Vanhat valokuvat

"kenkälaatikossa",

mihin ne joutuvat, kun meistä aika jättää? Valokuvia on tullut otettua joka risauksesta pilvin pimein, niin ihmisistä kuin maisemistakin. Tyhjiä albumeita seisoo kaapissa odottamassa sitä päivää, jolloin olisi aikaa sorvata kuvat niihin aikajärjestykseen. Sitten vanhana kiikkustuolissa istuskellessa olisi mukava niitä katsella ja muistella nuoruutta ja mennyttä aikaa. Nyt kun täytän pian 60, olen tullut järkiini. Kenkälaatikossa olevat irralliset valokuvat on helpompi hävittää kuin täydet albumit. Tuleville polville ystävieni ja kumminkaimojen kuvat eivät merkitse mitään. Itsekin tuskailen isovanhempien tekstittömien albumien kanssa. En tunne sieltä juuri ketään, eikä ole sukulaisia enää kertomassa heistä historiaa. Miten te olette ratkaisseet tämän ongelman? Ei kai kaatopaikalle? Kerrostaloasukkaalla ei ole mahdollisuus polttaakaan missään.

45

5827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhat kuvat ja haalistunee...

Vanhat sukulaisten kuvat eivät kiinnosta enää nuoria, kun he eivät ole enää edes monien serkkujensakaan kanssa missään yhteydessä. Ja vanhat värivalokuvat ovat haalistuneita, pieniä ja töhryisiä. Olenkin alkanut kerätä ihan vaan minun sukuhaaralleni merkittäviä kuvia talteen ja loput huonot ja tuntemattomat kuvat hävitän. Niillä ei ole enää kenellekään mitään merkitystä. Säästän 'meidän perheen lähihistorian' johonkin albuumiin ja siitä sitten voivat lastenlapset katsoa, jos heitä huvittaa. On niin paljon paperiroskaa muutenkin vanhassa huushollissa pölyttämässä kaappeja ja hyllyjä.

• ja jopa suurempi

urakka täällä. Kuvia on kyllä albumeissa, mutta iso muovinen päällekkäin pinottava laatikko lisäksi.

Olen vuosia aikonut järjestää ja lajitella kuvat tapahtumittain- Lapsuus, nuoruus, opiskeluajat, työhön liittyvät, ystävät, omat lapset ja suku, perhejuhlat jne...

Vielä sen teen ja järjestän jokaiselle neljälle lapselle oman kuvakokoelman. Aion skannata tiettyjä kuvia heidän lapsuudestaan niin siten jokainen saa vaikka saman kuvan.

Kuvat voi sitten ottaa tikulle ja teettää paperikuviksi. En itse laittaisi yhtään kuvaa roskiin saati polttaisi. Kyllä niillä kuvilla on jälkipolville arvoa - emmekä tiedä millaista sitten vuosikymmenien päästä.

Mullakin on osa 70-luvun kuvista kellastuneet, mutta jostain syystä eivät kaikki. Esim äitini hallussa olevat kuvat koen tosi arvokkaiksi ja ne ovat jopa 70v vanhoja ja vanhempiakin.

• mu.

jos sulla on tietokone, osta skanneri, skannaa kaikki kuvat ja kirjoita niihin selityksiä.

Kaikki albumitkin voi "siitä vaan" skannata,
      katsoo sitten albumista jos tarvis tarkempaa kuvaa

Ei niitä kukaan jaksa ja viitsi kaapista kaivaa, mutta koneelle mahtuu rajattomasti ja voi aina hetkessä avata ja näyttää.

Ja tee suurkuvia, 10-20 mahtuu hyvin samaan kuvaan ja aina parempia tietokoneita tulee, eli nopeampia koneita aukaisevat.

On paljon kivempi katsella suurkuvaa jossa koko suku, kuin yksitellen yhtä availla ja taasen sulkea.

Tietysti polttelet myös dwd joskus, siis varmuuskopiointia,
      koneella myös kakki kuvat säilyvät täysin samallisena, nykykuvista jos teetät ei kaikki kestä edes 10 vuotta hyvänä.

kyl nuoremmat neuvo ja ostavat laitteet.

