Hei hyvät ystävät! Olen käynyt pitkällisen jaakobin painia siitä, että pitäisikö minun erota kirkosta. Minut on lapsena kastettu kirkon jäseneksi, mutta en ole ollut aktiivinen jäsen enään aikoihin. Olen kyllä käynyt silloin tällöin instituutissa ja perheillassa, mutta sakramenttikokouksissa olen käynyt jo paljon harvemmin.
Syyt miksi olen ajatellut kirkosta eroamista ovat varmasti hyvin pitkälti samat kuin muilla nuorilla jotka eroavat evankelisluterilaisesta kirkosta. Kirkon edustamat arvot ovat hyvin kaukana minun arvoistani. Lisäksi uskoni jumalaan on hyvin heikko.
Kysynkin nyt, että miten kirkosta eroaminen käytännössä tapahtuu? Menenkö piispan puheille? voiko eroamista tehdä mitenkään postin välityksellä?
Kiitos etukäteen kaikille vastanneille.
Miten erota kirkosta?
80
2476
Vastaukset
- tarkennusta
...seurakuntasi piispalle päiväyksellä ja allekirjoituksella varustettuna.
Piispa toki ottaa sinut sitten puhutteluun ja koettaa kääntää pääsi.
Sitten todennäköisesti kuitenkin roikut vuositolkulla kirkon kirjoissa koska erohalusi tulkitaan 'tilitykseksi'
Pyydä vahvistus siitä, että sinut POISTETAAN kirkon rekistereistä.- Jaska.
Ilmoitus maistraattiin riittää. Kirkkoon ei tarvitse ottaa mitään yhteyttä. Jos ei kirkko poista rekisteristään, se syyllistyy laittomuuteen.
- tarkennusta
Jaska. kirjoitti:
Ilmoitus maistraattiin riittää. Kirkkoon ei tarvitse ottaa mitään yhteyttä. Jos ei kirkko poista rekisteristään, se syyllistyy laittomuuteen.
...kokeillut mitä käy?
Minä olen. - siis kuitenkin
tarkennusta kirjoitti:
...kokeillut mitä käy?
Minä olen.ojasta allikkoon
- Jaska.
tarkennusta kirjoitti:
...kokeillut mitä käy?
Minä olen.mutta eroni oli ev.lut-kirkosta. Hyvin meni.
Tarkoitatko, että MAP-kirkko ei noudata lakia? - tarkennusta
Jaska. kirjoitti:
mutta eroni oli ev.lut-kirkosta. Hyvin meni.
Tarkoitatko, että MAP-kirkko ei noudata lakia?... ainakaan silloin kun itse siitä erosin.
- tarkennusta
siis kuitenkin kirjoitti:
ojasta allikkoon
Kuinka niin? Mogiikkasi ontuu pahemman kerran.
- viisaammilta
tarkennusta kirjoitti:
... ainakaan silloin kun itse siitä erosin.
tarkennusta ...
- tarkennusta
viisaammilta kirjoitti:
tarkennusta ...
...ilmeisesti kuvittelet olevasi paljonkin viisaampi? :-)
- viisaammilta
tarkennusta kirjoitti:
...ilmeisesti kuvittelet olevasi paljonkin viisaampi? :-)
pyytänyt kysymään, jos itse osaisin vastata ...
- Jäsen !!
Mene Piispasi Juttusille ja anna kirjallinen erokirje jossa ilmoitat, että haluat erota Kirkosta ja että nimesi poistetaan Kirkon jäsenluettelosta.
Ei aina tarvitse, mennä piispan juttusille jos sinulla on muutaman todistajan allekirjoitus, että Juuri SINÄ haluat eroa ja erokirje on tullut sinulta (jotta vältytään siitä, että joku tekee pila eroilmoituksia väärän henkilön nimissä, jota on myöskin tapahtunut ilman, että ko.henkilöltä on tahtoa kysytty) - tarkennusta
... Kyllä Jumalaan ja Kristukseen uskominen kannattaa.
Joseph Smithiin uskominen taas on turhaa.- ei pullosta
Emme me usko Joseph Smithiin, vaan Joseph Smithiä. Uskomme sen, mitä Jumla on ilmoittanut hänen kauttaan.
- tarkennusta
ei pullosta kirjoitti:
Emme me usko Joseph Smithiin, vaan Joseph Smithiä. Uskomme sen, mitä Jumla on ilmoittanut hänen kauttaan.
Uskotte ne asiat jotka Joseph Smith on KERTONUT.
Jumalan ilmoitukset Smithille ovat pelkkää spekulaatiota.
Jotkut uskovat myös hammaskeijuihin ja Joulupukkiin.
- kirkolla
ei ole voimaa pahaa vastaan ja se on itsekin monessa vääryydessä mukana, lähinnä väärissä opeissa kuten lapsikaste ja kolminaisuusoppi.
- tarkennusta
...Kolobia ympäri garmentit lepattaen. :-)
- lapsikaste
Luterilaisilla on vauvakaste ja kolminaisuusoppi. Mormoneilla on lapsikaste ja monijumalaisuusoppi.
- MAP lainen
eroa tuossa vaiheessa, vain mikäli olet täydellisesti vastaan. Paluuprosentti epäaktiivisilla on nykyään aika korkea ja paluu on helpompaa mikäli ei tarvitse käydä läpi uutta kastetta. Kirkosta eronneiden on vaikeampi päästä takaisin halutessaan, mutta se ei ole mahdotonta.
Eli jos hitusenkin epäilet, älä eroa.
Varsinkaan jos muuten elät "hyvää" elämää etkä ole pahempiin synteihin vaipunut.
Ehkä kirkko ei anna vastausta sinun tämän hetkisiin ongelmiisi, mutta ongelmat voivat muuttua iän myöten. Maailmassa on paljon epäaktiivisia mormoneja, jotka eivät lainkaan käy, eivätkä ole vuosiin käyneet missään kirkon jutuissa. Monet heistä jossakin elämän vaiheessa huomaavat että ehkä olisi alettava alusta. Jo jäsenillä on lyhyempi tie takaisin. - zappax
Kaikkea roskaa täälläkin esitetään eroamisesta.
Eroat näin:
LÄhetä kirje Piispalle jossa kerrot että halaut nimesi poistettvan kirkon jäsenrekisteristä, eli että eroat kirkosta.
Nimi alle ja syntymäaika (tai jäsennumero) tms. mukana niin että se riittää sinun tunnistamiseesi. Ja jos halut olla varma niin nimikirjoituksenhan voi kaksi muuta oikeuskelpoista henkiöä varmentaa..
Saat sitten aika nopeasti tiedon siitä että erosi on käsitelty ja ohjeet siitä miten maistraattiin käytä tekemässä saman muutoksen uskontokuntaan kuulumisestasi.
Suomen lain mukaan ei Piispa voi tulla "keskutelemaan" asiasta kanssasi, ainut yhteydenpito minusta voi olla vain se että hän varmistaa että sinä todella oelt tuon kirjeen kirjoittanut.- tällä kertaa
Riittää vallan mainiosti, että henkilö kirjoittaa maistraattiin (tai käy itse paikan päällä).
Silloin se ero tulee voimaan heti eikä sitten kun piispa vaivautuu käsittelemään paperit seurakunnassa. Heillä kun on kuulemma usein niin paljon tähdellisempää tekemistä...
"ainut yhteydenpito minusta voi olla vain se että hän varmistaa että sinä todella oelt tuon kirjeen kirjoittanut."
