Tavutusongelmani

on seuraava

eli kun pyrin automaattiseen tavutukseen asetan Muotoilu - Tyylit ja muotoilu - Oletus - Muuta - Tekstin rivitys - Tavutus Automaattisesti (ruksi tähän). Tämä onnistuu asiakirja kerrallaan. Kun seuraavan kerran avaan ohjelman ja teen uuden asiakirjan, on ruksi hävinnyt kohdasta Automaattisesti ja se on lyötävä aina uudelleen jokaiseen asiakirjaan. Miten saisin sen pysyväksi?
Työkaluista olen asetusten kieliasetuksista ruksannut kaikki mahdolliset oikoluku, suomi, tavutus kysymättä jne kohdat. Ohjelma on juuri imuroitu OpenOffice 3.0, käyttöjärj. on XP pro.
Voiko joku auttaa?

8

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on seuraava

      eli mulla on Voikko ohjelma ja oikoluku toimii.

      • oo 3.0.1 käyttäjä

        Työkalut -> Asetukset -> Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut -> Asetukset ja siellä tavutuksen asetukset.

        Toinen keino on tehdä muutos mallipohjan (.ott) tyyleihin (sama kun teit uudelle dokumentille, tällöin muutos koskee vain kyseistä dokkaria)


      • on seuraava
        oo 3.0.1 käyttäjä kirjoitti:

        Työkalut -> Asetukset -> Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut -> Asetukset ja siellä tavutuksen asetukset.

        Toinen keino on tehdä muutos mallipohjan (.ott) tyyleihin (sama kun teit uudelle dokumentille, tällöin muutos koskee vain kyseistä dokkaria)

        mun ongelma. Eli kuten kerroin olen työkaluista ruksannut tavutus- ja oikolukukohdat, mutta se ei auta. Eli mulla on kohdat Työkalut - Asetukset - Kieliasetukset - Kirjoituksen aputyökalut - Asetukset taulussa ruksattu seuraavat kohdat:
        - Suomen kielen oikoluku(Voikko)
        - Suomen kielen tavutus(Voikko)
        - Tavuta kysymättä
        - Tavuta erikoiskohdat (tätä kohtaa olen testannut ruksilla ja ilman noiden muiden ruksien ollessa päällä - ei auta)

        Edelläolevat asetukset kyllä pysyvät päällä, mutta tavutusta ei tapahdu. Pitkätkin sanat hyppäävät seuraavalle riville.
        Ts. ainoa konsti on laittaa jokaiseen asiakirjaan erikseen Muotoilu - Tyylit ja muotoilu kautta se automaattinen tavutus päälle.
        Missä lie vika?


      • on seuraava kirjoitti:

        mun ongelma. Eli kuten kerroin olen työkaluista ruksannut tavutus- ja oikolukukohdat, mutta se ei auta. Eli mulla on kohdat Työkalut - Asetukset - Kieliasetukset - Kirjoituksen aputyökalut - Asetukset taulussa ruksattu seuraavat kohdat:
        - Suomen kielen oikoluku(Voikko)
        - Suomen kielen tavutus(Voikko)
        - Tavuta kysymättä
        - Tavuta erikoiskohdat (tätä kohtaa olen testannut ruksilla ja ilman noiden muiden ruksien ollessa päällä - ei auta)

        Edelläolevat asetukset kyllä pysyvät päällä, mutta tavutusta ei tapahdu. Pitkätkin sanat hyppäävät seuraavalle riville.
        Ts. ainoa konsti on laittaa jokaiseen asiakirjaan erikseen Muotoilu - Tyylit ja muotoilu kautta se automaattinen tavutus päälle.
        Missä lie vika?

        Tyylit ja automaattinen tavutus ovat asiakirjakohtaisia asetuksia. Luo uusi asiakirja, tee siihen ensimmäisessä viestissä mainitsemasi asiat. Tallenna asiakirja asiakirjamallina ja tee kyseisestä mallista oletus.

        Katso lisätietoja oikeusministeriön Kysymysten ja vastausten käsikirjasta (fi.openoffice.org-sivun vasemmassa reunassa linkki Käyttöoppaat): luvut 2.5.1. Miten saan käyttöön asiakirjapohjat ja 2.5.2. Miten asetan oman oletusmallin OpenOffice-käynnistykseen.


      • on seuraava
        Urmensch kirjoitti:

        Tyylit ja automaattinen tavutus ovat asiakirjakohtaisia asetuksia. Luo uusi asiakirja, tee siihen ensimmäisessä viestissä mainitsemasi asiat. Tallenna asiakirja asiakirjamallina ja tee kyseisestä mallista oletus.