• idea

Vanhoja valokuvia on minullakin häkkivarastossa iso muovinen säilytyslaatikko täynnä.
        Töissä ollessa en millään ehtinyt lajittelemaan niitä. Oli maraton päivät ja sairas mies hoidettavana
        Sitten enää sairas mies.
        En pystynyt koskemaan niihin kun muutin tänne mieheni kuoleman jälkeen. Nyt on kulunut yli kolme vuotta ja aika olisi siivota laatikko.
        Tuo skannaus idea oli hyvä. Tällä hetkellä on taas niin paljon toimintaa, että en ehdi. Pitää laittaa hautumaan kesäksi, kun mökittömällä kaupunkilaisella on aikaa.

• isk.
        idea kirjoitti:

Vanhoja valokuvia on minullakin häkkivarastossa iso muovinen säilytyslaatikko täynnä.
        Töissä ollessa en millään ehtinyt lajittelemaan niitä. Oli maraton päivät ja sairas mies hoidettavana
        Sitten enää sairas mies.
        En pystynyt koskemaan niihin kun muutin tänne mieheni kuoleman jälkeen. Nyt on kulunut yli kolme vuotta ja aika olisi siivota laatikko.
        Tuo skannaus idea oli hyvä. Tällä hetkellä on taas niin paljon toimintaa, että en ehdi. Pitää laittaa hautumaan kesäksi, kun mökittömällä kaupunkilaisella on aikaa.

skannata voi siitä vaan hätäisesti,
        sitten tallettaa ja laittaa vaikka tärkeimmän henkilön, vuoden tms ensimmäiseksi sis nimeksi

, siten voi jälkeenpäin laittaa alle nimiä
        ja vielä jälkeenpäin korjailla kuvien väriä ja yhdistellä suurkuvaksi.

aluksi kun kaikki on uutta ei osaakaan tehdä sitä lopullista mallia,
        asiat kehittyvät.

• Olen joku kummajainen valokuvieni kanssa.
      Muuten olen järjestyksen suhteen vähän huithapeli, mutta valokuvat, ne mun on saatava albumeihin sitä mukaan, kun niitä tulee.
      Albumeita minulla on 50-luvun lopulta asti, ei silloin niin kauheasti kuvattu, vaikka kamera meillä on ollutkin, mutta albumeissa ovat ja suurimpaan osaan on kirjoitettu nimet viereen,
      nykyalbumeihin on vielä helpompi kirjoitella selityksiä, kun on rivit sitä varten.

Nykyään tulee kuvattua hyvinkin paljon, kun se digikameralla on niin helppoa ja paperikuvina ne on saatava, tietysti karsintaa on helppo tehdä, hyvät vain kehitetään.

En tosiaan käsitä sitä, että kuvat ovat jossain laatikossa, eikä sitten ole esim. matkakuvista hajuakaan missä kaikki ovat otettu.
      Paljon kuulee sanottavan, että sitten kun olen eläkkeellä niin järjestän valokuvani albumeihin - näkisi vaan.
      Kuitenkin olen huomannut nykyään vanhojen valokuvien olevan arvossa arvaamattomassa, ainoa haitta on, että ei ole ketään keneltä kysyisi keitä kuvissa on.

• ibiza

Minä olen scannannut nuo laatikoissa ja albumeissa olleet valokuvat sähköiseen muotoon... Ne on tallennettuna "sähköiseen albumiin" jossa on omat "lokerot" eri vuosille ja tapahtumille... Paperikuvat ovatkin varastossa odottamassa kohtaloaan... :)

Minulla on myös paljon nuoruudessani kuvattuja ns. kinofilmi negatiiveja joista ei ole koskaan tehty paperikuvia... Myös nämä olen scannannut ja tallentanut... Yhdelle 4 GB usb-tikulle sopii tuhansia kuvia ja näillä olen jakanut niitä jälkipolvilleni... Tietenkin kuvista on useitakin varmuuskopioita mm. USB-tikuilla ja ulkoisella kovalevyllä... :)

Niin... Joku tietenkin vierastaa tietokonetta ja haluaisi paperikuvia käsiinsä mutta!!! :)

• Ei se mitään vierastamista tietokonetta kohtaan tarvii olla, vaikka kuvansa paperikuvina haluaa!
        Ei kaikki mummut (kuten esim. minä!) osaa skannata vanhoja kuviaan ja lokeroida niitä tikuille ja levyille.
        Olen ihan tyytyväinen, että saan kuvat kamerasta koneelle ja siitä kehitettäväksi.

Tallessa ne ovat albumeissakin, ellei sitten tulipalo niitä tuhoa ja kuka tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu niille tikuille ym. mihin kukin sitten onkin kuvansa tallettanut!

Tämä nyt taas tietysti on tavallisen meikämantan vanhanaikainen mielipide!

• heittäisi paperikuvia pois, - koskaan näistä sähköisistä vempaimista tiedä, vaikka kuin olet tallentanut ja varmistanut..

• ibiza*
        Pirrejuupas kirjoitti:

heittäisi paperikuvia pois, - koskaan näistä sähköisistä vempaimista tiedä, vaikka kuin olet tallentanut ja varmistanut..

En minä heitäkään niitä paperikuvia pois elinaikanani, vaan ne odottavat "kohtaloaan" sitten kun jälkeläiseni "siivoavat pesääni" minun jälkeeni... Kuvissahan on paljon sieltä täältä "räpsittyjä" joilla ei jälkipolville ole mitään arvoa... Kun heillä on katseltavanaan nuo scannatut versiot, voivat he periaatteessa jo nyt valita ne paperikuvat mitkä haluavat säilyttää... Ainakin mahdollisuus heillä on moiseen... :)

• Pirre*
        ibiza* kirjoitti:

En minä heitäkään niitä paperikuvia pois elinaikanani, vaan ne odottavat "kohtaloaan" sitten kun jälkeläiseni "siivoavat pesääni" minun jälkeeni... Kuvissahan on paljon sieltä täältä "räpsittyjä" joilla ei jälkipolville ole mitään arvoa... Kun heillä on katseltavanaan nuo scannatut versiot, voivat he periaatteessa jo nyt valita ne paperikuvat mitkä haluavat säilyttää... Ainakin mahdollisuus heillä on moiseen... :)

ymmärsin tuon kohtaloaan -sanan väärin, ajattelin että pistät ne pannu uuniin :)

• jo..

Jopa netissä keräilevät vanhoja kuvia menneiltä ajoilta!

Niin onhan niillä silloin kovakin kysyntä.

Esimerkiksi tässäkin on hyvä kuva Vaasan torista 1960-luvulta, ja tuossa keskustelu foorumissa keräävät Vaasa aiheisia kuvia, ja muistelmia Vaasasta.

Elikkä, eräänä päivänä niistä kuvista olisikin sitten muillekin iloa, se kai on noiden kuvienkin tarkoitus alunperin. Tuonne kelpaa kaikki kuvat, tosi vanhat kuten myös hieman uudemmatkin.

http://www.vaasalaisia.info/galleria/albums/userpics/vaasa1.jpg

"111 albumia jotka sisältävät 1878 kuvaa. 1 kategoriaa joissa 205 kommenttia. Katseltu 323059 kertaa."

http://www.vaasalaisia.info/galleria/index.php

• usein netissä

oululaisen valokuvaajan Uuno Laukan kuva-arkistoa.

Siellä on valtavasti valokuvia Oulusta lähiseutuineen, 30-luvulta 70-luvulle asti.
        Sotien aikana hän oli virallinen sotakuvaaja.

• jo..
        usein netissä kirjoitti:

oululaisen valokuvaajan Uuno Laukan kuva-arkistoa.

Siellä on valtavasti valokuvia Oulusta lähiseutuineen, 30-luvulta 70-luvulle asti.
        Sotien aikana hän oli virallinen sotakuvaaja.

Noista Vaasan kuvistakin, on ollut vanhoja kuvia polttamassa, mutta joku toinen on ne onnistunut viime hetkellä säästämään. Ja nyt ne on meille nuoremmille ilona.

Tosin tuon torin kyllä itse muistan hyvinkin, kun olin siellä yhdessä torivaunussa myyjänä tuohon aikaan, aivan vapaudenpatsaan vieressä.

• Asuinpaikkakunnastani tehtiin kotiseutukirja ja tekijät kiersivät vanhoja valokuvia kokoamassa, meilläkin niitä on enemmän ja vähemmän, mutta valitettavasti oli niinkin vanhoja, että tietoja valokuvista ei enää tahtonut löytyä.
        Paikkakunnalla on ollut jo viime vuosisadan alkupuolella innokas valokuvaaja, joten kuvia kyllä löytyi.

Ihan mielenkiintoinen kirja, vaikka minäkään en ole alkuperäisiä asukkaita, niin on sitä tullut tutkittua.

• onkin ihan
        jo.. kirjoitti:

Noista Vaasan kuvistakin, on ollut vanhoja kuvia polttamassa, mutta joku toinen on ne onnistunut viime hetkellä säästämään. Ja nyt ne on meille nuoremmille ilona.

Tosin tuon torin kyllä itse muistan hyvinkin, kun olin siellä yhdessä torivaunussa myyjänä tuohon aikaan, aivan vapaudenpatsaan vieressä.

omakohtaisia muistoja kuvista.

On hienoa, että saa katsella näitä kokoelmia, kun ajatellee sitä vaivaa ja aikaa, mikä kuvien ottamiseen, valmistamiseeen ja nettiinkin saattamiseen on kulunut.

Toivottavasti tältä meidänkin ajaltamme jää kuvia tuleville.
        Jos tallentaa, kannattaa tehdä se tosi kunnolla.

• vanhat valokuvat

Minä "perin" äidin valokuvat hänen kuoltuaan. Kaikki kuvat, joissa oli minulle tuntemattomia henkilöitä äidin nuoruusvuosilta, revin ja hävitin. Mitä minä niillä tekisin. Mutta sellaiset kuvat, joissa on äitini tai muita sukulaisia, säästin. Kun minusta aika jättää, lapseni varmaan heittävät ne pois. Heillä kaikki on koneella ja CD:llä tai DVD:llä. On noissa vanhoissa kuvissa tietysti heidänkin kuviaan lapsina, ehkä säästävät ne!

• Olen kyllä jostain lukenut museoiden haluavan vanhojakin kuvia,samoin näytelmiin vaatetus,kampaus ym.malleja jos oma suku ei tee sukututkimusta.

• kaimaliini kirjoitti:

Olen kyllä jostain lukenut museoiden haluavan vanhojakin kuvia,samoin näytelmiin vaatetus,kampaus ym.malleja jos oma suku ei tee sukututkimusta.

Myös maakunta-arkistot ottavat mielellään vanhoja valokuvia.

Kaikkiin valokuviin PITÄÄ ehdottomasti jotenkin liittää tieto siitä, mitä/ketä se esittää. missä ja milloin otettu ym sivullsellekin kuvan "taustoja" selittävää.

Tähän monta kertaa anoppia aikanaan patistin (itse asuin 400 km:n päässä joten en pystynyt sitä itse tekemään). Mitään vaan ei tullut hänellä tehtyä. Sitten kun kuoli, niin jäi ainakin 5 albumia täynnä vanhoja valokuvia joista kukaan ei tiedä, ketä ja mitä ne esittävät. Oli mukana muutama lasikuva ja ainakin yksi peltikuvakin.
        Lienee ex jo hävittänyt nämäkin?

• Heti laittanut

Jokaiselle muksulle tein oman "kirjan" jossa heidän elämäänsä vauvasta ripariin.
      Samoin taltioin päivän lehden mappiin ja aikakausilehden joka ilmestyi samana päivänä kun lapsi. (vain yksi sunnuntailapsi jäi sitä ilman).
      Nuorena monia albumeja, matkoilta, missä myös bussilippuja, ravintolalaskuja, ja muuta rekvisiittaa.
      Oma lapsuus, nuoruus yhdessä isossa, ja sen jälkeen joka vuodelta ainakin yksi albumi.
      Vieläkin aikuiset muksut usein haluavat katsella niitä, ja muistella, ja hauskaa kuinka erilailla muistavat.
      Lapsenlapset myös viihtyvät albumien kanssa kauan, usein. Välillä en jaksaisi koko ajan selittää ja kertoa, mutta kait se joskus loppuu.
      Nyt jo melkein riita siitä kuka ne saa.

• helposti

skannaa ne kuvat tietsikallesi ja polta paperiset. Viimeistään 10 v:ssa koneet tai ohjelmat on jo muutettu niin, että niitä vanhoja kuvia ei kaiva enää mikään argeolokikaan. Ollaan ikuisesti kadotettu sukupolvi ja saattavat vain ihmetellä, olivatkohan ne esi-isukit jotain kadonneiden dinosaurusten jälkeläisiä vai mitä:)))

• mietiskellyt,

jääneekö tältä meidän runsaankuvaamisen ajaltamme loppujen lopuksi mitään kuvia katseltavaksi vaikkapa lähes 100 vuoden kuluttua, kuten nyt voi albumissaan katsella.

• aikoja!
        mietiskellyt, kirjoitti:

jääneekö tältä meidän runsaankuvaamisen ajaltamme loppujen lopuksi mitään kuvia katseltavaksi vaikkapa lähes 100 vuoden kuluttua, kuten nyt voi albumissaan katsella.

Nykynuoriso ei tunnu arvostavan mitään vanhaa.
        On pojalla hävittämistä, kun meistä aika jättää. Piharakennuksen kaksi huonetta on tupaten täynnä vanhaa vattetta ja huonekalua.. Muutakin, mutta en enempää luettele.
        Muutamat vanhat kuvat kertovat esim. vanhoista töistä ja työtavoista. Ne on mielenkintoisia, vaikka ei tuntisikaan ihmisiä.
        Niin se vaan on, että pari sukupolvea taaksepäin jää nopsaan unholaan.
        Meidän kuvat on osittain albumeissa, osin koneella.
        Remonttikuvat on käteviä koneella, näkee isompana. Meinaan, kun etsii johtojen paikkoja yms.

• Sukujen mulla.

Ne jo 1880-luvulla otetut ja ulkomaailla otetut
      museoon.
      Lapsuuteni aikaiset jätän itselleni ja lapseni ovat vieneet omat koulukuvansa mennessään.
      Tämä oma perhe ja sukukunnat molemmin puolin on osittain nimettöminä albuumeissa.
      Nyt lastenlapset valtaavatkin kymmenillä kuvillaan
      uusia kansioita.
      Ne joita ei välttämättä tarvi
      voi liimata vihkoon ja viedä joko palvelutaloon tai
      päiväkotiin katseltavaksi.
      Iloa monelle ikäluokalle!

• valokuva.

Meilläkin on runsaasti valokuvia, joissa olevista ei ole mitään tietoa.
      Yksi niistä on usein mietityttänyt minua.
      Siinä on hääpari, nuori morsian, komea, pitkä. Pukeutuneena mustaan leninkiin, päässään valkoinen morsiushuntu, kädessään valkoisia liljoja. Sulhanen on lyhyempi, hyväryhtinen nuori mies.

Kuva on otettu lähes 100 vuotta sitten, New Yorkissa, Bkooklynissä. Ovat siis ilmeisesti suomalaisia siirtolaisia, ainakin toinen.

On täytynyt olla rohkeutta, ja toivoa paremmasta, kun on lähdetty maailman toiselle puolelle.
      Nyt tuntuu, että minulle se ainakin vastaisi matkaa kuuhun.
      Mitä sitten kukin kohtasikaan perillä?

Ehkäpä nainen oli sama amerikantäti, joka oli myöhemmin lähettänyt vaatteita Amerikoista, joista ahkerat äidit ompelivat vaatteita jälkikasvulleen, kun suurperheillä oli pulaa paljosta?

• kiva katsoa

On kyllä sääli jos menetämme suuren osan kulttuurihistoriaamme kun kuvamme ovat nollina ja ykkösinä jossakin bittiavaruudessa. Jotenkin vanhanaikaisen mukavaa on kun voi katsella suoraan kädessään olevaa kuvaa tarvisematta minkäänlaista vempainta siihen. Toisaalta tuhoaahan tuli paperin ja aika haalistaa värit.
      Oikeastaan lähinnä itselleni olen laittanut kuvat albumeihin ja suunnilleen aikajärjestykseen. Olen kuvitellut että sitten "vanhana" voin katsella niitä kun en paljon muuhun pysty (mahdollisesti...)

• Niistä haalistuneistakin kuvista pystyy tietokoneella enemmän tai vähemmän palauttamaan ja kirkastamaan värejä esimerkiksi ilmaisella GIMP -ohjelmalla. Työ kyllä vaatii aikaa ja uuden opettelua, mutta samalla se ainakin hidastaa aivon rappeutumista.
        Työ kannattaa aloittaa heti tänään! Muuten se jää tekemättä kokonaan.

• Digimuotoon

Itse skannautin ison laatikon kuvia täällä: http://www.mediazoo.fi/valokuvat.html

Jälkeenpäin sitten lajittelin ne digimuodossa ja olen tehnyt niistä joistakin valokuvakirjoja ifolorilla.

• Tilja K

Vanhoja valokuvia kannattaa pitää kenkälaatikollinen aina mukanaan. Jos olet vielä työelämässä, niin siellä on mukava esitellä kuvia. Eivät pääse työpaikaltaan mihinkään karkuun. Esittele erityisesti kuvia lapsenlapsista. ´Katsokaa kuinka hellonen meijän Matti oli ja kattokaa kuinka viisas se on´. Näin saat paljon ystäviä joka paikassa missä esittelet valokuvin sukuasi.

• samassa veneessä

Lapsetkin on penenä niin saman-näkösiä, jos ei ole vuosilukua tai nimeä, vaikea muistaa kuka on, tätäkö on ikääntyminen?

Niin, milloinkahan olis aikaa laittaa valokuvat järjestykseen ja silputa huonot kuvat josta ei saa selvää.

Nyt kun kännykällä saa otettua kuvia, on lapsenlapset ihmeissään, kun mummi kuvaa joka kerta kun näkee.
      Onko tuttua?

• 2222222220

Montakohan mahtaa olla katseltavana näistä nyt näpsityistä kuvista 100 vuoden kuluttua?

Tuskin yhtään.

• 2222222220 kirjoitti:

Montakohan mahtaa olla katseltavana näistä nyt näpsityistä kuvista 100 vuoden kuluttua?

Tuskin yhtään.

Siksi kannattaakin ottaa ainakin paremmista kahdet varmuuskopiot ja mielellään eri välineelle sekä tehdä paperikuvat, jotka säilytät albumin pimennossa kuivassa sisätilassa.

• Todennäköisesti jako kahteen.

Dioja on muutama tuhat kappaletta.
      Ne ovat kaseteissa aiheittain.
      - joulut
      - lasten kehitykseen liittyvät
      - perhetapahtumat
      - runsaasti matkadioja

Jomman kumman meistä leskeytyessä tehdään niidenkin suhteen jako kahteen.
      Penskat ottanevat joitakin heitä kiinnostavia ja leski jättänee iytselleen jotain muiteltavaa.
      Loput energiajätteisiin.

Viimeisten vuosikymmenten aikana en ole viitsinyt kuvata ja vaimo on teetättänyt ottamistaan matkakuvista paperikopiot tietsikalle tallennettujen lisäksi.

Isovanhempien vähät kuvat ovat aarteita jotka luultavasti aiheuttavat tenaviemme kesken hieman kinaa.

• "laiska-lasse"

Tee niistä energiajätteistä sopivanmittainen kuvaus ja kuvaus myös suvustasi, ja henkilöistä niissä.
        Lähetä paketti kansallisarkistoon.
        Teet tuleville tutkijoille palveluksen.
        Liippaisit läheltä myös kansallissankaria jos digitoisit ne.
        H.