Tuotahan käytetään usein hyväksi ja asetetaan samalla kyseenalaiseksi aikuisen ihmisen päätös erota uskontokunnasta. Missähän määrin joku viuru kirjoittaa erokirjeen MAP-kirkon piispalle jonkun toisen nimissä? En ole ikinä kuullutkaan moisesta. tällä kertaa kirjoitti:
Riittää vallan mainiosti, että henkilö kirjoittaa maistraattiin (tai käy itse paikan päällä).
Silloin se ero tulee voimaan heti eikä sitten kun piispa vaivautuu käsittelemään paperit seurakunnassa. Heillä kun on kuulemma usein niin paljon tähdellisempää tekemistä...
"ainut yhteydenpito minusta voi olla vain se että hän varmistaa että sinä todella oelt tuon kirjeen kirjoittanut."
Tuotahan käytetään usein hyväksi ja asetetaan samalla kyseenalaiseksi aikuisen ihmisen päätös erota uskontokunnasta. Missähän määrin joku viuru kirjoittaa erokirjeen MAP-kirkon piispalle jonkun toisen nimissä? En ole ikinä kuullutkaan moisesta.kun maistraatissa ole edes mainintaa siitä, että henkilö on MAP-kirkon jäsen? Sellaiseksi rekisteröityminen ei ole pakollista.
- ollenkaan.
Tapani1 kirjoitti:
kun maistraatissa ole edes mainintaa siitä, että henkilö on MAP-kirkon jäsen? Sellaiseksi rekisteröityminen ei ole pakollista.
Ihan samahan se on mitä MAP-kirkon rekistereissä sanotaan, jos kerran väestörekisterissä asia on niin kuin henkilö itse haluaa.
ollenkaan. kirjoitti:
Ihan samahan se on mitä MAP-kirkon rekistereissä sanotaan, jos kerran väestörekisterissä asia on niin kuin henkilö itse haluaa.
Väestörekisteri on maallisen viranomaisen pitämä rekisteri, jolla on merkitystä lainkäytön ja mm. verotuksen, äänestysoikeuden ja laillisen avioliiton kannalta. MAP-kirkon rekisteri on olemassa yksinomaan uskonnollisia tarkoituksia varten.
- +++++++++++++
Tapani1 kirjoitti:
Väestörekisteri on maallisen viranomaisen pitämä rekisteri, jolla on merkitystä lainkäytön ja mm. verotuksen, äänestysoikeuden ja laillisen avioliiton kannalta. MAP-kirkon rekisteri on olemassa yksinomaan uskonnollisia tarkoituksia varten.
>MAP-kirkon rekisteri on olemassa yksinomaan uskonnollisia tarkoituksia varten.
Kyllä se on ennenkaikkea rahankeräystä varten. - zappax
tällä kertaa kirjoitti:
Tuotahan käytetään usein hyväksi ja asetetaan samalla kyseenalaiseksi aikuisen ihmisen päätös erota uskontokunnasta. Missähän määrin joku viuru kirjoittaa erokirjeen MAP-kirkon piispalle jonkun toisen nimissä? En ole ikinä kuullutkaan moisesta.Varminta on käydä tai lähettä piispalle viesti...
Nimittäin maistraattien kanssa voi viedä kokemuksne mukaan 3 vuotta ennekuin se paperi tulee seurakunnalle... Maistraati kun ei toimita sitä paperia heti yhtään minnekään...
"Tuotahan käytetään usein hyväksi ja asetetaan samalla kyseenalaiseksi aikuisen ihmisen päätös erota uskontokunnasta. Missähän määrin joku viuru kirjoittaa erokirjeen MAP-kirkon piispalle jonkun toisen nimissä? En ole ikinä kuullutkaan moisesta. "
Kuten KIRJOITIN: Minusta *VOI OLLA*, en sanonut etä tekevät niin ja aina...
MUTTA kyllä se niin on että virallisena paperina PITÄÄ SITTEN VARMISTAA että siinä tarpeeksi yksilöivät tiedot.
Vaikka et ole kuullut että joka olisi jotakin tehnyt ei se tarkoita etteikö niin olisi käynyt tai voisi käydä.... +++++++++++++ kirjoitti:
>MAP-kirkon rekisteri on olemassa yksinomaan uskonnollisia tarkoituksia varten.
Kyllä se on ennenkaikkea rahankeräystä varten.Tietenkin jäsenluetteloa tarvitaan, jotta mm. kuitit lahjoituksista annettaisiin ja kirjanpito olisi mahdollista, mutta jäsenrekisteriin ei merkitä lahjoitusten määriä. Näin ei ole: "Kyllä se on ennenkaikkea rahankeräystä varten." Tuollainen lausahdus kuvastaa vain mustamaalaamisen pyrkimystäsi.
- +++++++++++++
Tapani1 kirjoitti:
Tietenkin jäsenluetteloa tarvitaan, jotta mm. kuitit lahjoituksista annettaisiin ja kirjanpito olisi mahdollista, mutta jäsenrekisteriin ei merkitä lahjoitusten määriä. Näin ei ole: "Kyllä se on ennenkaikkea rahankeräystä varten." Tuollainen lausahdus kuvastaa vain mustamaalaamisen pyrkimystäsi.
Mistä ihmeen lahjoituksista puhut? Kyse on kymmenyksistä, joita ilman ei ole asiaa mormonien korotukseen. Siis pakollisista jatkuvasti maksettavista pääsylipuista on kysymys. Siihen sitä rekisteriä tarvitaan. Todellista vastinetta rahoille ei kuitenkaan tule, koska rahalla ei taivas- eikä korotuspaikkoja osteta.
+++++++++++++ kirjoitti:
Mistä ihmeen lahjoituksista puhut? Kyse on kymmenyksistä, joita ilman ei ole asiaa mormonien korotukseen. Siis pakollisista jatkuvasti maksettavista pääsylipuista on kysymys. Siihen sitä rekisteriä tarvitaan. Todellista vastinetta rahoille ei kuitenkaan tule, koska rahalla ei taivas- eikä korotuspaikkoja osteta.
Kymmenykset ovat täysin vapaaehtoisia lahjoituksia. Niitä ei pidätetä suoraan palkasta kuten valtiokirkkomme saamia veroja. - Mitenkähän ev.-lut. kirkko pärjäisi vapaaehtoisten lahjoitusten varassa? Voisi pärjätä hyvinkin, koska se saisi ehkä ihmiset osallistumaan ja ajattelemaan.
- +++++++++++++
Tapani1 kirjoitti:
Kymmenykset ovat täysin vapaaehtoisia lahjoituksia. Niitä ei pidätetä suoraan palkasta kuten valtiokirkkomme saamia veroja. - Mitenkähän ev.-lut. kirkko pärjäisi vapaaehtoisten lahjoitusten varassa? Voisi pärjätä hyvinkin, koska se saisi ehkä ihmiset osallistumaan ja ajattelemaan.
Vapaaehtoisuudesta ei ole kysymys, jos ensin on huijattu ihmiset uskomaan korotuksiin ja niiden ehtoihin, joihin kymmenyksetkin kuuluvat. JOS korotukseen ei pääse kymmenyksiä maksamatta, vapaaehtoisuudesta EI OLE kysymys.
Valtionkirkko taas on oma juttunsa, joka ei ole nykyaikaa. Tosin siitä eroaminen oli minulle helppoa eikä kukaan pelotellut taivaspaikan menettämisellä, vaikka toki moni saattoi niin sisimmässään ajatella.
