OPEL KONKURSSIIN !!!

Ei voi ole totta !!

Viitaten Kauppalehden artikkeliin 4.3.2009.


Saksalaiselta Opelilta loppuvat rahat jo huhtikuun alussa, jos yhtiö ei saa lisää likvidiä pääomaa. Saksan valtiolta Opel ei välttämättä saa edes ounasteltuja takauksia. Liittokansleri Angela Merkel on antanut ymmärtää, ettei General Motorsin tytäryhtiöllä ole minkäänlaista erikoisasemaa, kun tukipäätöksiä tehdään.

GM:n varapääjohtajan Fritz Hendersonin mukaan Opelin pitää maaliskuun aikana saada jostain lisää rahaa, jos vararikko halutaan välttää. Geneven autonäyttelyssä Henderson korosti tiedotusvälineille, että ilman miljardien pääomatukea saksalaisvalmistaja ajautuu vararikkoon jo huhtikuun alussa.

Euroopan GM:n pääjohtaja Carl-Peter Forster on arvioinut Opelin tarvitsevan 3,3 miljardin euron pääomaruiskeen selvitäkseen akuutista kriisistä. Käytännössä ilman Saksan valtion tukea tällaista lisärahoitusta on nykyisessä markkinatilanteessa mahdoton saada.

Autoteollisuusasiantuntijoiden mielestä Forsterin arvio pääomatarpeesta on liian optimistinen.

14

1706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poikki

      vähän samaa juttua Opeli pitää GM:ää pinnalla tai pinnan alla.

    • Mauno Ahonen

      Sääli että opelkin joutuu kärsimään amerikan herrojen metkuista ja kerska elämästä.Opeleitahan on myyty ihan hyvin euroopassa ja onhan näissä nyky opeleissa laatu kohdallaan.

    • Euroopassa autoja valmistetaan paljon enenmmän, kuin täällä ostetaan. Rahoituskriisi on tietysti jenkkien syytä ja osaltaan tilanteen aiheuttanut.

      Korealaiset ovat pystyttäneet pari kokoonpanotehdasta Eurooppaan ja vallanneet markkinoita n. 0,5 miljoonan auton verran. Ylikapasiteetti on siis Korealaisten autotehtaiden vika ;)

      Kapitalistinen järjestelmä on toiminnassa; kuluttajat päättävät, mitä automerkkejä on olemassa ja kuluttajat ovat äänestäneet kukkarollaan. Ovatko Opel/Vauxhall ja Saab sitten liian huonoja, on jokaisen itse arvioitava.

      • Myyntiä

        2008 Opeleita myytiin muistaakseni n. 1,4 miljoonaa ja se oli yksi Euroopan myydyimpiä merkkejä. Olisi melko outoa jos sen annettaisi kaatua emoyhtiön virheiden vuoksi.

        Saabin tilanne on sen sijaan oikeasti surullinen.


      • sen verra
        Myyntiä kirjoitti:

        2008 Opeleita myytiin muistaakseni n. 1,4 miljoonaa ja se oli yksi Euroopan myydyimpiä merkkejä. Olisi melko outoa jos sen annettaisi kaatua emoyhtiön virheiden vuoksi.

        Saabin tilanne on sen sijaan oikeasti surullinen.

        myyntiluku on euroopas 1.46milj ja mitä sitte lisäksi ympäri maailmaa toisilla nimillä kuten gm:llä on tapana.
        vertaa vaikka audi joka myi ensimmäistä kertaa yli miljoonan maailmas ja bemari saman verra ku ooppel. bemarin myyntii kuuluu myös minit.
        saab todellakin surkea 67tuhatta kpl.


    • ulkomaalainen

      Kyllä GM on tätä jo pitkään tienyt ja valmistautunut nykyiseen tilanteeseen. Neljä vuotta siten siirretiin kaikki Opelin patentit GM:lle ja ovat nyt GM:n valtioavustusten vakuutena, joten Opel ei niitä saa takaisin irroitaakseen GM:stä ja joutuisi jatkossakin maksamaan GM:lle patentien käytöstä miljaardin vuodessa.

      Opel on joutunut siirtämään kaikki voitot USA.han ja on siten Euroopassa tapioita tehden saanut veronmaksajilta miljaardeja ja tämä on jatkunut jo vuosia.

