolttolaitos, vesi ei pala ja vähällä hapella syntyy tervaa, tärpättiä, häkää ja muuta vastaavaa. - määräykset huomioon
ei taida saada rakentaa asumusta pelkän sähkön varaan, vaikka kuinka kannattaisit isompia optioita Liliuksille...
- kaikki toimii sähköllä
määräykset huomioon kirjoitti:
ei taida saada rakentaa asumusta pelkän sähkön varaan, vaikka kuinka kannattaisit isompia optioita Liliuksille...
Mitä sä horiset? Ei mikään laki velvoita laittamaan taloon takkaa.
- pelkkää sähkötaloa
kaikki toimii sähköllä kirjoitti:
Mitä sä horiset? Ei mikään laki velvoita laittamaan taloon takkaa.
kerro sitten meille muillekin kuinka kävi...
- laillisesti
esim. ylikorkeilla SIIRTOHINNOILLA, lisäksi meidän = VALTIO omistama Fortum jonka kaiken järjen mukaan pitäisi ajatella myös omistajan (meidän) etua, toimii HINTAJOHTAJANA! Liliuksien optiot ja valtion budjetti ovat tärkeämmät kuin äänestäjien, siis meidän maksajien intressit. Jos olisin rikkaampi, niin kytkisin itseni irti tämän valtakunnan SÄHKÖverkoista, vaikka se vähän maksaisikin!
- Sähköllä
Olen samaa mieltä, että nuo Liliuksen optiot yms. on saatava kuriin.
Sähköä kuitenkin tarvitaan joka tapauksessa sekä kuluttajille että teollisuuden käyttöön.
Kyse on pitkälti poliittisista päätöksistä. Saataisiimpa Vapaavuori & kumppanit keskittymään todellisiin ongelmiin eikä hyökkäämään esim. sähkölämmittäjiä vastaan.
Miksi ei esim. keskityttäisi kehittämään ja lisäämään ympäristöystävällisempiä ja vähäpäästöisempiä sähköntuotantotapoja kun sähköä joka tapauksessa tarvitaan. - ei ole mikään pakko
Sähköllä kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että nuo Liliuksen optiot yms. on saatava kuriin.
Sähköä kuitenkin tarvitaan joka tapauksessa sekä kuluttajille että teollisuuden käyttöön.
Kyse on pitkälti poliittisista päätöksistä. Saataisiimpa Vapaavuori & kumppanit keskittymään todellisiin ongelmiin eikä hyökkäämään esim. sähkölämmittäjiä vastaan.
Miksi ei esim. keskityttäisi kehittämään ja lisäämään ympäristöystävällisempiä ja vähäpäästöisempiä sähköntuotantotapoja kun sähköä joka tapauksessa tarvitaan.käyttää sitä SUORAAN lämmitykseen, aivan niin kuin öljyäkään ei pitäisi käyttää enää lämmitykseen. Minusta jokaisen jolla ON VARAA tulisi tehdä EKOTEKO ja luopua SUORAsta sähkölämmityksestä, ihan jo periaattesta.
- oikeassa
ei ole mikään pakko kirjoitti:
käyttää sitä SUORAAN lämmitykseen, aivan niin kuin öljyäkään ei pitäisi käyttää enää lämmitykseen. Minusta jokaisen jolla ON VARAA tulisi tehdä EKOTEKO ja luopua SUORAsta sähkölämmityksestä, ihan jo periaattesta.
Sanot: Minusta jokaisen jolla ON VARAA tulisi tehdä EKOTEKO ja luopua SUORAsta sähkölämmityksestä, ihan jo periaattesta.
Onko suurempaa ekotekoa kuin lämmitysjärjestelmän vaihtaminen esim. maalämpöön? Kahden gramman muovipussien lajitteleminen tietysti on tosi upea asia sekin .... - kalliisiin investointeihin
oikeassa kirjoitti:
Sanot: Minusta jokaisen jolla ON VARAA tulisi tehdä EKOTEKO ja luopua SUORAsta sähkölämmityksestä, ihan jo periaattesta.
Onko suurempaa ekotekoa kuin lämmitysjärjestelmän vaihtaminen esim. maalämpöön? Kahden gramman muovipussien lajitteleminen tietysti on tosi upea asia sekin ....Kyllähän tosiasia on, että kun suoran sähkölämmityksen vesikiertoisella lattialämmityksellä saa jotain vajaalla kuudella tonnilla ja maalämmöstä maapiirillä hintaa kertyy lattialämmityksineen hilkkua vaille 15000 niin kyllä sitä ihan vakavasti miettii, mitä tekis jos taloon on tulossa jotain 150 neliön kieppeillä tilaa. Käyttöveden menekkiäkin on esim. nuoren perheen vaikea arvioida jos ei tiedä taloa rakentaessaan, miten paljon sinne sitten niitä asukkaita tulee kertymään.
Kyllä alkuinvestoinnit on sen verran kovat ja on ihan oikeasti varauduttava siihen että se pumppu saattaa kestää esim. kymmenen vuotta ja sitten joutuu taas ostamaan uutta. Toisaalta jotkut pumput on kuulemma kestäneet parikymmentä vuottakin mukisematta - mutta kun ei sitä voi etukäteen tietää, miten tulee käymään, niin syytä on varautua.
Sitä pidän kuitenkin melko lyhytnäköisenä puuhana että varustais tällaisessa tilanteessa talonsa sähkökaapeleilla. Ei se vesikiertoinen sähkö niin paljon kalliimmaksi tule.
Siitä kritisoin valtiota, että jos hommaa vanhaan taloon maalämmön, voi saada jotain avustuksiakin ainakin hyvällä tuurilla - mutta mitään avustuksia ei saa uudisrakentaja, pelkkiä vaatimuksia tarjotaan uudisrakentajille. Silkkaa piiloverotusta minusta sekin omalla tavallaan. Sitten ihmetellään kun nuoret lapsiperheet elävät hyvin niukasti - siinä elämäntilanteessa moni kuitenkin talon tarvitsee.
Jos ekologinen haluaisi olla, niin kannattaisi asua kerrostalossa. Omakotitalossa asuminenhan ei ylipäätään kai ole siinä mielessä ekologista. - varaa??
kalliisiin investointeihin kirjoitti:
Kyllähän tosiasia on, että kun suoran sähkölämmityksen vesikiertoisella lattialämmityksellä saa jotain vajaalla kuudella tonnilla ja maalämmöstä maapiirillä hintaa kertyy lattialämmityksineen hilkkua vaille 15000 niin kyllä sitä ihan vakavasti miettii, mitä tekis jos taloon on tulossa jotain 150 neliön kieppeillä tilaa. Käyttöveden menekkiäkin on esim. nuoren perheen vaikea arvioida jos ei tiedä taloa rakentaessaan, miten paljon sinne sitten niitä asukkaita tulee kertymään.
Kyllä alkuinvestoinnit on sen verran kovat ja on ihan oikeasti varauduttava siihen että se pumppu saattaa kestää esim. kymmenen vuotta ja sitten joutuu taas ostamaan uutta. Toisaalta jotkut pumput on kuulemma kestäneet parikymmentä vuottakin mukisematta - mutta kun ei sitä voi etukäteen tietää, miten tulee käymään, niin syytä on varautua.
Sitä pidän kuitenkin melko lyhytnäköisenä puuhana että varustais tällaisessa tilanteessa talonsa sähkökaapeleilla. Ei se vesikiertoinen sähkö niin paljon kalliimmaksi tule.
Siitä kritisoin valtiota, että jos hommaa vanhaan taloon maalämmön, voi saada jotain avustuksiakin ainakin hyvällä tuurilla - mutta mitään avustuksia ei saa uudisrakentaja, pelkkiä vaatimuksia tarjotaan uudisrakentajille. Silkkaa piiloverotusta minusta sekin omalla tavallaan. Sitten ihmetellään kun nuoret lapsiperheet elävät hyvin niukasti - siinä elämäntilanteessa moni kuitenkin talon tarvitsee.
Jos ekologinen haluaisi olla, niin kannattaisi asua kerrostalossa. Omakotitalossa asuminenhan ei ylipäätään kai ole siinä mielessä ekologista."Kyllähän tosiasia on, että kun suoran sähkölämmityksen vesikiertoisella lattialämmityksellä saa jotain vajaalla kuudella tonnilla ja maalämmöstä maapiirillä hintaa kertyy lattialämmityksineen hilkkua vaille 15000 niin kyllä sitä ihan vakavasti miettii, mitä tekis jos taloon on tulossa jotain 150 neliön kieppeillä tilaa. Käyttöveden menekkiäkin on esim. nuoren perheen vaikea arvioida jos ei tiedä taloa rakentaessaan, miten paljon sinne sitten niitä asukkaita tulee kertymään. "
Niin, jos se 150 neliötä maksaa vaikka tuollasen 200 000 niin kymppitonni lisää on kauhea lisä. Se kymppitonni maksaa ittensä takaisin jossain aikavälillä asukasmäärästä riippumatta, entäs millä aikavälillä se 190 000 maksaa ittensä takaisin??
- myytävä....
Sen tiedän ainakin että tosi vaikea saada myytyä sellaista kymmenvuotiasta taloa jossa maalämpö. Ostajat suorastaan pelkää niitä!
- niissä kummittelee
ja joillakin täälläkin kirjoittelevilla tuntuisi olevan "lepakoita vintillä".
- en ostaisi
en ikinä ostaisi taloa jossa maalämpö. syy: maalämpö on niin kallis käyttää. suorasähkö ja välillä takkaa lämmittää on paljon halvempi. uskallan väittää ettei kellään maalämpötalossa mene vähemmän sähköä kuin mulla suorasähkötalossa ja lämpötila on 24 sisällä. ja maalämmön pitäisi vielä tulla mukamas edullisemmaksi. ja hitot.
- uskotaan uskotaan
en ostaisi kirjoitti:
en ikinä ostaisi taloa jossa maalämpö. syy: maalämpö on niin kallis käyttää. suorasähkö ja välillä takkaa lämmittää on paljon halvempi. uskallan väittää ettei kellään maalämpötalossa mene vähemmän sähköä kuin mulla suorasähkötalossa ja lämpötila on 24 sisällä. ja maalämmön pitäisi vielä tulla mukamas edullisemmaksi. ja hitot.
Jo riittää. Kyllä se uskotaan, että sulla on kaikista paras ja edullisin ja mukavin systeemi. Eikä mee ku 11000 kWh vuodessa vaikka on 24 astetta sisällä. Ja vielä lapissa. Oot tehny hyvät valinnat. Onnee.
- ite niin
en ostaisi kirjoitti:
kuumana että lämmität mökkiäsi ilman niitä pattereitas ja takkaakin 23 asteeseen. Onnea vaan Seppo
- varmistusta
en ostaisi kirjoitti:
Sanot, että maalämpö on niin kallis käyttää.
Eli jos sinä ostat vaikka kaksi kilovattituntia verkosta ja lämmität niillä pattereita, niin saat enemmän lämpöä, kuin maalämpölaitteilla saman kaksi kilovattituntia ostanut? - hgfdfdg
joulupukkia
- po molo
varmistusta kirjoitti:
Sanot, että maalämpö on niin kallis käyttää.
Eli jos sinä ostat vaikka kaksi kilovattituntia verkosta ja lämmität niillä pattereita, niin saat enemmän lämpöä, kuin maalämpölaitteilla saman kaksi kilovattituntia ostanut?eli vaikka saisit mitä sillä maalämpökilovatilla niin todellisuudessa saman verran tai vähemmän menee sähköä jos on suorasähkölämmitys. ihmisten huijaamista varten on keksitty nämä jutut määlämmön hyvyydestä ja kilovattien mahdottomista tehoista.
- huomenta päivää
po molo kirjoitti:
eli vaikka saisit mitä sillä maalämpökilovatilla niin todellisuudessa saman verran tai vähemmän menee sähköä jos on suorasähkölämmitys. ihmisten huijaamista varten on keksitty nämä jutut määlämmön hyvyydestä ja kilovattien mahdottomista tehoista.
Tännehän kirjoittavat varsinaiset sähkötekniikan ja energiaopin asiantuntijat :-))))))
- odottelija
huomenta päivää kirjoitti:
Tännehän kirjoittavat varsinaiset sähkötekniikan ja energiaopin asiantuntijat :-))))))
Kyllä tämä sontalaari tosiaan kiehtoo merkillisesti. Kaiken maaliman nerot kirjoittelee, kun ei tartte laittaa nimeä alle.
Yhellä kuluu 17000 kWh talous sähköö ja lämmitys vie vain pari tuhatta.
Yks nero lämmittää veden edullisesti, kun pitää vastuksia vaan pätkittäin päällä.
Lapin miehellä on jotku ihme-patterit. Ne lämpee jollain kertoimella normaaleihin verrattuna.
Yks juuso tekee nyt tuloaan ja alkaa markkinoimaan taloihin uretaanivuorausta ja siihen vielä maalämpö, aurinkolämpö/sähköt ja vielä päälle jumalaton tuulivoimala. Se ois muka halpaa ja järkevää.
Jotku duunaa järettömästi klapien kanssa, kun se on sitä hyötyliikuntaa...
No entäs toi "unohtakaa maalämpö.."-tyyppi? Oikein tehokas lista mantroja. Niihin kun lisäis vielä pellettilämmityksen pienhiukkaspäästöt, mahdolliset kosteusvauriot ja maalämmön kompuraviat ja kaivon jäätymisen, niin sähkölämmityshän sinne taitaa jäädä jäljelle.
Ja sit tietty tuo yks joka on tunnettu paremminkin tuolta "kova yläpohja ja tulipalon jälkeinen elämä"-osastolta.
Voi halvattu!
Mitähä vielä, oikein jännittää. - edullinen lämmitysmuoto
en ostaisi kirjoitti:
Vaihdoin öljystä maalämpöön isossa vanhassa talossa.
Lämmityskulut vuonna 2008 olivat runsaat 700 egee koko vuodelta. Öljyllä olisin maksanut 3000. Maalämmöllä sain kolme kWh neljästä porakaivosta ilmaiseksi, neljäsosa piti ostaa sähkönä.
- Siksi että
suoralla sähköllä lämmittäminen on itsekästä kerskakulutusta ja tulevien sukupolvien elinmahdollisuuksien kaventamista.
- ? ? ?
Höpöhöpö. Mikä siinä sähkössä on paha? Voi ostaa norppasähköä tms., jos haluaa tukea uusiutuvien energiamuotojen lisäämistä.
Ydinvoimalla tuotetusta sähköstä ei aiheudu hiilidioksidipäästöjä (ydinjäte on toki ongelma), jos ne ovat nyt kaikista pahinta maailmassa.
Samaan aikaan kehutaan esim. sähköautoja (=ympäristöystävällinen?) ja haukutaan sähkölämmitystä ja sähkönläyttäjiä.
Erikoista.
- onparas
vielä merkki ivt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743