Nyt ei kuitenkaan ollut mistään muusta kuin mormonikirkosta ja sen kymmenyksistä kysymys, koska valehtelit niitä lahjoituksiksi. +++++++++++++ kirjoitti:
Vapaaehtoisuudesta ei ole kysymys, jos ensin on huijattu ihmiset uskomaan korotuksiin ja niiden ehtoihin, joihin kymmenyksetkin kuuluvat. JOS korotukseen ei pääse kymmenyksiä maksamatta, vapaaehtoisuudesta EI OLE kysymys.
Valtionkirkko taas on oma juttunsa, joka ei ole nykyaikaa. Tosin siitä eroaminen oli minulle helppoa eikä kukaan pelotellut taivaspaikan menettämisellä, vaikka toki moni saattoi niin sisimmässään ajatella.
Nyt ei kuitenkaan ollut mistään muusta kuin mormonikirkosta ja sen kymmenyksistä kysymys, koska valehtelit niitä lahjoituksiksi.Kymmenykset ovat vain osa siitä, mitä aktiiviset MAP-kirkon jäsenet lahjoittavat kirkolle. Jos laskettaisiin tehdyt työtunnit ja varat, joita jäsenet täysin vapaaehtoisesti käyttävät kirkon työssä, niin kymmenykset ovat siitä pieni osa.
Kaikki evankeliumiin kuuluva työ on palkatonta. On ilo antaa ajastaan ja kyvyistään Herran työn edistämiseksi. - Emmehän laske mieluisaan harrastukseenkaan käyttämiämme varoja taakaksi ja pakoksi!- +++++++++++++
Tapani1 kirjoitti:
Kymmenykset ovat vain osa siitä, mitä aktiiviset MAP-kirkon jäsenet lahjoittavat kirkolle. Jos laskettaisiin tehdyt työtunnit ja varat, joita jäsenet täysin vapaaehtoisesti käyttävät kirkon työssä, niin kymmenykset ovat siitä pieni osa.
Kaikki evankeliumiin kuuluva työ on palkatonta. On ilo antaa ajastaan ja kyvyistään Herran työn edistämiseksi. - Emmehän laske mieluisaan harrastukseenkaan käyttämiämme varoja taakaksi ja pakoksi!eivät siis edes riitä! Juuri nonhan ne huijausorganisaatiot toimivat. Ihmiset tekevät niille töitä ilmaiseksi ja vielä maksavat siitä rahallisesti.
- ei pullosta
Soita piispallesi tai tule sakramenttikokoukseen ja kysy, ketkä ovat kotiopettajiasi. Juttele heidän kanssaan. Rukoile, lue Mormonin kirjaa tai oikeastaan lue Oppi ja Liitot, 4 ensimmäistä lukua. Siellä selvitetään, miksi kannattaa uskoa juuri tähän Kristuksen omaan kirkkoon ja mitä seuraa, jollei usko. Teksti on selkeää ja puhuttelee kyllä ytimiä myöten.
Mitä maailmassa muka on niin tärkeää ettet muistaisi Herraa umalaasi ja haluaisi palvella Häntä, joka on luonut Sinut ja antanut Sinulle kaiken, mitä Sinulla on?- tarkennusta
...täysverisen kulttilaisen kytköksen Joseph Smithin, Jumalan ja Jeesuksen välille.
Ja sehän ei pidä paikkaansa. - ole herkkäuskoinen.
ota ensin selvää missä opeissa mormonit valahtelevat (ja niitä on paljon) ja missä eivät.
Tiedot noista mormonikirkon eksytyksistä löydät näiltä palstoilta. - ei pullosta
ole herkkäuskoinen. kirjoitti:
ota ensin selvää missä opeissa mormonit valahtelevat (ja niitä on paljon) ja missä eivät.
Tiedot noista mormonikirkon eksytyksistä löydät näiltä palstoilta.Eksytykset ovat kyllä anteista peräisin. Kirkkomme oppi on puhdas ja on Jumalasta. Sen opin mukaan elämällä pelastuu ja pääsee korotukseenkin. kaikki oleellinen on ilmoitettu. Valheelliset tiedot ovat eksyttäjistä peräisin, ja heidän maestronsa on itse Perkele.
- zappax
Tiedot noista mormonikirkon eksytyksistä löydät näiltä palstoilta."missä opeissa mormonit valahtelevat"
Niin siitä on varmaankin jokin lista jossakin...
Ja miksi meidän pitäis valehdella opeistamme? Omituinen lause... - ajan on
zappax kirjoitti:
"missä opeissa mormonit valahtelevat"
Niin siitä on varmaankin jokin lista jossakin...
Ja miksi meidän pitäis valehdella opeistamme? Omituinen lause...tälläkin palstalla ollut tietoa mormonikirkon eksytyksistä mm.
1.Virheellinen oppi että Pyhällä Hengellä eli Puolustajalla ei ole lihaa ja luuta olevaa ruumista.
2.Virheellinen oppi että Moemoninpoika Moroni ilmestyi ylösnousseena olentona Joseph Smithille ja palautti kultalevyt. Joseph Smithille ilmestyi Nefin kansan johtajana n. 70 eKr hallinnut Moroni.
3. Virheellinen oppi että ihmiset syntyvät vain kerran maaan päälle.
4.Virheellinen oppi että Mormon kuoli 385 jKr Kumoran taistelussa ja että laamanilaiset tappoivat hänet.
5. Virheellinen oppi että ne ihmiset jotka kuolivat vedenpaisumuksessa suljettiin henkivankilaan odottamaan tuomiota. Henkivankilaan suljettiin vedenpaisumuksessa liharuumiin jättäneet langenneet enkelit.
6... - edelliseen
ajan on kirjoitti:
tälläkin palstalla ollut tietoa mormonikirkon eksytyksistä mm.
1.Virheellinen oppi että Pyhällä Hengellä eli Puolustajalla ei ole lihaa ja luuta olevaa ruumista.
2.Virheellinen oppi että Moemoninpoika Moroni ilmestyi ylösnousseena olentona Joseph Smithille ja palautti kultalevyt. Joseph Smithille ilmestyi Nefin kansan johtajana n. 70 eKr hallinnut Moroni.
4.Virheellinen oppi että Mormon kuoli 385 jKr Kumoran taistelussa ja että laamanilaiset tappoivat hänet.
5. Virheellinen oppi että ne ihmiset jotka kuolivat vedenpaisumuksessa suljettiin henkivankilaan odottamaan tuomiota. Henkivankilaan suljettiin vedenpaisumuksessa liharuumiin jättäneet langenneet enkelit.
6...6. Virheellinen oppi että kaikki ihmiset menevät kuoltuaan henkimaailmaan.
7... - vertaat
Tiedot noista mormonikirkon eksytyksistä löydät näiltä palstoilta.kun määrittelet, mikä on eksytystä ja mikä ei?
Et kai vai erilaisiin Raamatuntulkintoihin?
Jos kuitenkin niin, kuinka määrittelet oikean tulkinnan? - on sellaista
vertaat kirjoitti:
kun määrittelet, mikä on eksytystä ja mikä ei?
Jos kuitenkin niin, kuinka määrittelet oikean tulkinnan?että yrittää opettaa jotain mikä on väärin ja mikä ei myöskään ole raamatunmukaista tai muun tapahtuneen tosiasian mukaista. Raamattu on minullakin usein pohjana siihen mikä on totta ja mikä on valhetta.
- tarkennusta
vertaat kirjoitti:
kun määrittelet, mikä on eksytystä ja mikä ei?
Jos kuitenkin niin, kuinka määrittelet oikean tulkinnan?...keksinnöt ovat kerettiläistä eksytystä, suoraan Perkeleen padasta.
- zappax
ajan on kirjoitti:
tälläkin palstalla ollut tietoa mormonikirkon eksytyksistä mm.
6..."ota ensin selvää missä opeissa mormonit valahtelevat "
Me vaan emme valehetele noissa vaan ne ovat oppiamme.
Se mikä on sinun oppisis on sinun oppisi. Et voi sen perusteella muita arvostella. Oppin *oikeellisuutta* voi vain tarkastella itse ko. oppia opettavan uskonnon kannalta, ei muiden, muuten mennään metsään...
Että sillai....
- Exmoro
....olet käynyt "perheillassa"? Missä sellaisia järjestetään niin että niihin voi mennä käymään? Tarkoitatko, että olet käynyt kotonasi tai jossain jäsen perheessä kyläilemässä. No se siitä, tässä minun nöyrä neuvoni sinulle:
- Jos pidät vähänkään mahdollisena, että MAP-kirkko on kuitenkin oikea kirkko, tai edes että Jeesus sinulle tärkeä, niin älä eroa. Mihinkään muuhun kirkkoon tms ei kannata sekaantua, samaa bullshittiä ne on joka puolella. Jokainen vaan kehuu omaansa. MAP-kirkko on kirkko siinä kun muutkin, joissain suhteissa vähän huonompi, mutta joissain tapauksessa taas parempi.
- Jos olet tullut siihen tulokseen, että MAP-oppi on täyttä paskaa, mutta sisimmässäsi uskot jonkin korkeamman voiman olemassaolon, niin eroa kirkosta, äläkä missään tapauksessa liity mihinkään muuhun kusetuskirkkoon. Pidä mielesi avoimena ja tutki maailmaa.
- Jos olet tullut siihen tulokseen, että koko Jumala on bullshittiä, niin ei sinun tarvitse erota, tai voit vaikka erotakkin jos sinua haittaa että nimesi on jossain kirkon rekisterissä. Sinne se nimi kuitenkin jää vaikka eroaisitkin. Jos Jumalaa ei ole, niin on aivan samantekevää oletko jonkin järjestön jäsen tai et. Jos taas häpeät mormonina olemista, niin eroa pois.- dj-jammu
Nuorille aikuisille järjestetään omia perheiltoja.
- -..-..--
eroakirkosta.fi
Tuolla käy helposti.- zappax
*tietääkseni* lähetä meille sitä tietoa....
- vaan tästä:
zappax kirjoitti:
*tietääkseni* lähetä meille sitä tietoa....
eroakirkosta.fi-palvelun kautta voi erota vain luterilaisesta tai ortodoksisesta seurakunnasta. En tiedä miksi, jokin juridinen kommervenkki varmaan.
- -..-.--
vaan tästä: kirjoitti:
eroakirkosta.fi-palvelun kautta voi erota vain luterilaisesta tai ortodoksisesta seurakunnasta. En tiedä miksi, jokin juridinen kommervenkki varmaan.
Luulin että kyse oli luterilaisesta kirkosta (aloitusviestissä kuitenkin mainittiin hieman siihen suuntaan).
eroakirkosta.fi koskee vain valtionkirkkoa. Muista uskonnollisista järjestöistä pääsee varmaan eroamaan ihan vain lopettamalla jäsenmaksun maksamisen. Kirkollisveron jos jättää maksamatta, niin sitä tulee lopulta perimään virkavalta. Vapaa-ajattelijoiden eroakirkosta.fi- palvelu on tarkoitettu vain luterilaisesta kirkosta (heidän mukaansa "valtionkirkosta") eroamiseen. Sillä ei voi erota muusta uskonnollisesta yhdyskunnasta. Tämä on eräs palvelun selkeimmistä heikkouksista.
- zappax
vaan tästä: kirjoitti:
Eivät saiis lähetä sitä eroilmoitusta meille... Kun eivät voi...
- ...
Jariällä kirjoitti:
Vapaa-ajattelijoiden eroakirkosta.fi- palvelu on tarkoitettu vain luterilaisesta kirkosta (heidän mukaansa "valtionkirkosta") eroamiseen. Sillä ei voi erota muusta uskonnollisesta yhdyskunnasta. Tämä on eräs palvelun selkeimmistä heikkouksista.
Mielestäni palvelu on erinomainen, kun ottaa huomioon että sitä pidetään yllä vapaaehtoisvoimin ilman voitontavoittelua.
Joten ollaan vaan kiitollisia Tampereen vapaa-ajattelijoille siitäkin, mitä vaivautuvat tarjoamaan. ... kirjoitti:
Mielestäni palvelu on erinomainen, kun ottaa huomioon että sitä pidetään yllä vapaaehtoisvoimin ilman voitontavoittelua.
Joten ollaan vaan kiitollisia Tampereen vapaa-ajattelijoille siitäkin, mitä vaivautuvat tarjoamaan.Ortodoksinen kirkko kun on heidän mielestään myös "valtionkirkko".
Kyseisessä palvelussa on varmasti hyvätkin puolensa, mutta silti kyselen, miksi se on niin avoimesti suunnattu "valtionkirkkoja" vastaan. Teknisestihän olisi sangen yksinkertaista se, että kyseisen järjestelmän kautta voisi erota mista tahansa uskonnollisesta yhteisöstä, ja Suomen mittakaavassa kyseisiä eroja tulisi kuitenkin aika vähän. Vapaa-ajattelijat tuskin lähtevät siitä, että esim. MAP-kirkko on näkemyksissään oikeammassa kuin luterilainen kirkko, joten tämä ei voi olla rajauksen syy. Kyseessä lienee siis ensi sijassa poliittinen kannanotto luterilaisen ja ortodoksisen kirkon asemaa vastaan.- . . .
Jariällä kirjoitti:
Ortodoksinen kirkko kun on heidän mielestään myös "valtionkirkko".
Kyseisessä palvelussa on varmasti hyvätkin puolensa, mutta silti kyselen, miksi se on niin avoimesti suunnattu "valtionkirkkoja" vastaan. Teknisestihän olisi sangen yksinkertaista se, että kyseisen järjestelmän kautta voisi erota mista tahansa uskonnollisesta yhteisöstä, ja Suomen mittakaavassa kyseisiä eroja tulisi kuitenkin aika vähän. Vapaa-ajattelijat tuskin lähtevät siitä, että esim. MAP-kirkko on näkemyksissään oikeammassa kuin luterilainen kirkko, joten tämä ei voi olla rajauksen syy. Kyseessä lienee siis ensi sijassa poliittinen kannanotto luterilaisen ja ortodoksisen kirkon asemaa vastaan.Onhan aivan absurdia, että kahdella uskonnollisella yhdyskunnalla on sellainen eriarvoinen ja erityinen asema kuin noilla mainituilla. Samantekevää, miksi niitä nimitetään, valtionkirkoiksi tai kansankirkoiksi tms. miten vain.
Suomessa ei voi toteutua todellinen vakaumuksenvapaus niin kauan kuin nuo yhdyskunnat on liimattu kiinni lakikirjaan eri tavalla kuin muut yhdistykset.
On luonnollista, että vapaa-ajattelijat haluavat niiden erotusta valtiosta.
Siltikin tietysti toivoisin, että he hoitaisivat myös lahkoista eroamisen. Sitä ei kuitenkaan voi millään muotoa vaatia. Kaikkein paras tietenkin olisi, mikäli maistraatit itse toimisivat vähän näkyvämmin, onhan heillä tarvittavat lomakkeet itsellään, ja koko kansan tiedot väestörekisterissä.
- Sisar87
http://www.mormonismi.net/artikkelit/eroaminen.shtml
Kuten tuossakin selostetaan, niin lähetetään vain henkilökohtainen kirje piispalle, missä pyydetään kirkosta eroa.
Pitäisikö sinun sitten erota..? Sanoisin että jos et usko kirkon opettamiin asioihin niin kyllä.mikäli Ei ole kirkon oppia vastaan Ei pidä erota. Kuten joku tuolla sanoi, usko voi tulla joku päiävä ja sillon on paljon helpmpaa jos jo on jäsen, vaikka onkin vuosia vaellellut muissa maisemissa.
Henkilö, joka on eronnut tai erotettu hänelle joudutaan kysymään uudelleen kastoluvan kirkon ylimmiltä johtajilta, prosessi joka vi paljon aikaa ja jota ei tehdä ennen kun asianomainen on osittanut olevansa tosissaan ja siihenkin voi jo nopeasti kulua ainakin vuosi. Eli voi laskea noin 3 vuotta, ennen kuin on jällen temppelikelpoinen täysvaltainen jäsen. Kun muuten prosessi on paljon nopeampi.- sillä sipuli
nenada kirjoitti:
mikäli Ei ole kirkon oppia vastaan Ei pidä erota. Kuten joku tuolla sanoi, usko voi tulla joku päiävä ja sillon on paljon helpmpaa jos jo on jäsen, vaikka onkin vuosia vaellellut muissa maisemissa.
Henkilö, joka on eronnut tai erotettu hänelle joudutaan kysymään uudelleen kastoluvan kirkon ylimmiltä johtajilta, prosessi joka vi paljon aikaa ja jota ei tehdä ennen kun asianomainen on osittanut olevansa tosissaan ja siihenkin voi jo nopeasti kulua ainakin vuosi. Eli voi laskea noin 3 vuotta, ennen kuin on jällen temppelikelpoinen täysvaltainen jäsen. Kun muuten prosessi on paljon nopeampi.Miksihän sitä Martin Harrisia on haukuttu, tuuliviiriksi ja vaikka miksikä, kun vaihtoi uskontoaan niin monta kertaa...
Mielestäni jos kysymyksen tekijä on aikuinen ihminen eikä vanhemmistaan mitenkään riippuvainen, niin hän TIETENKIN eroaa.
Jos haluaa oikein nopeasti toimia, niin kirjeen voi lähettää paikkakuntansa maistraatille. Heillä on väestökirjanpito. Ero astuu voimaan kun maistraatti saa kirjeen.
Mutta jos välttämättä haluaa vahvistuskirjeen MAP-seurakunnalta, niin sitten tietysti kantsii kirjoittaa kirje sen seurakunnan piispalle. - -.-...-
nenada kirjoitti:
mikäli Ei ole kirkon oppia vastaan Ei pidä erota. Kuten joku tuolla sanoi, usko voi tulla joku päiävä ja sillon on paljon helpmpaa jos jo on jäsen, vaikka onkin vuosia vaellellut muissa maisemissa.
Henkilö, joka on eronnut tai erotettu hänelle joudutaan kysymään uudelleen kastoluvan kirkon ylimmiltä johtajilta, prosessi joka vi paljon aikaa ja jota ei tehdä ennen kun asianomainen on osittanut olevansa tosissaan ja siihenkin voi jo nopeasti kulua ainakin vuosi. Eli voi laskea noin 3 vuotta, ennen kuin on jällen temppelikelpoinen täysvaltainen jäsen. Kun muuten prosessi on paljon nopeampi.Jos minulla ei ole mitään juutalaisuutta, islamia, hindulaisuutta tai buddhalaisuutta vastaan, niin minun pitää myös liittyä näihin? Eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka kääntyisin näihin.
Uskonnonvapauslain mukaan uskonnollisesta yhdyskunnasta eroaminen (siis myös MAP-kirkosta eroaminen) on jokaisen täysi-ikäisen objektiivinen oikeus. Jokaisella on siis oikeus erota uskonnollisesta yhdyskunnasta ilmoitusasiana. Syitä ei tarvitse ilmoittaa eikä niitä ole oikeutta kysellä.
Voit käydä eroamassa maistraatissa, jossa sinulle annetaan lomake täytettäväksi. Toinen tapa on ilmoittaa asiasta kirjallisesti seurakuntaan, tässä tapauksessa ilmeisesti suoraan piispalle. Kuten sanottua, piispalla ei ole oikeutta kysellä sinulta eron syitä (totta kai saat kertoa ne, jos haluat), eikä hänellä liioin ole oikeutta kieltää sinua eroamasta. Hänen tulee toimittaa tieto asiasta eteenpäin maistraatille.
Tämä ei tarkoita, että kehottaisin sinua eroamaan MAP-kirkosta. Mieti asiaa, keskustele siitä piispasi kanssa (jos haluat) ja tee sitten oma ratkaisusi.- zappax
Maistraattiin ilmoittamisesta:
Valitettavsti maistraateilla ei ole minkään valtakunnan automaatista ilmoitussysteemiä josta he voivat sitten ilmoittaa erosto ko. uskontokunnalla, vaan systeemi on manuaalinen. Saimme esimerkin tuon järjstelmän toimimattomuudesta kun kesti 3 vuotta erään henkilön eroilmoituksen saapuminen seurakuntaan...
"Hänen tulee toimittaa tieto asiasta eteenpäin maistraatille."
Tästä en ole niinkään varma. Suomessa jäsenasioista maistraattiin päin vastaava henkilö toimttaa eronnreelle kirjeen jossa todetaan että henkiön nimi on poistettu jäsenrekisteristä ja ohjeet siitä miten maistraattiin ko. henkilö tekee ilmoituksen... Eli ilmeisesti laki on tässä epämääräinen? Tai sitten mun täytyy ilmoittaa ko. jäsenasioita hoitavalle henkiölle että MAP-Kirkon pitää tuo ilmoitus hoitaa maistraattiin... - laki sanoo
zappax kirjoitti:
Valitettavsti maistraateilla ei ole minkään valtakunnan automaatista ilmoitussysteemiä josta he voivat sitten ilmoittaa erosto ko. uskontokunnalla, vaan systeemi on manuaalinen. Saimme esimerkin tuon järjstelmän toimimattomuudesta kun kesti 3 vuotta erään henkilön eroilmoituksen saapuminen seurakuntaan...
Tästä en ole niinkään varma. Suomessa jäsenasioista maistraattiin päin vastaava henkilö toimttaa eronnreelle kirjeen jossa todetaan että henkiön nimi on poistettu jäsenrekisteristä ja ohjeet siitä miten maistraattiin ko. henkilö tekee ilmoituksen... Eli ilmeisesti laki on tässä epämääräinen? Tai sitten mun täytyy ilmoittaa ko. jäsenasioita hoitavalle henkiölle että MAP-Kirkon pitää tuo ilmoitus hoitaa maistraattiin...Kumma miten uusavuttomia te mormonit joskus olette.
zappax kirjoitti:
Tästä en ole niinkään varma. Suomessa jäsenasioista maistraattiin päin vastaava henkilö toimttaa eronnreelle kirjeen jossa todetaan että henkiön nimi on poistettu jäsenrekisteristä ja ohjeet siitä miten maistraattiin ko. henkilö tekee ilmoituksen... Eli ilmeisesti laki on tässä epämääräinen? Tai sitten mun täytyy ilmoittaa ko. jäsenasioita hoitavalle henkiölle että MAP-Kirkon pitää tuo ilmoitus hoitaa maistraattiin...Uskonnonvapauslain 1. luvun 4 § säätää eroamisesta:
"Henkilön, joka tahtoo erota uskonnollisesta yhdyskunnasta, tulee ilmoittaa eroamisesta kirjallisesti yhdyskunnalle tai maistraatille. Henkilö katsotaan eronneeksi siitä päivästä lukien, kun yhdyskunta tai maistraatti on saanut eroamisilmoituksen.
Uskonnollisen yhdyskunnan tulee välittömästi ilmoittaa yhdyskunnan jäseneksi otetut ja yhdyskunnalle eroamisilmoituksen tehneet henkilöt väestötietolaissa (507/1993) tarkoitettuun väestötietojärjestelmään. Ilmoituksen tulee sisältää henkilön täydellinen nimi, syntymäaika tai henkilötunnus sekä liittymis- tai eroamispäivä. Ilmoitus väestötietojärjestelmään voidaan tehdä kirjallisesti taikka tietoliikenneyhteyksin tai muutoin konekielisesti.
Maistraatin, jonka toimialueella henkilöllä on kotikunta tai väestökirjanpitokunta, on viipymättä talletettava väestötietojärjestelmään tieto uskonnolliseen yhdyskuntaan liittymisestä tai siitä eroamisesta ja toimitettava uskonnollisesta yhdyskunnasta eronneelle vahvistus eroamisesta. Maistraatin on viipymättä ilmoitettava uskonnolliselle yhdyskunnalle henkilöt, jotka ovat tehneet eroamisilmoituksen maistraatille."
Eli uskonnollisen yhteisön tulee viipymättä toimittaa eroilmoitus maistraattiin, muu on lainvastaista. Eli ilmoita ihmeessä jäsenasioita hoitavalle henkilölle, mitä hänen tehtäviinsä lain mukaan kuuluu!
Maistraateilla on toki sama velvollisuus ilmoittaa erosta viipymättä, mutta kuten totesit, jäejstelmä on manuaalinen. Ei ole mitään yhtenäistä tietokantaa, jossa tällainen ilmoitus voitaisiin lähettää, vaan se lähetetään perinteisesti postissa. Kolme vuotta on kyllä silti liian pitkä aika. Siinä on oltava jotain hämärää.- tietäneen!
Jariällä kirjoitti:
Uskonnonvapauslain 1. luvun 4 § säätää eroamisesta:
"Henkilön, joka tahtoo erota uskonnollisesta yhdyskunnasta, tulee ilmoittaa eroamisesta kirjallisesti yhdyskunnalle tai maistraatille. Henkilö katsotaan eronneeksi siitä päivästä lukien, kun yhdyskunta tai maistraatti on saanut eroamisilmoituksen.
Uskonnollisen yhdyskunnan tulee välittömästi ilmoittaa yhdyskunnan jäseneksi otetut ja yhdyskunnalle eroamisilmoituksen tehneet henkilöt väestötietolaissa (507/1993) tarkoitettuun väestötietojärjestelmään. Ilmoituksen tulee sisältää henkilön täydellinen nimi, syntymäaika tai henkilötunnus sekä liittymis- tai eroamispäivä. Ilmoitus väestötietojärjestelmään voidaan tehdä kirjallisesti taikka tietoliikenneyhteyksin tai muutoin konekielisesti.
Maistraatin, jonka toimialueella henkilöllä on kotikunta tai väestökirjanpitokunta, on viipymättä talletettava väestötietojärjestelmään tieto uskonnolliseen yhdyskuntaan liittymisestä tai siitä eroamisesta ja toimitettava uskonnollisesta yhdyskunnasta eronneelle vahvistus eroamisesta. Maistraatin on viipymättä ilmoitettava uskonnolliselle yhdyskunnalle henkilöt, jotka ovat tehneet eroamisilmoituksen maistraatille."
Eli uskonnollisen yhteisön tulee viipymättä toimittaa eroilmoitus maistraattiin, muu on lainvastaista. Eli ilmoita ihmeessä jäsenasioita hoitavalle henkilölle, mitä hänen tehtäviinsä lain mukaan kuuluu!
Maistraateilla on toki sama velvollisuus ilmoittaa erosta viipymättä, mutta kuten totesit, jäejstelmä on manuaalinen. Ei ole mitään yhtenäistä tietokantaa, jossa tällainen ilmoitus voitaisiin lähettää, vaan se lähetetään perinteisesti postissa. Kolme vuotta on kyllä silti liian pitkä aika. Siinä on oltava jotain hämärää."Eli uskonnollisen yhteisön tulee viipymättä toimittaa eroilmoitus maistraattiin, muu on lainvastaista. Eli ilmoita ihmeessä jäsenasioita hoitavalle henkilölle, mitä hänen tehtäviinsä lain mukaan kuuluu!"
Heille on siitä tälläkin palstalla huomautettu vähintään pariin kertaan.
Asia tulee yleensä esille siinä yhteydessä kun joku kysyy, montako mormonia Suomessa on. Siinä vaiheessa ilmenee aina, että VRK:n rekisterissä on noin 1200 mormonia vähemmän kuin mormonien omissa rullissa. Ja taas aletaan vääntää kättä siitä, kenen vastuulla on tiedotus mihinkin suuntaan.
Mormonit eivät ole olleet tietävinäänkään, kun heille on huomautettu, että mormoniseurakunnan johdon KUULUU ilmoittaa maistraatille eronneista.
Tiedä häntä sitten, miksei heitä kiinnosta pitää huolta omista listoistaan, kun toisaalta he aina ylpeilevät siitä millainen "järjestyksen kirkko" MAP-kirkko on. - Turust
Jariällä kirjoitti:
Maistraateilla on toki sama velvollisuus ilmoittaa erosta viipymättä, mutta kuten totesit, jäejstelmä on manuaalinen. Ei ole mitään yhtenäistä tietokantaa, jossa tällainen ilmoitus voitaisiin lähettää, vaan se lähetetään perinteisesti postissa. Kolme vuotta on kyllä silti liian pitkä aika. Siinä on oltava jotain hämärää.MAP kirkko anna maistratteihin osoitteita joihin ilmoituksen voi lähettää.
Ero on silti laillisesti voimassa.
Taivaaseen pääsyn varalta on syytä sälyttää kopio maistraatille jätetystä ilmoituksesta. Tapanikin todistaa ilmoituksen välttämättömyydestä.
Turust - zappax
Jariällä kirjoitti:
Maistraateilla on toki sama velvollisuus ilmoittaa erosta viipymättä, mutta kuten totesit, jäejstelmä on manuaalinen. Ei ole mitään yhtenäistä tietokantaa, jossa tällainen ilmoitus voitaisiin lähettää, vaan se lähetetään perinteisesti postissa. Kolme vuotta on kyllä silti liian pitkä aika. Siinä on oltava jotain hämärää.Olen keskustellut ao. henkiön kanssa.
Ym,märtääkseni asiasta on sovittu maistraatin kanssa ja onhan meillä Suomessa lakimiehikin kirkon palveluksessa, joten kyllä asia on varmasti tarkastettu että miten voidaan toimia...
Mutta otanpa puheeksi vielä kerran tämän asian... Kerroin vain sen minkä tiedän.
Kuten on todettu, systeemi on manuaalinen ja paperi taisi vain jäädä jonnekkin.. Eihän se nyt normaalisti noin kauaa kestä... Se oli esimerkki nykyisen käytännön haavoittuvuudeta... eikä tässä siis ongelmana ole MAP-Kirkko... - zappax
tietäneen! kirjoitti:
"Eli uskonnollisen yhteisön tulee viipymättä toimittaa eroilmoitus maistraattiin, muu on lainvastaista. Eli ilmoita ihmeessä jäsenasioita hoitavalle henkilölle, mitä hänen tehtäviinsä lain mukaan kuuluu!"
Asia tulee yleensä esille siinä yhteydessä kun joku kysyy, montako mormonia Suomessa on. Siinä vaiheessa ilmenee aina, että VRK:n rekisterissä on noin 1200 mormonia vähemmän kuin mormonien omissa rullissa. Ja taas aletaan vääntää kättä siitä, kenen vastuulla on tiedotus mihinkin suuntaan.
Mormonit eivät ole olleet tietävinäänkään, kun heille on huomautettu, että mormoniseurakunnan johdon KUULUU ilmoittaa maistraatille eronneista.
Tiedä häntä sitten, miksei heitä kiinnosta pitää huolta omista listoistaan, kun toisaalta he aina ylpeilevät siitä millainen "järjestyksen kirkko" MAP-kirkko on."Heille on siitä tälläkin palstalla huomautettu vähintään pariin kertaan."
Kyllä homman nimi nyt vaan on niin että varmasti asia on tutkittu lakinmiesten ja maistraatin kanssa... Mut takuten Järilääkin totesin, niin kysympä tästä vielä lisää... Tutkitaan ensin ja hutkitaan sitten.
"Asia tulee yleensä esille siinä yhteydessä kun joku kysyy, montako mormonia Suomessa on."
Siitähn tässä asiassa ei ole kysymys....
"Siinä vaiheessa ilmenee aina, että VRK:n rekisterissä on noin 1200 mormonia vähemmän kuin mormonien omissa rullissa."
Joista osa on oikeasti momroneita ja osa ei...
"Ja taas aletaan vääntää kättä siitä, kenen vastuulla on tiedotus mihinkin suuntaan."
Vastuu on molempiin suuntiin ... En minä ole huomannut keksutelua tiedotuksesta kumpaankin suuntaan vaan on tullut roskaa siitä että emme poista ihmisiä jäsenrekisteristämme kun he ovat eronneet... Mutt almeisesti puhutaan aidasta ja aidanseipäästä.
"Mormonit eivät ole olleet tietävinäänkään, kun heille on huomautettu, että mormoniseurakunnan johdon KUULUU ilmoittaa maistraatille eronneista."
Valitettavasti uskonnollinen yhteisö mormoniseurakunta... Suomessa on vain YKSI MAP-Kirkko (uskonnollinen yhteisö). Eikä se kuulu johdon tehtäviin vaan kirjurin... Johtoi tosin on vastuussa mutta minkä johto? Seurakunan, vaarnan vai sen yhdistyuksen johto?
Mutta otampa nyt esin selvää lisää ja kerron sitten kun olen ko. henkilöiden kanssa jutellut ... - zappax
laki sanoo kirjoitti:
Kumma miten uusavuttomia te mormonit joskus olette.
Vaan siitä miten lakia on nyt tulkittu ja mitä on sovittu mm. maistraatin kanssa asioiden hoitamisesta...
Kumma miten hyökkääviä te ei-momronit joskus olette...
Ja minähän kirjoitn "Tai sitten mun täytyy ilmoittaa ko. jäsenasioita hoitavalle henkiölle että MAP-Kirkon pitää tuo ilmoitus hoitaa maistraattiin..."
Niin mikä tuossa on niin uusavutonta??? - zappax
tietäneen! kirjoitti:
"Eli uskonnollisen yhteisön tulee viipymättä toimittaa eroilmoitus maistraattiin, muu on lainvastaista. Eli ilmoita ihmeessä jäsenasioita hoitavalle henkilölle, mitä hänen tehtäviinsä lain mukaan kuuluu!"
Tiedä häntä sitten, miksei heitä kiinnosta pitää huolta omista listoistaan, kun toisaalta he aina ylpeilevät siitä millainen "järjestyksen kirkko" MAP-kirkko on.Niin... Lakihan tästä asiasta on varsin tuore...
Tiedätkö mitä laki sanoi tuota ilmoittamisesta aikaisemmin?
Tietääkseni ei mitään... Tai että se oli jokaisen henkilön vastuulla tehdä tuo ilmoitus... AInakaan en mitää nlöytänyt ko. aiheeseen liittyvää.. Hain sitten väärillä sanoilla finlexistä tätä ...
Eli onko otettu huomioon tämä kun "Heille on siitä tälläkin palstalla huomautettu vähintään pariin kertaan."
Että mistä puhutaan?
Lakihan on NYKYÄÄN aika selkeä asiassa. Ja otampa lisää selvää tästä asiasta. - Turust
zappax kirjoitti:
Tästä en ole niinkään varma. Suomessa jäsenasioista maistraattiin päin vastaava henkilö toimttaa eronnreelle kirjeen jossa todetaan että henkiön nimi on poistettu jäsenrekisteristä ja ohjeet siitä miten maistraattiin ko. henkilö tekee ilmoituksen... Eli ilmeisesti laki on tässä epämääräinen? Tai sitten mun täytyy ilmoittaa ko. jäsenasioita hoitavalle henkiölle että MAP-Kirkon pitää tuo ilmoitus hoitaa maistraattiin...kesti todella kolmisen vuotta ennenkuin magistraati sai selvitettyä osoitteen mihin ilmoitus on toimitettava.
Yhteiskunnalle tulee edullisemmaksi jos asianosainen yksinkertaisesti vaan unohtaa koko kirkon. Ei ole veronmaksajille likikään halpaa yhteystietojen selvitys.
Kappeleissa joiden osoitteet kirkko ilmoittaa ei yleensä ole edes postilaatikkoa. Tämänkin tsekkasin joten turha pullistella vastaan.
Tämä on varma kuin tauti.
Turust - Turust
zappax kirjoitti:
"Heille on siitä tälläkin palstalla huomautettu vähintään pariin kertaan."
Kyllä homman nimi nyt vaan on niin että varmasti asia on tutkittu lakinmiesten ja maistraatin kanssa... Mut takuten Järilääkin totesin, niin kysympä tästä vielä lisää... Tutkitaan ensin ja hutkitaan sitten.
"Asia tulee yleensä esille siinä yhteydessä kun joku kysyy, montako mormonia Suomessa on."
Siitähn tässä asiassa ei ole kysymys....
"Siinä vaiheessa ilmenee aina, että VRK:n rekisterissä on noin 1200 mormonia vähemmän kuin mormonien omissa rullissa."
Joista osa on oikeasti momroneita ja osa ei...
"Ja taas aletaan vääntää kättä siitä, kenen vastuulla on tiedotus mihinkin suuntaan."
Vastuu on molempiin suuntiin ... En minä ole huomannut keksutelua tiedotuksesta kumpaankin suuntaan vaan on tullut roskaa siitä että emme poista ihmisiä jäsenrekisteristämme kun he ovat eronneet... Mutt almeisesti puhutaan aidasta ja aidanseipäästä.
"Mormonit eivät ole olleet tietävinäänkään, kun heille on huomautettu, että mormoniseurakunnan johdon KUULUU ilmoittaa maistraatille eronneista."
Valitettavasti uskonnollinen yhteisö mormoniseurakunta... Suomessa on vain YKSI MAP-Kirkko (uskonnollinen yhteisö). Eikä se kuulu johdon tehtäviin vaan kirjurin... Johtoi tosin on vastuussa mutta minkä johto? Seurakunan, vaarnan vai sen yhdistyuksen johto?
Mutta otampa nyt esin selvää lisää ja kerron sitten kun olen ko. henkilöiden kanssa jutellut ...se osoite johon maistraatin pitää ilmoittaa eroamisista.
Nimittäin uskonvapauslakimme mukaa eroamisesta riittää ilmoitus maistraatiin, kuten ketjussa on moneen kertaan todettu.
Miksi hitossa tässäkin asiassa pitää kiemurrella? Laita osoite tiskille, jonka voi erotessaan ilmoittaa maistraatille. Niin loppuu turhanpäiväinen jähnääminen.
Kyllähän MAP juristi on turussakin, ompa mies nostanut ainakin yhden kanteenkin, joka ei mihinkään johtanut, koska ei ollut valtuuttajaa eikä valtakirjaa koskaan löytynyt. Mikäli tuo turkulainen huristi jotakuta lähestyy pitää ensimmiseksi pyytää valtakirja nähtäväksi. Tommosen miehen kanssa on muutoin täysin turhaa keskustella.
Maistraatiin ilmoitus on hygienisesti mukavin tapa erota ja ehdottomasti lainmukainen sekä varmasti pätevä.
Turust - kuitenkin
Turust kirjoitti:
se osoite johon maistraatin pitää ilmoittaa eroamisista.
Nimittäin uskonvapauslakimme mukaa eroamisesta riittää ilmoitus maistraatiin, kuten ketjussa on moneen kertaan todettu.
Miksi hitossa tässäkin asiassa pitää kiemurrella? Laita osoite tiskille, jonka voi erotessaan ilmoittaa maistraatille. Niin loppuu turhanpäiväinen jähnääminen.
Kyllähän MAP juristi on turussakin, ompa mies nostanut ainakin yhden kanteenkin, joka ei mihinkään johtanut, koska ei ollut valtuuttajaa eikä valtakirjaa koskaan löytynyt. Mikäli tuo turkulainen huristi jotakuta lähestyy pitää ensimmiseksi pyytää valtakirja nähtäväksi. Tommosen miehen kanssa on muutoin täysin turhaa keskustella.
Maistraatiin ilmoitus on hygienisesti mukavin tapa erota ja ehdottomasti lainmukainen sekä varmasti pätevä.
Turustesim maistraatin byrokratian vuoksi eroilmoitus ei tule MAP-kirkon tietoon kohtuullisen ajan kuluessa, niin miksi siitä pitäisi kirkkoa syyttää?
- zappax
Turust kirjoitti:
se osoite johon maistraatin pitää ilmoittaa eroamisista.
Turusttietää kyllä sen osoitteen mihin paprut lähetetään...
- zappax
kuitenkin kirjoitti:
esim maistraatin byrokratian vuoksi eroilmoitus ei tule MAP-kirkon tietoon kohtuullisen ajan kuluessa, niin miksi siitä pitäisi kirkkoa syyttää?
tuo tietämäni tapaus oli poikkeus.
Mutta silti... - Turust
zappax kirjoitti:
tietää kyllä sen osoitteen mihin paprut lähetetään...
Onko osoite salainen? Olen kysynyt asiaa maistraatista, virkailija sanoi, ettei hänellä ole harmaintakaan aavistusta. Ainakin joidenkin MAP kappelien osoitteesta posti kuulemma palautuu lähettäjälle kirjelaatikon puutteen takia. Kappelien toimistot ovat auki satunaisesti.
Mää ihmettele kauhiaste kute näinkä yksinkertasse asia ei saa vastaust.
Turust - tuo tieto
Turust kirjoitti:
Onko osoite salainen? Olen kysynyt asiaa maistraatista, virkailija sanoi, ettei hänellä ole harmaintakaan aavistusta. Ainakin joidenkin MAP kappelien osoitteesta posti kuulemma palautuu lähettäjälle kirjelaatikon puutteen takia. Kappelien toimistot ovat auki satunaisesti.
Turuston. Sano sille virkailijalle, että kysyy viisaammilta, lasioven takaa.
- zappax
Turust kirjoitti:
Turustse on valtion laitos...
En mää vaan tiedä, mä vaan teen töitä tällä... - Sivusta seuraava
Turust kirjoitti:
kesti todella kolmisen vuotta ennenkuin magistraati sai selvitettyä osoitteen mihin ilmoitus on toimitettava.
Yhteiskunnalle tulee edullisemmaksi jos asianosainen yksinkertaisesti vaan unohtaa koko kirkon. Ei ole veronmaksajille likikään halpaa yhteystietojen selvitys.
Kappeleissa joiden osoitteet kirkko ilmoittaa ei yleensä ole edes postilaatikkoa. Tämänkin tsekkasin joten turha pullistella vastaan.
TurustVoin puhua vain Turun kappelin postilaatikosta tai se on oikeastaan posti luukku ovessa. Minä kun olin Turun kappelia rakentamassa -60 luvun puolivälissä ja se oli kotiseurakuntani vuosikausia. Kyllä postiluukku ainakin sieltä löytyy, muista en voi kommentoida.
- on postilaatikko tai luukku
Turust kirjoitti:
kesti todella kolmisen vuotta ennenkuin magistraati sai selvitettyä osoitteen mihin ilmoitus on toimitettava.
TurustKyllä Helsingin kaikissa kappeleissa on oma postilaatikko nököttämässä ihan näkyvällä paikalla ja Neitsytpolun kokoushuoneistossa on hieno luukku järeässä ovessa. Kaikki luukut ja laatikot ovat todistettavasti olemassa. Olet varmaan sekoittanut kirkkokunnan johonkin muuhun.
- ei siinä
muuta tsrvita.
- Eiks vaan?
sanon että älä eroa, mutta saathan erotakin se on sinun valintasi.
Esmerkkinä lapseni 42 v. ei ole käynyt kirkossa ainakaan 20 vuoteen.
Mutta on nyt tutkinut uudelleen, käynytkin kirkossa,
ja lukee pyhiä kirjoituksia, sanoisin että aika ahkeraan.
Kysymyksiä latelee melkein päivittäin.
En ole kertaakaan vihjannut, että lahdepä kirkkoon.
En ole koskaan syyllistänyt yhtään poisjäämisestä.
Olen vaan antanut äidin rakkautta ja huomiota. Eihän se rakkaus saakkaan vähetä vaikka ei kirkossa mukana olo kiinnosta.
Sanon sinullekin että kannettu vesi ei kaivossa pysy, täytyy olla oma tahto ja ymmärrys evankeliumin asioissa. - Turust
riittää ilmoitus maistraattiin. Uskonvapauslaki on tässä suhteessa erinomaisen selvä.
Toinen asia on, ettei maistraateilla välttämättä edes voi olla tiedossaan MAP kirkon asiaa hoitavien osoitteita.
Tunnen mm. tapauksen jossa MAP kirkon asiamiehenä esiintyneen juristin kirkon puolesta nostama kanne alioikeudessa on rauennut, koska kantajaa eikä valtakirjaa asian hoitamiseksi suomesta eikä lopulta muualtakaan ollenkaan löytynyt.
Ero kuitenkin on täysin selvä ja voimassa maistrattiin tehdyn ilmoituksen jälkeen. Ellei ole, joku muu kuin asianosainen on rikkonut lakia, eikä sitä voida lukea eroa hakeneen syyksi, eikä laiminlyönti vaikuta millään tavoin hänen asemaansa.
Turust
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856304
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42859