      GM:n panos erilliseen Euroopa-GM-Opel-yhtiöön olisivat ne tehdaslaitokset, mutta seuravat autosukupolvet kehitettäisi Eteläkoreassa, eikä GM:n kehityskeskuksessa Saksassa, joka jäisi siis puille paljaille, ilman patentteja ja ilman töitä.

      Toiset valmistajat eivät olisivat surullisia Opelin lopettamisesta vain iloitsevat ylikapasiteetin poistosta, kuitenkin hankalan kilpailijan lähdöstä ja poimisivat Opelin myyntiverkostsosta parhaimmat myyjät itselleen. Näin on muuten jo käymässä, kun Saksan suurin Opel-myyjä on neuvottelmassa jo Fordin kanssa.

      • puhut

        Taidat olla kilpailevan merkin edustaja kun tuommoista höpöä puhelet. Kyllä opel omien mallien patentit omistaa ja esim. insignia on kehitetty kaikilta osiltaan Rüsselsheimissa. Ei Opel mihinkään katoa. Paras GM merkki ja Korean chervoletin ohella ovat tuottaneet voittoa ja Opel tulee pärjäämään vaikka itsenäisenä merkkinä.


      • ulkomaalainen
        puhut kirjoitti:

        Taidat olla kilpailevan merkin edustaja kun tuommoista höpöä puhelet. Kyllä opel omien mallien patentit omistaa ja esim. insignia on kehitetty kaikilta osiltaan Rüsselsheimissa. Ei Opel mihinkään katoa. Paras GM merkki ja Korean chervoletin ohella ovat tuottaneet voittoa ja Opel tulee pärjäämään vaikka itsenäisenä merkkinä.

        En minä kuule kaivannut näitä tietoja omasta päästä. Minulla on tapaana käydä läpi kansainvälisia uutiskanavia ja lehtiä nettissä määrättyjen teemojen kannalta, kielitaito kun näet riittää.

        Mitä kirjoitin äsken asiasta perustuu siis ihan parin päivän vanhoihin tietoihin neuvotteluissa esiin tuleesta ongelmista.

        Lue sinäkin muuta kuin iltalehdet.


      • Muillakin
        ulkomaalainen kirjoitti:

        En minä kuule kaivannut näitä tietoja omasta päästä. Minulla on tapaana käydä läpi kansainvälisia uutiskanavia ja lehtiä nettissä määrättyjen teemojen kannalta, kielitaito kun näet riittää.

        Mitä kirjoitin äsken asiasta perustuu siis ihan parin päivän vanhoihin tietoihin neuvotteluissa esiin tuleesta ongelmista.

        Lue sinäkin muuta kuin iltalehdet.

        Vielä helmikuun lopullahan opel neuvotteli daimlerin kanssa ei fordin kanssa. Saksan valtio on valmis antamaa 3,3 miljardia euroa Opelin itsenäiseen toimintaan jonka lainan ehtona on että opel saa pitää kaikki omat patenttinsa ja GM vastaa jo myytyjen Opelien takuu kuluista. Tässä voi ongelmia vain aiheuttaa se että amerikkalaiset ovat alkaneet kiinnostua astran pohjalle tehdystä saturn mallista.

        Ja lisää kai huomasit uutiskanvia lukiessa että, Opel/Vauxhall dealers plan to raise 400 million euros ($511 million) to buy a minority stake in the troubled General Motors-owned brands. Opel myyjillä on näet uskoa omaan tuotteeseensa.


      • ulkomaalainen
        Muillakin kirjoitti:

        Vielä helmikuun lopullahan opel neuvotteli daimlerin kanssa ei fordin kanssa. Saksan valtio on valmis antamaa 3,3 miljardia euroa Opelin itsenäiseen toimintaan jonka lainan ehtona on että opel saa pitää kaikki omat patenttinsa ja GM vastaa jo myytyjen Opelien takuu kuluista. Tässä voi ongelmia vain aiheuttaa se että amerikkalaiset ovat alkaneet kiinnostua astran pohjalle tehdystä saturn mallista.

        Ja lisää kai huomasit uutiskanvia lukiessa että, Opel/Vauxhall dealers plan to raise 400 million euros ($511 million) to buy a minority stake in the troubled General Motors-owned brands. Opel myyjillä on näet uskoa omaan tuotteeseensa.

        Saksan hallitus ei suinkaan luvannut 3,3, mrd silläin, että GM saa pitää patentit (=1 mrd), ei lupaa mitään jne.

        Totuus on tällä hetkellä nimittäin, ettei hallitus antaa yhtään rahaa tähänastisten "suunnitelmien" perusteella, joista hallitusta lähellä olevat tahot ovat sanonneet, etteivät sen paperin arvoisia, joihin ne on kirjoitettu.

        Tänään tuli ulos, etteivät kansainväliset sijoitusyhtiöt ole kiinnostuneita Opelista ja sen kohtalosta ensinkään. Nyt on alettu vaatia työntekijöiden palkka- alennus "kaksinumeroisella prosenttiluvulla" ja Opelin kauppiaskaarti on valmis antamaan Opelille, muistakseni, 150€ per myyty auto.

        Että kyllä siinä nyt kaavitaan ihan kattilan pohjaa, ei hyvältä näytää.


      • ulkomaalainen
        Muillakin kirjoitti:

        Vielä helmikuun lopullahan opel neuvotteli daimlerin kanssa ei fordin kanssa. Saksan valtio on valmis antamaa 3,3 miljardia euroa Opelin itsenäiseen toimintaan jonka lainan ehtona on että opel saa pitää kaikki omat patenttinsa ja GM vastaa jo myytyjen Opelien takuu kuluista. Tässä voi ongelmia vain aiheuttaa se että amerikkalaiset ovat alkaneet kiinnostua astran pohjalle tehdystä saturn mallista.

        Ja lisää kai huomasit uutiskanvia lukiessa että, Opel/Vauxhall dealers plan to raise 400 million euros ($511 million) to buy a minority stake in the troubled General Motors-owned brands. Opel myyjillä on näet uskoa omaan tuotteeseensa.

        .. kyse oli Opelin suuremman jälleenmyyjän keskusteluista Fordin kanssa. Daimlerin kanssa on keskusteltu Eisenachin tehtaan myynnistä heille. Tästä ei nyt viime päivinä ole tullut lisätietoja.

        Koko prosessi on niin nopeassa kehityksessa ja arassa vaiheessa, että eihän nyt kaikki pääsee tiedotusvälineisiin.


      • tietoa

        FICTION: GM sold or used as collateral Opel patents (intellectual property) as part of the U.S. loan agreements.

        FACT: GM has made no disclosures about which of its assets it has provided as collateral in the U.S. loan agreements

        Eli suomeksi. Ei opelin patentit ole lainan vakuutena.


      • ulkomaalainen
        tietoa kirjoitti:

        FICTION: GM sold or used as collateral Opel patents (intellectual property) as part of the U.S. loan agreements.

        FACT: GM has made no disclosures about which of its assets it has provided as collateral in the U.S. loan agreements

        Eli suomeksi. Ei opelin patentit ole lainan vakuutena.

        niin, että mistä sait oma tietoasi? Minä ainakin CNN:ltä n-tv:n kautta.


      • ulkomaalainen
        tietoa kirjoitti:

        FICTION: GM sold or used as collateral Opel patents (intellectual property) as part of the U.S. loan agreements.

        FACT: GM has made no disclosures about which of its assets it has provided as collateral in the U.S. loan agreements

        Eli suomeksi. Ei opelin patentit ole lainan vakuutena.

        ....Denn Teile der Patentrechte des Konzerns sowie der Anteile seien an die Regierung in Washington verpfändet. Opel sei hiervon mit 8,8 Prozent betroffen, sagte Guttenberg unter Berufung auf die GM-Chefs......

        Käännä sen tekstin itselleen sopivaksi vaikka http://translate.google.de, mille kielelle tahansa.

        Että silläin. Kuten jo useammin sanoin, ei kannata lukea vain iltalehdet tai ainoastaan yhtä lähdettä. Toimittajatkin puhuvat omian, kuten monet täälläkin. Minä kyllä pyrin vertailemaan eri lähdet, ennen kuin avaan suutani täällä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      137
      11215
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      157
      10351
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      26
      8050
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      197
      6588
    5. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      53
      5721
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      80
      5169
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      154
      4452
    8. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      27
      4269
    9. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      81
      4122
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      136
      3666
    Aihe