• samassa veneessä

todellakin vanhat kuvat on aarteita, itse näin vasta tänä vuonna oman vanhempani isovanhempien kuvat ja yllätys oli, miten fiksun näkösiä, sitä luulee, et ennen oli asiat huonommin.
      Siististi pukeutuneita ja tuntui kun oikeasti olisin siinä katsellessani tavannut?,kyllä kuvia kannattaa säilyttää.
      Vanhat valokuvat säilyy paremmin, kun konelle tallennetut, koneista ei tiedä miten kauan pelaavat.

• eilisen arkistointia

Onks sillä loppujen lopuksi niin väliä, mihin ne joutuvat? Mä en enää nykyään ota oikeastaan lainkaan kuvia ihmisistä. Kuvaan lähinnä kauniita paikkoja ja luontoa.

Ennenvanhaan ihmiset esitteleivät valokuva-albumejaan vieraisille tulleille ihmisille. Vieraat olivat ikävystyä hengiltä, kun katselivat tuntemattomia naamoja ja kuuntelivat selostuksia tuntemattomista ihmisistä ja tylsistä sukujuhlista.

Lomakuvat ovat ulkopuoliselle tosi tylsää katseltavaa. Tein muutamasta kaupunkimatkasta kollaasitaulut. Näin yksi kaupunkivisiitti mahtui yhdelle A3 arkille, ja kollaasista saa kertasilmäilyllä kokonaisvaikutelman matkasta. Yritin poimia kollaasiin kohteen oleellisimmat asiat. Kaupunkinäkymistä leikkasin kauniita ovia ja pylväskoristeita ja ripottelin niitä tyhjiin paikkoihin. Sillä tavoin taustalla sikin sokin pirstaleisena matkalla nähty miljöö on omassa mielessäkin. Mukaan liimasin huvipuiston ja eläintarhan pääsylippuja ja paikallisia kolikoita.

Valikoi joutavanpäiväisimmät kuvat pois. Niitä on kaikilla. Laadi merkittävimmistä ja onnistuneista kuvista vaikkapa elämäkertakollaasi itsestäsi, yksi iso tai useampisivuinen sarja pienempiä arkkeja. Silloin kuvasi ovat kiinnostavia ehkä jopa jälkipolvillekin. Valokuvia ei kannata kunnioittaa liikaa. Niitä voi hävittää ja leikellä. Tunteella ja harkiten tehty kollaasi on taideteos. Sitä on helppo katsella ja ihailla sitten, kun on itse oikeesti vanha, eikä jaksa edes albumeja selailla.

Minulla on muuten laatikollinen ennen sotia ja sodan aikana otettuja kuvia. Tuntemattomia ihmisiä suurin osa. Katselen joskus kuvia lähinnä kulttuurihistoriana, eli katselen ihmisten pukeutumista, ilmeitä, asentoja ja asetelmia sekä pihoja ja vanhoja kaupunkinäkymiä.

• "eilisen arkistointia"

"Tunteella ja harkiten tehty kollaasi on taideteos"

Tuo on totta, mutta tutkijoille turhanpäiväistä.
        Se teos kertoo vain sinusta ja siitä mitä sinä olet kuvissa nähnyt.
        Niistä kuvista joista sinä et näe mitään, saattaa ammattitaitoinen tutkija nähdä miljoona asiaa. Varsinkin huvikseen näppäillyistä.

H.

• eilisen arkistointia
        hunksz kirjoitti:

"eilisen arkistointia"

"Tunteella ja harkiten tehty kollaasi on taideteos"

Tuo on totta, mutta tutkijoille turhanpäiväistä.
        Se teos kertoo vain sinusta ja siitä mitä sinä olet kuvissa nähnyt.
        Niistä kuvista joista sinä et näe mitään, saattaa ammattitaitoinen tutkija nähdä miljoona asiaa. Varsinkin huvikseen näppäillyistä.

H.