        Katso lisätietoja oikeusministeriön Kysymysten ja vastausten käsikirjasta (fi.openoffice.org-sivun vasemmassa reunassa linkki Käyttöoppaat): luvut 2.5.1. Miten saan käyttöön asiakirjapohjat ja 2.5.2. Miten asetan oman oletusmallin OpenOffice-käynnistykseen.

        asia, jonka haluan kertoa!
        Onnistui, vaikka en tämän tyyppisiä perusasetuksia ole ennen tehnyt. Hienoa Urmensch, että vaivauduit auttamaan !!!


      • ongelma siis minullakin
        Urmensch kirjoitti:

        Tyylit ja automaattinen tavutus ovat asiakirjakohtaisia asetuksia. Luo uusi asiakirja, tee siihen ensimmäisessä viestissä mainitsemasi asiat. Tallenna asiakirja asiakirjamallina ja tee kyseisestä mallista oletus.

        Katso lisätietoja oikeusministeriön Kysymysten ja vastausten käsikirjasta (fi.openoffice.org-sivun vasemmassa reunassa linkki Käyttöoppaat): luvut 2.5.1. Miten saan käyttöön asiakirjapohjat ja 2.5.2. Miten asetan oman oletusmallin OpenOffice-käynnistykseen.

        Voiko jollakin tavalla suojata koko sanan tai osan siitä niin, ettei tavutus iske päälle?

        Tämä ongelma esiintyy usein kreikankielisissä teksteissä, jossa OO pätkii sanoja hiukan miten sattuu.


      • ongelma siis minullakin kirjoitti:

        Voiko jollakin tavalla suojata koko sanan tai osan siitä niin, ettei tavutus iske päälle?

        Tämä ongelma esiintyy usein kreikankielisissä teksteissä, jossa OO pätkii sanoja hiukan miten sattuu.

        Kokonaisien sanojen tavutuksen voi estää. Kertaluonteisesti sen voi tehdä valitsemalla sanan ja poistamalla fonttiasetuksista kieliasetuksen (siis valitsemalla kieleksi "ei mitään"). Tällöin sitä ei myöskään oikolueta.

        Pysyvästi tietyn sanan tavutuksen voi estää lisäämällä sen omaan sanakirjaan. Omat sanakirjat löytyvät kirjoituksen aputyökaluista (Työkalut -> Asetukset... -> Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut). Kannattaa luoda uusi sanakirja, johon lisää omat uudet sanat. Jos lisäät sanan sellaisenaan (siis "örskelötti" ilman lainausmerkkejä), sanaa ei oikolueta, mutta se tavutetaan. Jos lisää sanan perään yhtäsuuruusmerkin (siis "örskelötti="), sanaa ei oikolueta eikä tavuteta.

        Huomaa, että sanasta täytyy lisätä kaikki taivutusmuodot ja kirjainkoot. Jos lisäät sanakirjaan sanan "örskelötti", niin se ei vaikuta sanojen "örskelöttiä" tai "Örskelötti" käsittelyyn.


      • Vielen Dank
        Urmensch kirjoitti:

        Kokonaisien sanojen tavutuksen voi estää. Kertaluonteisesti sen voi tehdä valitsemalla sanan ja poistamalla fonttiasetuksista kieliasetuksen (siis valitsemalla kieleksi "ei mitään"). Tällöin sitä ei myöskään oikolueta.

        Pysyvästi tietyn sanan tavutuksen voi estää lisäämällä sen omaan sanakirjaan. Omat sanakirjat löytyvät kirjoituksen aputyökaluista (Työkalut -> Asetukset... -> Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut). Kannattaa luoda uusi sanakirja, johon lisää omat uudet sanat. Jos lisäät sanan sellaisenaan (siis "örskelötti" ilman lainausmerkkejä), sanaa ei oikolueta, mutta se tavutetaan. Jos lisää sanan perään yhtäsuuruusmerkin (siis "örskelötti="), sanaa ei oikolueta eikä tavuteta.

        Huomaa, että sanasta täytyy lisätä kaikki taivutusmuodot ja kirjainkoot. Jos lisäät sanakirjaan sanan "örskelötti", niin se ei vaikuta sanojen "örskelöttiä" tai "Örskelötti" käsittelyyn.

        Kiitos vinkistä. Tämähän on niin yksinekrtaisen selvä juttu, ettei tullut mulle mieleenikään. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe