Panttilainakonttorista

Laina Panttinen

Oletko käyttänyt panttilainakonttorin palveluja tai voisitko käydä siellä ja kertoa asiasta ilman nolostumista?

Muutamia vuosia sitten, (kun Hämeentien "uusi" panttilainakonttori avattiin Helsingissä) kävin toistaiseksi ainoan kerran. Tarvitsin pikkusumman rahaa, enkä halunnut lainata tutuilta. Tiesin panttilainakonttorin olleen pankkia edullisempi nimenomaa pikkurahaa lyhytaikaisesti tarvitsevalle. Nytkin kuuluvat lainaavan rahaa noin kolmen prosentin (kuukausi?)korolla ja muutaman euron panttimaksulla.

Kotimatkalla luin huolellisesti sopimuksesta pienellä präntätyn, jossa kerrottiin Panttilainakonttorin vastaavan esim. pantin kadotessa siitä vain sille myönnetyn lainaerän arvosta. Itse olin luovuttanut arvokkaan perintökorun pantiksi ja ottanut lainaksi vain tarvitsemani summan. Olin myös nähnyt kuinka pantteja jätettiin muuton aikana hetkittäin täysin ilman valvontaa kaupan rullakkotelineissä jalkakäytävälle Hämeentielle ja ohikulkijat tungeksivat niiden seassa.

Koska kyseessä oli lapselle luovutettu esine, pyysin summan lainaksi vanhemmiltani ja hain pantin takaisin seuraavana päivänä. Saattaisin mennä toisenkin kerran, jos tarvetta olisi, mutta veisin suurinpiirtein lainasumman arvoisen pantin.

19

664

Vastaukset 19

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eeee.e.

Parikymmentä vuotta sitten kanittaminen oli rutiini, ihan kuin jatkuva rahapulakin. Silloin kanitin melkein jatkuvasti, viimeajoista ei ole tietoa.

Kanissa annetaan lainaa vakuuksia vastaan, se on periaatteessa pankki. Jollain korulla ei oikeastaan useinkaan ole kuin romumetallin arvo. Jos ei ole nimekäs desingkoru tai uniikki. Sen voi kanittaa kuitenkin vain sellaisen hintaan, että kanikonttori tietää varmasti tekevänsä voittoa, jos se jää lunastamatta.

Itsellä oli pirun hyvä Nikon silloin aikanaan. Se oli enempi kanissa kuin käytössä. Joka kerta kun pantin uudisti, sen arvo oli pienempi. Eli niillä oli tietoa jos silloin tavaran reaaliarvosta, vaikka kyseessä olikin elektroniikka. Net määräävät arvon, et Sinä. Ja se arvo on kauppa-arvo, ei tunne arvo.

Sattuu niilläkin mokia. Silloin aikanaan kaikki kiikuttivat sähkökirjoituskoneensa kaniin, kun niitä kukaan ei halunnut edes ostaa kun jokaisella oli jo tietokone. Pieniä summia anille, muttta hyvä "kauppa" kanittajalle.

Mitä nolostumista muuten on raha asioittensahoitelemisesta? Ujostelet vissiin jos joudut kasvokkain pankkiautomaatin kanssako?

=DW=

• minäkin...

Joskus maailmanaikaan asuin Hgin seudulla jolloin raahailin sähkökirjoituskonetta (painava ruoja) ja Nikoniani minäkin Ruoholahteen, Tampereella pulja sijaitsi keskustan tuntumassa.

Miksi köyhyyttä pitäisi hävetä? Monille teistäkin rahat on tippuneet syliin kuin manulle illallinen; hyvät perinnöt, vanhemmilla ollut rahaa kouluttaa jne.
        Itsellä maailmalle lähtiessä vain tuulen huuhtoma perse.

• samat eväät,
        minäkin... kirjoitti:

Joskus maailmanaikaan asuin Hgin seudulla jolloin raahailin sähkökirjoituskonetta (painava ruoja) ja Nikoniani minäkin Ruoholahteen, Tampereella pulja sijaitsi keskustan tuntumassa.

Miksi köyhyyttä pitäisi hävetä? Monille teistäkin rahat on tippuneet syliin kuin manulle illallinen; hyvät perinnöt, vanhemmilla ollut rahaa kouluttaa jne.

mutta sain satametriä etumatkaa...ja pärjätty on omillaan edelleen.

• hhh.,k
        minäkin... kirjoitti:

No en kuuluu joukkoon "me" tai "te". Muodostan oman joukkoni.

Olen huvittuneena seurannut joittenkin tuttavieni urakehitystä. Nuorena koulut, sitten duuniin suhteilla. Setä vippaa rahaa serkun firman osakkuuteen.. Ja nyt ollaan leijonissa, rotareissa ja muurareissa ja lomaillaan
        Havannassa :))))

Olin tienannut auton ja stereot ja vaatteet kun tuli baanalle lähdön aika. En tiedä vieläkään onko mennyt hyvin vaiko huonosti. Mennyt on mennyt joka tapauksessa. Perinnöistä puhuen, fatsilta ei jäänyt kuin paskaset vaatteet, mutsilta sen verran läänitystä, että piti lainaa ottaa. että sai lunastettua sisarelta.

Mutta kanittaminen on ihan ok sydeemi hoidella äkillisiä rahaongelmia. Oli taannoin kassa vajetta. Ikävä kyllä ei ollut oikein mitään arvokasta nurkissa pyörimässä, siis mikä olisi kelvannut kaniin. Kamaa kyllä on, muttei huippulaatua.

Toki jokin satkun aina saisi, mutta jos yksikkö muuttuu isommaksi, kani ei paljoa auta. Se tietääkseni ei voi kanittaa pankin vielä nimellisessä omistuksessa olevaa asuntoa.

Yrittäjät realisoivat useasti tarpeetonta rojuaan kanissa. Kertonee kuitenkin jotain jostain. Loistava esimerkki nimenomaan sähkökirjoitusoneet. Vieläkin huvittaa, mitä Treen kani niille aikanaan teki, vei kai kaatopaikalle. Busines voi olla epäkannattavaakin joskus.

Ei kanittaminen ole tosiaankaan muuta kuin raha-asioitten hoitamista. Paitsi nopeaa ja selkeää, ei tarvitse pankkiirille kertoa syylistään tai tippureistaan. Riittää kun vaihtaa jonkun romun rahaksi ja lunastaa sen sitten kun pystyypi. Laina-ajan jatkaminen on vaivatonta. Maksaa vähän ja taas on muutama kuukausi pelivaraa. Pankissa isompi härdelli.

=DW=

• Laina Panttinen

rivien välistä.
        Lisäselvitystä: Olisin saanut lainaksi 10 kertaa suuremman summan kuin tarvitsin ja tiedän pantin arvon, joka määriteltiin myös lainaa ottaessani.
        En sanonut ujostelevani, mutta olen kuullut monen sanovan, ettei missään tapauksessa voisi mennä sellaiseen.

• .,ss....
        Laina Panttinen kirjoitti:

rivien välistä.
        Lisäselvitystä: Olisin saanut lainaksi 10 kertaa suuremman summan kuin tarvitsin ja tiedän pantin arvon, joka määriteltiin myös lainaa ottaessani.
        En sanonut ujostelevani, mutta olen kuullut monen sanovan, ettei missään tapauksessa voisi mennä sellaiseen.

Jos panttaa tonnin arvoisen kimpaleen kultaa vitosella. Kulta on vakuutena ja sinulla on votosen laina. Jos et maksa lainaa, kulta menee myyntiin huutokaupassa. Jos tulee enenpi kuin vitonen ja kanikonttorin kulut, saat loput rahana. Jos menee alle vitosen, se on kanikonttorin häviö.

Pantin arvo on arvioitu myyntiarvo, josta matemaattisesti lasketaan, paljonko sillä voi saada lainaa, että kani pääsee voitolle.
        '
        Kanitaminen on vain eräs pankkitoiminnan muoto. Lainarahalle kannattava korko.

En tajua miksi kania muka häpeillään. Jos ei ole rahaa niin ennen syödään koiran rajksuja kuin kanitetaan jokin tarpeettomimmasta päästä oleve härpäke käteisen puutteeseen.

Sitäpaitsi, maksamattomista lainoista kanista, ei tule luottotietomerkintää. Pankista vippaamalla ja maksamatta jättämällä aina.

Toisekseen, voi kanittaaa auton taikka Monacon kattohuoneiston, tai perintökellon. Niillä on kuulemma enenpikin rekisteriotteita ja "kulta"kelloja piironkin pohjalla menossa myyntiin.

=DW=

• ----n
        minäkin... kirjoitti:

nih.

• minä..kin

nykyään lainailen omat vipit, joskus nuorena kerran tosiaan vein kellon kaniin, vaikka olisi ollut itselläkin rahaa pankissa. Mutta silloin ei ollut tällaisia laitteita missään, ja kämpälle oli muka liian pitkä matka (2km)....;)

http://www.youtube.com/watch?v=T2Tzfii2cnI

• sanoo_suttura*

Panttaisin ilman muuta jos minulla olisi pantattavaa ja olisin rahan puutteessa.

Jos olen asian oikein ymmärtänyt, niin saa lunastaa omansa takaisin ilman korkoa?

• minkä sieltä saisi!

Niillähän on oikein sivut jossa voi laskea, kuinka paljon lainaa saa....kävin laskemassa...just joo 80euroa! Sillä ei tee mitään, oon ennen ilman, ite oon sössiny asiani!

• Aarre

Puhelinosakkeeni oli 70-luvulla vakituiseeen kanissa. Silloin kuului olevan noloa asioida panttilainaamossa. Itseäni se ei koskaan ole nolottanut.

• muutamia kertoja lunastamassa alkuun äidin ja myöhemmin myös omalla rahallani äidin puhelinosakkeita (2 kpl) panttilainakonttorista, kun nuorempi sisareni vietti miehensä kanssa kulutusjuhlia ja äiti oli hädissään, kun nuoret olivat tuoneet kanikortin hänelle ja kertoneet ettei ole rahaa lunastaa niitä ja laina-aika on päättymässä. Kerrankin muistan, että vain pari viikkoa aikaisemmin nuoret olivat kehuneet ostaneensa neljänneksen ravihevosesta ja tallille lahjaksi ison jääkaapin. (Heillä oli ennestään osuuksia muistakin saman tallin hevosista.) Kun viimeisellä kertaa lunastin osakkeet ehdolla, että ne viedään talteen omaan tallelokerooni, nuoret siirtyivät pankkilainoihin ja ne tulivat aikanaan paljon kalliimmiksi. Äidin kuoleman jälkeen kävi ilmi, että suurin osa hänen koruistaan oli viety panttilainakonttoriin ja jätetty lunastamasta. Vasta viime vuosina sisareni omat korut ovat alkaneet muuttua "pitkäikäisemmiksi".

Muistan lukeneeni joskus lehdistä, että panttilainakonttoreissa oli valtavia pinoja puhelinosakkeita. Se taisi olla jossain vaiheessa yksi yleisimmistä vakuuksista silloin, kun puhelinta ei ilman osakkeen ostamista saanutkaan ja Helsingissä oli Suomen kalleimmat puhelinosakkeet.