Miten tutkijat tähän asiaan liittyvät? Pitäiskö kaikki Suomenkin sadat miljoonat valokuvat säilyttää tutkijoita varten. Tarvittais melkoinen tutkijoiden armeija sitäkin valokuvavuorta perkaamaan. Eiköhän sitä aineistoa löydy, vaikka joku askartelisi omat kuvansa uuteen muotoon. Ja voihan ne kuvat varmuuden vuoksi skannata, ettei vaan mitään korvaamatonta kansanperinnettä katoa.

Kollaaseja, kuten monia muitakin asioita, tehdään itseä ja omaa elinpiiriä varten. "Sitä on helppo katsella ja ihailla sitten, kun on itse oikeesti vanha, eikä jaksa edes albumeja selailla." Jälkipolvetkin voisivat tykätä kivasta kuvakoosteesta albuminippujen kahlaamisen sijaan.

Sä olet ihan pihalla tai paremminkin kadonnut oman napas syövereihin!

• "eilisen arkistointia"

"Tee niistä energiajätteistä sopivanmittainen kuvaus ja kuvaus myös suvustasi, ja henkilöistä niissä.
      Lähetä paketti kansallisarkistoon.
      Teet tuleville tutkijoille palveluksen.
      Liippaisit läheltä myös kansallissankaria jos digitoisit ne"

Kirjoitin noin tuolla ylempänä, aikaisemmin.
      Luulin että tämä liittyi siihen.
      Minä en moittinut ajatustasi kollaasheista.

Anteeksi häiriköintini.
      H.

• eilisen arkistointia

Jätän kirjoituksesi yleensä lukematta.

• Onhan noita vanhoja albumeitakin kai parin hyllymetrin verran.

Tämän digikuvien säästämisongelman yhden ratkaisun esitti kesäinen salama, joka rikkoi erillisen kovalevyni mihin olin tallentanut kymmeniätuhansia otoksia viime vuosilta. Niiden pelastaminen etenee hyvin verkalleen aina kun mieleeni tulee...

• kuvaaja2

Photo shop.lla voi manipuloida ja parannella skannattuja kuvia, tuo vain on niin kallis tilata.
      Tietääko kukaan halvempaa ohjelmaa jonka voi ladata omaan koneeseen?

• Arc Soft Photostudio

Mä sain joskus jonkun printterin tai kameran mukana ilmasiksi Arc Soft Photostudio kuvankäsittelyohjelman. Olen käyytänyt paljon Photoshoppia, ja tämä ilmaisohjelma on hyvin samanlainen. Melkein kaikki käyttämäni Photoshopin ominaisuudet toimivat kyseisestä ohjelmasta samalla logiikalla. Ohjelma on mulla edelleen vanhalla koneella. Tällä koneella mulla on Microsoftin Picture it! Photo Standard. Se ei ole yhtä hyvä kuin Photostudio ja Photoshop, mutta en ole tullut asentaneeksi Photostudiota.

• Yhtä hyvä mutta vähän kankakäyttöisempi on ilmaisohjelma Gimp.
        Lataa ja asenna koneellesi ensin ohjelma gtk ja sitten vasta Gimp niin saat sen suomenkielisenä. Kumpikin löytyy netistä ja ovat siis ilmaisia.
        Sinulta loppuu ikä ja kärsivällisyys ennenkuin Gimpistä ominaisuudet.

• Pirre*

Nyt kun jään kokoaikaiseksi joutonoomiksi, a i o n laittaa (vihdoinkin) kaikki valikuvat nätisti kansioihin, niihin pahvisiin, eli ihan oikeisiin kansioihin - haluan että lapsenlapsenlapsenlapsenlapseni jne.., katselevat ja vertailevat jälkeläistensä nenää ja silmiä isoisoisosiosisomummin ja -ukin vastaaviin :)

En usko sähköisten säilyvän paperisten vertaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      5701
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      81
      3824
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      22
      3244
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2695
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      45
      2611
    6. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      116
      2602
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      2041
    8. Maija Kajan

Aiheutti hormoonien määräämisellään massiivisen rintasyöpien lisääntymisaallon!!!!
      Tampere
      102
      1841
    9. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      42
      1607
    10. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1576
    Aihe