• töppäilyt
        optimisti-orvokki kirjoitti:

muutamia kertoja lunastamassa alkuun äidin ja myöhemmin myös omalla rahallani äidin puhelinosakkeita (2 kpl) panttilainakonttorista, kun nuorempi sisareni vietti miehensä kanssa kulutusjuhlia ja äiti oli hädissään, kun nuoret olivat tuoneet kanikortin hänelle ja kertoneet ettei ole rahaa lunastaa niitä ja laina-aika on päättymässä. Kerrankin muistan, että vain pari viikkoa aikaisemmin nuoret olivat kehuneet ostaneensa neljänneksen ravihevosesta ja tallille lahjaksi ison jääkaapin. (Heillä oli ennestään osuuksia muistakin saman tallin hevosista.) Kun viimeisellä kertaa lunastin osakkeet ehdolla, että ne viedään talteen omaan tallelokerooni, nuoret siirtyivät pankkilainoihin ja ne tulivat aikanaan paljon kalliimmiksi. Äidin kuoleman jälkeen kävi ilmi, että suurin osa hänen koruistaan oli viety panttilainakonttoriin ja jätetty lunastamasta. Vasta viime vuosina sisareni omat korut ovat alkaneet muuttua "pitkäikäisemmiksi".

Muistan lukeneeni joskus lehdistä, että panttilainakonttoreissa oli valtavia pinoja puhelinosakkeita. Se taisi olla jossain vaiheessa yksi yleisimmistä vakuuksista silloin, kun puhelinta ei ilman osakkeen ostamista saanutkaan ja Helsingissä oli Suomen kalleimmat puhelinosakkeet.

Helsingissä on ollut vuokravaihto ehto puhelimelle aina.
        Ensin sen sai vuokralle joltain joka omisti puh. osakkeen. Myöhemmin 70 luvulla puhelinlaitos vuokrasi niitä erilaisilla sopimus hinnoilla.

• O - O
        töppäilyt kirjoitti:

Helsingissä on ollut vuokravaihto ehto puhelimelle aina.
        Ensin sen sai vuokralle joltain joka omisti puh. osakkeen. Myöhemmin 70 luvulla puhelinlaitos vuokrasi niitä erilaisilla sopimus hinnoilla.

vuokravaihtoehtoa en muistanutkaan. Jossain vaiheessa taisi oli melkein pakko vuokrata tai myydä osake, ellei puhelimelle ollut käyttöä jos esim. muutti pitemmäksi aikaa eikä ollut Helsingissä edes osoitetta.

Laskimme itse aikoinaan, että osakkeen ostaminen maksoi itsensä melko nopeasti edullisempien puheluhintojen kautta. Sekin asia muuttui sitten aikanaan ja niilläkin osakkeilla on ollut pörssissä suuria kurssimuutoksia.

• Pirre*

tullut käytettyä, en tiedä oisiko miulla mitään semmoista pantattavaakaan josta saisi jotain, enempää se puuttuu, jos puuttuu kuin kymppieuroa..

• ole kanitettavaa

mutta ymmärrän hyvin jopa 10 euron rahan tarpeen.
        Kympillä, kun meikäläinen syö jo 2-3 päivää.

• ole kanitettavaa kirjoitti:

mutta ymmärrän hyvin jopa 10 euron rahan tarpeen.
        Kympillä, kun meikäläinen syö jo 2-3 päivää.

sillä saa vaikka kuin, kun tekee itse..:)

• oturfl
        Pirrejuupas kirjoitti:

sillä saa vaikka kuin, kun tekee itse..:)

Mikäpä siinä jos on pari lehmää, kanoja, kalaisa joki, pieni peltotilkku...

Jos ei ole, sitten pitää ostaa.

• ole kanitettavaa
        oturfl kirjoitti:

Mikäpä siinä jos on pari lehmää, kanoja, kalaisa joki, pieni peltotilkku...

Jos ei ole, sitten pitää ostaa.

Minulla ei ole mitään noista, mutta löytyy sentään sähköhella :-).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      366
      1358
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      407
      1207
    3. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      102
      925
    4. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      82
      847
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      78
      842
    6. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      92
      835
    7. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      56
      831
    8. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      113
      826
    9. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      695
    10. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      39
      690
    Aihe